quote:
gaitema schreef op 10 november 2009 om 13:52:De laatste tijd loop ik steeds aan tegen mensen die me vertellen dat het niet aan komt op rechtvaardigheid verdienen door werken, maar door de Geest.
Ik zelf vraag me af hoe jullie dat nu zien. Natuurlijk is het zo dat we genade hebben ontvangen in Jezus en dat de Heilige Geest door ons heen werkt, maar we zijn er hier op de aarde toch niet enkel daarvoor, maar juist toch ook om zelf de handen uit de mouwen te steken en te leren liefdevol te handelen. We kunnen Gods liefde aannemen of tegen werken, ook kunnen we keuzes maken tussen goede en verkeerde zaken.
Het is een goede vraag. Het is inderdaad niet zo dat we rechtvaardigheid verdienen door onze goede werken. Rechtvaardigheid wordt ons toegerekend door het geloof in de Rechtvaardige: Jezus Christus.
quote:
1 Kor.1:30.
Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,
In de bijbel gaat het niet om "verdienen". Alles is genade. En genade is geen naar woord, het betekent gewoon "geschenk". Een geschenk uit oneindige liefde.
quote:
Ef.2:8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God
Maar natuurlijk gaan we, geleid door de Geest, de handen uit de mouwen steken. Ik wil ook hierbij Gods Woord laten spreken:
quote:
1 Petrus 2:3 Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11 Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.
Wie aan Christus verbonden is gaat vruchten voortbrengen. Je doet de dingen waarvoor je verantwoordelijk bent en wat de hand vindt om te doen. Dat gebeurt er wat in Johannes 15 staat:
quote:
2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen.
God bewerkt dat in ons en doet het zo dat we het ook willen:
quote:
Fil.2:13 want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. (mijn belijdenistekst

)
God heeft een plan met ons leven. Hij wil dat we dingen doen die Hij voor ons bestemd heeft. Daarom is het ook goed om te bidden om daar oog voor te hebben. "Heer, wat wilt gij dat ik doen zal...."
quote:
Ef.2:10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
Er bestaat ook de mogelijkheid dat we denken dat we van alles moeten doen en dat we ons door die gedachte laten opjagen. Als de satan ons niet kan tegenhouden, gaat hij ons duwen (uitspraak van Corrie ten Boom). Dat is niet de bedoeling. We mogen vanuit onze rust in God de dingen doen die Hij voor ons bestemd heeft.
Ik heb het boek van Anne van der Bijl gelezen, met de titel "de roeping". Hij had een roeping het Woord van God te brengen aan de vervolgde kerk. Die roeping was niet door een speciale boodschap "van boven" gekomen. Het begon in het klein omdat hij deed wat de hand vond. Anne merkte dat God het werk zegende en hij heeft veel mogen betekenen voor de vervolgde kerk. Achteraf zegt hij dat het zijn roeping was.