Auteur Topic: Elkaar ruimte laten in de kerk.  (gelezen 1078 keer)

Maarten

• Bekijk profiel
Elkaar ruimte laten in de kerk.
« Gepost op: september 17, 2003, 12:38:39 pm »
De gesprekken en discussies in het topic scheuring in gkv? waaieren nogal uiteen. Eén van de vragen die wel een aantal keer gesteld zijn maar waar niet echt op ingegaan is, luidt:

Welke ruimte voor verschil van inzicht kun je laten bestaan in de kerk?

Het is immers duidelijk dat er verschil van inzicht is op een aantal concrete punten. Zeker voor de bezwaarden, maar ik neem aan ook voor anderen, gaat het niet om kleine en onbelangrijke zaken. En van beide kanten is men oprecht in het innemen van zijn of haar standpunt. Verder discussiëren kan en mag natuurlijk altijd, maar mij lijkt het meer tijd voor de vraag hoe je daar nu verder mee omgaat. Wat kun je van elkaar(!) verdragen. Hoeveel ruimte gun je elkaar - ook al meen je zeker te weten dat de ander 'fout' zit.

En, om de omgekeerde vraag ook maar te stellen: welke ruimte geef je elkaar niet?
« Laatst bewerkt op: september 17, 2003, 12:43:21 pm door Maarten »
Maarten van Loon

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 17, 2003, 01:04:37 pm »
Volgens mij is het probleem niet zozeer vrijlaten of niet maar of men elkaar wel vertrouwt in de kerk. In de actuele situatie speelt wantrouwen m.i. een belangrijke rol, bijvoorbeeld over vasthouden aan de bijbel, een nogal basaal vertrouwen.

Ik zou zeggen: vertrouw elkaar in de kerk. De mensen zijn echt niet de kerk aan het uithollen. Vertrouw er dus maar eens op dat ook gewone GKV-ers oprecht willen geloven en op een bijbelse manier in de kerk bezig willen zijn. Eerlijk gezegd komt de constante stroom van ongenuanceerde en ongefundeerde aantijgingen van het tegendeel mijn neus uit. Je ondermijnt daarmee constant het vertrouwen in elkaar. Dat is in ieder geval fout, hoe je het ook wendt of keert.

En vertrouw op God. De kerk is in Zijn hand, je hoeft echt niet een handje te helpen (Uzza!). Als mensen doen we het constant fout, verwijten aan elkaar over zo ongeveer alle geboden zijn nu wel langs gekomen in de discussie. Dat klopt ook, mensen zijn zondig, dat is niets nieuws. Het gaat er niet om zondeloos te willen worden, of het zo goed mogelijk te doen, maar om de erkenning dat we zondig zijn en dus Jezus Christus nodig hebben. 'Wie het van de werken der wet verwachten zullen door de wet geoordeeld worden.'

Als christen mag er van uitgaan dat het goed komt. Met alles. Omdat de oplossing al aan het kruis volbracht is. Je hoeft je broeder niet te redden, je hoeft de kerk niet te redden, je hoeft de bijbel niet zeker te stellen.

Heb lief en doe wat je wilt - Augustinus
« Laatst bewerkt op: september 17, 2003, 01:16:44 pm door xgnoom »
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

pippi

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2003, 01:05:58 pm »
Moeilijk onderwerp.
In hoeverre heb je verantwoordelijkheid naar elkaar toe? Sommige dingen zijn werkelijk ontoelaatbaar, niet alleen t.o.v. God maar ook tegenover overheid bijvoorbeeld. Dan lijkt het me niet meer dan redelijk dat je elkaar daar over aanspreekt!
Wat als iemand daar in oprecht gesprek met God van overtuigd is dat hij/zij Zijn wil volgt? En dat tegen de algemene regels van de kerk ingaat?
En wat is dan de norm? de mening van de meerderheid?
Wat ik een belangrijk onderscheid vind is, dat als jij lid wordt van een bepaalde kerk/ gemeente, je weet wat deze gemeente voor regels heeft (in de GKV 3 formulieren) en als je lid wordt, wordt er van je verwacht dat je je daar, zo je er al niet achter staat, toch an conformeert en zeker je mond over houdt.
Bij de gebeurtenissen oa in Berkel is er echter wat anders aan de hand, daar zijn de regels veranderd en daardoor voelen mensen zich niet meer thuis.
de meerderheid nog echter wel. Wat niet wil zeggen dat die dan gelijk hebben. Ja en als je je dan niet thuis meer voelt, kun je er beter uit stappen. Dat kan ik begrijpen, gebeurt wel vaker. Waar ik wel moeite mee heb is de enorme ophef die er over gemaakt wordt, en helemaal de verwijten die gepaard gaan met claims op het ware kerk zijn. Waar gaat het dan nog om?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 17, 2003, 01:30:34 pm »
ik had een nogal lange reactie, maar posten lukt niet, komt later wel sorry!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2003, 12:31:58 pm »
Elkaar vrijlaten in persoonlijke meningen (Romeinen 14).
Elkaar niet vrijlaten in leer (I Tim. 4) en leven (Matth. 18:15).

Simpel toch?  ;)

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2003, 01:29:51 pm »

quote:

op 18 Sep 2003 12:31:58 schreef Peter:
Elkaar vrijlaten in persoonlijke meningen (Romeinen 14).
Elkaar niet vrijlaten in leer (I Tim. 4) en leven (Matth. 18:15).

Simpel toch?  ;)

Tja Peter je hebt natuurlijk gelijk. Het probleem ontstaat vooral als mensen meningen gaan verwarren met leer of andersom en dat is nu net aan de hand in discussie over Reformanda. Reformanda zegt dat het fout gaat met de leer van de kerk, terwijl anderen daartegenover stellen dat het slechts om een veranderd inzicht van mening gaat.

Het wel of niet werken op zondag zie ik als mening, anderen maken daar een leerstuk van.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 18, 2003, 01:45:08 pm »
Inderdaad (vandaar ook dat lachebekje).
Want simpel is het natuurlijk helemaal niet.
Misschien is 'onderscheiden waar het op aan komt' wel een levenslang proces.

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 18, 2003, 04:38:38 pm »

quote:

op 17 Sep 2003 13:05:58 schreef pippi:
Wat ik een belangrijk onderscheid vind is, dat als jij lid wordt van een bepaalde kerk/ gemeente, je weet wat deze gemeente voor regels heeft (in de GKV 3 formulieren) en als je lid wordt, wordt er van je verwacht dat je je daar, zo je er al niet achter staat, toch aan conformeert ...

Veel van waar het nu bij de huidige discussies/verschillen van inzicht om gaat, wordt in de belijdenisgeschriften hooguit aangestipt. Als we het er in de kerk al over eens waren, dan was dat een soort consensus op basis van een gemeenschappelijke overtuiging dat iets volgens Gods Woord is toegestaan of juist niet. Neem bijvoorbeeld het stemrecht van vrouwen bij verkiezingen voor ambtsdrager. Nergens in onze kerkelijke papieren stond rechtstreeks dat dit wel of niet was toegestaan. (Bij mijn weten stond er ook nergens dat alleen mannen ambtsdrager kunnen zijn ;) !)

Als er op een bepaald gebied niets in de 3 formulieren of de 'synodale' jurisprudentie staat wil dat natuurlijk niet zeggen dat je elkaar dan op dat gebied nergens aan kunt houden. Maar in zekere zin gunnen we elkaar dan meer vrijheid (dacht ik...) en daarom lijkt het me mogelijk dat er blijvende verschillen binnen de kerken en tussen kerkleden kunnen zijn. De problematiek rond echtscheiding vind ik hier een goed voorbeeld van. Alleen tenzij ik er heilig van overtuigd was  (maar misschien dan zelfs nog niet eens) dat een 2e huwelijk te allen tijd door God verboden is, zou ik hiervan nooit een kerkscheidende factor willen/durven maken. Een soortgelijke redenering geldt voor mij wat betreft de zondag(srust).
Maarten van Loon

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 18, 2003, 05:04:41 pm »
is dit niet ongeveer hetzelfde topic als http://forum.gkv.nl/showt...327&pageID=255#bottom ?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 18, 2003, 09:07:34 pm »

quote:

op 18 Sep 2003 17:04:41 schreef Zacharov:
is dit niet ongeveer hetzelfde topic als http://forum.gkv.nl/showt...327&pageID=255#bottom ?
Je bedoelt hetzelfde als dit.

[off-topic]als je wilt zien hoe je zo'n link maakt, klik dan even op quote, dan kun je 't zien. Om te 'cancelen' druk je weer op 'Vorige' in je browser.