Volgens mij is het probleem niet zozeer vrijlaten of niet maar of men elkaar wel vertrouwt in de kerk. In de actuele situatie speelt wantrouwen m.i. een belangrijke rol, bijvoorbeeld over vasthouden aan de bijbel, een nogal basaal vertrouwen.
Ik zou zeggen: vertrouw elkaar in de kerk. De mensen zijn echt niet de kerk aan het uithollen. Vertrouw er dus maar eens op dat ook gewone GKV-ers oprecht willen geloven en op een bijbelse manier in de kerk bezig willen zijn. Eerlijk gezegd komt de constante stroom van ongenuanceerde en ongefundeerde aantijgingen van het tegendeel mijn neus uit. Je ondermijnt daarmee constant het vertrouwen in elkaar. Dat is in ieder geval fout, hoe je het ook wendt of keert.
En vertrouw op God. De kerk is in Zijn hand, je hoeft echt niet een handje te helpen (Uzza!). Als mensen doen we het constant fout, verwijten aan elkaar over zo ongeveer alle geboden zijn nu wel langs gekomen in de discussie. Dat klopt ook, mensen zijn zondig, dat is niets nieuws. Het gaat er niet om zondeloos te willen worden, of het zo goed mogelijk te doen, maar om de erkenning dat we zondig zijn en dus Jezus Christus nodig hebben. 'Wie het van de werken der wet verwachten zullen door de wet geoordeeld worden.'
Als christen mag er van uitgaan dat het goed komt. Met alles. Omdat de oplossing al aan het kruis volbracht is. Je hoeft je broeder niet te redden, je hoeft de kerk niet te redden, je hoeft de bijbel niet zeker te stellen.
Heb lief en doe wat je wilt - Augustinus