Auteur Topic: Evangeliseren?  (gelezen 20628 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #150 Gepost op: april 23, 2010, 02:52:23 pm »

quote:

Annet schreef op 23 april 2010 om 12:22:
[...]

Ik weet nog steeds niet Hendrik wat dat nu precies betekent.....Ga je me dat nog uitleggen?
Wat dat betekent is dat ik mezelf niet zo welsprekend acht... Op "papier" komt er duidelijk meer uit... Ook dat ik helemaal geen held ben... Mijn "vermijdende gedrag" op dit punt is bijzonder sterk... En dat ik het gevoel heb dat ik eerst eens wat zaken verder op een rij moet zetten en beter onder woorden moet kunnen brengen... Speelt hier onvermogen of vermijding?? Waarschijnlijk een "stimulerende mix" van beide... DAT betekent dat... (confiteor...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #151 Gepost op: april 23, 2010, 04:00:29 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 april 2010 om 14:52:
[...]

Wat dat betekent is dat ik mezelf niet zo welsprekend acht... Op "papier" komt er duidelijk meer uit... Ook dat ik helemaal geen held ben... Mijn "vermijdende gedrag" op dit punt is bijzonder sterk... En dat ik het gevoel heb dat ik eerst eens wat zaken verder op een rij moet zetten en beter onder woorden moet kunnen brengen... Speelt hier onvermogen of vermijding?? Waarschijnlijk een "stimulerende mix" van beide... DAT betekent dat... (confiteor...)

Het lijkt wel alsof je jezelf iets kwalijk neemt m.b.t. je vermogen om er openljk over te spreken. Dat is toch helemaal niet nodig?
Ieder mens heeft zo toch zijn tekortkomingen? Wanneer het dit onderwerp betreft praat ik daar ook niet gemakkeiljk over. Dat komt omdat het dan heel dichtbij komt.

Moet ik mezelf verwijten maken dat ik nooit met andere mensen hierover praat? Met andere woorden, dat ik nooit evangeliseer? Ik hoop van niet, want anders heb ik een groot probleem.
Zelfs binnen de kerk praat ik er amper met mensen over en ik ben toch behoorlijk actief binnen de gemeente.
Als ik jouw woorden zo lees dan bevreemd me dat toch, omdat het voor mij zeker ook geen "kant en klare" vormen aanneemt.
Zo gaat het toch ook in onze dagelijkse praktijk? De één heeft de mond altijd open, en uit de ander moet alles getrokken worden.
Zo heeft God ons geschapen en zo mogen we tevreden zijn met onszelf denk ik...hoop ik!
Daar twijfel ik aan als ik jouw woorden zo lees..

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #152 Gepost op: april 23, 2010, 04:13:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2010 om 09:50:
[...]

Ik geloof in de liefde, het grootste wonder en de allerbelangrijkste van de gaven van de Geest.

1 Kor 13,13
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Je moest eens weten wat God nog uit liefde voor de mensen zo af en toe doet. Maar het is ook iets tussen hen en God.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #153 Gepost op: april 23, 2010, 04:28:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 april 2010 om 14:47:

Dus: nee, ik geloof niet in wonderen, en TOCH gebeuren ze... (NB: dat wil NIET zeggen dat ik niet geloof dat God geen wonderen kan doen... dat is iets heel anders!!)
Schitterend verhaal zeg.  :)
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 04:38:48 pm door gaitema »

Mellon

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #154 Gepost op: april 23, 2010, 04:29:18 pm »

quote:

Mellon schreef op 21 april 2010 om 13:33:
Jakobus zegt ook niet: u wordt niet verhoort omdat u niet goed leeft, maar: omdat u niet goed bidt, namelijk niet volgens de wil van God. Je bidt wel, maar zoekt zijn wil niet.

Ik kan het niet nalaten om in dit verband George MacDonald te citeren:
‘Wie de Vader meer zoekt dan al wat Hij zou kunnen geven, die zal waarschijnlijk krijgen wat hij vraagt, want het is niet waarschijnlijk dat hij het verkeerde vraagt.’

Mellon

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #155 Gepost op: april 23, 2010, 04:33:35 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 21 april 2010 om 13:56:
Bovendien hoeven we niet eens volledig met elkaar eens te zijn omdat ik vanuit een islamitische visie kijk naar deze kwestie en jij waarschijnlijk vanuit een christelijke visie. Ik moet dan ook echt moeite doen en zo min mogelijk zien te zondigen om mijn eindbeoordeling goed te krijgen.
Ik ben al blij dat we voor een groot deel wel met elkaar eens kunnen worden. En daar gaat het bij mij tenslotte om. Kijken wat je met anderen gemeen hebt en daarop richten.

Het staat me bij dat ik inderdaad op dit forum heb gelezen dat jij bijdraagt vanuit een islamitische invalshoek. Ik denk dat we overeenkomsten en verschillen wel duidelijk hebben gekregen. Ik ben het met je eens dat het goed is om overeenkomsten te belichten. Sommigen zullen vast wijzen op het feit dat je verschillen ook niet weg moet laten. Ongetwijfeld, maar ik denk dat je verschillen en overeenkomsten beide eerlijk moet behandelen.

Een goed weekend gewenst.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #156 Gepost op: april 23, 2010, 05:03:12 pm »

quote:

[...]

Misschien betekent dat dat in deze contreien de mensen zo sceptisch zijn geworden dat ze TOCH niet tot geloof gaan komen, ook al zou de verkondiging van het evangelie gepaard gaan met grote tekenen en wonderen?? Ook de Geest zal wellicht denken "Ik gooi geen paarlen voor de zwijnen"...

Ook ik hoor de verhalen over tekenen en wonderen bij de verkondiging van het evangelie in andere delen van de wereld... Maar intussen ben ook ik een kind van mijn omgeving en tijd... Die berichten doen bij mij OOK de wenkbrauwen fronsen... Ik heb er moeite mee om DAT te geloven... Terwijl aan de andere kant ik niet het gevoel heb dat mijn geloof op een lager niveau staat OMDAT ik niet verwacht dat er direct om me heen wonderen MOETEN gebeuren... Intussen WEET ik dat de Heilige Geest ook in mij Zijn werk aan het doen is... Ik geloof niet voor niets, denk ik dan...

NB: intussen zie ik ook om me heen zaken gebeuren die meer dan toevallig zijn omdat ze alle statistiek "tegen zich hebben"... Een persoonlijke ervaring uit een tijd waarin bij mezelf "hevige twijfel woedde" (het ging niet zo heel erg goed met me toen - en ben echt niet altijd zo "vast van overtuiging" geweest)... Ik woonde toen in Den Haag (zal ergens jaren '90 zijn geweest) en was eens op weg met de tram, dwars door de Schilderswijk, op een tijdstip van de avond dat de tram akelig niet-vol zit met volk dat je liever zou mijden... Er stapt bij een onmogelijke halte (een verlaten "Mart" aan het Hobbemaplein - de autochtone bevolking die er nog woonde stemde volgens mij toen al Wilders...) een oude dame in... Zegt tegen me: "Jezus houdt van je". En stapt de volgende halte weer uit... Midden in de Schilderswijk (die op dat moment werd "gerenoveerd", lees: platgegooid). Wat had die dame in de tram te zoeken?? De scepticus zal zeggen: ze was toch echt gewoon op weg naar haar eigen bestemming...

Ik kan je zeggen dat geen enkele andere opmerking me ooit meer recht overeind gezet heeft dan die uitspraak van die dame... En dat geen enkel ander "wonder" me ooit meer had kunnen ondersteunen... Ik teer er nog steeds op... Maar wat zou nu de kans zijn, dat je dat overkomt??? Toch nagenoeg nul...

Dus: nee, ik geloof niet in wonderen, en TOCH gebeuren ze... (NB: dat wil NIET zeggen dat ik niet geloof dat God geen wonderen kan doen... dat is iets heel anders!!)
Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar kracht uit hebt geput en vind het zeker wonderlijk te noemen. Zo kreeg ik eens te eten van een oud stel toen ik geen geld had en op Schiphol was gestrand. Toen ik hen vriendelijke bedankte en stoutmoedig vroeg waarom, antwoordde het dametje 'wie goed doet, goed ontmoet'.
Wat wij hebben meegemaakt is zeker een wonder te noemen, maar jij en ik hebben nog nooit gezien dat iemand fysiek uit de doden werd opgewekt, of iemand die spontaan in een voor hem vreemde taal het evangelie begon te preken. Het wonder wat jij en ik hebben meegemaakt is te scharen onder de liefde, de belangrijkste van de enige drie resterende gaven van de Geest.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 05:06:15 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #157 Gepost op: april 23, 2010, 05:10:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 april 2010 om 16:13:
[...]

Je moest eens weten wat God nog uit liefde voor de mensen zo af en toe doet. Maar het is ook iets tussen hen en God.
Ik heb nu al een paar keer gezegd dat ik geloof in het wonder van de liefde, maar blijkbaar wil jij dat niet van me aannemen. :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Annet

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #158 Gepost op: april 23, 2010, 05:10:39 pm »

quote:

[...]

Misschien betekent dat dat in deze contreien de mensen zo sceptisch zijn geworden dat ze TOCH niet tot geloof gaan komen, ook al zou de verkondiging van het evangelie gepaard gaan met grote tekenen en wonderen?? Ook de Geest zal wellicht denken "Ik gooi geen paarlen voor de zwijnen"...

Ook ik hoor de verhalen over tekenen en wonderen bij de verkondiging van het evangelie in andere delen van de wereld... Maar intussen ben ook ik een kind van mijn omgeving en tijd... Die berichten doen bij mij OOK de wenkbrauwen fronsen... Ik heb er moeite mee om DAT te geloven... Terwijl aan de andere kant ik niet het gevoel heb dat mijn geloof op een lager niveau staat OMDAT ik niet verwacht dat er direct om me heen wonderen MOETEN gebeuren... Intussen WEET ik dat de Heilige Geest ook in mij Zijn werk aan het doen is... Ik geloof niet voor niets, denk ik dan...

NB: intussen zie ik ook om me heen zaken gebeuren die meer dan toevallig zijn omdat ze alle statistiek "tegen zich hebben"... Een persoonlijke ervaring uit een tijd waarin bij mezelf "hevige twijfel woedde" (het ging niet zo heel erg goed met me toen - en ben echt niet altijd zo "vast van overtuiging" geweest)... Ik woonde toen in Den Haag (zal ergens jaren '90 zijn geweest) en was eens op weg met de tram, dwars door de Schilderswijk, op een tijdstip van de avond dat de tram akelig niet-vol zit met volk dat je liever zou mijden... Er stapt bij een onmogelijke halte (een verlaten "Mart" aan het Hobbemaplein - de autochtone bevolking die er nog woonde stemde volgens mij toen al Wilders...) een oude dame in... Zegt tegen me: "Jezus houdt van je". En stapt de volgende halte weer uit... Midden in de Schilderswijk (die op dat moment werd "gerenoveerd", lees: platgegooid). Wat had die dame in de tram te zoeken?? De scepticus zal zeggen: ze was toch echt gewoon op weg naar haar eigen bestemming...

Ik kan je zeggen dat geen enkele andere opmerking me ooit meer recht overeind gezet heeft dan die uitspraak van die dame... En dat geen enkel ander "wonder" me ooit meer had kunnen ondersteunen... Ik teer er nog steeds op... Maar wat zou nu de kans zijn, dat je dat overkomt??? Toch nagenoeg nul...

Dat soort verhalen....ik weet t niet hoor.
Waarom overkomt mij dat nou nooit?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #159 Gepost op: april 23, 2010, 05:12:21 pm »

quote:

Annet schreef op 23 april 2010 om 17:10:
[...]

Dat soort verhalen....ik weet t niet hoor.
Waarom overkomt mij dat nou nooit?
Nou breekt m'n klomp! Ben ik niet wandelend door het dal van Nijver voor jou getrokken in de zeikende regen? En je had zo een beschuitje van me kunnen krijgen, daar had ik geen cent voor gehoeven!!  O-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #160 Gepost op: april 23, 2010, 05:32:20 pm »
Dit wat zij dacht, dat dacht ik voor een paar jaar terug ook. Maar wonderbaarlijk genoeg kwam het in één jaar tijd opeens wel voor.  Een tante van me met een bijna dood ervaring en een vriend van mijn  oom Anjo die kanker had en geconstateerd werd met bewijsmateriaal. Daarvoor moest hij naar Amsterdam voor verdere onderzoeken. Er werd voor hem gebeden in zijn gemeente voor genezing. Eenmaal in Amsterdam stonden de artsen voor een raadsel. Het was volgens hen onmogelijk, maar het kankergezwel was spontaan verdwenen.

Mijn oom Anjo kwam vervolgens door deze twee ervaringen tot het besluit om zich maar weer in te schrijven bij de protestantse wijkgemeente (PKN) en het weer te bezoeken, want hij zag dat God dit had gedaan.
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 05:35:36 pm door gaitema »

Etienne

• Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #161 Gepost op: april 23, 2010, 08:16:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2010 om 12:31:
[...]

Waarom zou niemand nog in staat zijn het evangelie te verkondigen met grote tekenen en wonderen. Wat leert ons dat?

De tekenen en wonderen waren nodig om aan te tonen dat Gods gunst op de eerste gemeente ruste.

Maar nu hoef je niet met de geest gezalfd te zijn om te prediken,dat leer je uit dit vers:(Openbaring 22:17) . . .En laat een ieder die het hoort, zeggen: „Kom!”. . .

Iedereen die het goede nieuws hoort,zou op zijn beurt  tegen anderen zeggen 'kom...'.
Enz...
« Laatst bewerkt op: april 23, 2010, 08:17:49 pm door Etienne »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #162 Gepost op: april 23, 2010, 09:06:58 pm »

quote:

Etienne schreef op 23 april 2010 om 20:16:
[...]

De tekenen en wonderen waren nodig om aan te tonen dat Gods gunst op de eerste gemeente ruste.
Eens!

quote:

Maar nu hoef je niet met de geest gezalfd te zijn om te prediken,dat leer je uit dit vers:(Openbaring 22:17) . . .En laat een ieder die het hoort, zeggen: „Kom!”. . .

Iedereen die het goede nieuws hoort,zou op zijn beurt  tegen anderen zeggen 'kom...'.
Enz...
Oneens (Kol 1,23) maar mooi gevonden! ;)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #163 Gepost op: april 24, 2010, 12:28:53 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 23 april 2010 om 11:10:
[...]
Ligt "of dan maak je het te ingewikkeld" in het verlengde van de laatste optie, of is het een derde mogelijkheid??!!
Ik schat in het eerste... ;)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #164 Gepost op: april 24, 2010, 01:35:52 am »
wil ik mijn vraag nog eens herhalen: is niet evangeliseren niet gewoon egoistisch te noemen?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #165 Gepost op: april 24, 2010, 07:45:25 am »

quote:

Piebe schreef op 23 april 2010 om 17:10:
[...]

Ik heb nu al een paar keer gezegd dat ik geloof in het wonder van de liefde, maar blijkbaar wil jij dat niet van me aannemen. :)
Het maakt niet zo veel uit wat ik aanneem of niet. Ik gun je de waarheid graag toe. Vandaar dat ik dat zei. Maar het is ook iets van ieder mens in relatie tot God. Ik heb een paar wonderen persoonlijk meegemaakt, wat zelden door een ander geloofd wordt, dus zal het wel iets tussen God en mij zijn en houd ik het dan ook maar tussen God en mij.  ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #166 Gepost op: april 24, 2010, 07:48:39 am »

quote:

okidoki schreef op 24 april 2010 om 01:35:
wil ik mijn vraag nog eens herhalen: is niet evangeliseren niet gewoon egoistisch te noemen?
Ik geloof van wel.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #167 Gepost op: april 24, 2010, 08:15:19 am »
Hoezo ben ik egoïstisch als ik een ander probeer te behandelen zoals ik zelf graag behandeld word? Wat een vreemde logica zeg. Ik vind het veel egoïstischer om mensen maar ongevraagd het evangelie door de strot te drukken omdat jij vindt dat het moet, terwijl in de regel niemand op een preek zit te wachten.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #168 Gepost op: april 24, 2010, 08:16:44 am »

quote:

gaitema schreef op 24 april 2010 om 07:45:
[...]

Het maakt niet zo veel uit wat ik aanneem of niet. Ik gun je de waarheid graag toe. Vandaar dat ik dat zei. Maar het is ook iets van ieder mens in relatie tot God. Ik heb een paar wonderen persoonlijk meegemaakt, wat zelden door een ander geloofd wordt, dus zal het wel iets tussen God en mij zijn en houd ik het dan ook maar tussen God en mij.  ;)
Wat dacht je dat ik dwaalde? Kerel, ik heb mijn betoog van a tot z onderbouwt, dat heb ik jou nog niet zien doen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #169 Gepost op: april 24, 2010, 08:26:15 am »

quote:

Piebe schreef op 24 april 2010 om 08:15:
Hoezo ben ik egoïstisch als ik een ander probeer te behandelen zoals ik zelf graag behandeld word? Wat een vreemde logica zeg. Ik vind het veel egoïstischer om mensen maar ongevraagd het evangelie door de strot te drukken omdat jij vindt dat het moet, terwijl in de regel niemand op een preek zit te wachten.

Je hebt de brede weg en de smalle weg. Als er niemand ooit geëvangeliseerd had, dan hadden we het evangelie niet gehad.
Ik geloof daarom ook dat God van mensen nog steeds gebruik maakt.
Wanneer God je kan gebruiken om iemand het bevrijdende evangelie mee te geven, zodat die gered kan worden van de dood, dan is het egoïstisch als je het niet doet. Dan handel je tegen Gods wil in.
Dus ja, dan is het egoïstisch.

Zijn vraag doet me denken aan wat ik eens een keer in het oude testament gelezen heb. Daarin staat dat als je iemand ziet dwalen en hem waarschuwd, dan heb je gedaan wat je moest doen en is het aan die persoon wat die doen. Wanneer je iemand ziet dwalen, maar je waarschuwd hem niet, terwijl hij wel je waarschuwing had opgevolgd als je hem gewaarschuwd had, dan gaat door jou nalatigheid die persoon verloren en zal God je zelf ook ter verantwoording roepen.

De bijbel is soms best confronterend. Dat ging over een situatie van een jood die een andere jood ziet zondigen. Zou God ons vandaag de dag niet verantwoordelijk kunnen stellen over het lot van vele anderen?

Ik geloof van wel.

Als die verkoper de man in zijn winkel niet aangesproken had, dan was die man op het slechte pad door gegaan en hij zat te denken aan zelfmoord toen. Het was naar aanleiding van de paar hele korte opmerkingen van de verkoper die eerlijk zei wat hij toen dacht, dat deze crimineel zich uiteindelijk bekeerde.

Het evangelie hoort ook te prikkelen.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2010, 08:30:35 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #170 Gepost op: april 24, 2010, 08:32:53 am »
'Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?
Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.'  (1 Kor 12,29-31)

Wat is die weg? Ik heb het al een paar keer aangehaald, het is de uitnemendheid van de liefde, maar daar wil jij niks van weten.
« Laatst bewerkt op: april 24, 2010, 08:34:48 am door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #171 Gepost op: april 24, 2010, 08:33:18 am »

quote:

Piebe schreef op 24 april 2010 om 08:16:
[...]

Wat dacht je dat ik dwaalde? Kerel, ik heb mijn betoog van a tot z onderbouwt, dat heb ik jou nog niet zien doen.

Je wil er ook niet over hebben vanwege de gevoeligheid, dus tja, waarom zou ik :)

Dat christenen van elkaar denken te dwalen is algemeen bekend, zo denk jij ook over mij  :P

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #172 Gepost op: april 24, 2010, 10:30:52 am »

quote:

gaitema schreef op 24 april 2010 om 08:33:
[...]

Je wil er ook niet over hebben vanwege de gevoeligheid, dus tja, waarom zou ik :)

Dat christenen van elkaar denken te dwalen is algemeen bekend, zo denk jij ook over mij  :P
Paulus leert mij dat de liefde de belangrijkste is van de enige drie resterende gaven van de Geest en ik geloof dat. Als jij daarom vindt dat ik dwaal, hoe kijk je dan tegen Paulus aan?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #173 Gepost op: april 25, 2010, 02:19:52 am »
Geloof, hoop en liefde bedoel je?
Daarvan is de liefde het belangrijkste, maar het is jouw misverstand dat je zegt dat Paulus enkel dat als gaven genoemd heeft. We hebben er nog in een jeugddienst over. Er zijn gaven als bijstand verlenen, de gave van troosten, de gave van profetie, de gave van onderwijzen etc.
Dat halen we juist uit de brieven van Paulus. sterker nog: ons jaarthema is "op weg met Paulus". Nog sterker :) , ik kwam met zo wel dat jaarthema als de bijbelgedeelte en het thema voor die dienst aanzetten. Het spreekt dan voor zich dat ik Paulus hoog aanschrijf.

Bovendien koppel je zaken los van elkaar. Je koppeld evangelisatie los van de liefde, maar evangelisatie is juist een uiting van liefde.

Evangelisatie is te vangen binnen het feit dat we afgelopen zondag nog in onze kerk leerden, namelijk dat in het christelijk geloof 1+1 niet altijd 2 is, maar ook wel eens 3.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 02:31:09 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #174 Gepost op: april 25, 2010, 02:24:57 am »

quote:

Piebe schreef op 24 april 2010 om 08:32:
'Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?
Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.'  (1 Kor 12,29-31)

Wat is die weg? Ik heb het al een paar keer aangehaald, het is de uitnemendheid van de liefde, maar daar wil jij niks van weten.

Nu dwaal je weer door te zeggen dat ik daar niets van wil weten, want daar weet jij helemaal niets van  :P

Evangelisatie is nooit in mijn ogen in het geval van een situatie waarin 1+1 dan 2 is, want dan zou er inderdaad niets vruchtbaars uitkomen en zou er niets liefdevols ontstaan.

1+1 moet binnen evangelisatie altijd 3 zijn. Aan ons allemaal de vraag wat niet de eerste twee willen, maar juist die Derde Wil. Daarin gaat God met een ieder een andere weg.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #175 Gepost op: april 25, 2010, 10:02:28 am »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 02:19:
Geloof, hoop en liefde bedoel je?
Daarvan is de liefde het belangrijkste, maar het is jouw misverstand dat je zegt dat Paulus enkel dat als gaven genoemd heeft. We hebben er nog in een jeugddienst over. Er zijn gaven als bijstand verlenen, de gave van troosten, de gave van profetie, de gave van onderwijzen etc.

Dat is precies het gevaar van evangeliseren, voor je het weet leer je een ander iets wat niet waar is.

1 Kor 13,8
De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

Dit is waar ik mijn stelling op baseer, niks meer en niks minder! :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #176 Gepost op: april 25, 2010, 10:33:34 am »
Maar ook hier staat niet wanneer dat stopt. dat is jou eigen toevoeging.

Neemt nog steeds niet weg dat wanneer iemand zou bekeren als je hem het evangelie brengt en je doet dat niet, dat je dan niet goed bezig zou zijn.

Vandaar ook, vraag je af wanneer 1+1 dan 3 is en geen 2.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #177 Gepost op: april 25, 2010, 10:35:16 am »
Wat is erger?
A.Een misverstand over wonderen
B. verloren gaan

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #178 Gepost op: april 25, 2010, 11:36:19 am »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 10:33:
Maar ook hier staat niet wanneer dat stopt. dat is jou eigen toevoeging.
Mijn eigen toevoeging? Nee hoor, de realiteit leert me dat zulke wonderen en tekenen vandaag de dag niet meer voorkomen en een enkele uitzondering bevestigt slechts de regel. Daaruit trek ik inderdaad de conclusie dat het nu gestopt is en ik voel er niks voor om tegen een ander te liegen en ook niet tegen mezelf. Waarom zou je geheel tegen de realiteit ingaan? Als je vanuit die positie begint te evangeliseren zul je ieder sceptisch mens bij God vandaag jagen en het tegendeel bereiken van wat je beoogt. Wonderen en tekenen behoren tot het verleden en wat resteert is de liefde. Daar is tenminste wel bewijs voor, in tegenstelling tot wat jij beweert.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #179 Gepost op: april 25, 2010, 12:57:16 pm »
Dus toch niet op basis van bijbelkennis, maar kijken naar de realiteit. Ik ben ook van het bekijken van de realiteit en de bijbel, en daarom zeg ik ook: "je moest het eens weten hoeveel God nog doet uit liefde."

Maar voor mij is dat geloven in wonderen niet van betekenis als het niets doet met je eigen leven. Het gaat er natuurlijk om dat je een persoonlijke bekering door maakt. Zalig zijn de mensen die niet zien, maar toch geloven. Toch heb je mensen die eerst zien en dan geloven.

Ik heb het eerst in mijn eigen familie moeten zien, net als mijn oom om zekerheid te krijgen in mijn geloof. Daarvan was de bijna dood ervaring doorslaggevend. Ook de gebedsgenezing speelde een rol.

Vandaag heb ik van mijn vader kaartjes meegekregen die in onze kerk zijn uitgedeeld.  Op 9 mei om 10.15 uur komt in het hervormd centrum van Nijverdal Arie Boomsma van de KRO met zijn vader ds. Pieter Boomsma een verkondiging en een discussie houden over het thema: "Geloof, wat heb je eraan?"

Dit is een evangelisatie dienst. Het is de bedoeling dat we deze kaartjes als uitnodiging meegeven aan anderen. Geheel vrijwillig, we zijn nergens toe verplicht.
Mijn vader geeft het op de bouw waar hij als timmerman werkt aan collega's, ik wil het aan mijn vrienden en mijn neef geven.

Het is ongedwongen en speciaal voor hen georganiseerd.

Wie weet zal God hen er naar toe bewegen.
Ik geloof dat gebed hier bij heel belangrijk is.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #180 Gepost op: april 25, 2010, 04:26:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 10:35:
Wat is erger?
A.Een misverstand over wonderen
B. verloren gaan
Gelukkig hangt het niet van jouw evangelisatie-arbeid af of mensen gered worden of verloren gaan. Het zou wat wezen!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #181 Gepost op: april 25, 2010, 05:05:39 pm »

quote:

Ursa schreef op 25 april 2010 om 16:26:
[...]

Gelukkig hangt het niet van jouw evangelisatie-arbeid af of mensen gered worden of verloren gaan. Het zou wat wezen!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant ook weer niet. Gods wil gebeurd, maar wij moeten wel meewerken.
God stelt ons voor veel bewust verantwoordelijk.

Ik noemde al het voorbeeld van de verkoper die het evangelie door gaf. als die man niet het evangelie doorgegeven had, dan was het niet goed afgelopen met de crimineel.

Dan moet ik er wel bij zeggen: doorgeven als doorgeefluik. God spreekt dan door die verkoper heen.

God houdt wel overal rekening mee, maar verwacht wel wat van ons.
Zo zeiden in de tweede wereldoorlog heel veel christenen en dominee's in Nederland dat ze de joden niet hoefden te helpen, omdat God niet afhankelijk was van de christenen en dat God  zelf ze ook kon redden. Andere christenen gehoorzaamden weer de overheid van de bezetters. Dat is het gevaar van het: "het hangt niet van ons af."

Veel protestanten zijn lam, lauw en passief omdat ze denken dat alles van God af hangt. Je kan niet voor God kiezen, je kan niets doen, alles wat gebeurd doet God. Nou, zo werkt dat nu ook weer niet.

God heeft van ons wel mensen met een vrije wil gemaakt. Met de vrijheid om mee te werken aan het opbouwen of afbreken van Gods koninkrijk. Wie niet mee werkt met het opbouwen van Gods koninkrijk, die breekt het af.

In alles is de vraag: wil God me hier gebruiken of niet? Zelfs in kerkambten. Je kan er wel voor kiezen om diaken of ouderling te worden, maar dat wil nog niet zeggen dat God jou daar wil hebben. Gods wil moet gebeuren.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2010, 05:22:34 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #182 Gepost op: april 25, 2010, 05:06:58 pm »
Daarbij moet ik nog steeds denken aan wat ik eens in het oude testament las over een jood die zijn broeder waarschuwd tegen dwaling en de jood die dat niet doet. Die jood die dat niet doet werd ook verantwoordelijk gesteld voor het dwalen van zijn broeder, omdat hij geen enkele moeite deed om zijn broeder terecht te wijzen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #183 Gepost op: april 26, 2010, 09:30:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 25 april 2010 om 17:06:
Daarbij moet ik nog steeds denken aan wat ik eens in het oude testament las over een jood die zijn broeder waarschuwd tegen dwaling en de jood die dat niet doet. Die jood die dat niet doet werd ook verantwoordelijk gesteld voor het dwalen van zijn broeder, omdat hij geen enkele moeite deed om zijn broeder terecht te wijzen.
En als iemand niet christen is maar wel zijn naaste liefheeft als zichzelf, moet zo iemand het evangelie nog verkondigd worden?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Evangeliseren?
« Reactie #184 Gepost op: april 29, 2010, 01:29:06 am »
Die zou het maar wat graag willen weten.
Maar Jezus zei het al: gezonde mensen hebben geen dokter nodig, Ik kom voor de zieke mensen.