We raakten wat off-topic elders op het forum, maar volgens mij is het laatste woord over de betrouwbaarheid van de kerkvaders nog niet gezegd, van mijn kant althans niet!

quote:
St. Ignatius schreef op 19 november 2009 om 00:15:Dus een vertaling van de kerkvaders doet de kerken weer massaal volstromen in Nederland? Op welk onderzoek baseer je dat er zo’n grote vraag is naar geschriften van kerkvaders onder nederlandstaligen? Zoals Thorgrem ook zegt, alles wat katholieken nodig hebben voor hun geloofsleven staat al online. Van conciliedocumenten, de CKK, tot encyclieken, exhortaties en brieven. De gehele leer is openbaar, zo niet in het nederlands, dan wel in het Engels, Frans, Duits of Latijn.
Het was maar een idee hoor, ik wist niet dat het zo gevoelig lag!
quote:
Is dat zo? Dus voor de WV las er niemand in Nederland een bijbel? Nederland was 1975 jaar verstoken van een bijbel?
Ja, dat klopt.

quote:
Hmm, zoals ik zei Luther en Calvijn hadden óók interesse voor de kerkvaders. Dus volgens jouw verklaring hadden zij ook de Heilige Geest niet.
Klopt, ook Luther en Calvijn hadden
niet de Heilige Geest in dezelfde mate als de apostelen.
quote:
De reformatie is dus eigenlijk geheel zonder Heilige Geest tot stand gekomen. Je doet boude beweringen op een gereformeerd forum!
Ik ben van mening dat niemand de Heilige Geest in dezelfde mate als de apostelen heeft gehad of zal hebben, dus daarmee doel ik ook op mezelf. Voorts is het mij niet bekend of de reformatoren claimden de Heilige Geest in dezelfde mate als de apostelen te hebben.
quote:
Zo zo, dus geen enkel concilie of encycliek uit de afgelopen 20 eeuwen heeft de kerkvaders aangehaald? Goh, zitten alle historici al 20 eeuwen fout. Goed dat jij er bent om hen terecht te wijzen.
Zoals de Chinezen plachten te zeggen 'een klein steentje beïnvloedt de hele rivier.'

quote:
Niet? Dus Irenaeus en Tertullianus hebben nog nooit iets over Maria geschreven? In de 1e eeuwse catacomben van Rome vinden we geen Maria ikonen en beelden? Oh nee, die waren gemaakt door die joodse vrijwilligers weer natuurlijk. De Theotokos doctrine is ook van zeer recente datum, vandaar dat je die niet terug kon vinden.
Er is niks over Maria geschreven door de geïnspireerde schrijvers en doe nu maar niet zo verbaasd want dat is op dit forum geen boude stelling hoor!

quote:
De vertaling doet niet zoveel ter zake, het is vooral het feit dat je rustig de context van de brief en op welke situatie Polycarpus zich richt negeert. Je wilt alleen lezen wat je wilt lezen he? Mag natuurlijk, het heeft alleen niets met waarheidsvinding te maken verder maar dat is in jouw belevingswereld sowieso geen probleem.
Nee hoor, ik ben een open mens die altijd bereid is te luisteren naar rede. Het kan best dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb, doch als jij alleen maar roept dat dat zo is zonder met een alternatief te komen, dan denk ik het mijne daar van en blijf bij mijn stelling. Weerleg het dan, want dat moet vrij eenvoudig zijn aangezien je doet alsof het te stom voor woorden is dat ik het citaat letterlijk neem. Kom maar met een alternatief, ik luister en als het waterdicht is neem ik het nog aan ook.
quote:
Vandaar de nadruk van de apostelen op het gehoord worden van het woord natuurlijk. Het is evangelie is bij uitstek kerygmatisch en mensen hadden in die tijd natuurlijk ook helemaal geen boeken.
Ja dat horen van het woord is juist, maar dat gold in de eerste eeuw natuurlijk veel meer dan nu want wij kunnen hen niet horen praten.
quote:
Zeker, die zijn al 20 eeuwen duidelijk. Alleen voor jou niet blijkbaar.
Klopt, ik ben protestant, zo koppig als een ezel!
quote:
Als je toch zo goed thuis bent in de geschriften van Polycarpus dan wil je vast ook wel even de context uitleggen, waarom hij de brief schreef en waar hij op doelt?
Je geeft me veel te veel lof! Het enige wat ik heb gedaan is Polycarpus citeren en te benadrukken dat hij zijn lezers waarschuwde voor het feit dat hij ten dele indachtig was en de Heilige Geest niet in dezelfde mate als de apostelen had. Net als jij en ik dat ook niet hebben.
quote:
Ik wil het ook best voor de 4e keer uitleggen hoor, je kan ook een aantal pagina’s terugscrollen. We hebben het over de inhoudelijke functie van het Petrus ambt, niet de titel.
Dat maakt me niks uit, ik verwerp de uitdrukking als geheel, want Jezus is mijn Vader en niet de paus!
quote:
Zoals al eerder gevraagd, wat deed Paulus dan onder de joden in de synagoge en Petrus onder de heidenen in Antiochie?
Dat zal je Paulus maar moeten vragen, want die schreef het op.
Gal 2,7 Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis;
Dat Paulus de Joden ook leerde heb ik gelezen, dat zal wel de uitzondering zijn geweest die de regel bevestigt, hoe dan ook, dat doet niks af aan mijn gemaakte punt.
quote:
Zoals ik al zei, er staat letterlijk dat Petrus met de ‘heidenen’ at. Het was overigens in
Galaten 2:11-12. Wil je nu zeggen dat de bijbel niet klopt?
Nee hoor.
quote:
Maar Paulus sprak volgens jou natuurlijk met de heidenen in de synagoge. De meest logische plaats om heidenen te ontmoeten als je exclusief tot de heidenen bent gezonden.
Echt waar, ik heb de Bijbel niet geschreven en ook de brieven aan de Galaten niet en nogmaals, het woord exclusief komt in geen vertaling voor.
quote:
Nee hoor, ik neem hier geen stelling tegen. De Katholieke Kerk ook niet, anders had zij dit niet in de bijbel opgenomen natuurlijk.
Meen je dat nou? Kun je me daar wat voorbeelden van noemen?
quote:
Waar zij wel stelling tegen neemt is een rigide oogkleppen interpretatie bij het lezen van de bijbel, maar daar ben jij juist heel goed in. Dat moet ik je nageven.
Wat nu als de oogkleppen gemaakt zijn van dezelfde stof als waar jullie je mijters van maken?

quote:
Nou vooruit, een vijfde keer kan ook nog wel. Voor de moeilijk lezende medemens. De titel is van latere datum, het gaat om de functie van het ambt.
Het kan geen kwaad om out of the box te denken bij tijd en wijle. Ik ben niet katholiek en erken ook de aanduiding Petrusambt niet.
quote:
Waarom niet handig? Het is duidelijk uit de context dat ze niet exclusief verkondigden aan de heidenen of de joden. Zie boven.
Grappig, je ageert niet tegen mij maar tegen wat Paulus heeft geschreven, nota bene de apostel waar vele pausen zich naar vernoemden, best ironisch nietwaar?
quote:
Dus Luther en Calvijn hadden beter niets kunnen lezen. Duidelijk. Ben benieuwd of andere grefo’s hier er ook zo over denken?
Luther en Calvijn beriepen zich ook op de Bijbel enne hadden we niet afgesproken om goed te lezen?

quote:
Je gelooft Polycarpus op zijn woord? Dus alles wat hij heeft geschreven? Of alleen deze obscure regel omdat je die in jouw straatje kan interpreteren?
Nee, na het lezen van die obscure passage was ik zo geschokt dat ik niet verder kon lezen. Doch gaan we de goede kant op als je toegeeft dat mijn interpretatie mogelijk is!
quote:
Vandaar mijn vraag om jouw grote kennis van Polycarpus met ons te delen en uit te leggen wat hij in deze brief uitlegt en wat de reden was voor hem om deze te schrijven. Ik heb nergens gezegd dat je die verwerpt, ik had het over Luther en Calvijn en hun vertrouwen op de kerkvaders. Maar je moeite met lezen was ons inmiddels al duidelijk.
Nee, dat hoef ik helemaal niet, want jij hebt me de complete brieven ook niet uitgelegd van wat je citeerde uit de Bijbel. Pas dezelfde kritiek die je naar mij toe geuit hebt nu eens toe op jezelf en de katholieke interpretatie van de Bijbel, dan geef je me nog gelijk ook!

quote:
Klopt, de Katholieke Kerk was namelijk niet verantwoordelijk voor het Oude Testament, alleen voor het Nieuwe testament.
Het is eenvoudig om achteraf overal maar het etiket katholiek op te plakken, ik ben daar een stuk voorzichtiger mee.
quote:
Het was niet je enige vergissing. Maar dat kunnen we aan de beoordeling van de lezer overlaten

Van je fouten leer je en ik hoop dat de verdwaalde lezer mij dat niet kwalijk neemt!