quote:
neem ik ook serieus, Jehovah of Jahweh of JHWH, wil het monotheisme invoeren om de
verering van lagere goden zoals engelen, aartsengelen etc. die men als goden zag in te dammen, maar daarmede
is hij nog niet Godvader, die de alliefde is. (zie topic medescheppers).
Hier wil ik niet eens op reageren.

quote:
Beste Johanan,
De bijbel is voor mij niet echt maatgevend. Zoals ik elders al eerder uitlegde is de bijbel voor mij een (soms heel mooi en diepzinnig, maar toch: een) commentaar op het Leven. Mensen geven er met al hun filters en vooroordelen (zoals wij die ook hebben) hun inzichten weer, die zij voor een gedeelte wellicht terecht toeschrijven aan goddelijke inspiratie.
Het Leven, de zich aan ons openbarende Schepping is hetgeen wat ons het dichtsts bij God kan houden.
De bijbel is voor mij wel maatgevend. Want daar haal ik mijn Godsbeeld uit. Jammer dat je zo denkt. Want daardoor mis je de werkelijke Liefde van God, want als je zijn gerechtigheid niet begrijpt, dan snap je ook niet waarom Yeshua aan het kruis moest sterven (voor onze zonden!!!) en daardoor kun je niet tot de werkelijke Kennis van God komen. Weet dat God de Vader ver boven jou verheven is en dat Hij geen ongerechtigheid en geen zonden van wat voor aard dan ook voor Zijn Heilige Majesteit dult. Pas dus op te zeggen dat God alleen maar Liefde is. Want Hij is ook gerechtigheid. Dat bewees Hij wel tijdens de Grote Zondvloed waarbij Hij de hele aarde wegvaagde en maar een handjevol mensen redde.
quote:
Eeven een korte opmerking over Genesis 8:21
Ik wil best geloven dat onze God in verleden heden en toekomst dezelfde is, maar als ik hier lees dat God toen berouw had van zijn berouw in Genesis 6:6, dan denk ik: waar is deze bijbelschrijver mee bezig?
Toetst alles en behoudt het goede!!
'God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen?' Aldus bileam in Numeri 23:19. 'Berouw hebben; heeft tot gevolg het herzien van een oordeel en het veranderen van een plan. Het is nooit nodig, dat God zoiets doet. Want zijn plannen komen voort uit zijn alwetendheid, die verleden, heden en toekomst omspant.
(...)
Toch zijn er een aantal bijbelteksten, waarin van God gezegd wordt, dat Hij 'berouw heeft' (Gen. 6:6vv; 1 Sam 15:11; 2 Sam. 24:16; Jona 3:10; Joël 2:13vv). In elk van deze gevallen gaat het om een herziening van de manier, waarop God bepaalde mensen behandelt, in overeenstemming met de manier, waarop deze mensen reageren op Gods handelswijze. Er wordt echter niet gesuggereerd, datGod deze reactie niet voorzien zou hebben en er door verrast werd. Dat die reactie dus een streep door zijn eeuwige plan zou halen. Het feit dat God met een mens op een nieuwe manier wil omgaan wil nog niet zeggen, dat Hij zijn eeuwige plan nu veranderd heeft.
(Stukje uit "God leren kennen" van J.I. Packer)
quote:
In die halve eeuw dat ik zo'n beetje op deze aarde rondloop, heb ik deze teksten sinds de zondagsschhol met enige regelmaat overdacht.
Ik ben alleen steeds meer tot de overtuiging komen dat zij die weinig met deze teksten schermen vaak de meest fraaie staaltjes van naastenliefde laten zien. Wellicht om ze onbedoeld te logenstraffen?
(Paulus was ook maar een mens, en kan het dus ook wel eens mis hebben)
je
Carl
Dus zodra je (veel) met bijbelteksten aankomt, ben je ineens "slechter" dan degene die dat niet doen???
In die halve eeuw dat jij/u op aarde rondloopt, bent u dan niet veel wijzer geworden...