quote:
liggen erg dicht bij de sacramentsdiensten.
quote:
, doelgroepdiensten (met doelgroep zowel binnen als buiten gemeente)
een doelgroep bepaalt zeker het karakter van de dienst, maar is het daarmee een ander type dienst? Een doelgroep is toch van een andere orde dan "eren", "bekeren", "verootmoedigen", "sacramenten", "onderwijzen", etc.
Het zijn twee verschillende dimensies, de ene gaat over wie je specifiek wilt aanspreken, de andere over
wat het voor dienst is.
Zo kun je nog wel een dimensie toevoegen: de inhoud van de preek/meditatie. Zo heb je diensten over Gods almacht, over Gods genade, over Gods toorn, over Gods dit, over Gods dat, over Gods zus, over Gods zo....
alleen kun je de inhoud combineren met elke doelgroep en andersom, en kun je een avondmaalsdienst ook voor elke doelgroep begrijpelijk maken, en in een avondmaalsdienst kiezen of je juist Gods almacht of Gods genade wilt benadrukken in de preek.
quote:
vormgevingsdiensten (cantatediensten, rockdiensten)
vormgeving is weer een andere dimensie, van een andere orde dan inhoud van de dienst, of categorieën als lofprijzing/bekering/etc.
quote:
, locatiediensten (openlucht, campings, buitenland, gevangenissen, ziekenhuizen), et cetera.
idem. Andere categorie dan lofprijzing/bekering/etc.
Het heeft m.i. niet zoveel nut om allerlei manieren waarop je de locatie, muzikale vormgeving, gerichtheid op doelgroep etc, invult, te verheffen tot typen diensten zoals elle ze presenteerde. Dat is ongeveer even handig als proberen het politieke spectrum in nederland helemaal plat te slaan tot alleen maar de indeling links-rechts, of alleen maar christelijk-niet christelijk. Politieke partijen kunnen langs allerlei meetlatten gelegd worden (economie, zorg, milieu, vervoer, etc) en dat levert een plaatje op met veel dimensies. Daar ging het mij om. Een lofprijzingsdienst is nog steeds een lofprijzingsdienst als ze in een bejaardentehuis wordt georganiseerd, en een dienst rond verootmoediging is dat nog steeds als het voor jongeren in een soos wordt gedaan.
quote:
Naar mijn idee lopen inhoudelijke en vormgevingstypen inderdaad naadloos in elkaar over. Natuurlijk heeft een jeugddienst ook een inhoud die op de jeugd is toegesneden, niet alleen een vorm. Andersom probeer je op een dienst met een bijzondere inhoud ook de vorm toe te spitsen.
Wel denk ik dat je vorm dienstbaar zou moeten laten zijn aan de inhoud. Je wilt allereerst iets bereiken (een dienst voor een bepaald moment, bepaalde locatie en/of bepaalde mensen), zoekt daar je inhoud bij, en dan de vorm die erbij past. Wat dat betreft heb ik dus enige moeite met diensten waarbij de vorm leidend lijkt te zijn (cantatediensten, sommige jeugddiensten), omdat de doelgroep dan al snel 'liefhebbers van dienst type X' wordt.
helemaal mee eens.