Auteur Topic: Ouderling en schriftstudie?  (gelezen 912 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Ouderling en schriftstudie?
« Gepost op: mei 25, 2003, 07:36:44 pm »
Vandaag werden weer ouderlingen en diakenen bevestigd in onze gemeente. Het zinnetje was me al eerder opgevallen in het bevestigingsformulier: "de ouderlingen moeten de Schrift ijverig onderzoeken en zich oefenen in de dienst van God".

Nu vraag ik mij af wat komt hier van terecht. Het eerste wat ouderlingen opgeven als ze ouderling is het bezoek aan de bijbelstudieclub. Op de kerkenraad wordt over veel vergaderd maar volgens mij heeft bijbelstudie daarbij niet explicitiet de aandacht. Volgens mij is de leer hierbij duidelijk optimistischer dan de praktijk. Mijn vraag is dan ook wanneer doen ouderlingen nu aan deze schriftstudie om invulling te kunnen geven aan deze opdracht?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2003, 10:40:06 pm »
Hetzelfde zinnetje is mij ook onlangs opgevallen, inderdaad.
En ik ben het met je eens, dat het niet klopt, dat ouderlingen de bijbelstudievereniging bijna altijd opgeven.

Bij ons is een paar jaar geleden het GVI langsgeweest en sindsdien wordt iedere kerkenraadsvergadering (en ook iedere gemeentevergadering trouwens) begonnen met een korte bijbelstudie. 15 a 20 minuten. Is volgens mij vooral bedoeld om de toon van de vergadering te zetten.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2003, 11:11:21 pm door Peter »

Anita

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2003, 11:01:36 pm »
Bijbelstudie doe je niet alleen op een bijbelstudieclub. Dat kun je ook heel goed thuis doen bijvoorbeeld. Wat ik heb gemerkt bij mijn man die nu 4 jaar ouderling is, is dat hij door dit ambt juist heel veel aan bijbelstudie is gaan doen. Door dingen die hij tegenkwam in het ambtelijk werk en ook als toerusting. Als je er serieus mee bezig bent krijg je vanzelf steeds meer 'honger'. Dat ze dan van bijbelstudieclubs af gaan is inderdaad niet goed maar vaak onvermijdelijk, omdat er zoveel beslag op hun tijd wordt gelegd.

Anita
God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid. Joh 4:24

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2003, 11:43:41 am »
Binnen de kerkeraad van "onze" gemeente is schriftstudie een onderdeel van het raadswerk.
Zowel ouderlingen als diakenen hebben de studie een vaste plaats gegeven in hun vergaderingen.
Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van o.a. het blad Dienst, Kerkbode voor Gr/Fr/Dr en andere materialen.
Het beeld dat een ambtsdrager alleen maar vergadert klopt niet. Alle stappen die een ambtsdrager zet in zijn functie moeten wel onderbouwd worden op grond van de Bijbel.
Daar wordt nogal eens makkelijk over gedacht.

De opmerking dat als eerste de bijbelstudie opgezegd wordt vind ik in die zin een vreemde uitspraak. Volgens mij zijn er genoeg die daar wel in mee blijven draaien juist om te kunne verdiepen in Gods Woord.
Ik doe niet meer mee.