Auteur Topic: Bijbelstudie avondmaal  (gelezen 4053 keer)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Gepost op: januari 01, 2010, 03:54:55 pm »
Volgende week dinsdag wilde ik met mijn bijbelkring een avond besteden aan het heilig avondmaal. We zijn met een groep studenten, waarvan de meesten al belijdenis hebben gedaan en ook al deelnemen aan het avondmaal. Ik ben op zoek naar interessant voorstudiemateriaal en ik hoop dat hier mensen zijn die me daarmee kunnen helpen.

Zelf heb ik al gedacht aan het lezen van (gedeelten van) het lange avondmaalsformulier en het lezen van daar aangehaalde bijbelteksten als het laatste avondmaal in de evangeliƫn en Paulus' brief aan de Korinthiƫrs.
Het voordeel van deze teksten is dat we een stevige theoretische basis hebben. Het nadeel is dat deze teksten zo vaak gelezen worden dat ze niet meer zo leven. Ik zoek dus ook iets waarmee het hart geraakt wordt.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2010, 01:26:40 pm »
Hmm, ik weet natuurlijk niet hoe de liturgie van het protestantse avondmaal is maar er zijn veel mogelijkheden om het een boeiende studieavond te maken. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan voor een Eucharistie avond.

In alle eeuwen wordt de Eucharistie beschreven. Wij hebben uit elke eeuw een tekst genomen waarin de Eucharistie werd beschreven. De ene tekst kan dan gaan over de liturgie en hoe die ongewijzigd na 20 eeuwen nog steeds gebruikt wordt. Maar ook teksten van gelovigen en wat de betekenis en beleving voor hen was. Je komt dus logischerwijs op zo´n 20 teksten. Voor de Eucharistie loopt dat van de Didache uit de 1e eeuw tot encyclieken van JPII uit de 20e eeuw. Naast de bijbelteksten natuurlijk...

Je zegt zelf al dat je de teksten uit de evangelien gebruikt en uit de Paulus brief. Maar de Eucharistie (of avondmaal) is niet te begrijpen zonder de joodse voorgeschiedenis. Wij waren destijds zelf begonnen met Exodus en de betekenis van het bloed en de opdracht van God mbt tot het lam. (Je weet wel, geen gebroken beenderen etc). Ook dat het lam gegeten MOET worden, dus geen symbool of beeldspraak... Maar dat zal bij jullie iets anders liggen vermoed ik. ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #2 Gepost op: januari 06, 2010, 12:57:31 am »
Ik ben benieuwd hoe het gegaan is en hoe je het hebt aangepakt... :)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #3 Gepost op: januari 09, 2010, 10:36:43 am »
We hebben uiteindelijk het korte formulier voor het vieren van het HA* doorgelezen en per kopje besproken. Waar verwezen werd naar bijbelteksten hebben we die erbij gepakt en samen gelezen. Het grootste deel van de avond hebben we het gehad over hoe we het HA zelf ervaren:

Het doel van het avondmaal, gedachtenis, wat houdt dat in? Zouden we niet wat uitbundiger mogen zijn nu we ook mogen vieren dat onze zonden ons vergeven worden om Christus' lijden?

Wie is verantwoordelijk als iemand 'onterecht' aan het avondmaal gaat? Is dat de kerkenraad of is het vooral de verantwoordelijkheid van de persoon zelf? En hoe beoordeelt een kerkenraad wie wel of niet aan het avondmaal mogen, bepaalde zonden zijn duidelijk, maar er is ook veel zonde die verborgen blijft voor de ouderling.

Hebben we als reactie op Paulus' vermaningen in 1 Kor. 11 het vieren van het avondmaal niet te summier gemaakt? Kunnen we geen maaltijd houden in plaats van ons te beperken tot een brokje droog brood en een slokje wijn/druivensap?

*het 2e formulier van de GKV, het staat ongetwijfeld ook ergens op de site :)
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

uranus

• Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #4 Gepost op: januari 11, 2010, 07:39:56 pm »
De verantwoordelijkheid ligt bij degene zelf. Als hij of zij eet zonder te geloven dat de Here Jezus is gekruisigd en op de derde dag is opgestaan van tussen de doden uit, dan bezondigd die iemand zich en zal een zwaarder afweging genomen worden bij de tweede dood. Zodra een ander gaat oordelen wie of gelovig is, dan ontaard het in totaal ongeloof, want alleen de Here Jezus kan in harten zien.
janprins.punt.nl

bela

• Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2010, 07:16:45 am »
Wie is verantwoordelijk als iemand 'onterecht' aan het avondmaal gaat? Is dat de kerkenraad of is het vooral de verantwoordelijkheid van de persoon zelf? En hoe beoordeelt een kerkenraad wie wel of niet aan het avondmaal mogen, bepaalde zonden zijn duidelijk, maar er is ook veel zonde die verborgen blijft voor de ouderling

Als iemand in zonde leeft en dat niet wil veranderen, daar kun je als gewoon kerklid toch ook iets van zeggen. Lang niet altijd zullen zaken voor een ouderling duidelijk zijn terwijl het voor vrienden, broers of zussen, ouders wel duidelijker ligt. Volgens mij kan je dan best aangeven dat de desbetreffende persoon beter niet aan kan gaan.
Tegelijkertijd is het natuurlijk ook heel dubbel. Je krijgt vergeving van zonde, je leeft uit genade. Met het avondmaal komt dit feit dubbel en dwars naar je toe

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Bijbelstudie avondmaal
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2010, 11:03:30 am »

quote:

bela schreef op 12 januari 2010 om 07:16:
Wie is verantwoordelijk als iemand 'onterecht' aan het avondmaal gaat? Is dat de kerkenraad of is het vooral de verantwoordelijkheid van de persoon zelf? En hoe beoordeelt een kerkenraad wie wel of niet aan het avondmaal mogen, bepaalde zonden zijn duidelijk, maar er is ook veel zonde die verborgen blijft voor de ouderling

Als iemand in zonde leeft en dat niet wil veranderen, daar kun je als gewoon kerklid toch ook iets van zeggen. Lang niet altijd zullen zaken voor een ouderling duidelijk zijn terwijl het voor vrienden, broers of zussen, ouders wel duidelijker ligt. Volgens mij kan je dan best aangeven dat de desbetreffende persoon beter niet aan kan gaan.
Tegelijkertijd is het natuurlijk ook heel dubbel. Je krijgt vergeving van zonde, je leeft uit genade. Met het avondmaal komt dit feit dubbel en dwars naar je toe

tegelijkertijd is het ook zodat je bewust in zonde leeft, je de genade aan de kant schuift. Het is niet erg als je eens zondigt (of best vaker natuurlijk) maar het gaat er natuurlijk om dat je die zonde dan belijdt - daarop zal God je dan vergeven
En ja, als je dat niet wilt en eigenlijk die vergeving afwijst, waarom wil je dan deelnemen aan het avondmaal dat juist laat zien hoe ver de Heer is gegaan om ons te kunnen vergeven?

Dat is pas dubbel m.i.....
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2010, 11:05:30 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan