Auteur Topic: Activiteit ouderling-huisbezoek  (gelezen 12141 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Activiteit ouderling-huisbezoek
« Gepost op: september 26, 2009, 11:22:10 pm »
Vraag:zijn er binnen de GKV eigenlijk afspraken aangaande een bezoek dan wel huisbezoek van een ouderling ? Wat is te doen gebruikelijk ? Is dat eens per 2 jaar of elk jaar of niet ?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2009, 11:34:45 pm »
Volgens de kerkorde moet het streven zijn één keer per jaar alle gemeenteleden te bezoeken. Wat uiteraard te weinig is als je echt je wijk wil leren kennen. Aan de andere kant wil je je wijk misschien ook niet te goed kennen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2009, 11:48:48 pm »

quote:

dingo schreef op 26 september 2009 om 23:34:
Aan de andere kant wil je je wijk misschien ook niet te goed kennen.............
.................of de ouderling  O-)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2009, 09:00:54 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 september 2009 om 23:48:
[...]

.................of de ouderling  O-)
Dat is andere kant van de medaille inderdaad. Blij dat ik geen ouderling ben.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2009, 09:11:40 am »
Maw als iemand te horen krijgt dat zijn ouderling het komende jaar geen huisbezoek gaat afleggen in zijn wijk,dan is dit iets wat om nadere verklaring vraagt toch ?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2009, 09:21:51 am »

quote:

rtfm08 schreef op 27 september 2009 om 09:11:
Maw als iemand te horen krijgt dat zijn ouderling het komende jaar geen huisbezoek gaat afleggen in zijn wijk,dan is dit iets wat om nadere verklaring vraagt toch ?
Ja die ene keer in het jaar is toch wel het absolute minimum, lijkt mij.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 27, 2009, 09:45:18 am »
Nou, dat ligt eraan: bij ons in de kerk is het pastorale deel van het ouderlingenwerk overgenomen door een team van pastoraal werkers. De ouderling kan zich nu toeleggen op het kerkenraads-deel van het ouderlingschap. Alles tegelijk doen is gewoon veel te veel.

De pastoraal werkers hebben een zeer beperkt aantal gezinnen onder hun hoede en kunnen dus minstens tweemaal per jaar, exclusief geboorte/ziekte of andere gelegenheden, een bezoek brengen aan 'hun huizen'. Ze spreken in principe over alles zowel op sociaal, persoonlijk als ook op geloofsgebied. de ouderling is op de achtergrond aanwezig, coördineert de pastoraal werkers in zijn wijk, zij brengen ook rapport aan hem uit en wanneer er ernstige zaken aan de hand zijn komt de ouderling zelf.

In principe is het de bedoeling dat de ouderling zelf óók jaarlijks een bezoek aflegt, maar wanneer er niks 'loos' is binnen je gezin en je hebt twee keer per jaar de pastoraal werker over de vloer, wat is dan nog de toegevoegde waarde daarvan behalve dat 't gezellig is? Ik bedoel, het is dan niet per se nodig.
Bombus terrestris Reginae

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 27, 2009, 10:04:23 am »

quote:

dingo schreef op 27 september 2009 om 09:21:
[...]

Ja die ene keer in het jaar is toch wel het absolute minimum, lijkt mij.

Kan me voorstellen dat je adhv je gebied of hoe dat heet zoveel leden hebt dat zoiets niet lukt of dat er mensen zijn die extra bezoek op prijs stellen maar helemaal niet lijkt me wel apart ook omdat er naar ik gelezen heb ook afspraken zijn gemaakt

Zij leggen zo dikwijls huisbezoek af als goed is voor de opbouw van de gemeente, ten minste eenmaal per jaar.
Unquote

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 27, 2009, 10:45:21 am »
Interessant onderwerp.

Officiëel volgens KO moet de ouderling 1x per jaar langskomen inderdaad. Dat komt echter steeds meer onder druk te staan:

- het huisbezoek wordt door lang niet iedereen als 'zinnig' ervaren
- er zijn steeds minder mannenbroeders beschikbaar in het algemeen
- bestuurlijk én pastoraal ouderling zijn tegelijk is nogal wat en zijn m.i. zelfs enigszins tegenovergestelde kwaliteiten

Dit terwijl er dus in veel gemeenten alternatieve vormen opduiken (pastoraal medewerkers / kringen). Zo zijn er nu gemeenten die niet meer werken met geografische wijken maar een ouderling aan een stel kringen koppelen. Het idee is dan dat de kringen het pastorale gedeelte voor het grootste deel overnemen van de ouderling; die hoeft dan ook niet perse bij iedereen elk jaar langs.

Tijd voor een revisie van dit KO artikel?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 27, 2009, 04:27:10 pm »
De KO is geen dwingend recht natuurlijk, als je een gelijkwaardige oplossing gevonden hebt is het ook goed imo.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 27, 2009, 07:51:44 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 september 2009 om 10:45:
Interessant onderwerp.

Officiëel volgens KO moet de ouderling 1x per jaar langskomen inderdaad. Dat komt echter steeds meer onder druk te staan:

- het huisbezoek wordt door lang niet iedereen als 'zinnig' ervaren
- er zijn steeds minder mannenbroeders beschikbaar in het algemeen
- bestuurlijk én pastoraal ouderling zijn tegelijk is nogal wat en zijn m.i. zelfs enigszins tegenovergestelde kwaliteiten

Dit terwijl er dus in veel gemeenten alternatieve vormen opduiken (pastoraal medewerkers / kringen). Zo zijn er nu gemeenten die niet meer werken met geografische wijken maar een ouderling aan een stel kringen koppelen. Het idee is dan dat de kringen het pastorale gedeelte voor het grootste deel overnemen van de ouderling; die hoeft dan ook niet perse bij iedereen elk jaar langs.

Tijd voor een revisie van dit KO artikel?

Wat zijn kringen ? Bepaalde groepen mensen in een regio of plaats ?
Wat is dan de functie van de ouderling als dit soort zaken wordt overgenomen en hoe moet je dit dan zien binnen de GKV
Quote:
Ze bezoeken de leden van Christus’ gemeente om
hen met het woord van God te troosten, te waarschuwen en te onderwijzen.10 Ze wijzen hen die zich in leer of leven slecht gedragen terecht en zorgen ervoor dat de sacramenten heilig worden gehouden.
Unquote

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 27, 2009, 08:46:57 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 27 september 2009 om 19:51:
Wat zijn kringen ? Bepaalde groepen mensen in een regio of plaats ?

Met kringen bedoel ik huiskringen of bijbelkringen: een (willekeurige) groep mensen binnen de kerk die elkaar regelmatig opzoeken voor bijbelstudie, gebed, gemeenschap, etcetera.

quote:

Wat is dan de functie van de ouderling als dit soort zaken wordt overgenomen en hoe moet je dit dan zien binnen de GKV

De ouderling wordt in zo'n geval meer een soort 'achtervanger' / raadgever voor de kringen. Basis pastoraat kun je dus daar plaats laten vinden, de meer lastige gevallen komen dan bij een ouderling terecht.

quote:

Ze bezoeken de leden van Christus’ gemeente om
hen met het woord van God te troosten, te waarschuwen en te onderwijzen.10 Ze wijzen hen die zich in leer of leven slecht gedragen terecht en zorgen ervoor dat de sacramenten heilig worden gehouden.
Dat kunnen ze dus prima blijven doen, maar ze hebben met zo'n kringenstructuur dus in feite meer 'hulp' en hoeven niet alles zélf te doen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 27, 2009, 08:49:29 pm »

quote:

dingo schreef op 27 september 2009 om 16:27:
De KO is geen dwingend recht natuurlijk, als je een gelijkwaardige oplossing gevonden hebt is het ook goed imo.
Klopt, maar wellicht wordt het tijd om dat ook netjes te verwoorden in de KO. Zodat er geen 'imo' meer nodig is :)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2009, 06:25:51 pm »
In de gemeente waar ik gastlid ben, werd onlangs per kerkblad meegedeeld dat het de kerkenraad niet zal lukken eenmaal per jaar een ouderling langs te sturen. Er is dan ook een chronisch gebrek aan ambtsdragers in deze kerk. Voor mij is dit een reden om voorlopig toch nog maar gastlid te blijven zodat ik bij mijn ouders' kerk een huisbezoek kan krijgen.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2009, 06:30:06 pm »
Ik woon nu zo'n 4 jaar samen met mijn protestantse vriendin (PKN) en heb nog nooit een ouderling op visite gehad. Best wel jammer op zich. Ik had graag dat ze wat meer contact opzochten met mijn vriendin zodat zij zich betrokken ging voelen bij haar gemeente.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 28, 2009, 08:33:48 pm »

quote:

Zwever schreef op 27 september 2009 om 20:49:
[...]

Klopt, maar wellicht wordt het tijd om dat ook netjes te verwoorden in de KO. Zodat er geen 'imo' meer nodig is :)
Als ik de diverse commentaren op de KO lees is dat de correcte interpretatie maar er blijkt op dit forum door sommige mensen anders over gedacht te worden vandaar die imo, niet omdat het voor mij zo onduidelijk zou zijn.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 28, 2009, 09:04:35 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 28 september 2009 om 18:30:
Ik woon nu zo'n 4 jaar samen met mijn protestantse vriendin (PKN) en heb nog nooit een ouderling op visite gehad. Best wel jammer op zich. Ik had graag dat ze wat meer contact opzochten met mijn vriendin zodat zij zich betrokken ging voelen bij haar gemeente.
Eigenlijk is zoiets een beschamende situatie en wordt het tijd dat men zich achter het oortje krapt niet waar ?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 29, 2009, 12:30:28 pm »

quote:

dingo schreef op 28 september 2009 om 20:33:
[...]

Als ik de diverse commentaren op de KO lees is dat de correcte interpretatie .
Dat nog maar zeer de vraag,want de grootste gemene deler wil niet zeggen dat het dan ook zo is. :)

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2009, 12:47:35 pm »
@rtfm08:
Zou je de achterliggende gedachte achter het opstarten van dit topic uit de doeken willen doen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2009, 01:27:38 pm »

quote:

Artikel 21 - Taak van de ouderlingen. Editie(s) 1978

De taak van de ouderlingen is in herderlijke zorg de gemeente te regeren, samen met de dienaren des Woords. Zij zien erop toe, dat de predikanten, de mede-ouderlingen en de diakenen hun ambt trouw vervullen. Zij leggen zo dikwijls huisbezoek af als goed is voor de opbouw van de gemeente, ten minste eenmaal per jaar. Ook moeten zij samen met de predikanten de tucht bedienen en zorgen dat in de gemeente alles op gepaste wijze en ordelijk gebeurt.
Men kan het ook zelf opzoeken: http://www.kerkrecht.nl

Te doen gebruikelijk -in mijn gemeente- is:
elk gemeentelid is lid van een huiskring, welke 1e lijns pastoraat verzorgt. Leden die daar niet komen krijgen 1e lijns pastoraat van een bezoekbroeder of -zuster, een a tweemaal per jaar. Is er 2e lijns pastoraat nodig, dan wordt een ouderling erbij betrokken. Is er langduriger pastoraat nodig, dan is daarvoor een pastoraal werker. Overigens is elke huiskring gekoppeld aan een ouderling. Huisbezoek bestaat uit een jaarlijks kringbezoek, tenzij de kringleider dit niet nodig acht. De kringleiders komen met regelmaat samen om de verhouding kerk-kring te bespreken en om advies te krijgen in het pastoraat ea verlenen.
Dit systeem is ingegeven door een chronisch gebrek aan ouderlingen. Circa de helft van de vacatures is onvervuld, al heel lang. De overige helft wordt grotendeels gevuld door mannen jonger dan 32 jaar.
Overigens is er ook al geruime tijd een vacature voor pastoraal werker.

Maar mijn gemeente is niet doorsnee. :Y)
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 02:06:47 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 29, 2009, 04:27:27 pm »

quote:

visit schreef op 29 september 2009 om 12:47:
@rtfm08:
Zou je de achterliggende gedachte achter het opstarten van dit topic uit de doeken willen doen?
Want ?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2009, 04:31:50 pm »

quote:

elle schreef op 29 september 2009 om 13:27:
[...]

Dit systeem is ingegeven door een chronisch gebrek aan ouderlingen. Circa de helft van de vacatures is onvervuld, al heel lang. De overige helft wordt grotendeels gevuld door mannen jonger dan 32 jaar.
Overigens is er ook al geruime tijd een vacature voor pastoraal werker.

Maar mijn gemeente is niet doorsnee. :Y)
Op zich is het dan toch prima dat jullie dit zo oplossen ? Vraag is dan ook waarom zoveel vacatures open blijven ? Is de combinatie te zwaar met het werk,hebben de mensen geen belangstelling,zijn er geen geschikte kandidaten etc.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2009, 04:43:16 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 28 september 2009 om 21:04:
[...]

Eigenlijk is zoiets een beschamende situatie en wordt het tijd dat men zich achter het oortje krapt niet waar ?
Mwa. Dat ligt er maar net aan hoe je je prioriteiten stelt. Ik vind een jaarlijks huisbezoek bij elk gemeentelid niet zo heel belangrijk. Indien men daar behoefte aanheeft dan kan men dat zelf wel aangeven en een afspraak maken. Althans, zo denk ik dan.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 29, 2009, 06:26:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 16:43:
[...]
Mwa. Dat ligt er maar net aan hoe je je prioriteiten stelt. Ik vind een jaarlijks huisbezoek bij elk gemeentelid niet zo heel belangrijk. Indien men daar behoefte aanheeft dan kan men dat zelf wel aangeven en een afspraak maken. Althans, zo denk ik dan.
Dat komt denk ik doordat de RKK meer vanuit 'de Kerk' redeneert en voor protestanten persoonlijk geloof en betrokkenheid hoger in het vaandel staan. In het algemeen dan. Want vier jaar niets van je laten horen als PKN is in dat opzicht vrij schandalig.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 29, 2009, 06:40:23 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 29 september 2009 om 18:26:
[...]

Dat komt denk ik doordat de RKK meer vanuit 'de Kerk' redeneert en voor protestanten persoonlijk geloof en betrokkenheid hoger in het vaandel staan. In het algemeen dan. Want vier jaar niets van je laten horen als PKN is in dat opzicht vrij schandalig.

Het is niet zo dat ze niets van zich laten horen. We krijgen elke maand het kerkblad door de brievenbus. Het is gewoon maar net hoe je je middelen in wil zetten denk ik. Al die uren die op deze manier vrijgemaakt kunnen worden kunnen elders ingezet worden.

Edit: verder schijnt het een fijne en actieve en levende PKN gemeente te zijn. Althans wat ik er zo van meekrijg allemaal. Tevens met gezonde opbouw van leeftijd.

Persoonlijk geloof (mystiek) is overigens ook voor katholieken vrij belangrijk.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2009, 07:55:39 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 29, 2009, 11:08:32 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 18:40:
Persoonlijk geloof (mystiek) is overigens ook voor katholieken vrij belangrijk.
Dat zal best, maar (als ik het goed begrijp) zit de plaatselijke parochie daar minder 'achteraan' dan de gemiddelde orthodoxe protestantse plaatselijke kerk.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 29, 2009, 11:37:46 pm »
Wordt er in de GKV nog geen onderscheid gemaakt tussen bestuurs- en pastorale kerkenraad? Hier wordt dat gelukkig wel gedaan. Ik kan wel managen, maar sociale problematiek gaat me moeilijk af. Daarnaast nemen ze hier besluiten met 6 man, ik moet er niet aan denken dat je dat met 20 man moet doen...

Kortom, hier is regel; niet meer dan 15 adressen per pastorale ouderling, wat eigenlijk te veel is.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 30, 2009, 12:03:18 am »
Waar is hier, als ik zo vrij mag zijn?
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 30, 2009, 07:30:00 am »

quote:

Promtus schreef op 29 september 2009 om 23:37:
Wordt er in de GKV nog geen onderscheid gemaakt tussen bestuurs- en pastorale kerkenraad? Hier wordt dat gelukkig wel gedaan. Ik kan wel managen, maar sociale problematiek gaat me moeilijk af. Daarnaast nemen ze hier besluiten met 6 man, ik moet er niet aan denken dat je dat met 20 man moet doen...

Kortom, hier is regel; niet meer dan 15 adressen per pastorale ouderling, wat eigenlijk te veel is.
Dat is zeker bij ons het geval. Cpnsequentie voor onze gemeente is dat er vrijwel geen ouderlingen zijn die pastorale taken doen. We hebben nu eenmaal meer goede managers.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 30, 2009, 12:53:28 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 september 2009 om 16:43:
[...]

Ik denk dat de gewoonte van jaarlijks huisbezoek ook ontstaan is, omdat lang niet alle mensen aan de bel trekken als ze pastorale hulp nodig hebben. Denk aan mensen met ernstige geloofstwijfel die hier niet over durven te praten maar wel degelijk pastorale hulp zouden kunnen gebruiken. Op deze manier heb je als kerkenraad ook een idee van de situatie van 'leer en leven' binnen de gemeente. Dat betekent overigens wel dat zowel kerkenraad en gemeenteleden de huisbezoeken serieus benaderen.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

visit

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 01, 2009, 04:33:51 pm »

quote:

@rtfm08: Waarom stel jij die vraag?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 01, 2009, 09:40:04 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 30 september 2009 om 12:53:
[...]

Ik denk dat de gewoonte van jaarlijks huisbezoek ook ontstaan is, omdat lang niet alle mensen aan de bel trekken als ze pastorale hulp nodig hebben. Denk aan mensen met ernstige geloofstwijfel die hier niet over durven te praten maar wel degelijk pastorale hulp zouden kunnen gebruiken. Op deze manier heb je als kerkenraad ook een idee van de situatie van 'leer en leven' binnen de gemeente. Dat betekent overigens wel dat zowel kerkenraad en gemeenteleden de huisbezoeken serieus benaderen.
Ook ik, pkn, heb dit jaar weer geen huisbezoek gehad. Al jaren is er voor gekozen, om sommige kringen te bezoeken door een kring ouderling. Dit in plaats van huisbezoek.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 01, 2009, 09:51:17 pm »

quote:

visit schreef op 01 oktober 2009 om 16:33:
[...]

@rtfm08: Waarom stel jij die vraag?
Simpel,ik zie een grote verscheidenheid aan de manier waarop dit binnen de GKV wordt ingevuld,en de het is een mooi formulier,maar hoog nodig toe aan herschrijving.Verder is het wel lachwekkend welke procedures er bij de GKV allemaal zijn en de bedankjes achteraf als het gaat om benoemingen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 01, 2009, 09:53:19 pm »

quote:

Antonius schreef op 01 oktober 2009 om 21:40:
[...]
Ook ik, pkn, heb dit jaar weer geen huisbezoek gehad. Al jaren is er voor gekozen, om sommige kringen te bezoeken door een kring ouderling. Dit in plaats van huisbezoek.
Heb je nou helemaal geen bezoek gehad, of heb je wel een kringbezoek gehad?