Hendrik-NG schreef op 23 april 2010 om 14:47:[...]
Misschien betekent dat dat in deze contreien de mensen zo
sceptisch zijn geworden dat ze TOCH niet tot geloof gaan komen, ook al
zou de verkondiging van het evangelie gepaard gaan met grote tekenen en wonderen?? Ook de Geest zal wellicht denken "Ik gooi geen paarlen voor de zwijnen"...
Ook
ik hoor de verhalen over tekenen en wonderen bij de verkondiging van het evangelie in
andere delen van de wereld... Maar intussen ben ook ik een kind van mijn omgeving en tijd... Die berichten doen bij mij OOK de wenkbrauwen fronsen... Ik heb er moeite mee om DAT te geloven... Terwijl aan de andere kant ik niet het gevoel heb dat mijn geloof op een lager niveau staat OMDAT ik niet verwacht dat er direct om me heen wonderen MOETEN gebeuren... Intussen WEET ik dat de Heilige Geest ook in mij Zijn werk aan het doen is... Ik geloof niet voor niets, denk ik dan...
NB: intussen zie ik ook om me heen zaken gebeuren die
meer dan toevallig zijn omdat ze alle statistiek "tegen zich hebben"... Een
persoonlijke ervaring uit een tijd waarin bij mezelf "hevige twijfel woedde" (het ging niet zo heel erg goed met me toen - en ben echt niet
altijd zo "vast van overtuiging" geweest)... Ik woonde toen in Den Haag (zal ergens jaren '90 zijn geweest) en was eens op weg met de tram, dwars door de Schilderswijk, op een tijdstip van de avond dat de tram akelig niet-vol zit met volk dat je liever zou mijden... Er stapt bij een onmogelijke halte (een verlaten "Mart" aan het Hobbemaplein - de autochtone bevolking
die er nog woonde stemde volgens mij
toen al Wilders...) een oude dame in... Zegt tegen me: "Jezus houdt van je". En stapt de volgende halte weer uit... Midden in de Schilderswijk (die op dat moment werd "gerenoveerd", lees: platgegooid).
Wat had die dame in de tram te zoeken?? De scepticus zal zeggen: ze was toch
echt gewoon op weg naar haar eigen bestemming...
Ik kan je zeggen dat geen
enkele andere opmerking me ooit
meer recht overeind gezet heeft dan
die uitspraak van
die dame... En dat geen enkel ander "wonder" me ooit meer had kunnen ondersteunen... Ik teer er nog steeds op... Maar wat zou nu de kans zijn, dat je dat overkomt??? Toch nagenoeg
nul...
Dus: nee, ik geloof niet in wonderen, en TOCH gebeuren ze... (NB: dat wil NIET zeggen dat ik niet geloof dat God geen wonderen kan
doen... dat is iets heel anders!!)