Auteur Topic: Begraven voor 24e week zwangerschap  (gelezen 2807 keer)

M@rgreet

• Niet moeten, maar willen.
    • Bekijk profiel
Begraven voor 24e week zwangerschap
« Gepost op: mei 12, 2003, 02:10:49 pm »
Beste allemaal,

op een ander forum waar ik dagelijks post, is momenteel een discussie gaande over alles wat met de SGP en geloof te maken heeft. (het draadje is gestart tijdens de formatie besprekingen met CDA en VVD en SGP/CU).
Natuurlijk is de discussie zeer off-topic geworden en gaat het over vanalles wat met christenen en geloof te maken heeft en dus ook oa. abortus.
Nu vraagt iemand: sinds 1955 geldt de wet op de lijkbezorging waarin is opgenomen dat een vrucht jonger dan 24 weken niet begraven hoeft te worden. Al in 1949 werd een commissie gevormd om deze wet te formuleren. De SGP was daar bij. Begraven is bij mijn weten een heel belangrijk Christelijk ritueel. Dat dat begraven door Christelijke wettenmakers niet verplicht is gemaakt voor een vrucht jonger dan 24 weken, moet toch betekenen dat men dit niet als ménselijk leven ziet. Of wellicht 'leven zonder ziel'. De schrijfster stelt dus: we vinden niet dat we een leven mogen aborteren, maar waarom vinden het dan niet belangrijk genoeg om een foetus te begraven? Ze vroeg ook waarom er geen kerkelijke begraafplaats voor foetussen is.

Graag jullie reacties, Margreet
"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op Zijn tijd"

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2003, 02:33:27 pm »
Ehm... Even een paar vragen agv onduidelijkheden.

- Was de SGP het destijds eens met het besluit om foetussen<24weken niet te hoeven begraven? (indien ja, dan is hypocrisi ze mogelijk aan te rekenen)
- Kan men, als men het toch wil, een foetus begraven op een regulier kerkhof? (indien ja, dan is er voor christenen in principe geen probleem)
- waarom zou de kerk een apart kerkhof voor foetussen moeten regelen? (dat kan toch gewoon in het graf van de ouders? Hebben mijn opa en oma ook gedaan bij een kind dat doodgeboren is).

uit nieuwsgierigheid: weet je ook waarom destijds de grens bij 24 weken is gelegd?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2003, 02:49:45 pm »
Begraven van een foetus minder dan 24 weken is niet per wet verboden in Nederland.Je moet echter als ouder wel zelf aangeven dat je wilt begraven.
Hoe de ervaringen daarover zijn weet ik niet.

quote:

Foetussen en baby's
In de Wet op de Lijkbezorging is (indirect) speciale aandacht besteed aan wanneer een foetus/baby wel of niet gecremeerd of begraven moet worden.
Volgens art. 2 lid 2 is : De wet op de Lijkbezorging van toepassing op:
Doodgeborene: (d.w.z.) de na een zwangerschapsduur van tenminste vier en twintig weken ter wereld gekomen menselijke vrucht, welke na de geboorte geen enkel teken van levensverrichting heeft vertoond.
Letterlijk betekent dit dat de Wet op de lijkbezorging dus niet van toepassing is op doodgeborene jonger dan 24 weken. In de praktijk kan het dus voorkomen dat doodgeborene jonger dan 24 weken bijvoor- beeld in het ziekenhuis met 'het medisch afval' worden meegegeven en verbrand.
 Deze wijze van het behandelen van dode foetussen/baby's als 'medisch afval' kan echter tot ernstige verstoringen van rouwprocessen leiden. Ouders en nabestaanden hebben dan veelal geen afscheid kunnen nemen. Ook ontbreekt het hen aan een plek waar men de overleden foetus/baby kan herdenken indien men dat wenste. Wij pleiten er dan ook sterk voor de overleden foetussen/baby's te behandelen als de 'gewone' overledenen in de Wet op de Lijkbezorging. D.w.z. overeenkomstig: art. 2 lid 1.
(bron:http://www.uitvaartinformatie.nl)
« Laatst bewerkt op: mei 12, 2003, 02:58:24 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2003, 03:11:29 pm »
Er moet ergens een grens gesteld worden, denk ik. Veel zwangerschappen eindigen in de eerste paar weken, zonder dat de moeder het zelfs doorheeft. Hoewel er (imho) zeker sprake van leven geweest is, is dit leven nu beeindigd. Om voor een kleine, niet ingenestelde foet nou een graf te gaan graven (voor elle: dit is dus een academisch geval, omdat de moeder het niet door KAN hebben, behalve in het geval van IVF), lijkt me zelfs voor SGP'ers teveel van het goede.

Naar mijn idee is de wet op de lijkbezorging dan ook precies andersom bedoeld: Vanaf 24 weken MOET een kind op de normale manier begraven of gecremeerd worden. Onder de 24 weken hangt deze keus af van de ouders.

Die schrijfster rukt overigens wel een aantal zaken uit hun verband:
- De wet op de lijkbezorging is opgesteld om wildgroei rond begravenissen tegen te gaan, niet als statement over het leven.
- Hoewel christenen graag hun doden begraven, en hier ook wel symbolische waarde achter zoeken, is dit geen "heel belangrijk Christelijk ritueel". De meeste (gereformeerde) kerken kennen ook geen "kerkelijke begravenis". (Wel wordt er een 'dienst' gehouden)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2003, 10:19:07 am door Pooh »

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2003, 04:35:45 pm »
Even reageren:
Elle: de grens van 24 weken is gesteld, omdat vanaf dat moment men vind dat een foetus levensvatbaar is. (in de meeste ziekenhuizen gaat men uit van ongeveer 25 a 26 weken). Omdat het vanaf dat moment geleefd kan hebben, moet het dus ook begraven worden, was het standpunt toen die wet werd gemaakt. Een foetus bijzetten in een ander graf kan zeker wel, maar dan moet je natuurlijk wel een graf hebben van iemand. Dat is dus niet voor iedereen zo, nietwaar?
Riemer: nee, het is niet verboden in Nederland om een foetus te begraven. Sommigen begraven bij bijvoorbeeld een vroege miskraam, het weefsel in de tuin en plant er een mooi boompje op. Het gaat de schrijfster erom dat ze vind, dat als je eerbied voor het leven hebt en vind dat je geen abortus mag uitvoeren, dat je dan ook eerbied moet hebben als het overleden is. En dus niet, om het grofweg te zeggen, door de wc moet spoelen. Snap je? Ik zal die URL nog eens opzoeken trouwens. (grappig om je hier tegen te komen overigens:)
Pooh: waarom vind je het geen belangrijk Christelijk ritueel? Zo ervaart de schrijfster het wel, van 'ons christenen'. Ik begrijp je redenatie, dat met vanaf 24 weken MOET begraven, de schrijfster begrijpt niet waarom we het niet zo ie zo doen.

Groeten Margreet

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2003, 05:21:30 pm »
Margreet, hoe zie je dat praktisch? Er is een juridisch verschil tussen een foet ouder dan 24 weken en 1 daarvoor, die niet uit ideologische, maar uit praktische overwegingen is gesteld. Die grens is volledig arbitrair (wat mij betreft) en heeft niets te maken met het begin van het leven.

Maar: In de praktijk weten veel vrouwen niet eens dat ze zwanger zijn, krijgen ze een miskraam op het toilet (terwijl ze het al dan niet merken). Wat wil je nu precies bereiken? Welke grens stel jij voor, en waarom.

Over begraven als ritueel: Er zijn duizenden andere situaties waarin mensen niet begraven worden. In tegenstelling tot bijv Joden, hebben christenen daar eigenlijk geen moeite mee (wel wat betreft rouwverwerking, maar niet wat betreft ideologie). Ik ben dan ook erg benieuwd naar argumenten.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2003, 05:37:24 pm »

quote:

op 12 May 2003 16:35:45 schreef M@rgreet:
Elle: de grens van 24 weken is gesteld, omdat vanaf dat moment men vind dat een foetus levensvatbaar is. (in de meeste ziekenhuizen gaat men uit van ongeveer 25 a 26 weken).

Ik weet dat die 24 weken in het geval van de abortusdiscussie een argument was/is.
Ik wist niet dat dat ten tijde van de discussie rond lijkbezorging ook al zo was. Volgens mij konden ze in de jaren '60 nog niet zoveel met tevroeg geborenen van voor 32 weken (ivm ademhalingsproblemen). Maar ik kan het mis hebben.
Ze kunnen trouwens tegenwoordig al koters van 23 weken in leven houden (al lukt dat niet heel vaak).

Maar daarnaast heeft Pooh wel een punt: er is verschil tussen een net bevruchte eicel die niet innestelt, en een foetus ouder dan 24 weken. Het eerste belandt altijd onopgemerkt in 'het toilet', het tweede dient men altijd te begraven.
Daar tussenin zitten foetussen van allerlei grootten, ook van 2-3 cm, waarin net een mensje herkenbaar is. Wil de schrijfster dat we die ook begraven? Waar ligt dan de grens?

Of is het 'bemerken' de grens (dus: bij een situatie als 'hee, die buikkrampen waren een abortus, hier ligt de vrucht' dient er begraven te worden; bij een situatie waarin de oorzaak van de buikkrampen ongemerkt voorbij gaat niet)?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2003, 06:43:40 pm »

quote:

(grappig om je hier tegen te komen overigens:)

??? Who are you???
banjerlapatchello.nl at wordt natuurlijk @
Ik doe niet meer mee.

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2003, 07:40:28 pm »
Pooh: ik wil niets bereiken, ik zoek jullie reacties omdat ik op een ander forum met iemand in gesprek ben hierover. Ik kom er zelf niet uit, vandaar dat ik meningen van andere christenen zou willen horen. Het ging mij vooral om wat ik in mijn eerste posting schrijf, wat jullie vinden dat de schrijfster (van het andere forum) stelt dat wij christenen eigenlijk hypocriet zijn om tegen abortus te zijn (op grond van eerbied van leven), maar met het leven wat niet levensvatbaar is, in haar ogen nonchalant om te gaan. Omdat het leven zou kostbaar is.
Zoiets als: moet je dat dan ook niet weer 'toevertrouwen' aan de aarde? Ik heb zelf ook geen flauw idee hoe je dat moeten vormgeven, óf je dat überhaupt zou moeten. De meeste mensen die een miskraam (in welke week dan ook), hebben zelf hun rituelen. Maar ik ben al weer wat wijzer geworden!

Riemer: als je nou eens informeert bij je echtgenote.......diep graven in je geheugen.........Knars knars. Lang geleden...... :)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2003, 07:42:31 pm »

quote:

op 12 May 2003 19:40:28 schreef M@rgreet:
Pooh: ik wil niets bereiken, ik zoek jullie reacties omdat ik op een ander forum met iemand in gesprek ben hierover. Ik kom er zelf niet uit, vandaar dat ik meningen van andere christenen zou willen horen. Het ging mij vooral om wat ik in mijn eerste posting schrijf, wat jullie vinden dat de schrijfster (van het andere forum) stelt dat wij christenen eigenlijk hypocriet zijn om tegen abortus te zijn (op grond van eerbied van leven), maar met het leven wat niet levensvatbaar is, in haar ogen nonchalant om te gaan. Omdat het leven zou kostbaar is.
Zoiets als: moet je dat dan ook niet weer 'toevertrouwen' aan de aarde? Ik heb zelf ook geen flauw idee hoe je dat moeten vormgeven, óf je dat überhaupt zou moeten. De meeste mensen die een miskraam (in welke week dan ook), hebben zelf hun rituelen. Maar ik ben al weer wat wijzer geworden!

Riemer: als je nou eens informeert bij je echtgenote.......diep graven in je geheugen.........Knars knars. Lang geleden...... :)
Leusden???
Ik doe niet meer mee.

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2003, 07:54:57 pm »
Ja, je echtgenote :) Nee, meer richting Harderwijk ;)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 12, 2003, 07:56:16 pm »

quote:

op 12 May 2003 19:54:57 schreef M@rgreet:
Ja, je echtgenote :) Nee, meer richting Harderwijk ;)

Sorry, even vreselijk off topic:
Drie kleine ottertjes wilden gaan varen...
Ik doe niet meer mee.

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2003, 07:59:01 pm »
Heeeeele brede grijns!!  :+  
Nog wat toe te voegen aan het onderwerp? Grinnik.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 12, 2003, 08:04:42 pm »

quote:

op 12 May 2003 19:59:01 schreef M@rgreet:
Heeeeele brede grijns!!  :+  
Nog wat toe te voegen aan het onderwerp? Grinnik.

Ja, geef me het adres van het forum maar door...:)

Gelukkig hebben wij geen ervaring met miskramen of vroeggeboorten: alle heren waren keurig op tijd.
Ik kan mij voorstellen dat mensen die dit bewus meemaken het kind een plek willen geven om te herdenken.
Lijkt mij ( uit verwerkingsopzicht) ook erg belangrijk.
Wat zegt de Bijbel er eigenlijk over?
(zal ff zoeken)
Ik doe niet meer mee.

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 12, 2003, 08:13:30 pm »
Hoi,

dat is de site van Ouders Online (supersite!). www.oudersonline.nl
Doorklikken naar het forum en dan vind je het draadje bij de rubriek Algemeen. (staat al SGP in de topic).

Hoeveel heren? Hier de score van 1 klein meneertje van anderhalf. Lekker ding joh :)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 12, 2003, 08:21:32 pm »
Drie heren, te weten:
Robert (8) Jelger (6) Jorren (2)

En nu weer back to topic !!!!
Ik doe niet meer mee.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 12, 2003, 08:39:01 pm »
Ik snap misschien niet waarom je dingen "hypocriet" vind.

Respect voor leven is toch iets anders dan respect voor de lichamen van de overledenen? Hoewel dat tweede werkelijk van belang is, begrijp ik hee goed dat we anders omgaan met nog-niet-ingenestele foeten (voor elle: dit is dus een academisch geval, omdat de moeder het niet door KAN hebben, behalve in het geval van IVF) als met lichamen van volwassen mensen. Maar zelfs in dat tweede geval zijn er uitzonderingen, mensen die verdrinken en verdwijnen, mensen die bij een explosie of brand om het leven komen oid zijn soms ook niet 'begraafbaar'. Volgens mij is dat naar voor de rouwverwerking, maar verder geen probleem voor christenen. Dus wat is je punt? Waarom moeten wij dode foetussen begraven om tegen abortus te zijn? Ik zie het verband niet? (Wellicht zijn christenen eerder geneigd om een doodgeboren kind of miskraam een naam te geven en/of te begraven, maar een ondergrens zal er toch altijd zijn?)
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2003, 10:19:37 am door Pooh »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 12, 2003, 08:42:57 pm »

quote:

op 12 May 2003 20:39:01 schreef Pooh:
Ik snap misschien niet waarom je dingen "hypocriet" vind.
Op wie reageer je?
Ik doe niet meer mee.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 12, 2003, 08:45:53 pm »
Op de onbekende dame tegen wie ik eigenlijk aan loop te praten, omdat M2rgreet haar standpunt hier brengt.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 13, 2003, 10:02:10 am »
Pooh, je hebt het over 'niet ingenestelde foeten' als over foeten jonger dan 24 weken. Da's raar, want:
- Een bevruchte eicel nestelt zich na een dag of 4 in de baarmoederwand in (als 't goed is)
- Een niet ingenestelde bevruchte eicel kan geen voeding opnemen, dus groeit niet, ook al is er wel sprake van celdeling
- Pas na innesteling is er groei; dan nog duurt het een paar dagen voordat het zichtbaar is met het blote oog (na 2 weken is doorsnee 0.2 mm).
- na 12 weken (dan begint ook moeders buik te bollen) gaat het 'foetus' heten, daarvoor duidt men het aan met 'embryo'

Lees bijv. dit! of dit

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 13, 2003, 10:03:54 am »
Wat verwijt je me nu weer? :? Ik weet wel waarover ik praat hoor.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 13, 2003, 10:37:26 am »
'k snapte er anders niets van...
Wellicht kun je meer uitleg geven over wanneer leven begint, volgen jou?
Welke rol innesteling speelt in dit verhaal?
Wat onopgemerkte geaborteerde (spontaan) foetussen voor een rol spelen?
Of de situatie anders is wanneer een moeder bemerkt heeft dat ze zwanger was, ook al werd de zwangerschap voor 24 weken afgebroken?
Waar bij jou de grens ligt, als de grens bij een niet-ingenestelde-foet te vroeg ligt, en bij 24 weken te laat?

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 13, 2003, 02:12:48 pm »
Pooh, tja misschien haalt de schrijfster dan ook wel 2 dingen door elkaar, maar blijkbaar vind ze het begraven van een foetus dan ook bij eerbied voor het leven horen. Ze ervaart het begraven als een belangrijk christelijk ritueel en vind dus dat ook foetussen moeten worden begraven.
De discussie wordt helaas deze week gearchiveerd, dus ik hoop dat ik naar haar toe mijn christelijke standpunt duidelijk genoeg heb kunnen maken. Ik denk alleen van niet, gezien de posting die ze vandaag weer schreef.

Margreet

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 13, 2003, 02:26:23 pm »
OPen een draad op dit foprum over het onderwerp, nodig haar uit en kunnen we gewoon doorkletsen. :+
Ik doe niet meer mee.

M@rgreet

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 13, 2003, 02:56:52 pm »
Ik heb de URL doorgegeven, maar helaas: niets over gehoord. Heb jij nu ook gereageerd bij Ouders Online, onder de naam Sky? Opeens 'verschijnt' er nog een christelijk iemand namelijk.

Margreet

Babbo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 13, 2003, 09:37:40 pm »

quote:

op 12 May 2003 14:10:49 schreef M@rgreet:

Dat dat begraven door Christelijke wettenmakers niet verplicht is gemaakt voor een vrucht jonger dan 24 weken, moet toch betekenen dat men dit niet als ménselijk leven ziet. Of wellicht 'leven zonder ziel'. De schrijfster stelt dus: we vinden niet dat we een leven mogen aborteren, maar waarom vinden het dan niet belangrijk genoeg om een foetus te begraven?
Graag jullie reacties, Margreet

Vanaf 24 weken is het dus officieel begraven/cremeren.
Van veel mensen weet ik dat die hun overleden foetus van bijv. 16 tot 24 weken officieel laten begraven. (met begravenisondernemer, kaartjes, geven van een naam etc)

Heel veel mensen, heeft niets met christelijk zijn te maken, willen na een miskraam hun kindje begraven. Vaak doen ze dat in het bos, de duinen of hun eigen tuin. Ookal is het een embryo van een centimeter. Het is het  begin
van een mens. Er is vaak al een oogje te zien.

Volgens mij heeft de wet dus niets met het waarde toekennen van ongeboren leven te maken.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 13, 2003, 09:50:53 pm »

quote:

op 13 May 2003 14:56:52 schreef M@rgreet:
Ik heb de URL doorgegeven, maar helaas: niets over gehoord. Heb jij nu ook gereageerd bij Ouders Online, onder de naam Sky? Opeens 'verschijnt' er nog een christelijk iemand namelijk.

Margreet
O-)
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 13, 2003, 09:54:38 pm »
Het probleem tussen begraven van een foetus en abortus ligt m.i. anders:
Bij abortus (provocatus) breek je een leven af en is er in die zin sprake van doodslag; bij een miskraam of doodgeboren kind breek je zelf niet af: dat is al op natuurlijke wijze gebeurt.
Zo simpel kan het volgens mij zijn.
De discussie op ouders online is in die zin ook wat vreemd: het is appels met peren vergelijken denk ik.
Ik doe niet meer mee.

misty

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 13, 2003, 10:50:20 pm »
even op jou terug komen Riemer
het klopt abortus is moord...abortus is ook heel pijnlijk dat weet ik uit ervaring
en weet je wat eigenlijk zo erg is, mijn baby is met het medischvuil meegegaan, ik was 10 weken zwanger.
als ik had mogen kiezen was  mijn baby gewoon geboren het erge van nu is dat ik een plekje mis had ik het maar kunnen begraven
daarom  waarom mogen ouders niet zelf weten wat ze met hun baby willen doen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 06, 2003, 09:33:39 pm »

quote:

op 13 Jun 2003 22:50:20 schreef misty:
...
Heb je wel eens contact gezocht met VBOK i.v.m. verwerking van die gebeurtenis?
Ik doe niet meer mee.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 29, 2003, 09:04:48 am »
Je mag altijd je kindje begraven. Alleen moet je het dan wel duidelijk aangeven.
En een kindje begraven na een abortus vind ik wel een beetje hypocriet.
Je wilde het niet dus wordt het vermoord en dan toch willen begraven lijkt me niet samen te kunnen gaan.
Ik weet van ouders die een kindje verloren na een zwangerschap van 20 weken en het ter beschikking stelden aan de medische wetenschap. Wat naderhand door het ziekenhuis is begraven op een speciaal plekje op de begraafplaats wat het ziekenhuis daarvoor heeft. De ouders kregen daar dus naderhand bericht van dat hun kindje daar nu begraven was.
Dus het kan ook anders.
Als zul je daar als ouders wel heel duidelijk over moeten zijn.
Maar ik denk dat ziekenhuizen daar tegenwordig veel voorzichtiger mee omgaan dan vroeger. Tegenwordig mag je zo een kindje ook zelf vast houden en er afscheid van nemen.
Dus voor mij hoefd de wet niet verandert te worden omdat er nog steeds de mogelijkheid is om je kindje te begraven.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 29, 2003, 10:28:32 am »

quote:

op 29 Jul 2003 09:04:48 schreef joepie:
Je mag altijd je kindje begraven. Alleen moet je het dan wel duidelijk aangeven.
En een kindje begraven na een abortus vind ik wel een beetje hypocriet.
Je wilde het niet dus wordt het vermoord en dan toch willen begraven lijkt me niet samen te kunnen gaan.

Je vergeet hierbij wel dat veel jonge vrouwen onder druk worden gezet om maar een abortus te plegen. Zelf willen ze lang niet altijd. Maar familie en of vriend zetten hen onder druk. Ze gaan dan overstag ivm dat ze niets anders durven... die vrouwen zitten al in een moeilijk parket en willen dus wel dat hun baby begraven wordt.
Het is voor buitenstaanders makkelijk te veroordelen, maar dit soort mensen hebben juist steun nodig. Ze hebben hun leven lang spijt van hun beslissing....
Pinkeltjefan

misty

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 31, 2003, 05:26:25 pm »
Klopt Alfred

mijn vrijgemaakte vriend hoefde mij niet en zijn kind al helemaal niet.
zo kun je gedwongen worden om je baby te laten weghalen en als je dan al een beetje zwak staat komen woorden als
ik wil later geen vreemd kind op  de stoep
ik hou niet van jou
wat zouden mijn familie en toekomstige vriendin wel niet zeggen

die woorden komen zo keihard aan dat je eigenlijk niet eens meer weet dat je leeft en alles doet.
maar de tijd kan niet terug gedraaid worden

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 31, 2003, 05:56:24 pm »

quote:

op 31 Aug 2003 17:26:25 schreef misty:
Klopt Alfred

mijn vrijgemaakte vriend hoefde mij niet en zijn kind al helemaal niet.
zo kun je gedwongen worden om je baby te laten weghalen en als je dan al een beetje zwak staat komen woorden als
ik wil later geen vreemd kind op  de stoep
ik hou niet van jou
wat zouden mijn familie en toekomstige vriendin wel niet zeggen

die woorden komen zo keihard aan dat je eigenlijk niet eens meer weet dat je leeft en alles doet.
maar de tijd kan niet terug gedraaid worden

En dan kijk je door een mist van tranen naar alles om je heen wat in puin ligt. Een vriend die geen vriend maar een schoft blijkt te zijn. Een relatie die geen relatie blijkt te zijn. En het kind dat het kind van de rekening is geworden.
En de tijd kan niet terug gedraaid worden.

Maar er is nog wel een toekomst! Heb je nog geprobeerd om deel te nemen aan zo'n praatgroep van de VBOK ? Of een andere hulpverleningsinstelling? Je mag in ieder geval mij altijd mailen!

shy

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 02, 2003, 12:35:48 pm »
wanneer besluit abortus te ondergaan voor de 24e week, vindt ik dat de foetus recht heeft op een waardevol afscheid.

zv_er

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 02, 2003, 02:17:47 pm »
Ik denk dat we het aan de ouders moeten overlaten wat ze met een kindje willen wat voor de 24ste week is geboren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het moeilijjk is om je kind in bv. een ziekenhuis achter te laten.

Voor de rouwverwerking is het beter dat het begraven wordt; een bewust afscheid.

Wij hebben zelf een miskraam gehad na 10 weken zwangerschap; dit viel in de toiletpot en we hebben het doorgespoeld.  Niet zo van weg ermee. maar goed het ligt daar onderin de pot en om je kind er uit te vissen en het te gaan begraven in bv. de tuin is ook zo wat.

We vonden het wel moeilijk maar hadden zoiets van, er is iets misgegaan in de aanleg waardoor het niet kon leven. Beter nu dan na 9 maand nog een keer.

Dan heb je al meer een band en is het nog moeilijker.