Tegenwoordig wordt het evangelie verkondigd zonder tekenen, maar dat was in de eerste eeuw wel anders. Laten we voor het overzicht eens een paar verzen lezen:
Mar 16,20
En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere werkte mee, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden. Amen.
Joh 2,23
En toen Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.
Joh 3,2
Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
Hand 2,22
Gij Israëlietische mannen, hoort deze woorden: Jezus de Nazaréner, een Man van God, onder u betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelf weet;
Hand 2,43
En een vrees kwam over alle ziel; en vele wonderen en tekenen geschiedden door de apostelen.
Hand 6,8
En Stéfanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.
2 Kor 12,12
De merktekenen van een apostel zijn onder u betoond in alle lijdzaamheid, met tekenen, en wonderen, en krachten.
Dit is slechts een bloemlezing van een paar verzen die ik heb uitgezocht omdat ze precies uitdrukken wat ik wil duidelijk maken. Wellicht citeer ik precies datgene wat in mijn straatje past, maar als ik wil onderbouwen dat Jezus naastenliefde preekt, volstaat één vers dan niet?
Neem de verzen nu eens goed in je op en vraag je eens af wat ze ons leren. Is het niet meer dan redelijk om op basis van bovenstaande te veronderstellen dat wonderen en tekenen een belangrijk onderdeel waren bij het verkondigen van het evangelie? Ik zeg volmondig ja en vind het zelfs nog zacht gezegd, want het blijkt zonder enige twijfel dat het geloof van de eerste christenen afhing van de tekenen.
Joh 4,48
Jezus dan zeide tot hem: Tenzij dat gij tekenen en wonderen ziet, zo zult gij niet geloven.
Kortom, tekenen en wonderen waren essentieel voor het stichten van het christendom. Ik zeg voor het stichten, want ik ben er van overtuigt dat tekenen tegenwoordig niet langer onderdeel zijn voor mensen om gelovig te worden. Want wie van jullie is door een teken tot geloof gekomen? Ik heb het niet over het bijstellen van iemands standpunten, wat op zich ook wonderlijk is, maar over het fysiek opwekken van doden, genezen van zieken door handoplegging en het spontaan spreken in vreemde talen. Deze wonderen waren de gaven van de Geest en ik vraag me niet langer af of ze nog plaatsvinden, maar ik probeer veelmeer te achterhalen wat er nu veranderd is. Nog een gave van de Geest is de liefde en kunnen we niet naar waarheid stellen dat deze gave als belangrijkste van de velen niet heeft afgedaan? Bedenk je eens hoe wonderlijk de liefde is, dat is het mooiste en grootste wonder op deze aarde. Wanneer wij streven om het grootste gebod na te leven en onze naaste liefhebben als onszelf, dan zullen wij het evangelie verkondigen met het grootste wonder en teken wat er bestaat.
1 Kor 13,8
De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.