Auteur Topic: Kerkbezoek in Salland eo  (gelezen 1856 keer)

cengizkhann

• Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Gepost op: april 27, 2010, 03:02:15 pm »
Gegroet iedereen,

Ik zou graag eens een keertje een kerk willen bezoeken tijdens een dienst. Aangezien ik dat nog nooit eerder gedaan heb ken ik de gebruiken enz. niet. Die drempel is vrij hoog omdat ik niet weet of ik zomaar een kerk kan binnenlopen, of dat ik eerst nog een afspraak moet maken met de dominee ofzo. Verder ben ik bang dat mensen mij raar aan gaan kijken (omdat ik turks ben en er dus ook "moslimachtig" uitzie. Ik ben dan bang dat ik ongewild onrust ga veroorzaken in de kerk...zo van "die gast komt hier herrie schoppen" ofzo. Verder weet ik de tijden niet dat ik naar de kerk kan gaan. Ik wil dan niet halverwege de dienst binnen komen wandelen omdat ik dan zelfs meer aandacht van de kerkgangers ga trekken. Bovendien is mijn vrouw hier ook erg geinteresseerd in. Echter, bij haar is er nog een ander obstakel, namelijk dat zij een hoofddoek draagt (op een moderne en modieuze manier, maar desalniettemin een hoofddoek). Dit betekent dat zij (bijna) zeker weten aandacht gaat trekken van argwanende kerkgangers.
Verder maakt het ons niets uit wat voor kerk het is. Het mooiste zou natuurlijk zijn om verschillende kerken te gaan bezoeken en met elkaar hun gebruiken en rituelen te vergelijken.
Graag jullie advies hierover.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2010, 03:09:00 pm »

quote:

cengizkhann schreef op 27 april 2010 om 15:02:
Gegroet iedereen,

Ik zou graag eens een keertje een kerk willen bezoeken tijdens een dienst. Aangezien ik dat nog nooit eerder gedaan heb ken ik de gebruiken enz. niet. Die drempel is vrij hoog omdat ik niet weet of ik zomaar een kerk kan binnenlopen, of dat ik eerst nog een afspraak moet maken met de dominee ofzo. Verder ben ik bang dat mensen mij raar aan gaan kijken (omdat ik turks ben en er dus ook "moslimachtig" uitzie. Ik ben dan bang dat ik ongewild onrust ga veroorzaken in de kerk...zo van "die gast komt hier herrie schoppen" ofzo. Verder weet ik de tijden niet dat ik naar de kerk kan gaan. Ik wil dan niet halverwege de dienst binnen komen wandelen omdat ik dan zelfs meer aandacht van de kerkgangers ga trekken. Bovendien is mijn vrouw hier ook erg geinteresseerd in. Echter, bij haar is er nog een ander obstakel, namelijk dat zij een hoofddoek draagt (op een moderne en modieuze manier, maar desalniettemin een hoofddoek). Dit betekent dat zij (bijna) zeker weten aandacht gaat trekken van argwanende kerkgangers.
Verder maakt het ons niets uit wat voor kerk het is. Het mooiste zou natuurlijk zijn om verschillende kerken te gaan bezoeken en met elkaar hun gebruiken en rituelen te vergelijken.
Graag jullie advies hierover.
OP www.gkv.nl kun je een overzicht vinden van alle kerken die online zijn te benaderen en die een site met diensttijden hebben.
Mocht je in het Noorden zitten dan ben ik wel bereidt om met je samen te gaan.
Overigens valt het met die aandacht wel mee, ik ken wel meer mensen die met een hoofddoek op de kerk ingaan :)
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2010, 03:11:41 pm »
Hoşgeldiniz!

Bij ons is er zeker ruimte voor (GKv in Amsterdam west). Niet dat jullie niet zullen opvallen, diverse gemeenteleden zullen zeker geïnteresseerd zijn in hoe jullie bij ons in de dienst beland zijn. Maar ze zullen het zeker niet zien als onrust stoken.

Er is geen beperking aan het bezoeken van een dienst.
Enige beperking die er is (voor zover ik kan nagaan), is deelname aan het avondmaal. Dat staat alleen open voor belijdende leden. Maar dat is niet elke dienst, dus de kans is niet heel groot dat je dat treft.

Overigens ben ik wel eens in een moskee (Al Taweed, jaja) geweest, heb daar het onderwijs voor moslima's bijgewoond. Zulk 'bij elkaar op bezoek gaan' vind ik positief.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 03:13:54 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cengizkhann

• Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2010, 03:12:49 pm »
dank je wel voor je snelle reactie okidoki, Ik stel je aanbod erg op prijs.
Ik woon echter in Salland, dat is dus niet helemaal in het noorden.
Men wordt alleen door zelf denken overtuigd; Daarom laten maar weinig mensen zich overtuigen...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2010, 03:16:23 pm »
Dit is wellicht wat? Daar zijn iig meer mensen die elkaar niet kennen. Daar spreken heel bekende christenen, dus 't zal er wel druk worden.
Evangelisatiedienst Nijverdal 9 mei
Gaitema wil jullie vast op sleeptouw nemen.

cengizkhann

• Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2010, 03:31:01 pm »
Nijverdal is inderdaad praktisch bij mij om de hoek, dus dat is best wel een optie. Maar hoe moet ik dat dan zien? is dat een soort "uit de kluiten gegroeide kerkdienst" of wat? Daar ben ik juist in geinteresseerd, zo van waar bestaat een kerkdienst uit, wat wordt er verricht, (eigenlijk ook het hoe en waarom, maar ben bang dat ik daar geen eenduidige antwoorden op ga krijgen), hoe is de interactie met de rest van de kerkgangers, proeven van de sfeer, dat soort dingen. En dan kerken van verschillende gemeenschappen bezoeken en kijken wat ze met elkaar gemeen hebben, waar ze in verschillen of juist de nadruk op leggen enz.
Dat er een of ander kerkgeleerde uren lang over een onderwerp staat te praten vind ik, met alle respect, dan weer wat minder interessant.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkbezoek in Salland eo
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2010, 03:50:50 pm »
Ik vermoed dat de verschillende soorten gereformeerde kerken best op elkaar lijken. De verschillen tussen de ene regio en de andere regio zijn denk ik groter.

Als je verschillen wil zien, zou ik de (ochtend)dienst van de volgende kerken/kerkverbanden bezoeken:
- gereformeerd (CGK, GKv, NGK) of protestants (PKN)
 (en voor het contrast zou je naar onze GKv gemeente in Amsterdam kunnen afreizen, dan zie je die regionale verschillen duidelijk...)
- katholiek (een mis op zaterdagavond)
- evangelisch/baptist/pinkster
- oud-gereformeerd (maar daar komt je vrouw denk ik niet makkelijk binnen; en jij wellicht ook niet; is sterk orthodox)

Het is handiger om met iemand mee te gaan, denk ik. Maar dat hoeft niet.
Er is geen onderscheid tussen mannen en vrouwen.
« Laatst bewerkt op: april 27, 2010, 05:11:00 pm door elle »