Auteur Topic: God geeft je de keuze  (gelezen 11544 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #50 Gepost op: december 10, 2010, 11:14:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 december 2010 om 22:39:
[...]
Vind je dat zelf niet een beetje afdwingerig?
niet zo bedoelt, ik reageer alleen op je zin "Het is meer dan een uur".
Dus ik wilde je daar even op prikkelen. Straks in de eeuwigheid hem lof en aanbidding geven is in ieder geval meer dan een uur. Maar om daar te komen is meer nodig dan oppervlakkig geloof (waarvan ik dus niet beweer dat jij oppervlakkig gelooft). De redding wordt ook nogal eens te oppervlakkig gebracht, daar was teveel voor nodig. Na de bekering komt de uitdieping en dat is als het goed is een enorm intensief geestelijk proces...

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #51 Gepost op: december 10, 2010, 11:29:37 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 december 2010 om 16:59:
Op voorzoek over mijn voorbeeld over Jona.

Jona koos ervoor om tegen Gods wil in te handelen, dus Jona ging zijn eigen weg. God geeft je de keuze om zijn weg te gaan en je eigen weg te gaan. Dat is mijn stelling.

Als het goed is strookt dit niet met de fans van de leer van de uitverkiezing

Zonder de tijd te hebben om alle reacties te lezen na TS (en daarom bij deze alvast mijn excuses dat ik deze even buiten beschouwing laat), wil ik graag het begrip 'bewegingsvrijheid' toevoegen.

Jona ging zijn eigen weg volgens TS, op een bepaald moment koos Jona ervoor niet te doen wat God van hem vroeg nl. naar Nineve gaan ... uiteindelijk ging Jona, met tegenzin (want hij wilde niet dat Nineve zich bekeerde), daar wel naar toe. Hierin zien we 2 dingen, enerzijds Jona die Gods opdracht kan negeren en niet doen wat God wil dat hij doet en anderzijds God die dit niet toestaat en God die uiteindelijk de situatie gebruikt en ervoor zorgt dat Jona wel gaat.

De keuze van de mens is naar mijns inziens beter te omschrijven als bewegingsbvrijheid, waarbij de grenzen van die keuzevrijheid door God bepaald zijn.

We zien hetzelfde in de gelijkenis van het verloren schaap, het schaap loopt weg en wordt in de gelijkenis net zo lang gezocht en opgetild om het terug naar de kudde te brengen. Het schaap heeft de bewegingsvrijheid om weg te lopen, de goede herder zorgt er persoonlijk voor dat het schaap weer bij de kudde komt. Het schaap kon weglopen, effectief echter bleef het plan van de Herder om dit schaap bij de kudde te houden ondanks dat het schaap om welke reden dan ook zelf de benen nam.

Enerzijds leert de bijbel dat het willen en bewerken in Gods handen is, Hij is de pottenbakker. Anderzijds leert de bijbel dat we ons moeten afkeren van andere goden, de zonde moeten nalaten, God dienen met geheel ons hart, ziel enz. en onze naasten liefhebben als onszelf.

Op zoek gaan is daarom niet zoeken naar de tegenstelling tussen de keuze van de mens en de keuze van God, maar tussen de balans tussen het ene als het andere ... samen met alle heiligen zijn we in staat te bevatten ... de gereformeerden leggen wellicht meer licht op het ene, evangelische meer op het andere ... de vroegere gulden had zowel een kop - als muntkant ... een gulden zonder kopkant is geen gulden evenmin een is een gulden zonder muntkant een echte gulden.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #52 Gepost op: december 11, 2010, 01:47:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 10 december 2010 om 23:14:
[...]

niet zo bedoelt, ik reageer alleen op je zin "Het is meer dan een uur".
Dus ik wilde je daar even op prikkelen. Straks in de eeuwigheid hem lof en aanbidding geven is in ieder geval meer dan een uur. Maar om daar te komen is meer nodig dan oppervlakkig geloof (waarvan ik dus niet beweer dat jij oppervlakkig gelooft). De redding wordt ook nogal eens te oppervlakkig gebracht, daar was teveel voor nodig. Na de bekering komt de uitdieping en dat is als het goed is een enorm intensief geestelijk proces...
Ja klopt. Ik zelf pluis dergelijke dingen wel eens uit hoor, maar het nadeel van het bezoeken van een forum is dat je de ene naar de andere boek aanbevolen krijgt en dan weer deze site en dan wie die site moet doorspitten. Maar ik heb toch de vrijheid de tijd zo in te delen als dat ik het nuttig acht :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #53 Gepost op: december 11, 2010, 01:51:13 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 10 december 2010 om 23:29:
[...]

Zonder de tijd te hebben om alle reacties te lezen na TS (en daarom bij deze alvast mijn excuses dat ik deze even buiten beschouwing laat), wil ik graag het begrip 'bewegingsvrijheid' toevoegen.

Jona ging zijn eigen weg volgens TS, op een bepaald moment koos Jona ervoor niet te doen wat God van hem vroeg nl. naar Nineve gaan ... uiteindelijk ging Jona, met tegenzin (want hij wilde niet dat Nineve zich bekeerde), daar wel naar toe. Hierin zien we 2 dingen, enerzijds Jona die Gods opdracht kan negeren en niet doen wat God wil dat hij doet en anderzijds God die dit niet toestaat en God die uiteindelijk de situatie gebruikt en ervoor zorgt dat Jona wel gaat.

De keuze van de mens is naar mijns inziens beter te omschrijven als bewegingsbvrijheid, waarbij de grenzen van die keuzevrijheid door God bepaald zijn.

We zien hetzelfde in de gelijkenis van het verloren schaap, het schaap loopt weg en wordt in de gelijkenis net zo lang gezocht en opgetild om het terug naar de kudde te brengen. Het schaap heeft de bewegingsvrijheid om weg te lopen, de goede herder zorgt er persoonlijk voor dat het schaap weer bij de kudde komt. Het schaap kon weglopen, effectief echter bleef het plan van de Herder om dit schaap bij de kudde te houden ondanks dat het schaap om welke reden dan ook zelf de benen nam.

Enerzijds leert de bijbel dat het willen en bewerken in Gods handen is, Hij is de pottenbakker. Anderzijds leert de bijbel dat we ons moeten afkeren van andere goden, de zonde moeten nalaten, God dienen met geheel ons hart, ziel enz. en onze naasten liefhebben als onszelf.

Op zoek gaan is daarom niet zoeken naar de tegenstelling tussen de keuze van de mens en de keuze van God, maar tussen de balans tussen het ene als het andere ... samen met alle heiligen zijn we in staat te bevatten ... de gereformeerden leggen wellicht meer licht op het ene, evangelische meer op het andere ... de vroegere gulden had zowel een kop - als muntkant ... een gulden zonder kopkant is geen gulden evenmin een is een gulden zonder muntkant een echte gulden.

Bewegingsvrijheid. Daar zeg je me wat. Die onthoud ik :)
Het lijkt me wel correct.

small brother

• Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #54 Gepost op: december 11, 2010, 02:50:31 pm »
Als het gaat over een goed boek of over een goede preek, dan is het juist je eigen vertolking die het leerproces brengt en die de bewuste goede preek of het goede boek doet testen op toepasbaarheid en eigen gemaakt hebben. Als je niet verder komt dan "hij kan het zo goed zeggen", dan wordt je haast ongemerkt getrokken van de boodschap, en je die eigen maken, naar een persoon en daar je vertrouwen op stellen. Niets mis mee overigens, maar wel van belang om je te realiseren als het je gaat om een leerproces en het eigen geweten.
Ik heb het dan liever te doen met meer eigen (authentieke) geluiden van de personen die het woord voeren.

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 december 2010 om 15:09:
quote:
De behoudenis van de mens:
100% Gods werk (Gods souvereine genade)
en (tegelijk)
100% mensenwerk (menselijke verantwoordelijkheid)
"hiermee laten we het mysterie het mysterie... (Ouweneel)"

Ik kon het niet opbrengen om zelf te luisteren, de drempel is te hoog en de weg te lang. Maar als het zo is dat het gaat over verantwoordelijkheid, dan ben ik al flauw. Dat is een heel oud - ook binnen de stictere gereformeerde kringen - onderwerp om de mens legitiem meer centraal te stellen en om de mens meer betekenis te geven, maar zonder formeel de leer te verlaten. Omdat je er als haarlemmerolie gewoon alles mee kunt beantwoorden. Wil je meer keuzevrijheid en status voor de mens dan spreek je over eigen verantwoordelijkheid en verantwoord handelen. Wil je meer een appél doen op trouw en het volgen van God, dan breng je hetzelfde onderwerp, maar doe je alsof verantwoordelijkheid "antwoorden" aan God is, van "ver".  

Maar als je erover nadenkt toont een christen naar de mens steeds onverantwoordelijker gedrag, naarmate hij meer vertrouwt op Christus. Dan verwordt een christen haast tot dienstknecht. En hij zal niet eens kunnen verzinnen dat hijzelf het geloof kiest en doet.
En een christen wordt veel gemakkelijker ontrouw aan God, naarmate hij meer rekent met zijn eigen verantwoordelijkheid. Dan wordt hij haast tot koning en priester. En hij heeft allang verzonnen dat het geloof eigenlijk zijn eigen inbreng is, en God de altoos trouwe verwachter van ons (excuses voor de formulering).

Met dank aan de waardevolle inbrenging van het begrip "bewegingsvrijheid" door Penquin, zou ik liever willen refereren aan het begrip bewegingsvrijheid van een christen. God ziet ons als kinderen, en zoals een vader het kind opvoedt om zelf de juiste keuzes te maken, leren wij van God om de juiste keuzes te maken. En de bewegingsvrijheid geeft ons de ware vrijheid om te doen wat ons hart ons ingeeft tot invulling van het gebod van God. En God ziet het aan, en oordeelt het hart, en heeft ons lief omdat wij Hem zoekend dienen.

Maar als we de bewegingsvrijheid - die wij wel hebben - gebruiken om NIET God's wil te zoeken, maar om onze eigen dingetjes te doen vanuit onze zogenaamde vrijheid, dan is het een vrijheid in onafhankelijkheid van God, en dan is er geen sprake van bewegingsvrijheid, maar van dwaling of ongehoorzaamheid.

En de ondoorgrondelijkheid (mysterie) van God's Raad, die hebben we niet nodig als we spreken over de ongehoorzaamheid van de mens.
Want aan de ongehoorzaamheid is niets mysterieus'..
« Laatst bewerkt op: december 11, 2010, 05:49:14 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #55 Gepost op: december 13, 2010, 09:09:27 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 december 2010 om 11:56:
[...]
dat mag, ik geef gewicht aan beide kanten, evenwicht.
...In alle gevallen begint het bij God, maar we mogen ook niet vergeten dat Hij het dus HEEFT gedaan door het offer van zijn zoon JC, voor een ieder die Hem aangenomen heeft.
...Op de voorkant van de poort staat `komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven. Durft men die woorden tot zich door te laten dringen en de berouwvolle bekeringssleutel te kiezen om door die poort te gaan dan ziet men aan de andere zijde de woorden ´uitverkoren van voor de grondlegging der wereld´ Zo komt men van de weg van de dood op de weg der levensheiliging. Want daartoe is een ieder dezen bestemd...

lees romeinen 8 vs 29 en 30

Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

dus niet blijven hangen in de nederlaag en louter het besef van je zondige bestaan, maar durven te vieren en te leven in de wetenschap dat Hij overwonnen heeft, dat maakt een heel andere christen dan die alleen maar benadrukt dat we louter ellendig en klein zijn voor God. Het is namelijk God die ons weer op onze voeten heeft doen staan. Voeten die steunen op de rots..

Dat ben ik geheel met je eens. En je raakt ook een kern die veel gezien wordt bij discussies tussen diegenen die meer hangen aan geestelijke vrijheid en degenen die meer hechten aan trouw en gehoorzaamheid.

Op een of andere manier spreken die groepen elkaar het liefst aan in de karikatuur-versie. Waarbij als je spreekt over berouwvolle bekering en "ik ellendig mens", dat je dan gemakkelijk een stempel krijgt van "niet durven te leven uit genade". Terwijl als je meer aansluiting zoekt bij de geestelijke vrijheid en de genade, dat je snel het stempel opgedrukt krijgt van "ongehoorzaam" of zittende op de glijbaan van verval.

Maar het is niet het een of het ander. Het  is de de balans die jij ook benoemt. De situatie bepaalt of er reden is voor bekering, of voor uitingen in vrijheid; en niet het type mens. Met steeds in de basis een houding van bekering en het zoeken van de wil van God.

Krijg je dan een houding van "durven genieten", en "God vergeeft wel"; of een houding van "bekering", en "God vergeeft wel"? En krijg je dan een halleluja-prediking want "God heeft vergeven"; of een prediking over "volharding en waakzaamheid" en Christus volgen op Zijn weg?

Het Woord van God is een scherp tweesnijdend zwaard, en zij onderricht de gelovigen en snijdt in vlees en leer. Het ene moment richt zij op en bevestigt, en maakt de gelovigen tot vreugdevolle lofzangers; en het andere moment steekt ze in het hart, en dwingt ze de gelovigen zich te confronteren met zichzelf en eigen leer en leven.

Wie dan hecht aan een uiterste, en zich afzet tegen het andere, loopt serieus risico God's Woord te miskennen of geheel niet gepredikt te horen, als het voor hem erop aan komt. Evenzo zal zo iemand de oren toestoppen voor geluiden komende uit de hoek van die 'andere' kant. Want die andere kant miste immers aantoonbaar zoveel.

Maar het Lichaam is één, en de opdeling van het lichaam mag niet leiden tot het wegwerpen van de leer, voor zover zij meer past bij het profiel van andere groepen christenen. Een christen is wie zich beroept op Jezus Christus en die gekruisigd, gestorven, en opgestaan tot vergeving van onze zonden en een eeuwig leven, opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand van God, vanwaar hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

En wie de rust van God ingaat, of niet, dat bepaalt God alleen.
Het volk Israël vierde de toekomende rust voordat het door Jozua werd geleid in het beloofde land. Allen vierden zij de rust op dezelfde wijze. Maar de ouden zouden sterven, en NIET ingaan in de rust. Waartoe vierden zij dan de rust? En ook van de jongeren, die de rust strijdend introkken,  was de vraag wanneer de beloofde rust zijn voleinding ging krijgen. Hendrik wees ons daarbij op de tempel die werd gebouwd door Salomo, waarmee God's rust een formalisering kreeg.

En Jezus bracht het volk de nieuwe Rust van zijn koninkrijk, en die rust vieren wij ook; maar niet iedereen die de rust viert zal ingaan in de Rust van het beloofde land. Paulus bewijst met de Schrift: er blijft dan nog een rust over voor ons. Zijn wij die rust reeds ingegaan? Nee zeker niet. Wij mogen haar genieten en vieren in eenheid met Christus, maar de rust van het beloofde land is nog niet ingegaan!

Als wij dan nog een rust overhouden, dan hebben wij ook nog een rust te vieren tot voorafschaduwing. Niet een afschaduwing in de Wet, maar een voorafschaduwing in de realiteit van het koninkrijk van God. Ik sta hier bij stil omdat het ook iets zegt over een andere draad, waar eigenlijk zonder veel aarzeling een van de 10 verbondswoorden van God lijkt geschrapt.

De balans die wij zoeken, is de balans van de volledige vrijheid, die wij in volledige overgave aanwenden om geheel ons hart, en geheel onze ziel en al onze leden te bestemmen en te richten en te onderwerpen aan de Wil van de Vader.

Twee benen op welke wij beide gaan. Toch lijkt het soms alsof wij liever hinkelen, en menen op één been steviger te staan..
« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 09:15:04 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #56 Gepost op: december 13, 2010, 11:23:19 am »
Gods Koninkrijk lijkt om twee zwervers. De ene zwerver zegt tegen de andere waar het brood te vinden is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
God geeft je de keuze
« Reactie #57 Gepost op: december 13, 2010, 11:25:17 am »
Bron:ds Pieter Boomsma met zijn eigenlijke uitspraak:
evangelisatie is dat de ene zwerver tegen de andere zegt, waar het brood te vinden is.
« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 11:25:39 am door gaitema »