quote:
HenkG schreef op 14 maart 2006 om 21:29:Alverzoening acceptabel? Het klinkt menselijkerwijs gesproken misschien mooi, omdat er geen mensen verloren gaan, maar bedenk eens hoe een dergelijke opvatting alle begrip van God teniet doet. Jezus is als God speciaal mens geworden om weer herstel mogelijk te maken. Maar als dat werkelijk direct voor iedereen weggelegd zou zijn, dan maakt het Zijn daad toch overbodig? Want waarom zou Jezus nog mens worden en lijden en sterven voor ons als toch al vaststaat dat iedereen gered wordt???
Dat is een vraag met dubbele bodem. Het klinkt heel redelijk tot je bedenkt dat God bepaalt wie wel en niet in de hemel komt. Er is niemand of niets die zijn wil kan trotseren.
Als je een menselijke vader hebt, zou die dan zijn zoon laten creperen terwijl hij de enige is die mag bepalen waar die zoon heen gaat? Voordat die zoon thuis komt tijdens zijn dwalingen. Zou de vader dan geen pogingen doen om zijn zoon weer thuis te krijgen?
Het werk van Jezus is gedaan voor ons allemaal. Niet voor de enkeling die zou luisteren.
Het idee van God met een weegschaaltje die over zijn brilleglazen je streng aankijkt terwijl hij al je zonden en goede eigenschappen in het schaaltje legt is wat mij betreft godslastering.
God heeft je geschapen met al je goede en slechte eigenschappen. Waarom denk je dat hij om die zelfde eigenschappen zijn rug op je zou keren? Vanwege een domme vrouw die jij nooit gekend hebt en die 7000 jaar geleden iets gedaan heeft? Kom nou toch.
Het hele punt van Jezus zijn komst was nou juist om te zeggen Heb vertrouwen, "God zorgt voor de vogels in het veld. Jullie zijn echt niet slechter dan de vogels in het veld in zijn ogen." Je moet je realiseren dat op dat moment in die tijd de redding aan ontzettend veel eisen verbonden was. Men vermoordde elkaar als de ander zich niet strikt aan de schrift hield. Jezus was daar tegen dat heeft hij laten zien. Hij toonde een alternatief in zijn leven.
Onze situatie is ernstig. We zijn gevallen in zonde en we zijn gevallen in verwarring en angst. Een ding waar we niet uit gevallen zijn is Gods gratie. Wij moeten onszelf redden. Jezus is de poort. Maar de redding komt pas als je erdoor heen loopt. De deur blijft zo lang open als nodig. God aan de andere kant blijft zo lang roepen als nodig is.
Denk niet dat dit de noodzaak om het goede te doen wegneemt. We zijn afgestompt zat om zonde te doen zonder het idee te hebben daar last van te hebben. Maar elke fout die je maakt is je hand in het vuur steken en dat beschadigt je, lichaam geest en ziel.
Ik denk niet dat dat de noodzaak tot redding wegneemt. Ik denk dat ik hierom van een wandel tot een ren ben gegaan in Gods richting.