quote:
op 21 Dec 2003 19:16:19 schreef _Mart_:
[...]
wat doe jij dan met de volgende uitspraken van jezus?
Mat 16,27
Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden.
lees hier het principe: wie geeft, ontvangt. Vergeef, en je wórdt vergeven
quote:
Mat 18,11
Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te behouden.
als je niet begrijpt dat liefde de enige manier is om geestelijk verder te komen, is alles wat je doet voor niets. Je daden zijn zonder enige zin, en daardoor zullen je daden krachteloos zijn, en tijdens het sterven verloren gaan.
Liefde is een bijzondere geestelijke kracht. Zoals ik boven al noemde: 'vergeef, en jou wordt vergiffenis geschonken'. Er zijn zoveel psychologische en spirituele effecten die het gevolg zijn van daden-van-liefde.
We weten er zo weinig van omdat we altijd hebben leren denken in termen van macht en berekening. Daarom is het christendom qua betekenis ook nog steeds niet verder gekomen dan in de tijd van Paulus. Een licht in de wereld.....kun je dat van het christendom zeggen?
quote:
Mat. 20,28
gelijk de Zoon des mensen niet gekomen is om Zich te laten dienen, maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.
Dus niet voor allen. Zijn offer was bedoeld om ons te bevrijden uit de macht van het exclusief denken. Het ik-tegen-jij ipv het 'opdat zij allen één zijn gelijk ik in U'
quote:
Mat 26,28
Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
merk hier weer op, dat er dus niet staat: 'allen', maar 'velen'.
Alles wat niet uit liefde gebeurt heeft minder goede resultaten dan had gekund als.......
het vergieten van bloed houdt het sterven in. Daarna neemt Jesus zijn leven weer op. In het Johannes evangelie wordt dit (het eerst sterven en dan weer opnemen van het leven) als zijn opdracht van God geformuleerd. Deze opdracht geldt over Jesus' hoofd heen voor ons allemaal.
Uiteindelijk immers is onze geest onsterfelijk, en betekent de dood slechts het afleggen van een vorm waarin wij, onsterfelijken, ons aan elkaar laten zien.
Merk ook op, dat Jesus zich in al de door jou aangehaalde teksten NIET presenteert als een bemiddelaar tussen God en ons.
quote:
Luc 11,13
Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader uit de hemel de heilige Geest geven aan hen, die Hem daarom bidden?
Met deze tekst breng je me in verlegenheid. Met name met de kwalificatie 'slecht' kan ik niet veel. een (typisch) oosterse overdrijving?
quote:
Joh. 7
Mijn tijd is nog niet gekomen, maar uw tijd is steeds bereid. 7 U kan de wereld niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig, dat haar werken boos zijn.
Inderdaad.....de wereld kan God niet haten.

Ik zal ook niet ontkennen dat er veel slechts (boos) in de wereld is. Zelfs in de christelijke wereld. Anders zou ik hier ook niet posten.
quote:
Joh 8,24
Ik heb u dan gezegd, dat gij in uw zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft, dat Ik het ben, zult gij in uw zonden sterven.
Jesus had het daar over hun verschillen in denken. Hij probeerde hen duidelijk te maken dat het denken in termen van macht totaal verschillend is van het denken vanuit Liefd; een onderwerp dat Johannes later in zijn eerste brief krachtig uitwerkt.
quote:
en zo zijn er nog vele meer, waarin Jezus laat zien dat Hij is gekomen om onze zonden op zich te nemen. Dat lijkt toch wel heel erg op wat paulus zei, niet?
Niet. Zoals ik al eerder zei, nergens presenteert Jesus zich als middelaar. Wel geeft hij zijn dood een bepaald doel.
quote:
en hoe leg jij de vervloeking van de vijgeboom door Jezus uit?
als het logische gevolg van wat er met iedere boom gebeurt, die geen vrucht draagt. De vorm waarin dat menselijke leven (hier een boom, overdrachtelijk bedoeld: het menselijk lichaam) is gegoten, zal voldoende vrucht moeten dragen, anders zal die vorm vernietigd worden. En dat gebeurt dus ook steeds aan het eind van ieder menselijk leven.
je
Carl