Auteur Topic: Evangeliseren?  (gelezen 20592 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #100 Gepost op: april 21, 2010, 12:27:46 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 21 april 2010 om 12:16:
[...]

Ik denk dat mellon hier de vinger op de zere plek legt. We krijgen altijd de indruk dat onze gebeden niet worden verhoord door God. Wat we ons niet beseffen is de reden waarom dat niet wordt verhoord. Onder water doen wij wellicht tal van dingen verkeerd...of we zondigen...o.i.d. Zolang wij daar niets aan doen, mogen we ook niet eens verwachten dat God onze gebeden in vervulling laat gaan. Wat hebben wij immers voor God gedaan dat Hij ons opeens moet helpen?
Zoals ik al eerder heb gezegd...wij moeten een stap in de richting van God maken voordat Hij een sprong onze kant op maakt.
Als jij gelooft dat de gezondheid van je familie afhangt van jouw goede gedrag, dan adviseer ik je met klem je pc uit te zetten en de armen te voeden.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #101 Gepost op: april 21, 2010, 12:31:45 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 april 2010 om 06:39:
[...]

Waar lees jij dan een oproep?

Ik zou beginnen met : lees de psalmen eens :)
(Of tik op biblija.net het woord verkondig eens in)
Het is een taak van gelovigen om open te zijn over hun geloof. Jij bent dat volgens mij ook. Daarmee evangeliseer je ook :)

Evangeliseren is niet alleen het deur aan deur gaan of folderen of weet ik wat.
Verkondig het evangelie, desnoods met woorden (Assisi meen ik?) ofwel: laat in je daden zien dat je van God bent.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mellon

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #102 Gepost op: april 21, 2010, 12:45:03 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 21 april 2010 om 12:16:
[...]

Ik denk dat mellon hier de vinger op de zere plek legt. We krijgen altijd de indruk dat onze gebeden niet worden verhoord door God. Wat we ons niet beseffen is de reden waarom dat niet wordt verhoord. Onder water doen wij wellicht tal van dingen verkeerd...of we zondigen...o.i.d. Zolang wij daar niets aan doen, mogen we ook niet eens verwachten dat God onze gebeden in vervulling laat gaan. Wat hebben wij immers voor God gedaan dat Hij ons opeens moet helpen?
Zoals ik al eerder heb gezegd...wij moeten een stap in de richting van God maken voordat Hij een sprong onze kant op maakt.

We zullen altijd zondigen en we mogen altijd verwachten dat God ons geeft wat we nodig hebben. Jezus zegt ook: bidt en u zal gegeven worden. Ik bedoel niet dat wij eerst iets voor God moeten doen om iets te verdienen; Piebe heeft dat ook verkeerd begrepen. Ik verwerp dat idee.

Maar hoe kan het dan dat we zo vaak bidden en niet ontvangen? Volgens mij heeft dat te maken met het feit dat bidden niet God maar ons verandert.

Stel je hebt financiële problemen en wilt er graag uit komen en je bidt er jaren voor en je komt er niet uit. Wat doe je dan? Stug doorbidden?

Misschien heeft God wel een plan met de problemen die je overkomen. Misschien moet je wel tot dat inzicht komen. Misschien komt jouw wens niet overeen met zijn wil. Je kunt stug doorbidden of anders gaan bidden.

We zeggen immers ook bij elk gebed: uw wil geschiede? Of is het stiekem toch: en mijn wil ook...?

cengizkhann

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #103 Gepost op: april 21, 2010, 01:08:06 pm »
Beste Piebe, die opmerking van jou slaat als een tang op een varken...jij weet zelf ook dat dat niet zo simpel ligt...wat ik ermee wil zeggen is dat je er niet op los kunt zondigen en alleen maar bidden op momenten dat alleen God jou nog kan helpen. Je zult eerst berouw moeten tonen voor je zonden...je leven beteren...en dan pas kan je het e.e.a. verwachten van God. Bovendien is het ook afhankelijk van het gedrag en intentie om die ene familielid waar je juist om bidt.
@mellon
we zullen inderdaad altijd blijven zondigen. maar dat betekent niet dat we dan kunnen doen en laten wat wij willen. Wat betreft dat voorbeeld van financiele problemen, zul je toch eerst zelf zoveel mogelijk tot een minimum moeten beperken...niet uitgeven aan verwerpelijke zaken...enz. De mens kan soms hebberig zijn...dus wanneer heb je precies geld tekort? misschien moet je juist tevreden zijn met wat je hebt. pas als je alles er aan hebt gedaan wat je kon, je toont berouw voor je zonden en je leeft naar de regels van God...dan pas zullen je gebeden verhoord worden.

God heeft zeker een plan met de problemen die je overkomen.
Jouw wil kan inderdaad ook schieden...maar het gebeurt altijd omdat Hij dat zo wil.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Mellon

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #104 Gepost op: april 21, 2010, 01:33:01 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 21 april 2010 om 13:08:
Beste Piebe, die opmerking van jou slaat als een tang op een varken...jij weet zelf ook dat dat niet zo simpel ligt...wat ik ermee wil zeggen is dat je er niet op los kunt zondigen en alleen maar bidden op momenten dat alleen God jou nog kan helpen. Je zult eerst berouw moeten tonen voor je zonden...je leven beteren...en dan pas kan je het e.e.a. verwachten van God. Bovendien is het ook afhankelijk van het gedrag en intentie om die ene familielid waar je juist om bidt.
@mellon
we zullen inderdaad altijd blijven zondigen. maar dat betekent niet dat we dan kunnen doen en laten wat wij willen. Wat betreft dat voorbeeld van financiele problemen, zul je toch eerst zelf zoveel mogelijk tot een minimum moeten beperken...niet uitgeven aan verwerpelijke zaken...enz. De mens kan soms hebberig zijn...dus wanneer heb je precies geld tekort? misschien moet je juist tevreden zijn met wat je hebt. pas als je alles er aan hebt gedaan wat je kon, je toont berouw voor je zonden en je leeft naar de regels van God...dan pas zullen je gebeden verhoord worden.

God heeft zeker een plan met de problemen die je overkomen.
Jouw wil kan inderdaad ook schieden...maar het gebeurt altijd omdat Hij dat zo wil.

Nee, die problemen zijn maar een voorbeeld. Het gaat niet om wat je met dat geld doet. Het gaat erom dat je stug doorbidt als je gebed jarenlang niet verhoord wordt. Misschien had ik een beter voorbeeld kunnen verzinnen, maar dat even daargelaten.

Toch zijn we het niet helemaal eens. Natuurlijk moet je naar de regels van God leven, maar dat is geen voorwaarde voor het verhoren van gebeden, want dan verhoren we eigenlijk onze eigen gebeden.

Jakobus zegt ook niet: u wordt niet verhoort omdat u niet goed leeft, maar: omdat u niet goed bidt, namelijk niet volgens de wil van God. Je bidt wel, maar zoekt zijn wil niet.

Met het laatst wat je zegt, ben ik het wel helemaal eens. Mooi gezegd :-) Die zal ik proberen te onthouden.

Overigens vrees ik dat ik het hierbij moet laten voor vandaag. Ik moet nog even wat werk doen.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #105 Gepost op: april 21, 2010, 01:56:25 pm »

quote:

Mellon schreef op 21 april 2010 om 13:33:
[...]
Toch zijn we het niet helemaal eens. Natuurlijk moet je naar de regels van God leven, maar dat is geen voorwaarde voor het verhoren van gebeden, want dan verhoren we eigenlijk onze eigen gebeden.
Dat is niet waar. Stel je voor dat je een boer bent. Als je streeft naar een goede oogst dit jaar is het niet voldoende door enkel tot God te bidden en vragen of Hij jou dit jaar een goede oogst wil bezorgen. Je zult eerst zelf moeten kijken wat je daaraan kunt doen. Je zult zelf moeten ploegen, zaaien, bewateren, oogsten, enz... kortom zelf er zoveel mogelijk aan doen om het gewenste eindresultaat te kunnen behalen. In de tussentijd kan je God dan vragen om je een goede oogst te bezorgen. Hij zal jou dan, indien je intenties goed zijn en je leeft op een goede vrome manier, helpen door bijvoorbeeld het weer gunstig te houden, je gewassen sparen tegen ziektes en ongedierte...enz.
Je verhoort dan NIET je eigen gebeden. Voor het zelfde geldt heb jij ondanks al je inspanningen nog steeds een slechte oogst omdat God er bijvoorbeeld heeft gezorgd dat je grond onvruchtbaar is geworden ofzo. Kan je nog zo veel aan blijven doen wat je wil...Uiteindelijk is het de wil van God.

Jakobus zegt ook niet: u wordt niet verhoort omdat u niet goed leeft, maar: omdat u niet goed bidt, namelijk niet volgens de wil van God. Je bidt wel, maar zoekt zijn wil niet.

Met het laatst wat je zegt, ben ik het wel helemaal eens. Mooi gezegd :-) Die zal ik proberen te onthouden.

Overigens vrees ik dat ik het hierbij moet laten voor vandaag. Ik moet nog even wat werk doen.

Bovendien hoeven we niet eens volledig met elkaar eens te zijn omdat ik vanuit een islamitische visie kijk naar deze kwestie en jij waarschijnlijk vanuit een christelijke visie. Ik moet dan ook echt moeite doen en zo min mogelijk zien te zondigen om mijn eindbeoordeling goed te krijgen.
Ik ben al blij dat we voor een groot deel wel met elkaar eens kunnen worden. En daar gaat het bij mij tenslotte om. Kijken wat je met anderen gemeen hebt en daarop richten.
Werk ze nog,
« Laatst bewerkt op: april 21, 2010, 02:01:35 pm door cengizkhann »
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #106 Gepost op: april 21, 2010, 03:10:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 april 2010 om 06:42:
Nee, ik ben niet door evangelisatie tot geloof gekomen, ik ben namelijk van christelijke huize en later toen ik min of meer uitgepubert was ben ik zelf weer op zoek gegaan.
Aha. Dus je ouders hebben geëvangeliseerd. En toen je op zoek ging, was dat vast ook niet iets wat je helemaal alleen hebt gedaan (mag ik hopen). En ook dat heet evangelisatie.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #107 Gepost op: april 21, 2010, 04:07:51 pm »

quote:

okidoki schreef op 21 april 2010 om 12:31:
ofwel: laat in je daden zien dat je van God bent.
Hier ben ik het zeker mee eens, maar ik durf niet te zeggen of dat evangeliseren is. Als dat zo is, dan probeer ik met vallen en opstaan mijn bijdrage te leveren. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #108 Gepost op: april 21, 2010, 04:11:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 21 april 2010 om 11:36:
[...]

Ik heb nog nooit een teken of wonder gezien wat maar in de buurt kwam van wat er zich in de eerste eeuw afspeelde. Zonder deze tekenen waren de Joden ook nooit tot geloof gekomen, want Jezus zei:

Joh 4,48
Jezus dan zeide tot hem: Tenzij dat gij tekenen en wonderen ziet, zo zult gij niet geloven.

Er zijn meer christenen die net als jij geloven dat deze wonderen nog steeds gebeuren, maar die groep behoor ik niet toe. Dat er nu sporadisch eens iets onverklaarbaars gebeurt zegt mij niet zoveel, want in de eerste eeuw was het sporadisch als deze wonderen niet geschiedden. Laten we er verder maar over ophouden, want ik weet dat het gevoelig bij je ligt en ik wil je niet beledigen met mijn kijk er op. Het feit dat ze nauwelijks nog voorkomen is een van de redenen dat ik niet evangeliseer.

Dan vindt ik dan een vreemde vergelijking.

Je geloofd wel dat evangelisatie voorkomt en ook dat mensen er door tot bekering komen, maar je geloofd niet dat God jou daar voor gebruiken kan, merk ik op.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #109 Gepost op: april 21, 2010, 04:12:05 pm »

quote:

Zwever schreef op 21 april 2010 om 15:10:
[...]

Aha. Dus je ouders hebben geëvangeliseerd. En toen je op zoek ging, was dat vast ook niet iets wat je helemaal alleen hebt gedaan (mag ik hopen). En ook dat heet evangelisatie.
Nee, mijn ouders hebben mij gelukkig altijd vrij gelaten in mijn geloof. Hoe dan ook, het evangeliseren in de eerste eeuw verschilt nogal met wat daar nu onder verstaan wordt, want nogmaals, het ging gepaard met grote tekenen en wonderen welke ik niet machtig ben. Als dat aan mijn kleingelovigheid ligt is het misschien wel verstandig dat ik mijn mond houd en aantekeningen maak tot ik de zieken kan genezen door handoplegging en in tongen kan spreken. :)
« Laatst bewerkt op: april 21, 2010, 04:12:58 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #110 Gepost op: april 21, 2010, 05:43:29 pm »
Zeg Piebe, ik zit me zo af te vragen. Is ons geloof dat God ons persoonlijk voor wat dan ook gebruiken kan niet het probleem?

Vroeger dacht ik altijd: Nu zeggen ze dat God met ieder mens een plan heeft, dat ieder mens een roeping heeft. Maar kon ik niet geloven dat God ook met mij een plan heeft en dat ik een roeping zou hebben. Het idee van een God die naar mijn gebeden luistert kon ik moeilijk geloven.

Ik geloofde toen in een afstandelijke God die wel eens mensen hielp, maar mij oversloeg.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #111 Gepost op: april 21, 2010, 07:06:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 april 2010 om 17:43:
Zeg Piebe, ik zit me zo af te vragen. Is ons geloof dat God ons persoonlijk voor wat dan ook gebruiken kan niet het probleem?

Vroeger dacht ik altijd: Nu zeggen ze dat God met ieder mens een plan heeft, dat ieder mens een roeping heeft. Maar kon ik niet geloven dat God ook met mij een plan heeft en dat ik een roeping zou hebben. Het idee van een God die naar mijn gebeden luistert kon ik moeilijk geloven.

Ik geloofde toen in een afstandelijke God die wel eens mensen hielp, maar mij oversloeg.

Ik geloof dat Jezus de waarheid sprak.

Joh 18,36
Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik de Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #112 Gepost op: april 22, 2010, 07:51:33 am »
Ja dat geloof ik ook, maar wat zie je hier in precies?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #113 Gepost op: april 22, 2010, 08:29:52 am »

quote:

gaitema schreef op 22 april 2010 om 07:51:
Ja dat geloof ik ook, maar wat zie je hier in precies?
Dat de wereld nooit het ideaalbeeld zal zijn. Hier zal altijd ongerechtigheid en armoede zijn, zelfs al zijn dit de nieuwe hemel en aarde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #114 Gepost op: april 22, 2010, 03:38:55 pm »
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn er voor mij pas als de leeuw naast het lammetje kan zitten zonder dat het lammetje opgegeten te worden en wie niet 100 wordt zich zorgen moet maken, zoals het in het oude testament staat.
Maar los daar van: ik bedoelde dat ik in het verleden het gevoel had tegen een muur te bidden die toch geen gebeden verhoord. Het tegendeel heb ik later bewezen gezien. Geloven zie ik nu ook als het vertrouwen dat je niet tegen die muur bid, dat je het allemaal niet alleen moet doen.

Ik geloof dat de meeste christenen denk ik zo iets hebben van, net als ik toen: "God verhoord de gebeden van een ander wel, maar gaat aan die van mij voorbij."
« Laatst bewerkt op: april 22, 2010, 03:40:17 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #115 Gepost op: april 22, 2010, 03:51:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 april 2010 om 15:38:
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zijn er voor mij pas als de leeuw naast het lammetje kan zitten zonder dat het lammetje opgegeten te worden
Als we dat letterlijk moeten nemen, wat moet de leeuw dan met zijn gebit? Een flesje bier openmaken?  O-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #116 Gepost op: april 22, 2010, 07:10:16 pm »
Dat lijken me te eenvoudige gedachtes mijn beste, ik geloof niet dat het duizendjarige rijk van deze wereld is. Het is een totaal andere dat komt als we deze wereld bij het groffe vuil kunnen zetten.

Je bent er wel een ster in hoor :)

We hebben het over wonderen en het duizendjarige vredesrijk, laten we het maar ook niet hebben over mijn off-topicvraag.

Mijn punt heb ik al gemaakt, we zijn er samen wel over uit dat er mensen zijn zoals die de beste winkelier aansprak die uitleg van het evangelie nodig hebben om God te kunnen vinden.

Mijn off-topic vraag is vooral vanwege mijn veronderstelling dat mensen meer vertrouwen op de eigen inzichten, inplaats van op Gods sturing te vertrouwen. Ik geloof dat wil je iemand middels woorden zoals de verkoper met het simpele zinnetje "je hebt niet veel rust hé, dat komt omdat je God niet kent" berijken, dan moet je een intrument van Het Woord zijn, niet het woord zelf.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #117 Gepost op: april 22, 2010, 07:14:23 pm »

quote:

gaitema schreef op 22 april 2010 om 19:10:
Dat lijken me te eenvoudige gedachtes mijn beste, ik geloof niet dat het duizendjarige rijk van deze wereld is. Het is een totaal andere dat komt als we deze wereld bij het groffe vuil kunnen zetten.

Je bent er wel een ster in hoor :)

We hebben het over wonderen en het duizendjarige vredesrijk, laten we het maar ook niet hebben over mijn off-topicvraag.

Mijn punt heb ik al gemaakt, we zijn er samen wel over uit dat er mensen zijn zoals die de beste winkelier aansprak die uitleg van het evangelie nodig hebben om God te kunnen vinden.

Mijn off-topic vraag is vooral vanwege mijn veronderstelling dat mensen meer vertrouwen op de eigen inzichten, inplaats van op Gods sturing te vertrouwen. Ik geloof dat wil je iemand middels woorden zoals de verkoper met het simpele zinnetje "je hebt niet veel rust hé, dat komt omdat je God niet kent" berijken, dan moet je een intrument van Het Woord zijn, niet het woord zelf.

Wat stom van me, hoe kon ik het vergeten! Er zijn nog vele verloren stammen die het blijde nieuws nog niet gehoord hebben!

http://www.carstenszpapua.com/uploads/images/fotky/Papua_Dani_tribe%20%2820%29.JPG

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #118 Gepost op: april 22, 2010, 07:16:09 pm »
Zo, je bent wakker :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #119 Gepost op: april 22, 2010, 07:17:07 pm »
Instrumentaal bij gestuurd zeker ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #120 Gepost op: april 22, 2010, 07:30:37 pm »
http://img638.imageshack.us/img638/2174/jcon1476l.png
Gait weet dat het evangelie ooit overal ter wereld verkondigd zal worden!

Etienne

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #121 Gepost op: april 22, 2010, 07:36:02 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 april 2010 om 19:14:
[...]

Wat stom van me, hoe kon ik het vergeten! Er zijn nog vele verloren stammen die het blijde nieuws nog niet gehoord hebben!

[afbeelding]
Kunt u er enkele van de vele noemen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #122 Gepost op: april 22, 2010, 07:40:32 pm »

quote:

Etienne schreef op 22 april 2010 om 19:36:
[...]

Diezelfden met de grootste pijlen en bogen en de slechtste humeuren natuurlijk, wat denkt u!  ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #123 Gepost op: april 22, 2010, 08:31:06 pm »

quote:

Etienne schreef op 22 april 2010 om 19:36:
[...]

Er zijn er vele... Ik noem een:

Testigos de Xehová, een Jehová Diosan Qhanañchirinakapaxa, Yehovanın Şahidləri, Iâ-hô-hoa Kiàn-chèng-jîn, Jehovini svjedoci, Testimonis de Jehovà, Mga Saksi ni Heyoba, Tystion Jehovah, Jehobaren Lekukoak, Dustunyoryon Yehovah, Teçtemunhas de Jeobá, A-Témoin ti Jéhovah, Fakazi baJehova

en zo kan ik nog wel even doorgaan....
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #124 Gepost op: april 22, 2010, 08:51:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2010 om 20:31:
[...]

Er zijn er vele... Ik noem een:

Testigos de Xehová, een Jehová Diosan Qhanañchirinakapaxa, Yehovanın Şahidləri, Iâ-hô-hoa Kiàn-chèng-jîn, Jehovini svjedoci, Testimonis de Jehovà, Mga Saksi ni Heyoba, Tystion Jehovah, Jehobaren Lekukoak, Dustunyoryon Yehovah, Teçtemunhas de Jeobá, A-Témoin ti Jéhovah, Fakazi baJehova

en zo kan ik nog wel even doorgaan....
En Hendrik, wat doe jij eraan om daar het evangelie te brengen?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #125 Gepost op: april 22, 2010, 09:04:07 pm »

quote:

Annet schreef op 22 april 2010 om 20:51:
[...]

En Hendrik, wat doe jij eraan om daar het evangelie te brengen?
Ik twijfel er nog wat aan of het misschien effectiever is om van deur tot deur te gaan, of wellicht via internetfora in discussie te gaan... Ik neig naar de laatste optie... Gaat wel lukken denk ik want een andere taal spreek ik al... Ik zal geheid ooit iemand tegenkomen die snapt wat ik zeg... Gewoon stug volhouden, hou ik mezelf voor...

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #126 Gepost op: april 22, 2010, 09:06:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2010 om 21:04:
[...]
Ik twijfel er nog wat aan of het misschien effectiever is om van deur tot deur te gaan, of wellicht via internetfora in discussie te gaan... Ik neig naar de laatste optie... Gaat wel lukken denk ik want een andere taal spreek ik al... Ik zal geheid ooit iemand tegenkomen die snapt wat ik zeg... Gewoon stug volhouden, hou ik mezelf voor...

Met alle respect hoor, maar wat kan een internet discussie nu brengen dat iemand tot geloof komt?
Ik raak er door deze discussie steeds verder van verwijderd....... :?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #127 Gepost op: april 22, 2010, 09:12:21 pm »
Maar nu serieus... Ik ben voor mezelf in de afgelopen weken (zo lang loop ik niet rond op dit forum), al denkend en eigenwijze meningen spuiend verder dan OOIT gekomen in het (eerst eens) voor mezelf op een rij zetten van WAT ik nu eigenlijk geloof... Het is een eerste voorzichtige stap op weg naar... Ik HOOP dat ik een ander OOIT in begrijpelijk Nederlands kan uitleggen wat me beweegt. Etc etc etc...

Als intussen een ander er IETS aan heeft gehad, dan is dat meegenomen, en ben ik er blij om... Raakt iemand door mijn geblaat juist verder van huis: welgemeende excuses...

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #128 Gepost op: april 22, 2010, 09:21:35 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2010 om 21:12:
Maar nu serieus... Ik ben voor mezelf in de afgelopen weken (zo lang loop ik niet rond op dit forum), al denkend en eigenwijze meningen spuiend verder dan OOIT gekomen in het (eerst eens) voor mezelf op een rij zetten van WAT ik nu eigenlijk geloof... Het is een eerste voorzichtige stap op weg naar... Ik HOOP dat ik een ander OOIT in begrijpelijk Nederlands kan uitleggen wat me beweegt. Etc etc etc...
Als intussen een ander er IETS aan heeft gehad, dan is dat meegenomen, en ben ik er blij om... Raakt iemand door mijn geblaat juist verder van huis: welgemeende excuses...

Nee, maar nu vat je het op als een verwijt, dat is niet de bedoeling.
Ik ben daarin (ook?) zoekende, kan het niet vinden op de één of andere manier.
Soms krijg ik dan de indruk dat discussies hier me van de wal in de sloot helpen, zo van: "ja en nu weet ik het helemaal niet meer"
Of dingen die voorbij komen waar ik nog nooit bij heb stilgestaan. Ik mag dan op dit forum nog niet zo lang actief zijn, er is wel een ander forum waar ik al jaren actief ben (geweest).
Dan merk je dat gedachten die gewisseld worden, soms best lastig kunnen zijn en je aan het denken zetten. Tja en soms positief, soms negatief. Soms verhelderend, maar soms ook zeker verwarrend.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #129 Gepost op: april 22, 2010, 09:27:09 pm »
Ach verwijt... Voel me niet ZO snel op mijn tenen getrapt hoor...

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #130 Gepost op: april 22, 2010, 09:34:21 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2010 om 21:27:
Ach verwijt... Voel me niet ZO snel op mijn tenen getrapt hoor...

Maar toch, denk je ook niet dat het risico van een forum juist is dat mensen door de bomen het bos niet meer zien?
Ik vind dat iets anders dan evangeliseren, waar je niet zozeer in discussie gaat, als wel de blijde boodschap verkondigd.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #131 Gepost op: april 22, 2010, 09:37:57 pm »

quote:

Annet schreef op 22 april 2010 om 21:34:
[...]

Maar toch, denk je ook niet dat het risico van een forum juist is dat mensen door de bomen het bos niet meer zien?
Ik vind dat iets anders dan evangeliseren, waar je niet zozeer in discussie gaat, als wel de blijde boodschap verkondigd.
Zou je dan GEEN tegengas krijgen, en het risico lopen zelf op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer te zien??? Een "boodschap" is nooit neutraal... Zelfs geen blijde boodschap...

Maar het kan trouwens wel HEEL boeiende gesprekken opleveren.. Geldt OOK voor dit forum...!!!
« Laatst bewerkt op: april 22, 2010, 09:39:13 pm door Hendrik-NG »

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #132 Gepost op: april 22, 2010, 09:41:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 april 2010 om 21:37:
[...]

Zou je dan GEEN tegengas krijgen, en het risico lopen zelf op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer te zien??? Een "boodschap" is nooit neutraal... Zelfs geen blijde boodschap...

Nou goed dan, maar was jij echt van plan van deur tot deur te gaan? Echt serieus?

Maar het kan trouwens wel HEEL boeiende gesprekken opleveren.. Geldt OOK voor dit forum...!!!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #133 Gepost op: april 22, 2010, 09:41:30 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 april 2010 om 19:30:
[afbeelding]
Gait weet dat het evangelie ooit overal ter wereld verkondigd zal worden!

Ja en dan zijn we een zalig lichaam te samen in de naam van Jezus :  O-)

http://www.eborg3.com/Graphics/Bible/66-Revelation/Rev22/Rev%20Heaven12.jpg

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #134 Gepost op: april 22, 2010, 09:41:59 pm »
Zoek de kip.

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #135 Gepost op: april 22, 2010, 09:42:03 pm »

quote:

Oeps, doe t niet goed, nogmaals:

Nou goed dan, maar was jij echt van plan van deur tot deur te gaan? Echt serieus?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #136 Gepost op: april 22, 2010, 09:42:43 pm »
Hmm, vreemd. Niet de kip, maar wel die domme domme kalven weer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #137 Gepost op: april 22, 2010, 09:47:03 pm »

quote:

Annet schreef op 22 april 2010 om 21:42:
[...]

Oeps, doe t niet goed, nogmaals:

Ik niet. Maar soms komt het wel eens ten sprake. Omdat de situatie het toe laat. Langs de deuren gaan zie ik weer als een nogal gedwongen actie omdat je het dan persee moet doen. Maar ik geloof dat evangelisatie alleen werkt als God dat zo stuurt en je als instrument zo nu an dan kan gebruiken als je op de juiste tijd op de juiste plek bent.

Zoals die verkoper die zijn klant eens diep in de ogen onderzoekend aankijkt en gewoon het niet kon laten om die man eens wat van zijn eigen gedachtes te vertellen, vast en zeker er van overtuigd dat God hem op die gedachtes kan hebben gebracht.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #138 Gepost op: april 22, 2010, 11:01:38 pm »

quote:

Een paradijs zonder kippen? Dat is mij te hoenderloos!  :Y)

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #139 Gepost op: april 22, 2010, 11:26:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 22 april 2010 om 23:01:
[...]

... Dat is mij te hoenderloos!  :Y)

Nou als het er ook nog uitziet als De Hoge Veluwe...
Dan is het niet zo slecht. d:)b

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #140 Gepost op: april 22, 2010, 11:30:36 pm »
O sorry dit kan eigenlijk helemaal niet in dit topic.
Ik zwijg al weer. :X

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #141 Gepost op: april 23, 2010, 12:13:02 am »
Tegenwoordig wordt het evangelie verkondigd zonder tekenen, maar dat was in de eerste eeuw wel anders. Laten we voor het overzicht eens een paar verzen lezen:

Mar 16,20
En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere werkte mee, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.

Joh 2,23    
En toen Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.

Joh 3,2
Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.

Hand 2,22
Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus de Nazaréner, een Man van God, onder u betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelf weet;

Hand 2,43
En een vrees kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.

Hand 6,8
En Stéfanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.

2 Kor 12,12
De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.

Dit is slechts een bloemlezing van een paar verzen die ik heb uitgezocht omdat ze precies uitdrukken wat ik wil duidelijk maken. Wellicht citeer ik precies datgene wat in mijn straatje past, maar als ik wil onderbouwen dat Jezus naastenliefde preekt, volstaat één vers dan niet?
Neem de verzen nu eens goed in je op en vraag je eens af wat ze ons leren. Is het niet meer dan redelijk om op basis van bovenstaande te veronderstellen dat wonderen en tekenen een belangrijk onderdeel waren bij het verkondigen van het evangelie? Ik zeg volmondig ja en vind het zelfs nog zacht gezegd, want het blijkt zonder enige twijfel dat het geloof van de eerste christenen afhing van de tekenen.

Joh 4,48
Jezus dan zeide tot hem: Tenzij dat gij tekenen en wonderen ziet, zo zult gij niet geloven.

Kortom, tekenen en wonderen waren essentieel voor het stichten van het christendom. Ik zeg voor het stichten, want ik ben er van overtuigt dat tekenen tegenwoordig niet langer onderdeel zijn voor mensen om gelovig te worden. Want wie van jullie is door een teken tot geloof gekomen? Ik heb het niet over het bijstellen van iemands standpunten, wat op zich ook wonderlijk is, maar over het fysiek opwekken van doden, genezen van zieken door handoplegging en het spontaan spreken in vreemde talen. Deze wonderen waren de gaven van de Geest en ik vraag me niet langer af of ze nog plaatsvinden, maar ik probeer veelmeer te achterhalen wat er nu veranderd is. Nog een gave van de Geest is de liefde en kunnen we niet naar waarheid stellen dat deze gave als belangrijkste van de velen niet heeft afgedaan? Bedenk je eens hoe wonderlijk de liefde is, dat is het mooiste en grootste wonder op deze aarde. Wanneer wij streven om het grootste gebod na te leven en onze naaste liefhebben als onszelf, dan zullen wij het evangelie verkondigen met het grootste wonder en teken wat er bestaat.

1 Kor 13,8
De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 10:09:56 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #142 Gepost op: april 23, 2010, 12:14:36 am »

quote:

Trajecto schreef op 22 april 2010 om 23:26:
[...]

Nou als het er ook nog uitziet als De Hoge Veluwe...
Dan is het niet zo slecht. d:)b
:X

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #143 Gepost op: april 23, 2010, 08:46:53 am »
Piebe: als je zou geloven dat God vandaag nog wonderen doet, dan zou je versteld staan van hoeveel het nog voor komt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #144 Gepost op: april 23, 2010, 09:50:50 am »

quote:

gaitema schreef op 23 april 2010 om 08:46:
Piebe: als je zou geloven dat God vandaag nog wonderen doet, dan zou je versteld staan van hoeveel het nog voor komt.

Ik geloof in de liefde, het grootste wonder en de allerbelangrijkste van de gaven van de Geest.

1 Kor 13,13
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 09:52:25 am door Piebe »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #145 Gepost op: april 23, 2010, 11:06:38 am »

quote:

Kwam net dit citaat van C.S. Lewis ergens tegen: 'Als je je geloof niet in gewone taal kunt verwoorden dan geloof je het niet of begrijpt het niet'. Tja...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #146 Gepost op: april 23, 2010, 11:10:45 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 23 april 2010 om 11:06:
[...]

Kwam net dit citaat van C.S. Lewis ergens tegen: 'Als je je geloof niet in gewone taal kunt verwoorden dan geloof je het niet of begrijpt het niet'. Tja...
Ligt "of dan maak je het te ingewikkeld" in het verlengde van de laatste optie, of is het een derde mogelijkheid??!!

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #147 Gepost op: april 23, 2010, 12:22:23 pm »

quote:

Ik weet nog steeds niet Hendrik wat dat nu precies betekent.....Ga je me dat nog uitleggen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #148 Gepost op: april 23, 2010, 12:31:45 pm »

quote:

Annet schreef op 23 april 2010 om 12:22:
[...]

Ik weet nog steeds niet Hendrik wat dat nu precies betekent.....Ga je me dat nog uitleggen?
Waarom zou niemand nog in staat zijn het evangelie te verkondigen met grote tekenen en wonderen. Wat leert ons dat?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #149 Gepost op: april 23, 2010, 02:47:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2010 om 12:31:
[...]

Waarom zou niemand nog in staat zijn het evangelie te verkondigen met grote tekenen en wonderen. Wat leert ons dat?
Misschien betekent dat dat in deze contreien de mensen zo sceptisch zijn geworden dat ze TOCH niet tot geloof gaan komen, ook al zou de verkondiging van het evangelie gepaard gaan met grote tekenen en wonderen?? Ook de Geest zal wellicht denken "Ik gooi geen paarlen voor de zwijnen"...

Ook ik hoor de verhalen over tekenen en wonderen bij de verkondiging van het evangelie in andere delen van de wereld... Maar intussen ben ook ik een kind van mijn omgeving en tijd... Die berichten doen bij mij OOK de wenkbrauwen fronsen... Ik heb er moeite mee om DAT te geloven... Terwijl aan de andere kant ik niet het gevoel heb dat mijn geloof op een lager niveau staat OMDAT ik niet verwacht dat er direct om me heen wonderen MOETEN gebeuren... Intussen WEET ik dat de Heilige Geest ook in mij Zijn werk aan het doen is... Ik geloof niet voor niets, denk ik dan...

NB: intussen zie ik ook om me heen zaken gebeuren die meer dan toevallig zijn omdat ze alle statistiek "tegen zich hebben"... Een persoonlijke ervaring uit een tijd waarin bij mezelf "hevige twijfel woedde" (het ging niet zo heel erg goed met me toen - en ben echt niet altijd zo "vast van overtuiging" geweest)... Ik woonde toen in Den Haag (zal ergens jaren '90 zijn geweest) en was eens op weg met de tram, dwars door de Schilderswijk, op een tijdstip van de avond dat de tram akelig niet-vol zit met volk dat je liever zou mijden... Er stapt bij een onmogelijke halte (een verlaten "Mart" aan het Hobbemaplein - de autochtone bevolking die er nog woonde stemde volgens mij toen al Wilders...) een oude dame in... Zegt tegen me: "Jezus houdt van je". En stapt de volgende halte weer uit... Midden in de Schilderswijk (die op dat moment werd "gerenoveerd", lees: platgegooid). Wat had die dame in de tram te zoeken?? De scepticus zal zeggen: ze was toch echt gewoon op weg naar haar eigen bestemming...

Ik kan je zeggen dat geen enkele andere opmerking me ooit meer recht overeind gezet heeft dan die uitspraak van die dame... En dat geen enkel ander "wonder" me ooit meer had kunnen ondersteunen... Ik teer er nog steeds op... Maar wat zou nu de kans zijn, dat je dat overkomt??? Toch nagenoeg nul...

Dus: nee, ik geloof niet in wonderen, en TOCH gebeuren ze... (NB: dat wil NIET zeggen dat ik niet geloof dat God geen wonderen kan doen... dat is iets heel anders!!)