quote:
Ja, inderdaad. Hij zit ook naast onze bijbelkring bij een bijbelkring van de Nederlands gereformeerde kerk. Wellicht geeft dat zijn kleur en voorkeur weer.
Met zijn bezwaren stapt hij ook naar een dominee die hij vertrouwd, omdat hij onze kerkenraad niet vertrouwd bijvoorbeeld. Dat is toch ook wat.
[...]
quote:
Stemmen kan en mag over:
Materie
ambtsdragers mitsdien ook voorgedragen door de gemeente
predikanten wel / niet beroepen
Bij een fusie lijkt het mij legitiem om te kijken wat de achterban wil en wat het standpunt van de meerderheid is.
Mensen die tegen stemmen kunnen altijd een eigen kerk beginnen (in de gereformeerde hoek héél bekend....)
En ja, via stemmen kun je de gemeente vragen maar ook (in gebed!) God vragen om door de stemming een uitkomst te bieden.
Dat is in feite wat in de GKv gebeurt rondom de verkiezing van oudsten: we vragen God om door de verkiezing de juiste mannen bekend te maken.
Ik ben wel voor inmenging van kerkgangers in de discussies, maar vraag me wel af of stemmen nu wel verstandig is. Stel je voor dat we een dag van kerkgangers tijdens zo'n stemming zouden ruilen, dan kan je wel eens spannende uitslagen krijgen

Opeens krijg je discussies als, mogen kinderen aan het avondmaal of niet en mag de dominee ook een vrouw zijn a.u.b. Wat homohuwlijk betreft: onze nieuwe gemeente krijgt drie wijken, waarin wijk Noord voor het zegen geven over een relatie van een homohuwlijk en wijk Oost en Zuid tegen het zegen geven over de relatie van een homohuwlijk.
Ik zat te denken aan hoe het in het begin ging. De apostelen en de profeten van het verleden waren de genen die door God gestuurd bepaalde wie waar over ging en het beleid zou bepalen.
Ik vertrouw om eerlijk te zijn onze eigen achterban niet helemaal.