quote:
Ik ben weer een tijdje naar een gereformeerde kerk geweest. Daar werd ik bepaald bij het feit dat we zondig zijn, dat God voor ons heeft gekozen en wij dat van ons zelf niet voor Hem kunnen. Dat ons kiezen een gave is van Hem.
Dan scheiden daar onze wegen. Tussen zondeval en het offer van zijn Zoon was het inderdaad God die voor mensen en een volk koos. God heeft hen, deze voorvaderen verkozen om zich wederom aan de mensen bekend te maken en dit tot een lichtpunt een vuurtoren te laten zijn. God liet zijn aanwezigheid bemerken door te verschijnen. Waarom wilde Hij verschijnen. Om te laten zien dat Hij er was en om in de geschiedenis te laten zien dat er een keuze is.
In het offer van JC is dit volmaakt geworden. Vanaf dat moment kan de mens VRIJmoedig voor of tegen kiezen. In de romeinenbrief staat dat ook in de heidenen de kennis van de wet verborgen ligt. In elk mens ligt die kennis verborgen, de mens is er echter in meerderhei het zicht op kwijt geraakt en is geneigd te kiezen voor het hier en nu. God zoekt niet alleen de gelovigen, die heeft Hij al, hij zoekt ook alle ongelovigen. Hij wil zich laten vinden. Door allerlei methodieken heen, de natuur, de wetenschap, zijn Woord, boeken, tv/programma´s, de geschiedenis van het joods volk tot nu toe, etc. Dit is het kloppen. (hoewel de tekst uit openbaring niets te maken heeft met evangelisatie, maar met de gemeente)
Sinds het offer van JC is er weer wat veranderd. Wij kunnen voor of tegen kiezen. Waarom? Omdat wij verstand hebben meegekregen, rede. Wij zijn in staat te zoeken. God wil zich laten vinden. Door elk mens. Er is niemand uitgesloten. De verwerpingsleer wordt wel degelijk geleerd, maar niet met zoveel woorden. De verwerping wordt niet eens geleerd in de bijbel, ik bedoel in de zin dat God een deel heeft verkoren en niet. Wanneer wordt gesproken over uitverkiezing gaat dit om de mensen die reeds in zijn stal zijn.
Er zijn twee omgevingen. Die van de god van deze wereld en die van JC. Juist de bewoners van het laatste worden verzocht door de eerste. waarom? Om dat zijn verslonden moeten worden. Dit gebeurt door verblinding. Maar wie verblind? God niet. De Satan. God heeft maar op één volk een verblinding gelegd en dan ook nog tijdelijk. Met als doel dat de heidenen ook deel kunnen krijgen aan het heil, de behoudenis.
God verblind om die reden de rest van de wereld niet maar laat ten volle zijn licht schijnen. Elk mens mag daardoor vanuit vrije wil tot dat licht naderen. God is geen god die mensen gedwongen tot zich neemt. God is een God die vrije keuze geeft omdat Hij geen verplichte liefdesrelatie wenst, want gedwongen liefde is geen vrijwillige liefde.
In de gereformeerde kerken wordt geleerd dat de mens alleen maar geneigd is tegen God te kiezen. Dat dit een gegeven is die ons nog steeds belast, maar er is nu een weg die je vrijwillig mag gaan, naar JC. Door de eerste adam waren we allen verloren, in de laatste Adam is er nu de mogelijkheid dat allen worden gered. Dit staat in de romeinenbrief. Dit betekent niet dat allen worden gered want er zullen ook zijn die niet voor zullen kiezen. God weet dit al van te voren. Niet omdat Hij dit zo heeft bepaald, maar omdat een deel van de mensen op basis van hun vrije keuze de verkeerde keuze zullen maken. Dit zullen ligt in de eeuwige voorkennis van God besloten.
In de gereformeerde leer is men bang dat voorgaande leidt tot zelfverlossingsgedachten, het zelf kunnen, de mens centraal stellen etc. Maar God stelde de mens JUIST centraal omdat hij elk schepsel (die nog steeds door hem geschapen wordt) lief heeft. Die mogelijkheid is er en velen verkiezen de brede weg. Simpel omdat men geneigd is te kiezen voor het zichtbare en niet voor wat nog niet zichtbaar is. Maar ook dat is weer keuzevrijheid.
De rechtvaardigheid van God is niet de rechtvaardigheid mensen te verkiezen boven anderen, maar de rechtvaardigheid is dat het offer van JC belooft een ieder te redden die in de Zoon gelooft.
Het is de gelovige waarin God het willen en werken bewerkt (door de Geest). Maar dat komt omdat de gelovige gelooft en vertrouwd. Dan gaat dat mosterzaadje in je groeien. Ik schreef al, ik elk mens zit de kennis van God opgesloten. Ook in die van de atheist, al was het alleen maar omdat hij besluit te denken dat er geen God is, maar daarmee is God als gegeven toch in zijn gedachten.
Als je nu de gereformeerde invalshoek gelooft dat alles exclusieve verkozen genade is en niet genade wat voor elk mens bereikbaar kan zijn dan ga je ook naar binnen gericht zijn. Dit is minstens zo verkeerd als diegen die denken dat het alleen hun Ik is die voor God kiest. Dit is een valse leer, maar de leer dat God kiest en jij niet, evenzo. Er zitten twee kanten aan de medaille.
JC is de deur waardoor men naar binnen gaat. Aan de voorkant staat "Komt allen die vermoeid en belast zijt". De periode van vragen en geloofstwijfel, dorheid en afkering. Als je de poort gelovig nadert er er doorgaat en je omdraait staat er "op grond van uw geloof behouden". Die poort is de poort van de wedergeboorte. Een moeizame bevalling. Christenen die hun geloof nog niet hebben beleden vanuit bekering door de diepe zelfkennis van schuldig staan staan vlak voor die poort. Op het moment dat zij door de poort gaan (de bevalling) is er de periode van het diepe ervaren van schuld en pijn, pas bij het binnen gaan zien ze om (het verleden) en weten dat die genade dus veel groter was dan ze konden veronderstellen. Ze zijn behouden. De christenen die voor de poort staan, verblijven op het terrein van de belofte van de Heilige Geest (hand 2) die zal bewerken dat die bevalling (wedergeboorte) plaats ZAL vinden wanneer zij de beloften in geloof aannemen. Het moment is echter verschillend in ieders leven. De ene vroeg de ander wat later, weer een ander vlak voor zijn sterven. Ouders hebben hun kind aan de hand en stellen ook hun kinderen daarmee onder invloed van de kracht van de heilige geest.
Het aannemen is vrijwillig. Je hebt de keuze te onderzoeken en te zoeken naar de waarheid of je daar niet mee bezig te houden. je mag er zelfs voor kiezen het terrein vlak voor de poort te verlaten en naar een vreemde stad te gaan.
Maar Gods doel is dat je binnengaat en niet naar die andere stad vertrekt. dan nog mag je terug keren.
God roept en wij antwoorden. In de muur zat eerst geen open deur. Die heeft God door de eerste adam op slot gegooid, God heeft door de laatste adam staat de deur weer wijd open gedaan. Voor iedereen. Dit laatste en het idee dat wij als christen nog steeds sterk bepaald moeten zijn door de zondige kant van ons maakt ons tot machteloze christenen die in de modder blijven hangen terwijl JC ons allang met zijn bloed heeft gereinigd. Dit in de modder blijven hangen hindert de vrijmoedigheid tegen God Vader te kunnen zeggen, duidelijk te maken dat je ook in gesproken en gezongen woorden uit dat je voor Hem kiest, te geloven dat je deze keuze ook mag en moet maken en dat Gods roepstem niet een exclusieve keuze is maar de roepstem die iedereen wil redden. Dat er zijn die alles naar zichzelf toehalen of dat er zijn die als een stok en een blok blijven liggen tot God het belieft zijn genade te tonen is dwaalleer net als bepaalde opvattingen van verbondsautomatisme.
Ik vind het verdrietig dat christenen niet vrijmoedig en in kracht uitstralen dat ze christen zijn om de reden dat de gedachte dat je dit niet teveel moet / mag doen omdat je toch maar een zondaar bent. Hierdoor besef je de grootsheid genade onvoldoende en beperk je het geloofsleven tot aan het kruis, vergeet je dat je leeft ma het kruis.
Het is net zo verdrietig wanneer christenen uitbrullen dat Jezus hen heeft gered en dat hun leven toch één grote tegenslag was en dat dit de reden is waarom ze zich hebben laten dopen. Termen en tegenslag en moeite staat niet in verhouding tot onze zondestaat. Hierdoor maak je de genade werelds en klein.
Ik zing dus vrijmoedig de liederen, psalmen (welke theologische vertalingen zijn van de bijbelse psalmen) en gezangen en Johan de Heer en opwekking. Ik hoop jou hier mijn visie duidelijk genoeg te hebben gemaakt. Dit geloof ik.