Auteur Topic: Geen trucs, toch een aantrekkelijke dienst  (gelezen 13954 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Geen trucs, toch een aantrekkelijke dienst
« Reactie #50 Gepost op: oktober 26, 2009, 04:58:55 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 26 oktober 2009 om 16:46:
[...]

Het einde van de 2e dienst is (helaas wellicht) al volop in gang gezet.
Een station daarvoor is namelijk een massale leegloop van de middagdienst en dat is wat er nu mn binnen de gkv gaande is.Die leegloop krijg je ook niet meer omgezet resp die is niet meer te stoppen.
Veel kerkraden staan er bij en kijken er naar  8)7
Wat zouden ze volgens jou moeten doen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 26, 2009, 05:38:49 pm »
Dit is eigenlijk het gevolg van het feit dat je twee diensten hebt die eigenlijk allebei om het ontvangen van het Woord gaan.
Een beetje hetzelfde, en dan moet je met allerlei kunst en vliegwerk proberen om er zodanig onderscheid in aan te brengen dat mensen nog worden gemotiveerd om naar de tweede dienst te gaan, als ze ook al naar de eerste geweest zijn.

Als je bekijkt hoe het in het begin ging dan lees je in handelingen 2: 42 dat de gelovigen "bleven volharden bij het onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en de gebeden."  
Dat zijn drie aspecten die je in de gemeente terugziet:

- onderwijs - gericht op het ontvangen (synagogemodel)
- avondmaal - gericht op het geven van lofoffers van dank aan de Heer, (priesterdienst)
- gebed.

Eigenlijk zou je de diensten kunnen onderverdelen in deze onderdelen.
Een dienst waar het Avondmaal wordt gevierd bv en op een ander moment de woorddienst. Dan heb je niet het gevoel dubbel te draaien, het zijn gewoon hele verschillende diensten.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 05:45:55 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 26, 2009, 05:45:21 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2009 om 14:25:
[...]

Hoe zo dom? Niks dom!

Natuurlijk wordt er ook 's ochtends wel geleerd, bv. in de bijbeluitleg, maar die dienst is primair een zgn. 'vier-dienst'. Het samen vieren van het heil, daarin neemt bijbeluitleg (leren!) ook een plaats in, maar ook bemoedigong en vertroosting of ook een appel op de gemeente behoren er toe.

In de leerdienst - althans in de H.C. - wordt systematisch de leer van de kerk uitgelegd. Aan de hand van de drieslag Ellende-Verlossing-Dankbaarheid komen zo het Geloof (Credo), de Sacramenten, de Geboden en het Gebed aan de orde.
In een leerdienst zou het m.i. ook kunnen gaan over actuele zaken als: Kerk & Israël, Zending of Dialoog, De leer van het 1000-jarige rijk.

Een andere vorm voor de 'tweede dienst' is best denkbaar,
her en der wordt een 'vesper' (avondgebed), een Taizé-viering of een Praise-dienst gepraktiseerd.

Wat mij betreft: allemaal best!
Als je maar niet twee maal per zondag nagenoeg het zelfde menu voorgeschoteld krijgt:
dat is echt - vroeg of laat - het einde van de 2e dienst!

Dat zou wel eens kunnen ja. Bij ons zie de dat de ochtenddienst een rijkgevulde dienst is met aandacht voor het hele gezin. De avonddiensten zijn toch wat minder kleurrijk en echt gericht op de verkondiging vaak, op de bijzondere diensten na. Vaak komen in de avonddiensten ook de gastpredikanten vanuit andere plaatsen. De bijzondere diensten lopen van de avonddiensten het beste. Op gasten komen mensen ook nog wel eens nieuwsgierig af. De eigen predikant in een doorsnee avonddienst trekt een stuk minder.

Het is wel bijzonder om te zien dat de gereformeerd vrijgemaakte middagdiensten dus ook al terug lopen. Als het maar niet de geest van het steeds minder en minder wordt. Maar wellicht is het onvermijdelijk en te gelijk een uitdaging om juist ook echt wat uit te dragen en zo de bezoekers te trekken, zoals dus de gemeente van die 30 personen dat uitgroeid tot meer dan het viervoudige. Mensen moeten te zien krijgen dat het geloof niet blijft bij woorden.

Ik hoop nog steeds dat in de toekomst echt de kerken samen inhoudvolle diensten kunnen houden, maar dat zal voorlopig niet de werkelijkheid zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 05:49:13 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 26, 2009, 05:52:20 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2009 om 17:38:
- avondmaal - gericht op het geven van lofoffers van dank aan de Heer, (priesterdienst)
Dat is in het protestantisme wel wat karig geworden. Beperkt tot een aantal zondagen in het jaar. In de doorsnee dienst is hier enkel de collecte er van over gebleven. Vaak is dat er toch één zonder passie, puur uit gewoonte. Geen idee wat we ook al weer steunden.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 05:53:35 pm door gaitema »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 26, 2009, 05:54:21 pm »

quote:

Mellon schreef op 26 oktober 2009 om 16:58:
Wat zouden ze volgens jou moeten doen?

Er hád al lang wat moeten gebeuren, maar door gebrek aan visie gebeurde er niks.
Nu rest doorgaans enkel: je knopen tellen, het licht uit en de deur dicht.
Anders voelt de allerlaatste kerkganger zich zwaar schuldig!

(Zo gebeurde het nl. in menige syn. geref. kerk ca. 10 jaar geleden).

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:05:05 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2009 om 17:54:
[...]

Er hád al lang wat moeten gebeuren, maar door gebrek aan visie gebeurde er niks.
Nu rest doorgaans enkel: je knopen tellen, het licht uit en de deur dicht.
Anders voelt de allerlaatste kerkganger zich zwaar schuldig!

(Zo gebeurde het nl. in menige syn. geref. kerk ca. 10 jaar geleden).

Idd maar zoals ik al eerder heb gezegd,de gkv loopt een aantal jaren achter,maar die achterstand wordt nu in een heel hoog tempo ingehaald.
Bij een ander topic zei ik ook dat dit bij de syn geref kerk waar ik lid van ben  ook zo gebeurde en toen zeiden een aantal mensen als ik me niet vergis dat dat allemaal wel mee valt.Ik denk dat het nu zo snel gaat binnen de gkv dat het een kwestie van 5 jaar is en op een uitzondering na de middagdiensten zo goed als niet meer bezocht worden.

Om nu nog wat te doen,dat is moeilijk,dus krijg je allerlei lapmiddelen zoals het "opleuken"van de diensten waarbij je het aantrekkelijk gaat maken om uberhaupt nog mensen binnen te krijgen.Ook dat is uiteindelijk gebakken lucht.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:06:40 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2009 om 17:54:
[...]

Er hád al lang wat moeten gebeuren.
Wat hádden ze dan volgens jou moeten doen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:07:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 oktober 2009 om 17:52:
[...]

Dat is in het protestantisme wel wat karig geworden. Beperkt tot een aantal zondagen in het jaar. In de doorsnee dienst is hier enkel de collecte er van over gebleven. Vaak is dat er toch één zonder passie, puur uit gewoonte. Geen idee wat we ook al weer steunden.

Wat is er tegen om dat weer elke week te doen? En dan zonder woorddienst.
Ga maar bidden danken en uit de bijbel lezen over de Here Jezus die naar de aarde kwam om te lijden en te sterven.
Dan het Avondmaal vieren.....
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 06:07:48 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:25:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2009 om 18:07:

Mensenlief, ontkoppeling van Woord & Sacrament!
En dat kan allemaal zonder blikken of blazen geprogageerd worden in het Calvijnjaar!
Voor hem was - in beginsel! - elke dienst een Dienst van Woord én Sacrament!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:28:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 26 oktober 2009 om 18:05:

Om nu nog wat te doen,dat is moeilijk,dus krijg je allerlei lapmiddelen zoals het "opleuken"van de diensten waarbij je het aantrekkelijk gaat maken om uberhaupt nog mensen binnen te krijgen.Ook dat is uiteindelijk gebakken lucht.
Maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen gereformeerde diensten van nu en van pak 'm beet 30 jaar terug, wanneer je kijkt naar reden om zo'n dienst te bezoeken?

(Het kan niet de motivatie van de mensen zijn: sinds de instelling in de 17e eeuw is opkomst al een ernstig probleem geweest (zo getuigen diverse synodeverslagen etc). Alleen in splintergroeperingen -zoals de GKv- is de opkomst nog wel redelijk (ca 110.000 leden op een land van 16 miljoen is niet veel, imho).
Het is of een sektarisch fenomeen (gedwongen opgelegd van hogerhand), of een kenmerk van de 'Ware Kerk' (Geest geleid), of een modeverschijnsel (de ene generatie vindt het fijn, de volgende schaft de vorm weer af en vervult de doelstelling op een andere manier).)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:31:50 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 26 oktober 2009 om 18:06:
Wat hádden ze dan volgens jou moeten doen?

Heb ik dat niet al uitvoerig aangetoond?
Consequent de tweede dienst een heel andere invulling geven dan de eerste dienst.
(Zie boven!)

Overigens was ik gisteravond bij toeval (maar wat heet toeval?) om 19.00 uur in de Grote of Laurenskerk in Weesp (PKN).
De plaatselijke pers vermeldde simpel: 'Koorgebed'.
Wel, wat was dat gaaf!
Het raakte me, een goed half uur, een viering in een kleine kring.
De eenvoud, de stilte, het gebed, de gemeenschap ...  O-)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 26, 2009, 06:37:35 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 24 oktober 2009 om 22:40:
[...]

Wellicht heeft het te maken met iets dat vanuit de historie zo is gegroeid,en op zich niet verkeerd is,zeker als je om je heen kijkt is het te bestempelen als een groot goed.Ik heb even een oud stukje opgezocht,en als het over het RK-stuk gaat kun jij wellicht eea op zijn meritus beoordelen dan ik zelf.

http://www.nd.nl/artikele...hun-onnozelheid-verlossen

En als het tweede gelijk wordt aan het eerste dan kom je in dit soort duscussie's terecht:

http://www.nd.nl/artikele...eb-aan-een-dienst-genoeg-
Erg gekleurd , maar goed dat is alle geschiedbeschrijving. Mijn inziens wordt er een karikatuur neergezet. Dat is ook niet nieuw, ook niet in het ND.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 26, 2009, 07:41:05 pm »

quote:

[...]

Idd maar zoals ik al eerder heb gezegd,de gkv loopt een aantal jaren achter,maar die achterstand wordt nu in een heel hoog tempo ingehaald.

Ja, is het niet dat er evangelicalen in Amerika ons rechts inhalen op de vluchtstrook en spontaan katholiek worden, dan zitten er door de vrijgemaakten op de linker rijbaan een aantal ons op de hielen. Ik zie ze in mijn spiegels aan komen scheuren. Hebben we soms een lelijke eend bij ons?

quote:

Ik denk dat het nu zo snel gaat binnen de gkv dat het een kwestie van 5 jaar is en op een uitzondering na de middagdiensten zo goed als niet meer bezocht worden.

Zo snel? Ze hebben dan echt de vlammen in de pijp. In onze syn. gereformeerde kerk gaan er nog steeds een redelijk aantal trouwe oude mensen twee keer per zondag naar de kerk. Nou ja, wel met twee andere kerkgenootschappen gezamelijk dan, anders zie je 80 man in een kerk met 900 zitplaatsen bij ons, en dat is wel erg dun. Nu zitten we soms met een kleine 200 mensen in het hervormd centrum met 400 zitplaatsen of zo iets.

Nu moet er denk ik wel bijgezegd worden dat de plichtsdruk enorm groot was. Mijn overgroot vader was zeer streng gereformeerd en vond dat je als een christen geen feest mocht vieren als je bijvoorbeeld als muziekvereniging (waar hij bij zat) een prijs had gehaald, want je moest dankbaar zijn dat je dit uit genade behaald had. Er was niets om je op te roemen.
Mijn opa was dat allemaal al zat en zei op een dag tegen zijn kinderen: Ik ga niet meer twee keer, ik ben het zat!" Als kind moest je namelijk de ochtend in de kerk zitten, de middag naar de club van de kerk en de avond weer naar de kerk. die dwang zat er in het hele gezin er wel ingebakken. "Maar als jullie twee keer willen (zei hij), dan mag je dat gerust doen, maar ik vindt 1 keer wel genoeg." Het was een te veel moeten en een te weinig iets echt willen. De mensen gooiden het als een juk van zich af.

Het komt nu soms voor dat een avonddienst zo aantrekkelijk is dat mijn ouders en ik ook wel eens naast de ochtenddienst gewoon ook naar die avonddienst willen. Dat doen we zo af en toe.

quote:

Ook dat is uiteindelijk gebakken lucht.

Dat zal dan aan het gebrek aan visie zijn dan, want bij ons trekken de avond jeugddiensten nog altijd zo rond de 300 a 450 bezoekers. Waarvan redelijk wat jeugd die je in de traditionele diensten minder ziet. Wel weer drie kerken samen dan.

Het is wel weinig als je het bekijkt met het aantal leden van die drie kerken samen: iets meer dan 8000 leden. Maar toch nog als je alle gelovigen telt die met enige regelmaat van eens in de week tot eens per 3 maand of zo komen (ochtend en/of avonden), dan heb je het wel over een kleine 2000 man van de drie kerken samen.

Maar goed, de engelen in de hemel zijn al blij met één mens die tot bekering komt.

Bij ons was er eens een openluchtdienst ergens in de omgeving waar slechts 1 man op af kwam. Het was dus niet niks, maar daar was ook alles mee gezegt. De dominee voelde zich kennelijk geboeid, want hij besloot ter wille van die ene man de dienst doorte laten gaan. En die man was een zoekende en kwam tot bekering.

Er is ergens een dominee in het land die met een stukje een keer in de Visie van de EO of in onze krant meen ik heeft gestaan. Hij had voor een raam van het voorportaal een bijbel liggen. Hij sloeg hem elke dag een bladzijde om. Nu liep elke dag een man langs die uit nieuwschierigheid die bladzijde voor het raam stond te lezen. Hij was met niets opgegroeid thuis en raakte geboeid. Uiteindelijk stapte hij de kerk binnen en ging naar deze hervormde dominee  en heeft uiteindelijk geloofsbelijdenis gedaan. Hij was gaan geloven wat hij er in las.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 08:34:07 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 26, 2009, 08:38:55 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2009 om 18:07:
[...]

Ga maar bidden danken en uit de bijbel lezen over de Here Jezus die naar de aarde kwam om te lijden en te sterven.
Dan het Avondmaal vieren.....
Ik heb er niets op tegen, ook de dominee niet die bij ons er een stukje in het voorwoord van het kerkblad over schreef. Daar heb ik het ook van.  Maar als de dochter van een andere dominee die zich actief inzet voor christenlijk clubwerk de avondmaaldiensten "saai" noemt en het soms ontmeid, dan proef je al die spanning in de gemeente.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 08:39:16 pm door gaitema »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 26, 2009, 10:30:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2009 om 18:25:
[...]

Mensenlief, ontkoppeling van Woord & Sacrament!
En dat kan allemaal zonder blikken of blazen geprogageerd worden in het Calvijnjaar!
Voor hem was - in beginsel! - elke dienst een Dienst van Woord én Sacrament!
En dan 's middags de woorddienst. :)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 27, 2009, 10:11:49 am »

quote:

[...]

Ik heb nog steeds niet bij jou gelezen hoe kerkleden hadden moeten worden gemotiveerd om naar de middagdienst te gaan, en daar ben ik nu juist nieuwsgierig naar.

Ik lees wel wat er mis is, bijvoorbeeld wat je lapmiddelen noemt. Kan zijn dat die soms worden gebruikt om 'publiek te trekken', maar het hoeft niet per se.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 27, 2009, 03:52:29 pm »

quote:

Mellon schreef op 27 oktober 2009 om 10:11:
[...]

Ik heb nog steeds niet bij jou gelezen hoe kerkleden hadden moeten worden gemotiveerd om naar de middagdienst te gaan, en daar ben ik nu juist nieuwsgierig naar.

Ik lees wel wat er mis is, bijvoorbeeld wat je lapmiddelen noemt. Kan zijn dat die soms worden gebruikt om 'publiek te trekken', maar het hoeft niet per se.

Ik geloof dat we de verantwoordelijkheid te veel bij de zelfde mensen leggen. Wie moet het immers bepalen? Verwachten we het niet van bovenaf? De synode, de dominee en de kerkenraden?

Het moet als je het mij vraagt ook  vanuit de gezinnen komen. Als het niet leeft in je huisgezin, dan helpt die ene preek van een kwartier ook niet zo.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2009, 04:15:13 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 27, 2009, 03:54:30 pm »
Al heeft zo'n gezin wel weer behoefte aan geestelijk voedsel. De kerk moet wel wat te bieden hebben.

Ik zie het met de tienerclub ook gebeuren. De laatste tijd groeit die van ons lekker. We begonnen dit seizoen met 13 bezoekers en zitten nu op 16 bezoekers de afgelopen keer (11 t/m 13 jarigen), waarvan drie buitenkerkelijke nieuwe leden bijgekomen waren in een overheersend christelijke bolwerk. En ze vonden het mooi. Een meisje las voor het eerst van haar leven zelf uit de bijbel voor. De drie meiden willen de volgende keer weer komen, want het is leuk. Het is gaaf, je mag de boel op de kop zetten met te gekke spellen en het gaat ook nog ergens over tijdens de gesprekken. En natuurlijk de strijd tussen de vele meiden en de ouwehoerende jongens .

Heeft de kerk hier invloed op? De dominee en de kerkenraden niet zo veel. De tienerleiders leveren het programma, maar de tieners zelf slepen elkaar mee.  Een halve schoolklas uit de wijk heeft elkaar mee gesleurd naar deze club. Met nog een aantal vrienden en vriendinnen die nu brugpiepers zijn.
Het bestaat uit overheersend PKNers, een katholiek, enkele buitenkerkenlijken en een paar Nederlands gereformeerden.

als thema's hadden we dit seizoen:
eerste avond: een startthema. Ik weet niet meer welke.
tweede avond: Bestaat God? en Schepping
derde avond: Gods stem verstaan
vierde avond (de afgelopen keer): Lijden, waarom ik? Met de vraag waarom God lijden toestaat.

Wat we ook toepassen is dat we in gesprekken in kleine groepjes van 5 a 6 uit elkaar gaan met een leider bij elk groepje. In kleine groepjes kom je dieper dan preken voor de hele groep. Vooral met tieners.

Wellicht ook niet onbelangrijk. bij de opening van de avond hebben we een gebedsblok ingelast. Voorheen werd er snel een kort gebed opgezegt, maar nu steken we een kaars aan, vragen we aan de groep of ze gebedspunten hebben en gaan we met elkaar om die kaars bidden.
Zo zijn er drie leraren op de basisschool waar de meesten opzitten overleden door ziekte. Dat grijpt aan. We baden voor de gezinnen van de leraren en dat God een mooie avond zal brengen waarin we plezier mogen hebben en ook wat van Hem meekrijgen om mee te nemen naar huis.
Dat blok is ook het openingsmoment waarop we kennis maken met de nieuwkomers.

Het opvallende was, dat we toen we voor het eerst met die kaars werkten, we direct een katholiek op de club kregen, gestuurd door haar moeder. Grappig :) De derde keer al nam ze een buitenkerkenlijke vriendin mee.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2009, 04:29:10 pm door gaitema »

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 27, 2009, 08:33:32 pm »
Ik snap de kerk als zo danig ook niet heel goed. Ik ben nu een aantal jaren werkzaam in het onderwijs en constant gaat het er over hoe en op welke manier leerlingen het beste iets leren. Waarom? Omdat we geloven in onderwijs en het ons aan het hart gaat hoe de resultaten zijn.
In een kerk lijkt er niet zo heel veel te gebeuren aan de vorm. Want, zo zijn enkele reacties, het gaat niet om de vorm, maar om de inhoud. Klopt voor de volle 100%, maar als je niemand bereikt, is het aan dovemansoren gericht. En dus moet je mensen weten te bereiken. Het mooie is dat we inhoud hebben, dus dat gedeelte is wel 'gecovered'. Nu nog een vorm om het aan te bieden.

Mensen moeten beseffen wat het betekent om te geloven. Als ik mensen vertel dat ik getrouwd ben, maar nooit thuis ben, dat ik liever niet over mijn vrouw praat, dat ik liever meer tijd doorbreng met mijn vrienden ipv met mijn vrouw, dat ik als ik thuis kom op de bank ga hangen en TV kijk en me geen moment interesseer voor wat mn vrouw de hele dag heeft gedaan, dan snapt iedereen dat mn huwelijk niet veel voorstelt, of dat er op zn zachtst gezegd iets moet gebeuren.

Maar nu stelt God zijn band met ons voor als een huwelijk. Hmmm, dat geeft te denken.....
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 27, 2009, 09:00:19 pm »

quote:

elle schreef op 26 oktober 2009 om 18:28:
[...]
Maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen gereformeerde diensten van nu en van pak 'm beet 30 jaar terug, wanneer je kijkt naar reden om zo'n dienst te bezoeken?
Kun je het iets concreter maken ? Ik lees je vraag en kan vanuit meer dan 1 invalshoek antwoord geven.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 27, 2009, 09:07:30 pm »

quote:

Mellon schreef op 27 oktober 2009 om 10:11:
[...]

Het is deels een kwestie van hoeveel mensen zelf nog over hebben voor God en dat is echt niet alleen maar afhankelijk van je aan of afwezigheid tijdens de kerkdiensten,maar als je zelf al van mening bent dat 2 keer in de week een uurtje besteden aan het danken,loven,prijzen en luisteren naar de boodschap die vanuit de Bijbel op je pad komt te veel is tja dan wordt het moeilijk.
De vraag is ook niet of wij wel iets met God willen,nee het is de vraag of God iets met ons wil.
Daarnaast denk ik dat mede door gebrek aan visie en tijdig inspelen op de veranderingen die er zijn met name nu het paard achter de wagen wordt gespannen.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 27, 2009, 10:04:56 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 27 oktober 2009 om 21:07:
[...]

Het is deels een kwestie van hoeveel mensen zelf nog over hebben voor God en dat is echt niet alleen maar afhankelijk van je aan of afwezigheid tijdens de kerkdiensten,maar als je zelf al van mening bent dat 2 keer in de week een uurtje besteden aan het danken,loven,prijzen en luisteren naar de boodschap die vanuit de Bijbel op je pad komt te veel is tja dan wordt het moeilijk.
De vraag is ook niet of wij wel iets met God willen,nee het is de vraag of God iets met ons wil.
Daarnaast denk ik dat mede door gebrek aan visie en tijdig inspelen op de veranderingen die er zijn met name nu het paard achter de wagen wordt gespannen.

Het lijkt mij van wezenlijk belang dat gemeenten zelf een moment van reflectie nemen om zich te beraden over de diensten en de inhoud ervan. Het is enerzijds te makkelijk om naar de kerk te wijzen en af te wachten wat er gaat gebeuren, al ben ik het met je eens dat er visie moet zijn, leiderschap bovendien. Anderzijds is het ook erg belangrijk dat de kerk een zelfkritische houding ontplooit.
Tegelijk zijn we samen kerk. Wij vormen het lichaam van Christus. Daarbinnen heeft iedereen een taak, een rol en die moeten we wel nemen.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 27, 2009, 11:08:47 pm »
Precies.

en daarbij: de kerk van Jezus Christus gaat verder dan onze kerkmuren.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 27, 2009, 11:23:07 pm »
En even helder op een rijdje met een beetje logica. Mijn ervaringen waren:

Ik werd 16 jaar oud. mijn vrienden gaan naar de disco tot diep in de nacht. De disco werd voorgeschoteld als het mooiste wat er is. Een zaal vol gezelligheid, feest en je vindt er je ware.

Ik wilde er heen, maar mijn ouders verboden het me eerst. Maar ik ging door vragen en uiteindelijk mocht ik na een tijdje wel gaan, maar enkel met een grote groep voor de veiligheid en ik mocht enkel cola drinken. Anders zou ik wild worden, dronken en uit mijn slof schieten. Tja, iedereen drinkt bier, dus ach die paar kunnen geen kwaad. De grenzen worden uitgerekt tot 5 glazen bier waar ik me van mijn ouders aan mocht houden. Eerst liggen je ouders nog wakker en moet je voor 2 uur thuis zijn. Later slapen ze en kom je rond half 3 thuis.  

Ik vindt de kerk het belangrijkste, dus stap na het stappen die overigens mij diep tegen gevallen was (te veel kabaal voor gezelligheid, en tja die uitdagende losse meiden, zou God daar wel blij mee zijn? Mag ik wel van ze geloven? Gaan ze wel naar de hemel?) gewoon uit bed op de zondag ochtend, om vervolgens weer door mijn moeder de bed wordt ingestuurd. Ze vond dat ik niet met een slaperige kop in de kerk mocht zitten. Ik moest thuis blijven en 's avonds naar de kerk gaan.

Dus ging ik in het vervolg alleen 's avonds en werd het in de disco een uurtje of half 4 a 4 uur, om tegen het schemer van de ochtend en de fluitende vogels in slaap te vallen met een draaierige kop in mijn zalige bedje na een aantal biertjes waarvan ik de tel kwijt ben. Cola kwam nog zo af en toe voor.

Zo gaat het toch? En dan was ik die gene die alleen 's avonds naar de kerk ging en kwam ik in een kerk te zitten met eens een keer 2 leeftijdgenoten in de hele kerkzaal na een aantal jaren (eerst waren er nog meer), die ik van de bijbelkring ken.

In die tussentijd zie je andere jongeren van je kerk in grote getalen uit de diensten weg blijven. Sommigen houden het best een aantal jaren vol en verdwijnen rond hun twintigste of 25ste. Te gelijkertijd verdwijnen er ook dertigers en veertigers die in hun nest blijven liggen. Eén van de jongeren zei eens tegen me in de disco "ach eigenlijk zie ik hier geen kwaad in, in het uitgaan." Ook die komt niet meer in de kerk.

De jeugddiensten trekken nog wel wat meer en er komen er een aantal nog in de ochtenddienst. Na tien jaar de ochtenddiensten niet meer te hebben meegemaakt kwam ik op een ochtend weer in de kerk. Wat heerlijk. Een volle bak met verbazinwekkend nog wat meer jongeren dan de avonden. niet meer tien lege kerkbanken op de gallerij waar ik in mijn uppie uit kon kiezen. Niet meer in een kerkzaal van eerst 80 in een zaal met 900 zitplaaten en later beina 200 in een hervormd centrum van 400 zitplaatsen. Maar wel 600 mensen in die grote kerkzaal die zingen uit volle borst. Met elkaar kletsen voor de dienst en je vragen hoe het met je gaat! Heerlijk, wat heb ik het gemist.

de dominee werd voor een moment van steen toen hij op de preekstoel de kerk in keek en me recht in de ogen aankeek. Door stomheid geslagen. Even later kwam de schriftlezing. Hij las de gelijkenis van de verloren zoon!

Zo gaat dat. Welke jongere zoekt nu de kerk op? De kerk zal naar de jongeren toe moeten. De kerk komt naar je toe deze zomer.

Wie zijn de kerk? Wij zijn de kerk. Geef, deel uit en wees gastvrij, wie weet valt het de jongeren eens op, als ze toch eens een poging wagen een dienst te bezoeken.
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2009, 11:42:39 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 28, 2009, 06:44:01 am »
Een helder en duidelijk maar bovenal herkenbaar betoog. (ga soms nog een avondje stappen  ;)
Je hebt denk ik de juiste keus gemaakt maar kan ik me ook goed voorstellen dat het in de praktijk de andere kant op gaat,maar de verloren zoon of dochter is en blijft altijd welkom.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 28, 2009, 07:00:42 pm »
Dat is mooi. Ik heb wel vertrouwen in de toekomst. Als ik zie hoe dit topic begon, dan zie ik een voorbeeld van hoe het gaan kan. We moeten het weer ontdekken, het samen zo'n gemeente kunnen zijn dat je er mensen mee naar toe kan nemen en binnen houdt door een warm thuisgevoel met een heldere begeleidingsproces in je geloofsontwikkeling via het Woord dat klinkt in de dienst.

Las ik het goed dat de gemeente waar je bij hoorde compleet op de fles is gegaan? Is het gefuseerd? Hoe is het gegaan?

Het uitgaan is bij mij op de zaterdag sterk afgenomen naar ook zo af en toe nog, het is meer verschoven naar en vervangen door even gezellig met de vrienden en vaak met mijn oudste zusje met haar vriend en soms mijn broertje erbij in het cafe op de vrijdagavond.
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2009, 07:04:23 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 29, 2009, 07:27:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 oktober 2009 om 19:00:

Las ik het goed dat de gemeente waar je bij hoorde compleet op de fles is gegaan? Is het gefuseerd? Hoe is het gegaan?

Ik denk dat je misschien verwijst naar een topic wat ooit eens gestart was mbt de samenwerking van drie kerkstromingen in Deventer ? Of zit ik er nu naast ? Ik ben daar geen lid,dus dat heeft geen betrekking op mij.
(via een vriend werd ik op de hoogte gebracht van het proces omtrent het samengaan en in de kranten werden er stukken over geschreven)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 29, 2009, 09:51:03 pm »
O nee, ik verwar dit met een opmerking van Drentenaar dat ging over een algehele situatie.

De vraag die me wel bezig houdt: passen de kerken zich wel aan aan de omstandigheden.  Je kan ook stellen:
jongeren kunnen zondag ochtend niet, want die avond er voor ontmoeten ze elkaar. Vroeg op de zaterdagavond had wel even gekund.
Afspraak: waar zullen we afspreken?
Och, in de vergaderzaal of soos met gitaarbegeleiding met voor en na de dienst koffie of wat fris.

De ouderen kunnen het zondag ochtend wel wachten en wie wil kan daar ook naar toe.

Of de zondagavond voor jongeren in de zelfde vergaderzaal of soos als het beter uit komt.

Wellicht dat de behoefte toeneemt om  het ook voor oudere leeftijdgroepen zo te organiseren.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2009, 09:54:16 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 31, 2009, 04:03:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2009 om 21:51:

De vraag die me wel bezig houdt: passen de kerken zich wel aan aan de omstandigheden.  Je kan ook stellen:
jongeren kunnen zondag ochtend niet, want die avond er voor ontmoeten ze elkaar. Vroeg op de zaterdagavond had wel even gekund.
Afspraak: waar zullen we afspreken?
Och, in de vergaderzaal of soos met gitaarbegeleiding met voor en na de dienst koffie of wat fris.
Ik denk dat dit dusdanig revolutionair denken is dat veel mensen hier niet in mee kunnen gaan.Men zal mi niet geheel onterecht verwijzen naar de zondag als de dag de Heeren.Het doet me een beetje denken aan een discussie van enige tijd geleden waarin het week-end in zijn algemeenheid aan de orde werd gesteld en dat in het kader van een 24-uurs economie het week-end ook zou kunnen gaan verschuiven naar doordeweekse dagen.Het is een stille dood gestorven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 31, 2009, 04:21:21 pm »
Nou, om eerlijk te zijn geloof ik dat de zondag een dag is dat de mensen het beste kunnen, door de week krijg je ze niet bij elkaar, al is de zaterdag nog altijd sabbath, dus ook een prima dag.

En hoezo revolutionair?  Samenkomen in een ruimte op een tijdstip dat ze kunnen. Daar een soort jeugddienst organiseren is vrij goed te doen. We hebben zo iets bij ons gehad op zondag 11 uur en later op 12 uur. Het is nu op zijn gat gevalllen en heeft behoefte aan een nieuwe vorm, maar te gelijkertijd is er iets dergelijks ontstaan in een wijkkerk bij ons op de vroege zondagavond, deels georganiseerd door de jeugd. De jeugd bestaat uit een team van 15 jongeren die met elkaar de dienst voorberijden, het sketsje bedenken en dat in samenwerking met enkele volwassenen, waarvan dan ook iemand die voorgaat in deze viering voor onder andere de gebeden, de collecte aankondiging, de verkondiging en de zegen.

Waar een wil is en een hart voor jongeren, is een weg.  
Het wordt goed bezocht. Het door jongeren iets laten organiseren, in plaats van voor jongeren is ook heel belangrijk.

De gereformeerde kerken in Nederland is ooit ontstaan omdat ze vonden dat de hervormde traditie in plaats van het geloof is ontstaan. We moeten ervoor oppassen dat we niet weer vast zijn komen te zitten in tradities.  Het draait niet om de tradities.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2009, 04:27:35 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 31, 2009, 04:51:51 pm »
ps. morgen zit ik trouwens twee keer in de kerk. De ochtend wil ik er naar toe omdat er een dienst is waarin een vrouwlijke diakonale missionaris uit de Nederlands Gereformeerde kerk van Nijverdal te gast is in de dienst en de avond ga ik naar een interkerkenlijke jeugddienst waar onze gemeente dus ook in zit die geheel gevuld is door een cospelband uit Zwolle, die dat doet met zingen, uitleg met precentatie en verkondiging. Het is een evangelisatiedienst.

Kijk, ik heb er zin in om er naar toe te gaan, niet omdat ik moet. Ik wil er gewoon naar toe.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 31, 2009, 06:54:48 pm »
Zie je de Heer Jolink nog wel eens bij een dienst?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 31, 2009, 07:35:53 pm »
Geen idee. Ik ken niet iemand met die naam, maar onze gemeente kent vele bezoekers waarvan ik de naam niet weet. Het zou zomaar kunnen. Is hij van de PKN?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 31, 2009, 07:48:49 pm »
Volgens mij wel ja, maar hij is met name bekend vanwege dat hij het Tukkers groot heeft gemaakt met Normaal! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: oktober 31, 2009, 08:09:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2009 om 19:48:
Volgens mij wel ja, maar hij is met name bekend vanwege dat hij het Tukkers groot heeft gemaakt met Normaal! ;)

O die, woont die in Nijverdal? Voorheen woonde hij nog in de achterhoek.
Ik heb hem nog nooit gezien. Dan moet ik nog eens mijn ogen open doen, als hij hier ergens rond waad.

Van onze kerk komt zeker Generaal Henk Morsink, die de leiding had aan het opzetten van het Holland kamp in Uruzgan. Verder ook dominee Pieter Boomsma die samen met zijn zoon Arie Boomsma en nog een zoon Klaas geloof ik een boek schreef en daarvoor op Nova te zien was. Arie verder dus bekent via Veronica, EO en de KRO. Pieter Boomsma is trouwens ook een Fries van huis uit. Zijn vader zat daar nog in het verzet. Onze nieuwe dominee die voor hem in de plaats is gekomen is geen Fries, maar wel van oorsprong in het verre verleden wellicht, gezien zijn naam: Broekema.

Ook niet te vergeten, van PKN Nijverdal is ook  de Theoloog, communicatiewetenschapper en emeritus-predikant Anne van der Meiden lid, die de vertaler is van de Tukkerbijbel en bekent is vanwege het Oranje huwlijk met zijn uitspraak: "Ik kiek oe an, ie kiek mie an, dus dan kiek'n we mekoar an."
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2009, 08:36:20 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: oktober 31, 2009, 08:28:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2009 om 20:09:
[...]

Dan moet ik nog eens mijn ogen open doen

Je kent hem vast wel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bennie_Jolink

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: oktober 31, 2009, 08:34:08 pm »
Zeker, ik weet wie hij is. Maar woont hij nu bij ons?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: oktober 31, 2009, 08:43:01 pm »

quote:

[...]

O die, woont die in Nijverdal? Voorheen woonde hij nog in de achterhoek.
Ik heb hem nog nooit gezien. Dan moet ik nog eens mijn ogen open doen, als hij hier ergens rond waad.

Van onze kerk komt zeker Generaal Henk Morsink, die de leiding had aan het opzetten van het Holland kamp in Uruzgan. Verder ook dominee Pieter Boomsma die samen met zijn zoon Arie Boomsma en nog een zoon Klaas geloof ik een boek schreef en daarvoor op Nova te zien was. Arie verder dus bekent via Veronica, EO en de KRO. Pieter Boomsma is trouwens ook een Fries van huis uit. Zijn vader zat daar nog in het verzet. Onze nieuwe dominee die voor hem in de plaats is gekomen is geen Fries, maar wel van oorsprong in het verre verleden wellicht, gezien zijn naam: Broekema.
Weet ie zeker dat die kerk niet in Hilversum staat? :P

quote:

Ook niet te vergeten, van PKN Nijverdal is ook  de Theoloog, communicatiewetenschapper en emeritus-predikant Anne van der Meiden lid, die de vertaler is van de Tukkerbijbel en bekent is vanwege het Oranje huwlijk met zijn uitspraak: "Ik kiek oe an, ie kiek mie an, dus dan kiek'n we mekoar an."
Dat is de waarheid als een koe!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: oktober 31, 2009, 10:42:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2009 om 20:34:
Zeker, ik weet wie hij is. Maar woont hij nu bij ons?

Als ik het goed heb woont hij in Hummelo ? (vast bij Klaasjan Huntelaar)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hummelo

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 02, 2009, 12:39:20 am »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2009 om 20:43:
[...]

Weet ie zeker dat die kerk niet in Hilversum staat? :P
Haha! Arie komt mangs nog bij ons, maar meestal kerk hij in Amsterdam.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 02, 2009, 12:40:00 am »

quote:

rtfm08 schreef op 31 oktober 2009 om 22:42:
[...]

Als ik het goed heb woont hij in Hummelo ? (vast bij Klaasjan Huntelaar)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hummelo
Daar zal die nog wel zitten dan.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 03, 2009, 05:56:03 am »
Maar eh Gait,wat zeg hier van:

http://www.nd.nl/images/l...9%2C5stellingen_print.pdf

Have a nice day,work is calling !

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 03, 2009, 01:16:14 pm »

quote:

Kun je me wellicht ook vertellen van welke kerk dhr. v.d. Meiden emeritus-predikant is???
Volgens mij van geen enkele!

Deze communicatieve heer heeft nl. zich zelf tot predikant geproclameerd!
Vandaar dat hij ook her en der - tot in hofkringen toe - huwelijken inzegent en doopjes bedient.

Maar in geen enkel kerkelijk jaarboek (ook niet in dat van de PKN!) zul je zijn naam tegen komen.
Z'n enige kerkelijke 'verworvenheid' is dat hij kosterszoon is (CGK- Enschede).

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 03, 2009, 02:09:43 pm »
Wat maakt een dienst 'aantrekkelijk'?

Dit jaar, A.D. 2009, is het Calvijnjaar, zijn geboortedag en jaar (10 juli 1509)
worden her en der, in binnen- en buitenland, herdacht.  d:)b

Er zijn enkele kerkelijke gemeenten (vnl. PKN, maar ook andere), die i.v.m. het Calvijnjaar n.b. leesdiensten beleggen, waar preken van Calvijn worden gelezen!
Bekend voorbeeld is de Burgwalkerk (PKN-geref.) in Kampen, waar n.b. van heinde en ver vele honderden mensen op af komen, zelfs tientallen kerkgangers vanuit de randstad, en nog wel uit een x-aantal kerkgenootschappen! :)

Ik maakte dat kortgeleden mee in de avonddienst van de Stefanuskerk (PKN) in Beilen.
Een zeer sobere liturgie, en een gelezen preek van Johannes Calvijn!
Ik vond het een zeer indrukwekkend gebeuren!  ;(
In mijn eigen woonplaats Assen werd overigens j.l. zondagmorgen in de Opstandingskerk (PKN) ook  een preek van Calvijn gelezen.
Ik was er zelf (GKv-getrouw!) niet bij, maar hoorde wel dat menigeen onder de indruk was!  ;(