quote:
Bumblebee schreef op 07 oktober 2009 om 11:52:Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een raar verhaal. Niet om wantrouwend te zijn maar ik heb er totaal geen klik mee.
Neem bijvoorbeeld:
quote:
Ik beschikte toen nog niet over de juiste rituelen die nodig zijn voor een exorcisme, en ging wekelijks naar een gebedskring in Blerik. Bij een van de deelneemsters aan deze gebedsgroep gebeurden thuis voortdurend vreemde dingen. Geklop, gordijnen die gingen wapperen terwijl er geen wind was, een asbak die over tafel schoof, een orgel dat uit zichzelf klassieke muziek ten gehore bracht terwijl je de toetsen zag bewegen enz.
doet me nogal denken aan de Adams Family of zo.
Het zou wel eens andersom kunnen zijn. Dat al die griezenverhalen in het verleden niet uit de lucht zijn komen vallen. Pater Amadeüs zei op het Flevo Totaal Festival toen dat demonen graag gebruik maken van geintjes. Zo zag hij een keer de deur opengaan aan de verkeerde kant, dus bij de schanieren. Het is niet echt van belang dat we die details geloven, want dat heeft geen doel. De persoon die last heeft van demonen maken dergelijke toestanden mee en is de gene die er mee te kampen heeft. we mogen al lang blij zijn dat we geen ervaring hebben met dergenlijke praktijken in onze persoonlijke leven.
quote:
Verder:
quote:
Het zwaarste geval wat ik ooit in mijn praktijk heb gehad, was een vrouw die in de moederschoot vervloekt was door een pinkstervoorganger. Haar moeder was lid van een pinkstergemeente en raakte in verwachting voordat ze getrouwd was. Dat vond deze voorganger zo'n schande dat hij het ongeboren kind vervloekte. Vervloekingen zijn heel gevaarlijk, vooral als een pinkstervoorganger dat doet.
Het zal best dat vloeken gevaarlijk zijn, maar "vooral als een Pinkstervoorganger dat doet"? Ik heb zelf weinig tot niets met Pinkstertoestanden maar dit vind ik wel een wat bijzondere uitspraak - alsof pinksterchristenen speciale macht over duivels hebben of zo.
Ze houden zich directer bezig met de geestelijke wereld. Wat ze uitspreken menen ze ook best wel echt. Ik denk dat hij het daarom zo benadrukt.
quote:
En dan dat verhaal over God die geen water bij de wijn wil doen en je niet mag bidden voor/met iemand die ongehuwd samenwoont, alsof dat de grootste zonde is die je kunt verzinnen. God als schoolmeester?

Misschien heb je God dan niet begrepen. Want het probleem met samenwonen is wel dat je elkaar geen trouw hebt beloofd en toch leeft alsof je getrouwd bent. Oude buren van me hadden vrienden die zover zijn dat ze het hele trouwen ouderwets en achterhaald vinden en hen voor gek verklaarden dat ze wel wilden trouwen. Het hele trouw beloven, tja, waarom zou je dat nog doen? Dat zal bij hem wellicht meespelen, want waarom had hij het niet voor God over om zijn meisje trouw te beloven?
De glijdende schaal zit erin. Het woord "trouw" wat goud waard is wordt er uitgepeuzeld.
quote:
Exorcisme zal best onderbelicht zijn in het huidige christendom maar van dit verhaal krijg ik toch wel wat kriebels.
We horen er niet zo gek veel van. Van hem heb ik voor het eerst hiervan gehoord en was ik er best van onder de indruk. Ik wist niet wat ik er van denken moest, alleen dat het getoetst aan de bijbel wel klopt wat hij allemaal zei die dag en dat hij in mijn ogen de beest gelukkige christen was die ik ooit gezien heb. Ik heb nog nooit iemand zo zien stralen en en bijna springen van geluk en zo vol enthausiasme over zijn geloofservaringen horen vertellen.
Later heb ik meer van dergelijke ervaringen over andere mensen die "geen" contact met de pater hadden ook gelezen, die te kampen hebben gehad met demonische belastingen na het glaasje draaien, heftig drugsgebruik op hardcoreparty's en van new-age mediums die later tot geloof kwamen.
Ze zijn dus van die wezens die graag geintjes uithalen. Met één doel: "Bangmakerij".