quote:
Akkoord, laten we pogen die vaste grond te verkrijgen!
quote:
Hier ben ik de draad al kwijt.
1. Je gaat ervan uit dat sommigen wél meekrijgen en anderen niet, dat het koninkrijk (in jouw woorden: de jongste dag) is aangebroken.
Exact.
quote:
2. De jongste dag en het oordeel van God, beschouw je (als ik je woorden overneem) in een context van oordeel door God via de vijanden.
Inderdaad.
quote:
Maar dan gaat het per definitie niet over de jongste dag, want de vijanden zelf moeten ook geoordeeld worden.
God had een verbond met het volk Israël en niet met de Romeinen. Het waren de ongelovige Israëlieten die de profeten doodden (Mat 23,31) en Jezus zei duidelijk dat al het onschuldige bloed dat op aarde is vergoten (Mat 23,35)
hen aangerekend werd. Feit is dat uitsluitend de Joden onder de wet waren en de Romeinen niet (1 Kor 9,20) en aangezien er zonder wet geen rekening van de zonde wordt bijgehouden (Rom 5,13) hadden de Romeinen geen zonde.
In hedendaagse bewoording zou je kunnen zeggen dat de Joden een afspraak met God hadden en als zij zich daar aan zouden houden konden ze het eeuwige leven verdienen. Het zou toch vreemd zijn als de Romeinen, die daar geen weet van hadden, geoordeeld werden vanwege de zonden van de Joden? Het voordeel wat de Romeinen hadden was dat de zonden hun niet aangerekend werden, doch het nadeel was dat ze het eeuwige leven niet konden verdienen.
quote:
Is dat wel zo, dan is het een behoorljk wilde gedachte die ik uit je woorden haal, namelijk dat als de jongste dag reeds heeft plaatsgevonden, de wereld geen jongste dag meer krijgt - en ook de christenen niet- en de gelovigen dientengevolge geen bijbel meer hebben om hun leer en toekomst op te funderen. Sorry, dat maar dat is voor mij onbegrijpelijk binnen de christelijke leer.
Hoezo trek je die conclusie? Ik denk juist dat het verleden bewijst dat wij ons zeer gelukkig mogen prijzen dat we geboren zijn in een tijdperk waarin Christus reeds geopenbaard is. Wij bevinden ons niet in het land van de schaduw des doods.
quote:
En dat leidt je dan enkel af uit het feit dat twee zinnen die na elkaar staan op elkaar lijken??
Natuurlijk niet, alhoewel Mattheus 16 vers 27-28 absoluut de aanleiding was kan ik je tientallen verzen tonen waarin de schrijvers de wederkomst in de voor hen nabije toekomst plaatsen.
1. "Want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen." (Matt. 3:2)
2. "Wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?" (Matt. 3:7)
3. "Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen." (Matt. 3:10)
4. "De wan is in zijn hand." (Matt 3:12)
5. "Want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen." (Matt. 4:17)
6. "Het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen." (Matt. 10:7)
7. "Gij zult niet alle steden van Israël zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt." (Matt. 10:23)
8. "....noch in de toekomende [eeuw]." (Matt. 12:32)
9. "Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden." (Matt. 16:27)
10. "Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid." (Matt. 16:28; vgl. Mark. 9:1; Luk. 9:27)
11. "Wanneer nu de heer van de wijngaard komt, wat zal hij met die pachters doen?' '....Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij verhuren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren.' '....Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.' '....En toen de overpriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hadden gehoord, begrepen zij, dat Hij hen bedoelde." (Matt. 21:40-41,43,45)
12. "Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt." (Matt. 24:34)
13. "Van nu aan zult gij [Kajafas, de overpriesters, de schriftgeleerden, de oudsten, de gehele Sanhedrin] de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels." (Matt. 26:64; Mark. 14:62; Luk. 22:69)
14. "Het Koninkrijk Gods is nabijgekomen." (Mark. 1:15)
15. "Wat zal de heer van de wijngaard doen? Hij zal komen en de pachters ombrengen en de wijngaard aan anderen geven. ....Want zij [de overpriesters, schriftgeleerden en oudsten] begrepen, dat Hij met het oog op hen die gelijkenis gesproken had." (Mark. 12:9,12)
16. "Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt." (Mark. 13:30)
17. "Wie heeft u een wenk gegeven om de komende toorn te ontgaan?" (Luk. 3:7)
18. "Ook ligt reeds de bijl aan de wortel der bomen." (Luk. 3:9)
19. "De wan is in zijn hand...." (Luk. 3:17)
20. "Het Koninkrijk Gods is nabij u gekomen." (Luk. 10:9)quote:
"De zoon zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders", daar lees ik: met kracht en luister, komende naar de aarde. Dat gaat over de jongste dag.
"zien komen in zijn koninkrijk", daar lees ik: zien in de kracht en luister van het Koningschap, of zien als aangestelde Koning. Dat gaat over (iets van het) het koninkrijk reeds zien vóór de jongste dag.
Zowel het eerste als het tweede is buitengewoon goed mogelijk omdat Christus op verschillende wijzen voor en na zijn opstandig in koninklijke luister is gezien of althans als aangestelde Koning is gezien geworden.
En het spoor dat 'komen in de heerlijkheid van de Vader' iets anders is dan 'zien komen in het koninkrijk' wordt ondersteund door de toevoeging dat het een iets is voor allen, en het ander iets voor slechts sommigen.
De goddelozen herkenden Christus niet eens toen hij in het vlees onder hen was en grote tekenen deed, laat staan toen hij hen oordeelde door de Romeinen. Anderen herkenden toch de tekenen en bekeerden zich, dat waren de sommigen die hem zagen. Flavius Josephus schreef in de Joodse oorlog dat de Joden tegen God zelf streden en hij was niet eens een christen.
quote:
Probeer ik je tegemoet te komen, dan kan ik begrijpen dat het koninkrijk is aangebroken. Ook wil ik (for sake of discussion) wel aannemen dat Christus al een keer terug is gekomen, en daarbij nadrukkelijk een koninkrijk heeft gevestigd. Immers ook de katholieke kerk leert niet wezenlijk iets anders waar zij zich een aardse status verschaft met een opvolging van het ambt van plaatsvervangend koningschap. En zelfs de gereformeerde leer neigt ernaar om de kerkeraden een eer en bevoegdheid te geven als verhoogde afgezanten van het koninkrijk van God. Dat zijjn dus allemaal uitbotsels van het hemels koninkrjik op aarde.
Absoluut en Jezus leerde glashelder dat hij zijn koninkrijk zou vestigen bij de wederkomst, vergelijk Mattheus 16,27-28 maar met Marcus 9,1, dus beide evenementen geschiedden op hetzelfde moment.
quote:
Echter, jij en ik zijn het wel eens dat het ware koninkrijk niet op de aarde gezien wordt in gedaante, maar in vormen van geloof in de harten van mensen. En daarbij zijn we ook beiden, denk ik, van oordeel dat het koninkrijk van God een materieel koninkrijk is dat daadwerkelijk wordt bestuurd in en vanuit de hemel.
Amen.
Daarom zou ik het ook helemaal niet logisch vinden als een puur hemels koninkrijk door een koning van vlees en bloed bestuurd zou worden. En ook, indien dat de bedoeling geweest zou zijn, was het dan niet logischer als Jezus na de fysieke opstanding gewoon op aarde zou zijn gebleven om te heersen als koning?
quote:
Dus tot zover is er wel iets verfrissends, maar eigenlijk niet iets schokkends in je opvatting over een wederkomst in de eerste eeuw.
Dank je wel, ik waardeer je compliment, maar ere wie het toekomt en dat ben ik niet, want ik vind slechts het wiel af en toe overnieuw uit. Het preterisme dateert sowieso al uit de zeventiende eeuw, maar ook de eerste kerkvaders toonden sterke preteristische trekken. Op de engelse wikipedia staat een redelijk uitgebreid artikel over
preterisme (klik) maar Nederlandse bronnen zijn schaars (hoewel jij Nederlandse sites blijkt te kunnen vinden die ik niet aantref dus mocht je toch wat tegenkomen houd ik me ook aanbevolen).
quote:
En je spreken over het oordeel over Israël door de vijanden, is evenmin noodzakelijkerwijs vreemd of schokkend.
Dat vind ik ook, het is geheel in lijn met het O.T. en dat is het evangelie eveneens.
quote:
Maar als het gaat om de jongste dag en de heerlijkheid des Vaders waarmee geoordeeld is geworden, ja dan krijg ik nog niet eens een begin van begrip hoe je dat plaatst zonder de leer en een hele reeks bijbelteksten overboord te gooien.
Welke teksten zou ik daarvoor overboord moeten gooien?
quote:
Wil je dan het oordeel van de jongste dag plakken aan de joden, en de christenen vrij maken van elk soort van oordeel? Ik tast in het duister..
Ik geloof dat de christenen inderdaad vrij zijn van ieder oordeel, want dat heeft Jezus gezegd.
'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.' (Joh 5,24)
Wij mogen er verzekerd van zijn dat we behouden zijn als we Jezus zijn woord horen en hem geloven, dat vind ik soms best nog moeilijk om aan te nemen, maar het staat er echt dus ik probeer me er van te doordringen dat het waar is.
'Maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God;
en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam.' (Joh 20,31)
'Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in de Naam van de Zoon van God;
opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in de Naam van de Zoon van God.' (1 Joh 5,13)
Hand 2,21En het zal zijn, dat al wie de naam des Heren aanroept, behouden zal worden.
Hand 2,47en zij loofden God en stonden in de gunst bij het gehele volk. En de Here voegde dagelijks toe aan de kring, die behouden werden.
Hand 16,31En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.
1 Tim 1,15Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.
Heb 7,25Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
Wij zijn vrij van ieder oordeel, maar zullen als we sterven wel voor Christus komen te staan (Heb 9,28) en
beoordeeld worden. Doch is dat geen straf in tegenstelling tot het aardse oordeel wat de ongelovige Israëlieten trof die verantwoordelijk werden gehouden voor de dood van alle profeten en Jezus hadden gekruisigd. Het hemelse oordeel hoeven wij niet te vrezen, want het is niet om ons te straffen, maar wij vrezen het omdat we nog tekort schieten.
1 Joh 4,18Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.
Zolang wij vrezen moeten we nog leren dat we niet hoeven te vrezen, want als een ding blijkt uit de Bijbel is het wel dat de mensen die behouden zijn ook niet perfect waren. Als wij geloven in Jezus Christus hebben we gegeten van de levensboom (Gen 3,22) en kunnen niet meer sterven. We moeten proberen de pijn te overwinnen en dat kunnen we omdat God ons daarbij helpt.