quote:
Ik denk dat je beeld niet geheel klopt.
De meeste lieden gaan een twijfelfase door, met name degenen die veel sociale contacten buiten de geloofsgemeenschap hebben. Dat geldt voor de meeste jongeren (want werk, sportclub, cafe, internet), ook al proberen de gereformeerden nog wel iets van een zuil overeind te houden (middelbare scholen, vakbond, politieke partij ea). Lukt alleen steeds slechter, men heeft ook geen behoefte meer aan een zuil.
Mensen die opgroeien in een christelijk durp, van kinds af aan mee gaan naar de kerk en nooit naar elders verhuizen, hebben doorgaans geen sterke reden om dat patroon te wijzigen. In sommige -in NL redelijk zeldzame- streken is het verstandiger om naar de kerk te gaan, ook al geloof je niet. Maar da's denk ik een uitzondering.
Vaker komt het voor dat mensen niet uitgedaagd worden om eea eens goed te overdenken. Dat kan resulteren in wat het NT 'lauwe christenen' noemt. Wel gelovig, maar niet enthousiast.
Ik zelf heb enorm getwijfeld. Tot ik besefte dat dat 'Iets' echt bestond en zich tegen mijn onooglijke persoontje aanbemoeide. Dan kun je niet langer om dat 'Iets' heen. De God van de bijbel is de enige -voor zover ik weet- die stelt dat Hij zich nog steeds actief met mensen bemoeit. Alternatieven voor het bijbelse christendom zijn jodendom en de islam. Voor zover ik dat heb onderzocht vind ik het minder geloofwaardige opties dan het christendom. En ik herken mijn 'Iets' minder goed in die religies. Andere religies, polytheistische, oosterse etc, heb ik niet onderzocht.
quote:
Ik heb namelijk het idee dat toch wel de gedachtegang is dat wanneer je echt die stap maakt je niet meer terug zou kunnen.
Ja en nee. Uiteindelijk is het God die verkiest. Maar het is wel zuur om te zien dat God mogelijk jouw kind of gemeentelid niet verkiest. Aan de andere kant: 't is ook mogelijk dat God iemand wil behouden die van de kerk afraakt. Die komt dan vanzelf weer terug. Alleen jammer dat zo'n persoon in de tussentijd vaak veel te verduren krijgt.
quote:
Veel atheisten zeggen, het zou wel kunnen dat daar iemand is, maar gezond verstand heeft ruzie met de bijbel.
Atheisten begrijpen dan ook vaak geen hol van de bijbel. Mijn verstand heeft niet echt ruzie met de bijbel.
Atheisten lezen de bijbel vaak als een natuurwetenschappelijk relaas, om het vervolgens af te serveren. Ik vind het redelijk zot om een verzameling boeken over de bovennatuurlijke relatie van God met mensen/wereld te willen lezen als een natuurwetenschappelijk relaas. Dat is als verwachten dat een wegenkaart je uitlegt hoe voetbal gespeeld moet worden.
quote:
Maar ik vraag mij vooral af waarom het voor God zo essentieel is DAT je in hem gelooft. Het lijkt een soort tegenstelling en toch ook weer niet je geeft iemand een keuze die hij eigenlijk niet heeft. Immers niet geloven mag, maar de gevolgen zijn niet fraai. Zou het niet beter zijn wanneer God aan het eind oordeelt of iemand wel al dan niet goed gehandelt heeft, en dat ene puntje, of je de hele boel wel gelooft hebt, gewoon even achterwege laat.
Goed punt. Heb ik geen antwoord op. Ik geloof dat God het zo in elkaar gezet heeft, dat geloof en acceptatie van Zijn plan noodzakelijk is voor de
zekerheid van behoud. Geloof je het niet, dan heb je die
zekerheid niet. Wat imho niet geheel uitsluit dat je niet behouden kunt worden. God doet daar echter geen uitspraken over, voor zover ik weet.
Maar waarom God dat zo heeft uitgedacht voor onze wereld? Geen idee.
quote:
Ik heb het namelijk al eerder gezegd maar elke christen verschilt van mening over wat volgens God wel en niet kan en daarmee hoe je positie er uit gaat zien tegen de tijd dat het er echt toe gaat doen, het eeuwige leven.
De hemelkwestie zit bij mij altijd heel diep, ik ben cosument dus als ie er is en het is er veel leuker wil ik er ook heen, maar ik heb nog altijd geen antwoord gezien, waar ik van dacht: dus daarom is het logisch dat ik niet en hij wel.
Op zich heb je daar al eerder antwoord op gehad. Uiteindelijk -zo is het gereformeerde dogma- heeft de mens een potje gemaakt van de aarde. Uiteindelijk heeft God er geen zin in om dat nog langer te onderhouden, en zou Hij het willen wegvagen. Uiteindelijk is geen enkele mens in staat om onzelfzuchtig de aarde te beheren en het goede te doen voor Zijn schepping. Uiteindelijk is het ons verdiende loon wanneer God zijn handen definitief van ons af zou trekken. Zoals een pottenbakker een stuk klei afdankt omdat het hem niet lukt om er een fatsoenlijke pot van te maken.
Maar om een voor mij onnavolgbare reden doet Hij dat niet. Hij steekt er extra energie in, om een deel alsnog te gebruiken voor iets moois. Hij geeft zichzelf, in Jezus, en door Jezus heen behoudt Hij een deel. Genade dus, geen recht.
Hoe dat precies werkt weet ik niet. Binnen het christendom verschillen daarover de meningen. Gereformeerden belijden dat God verkiest wie door mag, en die zullen dan idd gaan geloven. Evangelicalen vinden dat de mens zelf kiest om te gaan geloven, om het cadeau aan te pakken. Ik denk dat het een oversimplificatie is, en dat beiden gelijk hebben (maar de grefo's meer). Is het lomp van God? Wellicht, maar we zijn uiteindelijk Zijn maaksel (via evolutie of een schepping in 6 dagen, da's mij om het even).