Auteur Topic: De Biecht, invoeren als mogelijkheid?  (gelezen 4519 keer)

Lutheraansch

• en ook nog een beetje gereform
    • Bekijk profiel
De Biecht, invoeren als mogelijkheid?
« Gepost op: augustus 03, 2003, 02:56:52 pm »
De afgelopen jaren wordt door verscheidene gereformeerde theologen het voorstel gedaan om mensen de mogelijkheid te geven om te biechten. Niet als sacrament, maar als pastorale vorm, waarin mensen hun verhaal kwijt kunnen en ook een persoonlijk woord van vergeving mogen ontvangen. In de Lutherse belijdenis wordt de biecht geplaatst in de dienst der verzoening en in Kol, 3, 13-15: Verdraag elkaar en vergeef elkaar, als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. 14 Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. 15 En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. . Ik voeg in de bijlage enkele gedeelten uit de Lutherse belijdenisgeschriften toe.

Wat vinden jullie ervan: mag de biecht worden ge(her)introduceerd in de gereformeerde kerken of niet?
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2003, 03:05:49 pm door Lutheraansch »
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2003, 03:11:38 pm »

quote:

op 03 Aug 2003 14:56:52 schreef Lutheraansch:
De afgelopen jaren wordt door verscheidene gereformeerde theologen het voorstel gedaan om mensen de mogelijkheid te geven om te biechten. Niet als sacrament, maar als pastorale vorm, waarin mensen hun verhaal kwijt kunnen en ook een persoonlijk woord van vergeving mogen ontvangen. In de Lutherse belijdenis wordt de beicht geplaatst in de dienst der verzoening en in Kol, 3, 13-15: Verdraag elkaar en vergeef elkaar, als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. 14 Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. 15 En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van één lichaam. . Ik voeg in de bijlage enkele gedeelten uit de Lutherse belijdenisgeschriften toe.

Wat vinden jullie ervan: mag de biecht worden ge(her)introduceerd in de gereformeerde kerken of niet?

interessant idee opzich, zij het niet dat het dubbelop is.
je verhaal kun je altijd kwijt bij dominee of ouderling/diaken of zelfs een ander gemeentelid.

Vergeving kan een biechtnemer niet garanderen indien er geen vergeving wordt gevraagd aan de berokkende in kwestie door de biechter indien daarvan sprake is.

Ook wekt een woord van vergeving door een biechtnemer de valse indruk dat vergeving door hem wordt verleend (vergeving ontvang je van God als je Hem daarom vraagt, daar is geen tussenkomst van een biechtnemer voor nodig).
Ik besef dat dat niet je insteek is, maar de kans dat het tot zoiets verwordt zal groot zijn.

Nu wil ik je idee niet helemaal om zeep helpen :P
Een "georganiseerde" mogelijkheid om je verhaal te doen is m.i. wel een goed idee, maar daar zal een woord van vergeving in veel gevallen geen plaats kunnen vinden, eerder een woord ter ondersteuning.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2003, 07:32:29 pm »
In Jakobus 5 gaat het over ziekenzalving, en daar komt expliciet de biecht ter sprake volgens mij.
Ziekte is niet altijd verbonden met zonde, maar het kan.
Maar ja, wij hebben die ziekenzalving ook overboord gezet, zoals zoveel.
Jammer!  
Ik ken hervormde predikanten die het tegenwoordig wel weer doen.
gideon

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2003, 08:29:09 pm »

quote:

op 03 Aug 2003 15:11:38 schreef Laurens:
interessant idee opzich, zij het niet dat het dubbelop is.
je verhaal kun je altijd kwijt bij dominee of ouderling/diaken of zelfs een ander gemeentelid.

Vergeving kan een biechtnemer niet garanderen indien er geen vergeving wordt gevraagd aan de berokkende in kwestie door de biechter indien daarvan sprake is.

Ook wekt een woord van vergeving door een biechtnemer de valse indruk dat vergeving door hem wordt verleend (vergeving ontvang je van God als je Hem daarom vraagt, daar is geen tussenkomst van een biechtnemer voor nodig).
Ik besef dat dat niet je insteek is, maar de kans dat het tot zoiets verwordt zal groot zijn.

Een biecht kan ook een afronding van een periode zijn. Niets voor niets wordt door de Augsburgse Confessie de biecht en de toepassing van de sleutelen met elkaar in verband worden gebracht.

Een biechtnemer hoeft niet de vergeving uit te spreken, maar kan ook de weg wijzen hoe de biechter zijn weg tot verzoening met de ander tot voltooiing kan/moet brengen. Een biechtnemer kan iemand die is vastgelopen met een biechtgesprek, weer op gang brengen. Daarmee wordt een biechtgesprek iets meer dan een 'je verhaal kwijt kunnen'.

Vergeving ontvang je van God, maar ook van andere mensen. Vergeving heeft in de Bijbel twee kanten, je moet om vergeving vragen, maar zelf ook vergeven, zie matth. 18, 19-35.
God komt niet in opdringerigheid tot de mens, maar in evenredigheid met ieders vermogen Hem te ontvangen.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2003, 10:16:53 pm »
"belijdt elkander uw misdaden" is een regelrechte bijbeltekst.
Natuurlijk zoek je daar iemand voor uit: iemand die echt gelovig is en die jou genegen is en met je kan bidden.
Erg veel meer valt er over het onderwerp niet te zeggen denk ik.
Je zou alleen predikanten eens kunnen manen om over bovengenoemde teksten te preken... dat is in geen eeuwen gebeurd, geloof ik.
gideon

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 04, 2003, 12:27:55 am »

quote:

op 03 Aug 2003 22:16:53 schreef gideon:
"belijdt elkander uw misdaden" is een regelrechte bijbeltekst.
Natuurlijk zoek je daar iemand voor uit: iemand die echt gelovig is en die jou genegen is en met je kan bidden.
Erg veel meer valt er over het onderwerp niet te zeggen denk ik.
Je zou alleen predikanten eens kunnen manen om over bovengenoemde teksten te preken... dat is in geen eeuwen gebeurd, geloof ik.

Elkaar uw zonden belijden is iets anders dan de biecht weer invoeren.
Een biecht is op zichzelf genomen niet goed in mijn optiek. Niemand dan God kan vergeving schenken. Wat wel kan, is bidden voor de 'zondaar' in casu, door de andere mens (tevens zondaar). Dat is namelijk dan hetzelfde als de zegen door de dominee 'vrede zij u, genade zij u etc. Degene die zonde gepleegt heeft, kan van de ander om gebed vragen.
Het schandelijke aan de roomse vorm van biecht is dat degene aan wie belijdt wordt (priester) de zondaar vergeeft (en hem het liefst nog wat wetticistische weesgegroetjes opdraagt) en door hem dus God. Nu is het zo dat mensen elkaar niet kunnen vergeven, zo simpel is het.

Ik ben het dus niet eens met de teneur dat onze vaderen hiermee met het badwater het kind hebben weggegooid, wel erken ik dat er meer biecht-achtige gebedsvormen kunnen zijn.
Ps. 111:10

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 04, 2003, 05:23:19 am »
Met je eens Wiering. Biechten houd vergeving van zonde in en dat is onmogelijk voor de mens.
in essentials unity; in non-essentials charity.

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2003, 09:36:23 am »

quote:

op 04 Aug 2003 00:27:55 schreef Wiering:
Nu is het zo dat mensen elkaar niet kunnen vergeven, zo simpel is het.

Ik ben het dus niet eens met de teneur dat onze vaderen hiermee met het badwater het kind hebben weggegooid, wel erken ik dat er meer biecht-achtige gebedsvormen kunnen zijn.
In sommige vrijgemaakte kerkdiensten (dus niet in pastoraat) kom je ook een vorm van biecht tegen: schuldbelijdenis en genadeverkondiging. De gemeente belijdt gezamelijk haar zonden, waarna de voorganger de gemeente in de naam van Vader, Zoon en Heilige Geest verzekert dat al haar zonden vergeven zijn.

De biecht kan goed aansluiten bij de 2e vraag en antwoord van de HC: weten dat je zondaar bent, de weg naar verlossing zien, leren dankbaar te zijn. Wie echt beseft wat zijn zonde aanricht, wil zijn zonden belijden en zoekt de boodschap van het evangelie. De 'biechtnemer' bepaalt niet wie of wat vergeven wordt, maar verkondigt wat de Bijbel leert over mensen die voor God hun schuld belijden, namelijk dat wie in Christus Jezus is, vergeving voor zijn zonden ontvangt.
HarmW

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 04, 2003, 10:31:33 am »
ik ben verbluft dat mensen niet zouden kunnen vergeven...
Het is zelfs zo dat God ons niet vergeven kan als wij onze medemens niet vergeven. Zie het gebed dat onze Heer ons heeft geleerd.
gideon

Aquila

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 04, 2003, 11:42:29 am »

quote:

op 04 Aug 2003 10:31:33 schreef gideon:
Het is zelfs zo dat God ons niet vergeven kan als wij onze medemens niet vergeven. Zie het gebed dat onze Heer ons heeft geleerd.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen 'vergeving van onze zonden' en
'vergeving van de zonden van de ander'.
De eerste vorm van vergeving kan alleen wanneer wij andere mensen ook hun zonden vergeven (zie bv. Matth 6:14).
De tweede vorm 'de zonden van een ander vergeven' ligt dieper. Veel teksten in de bijbel wijzen erop dat alleen God de zonden kan vergeven.
Dat is ook de reden dat de farizeeen Jezus beschuldigen van Godslastering omdat Hij de mensen hun zonden vergaf. Hij deed dit echter vanuit de kracht van de Heilige Geest.
Die kracht heeft hij ook aan ons gegeven en niet alleen voor zichzelf gehouden, tenminste, zo begrijp ik Johannes 20:19-23

quote:

Verschijning aan de leerlingen (Willibrordvertaling)
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar. Hoewel de deur op slot was uit vrees voor de Joden, kwam Jezus. Ineens stond Hij in hun midden en zei: `Vrede!' 20 Na deze groet toonde Hij hun zijn handen en zijn zijde. Vreugde vervulde de leerlingen toen ze de Heer zagen. 21 `Vrede', zei Jezus nogmaals. `Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zo zend Ik jullie.' 22 Na deze woorden ademde Hij over hen. `Ontvang de heilige Geest', zei Hij. 23 `Als jullie iemand zijn zonden vergeven, dan zijn ze ook vergeven; als jullie ze niet vergeven, dan blijven ze behouden.'
kijk naar de wolken, hoor naar de wind

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2003, 02:29:41 pm »
Uh dat biechten, gebeurd dat ook niet wanneer je spijt van iets hebt en dat verteld aan een christen uit je kerk of christelijke vriend/vriendin? Dat is toch biechten? Opbiechten.
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2003, 06:49:10 pm »

quote:

op 04 Aug 2003 10:31:33 schreef gideon:

Mensen kunnen misdaden die tegen God Zelf zijn gericht niet vergeven. Stel dat een vriend van mij zijn vriendin belazert en er spijt van heeft; kan ik hem dan vergeven?

Vergeving van zonden die tegen mij persoonlijk gericht zijn kan ik slechts vergeven.

*Genadeverkondiging is heel iets anders; de dienaar des Woords kan slecht spreken namens God en dus is het niet zeker dat iemand vergeven wordt als hij slechts in een kerkdienst aanwezig is. De dominee is geen Jezus.

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2003, 09:57:00 pm »

quote:

op 04 Aug 2003 18:49:10 schreef Wiering:
[...]

Mensen kunnen misdaden die tegen God Zelf zijn gericht niet vergeven. Stel dat een vriend van mij zijn vriendin belazert en er spijt van heeft; kan ik hem dan vergeven?

Vergeving van zonden die tegen mij persoonlijk gericht zijn kan ik slechts vergeven.

Ja en nee,
Ja, zonden die tegen jou begaan zijn, kan jij alleen vergeven. Maar ook zonden die tegen anderen gedaan zijn en waarin jij ook geraakt bent (zoals in je voorbeeld omdat dit een vriendin betreft) kan het zijn dat jiju ook moet vergeven. Of anders: hem de rest van zijn leven negeren, omdat je het hem niet kunt vergeven.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 05, 2003, 10:35:19 pm »

quote:

op 05 Aug 2003 21:57:00 schreef Lutheraansch:
[...]

Ja en nee,
Ja, zonden die tegen jou begaan zijn, kan jij alleen vergeven. Maar ook zonden die tegen anderen gedaan zijn en waarin jij ook geraakt bent (zoals in je voorbeeld omdat dit een vriendin betreft) kan het zijn dat jiju ook moet vergeven. Of anders: hem de rest van zijn leven negeren, omdat je het hem niet kunt vergeven.

Vergeving van jou in dezen betreft alleen jou relatie tot de biechter, het raakt niet de relatie biechter 'slachtoffer' (om het ven zo te noemen).
Jij kunt geen algehele vergeving schenken, iaw: zonden die tegen jou begaan zijn (of jou (in)direct raken), kan jij alleen vergeven

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2003, 10:24:27 pm »

quote:

op 05 Aug 2003 21:57:00 schreef Lutheraansch:
[...]

Ja en nee,

Maar dat betekent niet dat wij voor God, de Alheilige Rechter, kunnen gaan spelen. In een oud gereformeerd gebed wordt gesproken van '...wij hebben tegen U, tegen U alleen, gezondigt in gedachten, werken en woorden..'

Het feit dat wij anderen, naasten bedriegen of anderszins kapotmaken is in de eerste plaats een misdaad tegen de Wet Gods, niet zozeer tegen onze naaste. Daarom is het ook zo dat God ons in de eerste plaats moet vergeven wat wij onze naaste misdaan hebben.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 12, 2003, 11:09:45 pm »
Je mag iemand wel een zonde vergeven als die tegen jou is gedaan. Dan zeg je: Het is weer in orde... tussen jou en hem/haar... maar inderdaad, je kunt dat niet voor God beslissen.

Ik zie geen reden om de biecht in te voeren. Ik zou zeggen, biecht bij God en vraag vergeving bij Hem... en als je daarnaast een zonde tegen iemand hebt gedaan, biecht bij God en vraag die persoon daarnaast ook om vergeving. En als je een zonde hebt gedaan en je wil er graag met iemand over praten, dat kan. Daarvoor ben je kerk. Daarvoor hoeft echt geen speciale iemand te zijn aangewezen, je kunt gewoon naar iemand toestappen en die wil vast wel naar je luisteren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 13, 2003, 10:05:26 am »
Ik vermoed dat, wanneer diverse theologen het weer willen invoeren, dat niet anders is dan een verkapte erkenning dat het systeem met ouderlingen en huisbezoeken niet werkt.
Rol van ouderlingen/predikanten op huisbezoek is inderdaad helpen, ook pastoraal. In veel gemeenten werkt dat niet goed, wordt een ouderling meer als bemoeial gezien en als iemand die inbreuk maakt op je prive leven, dan iemand bij wie je je hart kunt luchten/ je zondige problemen op kunt biechten. Vraag is dan of je inderdaad naar iets anders op zoek moet, of dat je die huisbezoeken moet vernieuwen.

1 aspect van het biechten is geloof ik nog niet genoemd: De anonimiteit ervan. Het klassieke biechten gebeurt in 2 afgesloten hokjes waardoor herkenning van de biechtende in principe onmogelijk is.
Wellicht is anoniem 'biechten' een idee voor de GKV, want de 'biechtdrempel' zal voor velen lager worden. (NB: de vergeving van zonden die op de klassieke biecht volgt, zal in de GKV nooit kunnen, imho. Wel kan benadrukt worden dat voor ieder die in Christus is, vergeving van zonden een feit is).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 13, 2003, 05:04:28 pm »
Misschien moeten we hiervoor internet wel gebruiken, een anoniem-biecht-topic ofzo ;)
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Lutheraansch

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 11, 2003, 06:11:57 pm »
Er stond vandaag ook een interessantt artikel over de biecht in Het ND:http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=20320

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 12, 2003, 08:23:46 am »

quote:

op 12 Aug 2003 23:09:45 schreef Marnix:
Je mag iemand wel een zonde vergeven als die tegen jou is gedaan. Dan zeg je: Het is weer in orde... tussen jou en hem/haar... maar inderdaad, je kunt dat niet voor God beslissen.

Ik zie geen reden om de biecht in te voeren. Ik zou zeggen, biecht bij God en vraag vergeving bij Hem... en als je daarnaast een zonde tegen iemand hebt gedaan, biecht bij God en vraag die persoon daarnaast ook om vergeving. En als je een zonde hebt gedaan en je wil er graag met iemand over praten, dat kan. Daarvoor ben je kerk. Daarvoor hoeft echt geen speciale iemand te zijn aangewezen, je kunt gewoon naar iemand toestappen en die wil vast wel naar je luisteren.

Marnix,

Ik sluit mij in deze helemaal bij jou aan. Het biechtonderdeel: zonden vergeven, is voor ons niet weggelegd. Alleen God kan vergeven!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:34:05 pm »
Inmiddels meer bekend over deze ontwikkeling binnen het protestantisme?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 05, 2009, 12:37:43 pm »
Modbreak:
Het lijkt me niet echt nuttig om een 6 jaar oud topic omhoog te schoppen. Als er behoefte is aan discussie hierover mag er rustig een nieuwe gestart worden