Auteur Topic: Macht in de kerk  (gelezen 2614 keer)

Edolen

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Gepost op: september 25, 2009, 06:26:01 pm »
Modbreak:
Deze discussie is afgesplitst van een oude discussie in BF, waar dit off-topic was

quote:

E-line schreef op 20 april 2009 om 12:55:
Jezus zei dit tegen de apostelen, tegen de herders van de kerk. Zie ook Matteüs 16:18, 19.
Daarom denk ik dat dit vers niet voor alle gemeenteleden geldt, maar voor de ouderlingen (incl. de dominee).
Wat een hel moet dat zijn, te moeten leven in zo'n kerk waar gewone mensen zulke macht zouden hebben.
« Laatst bewerkt op: september 26, 2009, 08:45:58 am door Pooh »
Treat the earth and all that dwell thereon with respect

dingo

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2009, 07:17:33 pm »

quote:

Edolen schreef op 25 september 2009 om 18:26:
[...]

Wat een hel moet dat zijn, te moeten leven in zo'n kerk waar gewone mensen zulke macht zouden hebben.
Wat is precies je probleem? In de gewone maatschappij hebben gewone mensen ook zulke macht, zo bijzonder is het dus niet?

Oogje

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2009, 07:40:11 pm »

quote:

[...]

Valt erg mee hoor, miljoenen mensen zijn tóch erg gelukkig binnen die kerk waarvan haar leiding deze apostolische macht tot vergeven daadwerkelijk uitvoert: de katholieke Kerk. Zelf heb ik ervaren wat een bevrijding de biecht is, alsof je als het ware voor de tweede keer gedoopt wordt: weer helemaal schoon en bevestigd in Gods barmhartigheid liefde. Daarbij is het al heel opluchtend om je zonden tegenover een priester te belijden, om ze zo te uiten.

En God geeft mensen nog wel meer en zwaardere verantwoordelijkheden, met alle risico's van dien inderdaad. De kern van Gods liefde is juist dat Hij graag met de mens samenwerkt, ook al is deze mens nog zo zondig (en hebben vooral oudere mensen helaas ook negatieve ervaringen met de biechtpraktijk destijds). Als God dat risico niet zou willen nemen, wat natuurlijk ook zijn goed recht zou zijn, dan had Hij überhaupt geen Kerk gesticht, was Hij überhaupt niet met Israël meegetrokken, of had Hij de mens simpelweg geen vrije wil gegeven.

Dit even ter nuancering.

Edolen

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #3 Gepost op: september 25, 2009, 08:16:44 pm »

quote:

dingo schreef op 25 september 2009 om 19:17:
[...]

Wat is precies je probleem? In de gewone maatschappij hebben gewone mensen ook zulke macht, zo bijzonder is het dus niet?
De gewone wereld is niet van zo'n hoog niveau als de spirituele wereld.

dingo

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #4 Gepost op: september 25, 2009, 09:46:47 pm »

quote:

Edolen schreef op 25 september 2009 om 20:16:
[...]

Volgens  mij zijn kerkmensen net zo menselijk als alle andere mensen dus dat hoge niveau zie ik niet zo. Daarbij is het ook vrij goed bijbels te onderbouwen waarom het in de kerken zo is.

Edolen

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2009, 12:49:47 am »

quote:

Oogje schreef op 25 september 2009 om 19:40:
[...]
Valt erg mee hoor, miljoenen mensen zijn tóch erg gelukkig binnen die kerk waarvan haar leiding deze apostolische macht tot vergeven daadwerkelijk uitvoert: de katholieke Kerk. Zelf heb ik ervaren wat een bevrijding de biecht is, alsof je als het ware voor de tweede keer gedoopt wordt: weer helemaal schoon en bevestigd in Gods barmhartigheid liefde. Daarbij is het al heel opluchtend om je zonden tegenover een priester te belijden, om ze zo te uiten.

En God geeft mensen nog wel meer en zwaardere verantwoordelijkheden, met alle risico's van dien inderdaad. De kern van Gods liefde is juist dat Hij graag met de mens samenwerkt, ook al is deze mens nog zo zondig (en hebben vooral oudere mensen helaas ook negatieve ervaringen met de biechtpraktijk destijds). Als God dat risico niet zou willen nemen, wat natuurlijk ook zijn goed recht zou zijn, dan had Hij überhaupt geen Kerk gesticht, was Hij überhaupt niet met Israël meegetrokken, of had Hij de mens simpelweg geen vrije wil gegeven.

Dit even ter nuancering.

Ok, je hebt in zoverre gelijk dat dit puur persoonlijk is.
Maar als jij hebt hebt over de biecht, dan ga je naar een vertrouwenspersoon. Dat zal een priester zijn ?
Even ter verduidelijking, ik ben 40 jaar lid geweest van een vrijgemaakte kerk en weet weinig tot niets van de Katholieke kerk. Wat inmiddels wel mijn persoonlijke overtuiging is, is dat welke overtuiging je ook aanhangt, als je dat met je hart doet brengt die je naar God.

Dan verder met mijn reactie  :) . Jij zoekt een vertrouwenspersoon om je problemen bij neer te leggen, dan is het zo goed als je het als bevrijding ervaart om dat te kunnen bespreken/uiten.
Ik heb het in een andere reactie op een forum hier al gezegd, mijn levensmotto sinds het verlaten van de kerk is........denk zelf na en volg je eigen hart.
Mijn eerste uitspraak is ook geen oordeel (wie ben ik om te oordelen) over gemeenteleden. Mijn uitspraak is wel als kritiek bedoelt naar de organisatie achter een kerk die heel veel doet om de machtsstructuur in stand te houden. In dat opzicht lijkt het mij een hel om daarbij te horen. Beter gezegd, in dat opzicht had het voor mij een hel geweest om nog steeds lid te moeten zijn van een vrijgemaakte kerk of welke stroming dan ook die haar leden verplicht een overtuiging op kan leggen.

De overtuiging die uit jouw reactie spreekt raakt me wel. Net zo goed als elke andere reactie hier die vanuit het hart wordt gegeven. Dat is gelijk waar het om gaat, sta je zelf echt achter wat je zegt. Of denk je niet na en volg je de 'veilige' mening van je eigen club.

Edolen

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2009, 12:59:47 am »

quote:

dingo schreef op 25 september 2009 om 21:46:
[...]

Volgens  mij zijn kerkmensen net zo menselijk als alle andere mensen dus dat hoge niveau zie ik niet zo. Daarbij is het ook vrij goed bijbels te onderbouwen waarom het in de kerken zo is.
Ik heb het niet over het menselijk zijn van de mensen zelf. Voor ik daar verder op reageer, jij ziet neem ik aan ook het verschil tussen de groep van de gemeente waar jij woont en de groep die eenzelfde overtuiging aanhangt als jijzelf ? Het verschil in impact van een gemeentelijke regel en een spirituele overtuiging ?

dingo

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2009, 08:19:50 am »

quote:

Edolen schreef op 26 september 2009 om 00:59:
[...]

Ik heb het niet over het menselijk zijn van de mensen zelf. Voor ik daar verder op reageer, jij ziet neem ik aan ook het verschil tussen de groep van de gemeente waar jij woont en de groep die eenzelfde overtuiging aanhangt als jijzelf ? Het verschil in impact van een gemeentelijke regel en een spirituele overtuiging ?

Dat zal je verbazen, nee. Ten eerste zit er uiteraard een overlap tussen gemeente en kerkelijke gemeente maar dat terzijde. Ook in een gemeente maak ik gebruik van de mij ter beschikking staande middelen op het moment dat zij mijn rechten, zoals vrijheid van geweten, aantasten. Anderszijds laat ik mij ook terechtwijzen als ik mijn verplichtingen niet na kom.

Elke gedachte dat het in kerk beter zou (moeten) zijn heb ik allang laten varen. De realiteit is dat alles in de gemeente mis kan gaan ook in de kerkelijke gemeente mis kan gaan.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2009, 08:48:51 am »

quote:

Nee hoor. Het is soms vervelend, maar ik ken geen enkele leefomgeving waar dingen niet soms vervelend zijn.

Vervelender zijn mensen die hun frustraties over het fenomeen 'kerk' menen te pas en te onpas te moeten spuien en die dan nauwelijks fatsoenlijk onderbouwen.
Laat uw ja een ja zijn.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2009, 08:50:08 am »

quote:

Edolen schreef op 25 september 2009 om 20:16:
[...]

Wat moeten wij ons precies voorstellen bij de spirituele wereld? Is dat een soort parallelwereld ofzo?
Laat uw ja een ja zijn.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2009, 08:58:03 am »

quote:

Edolen schreef op 26 september 2009 om 00:49:
[...]
Wat inmiddels wel mijn persoonlijke overtuiging is, is dat welke overtuiging je ook aanhangt, als je dat met je hart doet brengt die je naar God.

Dat is goed nieuws. Zou je mee langs gevangenissen en nabestaanden van bewakers in de goelagkampen en vernietigingskampen moeten gaan.
En wellicht naar Rwanda, zou een hoop mensen daar van mogelijke schuldgevoelens verlossen.

quote:

Edolen schreef op 26 september 2009 om 00:49:Mijn eerste uitspraak is ook geen oordeel (wie ben ik om te oordelen) over gemeenteleden. Mijn uitspraak is wel als kritiek bedoelt naar de organisatie achter een kerk die heel veel doet om de machtsstructuur in stand te houden. In dat opzicht lijkt het mij een hel om daarbij te horen. Beter gezegd, in dat opzicht had het voor mij een hel geweest om nog steeds lid te moeten zijn van een vrijgemaakte kerk of welke stroming dan ook die haar leden verplicht een overtuiging op kan leggen.

Dat kan zij niet. Wat zij wel kan is van haar leden verlangen dat zij zich naar bepaalde normen voegt en hen die zich niet wensen te conformeren uiteindelijk afsnijden.
Mensen hebben op elk moment de vrijheid en mogelijkheid om zich te ontrekken van de kerkelijke gemeente als zij zich niet langer verbonden weten met haar overtuigingen.

quote:

Edolen schreef op 26 september 2009 om 00:49:De overtuiging die uit jouw reactie spreekt raakt me wel. Net zo goed als elke andere reactie hier die vanuit het hart wordt gegeven. Dat is gelijk waar het om gaat, sta je zelf echt achter wat je zegt. Of denk je niet na en volg je de 'veilige' mening van je eigen club.
Sommige mensen hebben meer vertrouwen in de wijsheid van andere mensen die de betreffende onderwerpen goed bestudeerd hebben en de verzamelde wijsheid van generaties dan in hun eigen, zelden uitvoerig onderbouwde, mening.
Laat uw ja een ja zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2009, 01:46:30 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 26 september 2009 om 08:48:
[...]

Vervelender zijn mensen die hun frustraties over het fenomeen 'kerk' menen te pas en te onpas te moeten spuien en die dan nauwelijks fatsoenlijk onderbouwen.
Bij frustratie en emotie is onderbouwing iets dat maar weinigen kunnen hanteren en dat is ook wel logisch toch ?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2009, 02:15:52 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 26 september 2009 om 13:46:
[...]

Bij frustratie en emotie is onderbouwing iets dat maar weinigen kunnen hanteren en dat is ook wel logisch toch ?
Jawel, maar daarom niet minder vervelend.
Laat uw ja een ja zijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2009, 03:43:57 pm »
Men kan mooi roepen dat de kerkgemeenschap niet wezenlijk anders is dan een andere gemeenschap van mensen, want dat is waar. Normen en waarden zullen anders ingevuld worden maar de zonde is niet minder aanwezig. Dit te constateren, maakt dat jullie cynisch of is het simpelweg de realiteit die we onder ogen moeten zien?

Hoe anders wordt het verhaal - en ik denk dat Edolen daar op doelt - als je niet aansluit bij de modernistisch ingerichte kerkstructuur. Helemaal als men deze incorporeert in het koninkrijk Gods. Ik verbaas me totaal niet dat er dan slachtoffers vallen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rtfm08

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2009, 04:59:04 pm »

quote:

Ursa schreef op 26 september 2009 om 15:43:
Men kan mooi roepen dat de kerkgemeenschap niet wezenlijk anders is dan een andere gemeenschap van mensen, want dat is waar. Normen en waarden zullen anders ingevuld worden maar de zonde is niet minder aanwezig. Dit te constateren, maakt dat jullie cynisch of is het simpelweg de realiteit die we onder ogen moeten zien?

Hoe anders wordt het verhaal - en ik denk dat Edolen daar op doelt - als je niet aansluit bij de modernistisch ingerichte kerkstructuur. Helemaal als men deze incorporeert in het koninkrijk Gods. Ik verbaas me totaal niet dat er dan slachtoffers vallen.

Het is simpelweg de realiteit,en soms staat die in wel heel schril contrast
met wat je zou mogen verwachten.

Hoe ziet voor jou een modernistisch ingerichte kerkstructuur er dan wel uit ?Je laatste zin mag je wel toelichten (slachtoffers)

Oogje

• Bekijk profiel
Macht in de kerk
« Reactie #15 Gepost op: september 26, 2009, 06:47:22 pm »

quote:

Ursa schreef op 26 september 2009 om 15:43:
Nee, het maakt me absoluut niet cynisch. De Kerk is namelijk geen Hotel, of een Herberg, of een Spa. De Kerk is een Ziekenhuis en daar verwacht je toch ook niets anders te vinden dan veel zieke, gewonde en wegterende mensen. Wachtend op genezing, of de ziekte dragend tot aan de dood. De zonde is echter hardnekkig, de behandeling zeer ingrijpend en zonder verdoving en de mens verzet zich daardoor van nature tegen de pijn.

Daarbij ben ik zelf ook patient en ondervind ik zelf dus ook hoe zwaar de ziekte en de behandeling is. Ik ben allang blij dat de Geneesheer geen wachtlijst kent.