Auteur Topic: vervolg Bottenbley  (gelezen 4418 keer)

small brother

• Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Gepost op: november 17, 2010, 07:12:27 pm »
Mag ik eraan helpen herinneren dat het onderwerp nog in het geheel niet inhoudelijk gegaan is over wat Bottenbley heeft geschreven, maar is gestrand in het aanstoot nemen van het spreken over de verwachting van nabijheid van de jongste dag an sich. Een slot doet onrecht aan het onderwerp, hoewel er alle reden is voor zelfbespiegeling over de reden van het slot.

quote:

marody schreef op 21 juli 2010 om 08:27:
Fil.1:18 Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend, omdat ik weet dat dit alles door uw gebed en de hulp van de Geest van Jezus Christus tot mijn redding leidt. Het is mijn stellige hoop en verwachting dat ik mij nergens voor zal hoeven te schamen, maar dat Christus bij alles wat mij overkomt in alle openheid geëerd zal worden, of ik nu in leven blijf of moet sterven.
Dit slaat op de hoofdzaak.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2010, 07:48:17 pm »
Lachen, je wilt ergens over spreken waar je (volgens mij) niet over hoeft te spreken _O_
Wel humor :)
Ik doe niet mee maar dat wist je vast al. O-)  
Maar even een draadjestip: als je nu een hele duidelijke stelling neerzet voorkom je wel het e.a.a. denk ik.
Succes!!!
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2010, 08:12:37 pm »

quote:

small brother schreef op 17 november 2010 om 19:12:
Mag ik eraan helpen herinneren dat het onderwerp nog in het geheel niet inhoudelijk gegaan is over wat Bottenbley heeft geschreven, maar is gestrand in het aanstoot nemen van het spreken over de verwachting van nabijheid van de jongste dag an sich. Een slot doet onrecht aan het onderwerp, hoewel er alle reden is voor zelfbespiegeling over de reden van het slot.

[...]

Dit slaat op de hoofdzaak.
ben jij GKV small brother (even nieuwsgierig) en zo niet wat wel? (Nog nieuwsgieriger)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2010, 08:32:45 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 november 2010 om 19:48:Maar even een draadjestip: als je nu een hele duidelijke stelling neerzet voorkom je wel het e.a.a. denk ik.
Succes!!!
Modbreak:
Ik wacht één dag af of er duidelijkheid komt over waar we het inhoudelijk over gaan hebben. Als de discussie daarvoor al vastloopt, zal ik hem sluiten.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2010, 08:46:59 pm »

quote:

mirt schreef op 17 november 2010 om 20:32:
[mbr] Ik wacht één dag af of er duidelijkheid komt over waar we het inhoudelijk over gaan hebben. Als de discussie daarvoor al vastloopt, zal ik hem sluiten. [/mbr]

Persoonlijk vind ik het een teken aan de wand dat de drie vóórgaande verzen uit Fil 1 niet werden gequote, want dat is precies wat we in het vorige draadje hadden aangetoond... maar ik zal mij voorlopig ook afzijdig houden tot er duidelijkheid is.

(Wel mooi trouwens, die hoop die Paulus uitspreekt!) ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2010, 09:16:05 pm »
Het lijkt me niet zo moeilijk: we gaan het hebben over wat Bottenbley aangaf in de eerste post van het vorige topic.
Daar wil ik het ook best nog wel over hebben, en als er nu alleen mensen meedoen die het ook gewoon nog wel even over Bottenley willen hebben, kan dat toch?

Mijn interpretatie van het stukje wat small brother aanhaalt uit Fillipenzen, is dat we het over iemands overtuiging mogen hebben... en er eigenlijk blij mee moeten zijn dat er bv wordt gesproken over de wederkomst, uiteindelijk dat Christus wordt verkondigd. En de motieven, hebben we eigenlijk niks mee te maken. Die kunnen we ook niet weten lijkt me. Je kunt toch niet in iemands hart kijken? Ik niet iig. :)

En de wederkomst vanuit de bijbel gezien, geeft ieder hier op zijn eigen wijze gestalte. We hebben allemaal verschillende achtergronden en komen er dus verschillende inzichten langs.
Als we die nu eens gewoon naast elkaar laten staan, wel uitleg aan de ander vragen waarom hij /zij zo denkt, maar wel accepteren dat de één het zo ziet, en de ander anders, dan komen we tenminste iets verder in de bespreking van wat Bottenbley inhoudelijk te vertellen heeft....

Dat een gereformeerd iemand of een katholiek iemand, dat zelf soswieso wel anders ziet, weten we allang. Dus het gaat hier niet om het aangeven dat hij het helemaal mis heeft.
Dan vind ik het persoonlijk opbouwender dat men dan aangeeft waarom hij/zij dit zelf heel anders ziet. Niet om nu even uit de doeken te gaan doen waarom die andere benadering zo fout zou zijn...
Want ik wil best hier mijn zegje doen, maar ben dat gehak op elkaars overtuiging wel wat zat.
Dus respecteer dat een ander de dingen anders ziet en vanuit die invalshoek kunnen we m.i. best verder praten.

En dit geldt natuurlijk ook voor mijzelf. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2010, 09:20:09 pm »

quote:

small brother schreef op 17 november 2010 om 19:12:

Misschien handig als je even een gedeelte quote, wat we dan hier als uitgangspunt kunnen nemen....?
Dan blijft dit topic tenminste open. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2010, 09:36:27 pm »
p.o. dubbel gepost....
« Laatst bewerkt op: november 17, 2010, 09:39:27 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2010, 09:37:53 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 november 2010 om 20:46:
[...]

Persoonlijk vind ik het een teken aan de wand dat de drie vóórgaande verzen uit Fil 1 niet werden gequote, want dat is precies wat we in het vorige draadje hadden aangetoond...

0fftopic:
Die voorgaande drie verzen worden eigenlijk samengevat in de eerste zin van de wel gequote vers 18 van Fil 1:

18 Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd;

En wordt vanaf vers 18 de conclusie getrokken over het voorgaande, dus ik zie er nu niet zoveel verschil in om die andere drie verzen er bij te nemen, het kan zonder.

Oh ja, ik heb het even gecheckt: small brother geeft hier een tekstgedeelte wat marjory aangaf in het vorige topic, en zij begint ook bij vers 18. En vandaar lijkt het me dat dat gedeelte wat hij daar in die post las, small brother ook aansprak en dus hier gewoon overnam. :)

small brother

• Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #9 Gepost op: november 17, 2010, 10:41:23 pm »

quote:

Jezus redt!
Waakzaam versus Verwachten  
Christus neemt allen aan die Hem aannemen. Máár Hij roept (o.a.) op om waakzaam te zijn. Christus, geloof en de wederkomst is de radicale realiteit, en dus serieus te nemen (Socrates). Adeldom verplicht. De discussie hier gaat over het verschil tussen waakzaam zijn en de jongste dag écht verwachten.

Van beide zijden wordt gezegd dat de discussie eigenlijk nergens over zou moeten gaan. Wie Christus binnenkort verwacht, die voldoet aan de eis van waakzaamheid. En van de andere kant, de “waakzame” hoeft de eindtijd niet meer in "een" tijd te plaatsen.  
Maar alle overwegingen van deze discussie als een non-discussie ten spijt, is er een groot verschil bij het kijken naar elkaar. Dan geldt voor de een dat de ander zich begeeft op het terrein dat aan God alleen toekomt, terwijl voor de ander de eerste onterecht aanstoot neemt en overigens weinig verwachting lijkt te tonen of weinig besef van de eindtijdrealiteit.

Ik formuleer het nog een keer omdat het niet gaat om een enige juiste formulering, maar om de gedachtenbepaling:
De waakzame, die verwerpt nadrukkelijk degene die Christus écht verwacht, en ook degene die kijkt naar de wereld met het beeld van de eindtijd in het hoofd.
En wie Christus komst écht verwacht, die verbaast zich over de slaapzame die niet concreet denkt aan een terugkomst, en het woord ‘spoedig’ opnieuw definieert, en zich geheel distancieert van degenen die Christus komst verwachten.

De verschillende benaderingen:
1. Leven uit concrete verwachting >> Wij verwachten. Dat moet ook. Spoedig, meer spoedig; maakt niet uit, want we verwachten Hem altijd. Wie hem niet verwacht zit fout. God laat zichtbare tekenen zien die duiden op de strijd en de eindtijd.
2. Leven uit waakzaamheid >> Wij verwachten niet concreet; want Hij komt mogelijk nog lánge niet. Komt hij wel deze generatie? Of morgen? Prima. Want wij zijn wél voorbereid! Wie Hem wel verwacht is verwerpelijk bezig, want die plaatst de komst in de tijd. De eindtijd is nog niet daar, omdat de tekenen om ons heen niet van dien aard zijn dat zij zich onderscheiden van eerdere periodes. Wie tekenen van zijn tijd verbindt aan bijbelse tekenen is verwerpelijk bezig.

Een aandachtspunt is de aanleiding. De aanstoot. Alles wat gezegd wordt heeft een bepaalde lading door het vertrekpunt. Het vertrekpunt is vanuit de waakzamen, die zich ontzetten over de wachters die ‘het lef hebben’ om de komst van Christus en de mogelijke eindtijd te koppelen aan hun eigen leven. Waarbij het gaat van geamuseerd zijn tot scherp veroordelend als dwaling. Dit helpt voor een begrip van het waarom van deze discussie, maar voor het overbruggen van de verschillen van inzicht die zijn opgedoken is zij volstrekt onbelangrijk. Dat laat ik dus rusten.

Van de kant van de verwachters zijn de waakzamen zonder smet omdat de waakzamen zich terecht beroepen op de verwachting per seconde en zodoende zijn de waakzamen niet aan enige kritiek van de wachters onderheving. In beginsel.
Echter, worden de vruchten van de waakzamen wel degelijk aangevallen, waar het gaat om verwerping van de oproepen en uitingen van hen die zich vrijmoedig oriënteren op tekenen en terugkomst.

Voor beide groepen geldt dat de discussie uitwerking heeft op de ander:
* Verwachters over waakzamen: Zijn jullie wel waakzaam als je hem niet concreet verwacht, zoals iets concreets als een vakantie over drie weken (Antonius).
* Waakzamen over verwachters: Zodra je de verwachting in een concrete periode plaatst, val je in de categorie van de dwaalleraars of onheiligen.

Een concreet voorbeeld:
Variant 1: Als je nu persoonlijk gelooft dat er eerst eindtijdtekenen moeten komen voor de jongste dag aanbreekt, dan heb je jezelf en mogelijk anderen een verkeerde voorstelling gegeven over het grote werk van God. Het geestelijk voedsel dat wordt uitgedeeld is dan in rust en stabiliteit. Géén klemmend beroep wordt gedaan op haast en bekering. De verwachter kan dat aan de waakzame verwijten.
Variant 2: Als je nu persoonlijk gelooft dat het niet lang meer duurt en Christus komt nog niet terug dan heb je jezelf en mogelijk anderen in ieder geval een goede voorstelling gegeven over het grote werk van GOD (Marody). Dat zou dan géén zonde zijn volgens de wachters. Immers we verwachten overeenkomstig de opdracht en de concrete verwachting is levend gehouden. Maar de waakzamen verwerpen dit.

Wat is het belang van verwachten c.q. waakzaam zijn?
Het doel is steeds om een besef en houding te geven die past bij iemand die zich daadwerkelijk voorbereidt op de jongste dag.

Doel van de waakzaamheid is niet de rust te bewerken, maar juist met de toeneming van de kenmerken van de eindtijd de bazuinen te blazen over de wederkomst die door dit alles wordt aangekondigd. Gaat het dan om de tekenen? Nee, maar om de inhoud. Wat is het inhoudelijke kenmerk van de eindtijd? Dat is verlating van God en gezag, en onbekeerlijkheid. De tekenen zeggen niets wat niet reeds bekend is, zij geven alleen het behang om de woorden van de verkondigers kracht bij te zetten.
Blaast de bazuin !

Laten wij dan bevonden als de dienstknecht die werd gevonden door de Heer, uitdelende het levende brood, en niet als de dienstknecht die werd betrapt op het slaan van zijn mededienstknechten.
Brood is: Verwacht de Heer ! Hij komt spoedig !
Brood is: De eindtijd zal komen met bazuinen. Maar de wachter die gesteld is tussen een ongelovig volk, hij heft de bazuin. Hij heft de bazuin en blaast zich de longen uit het lijf. Want God heeft geen behagen aan het verderf van de ongelovigen.
Brood is: neem geen aanstoot aan de bazuinblazers. Neem pas aanstoot aan hen als zij de wereld niet meer bereiken omdat de bazuinen neergezet worden en zij alleen waakzaam zijn voor hun eigen heil...

God komt spoedig en vraagt onze trouw. Wat zullen wij dan doen? Alle eeuwen de bazuin blijven blazen tot bekering van een ongelovig geslacht? Hoe komt het dat er geen spotters zijn die zeggen? Je blaast al 2000 jaar de bazuin?! Hebben wij dan voorwaar part noch deel aan de eindtijd? God voorspelde ons al in het begin dat er spotters zouden zijn die dit zouden doen ! Hoe komt het dat de spotters er niet zijn??? Of hebben wij de spot reeds verwerkt in onze leer en traditie? Hebben wij opgehouden de eindtijd te willen zien, en vertrouwen wij op ons eigen heil en onze eigen schaduwendienst??

De Heer zegt: berust niet in je eigen redding. Richt je op wat ik je gesteld heb als taak: dat is redden wie nog ongelovig zijn en bekeren die dwalen van de goede weg. Te beginnen met jezelf. Doe het met vuur en met ijver en bouw aan het goede. Want Ik kom, spoedig en onverwachts, rekening en verantwoording vragen.

En weet je wat het kan zijn dat de jongste dag nog (steeds) niet aanbreekt?:
God heeft geen behagen aan het verderf van de ongelovigen. Hij wil dat de wachters de bazuin heffen en het oordeel aankondigen. Het oordeel dat de wereld zal treffen, was aangekondigd en zal en moet ook aangekondigd worden. En als alle gelovigen eensgezind de bazuin heffen, dan zal de wereld de gelovige beginnen te haten, en dan zullen we ook zien dat de eindtijd bespoedigd wordt. Maar een ongelovig geslacht dat hangt aan de wereld en haar begeerten, zoekt rust en vrede voor zichzelf en laat ongelovig geslacht na ongelovig geslacht omkomen. Bestrijd je dat? Voel je je aangevallen? God zij dank! Laat dan de tegenstand varen en hef met alle gelovigen de bazuin en verkondig het Woord: bekeer u!

Bekeer u! Want Hij komt, en Hij komt spoedig! God ziet de mens aan en wil ze bewegen, en zal ook door hen bewogen worden. Laat daarom alle christenen de mensen om hen heen vertellen van God. Als we dat niet doen, en de mensen een kans ontzeggen om bij Jezus te horen, zijn wij eigenlijk moordenaars.

Het is precies wat de waakzamen zeggen: het is al eeuwen zo, en het blijft (misschien) nog eeuwen zo. Maar het is een test of we trouw willen zijn in het daadwerkelijk verwachten van de bruidegom. En dat ook is precies de boodschap aan de waakzamen: wordt wakker! Wordt wakker! Want God wil dat zijn dienstknechten niet verslappen, en niet gaan rusten, en niet gaan rekenen met de schijnzekerheid van de wereld of de schaduwdiensten van gelovigen. Maar Hij wil dat wij allen rekenen met zijn komst alsof Hij elk moment kan komen. (Niet per seconde natuurlijk. Want als je rekent per seconde gaat het alleen om je emotie en hoef je niets meer te doen. Dat is net zo leeg als een exacte tijd en plaats aangeven.)

De angst die wij hebben moeten wij onder ogen durven zien. Wij zijn bang voor verleiding en dwaling en wij vertrouwen onszelf amper toe om het vertrouwen alléén te stellen op God. Maar de tijd biedt weinig ruimte meer om te vertrouwen op mensen en de rust van het bekende paadje. Het waakzaam zijn, houdt ook in altijd klaar zijn om de geesten te beproeven. Ongeacht waar het vandaan komt. Want als iemand zegt dat het evangelie komt uit Bethlehem, dan zul je het zien komen vanuit Nazareth. En als wij de gezonde leer verwachten van sterke geestelijk gezonde gelovigen, dan zul je zien dat het komt van iemand die door ons wordt aangemerkt als geestelijk zwakke en weifelmoedige. En waakzaam zijn is ook om je te bedienen met de wapenrusting van God, niet met die van de wereld.

Ik hoop dat wij daarom altijd bereid zijn om zeer aandachtig te luisteren naar een ieder die zich beroept op God’s Woord. En dan zijn vormen al minder belangrijk, of leer of traditionele gevormdheid. Harde confrontatie van het kwaad biedt meer dan zoete woorden omwille van elkaars afwijkende meningen; en een emotioneel protest vanuit het hart is nuttiger dan een zoeken naar een redenering om het plaatje rond te breien. Want stemmingmakerij en lippendiensten bederven de goede zeden.

En bij dat alles is de zoektocht ten diepste naar geloof. Want waar het geloof werkt, daar worden krachten gedaan. En dan heb ik het niet over de geestenfeesten van deze tijd. Wie voor ogen ziet hoe de satan heerst en verdeelt, die vraagt en die zoekt naar Jezus.
Voor anderen en voor onszelf.
Want Jezus redt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #10 Gepost op: november 17, 2010, 11:10:25 pm »
Ik wil wel mee doen, maar voel me persoonlijk de das omgedaan, dus laat de discussie aan jullie over.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2010, 12:06:59 am »
Het lijkt me voor de deelnemers aan deze draad belangrijk om het niet over de persoon ds. Orlando Bottenbley te gaan hebben. Hij is er niet bij namelijk.
Het zou over de inhoud moeten gaan, niet over de man (althans, dat roept men in de regel hier wel).

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #12 Gepost op: november 18, 2010, 01:36:40 am »

quote:

small brother schreef op 17 november 2010 om 22:41:
[...]

Waakzaam versus Verwachten  
Christus neemt allen aan die Hem aannemen. Máár Hij roept (o.a.) op om waakzaam te zijn. Christus, geloof en de wederkomst is de radicale realiteit, en dus serieus te nemen (Socrates). Adeldom verplicht. De discussie hier gaat over het verschil tussen waakzaam zijn en de jongste dag écht verwachten.
Je brengt een onterechte scheiding aan. Dat is elders al meermalen bevochten en nu weer hetzelfde?

quote:

Ik formuleer het nog een keer omdat het niet gaat om een enige juiste formulering, maar om de gedachtenbepaling:
De waakzame, die verwerpt nadrukkelijk degene die Christus écht verwacht, en ook degene die kijkt naar de wereld met het beeld van de eindtijd in het hoofd.
En wie Christus komst écht verwacht, die verbaast zich over de slaapzame die niet concreet denkt aan een terugkomst, en het woord ‘spoedig’ opnieuw definieert, en zich geheel distancieert van degenen die Christus komst verwachten.
Het is toch werkelijk wonderbaarlijk hoe je in groepen denkt en labels uitdeelt.
Lees je je eigen tekst wel even na? Waakzaam is dus slaapzaam?
Kom op zeg, er is genoeg over deze materie gezegd in een andere draad.
Jammer ook dat je zo te werk gaat.
Zo kende ik je niet!!!
Meteen ook een reden om niet verder te reageren.
Je samenvatting gaat wederom mank...
verder even geen reactie gezien de tijd en de inhoud van je post.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2010, 01:40:58 am door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2010, 01:42:24 am »
Een voorbeeld van een concrete verwachting:

quote:

Deze wereld heeft nog maar een korte tijd te gaan. Niet omdat wij dat vinden in onze eigenwijsheid maar omdat gerenommeerde wetenschappers stellen dat de mens de aarde dusdanig vervuilt, dat grote rampen, overstromingen en verwoestingen niet te voorkomen zijn.
Deze sombere voorspellingen van experts brengen ons bij de vraag wanneer de wederkomst zal plaatsvinden. Niemand mag daarbij een jaartal of datum noemen. In de Bijbel staat dat niemand de tijd en de plaats weet, behalve God.
Wie het onderwerp heeft gevolgd weet ook dat de wetenschap als een belangrijk werktuig wordt gezien in handen van het kwaad. De wetenschap is de schijnkennis die de mens brengt tot een niveau gelijk aan, of boven God. Maar laten we niet oppervlakkig zijn. Hier gaat het niet om de wetenschap eer te bewijzen, maar om de wereld en alle horenden van de wetenschap het antwoord te geven op de vraag wat er gebeurt als de wereld eindigt. De wereld zelf komt met het einde, en het antwoord wordt gegeven door de gelovigen. Vergelijk deze situatie met Paulus die 1000 goden ziet en één onbekende God. Legitimeert hij met zijn ene onbekende God de 1000 andere goden? Nee, hij geeft het antwoord op de vraag waar de wereld mee worstelt: wij weten iets, maar we hebben niet het hele plaatje. Gaat het in dit theoretische voorbeeld om gelovigen die wroeten naar het einde van de wereld? Nee, tot dusver gaat het om de wereld in te lichten over de realiteit van hun eigen leefwereld.

quote:

Stel dat ik verwacht dat ik, als ik gezond blijf, de wederkomst van Jezus Christus zal meemaken.
* Jezus noemt in Matth. 24 een reeks gebeurtenissen waar we onze aandacht op moeten richten: berichten over oorlogen en oorlogsdreiging;
* Vóór de wederkomst van Jezus Christus zal de hele schepping als in barensweeën zuchten en lijden;
* Een derde duidelijk teken voorafgaand aan de wederkomst van Jezus is de wereldwijde verbreiding van het evangelie. Zie Matth. 24:14;
* Een vierde niet mis te verstaan teken waar we aan kunnen hechten is de oprichting van de staat Israël. Vanaf 135 na Chr. zijn de Joden verdreven uit Israël: Israël had opgehouden te bestaan. Er zijn veel teksten in de Bijbel die voorspellen dat God de staat Israël zou herstellen en dat Hij de Israëlieten uit alle landen terug zou brengen naar het beloofde land.
* Wanneer vindt dit alles wat in Matt 24 staat vermeld, plaats? Vers 33 en 34 geven zelfs een tijdsaanduiding waarbinnen wij deze gebeurtenissen mogen verwachten: "dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt";

Het zijn tekenen dat het moment dichterbij komt dat iedereen van het goede nieuws gehoord kan hebben en het moment daar is dat Jezus terugkeert op aarde. ,,Deze generatie maakt de wederkomst mee"

Wij kunnen niet in iemands hart kijken, en van onszelf weten wij al dat het goede nog wel eens geneigd lijkt te zijn zich bescheiden op te stellen achter allerlei vormen van meer of minder kwaad. Maar we mogen met hen die één zijn in Christus uitgaan van de Geest die in de harten van de gelovigen hetzelfde wil bewerken. En vanuit dat startpunt, wat brengt ons dan de theoretische mening zoals hierboven geformuleerd? Ik verwijs naar de vet-markeringen die ik aanbracht.

Drie zaken vallen op. Ten eerste wordt nadrukkelijk een Verwachting uitgesproken. Wij verwachten allemaal.
Ten tweede wordt er zeer precies gebouwd op bijbelteksten, en aan deze wordt niet toe of afgedaan – hoewel zij wel worden geïnterpreteerd.
En ten derde wordt de opmerking dat "deze generatie de wederkomst meemaakt" gemaakt als bijbelse quote na de plaatsing van het moment dat Jezus terugkomt op aarde. Wordt hier nu een fout gemaakt? Dat is nog maar de vraag. Want dat hangt af van de bedoelde plaatsing van de formulering, en de mate waarin is geslaagd in een goede interpretatie, en de mate van eigen overtuiging, en ook niet te vergeten de mate waarin God het hart heeft gevuld, dan wel de overtuiging van het gelovig en vertrouwend hart wil bevestigen en schragen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Simeon met de openbaring dat hij de komst van de messias zou zien.

Wat wil dat allemaal zeggen? Dat is de vraag. Bij mij komt het binnen als een serieuze bespiegeling die oproept tot toetsing aan de tijd en aan het Woord van God. Dat wat juist opmerkelijk is, namelijk de verwachting van de wederkomst bij eigen leven, is een ogenschijnlijk puur persoonlijke verwachting. Maar wel een die ingebed is in een kennelijk zorgvuldig bijbels overwogen standpuntbepaling. De afsplitsing van het onderwerp naar Israël en Nova is daarbij een goede voortzetting. Waarbij dan wel de opmerking geplaatst wordt dat het niet gaat om allerlei bespiegelingen over de eindtijd, want dat leidt af van het doel van de tekenen van de eindtijd. Maar waar het om moet gaan is wat een gelovige met de kennis doet.

En dat is ook precies waar in de hierboven geventileerde opvatting de lijn éénduidig naar toe gaat: De wereld zegt dat wij vergaan zullen. Wij kennen de waarheid over de bestemming van de wereld. Vertel dan ook de mensen om je heen van God. Als we dat niet doen, en de mensen een kans ontzeggen om bij Jezus te horen, zijn wij eigenlijk moordenaars.

De vraag is waar hier een misser gemaakt wordt.
1- Mag iemand naar de tijd en de tekenen en de geestelijke situatie van de wereld kijken?
Zo nee, waarom zijn er dan eindtijd-tekenen?
2- Mag iemand een concrete verwachting hebben?
Zo nee, waarom roept de bijbel dan op om altijd de komst te verwachten?
3- Mag iemand praten een persoonlijke idee of verwachting afleiden uit de bijbel?
Zo nee, waarom roept de bijbel dan op om waakzaam te zijn en waarom zijn er dan tekenen?
4- Mag iemand anderen oproepen om ook een concrete verwachting te hebben?
Zo nee, mag hij dan wel oproepen om de komst van Christus altijd te verwachten?

Willen wij iets zinnigs brengen, dan moeten wij deze woorden toetsen aan de schrift en dan zijn de vragen bijvoorbeeld: Wordt er gesproken uit geloof? Wordt er gedwaald en is er iets onschriftuurlijks? Wordt er gebouwd op God’s Woord? Want God’s Woord is recht en waarheid en God is één. Een profetisch woord zal altijd in lijn moeten zijn met God’s Woord.

Zijn de antwoorden positief, dan moet een gelovige dit signaal als eindtijdsignaal meenemen. Als windvaantje van de Geest. Want de concrete opwachting die wordt gedemonstreerd, op de wijze zoals die wordt gedemonstreerd, is niets meer dan een toepassing van hetgeen wijzelf ook formeel belijden: Christus kan elk moment komen!

Maar ook al zouden de antwoorden eerder negatief worden ingevuld, gezien vanuit bepaalde perspectieven of inleggingen, dan is onmiddellijk een tweede onderwerp: wat is de aanleiding en wat is het doel? Dan is het antwoord: de gebruikte aanleiding is de wetenschap die spreekt over het einde van de aarde; en het doel is om de huidige situatie te toetsen, en iedereen op te roepen tot bekering en het komen tot Christus.

En als iemand met een eigen concrete verwachting wordt verworpen en veracht, als hij de bijbel naspreekt in een legitieme eigen interpretatie, of in bewoordingen waaruit een geest spreekt die zich onomwonden en onbeperkt wil onderwerpen aan de Schrift, dan moeten we oppassen. Want als wij ongefundeerd breken wat God bewerkt dan treft ons een geestelijk verwijt en kunnen wij bovendien onverhoopt belangrijke informatie missen. De aarde kreunt van ellende, en kraakt in haar voegen. Want de strijd is hevig. Wie weet of over 25 jaar Noord-Nederland nog bestaat?

God’s volk was ooit aanspreekbaar middels een enkele profeet. De tijd is voortgeschreden en er is iets nieuws: de wereld is als het volk Israël: een profeet kan door heel het volk worden gehoord. Er was een schaduwendienst voor het volk en wie op de stoel van Mozes zitten hadden het gezag en misbruikten het. En opnieuw kunnen schaduwendiensten komen voor het volk waarbij wie op de stoel van Mozes zitten het gezag misbruiken. God spreekt, en door de media kan heel het volk horen en het aannemen of verwerpen. En ook de verleider kan heel het volk in de greep krijgen. Dat gegeven maakt dat (naar de mens) zowel God als de satan aangrijpingspunten krijgen waarbij niemand meer vrijuit kan gaan, net als het volk als geheel destijds niet vrijuit ging. En evenzo maakt het dat wat vandaag vastigheid en eeuwen van zekerheid biedt, morgen wereldwijd kan worden gezien als chaos en los zand. En evenzo maakt het dat de tekenen van de tijd zichtbaarder worden. Maar de wereld, en de slapers van het eerste uur, zij relativeren en zoals de Joden ook niet met tekenen kunnen geloven wat Mozes en de profeten hebben voorgehouden, zo zullen de wereldburgers ook nog niet geloven dat de tekenen overal zijn, als zowel gisteren, en morgen, als vandaag, ermee gevuld is.

Verwerp daarom signalen als die van Bottenbley niet, indien en voor zover zij schriftuurlijk zijn ! En als men ze verwerpt, gebruik de gelegenheidswaarschuwing en oordeel dan zélf wat de geestelijke stand van zaken is van de wereld !

Het land treurt, het verwelkt; het aardrijk kweelt, het verwelkt; de hoogsten van het volk des lands kwelen.
Want het land is bevlekt vanwege zijn inwoners; want zij overtreden de wetten, zij veranderen de inzetting, zij vernietigen het eeuwig verbond. Daarom verteert de vloek het land, en die daarin wonen, zullen verwoest worden; daarom zullen de inwoners des lands verbrand worden, en er zullen weinig mensen overblijven. De most treurt, de wijnstok kweelt, allen die blijhartig waren, zuchten. De vreugde der trommelen rust; het geluid der vrolijk huppelenden houdt op, de vreugde der harp rust. Zij zullen geen wijn drinken met gezang; de sterke drank zal bitter zijn dengenen, die hem drinken. De woeste stad is verbroken, al de huizen staan gesloten, dat er niemand inkomen kan. Er is een klagelijk geroep op de straten, om des wijns wil; alle blijdschap is verduisterd, de vreugde des lands is heengevaren. Verwoesting is in de stad overgebleven, en met gekraak wordt de poort in stukken verbroken. Want in het binnenste van het land, in het midden dezer volken, zal het alzo wezen, gelijk de afschudding des olijfbooms, gelijk de nalezingen, wanneer de wijnoogst geëindigd is.

Die zullen hun stem opheffen, zij zullen vrolijk zingen; vanwege de heerlijkheid des HEEREN zullen zij juichen van de zee af. Daarom eert den HEERE in de valleien, in de eilanden der zee den Naam des HEEREN, des Gods van Israël. Van het uiterste einde der aarde horen wij psalmen, tot verheerlijking des Rechtvaardigen. Doch nu zeg ik: Ik word mager, ik word mager, wee mij! de trouwelozen handelen trouwelooslijk, en met trouweloosheid handelen de trouwelozen trouwelooslijk.

Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en dat met vasten en met geween, en met rouwklage. En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot den HEERE, uw God; want Hij is genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwade. Wie weet, Hij mocht Zich wenden en berouw hebben; en Hij mocht een zegen achter Zich overlaten tot spijsoffer en drankoffer voor den HEERE, uw God.

Blaast de bazuin te Sion, heiligt een vasten, roept een verbodsdag uit.
Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, verzamelt de kinderkens, en die de borsten zuigen; de bruidegom ga uit zijn binnenkamer, en de bruid uit haar slaapkamer.

Laat de priesters, des HEEREN dienaars, wenen tussen het voorhuis en het altaar, en laat hen zeggen: Spaar Uw volk, o HEERE! en geef Uw erfenis niet over tot een smaadheid, dat de heidenen over hen zouden heersen; waarom zouden zij onder de volken zeggen: Waar is hun God?

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #14 Gepost op: november 18, 2010, 02:12:37 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 18 november 2010 om 01:36:
 Je brengt een onterechte scheiding aan. Dat is elders al meermalen bevochten en nu weer hetzelfde?

Het is toch werkelijk wonderbaarlijk hoe je in groepen denkt en labels uitdeelt.
Lees je je eigen tekst wel even na? Waakzaam is dus slaapzaam?
Kom op zeg, er is genoeg over deze materie gezegd in een andere draad.
Jammer ook dat je zo te werk gaat.
Zo kende ik je niet!!!
Meteen ook een reden om niet verder te reageren.
Je samenvatting gaat wederom mank...
verder even geen reactie gezien de tijd en de inhoud van je post.
Mwah, zo kende ik hem eigenlijk wel... wederom valse tegenstellingen, karikaturen en slinkse beledigingen. En als je dan zijn tekst ontleed en de fouten aantoont, opeens quasi-verontwaardigd doen... Dit heeft totaal niets meer met een open, zuiver gesprek te maken. Zoals gezegd, het heeft niet veel nut op hierop te reageren. Opnieuw een herhaling van zetten...

Maar het is duidelijk dat het de bedoeling is dat dit een 'evangelisch' draadje wordt, waar men alleen een monoloog wil lezen en elkaar lekker kan bevestigen in hun inlegkunde opvattingen. Misschien moeten we net als gaitema maar eens een aantal topic reports gaan sturen... dan kan hier ook meteen weer een slotje op.

quote:

"Want er komt een tijd dat de mensen de heilzame leer niet meer verdragen, maar leraren om zich heen verzamelen die aan hun verlangens tegemoetkomen en hen naar de mond praten. Ze zullen niet meer naar de waarheid luisteren, maar naar verzinsels...." (2 Tim. 4:3-4)
« Laatst bewerkt op: november 18, 2010, 02:20:38 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
vervolg Bottenbley
« Reactie #15 Gepost op: november 18, 2010, 11:39:16 am »
Modbreak:

Bij deze dan, de reden is duidelijk.
Zo niet, dan verzoek ik, als daar behoefte aan is, de moderatoren te benaderen (via Feedback) en niet een nieuw topic te starten.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2010, 02:40:24 pm door AVee »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn