quote:
Nee, dat lezen we ook niet, omdat er in mijn ogen ook geen huwlijk is

Wat ik wilde helder maken is het begrip: "éénheid"
God denkt niet in verdeeldheid, want satan zorgde voor verdeeldheid. God is een God dat streeft naar éénheid. Eens zullen wij in Hem zijn en Hij in ons, dan zal er geen verdeeldheid meer zijn.
Wat Jezus kenmerkend maakt als God is dat Hij de hele schepping schiep. Ik snapte dat als tiener niet, omdat ik ook las dat de Vader de aarde schiep. Om het te begrijpen had ik Gods idee van "eenheid" nodig. Zoals Hij een man en vrouw dat trouwt als één beschouwd, zo beschouwd Hij zichzelf met zijn Zoon ook als één, niet vanwege een huwlijk, maar vanwege een volmaakte Vader Zoon reatie.
De Geest van God maakte zijn Zoon één met Hem. Satan had geen enkele macht over Jezus in tegenstelling tot ons. Zo éénvoudig. God is enkel de Vader en Hij kan die Godheid delen met wie Hij wil, iets wat Jezus niet zelfstandig buiten de Vader om kan.
[...]
quote:
Romeinen 7,1-4 toont aan dat God zich gehuwd beschouwde met de Joden en dat lijkt mij voldoende onderbouwing, lees anders Jesaja 3,8 en Ezechiel 23,4 ook maar eens.
Romeinen 7: 1 t/m 4 gaat over de gebondenheid aan de wet met als voorbeeld gewoon de huwlijks- en trouwprincipes van de joden. Je vergeestelijkt het. In dat geval zijn er betere teksten te vinden wat wel over het huwlijk van God met Israël gaat, waarin het joodse volk ook als een ontrouwe overspelige vrouw wordt afgebeeld. Zoals inderdaad in Ezechiël 23 en Jesaja 3: 8 zegt daar ook inderdaad wat over.
Maar goed, ik had het dan ook niet over het begrip huwlijk, maar het éénheidsdenken van God.
quote:
Correctie, ik geloofde al dat Jezus de Vader was voordat Nunc mij op het modalisme wees, dus hoe kan ik beinvloed zijn door een stroming waar ik nog nooit van had gehoord?
Ook bevreemdt het me dat uitgerekend jij me hier van beticht, want je hebt zelf lopen verkondigen dat je bij ene Vincent in de leer bent! Kijk maar uit dat je kritiek op mij niet veel meer op jou van toepassing is.
Okee, ik begreep uit jullie gesprek dat dit jou bron was. Dat bleek dus niet zo te zijn. Ik ben trouwens natuurlijk in de leer bij Jezus, maar op het ene punt zou ik van Vincent wat kunnen leren, op het andere punt van Riemer en weer op een ander punt heb ik veel geleerd van pater Amadeüs, daarnaast van ds Boomsma, maar vooral nog gewoon van mijn eigen ouders. Ik leer dus vooral van Jezus.
Dat wat ik je hier vertel is iets wat ik puur zelf ontdekt heb en later pas bevestigd kreeg door sommige andere christenen, maar dat was pas jaren later. Meer dan tien jaar later zelfs. En dat gaf me de zekerheid dat God me dit door zijn Geest geleerd heeft. En dan doel ik niet op een valse God, maar de Vader van Jezus Christus die in Jezus onze zonden weg droeg, ons vrijgekocht heeft van het wettische slavenjuk. In liefde staan wij in een Pappa kind relatie en zal dat ons heiligen. Jezus is voor ons De Bemiddelaar geweest die in onze plaats de straf droeg en wij in zijn plaats de zegen droegen.