Auteur Topic: Geen trucs, toch een aantrekkelijke dienst  (gelezen 13952 keer)

rtfm08

• Bekijk profiel
Geen trucs, toch een aantrekkelijke dienst
« Gepost op: oktober 20, 2009, 01:33:13 pm »
http://www.nd.nl/artikele...en-zonder-beamer-of-band-

Wel grappig,en is weer de keerzijde van A'dam Z- West  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2009, 10:25:02 pm door rtfm08 »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2009, 01:37:34 pm »
Modbreak:
Gaat niet over Gereformeerde leer; een degelijke openingspost ontbreekt.
Schopje naar GC.
& Titlefix: 'We merken ook dat je geen trucs nodig hebt om aantrekkelijk' -> Geen trucs, toch een aantrekkelijke dienst
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2009, 02:58:22 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2009, 01:43:29 pm »
Leg eens uit, wat zijn je ervaringen met Amsterdam west? Welke denominatie bedoel je eigenlijk?
In het artikel wordt de Nijmeegse gemeente gekarakteriseerd als "... informeel en gezellig, met veel ruimte voor ontmoeting." Waarin verschilt dat van de Amsterdamse gemeente die jij bedoelt? Wat vind je van de opmerking dat er in deze gemeente in Nijmegen ruimte is om op je eigen manier, bijv RKK, te geloven?
En meer mbt de kop van het ND-artikel: denk je echt dat ze de essentie van die gemeente in Nijmegen, zonder beamer of band, zo goed samenvatten?

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2009, 02:32:45 pm »

quote:

De laatste zin van Christiaan1 zou best eens hier bewaarheid kunnen worden.

En ook leuk om te horen voor mensen die zich inzetten om in een band te spelen in de kerk, of die beamerpresentaties voorbereiden.  }:|

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2009, 06:30:46 pm »

quote:

Mellon schreef op 20 oktober 2009 om 14:32:
[...]

De laatste zin van Christiaan1 zou best eens hier bewaarheid kunnen worden.

En ook leuk om te horen voor mensen die zich inzetten om in een band te spelen in de kerk, of die beamerpresentaties voorbereiden.  }:|

Tja als je alleen naar de nieuw te gebruiken media kijkt en je daarin actief bent,en je niet de strekking wil zoeken dan is dat een potje pech.

Er zijn overigens genoeg artikelen te vinden waarin uitgebreid wordt aangegeven dat het gebruik van bijv een beamer achterhaald is.Of dat echt zo is laat ik graag aan de experts over.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2009, 10:36:57 pm »

quote:

elle schreef op 20 oktober 2009 om 13:43:
Leg eens uit, wat zijn je ervaringen met Amsterdam west? Welke denominatie bedoel je eigenlijk?
In het artikel wordt de Nijmeegse gemeente gekarakteriseerd als "... informeel en gezellig, met veel ruimte voor ontmoeting." Waarin verschilt dat van de Amsterdamse gemeente die jij bedoelt? Wat vind je van de opmerking dat er in deze gemeente in Nijmegen ruimte is om op je eigen manier, bijv RKK, te geloven?
En meer mbt de kop van het ND-artikel: denk je echt dat ze de essentie van die gemeente in Nijmegen, zonder beamer of band, zo goed samenvatten?

Om met je laatste opmerking te beginnen,nee,natuurlijk niet maar dat is een open duer intrappen (off topic,het ND is journalistiek wel eens van een hoger nivo geweest)
Wat men wil duidelijk maken en dat lukt ze wellicht niet helemaal,is dat je niet noodzakelijkerwijs allerlei "vernieuwingen en wijzigingen hoeft door te voeren resp bestaande concepten over boord te zetten om groei te realiseren.Nou is dat ongetwijfeld per gebied of streek anders.
Er staat niet dat er ruimte is om op je eigen manier, bijv RKK, te geloven,er staat :" Zo mogen niet-gelovigen of bijvoorbeeld rooms-katholieken eerst aanschuiven en meedoen, waarna de gemeenteleden stimuleert om te groeien in geloof".
Verder is in tegenstelling tot menig andere kerk waar je steeds meer onzinige kreten hoort als we moeten de dienst "leuker" maken hier een tendens naar verdieping lees laat die grijze cellen bovenin je hoofd ook nog eens een half uurtje nadenken
 :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2009, 10:56:05 pm »
Toch ontgaat het me waarom je deze gemeente afzet tegen een gemeente in Amsterdam West.

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 22:36:

(..)Er staat niet dat er ruimte is om op je eigen manier, bijv RKK, te geloven,er staat (...)
Er staat in het artikel, als citaat van een gemeentelid, gevolgd door een voorbeeld: ,,Ook is er ruimte om op je eigen manier te geloven.'' Zo mogen niet-gelovigen of bijvoorbeeld rooms-katholieken eerst aanschuiven en meedoen, waarna de gemeenteleden stimuleert om te groeien in geloof.
Kromme zin, mogelijk bedoelen ze het anders dan het er nu staat.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 20, 2009, 11:12:05 pm »
Oh, dan ben ik dus niet de enige die niet goed begreep wat er bedoeld werd. Lijkt me overigens wel leuk om een keer bij een GKV dienst aan te schuiven... ik woon tenslotte ook in A'dam West.  :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2009, 11:16:05 pm »

quote:

elle schreef op 20 oktober 2009 om 22:56:
Toch ontgaat het me waarom je deze gemeente afzet tegen een gemeente in Amsterdam West.

[...]

Er staat in het artikel, als citaat van een gemeentelid, gevolgd door een voorbeeld: ,,Ook is er ruimte om op je eigen manier te geloven.'' Zo mogen niet-gelovigen of bijvoorbeeld rooms-katholieken eerst aanschuiven en meedoen, waarna de gemeenteleden stimuleert om te groeien in geloof.
Kromme zin, mogelijk bedoelen ze het anders dan het er nu staat.

Eens idd een beetje kromme zin.
Het is niet zozeer afzetten,het is meer aantonen dat er ook een andere trend is namelijk die van verdieping en dat kun je niet direct zeggen als je zelf besluit tot het "afschaffen" van een middagdienst.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2009, 11:17:11 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2009 om 23:12:
Oh, dan ben ik dus niet de enige die niet goed begreep wat er bedoeld werd. Lijkt me overigens wel leuk om een keer bij een GKV dienst aan te schuiven... ik woon tenslotte ook in A'dam West.  :)
Altijd doen zou ik zeggen  ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 20, 2009, 11:34:39 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 23:16:
Het is niet zozeer afzetten,het is meer aantonen dat er ook een andere trend is namelijk die van verdieping en dat kun je niet direct zeggen als je zelf besluit tot het "afschaffen" van een middagdienst.
Waarom zou het 'afschaffen' van een middagdienst zorgen voor minder verdieping? Sterker nog: waarom zou het niet kunnen zorgen voor méér verdieping?

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2009, 11:43:08 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 20 oktober 2009 om 23:34:
[...]

Waarom zou het 'afschaffen' van een middagdienst zorgen voor minder verdieping? Sterker nog: waarom zou het niet kunnen zorgen voor méér verdieping?

Dat is op zich niet zo moeilijk.In deze samenleving waar alles draait om tijd,geld,snelheid,digitalisering etc is een rustpunt als de zondag mi een absolute must.Als je dan de stap maakt van 2 naar 1 dienst dan zou ik me best voor kunnen stellen dat je aan 1 goede kerkdienst wel "genoeg" zou kunnen hebben.
De vraag is of dat ook idd zo is.Want het afschaffen van 1 dienst betekent dat je alleen nog de ochtend dienst hebt en jij en ik weten waarschijnlijk wel dat de volgende stap is:het was zo'n drukke week,ik denk dat ik maar even uit moet slapen en vul verder zelf maar in toch ?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2009, 12:04:17 am »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 23:43:
[...]
Dat is op zich niet zo moeilijk.In deze samenleving waar alles draait om tijd,geld,snelheid,digitalisering etc is een rustpunt als de zondag mi een absolute must.Als je dan de stap maakt van 2 naar 1 dienst dan zou ik me best voor kunnen stellen dat je aan 1 goede kerkdienst wel "genoeg" zou kunnen hebben.
De vraag is of dat ook idd zo is.Want het afschaffen van 1 dienst betekent dat je alleen nog de ochtend dienst hebt en jij en ik weten waarschijnlijk wel dat de volgende stap is:het was zo'n drukke week,ik denk dat ik maar even uit moet slapen en vul verder zelf maar in toch ?
Als je de berichtgeving goed gevolgd hebt wist je dat de middagdienst in Amsterdam Z-W vervangen wordt door een vesper en een toerustingsbijeenkomst. Kortom: het samenkomen vervalt niet, alleen de invulling wijzigt en volgens mij is de kans vrij redelijk aanwezig dat die wijziging zorgt voor meer verdieping.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2009, 12:04:44 am door Mezzamorpheus »

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2009, 04:09:15 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 23:43:

Noem mij één land van belang waar ze ook 2 kerkdiensten op een zondag hebben, naast Nederland. Wat gereformeerde Duitse kerken misschien? Volgens mij houdt het daarna al snel op!

Als je wereldwijd kijkt, zijn de nederlandse gereformeerde denominaties behoorlijk uniek met hun dubbele diensten en uitgebreide zondagsrust. Nagenoeg overal elders ter wereld hebben ze 'gewoon' 1 dienst, en eten daarna (bij wijze van spreken) zonder gemoedsbezwaar een ijsje op het terras...

Zeggen dat Nederland dan 'de norm' is en de rest allemaal eigenlijk 'verkeerd' zit lijkt me dan nogal wat!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2009, 04:16:50 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 October 2009 om 23:43:
Nou, het lijkt me dan logischer dat je, wanneer er twee diensten zijn, denkt: het was zo'n drukke week en vanmiddag is er ook een dienst, ik draai me nog es om.
Bombus terrestris Reginae

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: oktober 21, 2009, 04:21:22 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 oktober 2009 om 16:09:

Noem mij één land van belang waar ze ook 2 kerkdiensten op een zondag hebben, naast Nederland.
Free Church in Scotland. Zo orthodox, zelfs het orgel is verboden. Tegelijk was de gemeente in Edinburgh (Johnston Terrace) zo hardverwarmend warm dat ik er erg blij werd. Zij hebben overigens nog een 3e dienst op woensdagavond.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: oktober 21, 2009, 04:22:50 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 20 oktober 2009 om 23:12:
Offtopic: www.tituskapel.nl Zondag ben ik er. ;)

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 21, 2009, 04:27:04 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 18:30:
[...]

Tja als je alleen naar de nieuw te gebruiken media kijkt en je daarin actief bent,en je niet de strekking wil zoeken dan is dat een potje pech.

Er zijn overigens genoeg artikelen te vinden waarin uitgebreid wordt aangegeven dat het gebruik van bijv een beamer achterhaald is.Of dat echt zo is laat ik graag aan de experts over.

Ik beweer toch ook niet dat iemand alleen naar media kijkt? Beamer of niet, kan me echt niet boeien. Ook al wil de predikant vier sleepreclamevliegtuigjes laten rondcirkelen met het thema en de drie punten, ik vind het best.

Het gaat me om de houding waarop zoiets wordt gebracht. Musiceren in de kerk is geen truc, bijvoorbeeld. Of dat zou het in ieder geval niet moeten zijn. Muziek is een deel van de liturgie: je kunt muzikaal een belijden, loven, bidden en muziek gebruiken voor een bezinningsmoment (niet als achtergrondmuziekje voor pratende gemeenteleden  :X )

Dus als je als musicus in de kerk staat van: nu gaan we even mensen bekeren, moet je oppassen dat je er niet voor je eigen ego staat. Het gaat om de eer van God. Daaraan moet de muziek dienstbaar zijn. Een aangezien er best veel nieuwe toegestane liederen zijn geschikt zijn voor begeleiding door bands, kunnen er prima bands (gitaren/drums) worden ingezet. Niks truc. Zo is imho ook het gebruik van een beamer niet per se een truc.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2009, 04:56:24 pm door Mellon »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 21, 2009, 05:13:04 pm »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2009 om 16:21:
Free Church in Scotland. Zo orthodox, zelfs het orgel is verboden. Tegelijk was de gemeente in Edinburgh (Johnston Terrace) zo hardverwarmend warm dat ik er erg blij werd. Zij hebben overigens nog een 3e dienst op woensdagavond.
Je hebt gelijk, maar besef wel dat het hier gaat om een mini-kerkje van 10 tot 15.000 leden, daar staan meer dan een miljoen leden van de 'Kirk' (de Calvinistische kerk van Schotland)  tegenover.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 21, 2009, 05:24:46 pm »
In de USA is het heel gebruikelijk om als 'Calvinisten' na de zondagse dienst uitgebreid te gaan lunchen of dineren in een restaurant!
Een paar maand terug was ik nog in de VS: niemand die er moeite mee had;  sterker, niemand kon zich zo'n bezwaar voorstellen!

De enige protestantse denominatie in de USA waar men dat niet zo snel zal doen, is die van de 'Mennonites'.
Voor mij (opnieuw!) een indicatie dat de strengheid inz. de zondagsheiliging niet afstamt van Calvijn (die zeker geen Calvinist was!!!) maar van Menno Simons.  

Calvijn wilde wel dat in Geneve onder kerktijd de kroegen dicht zouden zijn,
de reden was zeer plausibel: je kunt niet tegelijk in de kerk én in de kroeg zitten!

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 21, 2009, 07:33:41 pm »

quote:

[...]

Noem mij één land van belang waar ze ook 2 kerkdiensten op een zondag hebben, naast Nederland. Wat gereformeerde Duitse kerken misschien? Volgens mij houdt het daarna al snel op!

Als je wereldwijd kijkt, zijn de nederlandse gereformeerde denominaties behoorlijk uniek met hun dubbele diensten en uitgebreide zondagsrust. Nagenoeg overal elders ter wereld hebben ze 'gewoon' 1 dienst, en eten daarna (bij wijze van spreken) zonder gemoedsbezwaar een ijsje op het terras...

Zeggen dat Nederland dan 'de norm' is en de rest allemaal eigenlijk 'verkeerd' zit lijkt me dan nogal wat!
Je trekt een conclusie die voor jouw rekening is.Noem mij een land die zo'n kerkgeschiedenis heeft als nederland,want daaruit is de huidige situatie mbt oa kerkgang ontstaan.Maw je draait het precies om.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 21, 2009, 07:39:44 pm »

quote:

Mellon schreef op 21 oktober 2009 om 16:27:
[...]

Zo is imho ook het gebruik van een beamer niet per se een truc.
Ik denk ook niet dat ze het als truc zien zoals jij die misschien leest.Waar het om gaat en dat is mi de boodschap,is dat er ook groei van een gemeente kan zijn zonder allerlei zaken te veranderen die het meer aantrekkelijk zouden moeten maken voor mensen om over een drempel te stappen,want laten we wel wezen,ik zou het een mega stap vinden om als niet lid van een kerk lid te worden van welke kerkgemeenschap dan ook.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 22, 2009, 02:34:14 am »

quote:

rtfm08 schreef op 20 oktober 2009 om 23:17:

Altijd doen zou ik zeggen  ;)

quote:

Dank voor de link, ik ga dat zeker een keer doen! A.s. zondag kerk ik in de St. Liduina basiliek in Schiedam, want ik ben dan niet in Amsterdam. Maar ik ga binnnekort zeker een keer kijken... (vreemde vraag mss, maar kan ik daar als rechtgeaarde Paap zo naar binnen of is het soort gesloten gemeenschap waar ik m'n komst eerst moet aankondigen?)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 22, 2009, 08:37:23 am »
GKv's kun je altijd gewoon binnenlopen. Beetje afhankelijk van hoe de gemeente is, wordt je ofwel hartelijk welkom geheten, ofwel min of meer aan je lot overgelaten, hoewel dat laatste steeds minder vaak voorkomt, volgens mij. Tegenwoordig heb je vaak dat er een paar mensen zijn die netjes een bordje Welkom op hun borst hebben hangen die dus extra letten op onbekenden om die even aan te spreken, welkom te heten en eventueel aan de nodige liedboeken en een bijbel te helpen, eventueel nog wat meer uitleg te geven.
computerfout: een vreemde een in de byte

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 22, 2009, 08:58:50 am »

quote:

rtfm08 schreef op 21 oktober 2009 om 19:39:
[...]

Ik denk ook niet dat ze het als truc zien zoals jij die misschien leest.Waar het om gaat en dat is mi de boodschap,is dat er ook groei van een gemeente kan zijn zonder allerlei zaken te veranderen die het meer aantrekkelijk zouden moeten maken voor mensen om over een drempel te stappen,want laten we wel wezen,ik zou het een mega stap vinden om als niet lid van een kerk lid te worden van welke kerkgemeenschap dan ook.

Tja, ik moet het doen met de tekst zoals die er staat, maar ik ben het met je eens dat er ook groei zonder zulke veranderingen kan zijn. Die groei heeft m.i. met name te maken met een veranderde houding van de gemeenteleden zelf. In mijn ervaring zijn gemeenteleden zeer sceptisch over zulke groei.

(Overigens neemt het m.i. ook niet weg dat veranderingen zoals bands en beamers verkeerd zijn of onnodig. )

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 22, 2009, 09:58:08 am »

quote:

Mellon schreef op 22 oktober 2009 om 08:58:
[...]

(Overigens neemt het m.i. ook niet weg dat veranderingen zoals bands en beamers verkeerd zijn of onnodig. )
Idd niet per definitie.De grap is het om toe te passen daar waar het waarde toe kan gaan voegen,niet omdat het "moet".

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 23, 2009, 01:55:16 am »

quote:

[...]

Dan ben ik in het juiste land geboren  _O_
Na het stappen kon ik als tiener gewoon blijven liggen in mijn nest om vervolgens de avonddienst mee te maken.  Ik heb ooit eens gelezen (ik heb geen bron) dat wat voorheen van de PKN de gereformeerde kerken waren in tegenstelling tot de hervormde gemeentes meer jeugd in de kerken hebben, vanwege onder andere dat ze een avonddienst kunnen bezoeken als ze die avond ervoor gestapt hebben. De hervormde jeugd heeft dat in veel plaatsen niet en komen zo al snel helemaal niet meer.
Inmiddels houden ze bij ons de avonddienst gezamelijk vanuit drie gemeentes: hervormden, gereformeerden en vrij evangelischen. Er wordt dan per aantal weken van kerkgebouw gewisseld. De dominee's worden ook door de kerken versprijd (7 met elkaar, 1 vrij evangelische vrouw en 6 PKN mannen, 3 herv en 3 ger.) in de avonddiensten.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2009, 02:00:49 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 23, 2009, 02:02:53 am »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2009 om 16:21:
[...]
Dat hebben een aantal reformatorische kerken in Rijssen ook nog.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 23, 2009, 03:33:30 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 21 oktober 2009 om 19:33:
Je trekt een conclusie die voor jouw rekening is.Noem mij een land die zo'n kerkgeschiedenis heeft als nederland,want daaruit is de huidige situatie mbt oa kerkgang ontstaan.Maw je draait het precies om.

Eh, volgens mij kun je op deze manier alles goedpraten wat een bepaalde kerk in een bepaald land doet. Ik probeer gewoon wat relativering aan te brengen in het dubbele diensten 'dogma'!

Wist je bijvoorbeeld dat bepaalde nieuw-geplante gereformeerde kerken in de bush dubbele diensten hielden op zondag, omdat dat volgens de 'kerkorde' (uit Nederland!) moest? Omdat ze daar uren moesten lopen om bij de kerk te komen, hielden ze dus een kwartiertje pauze na dienst 1, en gingen ze verder met dienst 2. Ronduit een grap, gewoon!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 23, 2009, 06:04:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 oktober 2009 om 02:02:
Dat hebben een aantal reformatorische kerken in Rijssen ook nog.

En veel (oud-)gereformeerde gemeenten elders in den lande ook.

Reden is o.a. dat verreweg de meeste van deze gemeenten vacant zijn en dus op zondag niet vaak een predikant op de kansel zien: leesdienst is dan schering en inslag.
Die kan dan bv. op woensdagavond mooi de jonge kindertjes dopen ...

Komt bij dat sommige van deze predikanten op zondag uit principe geen auto (mogen) gebruiken

Zo wilde de (herv.) predikant van Staphorst op zondag nog wel een auto gebruiken,
voor preekbeurten elders, maar zijn kerkenraad verbood het hem!

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 23, 2009, 06:43:52 pm »

quote:

Zwever schreef op 23 oktober 2009 om 15:33:
Wist je bijvoorbeeld dat bepaalde nieuw-geplante gereformeerde kerken in de bush dubbele diensten hielden op zondag, omdat dat volgens de 'kerkorde' (uit Nederland!) moest? Omdat ze daar uren moesten lopen om bij de kerk te komen, hielden ze dus een kwartiertje pauze na dienst 1, en gingen ze verder met dienst 2. Ronduit een grap, gewoon!

Een 'Free Netherlands Reformed Congregation' ín Alberta (Canada) pakt het wat creatiever aan:
Lords Day: 11.00 a.m.: English Service;  13.15 p.m.: Dutch service. O-)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 23, 2009, 07:22:29 pm »
Ik ben vaak bij vieringen die vrij sober zijn. Geen koor, geen orgel, geen beamer. Maar gewoon een sobere nette viering. Ik kan me daar prima in vinden, evenzo vind ik het leuk om zo nu en dan een viering te hebben met koor, begeleiding door instrumenten enz. Mij maakt het niet zo heel veel uit eigenlijk. Een sobere viering in een kloosterkerk of een uitbundige paasviering in een prachtig versierde parochiekerk, ik kan me in beide vinden.

Zo ook als ik protestantse diensten kom.

Een vraag en een overweging;
Vraag; ik begrijp uit vele gesprekken met protestanten dat ze veel waarde hechten aan dat alles mbt kerk bijbels onderbouwt kan worden. Ik begrijp ook dat vele traditionelere protestanten veel waarde hechten aan twee diensten op de zondag. Waar baseert men dit op, zodanig dat het een twistpunt kan zijn?

Overweging; met een gelikte viering of dienst krijg je de mensen niet meer binnen. De groep die je daarmee aanspreekt is dusdanig klein (en je spreekt een groep ook juist niet aan) dat je je af kan vragen of het alle extra investering van tijd wel waard is. Buiten de bijzondere dagen bedoel ik dan.

Momenteel zijn wij in de parochie met een traject bezig en uit vooronderzoek door het bisdom blijkt dat hoe geweldig je viering/dienst ook is voor vele mensen die je hoopt aan te spreken is de drempel simpelweg te hoog. De diaken (en neen, niet Rkdiak) zegt wel eens in de bijeenkomsten; in de kerk geven ze antwoorden op vragen die niet gesteld worden. Daarmee bedoeld hij dan de gemiddelde Nederlander, maar ook ingeschreven mensen die zelden of nooit komen. Om je parochie/gemeente succesvoller te laten zijn, (en dat succesvol zijn houd in dat je als geloofsgemeenschap zoveel mogelijk mensen aanspreekt met het evangelie) je er voor moet zorgen dat je weer relevant wordt voor de wijk.

Relevant wordt je niet door je zondagse vieringen/diensten, want mensen komen simpelweg niet. Relevant wordt je ook niet door allerlei activiteiten te organiseren war vervolgens enkel de vaste kliek op afkomt. Relevantie bereik je pas wanneer je de wijk ingaat en de rol van diaconie volop serieus neemt.

De mensen zijn afgestompt en zien geen heil meer in het evangelie, het is een ver van mijn bed show voor vele Nederlanders. Om deze Nederlanders weer kennis te laten maken met het evangelie moeten we niet beginnen met vast voedsel, nee begin maar met melk, dat is al zwaar genoeg voor de meeste mensen.

Als je je diensten/vieringen wil inzetten voor evangelisatie dan is dat een doodlopende weg die al vele gemeenten/parochies hebben ingeslagen en waar uit vele tientallen jaren ervaring blijkt dat het niet werkt. Eerst melk, dan pas vast voedsel. Zo ver is het in Nederland gekomen, en we moeten vanuit de grond weer opbouwen.

Wil overigens niet zeggen dat je de groep die je nu al hebt niet moet vast houden. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 24, 2009, 12:02:17 am »

quote:

drentenaar schreef op 23 oktober 2009 om 18:04:
[...]

En veel (oud-)gereformeerde gemeenten elders in den lande ook.

Reden is o.a. dat verreweg de meeste van deze gemeenten vacant zijn en dus op zondag niet vaak een predikant op de kansel zien: leesdienst is dan schering en inslag.
Die kan dan bv. op woensdagavond mooi de jonge kindertjes dopen ...

Komt bij dat sommige van deze predikanten op zondag uit principe geen auto (mogen) gebruiken

Zo wilde de (herv.) predikant van Staphorst op zondag nog wel een auto gebruiken,
voor preekbeurten elders, maar zijn kerkenraad verbood het hem!
Meerderheid vacant? Ik krijg er dan wel het gevoel van dat dit niet een uithoudbare situatie is voor de toekomst.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 24, 2009, 12:06:50 am »

quote:

Thorgrem schreef op 23 oktober 2009 om 19:22:
Ik ben vaak bij vieringen die vrij sober zijn. Geen koor, geen orgel, geen beamer. Maar gewoon een sobere nette viering. Ik kan me daar prima in vinden, evenzo vind ik het leuk om zo nu en dan een viering te hebben met koor, begeleiding door instrumenten enz. Mij maakt het niet zo heel veel uit eigenlijk. Een sobere viering in een kloosterkerk of een uitbundige paasviering in een prachtig versierde parochiekerk, ik kan me in beide vinden.

Zo ook als ik protestantse diensten kom.

Vraag; ik begrijp uit vele gesprekken met protestanten dat ze veel waarde hechten aan dat alles mbt kerk bijbels onderbouwt kan worden. Ik begrijp ook dat vele traditionelere protestanten veel waarde hechten aan twee diensten op de zondag. Waar baseert men dit op, zodanig dat het een twistpunt kan zijn?

Ik geloof dat het vooral een vraag is hoeveel je voor God over hebt. Ik sprak iemand die bijzonder enthausiast is over zijn geloof en lid was van een gereformeerde gemeente. Hij zei tegen me dat hij zelf vond dat Jezus zoveel voor Hem gedaan door de lijdensweg te gaan, dat hij het toch op zijn minst over moest hebben om twee keer per zondag voor Hem in de kerk te zitten, in Gods huis.

Daarbij speelt dat traditioneel gezien de avonddiensten andere diensten zijn dan de ochtenddiensten. De avonddiensten zijn geloof ik themadiensten. Maar hoe dat precies ook al weer zit weet ik niet.

Het is dus meer een princiepe en een leerkwestie.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2009, 12:07:59 am door gaitema »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 24, 2009, 09:24:37 am »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2009 om 00:02:
Meerderheid vacant? Ik krijg er dan wel het gevoel van dat dit niet een uithoudbare situatie is voor de toekomst.

Gereformeerde Gemeenten in Nederland: 53 gemeente, zes predikanten.
Oud-Geref. Gemeenten In Nederland: 60 gemeenten, vier predikanten.
Hersteld-Hervormde Kerk: 117 gemeenten, 60 (!) predikanten
enz., enz. ....

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 24, 2009, 09:31:34 am »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2009 om 00:06:
De avonddiensten zijn geloof ik themadiensten.
Maar hoe dat precies ook al weer zit weet ik niet.
Het is dus meer een princiepe en een leerkwestie.
Correct! De 2e dienst behoort volgens de kerkorde het karakter te hebben van een leerdienst.
De bedoeling was ooit om in één jaar de Heidelberger Catechismus door te preken.
Vandaar die handige indeling in 52 zondagen!

Ooit begon men dan op de 1e zondag van januari bij zondag 1, zó ging je getroost het nieuwe jaar in.
Eind december kwam men dan uit bij zondag 52: 'het woordeke Amen', dan mocht je amen zeggen op een heel jaar.

Ik geloof niet dat er nog één gemeente in ons land is (zelfs niet de meest orthodoxe!) waar men nog op zó'n manier de catechismus doorpreekt.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 24, 2009, 11:11:43 am »

quote:

drentenaar schreef op 24 oktober 2009 om 09:31:
[...]

Ik geloof niet dat er nog één gemeente in ons land is (zelfs niet de meest orthodoxe!) waar men nog op zó'n manier de catechismus doorpreekt.
Dat is op zich ook logisch want het doel waarvoor het opgezet was,is niet meer van toepassing.Een van de redenen waarom mensen dus nu zeggen we gaan gewoon een keer naar de kerk is oa vanwege het feit dat het 2x van hetzelfde is geworden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 24, 2009, 06:10:00 pm »

quote:

drentenaar schreef op 24 oktober 2009 om 09:24:
[...]

Gereformeerde Gemeenten in Nederland: 53 gemeente, zes predikanten.
Oud-Geref. Gemeenten In Nederland: 60 gemeenten, vier predikanten.
Hersteld-Hervormde Kerk: 117 gemeenten, 60 (!) predikanten
enz., enz. ....
Niet te geloven. Dan hebben de herstelden nog veel. Bij ons zijn er 3 PKN gemeentes met samen 7 predikanten. En wij maar denken dat het gewoon is.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2009, 06:12:05 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 24, 2009, 06:15:01 pm »

quote:

drentenaar schreef op 24 oktober 2009 om 09:31:
[...]

Correct! De 2e dienst behoort volgens de kerkorde het karakter te hebben van een leerdienst.
De bedoeling was ooit om in één jaar de Heidelberger Catechismus door te preken.
Vandaar die handige indeling in 52 zondagen!

Ooit begon men dan op de 1e zondag van januari bij zondag 1, zó ging je getroost het nieuwe jaar in.
Eind december kwam men dan uit bij zondag 52: 'het woordeke Amen', dan mocht je amen zeggen op een heel jaar.

Weet je ook wat de ochtenddiensten behandelen? Of is dat vrij aan de predikant?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 24, 2009, 06:20:14 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 24 oktober 2009 om 11:11:
[...]

Dat is op zich ook logisch want het doel waarvoor het opgezet was,is niet meer van toepassing.Een van de redenen waarom mensen dus nu zeggen we gaan gewoon een keer naar de kerk is oa vanwege het feit dat het 2x van hetzelfde is geworden.
Nu snap ik ook dat de gezamelijke kerken bij ons die gezamelijk de avonddiensten houden (vrij evangelisch, hervormd en gereformeerd) hebben besloten meer de avonden te gaan vullen met themadiensten. Al dan niet in samenwerking met de themadienstcommissie. Dat naast andere bijzondere avonddiensten als Thomasvieringen door de Thomasdienstcommissie, jeugddiensten van de jeugddienstcommissie en bijzonderen diensten van de vrij evangelische commissie van bijzondere diensten. Dat laatste had vorige week zondag een dienst met een Joods thema gehouden in samenwerking van een Klezmertrio dat Joodse muziek speelden en met de gemeente de liederen zongen en 2 Joodse verhalen vertelden met een boodschap over het thuis komen van mensen met heimwee naar het echte geluk, dat dus niet te vinden is in het hebben van veel geld, macht en bezittingen.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2009, 06:23:55 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 24, 2009, 10:40:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 23 oktober 2009 om 19:22:

Wellicht heeft het te maken met iets dat vanuit de historie zo is gegroeid,en op zich niet verkeerd is,zeker als je om je heen kijkt is het te bestempelen als een groot goed.Ik heb even een oud stukje opgezocht,en als het over het RK-stuk gaat kun jij wellicht eea op zijn meritus beoordelen dan ik zelf.

http://www.nd.nl/artikele...hun-onnozelheid-verlossen

En als het tweede gelijk wordt aan het eerste dan kom je in dit soort duscussie's terecht:

http://www.nd.nl/artikele...eb-aan-een-dienst-genoeg-

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 25, 2009, 10:15:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2009 om 18:15:
[...]

Weet je ook wat de ochtenddiensten behandelen? Of is dat vrij aan de predikant?
Klinkt misschien als een domme vraag, omdat ik zelf in ochtenddiensten zit. Maar juist daarom ook: omdat er dan ook geleerd wordt. wat is het verschil van de ochtenddiensten in princiepe ten aanzien van de avonddiensten? Dat vraag ik me wel af.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2009, 10:15:57 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 25, 2009, 10:45:16 pm »
Er zijn allerlei karakters te geven aan diensten:
1- onderwijs (bijv HC)
2- verkondiging (gericht op bekering)
3- erediensten (God loven)
4- sacramentsdiensten (doop, avondmaal)
5- gebedsdiensten (bid- en dankdag bijv)
6- verootmoedigingsdiensten
7- genezingsdiensten
- etc...

De eerste 2 zijn gangbaar in de GKv, en hebben vaak de naam van het 3e type (zou in mijn ogen een aparte categorie moeten zijn), waarbij de 4e bij de eerste 2 wordt ondergeschoven en de rest te frivool is oid (m.u.v. de 5e, deze is traditie, 2x per jaar op woensdag) .

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 26, 2009, 01:14:03 pm »

quote:

elle schreef op 25 oktober 2009 om 22:45:
Er zijn allerlei karakters te geven aan diensten:
1- onderwijs (bijv HC)
2- verkondiging (gericht op bekering)
3- erediensten (God loven)
4- sacramentsdiensten (doop, avondmaal)
5- gebedsdiensten (bid- en dankdag bijv)
6- verootmoedigingsdiensten
7- genezingsdiensten
- etc...

De eerste 2 zijn gangbaar in de GKv, en hebben vaak de naam van het 3e type (zou in mijn ogen een aparte categorie moeten zijn), waarbij de 4e bij de eerste 2 wordt ondergeschoven en de rest te frivool is oid (m.u.v. de 5e, deze is traditie, 2x per jaar op woensdag) .

type 6 valt toch gewoon vrijwel samen met type 2? Bekering is niet een eenmalig gebeuren, maar is continue bekering of verootmoediging.

type 5 (bidden, danken) hoort heel dicht bij type 3 (loven).

Type 7 (genezingsdiensten) valt niet echt bij de rest onder te brengen, maar het is ook zeer de vraag of zoiets uberhaupt in diensten gestructureerd kan worden én hoe het nu precies zit met gebedsgenezing etc.

Wat je onder "etc..." wilt scharen, is me niet duidelijk. Ik kan me iets als een jeugddienst voorstellen, maar dat is niet (hopelijk) een dienst met een andere inhoud, hooguit is de vorm meer toegespitst op jongeren. Als je "doelgroep-diensten" ook onder "karakter" verstaat, dan gaan inhoudelijke en vormgevingstypen m.i. door elkaar lopen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 26, 2009, 01:40:38 pm »
Type 5 en verder zijn veel meer gelegenheidsvormen, dat is waar. Minder geschikt om standaard in te roosteren. Oproepen tot (dagelijkse) bekering vind ik iig iets anders dan met zijn allen stilstaan bij een bepaald type kwaad in de gemeente of wereld (type 6).
Over type 6: Het is imho waardevol om als gemeente stil te staan bij bijv. het gebrek aan evangelisatie in je stad, de armoede in je stad, de vreemdelingenhaat in je stad; of de honger in de wereld, de vervolging in de wereld; of de onrust in je gemeente, onvermogen op bijv. pastoraal vlak. Als gemeente blijf je bij veel dingen in gebreke. In die zin hoort het veel meer bij diensttype 5 dan bij 2.

Loven, type 3, kan op heel veel manieren, met name zang en muziek (en reidans). Ook gebed kan daarvoor gebruikt worden, maar daartoe hoort het zeker niet beperkt te worden. God loven en eren is in de bijbel met regelmaat een op zichzelf staand gebeuren (zie het onderscheid tussen bijv. lofoffers en brandoffers). De jonge gemeente trekt naar de tempel om God 'voortdurend te loven en te prijzen'. Loven is een activiteit dat imho een gelijkwaardige plek verdient naast verkondiging van het evangelie en het onderwijs.

Je hebt gelijk dat de verschillende diensttypen raakvlakken hebben. Maar wanneer je alles in 1 dienst stopt, wordt het een eenheidsworst. En gaan mensen zich -terecht- afvragen wat het verschil tussen een ochtend- en een middagdienst is. Terwijl het goed is (/kan zijn) om juist per dienst eens stil te staan bij 1 aspect van God volgen.

Wat betreft het 'etc...': ik weet verder ook geen voorbeelden meer, maar ik vermoed dat er nog wel meer te verzinnen zijn. Ik vind het iig al heel wat dat ik als grefo op meer dan de 3 kom die in de KO genoemd worden. Al denk ik dat de KO niet beperkend bedoeld is in deze.
'Doelgroepdiensten' bedoel ik niet als apart karakter hebbend, idd.

Of het goed is om meer dan 2 typen diensten per zondag te hanteren weet ik niet. Momenteel draait mijn gemeente een proef met een derde type dienst: het heet 'vesper' en is bedoeld als verootmoediging+gebed. Eens in de maand, ipv de onderwijsbijeenkomst. Evaluatie volgt nog.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 01:41:39 pm door elle »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 26, 2009, 01:49:28 pm »
Ik kan nog wel hele series verzinnen. Gelegenheidsdiensten (huwelijk, intrede, uitzending), doelgroepdiensten (met doelgroep zowel binnen als buiten gemeente), vormgevingsdiensten (cantatediensten, rockdiensten), locatiediensten (openlucht, campings, buitenland, gevangenissen, ziekenhuizen), et cetera.

Naar mijn idee lopen inhoudelijke en vormgevingstypen inderdaad naadloos in elkaar over. Natuurlijk heeft een jeugddienst ook een inhoud die op de jeugd is toegesneden, niet alleen een vorm. Andersom probeer je op een dienst met een bijzondere inhoud ook de vorm toe te spitsen.

Wel denk ik dat je vorm dienstbaar zou moeten laten zijn aan de inhoud. Je wilt allereerst iets bereiken (een dienst voor een bepaald moment, bepaalde locatie en/of bepaalde mensen), zoekt daar je inhoud bij, en dan de vorm die erbij past. Wat dat betreft heb ik dus enige moeite met diensten waarbij de vorm leidend lijkt te zijn (cantatediensten, sommige jeugddiensten), omdat de doelgroep dan al snel 'liefhebbers van dienst type X' wordt.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 26, 2009, 02:01:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 oktober 2009 om 18:15:
Weet je ook wat de ochtenddiensten behandelen?
Of is dat vrij aan de predikant?

Het lijkt mij eerder de taak van de kerkenraad om daar iets over te zeggen. Ouderlingen hebben nl. de taak om toe te zien op de verkondiging.

Veel predikanten nemen hun eigen vrijheid en preken maar wat lukraak, de éne week uit Exodus, de volgende week uit de Galatenbrief, dan maar weer eens een tekst uit Jesaja, enz. Maar zo bouw je niet een gemeente op en is preken 'versjes plukken'.

Gelukkig doen veel predikanten (m.n. in de PKN, maar ook wel in CGK en NGK) het tegenwoordig anders, en volgen ze het rooster van de "Eerste Dag', een uitgave van de Raad van Kerken. Zo is bv. in het huidige kerkelijke jaar bijna heel Markus aan de dag gekomen. Met ingang van de 1e Advent (29 november) stapt men dan over op Lukas. Voordeel is dat je zo ook aansluit bij wat de bladen voor de kindernevendienst (Kind op Zondag, en Bonnefooi) bieden. Zo krijg je continuïteit in de verkondiging en leert de gemeenten verbanden zien.
Vergt alleen wat discipline van de predikant ...

Het allerergste is, wat sommige vrijgemaakte kerken doen:
de éne week 's ochtends 'vrije stof' en 's middags 'Catechismus',
de andere week 'ochtends 'Catechismus' en 's middags 'vrije stof'.
Kijk, zo help je een 'tweede' dienst zeker om zeep!

Beroerd is ook nog dat de koppeling van de Catechismuszondagen losgelaten is van de kalenderzondagen.
Zo hoorde ik vorige jaar (in mijn Vrijgemaakte Kerk) op de zondagmorgen vóór Kerst een preek over zondag 18 H.C. (Hemelvaart!), die zondag was nu een maal aan de beurt ...
Geen wonder als mensen dan wegblijven ....

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 26, 2009, 02:09:11 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 oktober 2009 om 13:49:
Ik kan nog wel hele series verzinnen. Gelegenheidsdiensten (huwelijk, intrede, uitzending)

liggen erg dicht bij de sacramentsdiensten.

quote:

, doelgroepdiensten (met doelgroep zowel binnen als buiten gemeente)

een doelgroep bepaalt zeker het karakter van de dienst, maar is het daarmee een ander type dienst? Een doelgroep is toch van een andere orde dan "eren", "bekeren", "verootmoedigen", "sacramenten", "onderwijzen", etc.

Het zijn twee verschillende dimensies, de ene gaat over wie je specifiek wilt aanspreken, de andere over wat het voor dienst is.

Zo kun je nog wel een dimensie toevoegen: de inhoud van de preek/meditatie. Zo heb je diensten over Gods almacht, over Gods genade, over Gods toorn, over Gods dit, over Gods dat, over Gods zus, over Gods zo....

alleen kun je de inhoud combineren met elke doelgroep en andersom, en kun je een avondmaalsdienst ook voor elke doelgroep begrijpelijk maken, en in een avondmaalsdienst kiezen of je juist Gods almacht of Gods genade wilt benadrukken in de preek.

quote:

vormgevingsdiensten (cantatediensten, rockdiensten)

vormgeving is weer een andere dimensie, van een andere orde dan inhoud van de dienst, of categorieën als lofprijzing/bekering/etc.

quote:

, locatiediensten (openlucht, campings, buitenland, gevangenissen, ziekenhuizen), et cetera.

idem. Andere categorie dan lofprijzing/bekering/etc.

Het heeft m.i. niet zoveel nut om allerlei manieren waarop je de locatie, muzikale vormgeving, gerichtheid op doelgroep etc, invult, te verheffen tot typen diensten zoals elle ze presenteerde. Dat is ongeveer even handig als proberen het politieke spectrum in nederland helemaal plat te slaan tot alleen maar de indeling links-rechts, of alleen maar christelijk-niet christelijk. Politieke partijen kunnen langs allerlei meetlatten gelegd worden (economie, zorg, milieu, vervoer, etc) en dat levert een plaatje op met veel dimensies. Daar ging het mij om. Een lofprijzingsdienst is nog steeds een lofprijzingsdienst als ze in een bejaardentehuis wordt georganiseerd, en een dienst rond verootmoediging is dat nog steeds als het voor jongeren in een soos wordt gedaan.

quote:

Naar mijn idee lopen inhoudelijke en vormgevingstypen inderdaad naadloos in elkaar over. Natuurlijk heeft een jeugddienst ook een inhoud die op de jeugd is toegesneden, niet alleen een vorm. Andersom probeer je op een dienst met een bijzondere inhoud ook de vorm toe te spitsen.

Wel denk ik dat je vorm dienstbaar zou moeten laten zijn aan de inhoud. Je wilt allereerst iets bereiken (een dienst voor een bepaald moment, bepaalde locatie en/of bepaalde mensen), zoekt daar je inhoud bij, en dan de vorm die erbij past. Wat dat betreft heb ik dus enige moeite met diensten waarbij de vorm leidend lijkt te zijn (cantatediensten, sommige jeugddiensten), omdat de doelgroep dan al snel 'liefhebbers van dienst type X' wordt.
helemaal mee eens.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 26, 2009, 02:25:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 oktober 2009 om 22:15:
Klinkt misschien als een domme vraag, omdat ik zelf in ochtenddiensten zit. Maar juist daarom ook: omdat er dan ook geleerd wordt. wat is het verschil van de ochtenddiensten in princiepe ten aanzien van de avonddiensten? Dat vraag ik me wel af.

Hoe zo dom? Niks dom!

Natuurlijk wordt er ook 's ochtends wel geleerd, bv. in de bijbeluitleg, maar die dienst is primair een zgn. 'vier-dienst'. Het samen vieren van het heil, daarin neemt bijbeluitleg (leren!) ook een plaats in, maar ook bemoedigong en vertroosting of ook een appel op de gemeente behoren er toe.

In de leerdienst - althans in de H.C. - wordt systematisch de leer van de kerk uitgelegd. Aan de hand van de drieslag Ellende-Verlossing-Dankbaarheid komen zo het Geloof (Credo), de Sacramenten, de Geboden en het Gebed aan de orde.
In een leerdienst zou het m.i. ook kunnen gaan over actuele zaken als: Kerk & Israël, Zending of Dialoog, De leer van het 1000-jarige rijk.

Een andere vorm voor de 'tweede dienst' is best denkbaar,
her en der wordt een 'vesper' (avondgebed), een Taizé-viering of een Praise-dienst gepraktiseerd.

Wat mij betreft: allemaal best!
Als je maar niet twee maal per zondag nagenoeg het zelfde menu voorgeschoteld krijgt:
dat is echt - vroeg of laat - het einde van de 2e dienst!
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2009, 02:27:18 pm door drentenaar »

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 26, 2009, 04:46:03 pm »

quote:

drentenaar schreef op 26 oktober 2009 om 14:25:
[...]

Wat mij betreft: allemaal best!
Als je maar niet twee maal per zondag nagenoeg het zelfde menu voorgeschoteld krijgt:
dat is echt - vroeg of laat - het einde van de 2e dienst!

Het einde van de 2e dienst is (helaas wellicht) al volop in gang gezet.
Een station daarvoor is namelijk een massale leegloop van de middagdienst en dat is wat er nu mn binnen de gkv gaande is.Die leegloop krijg je ook niet meer omgezet resp die is niet meer te stoppen.
Veel kerkraden staan er bij en kijken er naar  8)7