Auteur Topic: Exorcisme  (gelezen 4627 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Gepost op: oktober 05, 2009, 11:03:09 pm »
Een geweldige link vond ik op internet. een interview van Otto de Bruyne met de meest bijzondere christen die ik in mijn leven ontmoet heb. De Rooms Katholieke exorcist pater Amadeüs:

http://www.bevrijdinginje...iam&subpage=pater-amadeus

Zijn jullie ook onder de indruk van hem na het lezen van zijn levenservaringen en een rijke les dat hij ons door God meegeeft?
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #1 Gepost op: oktober 06, 2009, 10:12:36 am »
Mooi verhaal.
Gedenkwaardig citaat; "In de naam van Jezus Christus, rot op!"

En (groot)exorcisme zelf... Aan de ene kant wekt het mijn interesse, aan de andere kant hoop ik dat ik er nooit mee te maken krijg.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #2 Gepost op: oktober 06, 2009, 10:20:02 am »

quote:

gaitema schreef op 05 oktober 2009 om 23:03:
Een geweldige link vond ik op internet. een interview van Otto de Bruyne

quote:

Door Peter de Bruijne
;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #3 Gepost op: oktober 06, 2009, 01:18:05 pm »

quote:

Oeps, een andere Bruijne  B)
Wat dacht  je bij het lezen van het stuk?
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2009, 01:18:41 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #4 Gepost op: oktober 06, 2009, 01:23:49 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 oktober 2009 om 10:12:
Mooi verhaal.
Gedenkwaardig citaat; "In de naam van Jezus Christus, rot op!"

Ik was ook al nieuwschierig of het zou helpen, en ja hoor, hij rotte op :D
Ik heb hem eens op Flevo totaal festival horen spreken voor dik 10 a 15 jaar terug. Een geweldige man. Ik zal hem nooit vergeten. Deze uitspraak past echt bij hem, zo enthausiast hij ook was.

quote:

En (groot)exorcisme zelf... Aan de ene kant wekt het mijn interesse, aan de andere kant hoop ik dat ik er nooit mee te maken krijg.
Dat heb ik geloof ik net zo.
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2009, 01:25:09 pm door gaitema »

Alja

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2009, 01:41:51 pm »
:|  Woow, ik val stil bij het lezen van zijn verhaal...
<><

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #6 Gepost op: oktober 06, 2009, 03:31:45 pm »
Dat kan ik me voorstellen. Ik heb hem zelf een keer horen spreken, nou ik had voedsel voor meerdere jaren om over na te denken ;)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #7 Gepost op: oktober 06, 2009, 04:26:15 pm »
het is een bevestiging van wat ik geloof. 'k zag dat mijn interpretatie van luc 16 exact overeenkomt met die van deze pater. Toch indrukwekkend. "Gebeurd" excorsisme nog in de katholieke kerk in Nederland overigens?
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2009, 04:26:46 pm door grondig christelijk »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2009, 10:25:49 pm »
In Duitsland habben ze voor een paar  jaar iemand tot dood geexorceerd. Walgelijk zulke praktijken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2009, 10:35:41 pm »
Hoe hebben ze dat nu weer voor elkaar gekregen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2009, 10:37:25 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 oktober 2009 om 16:26:
het is een bevestiging van wat ik geloof. 'k zag dat mijn interpretatie van luc 16 exact overeenkomt met die van deze pater. Toch indrukwekkend. "Gebeurd" excorsisme nog in de katholieke kerk in Nederland overigens?
Misschien dat Thorgrem er iets van weet, ik weet wel dat binnen de PKN het een groeiende aandachtspunt is. Er zijn dominee's die er mee te maken hebben gekregen in hun gemeentes en de bediening hebben uitgevoerd. God heeft een aantal mensen bevrijd.

Adinomis

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2009, 11:48:36 pm »
Een indrukwekkend relaas! Deze pater leeft niet meer. Wat ik ervan lees is dit ook heel bijbels.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #12 Gepost op: oktober 07, 2009, 11:52:44 am »
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een raar verhaal. Niet om wantrouwend te zijn maar ik heb er totaal geen klik mee.

Neem bijvoorbeeld:

quote:

Ik beschikte toen nog niet over de juiste rituelen die nodig zijn voor een exorcisme, en ging wekelijks naar een gebedskring in Blerik. Bij een van de deelneemsters aan deze gebedsgroep gebeurden thuis voortdurend vreemde dingen. Geklop, gordijnen die gingen wapperen terwijl er geen wind was, een asbak die over tafel schoof, een orgel dat uit zichzelf klassieke muziek ten gehore bracht terwijl je de toetsen zag bewegen enz.

doet me nogal denken aan de Adams Family of zo.

Verder:

quote:

Het zwaarste geval wat ik ooit in mijn praktijk heb gehad, was een vrouw die in de moederschoot vervloekt was door een pinkstervoorganger. Haar moeder was lid van een pinkstergemeente en raakte in verwachting voordat ze getrouwd was. Dat vond deze voorganger zo'n schande dat hij het ongeboren kind vervloekte. Vervloekingen zijn heel gevaarlijk, vooral als een pinkstervoorganger dat doet.

Het zal best dat vloeken gevaarlijk zijn, maar "vooral als een Pinkstervoorganger dat doet"? Ik heb zelf weinig tot niets met Pinkstertoestanden maar dit vind ik wel een wat bijzondere uitspraak - alsof pinksterchristenen speciale macht over duivels hebben of zo.

En dan dat verhaal over God die geen water bij de wijn wil doen en je niet mag bidden voor/met iemand die ongehuwd samenwoont, alsof dat de grootste zonde is die je kunt verzinnen. God als schoolmeester?  :/

Exorcisme zal best onderbelicht zijn in het huidige christendom maar van dit verhaal krijg ik toch wel wat kriebels.
Bombus terrestris Reginae

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #13 Gepost op: oktober 07, 2009, 12:28:37 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 07 oktober 2009 om 11:52:
jij gelooft niet dat dergelijke manifestaties van de onzichtbare wereld mogelijk zijn?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #14 Gepost op: oktober 07, 2009, 12:38:31 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 October 2009 om 12:28:
jij gelooft niet dat dergelijke manifestaties van de onzichtbare wereld mogelijk zijn?

Overhaaste gevolgtrekking. Dat zeg ik toch niet? Laten we zeggen dat ik nogal fantasieloos van de Prins der Duisternis vindt om zich te manifesteren op een manier die we vooral in clichématige B-films tegenkomen: wapperende vitrages, een orgel dat uit zichzelf lugubere muziek gaat spelen, de rest van het plaatje vult zichzelf in - flakkerende kaarsen, krakende vloeren, klappende deuren, vleermuizen, en dan een gil in de verte.

Eigenlijk nog best aardig bij nader inzien  :)
Bombus terrestris Reginae

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2009, 12:45:19 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 07 oktober 2009 om 12:38:
[...]

Overhaaste gevolgtrekking. Dat zeg ik toch niet? Laten we zeggen dat ik nogal fantasieloos van de Prins der Duisternis vindt om zich te manifesteren op een manier die we vooral in clichématige B-films tegenkomen: wapperende vitrages, een orgel dat uit zichzelf lugubere muziek gaat spelen, de rest van het plaatje vult zichzelf in - flakkerende kaarsen, krakende vloeren, klappende deuren, vleermuizen, en dan een gil in de verte.

Eigenlijk nog best aardig bij nader inzien  :)

Nu begrijp ik je beter. Ik heb wel wat negatieve ervaringen opgedaan in mijn leven. Uiterlijke manifestaties zie je lang niet altijd, maar mijn vrouw heeft iets dergelijks meegemaakt in het leven en ik ook. Door wat voor hel je daarna uiteindelijk gaat (geestelijk) is met geen pen te beschrijven dus begin ik er maar niet aan dat te doen.

Ik onderschrijf mét jou dat we kennis van deze dingen zijn kwijtgeraakt. 'k dacht dat de verlichting daar een belangrijke rol in heeft gespeeld en dat dit ook een stukje is wat we in de reformatie met het badwater hebben weggegooid.

Daarbij hebben pinksterchristenen niet de macht, maar het legitieme onverdachte deel heeft wel meer kennis en ervaring (in nederland bijv Wilkin van de Kamps bediening). Een van de eerste dingen die je daar op doet is dat niet de mens dit doet maar dat de kracht van de Geest dit doet door mensen heen, maar vooral dat het niet alleen demonen zijn die hun werk doen, maar dat allereerst de zonde uit het leven weg moet. Dan heb ik het over zonden die voet geven aan het werk van het kwade.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2009, 12:49:07 pm door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #16 Gepost op: oktober 08, 2009, 12:09:48 am »

quote:

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een raar verhaal. Niet om wantrouwend te zijn maar ik heb er totaal geen klik mee.

Neem bijvoorbeeld:

quote:

Ik beschikte toen nog niet over de juiste rituelen die nodig zijn voor een exorcisme, en ging wekelijks naar een gebedskring in Blerik. Bij een van de deelneemsters aan deze gebedsgroep gebeurden thuis voortdurend vreemde dingen. Geklop, gordijnen die gingen wapperen terwijl er geen wind was, een asbak die over tafel schoof, een orgel dat uit zichzelf klassieke muziek ten gehore bracht terwijl je de toetsen zag bewegen enz.

Het zou wel eens andersom kunnen zijn. Dat al die griezenverhalen in het verleden niet uit de lucht zijn komen vallen. Pater Amadeüs zei op het Flevo Totaal Festival toen dat demonen graag gebruik maken van geintjes. Zo zag hij een keer de deur opengaan aan de verkeerde kant, dus bij de schanieren. Het is niet echt van belang dat we die details geloven, want dat heeft geen doel. De persoon die last heeft van demonen maken dergelijke toestanden mee en is de gene die er mee te kampen heeft. we mogen al lang blij zijn dat we geen ervaring hebben met dergenlijke praktijken in onze persoonlijke leven.

quote:

Verder:

quote:

Het zwaarste geval wat ik ooit in mijn praktijk heb gehad, was een vrouw die in de moederschoot vervloekt was door een pinkstervoorganger. Haar moeder was lid van een pinkstergemeente en raakte in verwachting voordat ze getrouwd was. Dat vond deze voorganger zo'n schande dat hij het ongeboren kind vervloekte. Vervloekingen zijn heel gevaarlijk, vooral als een pinkstervoorganger dat doet.
Het zal best dat vloeken gevaarlijk zijn, maar "vooral als een Pinkstervoorganger dat doet"? Ik heb zelf weinig tot niets met Pinkstertoestanden maar dit vind ik wel een wat bijzondere uitspraak - alsof pinksterchristenen speciale macht over duivels hebben of zo.

Ze houden zich directer bezig met de geestelijke wereld. Wat ze uitspreken menen ze ook best wel echt. Ik denk dat hij het daarom zo benadrukt.

quote:

En dan dat verhaal over God die geen water bij de wijn wil doen en je niet mag bidden voor/met iemand die ongehuwd samenwoont, alsof dat de grootste zonde is die je kunt verzinnen. God als schoolmeester?  :/

Misschien heb je God dan niet begrepen. Want het probleem met samenwonen is wel dat je elkaar geen trouw hebt beloofd en toch leeft alsof je getrouwd bent. Oude buren van me hadden vrienden die zover zijn dat ze het hele trouwen ouderwets en achterhaald vinden en hen voor gek verklaarden dat ze wel wilden trouwen. Het hele trouw beloven, tja, waarom zou je dat nog doen? Dat zal bij hem wellicht meespelen, want waarom had hij het niet voor God over om zijn meisje trouw te beloven?
De glijdende schaal zit erin. Het woord "trouw" wat goud waard is wordt er uitgepeuzeld.

quote:

Exorcisme zal best onderbelicht zijn in het huidige christendom maar van dit verhaal krijg ik toch wel wat kriebels.

We horen er niet zo gek veel van. Van hem heb ik voor het eerst hiervan gehoord en was ik er best van onder de indruk. Ik wist niet wat ik er van denken moest, alleen dat het getoetst aan de bijbel wel klopt wat hij allemaal zei die dag en dat hij in mijn ogen de beest gelukkige christen was die ik ooit gezien heb. Ik heb nog nooit iemand zo zien stralen en en bijna springen van geluk en zo vol enthausiasme over zijn geloofservaringen horen vertellen.

Later heb ik meer van dergelijke ervaringen over andere mensen die "geen" contact met de pater hadden ook gelezen, die te kampen hebben gehad met demonische belastingen na het glaasje draaien, heftig drugsgebruik op hardcoreparty's en van new-age mediums die later tot geloof kwamen.

Ze zijn dus van die wezens die graag geintjes uithalen. Met één doel: "Bangmakerij".
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2009, 12:19:16 am door gaitema »

ruben1989

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #17 Gepost op: oktober 08, 2009, 01:14:56 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 oktober 2009 om 12:28:
[...]

Ik niet, ik heb het idee dat alleen christenen last hebben van demonen. Als je er niet in gelooft hoor je ze ook niet.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #18 Gepost op: oktober 08, 2009, 01:50:51 am »

quote:

same here... het zegt me niet zoveel.

quote:

Ik heb zelf weinig tot niets met Pinkstertoestanden maar dit vind ik wel een wat bijzondere uitspraak - alsof pinksterchristenen speciale macht over duivels hebben of zo.
Mwah, soort zoekt soort, denk ik dan maar.  :P
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #19 Gepost op: oktober 08, 2009, 08:01:35 am »

quote:

ruben1989 schreef op 08 oktober 2009 om 01:14:
[...]

Ik niet, ik heb het idee dat alleen christenen last hebben van demonen. Als je er niet in gelooft hoor je ze ook niet.
dat geldt voor christenen in meer of minder mate, maar het is simpel uit te leggen. Ook als ze niets merken kan er een slag zijn. Deze "figuren" willen elk mens van de redding door JC af trekken en werken het liefst in het geniep. Dus wie verleiden ze openlijk en wie niet? Ga jij openlijke inspanning leveren als er al iemand in jouw kamp zit? Concreet betekent dit dat ze zich niet laten zien als ze een persoon echt in de zak hebben, tenminste zolang die persoon dat niet door heeft. Tja en dan hoor je ze niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2009, 08:07:26 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #20 Gepost op: oktober 08, 2009, 05:47:56 pm »
Deze onderwerpen zijn ook niet uit te leggen, als je eigenlijk niet op de één of andere manier er 'zichtbaar' mee geconfronteerd bent.

In animistische culturen zoals Indonesië, Ethiopië en Nigeria (ondanks dat ze moslims of christen zijn) kennen ze het bovendien veel meer dan hier in West- Europa, al zijn die animistische en New Age  invloeden hier ook aan het toenemen. Velen onderschatten het en geloven dat het glaasje draaien, vervloekingen, Jomandapraktijken, tarotkaarten leggen etc.. vrij onschuldig zijn. Het is zelfs zo dat als mensen elkaar maar lang genoeg zwart maken, dat de duisternis daarmee steeds meer en meer ruimte krijgt om mensenlevens kapot te maken.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2009, 06:50:43 pm door gaitema »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2009, 06:57:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 oktober 2009 om 17:47:
Deze onderwerpen zijn ook niet uit te leggen, als je eigenlijk niet op de één of andere manier er 'zichtbaar' mee geconfronteerd bent.

In animistische culturen zoals Indonesië, Ethiopië en Nigeria (ondanks dat ze moslims of christen zijn) kennen ze het bovendien veel meer dan hier in West- Europa, al zijn die animistische en New Age  invloeden hier ook aan het toenemen. Velen onderschatten het en geloven dat het glaasje draaien, vervloekingen, Jomandapraktijken, tarotkaarten leggen etc.. vrij onschuldig zijn. Het is zelfs zo dat als mensen elkaar maar lang genoeg zwart maken, dat de duisternis daarmee steeds meer en meer ruimte krijgt om mensenlevens kapot te maken.
Mensen die aan nonsens geloven, gaan eraan ten gronde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2009, 07:11:05 pm »
Ik begrijp dat je het zo stelt. Ondanks dat ik sterk geloof in de geestelijke wereld met engelen, demonen, God, Jezus, de Heilige Geest en de geesten van mensen die hier op de aarde hebben geleeft, geloof ik ook dat mensen te gronde kunnen gaan aan het geloven in zaken die in werkelijkheid niet zo zijn. Het meest gruwlijke voorbeeld vindt ik dan toch die  (zelfmoord)terrorist die in naam van zijn god een aanslag op andermans leven pleegt.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2009, 07:12:46 pm door gaitema »

socrates

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #23 Gepost op: oktober 09, 2009, 09:52:20 am »

quote:

vrolijke schreef op 08 oktober 2009 om 18:57:
[...]

Helemaal mee eens  :+ ....nu enkel nog de nonsens definiëren.....
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #24 Gepost op: oktober 09, 2009, 12:24:24 pm »

quote:

socrates schreef op 09 oktober 2009 om 09:52:
[...]

Helemaal mee eens  :+ ....nu enkel nog de nonsens definiëren.....
Die liggen bij julie waarscheinlijk duidelijk anders dan bij mij.  :+

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #25 Gepost op: oktober 09, 2009, 01:37:38 pm »

quote:

vrolijke schreef op 08 oktober 2009 om 18:57:
[...]

Dat klopt, de grootste nonsens is namelijk niet in God te geloven...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #26 Gepost op: oktober 09, 2009, 02:01:05 pm »
Het klopt dat de grens zichbaar per mens ergens anders ligt, zoals hier duidelijk is.

AndriesdeVries

• Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #27 Gepost op: oktober 18, 2009, 08:40:15 pm »
Volgens mij doet de link het niet meer...
Heb uw naaste lief, maar ook uw vijand.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Exorcisme
« Reactie #28 Gepost op: oktober 18, 2009, 10:09:35 pm »
Bij mij wel...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn