Auteur Topic: onderzoek incest en geloof  (gelezen 2273 keer)

Rossum

• Bekijk profiel
onderzoek incest en geloof
« Gepost op: januari 23, 2010, 01:27:25 pm »
Hallo,
Ik ben een vrouw van 56 jaar, een aantal jaren geleden afgestudeerd in de theologie aan de universiteit van Utrecht. Nu ben ik bezig met een promotieonderzoek naar incest en de rol van God en geloof bij het omgaan daarmee.
Wie wil aan dit onderzoek meewerken door haar eigen levensverhaal op te schrijven? Het gaat alleen om vrouwelijke slachtoffers en je moet nu ouder zijn dan 18 jaar. Anonimiteit gewaarborgd.
Meer info: mail naar awvanrossum[at]gmail.com.
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan dit onderzoek, ook ten behoeve van de begeleiding van incestslachtoffers.
Ik begrijp dat het moeilijk kan zijn, maar misschien is het toch ook voor jezelf zinvol.
Alvast hartelijk bedankt!
Adriana

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 23, 2010, 04:25:42 pm »

quote:

Hoe dan?
Verwacht je werkelijk dat mensen dergelijke verhalen naar een willekeurig Gmail adres gaan opsturen?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

petertje1996

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2010, 01:07:36 pm »
Geloof en incest lijkt mij een erg belangrijk onderwerp om op te promoveren. Waarschijnlijk heb je er nu al ideeen over en zou je de christelijke pers kunnen benaderen of je een stuk zou kunnen schrijven. Denk daarbij breed, ook aan de tijdschriften. Ik zag toevallig net in Terdege een artikel over de seksuale moraal bij jongeren. Dus wie weet mag je daar ook een artikel schrijven.
Verder zou je contact op kunnen nemen met christelijke hulpverleners en instellingen, of je een oproep in hun wachtkamer zou kunnen leggen. Maar doovoor heb je eerst waarschijnlijk de goede connecties nodig. Als je googelt zie je dat veel vrijgevestigde christelijke therapeuten zich ook richten op incestslachtoffers.
Ik heb begrepen dat er vroeger ook veel incest voorkwam in grote RK gezinnen, dus misschien kun je daar ook nog wat mee. Ik ben in ieder geval nu al benieuwd naar je proefschrift. Incest komt m.i. veel te veel voor, ook in christelijke gezinnen en er wordt nog steeds weinig over gepraat en ik zie ook weinig preventieve programma's in de kerken. Succes.

Etienne

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2010, 01:38:00 pm »
ZONDER natuurlijke genegenheid.

Met die droevige woorden geeft de Bijbel een beschrijving van veel mensen die in deze tijd leven, een periode die „de laatste dagen” wordt genoemd (2 Timotheüs 3:1, 3, 4).

De epidemie van kindermisbruik binnen het gezin vormt een duidelijk bewijs dat die profetie in vervulling gaat. Het is zelfs zo dat het oorspronkelijke Griekse woord astorgos, dat vertaald is als „zonder natuurlijke genegenheid”, wijst op een gebrek aan de liefde die normaal tussen gezinsleden bestaat, vooral tussen ouders en kinderen.

En maar al te vaak is dat de setting waarin misbruik van kinderen plaatsvindt.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2010, 08:12:53 pm »
Als je denkt dat kindermisbruik van de laatste jaren of zelf eeuw is moet ik je teleurstellen, het is van alle tijden en alle plaatsen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2010, 08:25:29 pm »

quote:

dingo schreef op 06 februari 2010 om 20:12:
Als je denkt dat kindermisbruik van de laatste jaren of zelf eeuw is moet ik je teleurstellen, het is van alle tijden en alle plaatsen.
Zo heb ik het ook vernomen uit diverse geschiedenisboeken.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2010, 08:49:31 pm »

quote:

dingo schreef op 06 februari 2010 om 20:12:
Treurig genoeg wel ja, wat ik er nog aan toe wil voegen dat het ook van alle rangen en standen is.