Auteur Topic: De onlogica logisch maken?  (gelezen 2234 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
De onlogica logisch maken?
« Gepost op: mei 14, 2003, 09:39:03 pm »
Onlangs werd door één van ons de volgende passage gepost:

'God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben. Zou Hij zeggen en niet doen, of spreken en niet volbrengen?' Aldus bileam in Numeri 23:19. 'Berouw hebben; heeft tot gevolg het herzien van een oordeel en het veranderen van een plan. Het is nooit nodig, dat God zoiets doet. Want zijn plannen komen voort uit zijn alwetendheid, die verleden, heden en toekomst omspant.
(...)
Toch zijn er een aantal bijbelteksten, waarin van God gezegd wordt, dat Hij 'berouw heeft' (Gen. 6:6vv; 1 Sam 15:11; 2 Sam. 24:16; Jona 3:10; Joël 2:13vv). In elk van deze gevallen gaat het om een herziening van de manier, waarop God bepaalde mensen behandelt, in overeenstemming met de manier, waarop deze mensen reageren op Gods handelswijze. Er wordt echter niet gesuggereerd, datGod deze reactie niet voorzien zou hebben en er door verrast werd. Dat die reactie dus een streep door zijn eeuwige plan zou halen. Het feit dat God met een mens op een nieuwe manier wil omgaan wil nog niet zeggen, dat Hij zijn eeuwige plan nu veranderd heeft.

(Stukje uit "God leren kennen" van J.I. Packer)

In het kort gezegd beweert Packer dus, dat Gods berouw hoort bij Gods eeuwige plan????
Dit klinkt net zoiets als boos zijn op je kinderen omdat ze niet doen wat je zegt en ze om die reden het ziekenhuis in slaan. Vervolgens daar weer spijt van hebben en zeggen dat je dit nooit meer zult doen (vgl. Genesis 6:6 en Genesis 8:21), en er vervolgens bij beweren dat deze 2 vormen van berouw thuis horen in het Eeuwige plan van God (Packer).
Dit noemen ze "wringen". Dat betekent: het met elkaar in overeenstemming forceren van bijbelpassages waar dat gewoon niet kan.
Dit soort praktijken weerhoudt mensen ervan om hun vertrouwen op God te stellen.

Als je eerbied hebt voor je de bijbel doe je haar dit niet aan, maar erken je dat de bijbel door mensen geschreven is, die dus fouten kunnen maken.
Je wint daar respect mee voor de zaak waarvoor je staat.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2003, 09:59:06 pm »
Berouw hebben is een tekst voor mensen.

God verandert niet van gedachten. God is ver weg, hoogverheven almachtig, groots...en..klein als een baby!
Het raakt de kern onzer religie. Maar goed, teksten als 'het berouwde God dat Hij de mens geschapen had' e.d. zijn niet meer dan het toeschrijven van menselijke emoties aan God, schrijft Calvijn ergens geloof ik. Het komt er dan weer niet op meer dat God een projectie van onze gedachten wordt, God is ontologisch en niet te claimen (hoe filosofisch..bah :( ). Maar het gaat erom dat God Zich met mensen bemoeit, ontzettend dichtbij hen is, hen kent bij name etc.
Dan proberen de door de Heilige Geest gedreven bijbelschrijvers aan te geven hoe God met ons omgaat. Vaak zijn dat ook erg menselijke uitdrukkingen: de bijbeltaal is geen verheven taal in mijn optiek en de Bijbel is niet direct door God geschreven (uitzonderingen mogelijk zoals de Tien Geboden).
Vaak wordt voor de relatie gelovige-God een huwelijksrelatie aangegeven; dat is een beeld. In dat beeld kan je ook zeggen dat God berouw heeft, maar dat hebben de schrijvers geschreven omdat wij door de zonde zo verpest en stom zijn dat wij niet van nature begrijpen dat God kwaad aangedaan werd.
Ps. 111:10

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2003, 10:04:38 pm »

quote:

In het kort gezegd beweert Packer dus, dat Gods berouw hoort bij Gods eeuwige plan????

In het kort gezegd beweert Packer dat God hier de mensen iets wil leren.

quote:

Dit klinkt net zoiets als boos zijn op je kinderen omdat ze niet doen wat je zegt en ze om die reden het ziekenhuis in slaan. Vervolgens daar weer spijt van hebben en zeggen dat je dit nooit meer zult doen (vgl. Genesis 6:6 en Genesis 8:
21),

Mensen moeten van God ook kunnen leren: als je fout gaat dan kan er dit of dat gebeuren!

quote:

en er vervolgens bij beweren dat deze 2 vormen van berouw thuis horen in het Eeuwige plan van God (Packer).

Ja, het hoort thuis in Gods plan.

quote:

Dit noemen ze "wringen". Dat betekent: het met elkaar in overeenstemming forceren van bijbelpassages waar dat gewoon niet kan.

Dit noemen ze logische gevolgtrekkingen maken.

quote:

Dit soort praktijken weerhoudt mensen ervan om hun vertrouwen op God te stellen.

Nee. Het leert de mensen juist om hun vertrouwen op God te stellen.

quote:

Als je eerbied hebt voor je de bijbel doe je haar dit niet aan, maar erken je dat de bijbel door mensen geschreven is, die dus fouten kunnen maken.

Als je eerbied hebt voor God, zeg je niet dat Zijn Woord niet waar is. Daarmee dwing je misschien geen respect af bij mensen, maar wel bij God.

Ik ga niet twijfelen aan de bijbel. Want dan twijfel ik aan God.

greetzz,

Johanan
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2003, 10:29:09 pm »
logisch komt van logos, oftewel Logos waarvan Johannes getuigde:

1 In den beginne was het Woord en het Woord was
bij God en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder
dit is geen ding geworden, dat geworden is.
4 In het Woord was leven en het leven was het licht
der mensen;
J o h a n n e s 1
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Johanan

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2003, 10:43:19 pm »
Het Woord = Yeshua. Dus Johanan getuigde van Yeshua. (Tenminste, dit heb ik altijd zo begrepen...)

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 14, 2003, 10:55:50 pm »

quote:

op 14 May 2003 22:43:19 schreef Johanan:
Het Woord = Yeshua. Dus Johanan getuigde van Yeshua. (Tenminste, dit heb ik altijd zo begrepen...)

14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder
ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd,
een heerlijkheid als van de eniggeborene
des Vaders, vol van genade en waarheid.

het Woord is dan Christus (of 2e Logos) en het vlees is dan Yeshua, het een sluit het andere niet uit, daar waar ze een eenheid werden tijdens de doop in de Jordaan in het 30e levensjar van Yeshua.

1e logos=vader
3e logos = heilige geest

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2003, 11:26:57 pm »

quote:

op 14 May 2003 21:59:06 schreef Wiering:
Berouw hebben is een tekst voor mensen.

God verandert niet van gedachten. God is ver weg, hoogverheven almachtig, groots...en..klein als een baby!
Het raakt de kern onzer religie. Maar goed, teksten als 'het berouwde God dat Hij de mens geschapen had' e.d. zijn niet meer dan het toeschrijven van menselijke emoties aan God, schrijft Calvijn ergens geloof ik. Het komt er dan weer niet op meer dat God een projectie van onze gedachten wordt, God is ontologisch en niet te claimen (hoe filosofisch..bah :( ). Maar het gaat erom dat God Zich met mensen bemoeit, ontzettend dichtbij hen is, hen kent bij name etc.
Dan proberen de door de Heilige Geest gedreven bijbelschrijvers aan te geven hoe God met ons omgaat. Vaak zijn dat ook erg menselijke uitdrukkingen: de bijbeltaal is geen verheven taal in mijn optiek en de Bijbel is niet direct door God geschreven (uitzonderingen mogelijk zoals de Tien Geboden).
Vaak wordt voor de relatie gelovige-God een huwelijksrelatie aangegeven; dat is een beeld. In dat beeld kan je ook zeggen dat God berouw heeft, maar dat hebben de schrijvers geschreven omdat wij door de zonde zo verpest en stom zijn dat wij niet van nature begrijpen dat God kwaad aangedaan werd.

Beste Wiering,

Op je laatste bijzin na, ben ik he met je eens.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2003, 11:33:51 pm »
Als je eerbied hebt voor God, zeg je niet dat Zijn Woord niet waar is. Daarmee dwing je misschien geen respect af bij mensen, maar wel bij God.

greetzz,

Johanan[/quote]

Beste Johanan,

dus daar wringt hem de schoen.......uit angst voor twijfel aan God (en de bijbel stelt zware straf op ongeloof, dat weet ik) wil je de bijbel niet in twijfel trekken.
Ik ken die angst. En ik weet dat die heel diep kan zitten, Johanan.
Laat ik je dit zeggen:
God heeft een bijzondere liefde voor hen, die niets voor 'zoete koek' aannemen. God vraagt ook niet van ons om te accepteren wat tegen ons verstand ingaat. Heeft Hij immers ons het verstand niet als gave gegeven?
Het loont de moeite om God te vertrouwen dat er niets is wat ons van Hem en Zijn Liefde zal kunnen scheiden.
Op grond van die belofte kun je alle ruimte claimen die je nodig hebt. Daarvoor ben je immers bestemd.

je
Carl

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2003, 11:57:23 pm »

quote:

op 14 May 2003 21:39:03 schreef Carl:

je
Carl

Carl wat ik al in een ander topic zei, of je gelooft de hele bijbel of niet!!! en ga dan niet moeilijk doen over de bijbel van je mischien wel of niet of ja kijk zus zo bladibladibla dus maar gewoon puur omdat je weet dat het de waarheid is er uit vermelden en dat je weet dat het klopt, en zo kan je best van andere gedeeltes halen uit de bijbel dan waar het een en de ander staat want het heeft met elkaar te maken, ja ik geloof dat God plannen herziet waarom zouden we anders bidden toch??? maar afijn die teksten bij elkaar schrapen dan zou je ook heel het laatste gedeelte van de bijbel(vrijgemaakte uitgave) weg kunnen gooien bij de vrijgemaakte :) dus maar ja aan de andere kant wordt er weer over de eindtijd enzo beweerd dat je dan niet teksten ergens anders vandaan mag halen en er soep van mag maken dus ik denk dat het meer wringt dat wat mensen verzinnen en de bijbel, als wat in de bijbel staat ;)

Gods zegen Harro
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2003, 01:42:38 am »

quote:

op 14 May 2003 23:33:51 schreef Carl:

greetzz,

Johanan

quote:

Beste Johanan,

dus daar wringt hem de schoen.......uit angst voor twijfel aan God (en de bijbel stelt zware straf op ongeloof, dat weet ik) wil je de bijbel niet in twijfel trekken.
Ik ken die angst. En ik weet dat die heel diep kan zitten, Johanan.
Laat ik je dit zeggen:
God heeft een bijzondere liefde voor hen, die niets voor 'zoete koek' aannemen. God vraagt ook niet van ons om te accepteren wat tegen ons verstand ingaat. Heeft Hij immers ons het verstand niet als gave gegeven?
Het loont de moeite om God te vertrouwen dat er niets is wat ons van Hem en Zijn Liefde zal kunnen scheiden.
Op grond van die belofte kun je alle ruimte claimen die je nodig hebt. Daarvoor ben je immers bestemd.

je
Carl

geloof is het key-word
Een gerechtvaardigd mens is niet iemand die veel voor anderen heeft gedaan,
maar iemand die recht met God staat

dus niks claimen
alles word gegeven
geloof is het key-word

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2003, 07:55:28 am »
Johanan zegt dus niet dat hij angst heeft voor God. Hij ziet hoe groot God is.. en dat geeft hem geloof in Hem! En daarom gelooft hij dus ook in de Bijbel, het Woord van God!

Maar dat zal hij zelf wel beamen.. (sorry dat ik me ertegen aan bemoei Johanan!)

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2003, 09:11:53 am »

quote:

op 15 May 2003 07:55:28 schreef nitpicker:
Johanan zegt dus niet dat hij angst heeft voor God. Hij ziet hoe groot God is.. en dat geeft hem geloof in Hem! En daarom gelooft hij dus ook in de Bijbel, het Woord van God!

Maar dat zal hij zelf wel beamen.. (sorry dat ik me ertegen aan bemoei Johanan!)

Volledig mee eens Nitpicker!
Even een aanvulling: ontzag is niet het zelfde als angst.
Je kunt gewoon niet tegen en over God praten zonder ontzag te hebben.
Zie bv Ezechiel 1 & Openbaringen 1.
En tegelijkertijd weten dat je kind van God bent. Dan ben je toch niet bang?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2003, 12:41:27 pm »
Bedankt voor je aanvulling :+

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2003, 06:00:17 pm »
Beste Wiering,

je
Carl

Da's jammer, want het is een van de kernpunten van mijn betoog. Geloof gaat aan de Bijbel vooraf, en daar hoort bij dat onze moraal niet gelijkvalt met die van de HEERE, zelfs er totaal tegen in gaat.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2003, 06:37:06 pm »

quote:

op 15 May 2003 18:00:17 schreef Wiering:
Beste Wiering,

je
Carl

Da's jammer, want het is een van de kernpunten van mijn betoog. Geloof gaat aan de Bijbel vooraf, en daar hoort bij dat onze moraal niet gelijkvalt met die van de HEERE, zelfs er totaal tegen in gaat.

Dat ik het niet met je laatste bijzin eens kan zijn, komt omdat je wederom een godsbeeld schetst, wat onrecht doet aan wie Hij is:
Absolute, en Onvoorwaardelijke Liefde.

je
Carl

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2003, 06:59:24 pm »

quote:

op 15 May 2003 18:37:06 schreef Carl:
[...]

Dat ik het niet met je laatste bijzin eens kan zijn, komt omdat je wederom een godsbeeld schetst, wat onrecht doet aan wie Hij is:

je
Carl
Maar Wierings opmerking gaat toch over de mens, en niet over God?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2003, 08:22:36 pm »
Precies Carl. Wil je logischerwijs een liefdevolle God, dan moet je Auschwitz ook verklaren.
Overigens is dat mensbeeld weer niet uit theologische overwegingen geschapen; ervaring leert hetzelfde en de Schrift ook.

Johanan

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2003, 11:27:50 pm »

quote:

En door de absolute, onvoorwaardelijke liefde ook absolute en onvoorwaardelijke Toorn. Want God is gekrenkt doordat wij ons van Hem hebben afgekeerd.

Dat jij/u hem schets als zijnde alleen maar Liefde doet juist onrecht aan wie Hij is!

quote:

Nitpicker slaat de spijker helemaal op zijn kop! Ik zou het zelf niet beter hebben kunnen zeggen... :)

En Garfield, ook jij hebt helemaal gelijk! :)

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2003, 06:55:22 pm »
Gods liefde is echte liefde. Geen vrijheid blijheid: een huwelijksrelatie.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2003, 08:20:51 am »

quote:

op 15 May 2003 20:22:36 schreef Wiering:
Precies Carl. Wil je logischerwijs een liefdevolle God, dan moet je Auschwitz ook verklaren.
Overigens is dat mensbeeld weer niet uit theologische overwegingen geschapen; ervaring leert hetzelfde en de Schrift ook.

Ga ik doen, binnenkort in deze biosc....oppsss....dit bord!

:9

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 17, 2003, 10:18:12 pm »

quote:

op 16 May 2003 18:55:22 schreef Wiering:
Gods liefde is echte liefde. Geen vrijheid blijheid: een huwelijksrelatie.

Ik heb ietwat gemene vraag voor jou, Wiering: Een huwelijksrelatie kent zijn ups en downs. Je hebt (hopelijk veel) momenten van vreugde, maar je maakt ook wel eens ruzie. Heb jij dat ook in jouw relatie met God?

Overigens ben ik zelf niet getrouwd, ook geen vriendin, soms is dat fijn, soms niet.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 18, 2003, 12:02:43 am »
ad xgnoom; een totaal correcte vraag zelfs! Zelfs David had het wel eens moeilijk met zijn God. Wat denk je dat er door Abraham heenging toen de HEERE hem vroeg om zijn enige zoon te offeren? Gelukkig hoefde de mens zijn enige zoon niet te offeren, God offerde liever later Zijn enige Zoon: Onze Heere!

Een huwelijksrelatie heeft ups en downs; de relatie met God ook. Alleen liggen die ups en downs altijd aan ons.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 18, 2003, 12:11:08 am »

quote:

op 18 May 2003 00:02:43 schreef Wiering:

Een huwelijksrelatie heeft ups en downs; de relatie met God ook. Alleen liggen die ups en downs altijd aan ons.
de ups of de downs?(;-) of beide?

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 18, 2003, 01:22:57 am »

quote:

op 15 May 2003 23:27:50 schreef Johanan:

En door de absolute, onvoorwaardelijke liefde ook absolute en onvoorwaardelijke Toorn. Want God is gekrenkt doordat wij ons van Hem hebben afgekeerd.

Ik denk dat dat wel meevalt, want als hij ons schiep met een vrije wil, wist hij ook dat er mensen tegen hem zouden kiezen. Dat hoeft nog niet te betekenen dat hij dan niet gekrenkt kan zijn natuurlijk, maar hij heeft er wel zelf voor gekozen de wereld en de mens zo in elkaar te zetten. Het was z'n eigen idee. Blijkbaar vond hij het niet al te erg om gekrenkt te worden, anders had hij de schepping wel afgeblazen. (Hij had immers tevoren al zijn heilsplan klaar liggen)

quote:

op 18 May 2003 00:02:43 schreef Wiering:
ad xgnoom; een totaal correcte vraag zelfs! Zelfs David had het wel eens moeilijk met zijn God. Wat denk je dat er door Abraham heenging toen de HEERE hem vroeg om zijn enige zoon te offeren? Gelukkig hoefde de mens zijn enige zoon niet te offeren, God offerde liever later Zijn enige Zoon: Onze Heere!

Die tekst met Abraham laat zien hoe zeer Abrahams godsbeeld samenhing met de omliggende volken en zijn oorsprong. Hij had er blijkbaar geen problemen mee dat God een mensenoffer vroeg, maar gaat het gerust uitvoeren. Het was een test van God. Volgens mij had hij geen 10.

De ups en downs liggen altijd aan ons? Meen je dat nou? Hoe kan dat nou ooit het geval zijn in een echte relatie? Volgens mij is het woord relatie dan ook niet goed van toepassing op de band tussen God en ons. Immers, voor praten en luisteren ligt het initiatief bij ons. Als je dus zelf een tijdje nikd doet gebeurt er niks. En echt, ik heb geloofd dat dat niet waar was, maar de praktijk bleek anders.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 18, 2003, 09:59:29 pm »

quote:

op 18 May 2003 01:22:57 schreef Michael:
Blijkbaar vond hij het niet al te erg om gekrenkt te worden, anders had hij de schepping wel afgeblazen. (Hij had immers tevoren al zijn heilsplan klaar liggen)
Volgens mij vindt God het wel erg om gekrenkt te worden, zo erg dat wij er ons zelfs niet eens een begin van voor kunnen stellen. Dat God niet overnieuw begonnen is geeft aan hoeveel Hij van zijn schepping en met name de mens houdt.

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 26, 2003, 08:45:19 pm »

quote:

op 18 May 2003 01:22:57 schreef Michael: aan WIERING
[...]

De ups en downs liggen altijd aan ons? Meen je dat nou? Hoe kan dat nou ooit het geval zijn in een echte relatie? Volgens mij is het woord relatie dan ook niet goed van toepassing op de band tussen God en ons. Immers, voor praten en luisteren ligt het initiatief bij ons. Als je dus zelf een tijdje nikd doet gebeurt er niks. En echt, ik heb geloofd dat dat niet waar was, maar de praktijk bleek anders.
Wiering, ik ben nog steeds benieuwd naar je antwoord...
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

perer

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 18, 2003, 10:21:33 pm »
Zeg zolang jullie mensen niet vergeten dat je GOD niet kunt zien en alleen maar kunt ruiken. Trouwens over het begrip van tijd. Als ja gaat kijken bestaat er maar een vorm op deze planaat, en dat is de bol. En als je geen begin en waar geen begin of einde aan zit is de bol de tijd werk als een bola waar gaten en andere dingen in zitten (wormgaten) tijd is onveranderbaar maar wel is het mogelijk om terug in de tijd te gaan. Maar wat we doen is allemaal vastgelegd in een terugkerende ciclus waar alles hetzelfde gebeurt maar tich ook weer niet  (in grote lijnen). Graag commentaart opm deze visie
 mzzls PERER

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 18, 2003, 10:30:20 pm »
Ik ben het helemaal met je eens.