Auteur Topic: 2 Makkabeeën 12  (gelezen 3163 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Gepost op: september 14, 2009, 12:41:16 pm »
De laatste tijd ben ik weer is zo nu en dan in de Bijbel aan het lezen en stuitte op het volgende stukje;

quote:

2 Makkabeeën 12

39 De dag na de sabbat gingen de mannen van Judas op weg om de lichamen van de gevallenen te bergen, want het was inmiddels hoog tijd om die bij te zetten in de graven van hun voorouders. 40 Bij ieder van de gesneuvelden vonden ze onder zijn kleren afgodsbeeldjes uit Jamnia. Omdat het bezit daarvan voor Joden bij de wet verboden is, begreep iedereen dat dit er de oorzaak van was dat ze waren gevallen. 41 Allen prezen daarom de Heer, de rechtvaardige rechter die aan het licht brengt wat verborgen is, 42 en hieven een smeekgebed aan waarin ze vroegen of deze zonde volledig mocht worden uitgewist. De edele Judas waarschuwde het volk om, nu men met eigen ogen had gezien wat de gesneuvelden zich met hun vergrijp op de hals gehaald hadden, zich niet ook aan zonden schuldig te maken. 43 Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; 44 als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden. 45 In het besef dat voor wie als vroom mens sterft een prachtige beloning in het verschiet ligt – inderdaad een heilige en godvruchtige gedachte –, bracht hij ten behoeve van de doden dit zoenoffer, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.
Ik vraag me af wat ze hiermee bedoelen.

pyro

• Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2009, 06:08:36 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 14 september 2009 om 12:41:
De laatste tijd ben ik weer is zo nu en dan in de Bijbel aan het lezen en stuitte op het volgende stukje;
Ik vraag me af wat ze hiermee bedoelen.

39 De dag na de sabbat gingen de mannen van Judas op weg om de lichamen van de gevallenen te bergen, want het was inmiddels hoog tijd om die bij te zetten in de graven van hun voorouders. 40 Bij ieder van de gesneuvelden vonden ze onder zijn kleren afgodsbeeldjes uit Jamnia. Omdat het bezit daarvan voor Joden bij de wet verboden is, begreep iedereen dat dit er de oorzaak van was dat ze waren gevallen.

-> Dit illustreert wat Paulus zegt in Rom 7: "het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; want de zonde heeft uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood."

41 Allen prezen daarom de Heer, de rechtvaardige rechter die aan het licht brengt wat verborgen is, 42 en hieven een smeekgebed aan waarin ze vroegen of deze zonde volledig mocht worden uitgewist. De edele Judas waarschuwde het volk om, nu men met eigen ogen had gezien wat de gesneuvelden zich met hun vergrijp op de hals gehaald hadden, zich niet ook aan zonden schuldig te maken. 43 Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; 44 als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden. 45 In het besef dat voor wie als vroom mens sterft een prachtige beloning in het verschiet ligt – inderdaad een heilige en godvruchtige gedachte –, bracht hij ten behoeve van de doden dit zoenoffer, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken.

-> Dit wijst vooruit op de vergeving van zonden door het zoenoffer van Christus.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2009, 06:17:18 pm »
Boeiend. Als rasechte grefo ben ik niet echt thuis in de deuterocanonieken, maar vs. 44ev lijken me een van de redenen waarom die boeken tijdens de reformatie zijn gesneuveld.

Maar op zich is het wel logisch: Als Christus' offer ook nuttig was voor hen die reeds gestorven waren, dan was het voor Christus dus ook nuttig om te offeren voor hen die reeds gestorven waren (voor zover offers nuttig waren in die tijd).

Thorgrem

• Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2009, 06:28:40 pm »
Dank voor de antwoorden tot nu toe.

cyber

• Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #4 Gepost op: september 20, 2009, 02:26:58 pm »
Ik ben weinig thuis in de deutero-cannonieke boeken, M. Diepenbrink legt deze link.

Paulus las de Septuagint en daarom paste hij, 2 Makk 12:39-44, toe op zijn brief  aan de Korintiers
"Wat zullen anders zij doen, die zich voor de doden laten dopen? Indien er in het geheel geen doden opgewekt worden, waarom laten zij zich nog voor hen dopen?" 1 Kor. 15:29.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #5 Gepost op: september 20, 2009, 05:32:48 pm »

quote:

cyber schreef op 20 september 2009 om 14:26:
Ik ben weinig thuis in de deutero-cannonieke boeken, M. Diepenbrink legt deze link.

Paulus las de Septuagint en daarom paste hij, 2 Makk 12:39-44, toe op zijn brief  aan de Korintiers
"Wat zullen anders zij doen, die zich voor de doden laten dopen? Indien er in het geheel geen doden opgewekt worden, waarom laten zij zich nog voor hen dopen?" 1 Kor. 15:29.

43 Hij hield een inzameling onder al zijn mannen en stuurde de opbrengst, ongeveer tweeduizend zilveren drachmen, naar Jeruzalem om een zoenoffer te laten brengen. Deze goede en nobele daad verrichtte hij met het oog op de opstanding; 44 als hij niet verwacht had dat de gesneuvelden uit de dood zouden opstaan, zou het immers zinloos en dwaas zijn geweest om voor hen te bidden....

Waar wordt hier dan gesproken over de doop voor de doden?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gesp

• Bekijk profiel
2 Makkabeeën 12
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2009, 09:29:49 pm »
Wat mij opvalt:
* Er zijn mensen gesneuveld. Dat moet een oorzaak hebben. Inderdaad: ze hadden allemaal een afgodsbeeldje. Er is dus een directe link tussen 'kwaad' en persoonlijke zonde. Daar geloven we tegenwoordig vaak wat minder sterk in.
* Het stuk is polemisch: kijk, ook de edele Judas geloofde in een opstanding uit de dood. Blijkbaar werd dit betwijfeld. (Het is m.i. ook een gedachte die in het canonieke OT nauwelijks aanwezig is. Dat het hier wel staat, past bij een ontstaan tussen canonieke OT en NT).
* Het lot van de overledenen ligt niet vast: er moet voor hen gebeden worden, dat brengt een verandering teweeg. Waarom zou dat (voor de schrijver) zo zijn?
* Alleen voor hen bidden is niet genoeg: er moet ook nog geld ingezameld worden. De kracht van gebed is kennelijk begrensd.
* Blijkbaar gaat het leven van de overledenen verder op het moment dat ze opstaan - zitten ze tot die tijd in een soort grijs schemergebied, dodenslaap?
as blunt as Ockham's razor