quote:
Oogje schreef op 25 september 2009 om 19:40:[...]
Valt erg mee hoor, miljoenen mensen zijn tóch erg gelukkig binnen die kerk waarvan haar leiding deze apostolische macht tot vergeven daadwerkelijk uitvoert: de katholieke Kerk. Zelf heb ik ervaren wat een bevrijding de biecht is, alsof je als het ware voor de tweede keer gedoopt wordt: weer helemaal schoon en bevestigd in Gods barmhartigheid liefde. Daarbij is het al heel opluchtend om je zonden tegenover een priester te belijden, om ze zo te uiten.
En God geeft mensen nog wel meer en zwaardere verantwoordelijkheden, met alle risico's van dien inderdaad. De kern van Gods liefde is juist dat Hij graag met de mens samenwerkt, ook al is deze mens nog zo zondig (en hebben vooral oudere mensen helaas ook negatieve ervaringen met de biechtpraktijk destijds). Als God dat risico niet zou willen nemen, wat natuurlijk ook zijn goed recht zou zijn, dan had Hij überhaupt geen Kerk gesticht, was Hij überhaupt niet met Israël meegetrokken, of had Hij de mens simpelweg geen vrije wil gegeven.
Dit even ter nuancering.
Ok, je hebt in zoverre gelijk dat dit puur persoonlijk is.
Maar als jij hebt hebt over de biecht, dan ga je naar een vertrouwenspersoon. Dat zal een priester zijn ?
Even ter verduidelijking, ik ben 40 jaar lid geweest van een vrijgemaakte kerk en weet weinig tot niets van de Katholieke kerk. Wat inmiddels wel mijn persoonlijke overtuiging is, is dat welke overtuiging je ook aanhangt, als je dat met je hart doet brengt die je naar God.
Dan verder met mijn reactie

. Jij zoekt een vertrouwenspersoon om je problemen bij neer te leggen, dan is het zo goed als je het als bevrijding ervaart om dat te kunnen bespreken/uiten.
Ik heb het in een andere reactie op een forum hier al gezegd, mijn levensmotto sinds het verlaten van de kerk is........denk zelf na en volg je eigen hart.
Mijn eerste uitspraak is ook geen oordeel (wie ben ik om te oordelen) over gemeenteleden. Mijn uitspraak is wel als kritiek bedoelt naar de organisatie achter een kerk die heel veel doet om de machtsstructuur in stand te houden. In dat opzicht lijkt het mij een hel om daarbij te horen. Beter gezegd, in dat opzicht had het voor mij een hel geweest om nog steeds lid te moeten zijn van een vrijgemaakte kerk of welke stroming dan ook die haar leden verplicht een overtuiging op kan leggen.
De overtuiging die uit jouw reactie spreekt raakt me wel. Net zo goed als elke andere reactie hier die vanuit het hart wordt gegeven. Dat is gelijk waar het om gaat, sta je zelf echt achter wat je zegt. Of denk je niet na en volg je de 'veilige' mening van je eigen club.