Auteur Topic: Nieuw topic over eindtijdverwachtingen  (gelezen 33780 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Nieuw topic over eindtijdverwachtingen
« Reactie #50 Gepost op: november 29, 2010, 12:14:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 november 2010 om 10:46:
[...]
Kortom, wat wij de dood noemen, is in principe niets meer dan het afleggen van het vlees en we lezen dat onder de nieuwe hemel en aarde, mensen nog steeds sterven.

Jes 65,20
Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oude man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden.

Ik geloof dat honderd jaar staan voor een volheid i.p.v. dat iedereen letterlijk honderd wordt. Nergens lezen we dat wij onder de nieuwe hemel en aarde een fysiek lichaam krijgen wat we nimmer zullen afleggen, dus daar is mijn hoop absoluut niet op gevestigd en ik hoop de jouwe evenmin.
Op 21:3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’

Ook op dit punt geeft de bijbel geen "handleiding en spoorboekje"... Er zal geen dood meer zijn, leert Johannes....

"Alles maak ik nieuw", zegt de Schepper... Of we dan een fysiek lichaam hebben, of niet.... Het zal gaan om een nieuw lichaam.... Dus TOCH niet 100% te vergelijken met het lichaam waar we het nu mee "moeten doen"... Kortom: ik zie wel t.Z.t..... (ik sluit het krijgen van een "anders fysiek lichaam" niet uit...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 29, 2010, 12:51:08 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 november 2010 om 12:14:
[...]

Op 21:3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’

"Alles maak ik nieuw", zegt de Schepper... Of we dan een fysiek lichaam hebben, of niet.... Het zal gaan om een nieuw lichaam....
Dit gaat over het oude verbond, het verbond met de dood (Jes 28,18) wat in Paulus zijn tijd nabij de verdwijning was (Heb 8,13) en niet veel later voorbij ging. Dit oude verbond verouderde Jezus  door te drinken (Mat 26,28; Mar 14,24; Luk 22,20) op het nieuwe verbond.

Heb 8,13
Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

quote:

Ook op dit punt geeft de bijbel geen "handleiding en spoorboekje"... Er zal geen dood meer zijn, leert Johannes....
Jawel, maar je moet beseffen wat de Bijbel precies bedoelt met de dood en dat is wat anders als de betekenis die wij er aan toekennen. Immers het volk zat in het land en de schaduw des doods (Mat 4,16) toen hen een licht opging?

Dat licht was Jezus (Joh 9,5 + 12,46) en de schaduw des doods het oude verbond (Job 3,5; Jes 9,1; Jer 2,6; Mat 4,16; Luk 1,79.) waar de Joden onder (1 Kor 9,20) waren. Hij leerde aan de Joden die zijn woord hoorden, dat zij het eeuwige leven hadden, niet in de verdoemenis kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven (Joh 5,24) terwijl zij allen toch zijn gestorven! Hoe kan dat dan beste Hendrik als hij de fysieke dood bedoelde? Dat kan niet en daarom bedoelde Jezus dat zij die hem hoorden en geloofden van het oude verbond (het verbond met de dood) waren overgegaan in het nieuwe verbond (met het Licht).

Dit staat los van de fysieke dood, een onderwerp wat in de Bijbel niet- tot nauwelijks behandeld wordt en dat lijkt mij logisch aangezien God geen God van de doden maar de God van de levenden is.

Mat 22,32
Ik ben de God van Abraham, en de God van Izak, en de God van Jakob! God is niet een God der doden, maar der levenden.

Mar 12,27
God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.

Luk 20,38
God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.

Het betekent dat God een God is van degenen die in Christus geloven, want de wet was een schaduw van de toekomende dingen (Kol 2,17; Heb 10,1) waaronder zij ver van Christus waren (Ef 2,12) en wie zonder Christus is, is immers dood (Ef 2,5) als een pier. Dus vandaar dat het oude verbond de duisternis en de schaduw des doods genoemd wordt, omdat allen die er onder verkeren, verre van Christus- en daarom dood zijn.

Note; uitgezonderd de profeten uiteraard en de gelovigen aan wie Christus zich wel toonde.

Rom 13,12
De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen van het licht.

Vrij vertaalt:

De wet is voorbijgegaan en het koninkrijk is nabij (Mat 3,2 e.v.a.) gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der wet en de nieuwe mens aandoen. (Zie Ef 4,24)

Bovendien, iemand die een is met Christus is een nieuwe schepping (2 Kor 5,17) reeds voordat hij de fysieke dood is gestorven.

quote:

Dus TOCH niet 100% te vergelijken met het lichaam waar we het nu mee "moeten doen"... Kortom: ik zie wel t.Z.t..... (ik sluit het krijgen van een "anders fysiek lichaam" niet uit...)

De Bijbel sluit dat wel uit en ik baseer mijn hoop liever op de Schrift dan op de leringen van mensen.

1 Kor 15
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

edit: ik heb behoorlijk wat werk gehad om de Schriftplaatsen erbij te zoeken, dus ik hoop dat je ze wel even leest.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2010, 02:03:18 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 29, 2010, 01:54:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 november 2010 om 12:51:
[...]
edit: ik heb behoorlijk wat werk gehad om de Schriftplaatsen erbij te zoeken, dus ik hoop dat je ze wel even leest.
Daar ben ik al een eind mee gekomen... En ik zal e.e.a. vanavond (of morgen?) nog eens even rustig (opnieuw) doorlezen... Als het gesprek over en weer niet TE snel verloopt, ten minste.... Want dan wordt het moeilijk om de draad vast te houden.... Ik zal dus (na een korte eerste reactie) mezelf even inhouden...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 29, 2010, 01:58:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 november 2010 om 13:54:
[...]

Daar ben ik al een eind mee gekomen... En ik zal e.e.a. vanavond (of morgen?) nog eens even rustig (opnieuw) doorlezen... Als het gesprek over en weer niet TE snel verloopt, ten minste.... Want dan wordt het moeilijk om de draad vast te houden.... Ik zal dus (na een korte eerste reactie) mezelf even inhouden...
Ok.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2010, 04:32:12 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 29, 2010, 02:08:43 pm »

quote:

[...]
Jawel, maar je moet beseffen wat de Bijbel precies bedoelt met de dood en dat is wat anders als de betekenis die wij er aan toekennen. Immers het volk zat in het land en de schaduw des doods (Mat 4,16) toen hen een licht opging?

Die eerste (korte) reactie:

Waarom wordt het verhaal van Lazarus verteld, en wat is de betekenis van de "dood" in dat verhaal?

Joh 11: 39 Hij zei: ‘Haal de steen weg.’ Marta, de zuster van de dode, zei: ‘Maar Heer, de stank! Hij ligt er al vier dagen!’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ 41 Toen haalden ze de steen weg. Daarop keek hij omhoog en zei: ‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. 42 U verhoort mij altijd, dat weet ik, maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’ 43 Daarna riep hij: ‘Lazarus, kom naar buiten!’ 44 De dode kwam tevoorschijn...

Maar Heer, de stank! Daar kwam geen beeldspraak bij kijken... Die dood was zo "dood" als wat, in de betekenis die we er letterlijk aan toekennen... Het was dus niet zo, dat een anderszins nog springlevende Lazarus nog niet "opnieuw geboren" was, en zo "als het ware" nog dood was. Hij was overleden en hij stonk al...

Waarmee we zien, dat de bijbel op de ene plaats over de dood spreekt in beeldspraken (dood = een leven zonder God(s genade) - sommige van de teksten die je aanhaalt gaan daar volgens mij inderdaad over!!), maar op andere plaatsen als een "letterlijk fenomeen": datgene wat ons aan het einde van ons leven ALLEMAAL overkomt (tenzij de Heer voordien terug komt, zeg ik er dan bij...)

Het begrip "dood" betekent dus in de ene tekst wellicht iets anders dan in een andere tekst...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 29, 2010, 02:13:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 29 november 2010 om 14:08:
[...]

Die eerste (korte) reactie:

Waarom wordt het verhaal van Lazarus verteld, en wat is de betekenis van de "dood" in dat verhaal?

Joh 11: 39 Hij zei: ‘Haal de steen weg.’ Marta, de zuster van de dode, zei: ‘Maar Heer, de stank! Hij ligt er al vier dagen!’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ 41 Toen haalden ze de steen weg. Daarop keek hij omhoog en zei: ‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. 42 U verhoort mij altijd, dat weet ik, maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’ 43 Daarna riep hij: ‘Lazarus, kom naar buiten!’ 44 De dode kwam tevoorschijn...

Maar Heer, de stank! Daar kwam geen beeldspraak bij kijken... Die dood was zo "dood" als wat, in de betekenis die we er letterlijk aan toekennen... Het was dus niet zo, dat een anderszins nog springlevende Lazarus nog niet "opnieuw geboren" was, en zo "als het ware" nog dood was. Hij was overleden en hij stonk al...

Waarmee we zien, dat de bijbel op de ene plaats over de dood spreekt in beeldspraken (dood = een leven zonder God(s genade) - sommige van de teksten die je aanhaalt gaan daar volgens mij inderdaad over!!), maar op andere plaatsen als een "letterlijk fenomeen": datgene wat ons aan het einde van ons leven ALLEMAAL overkomt (tenzij de Heer voordien terug komt, zeg ik er dan bij...)

Het begrip "dood" betekent dus in de ene tekst wellicht iets anders dan in een andere tekst...
Even voor de duidelijkheid: ik beweer niet dat er in de Bijbel nooit over de fysieke dood geschreven wordt, alleen dat de dood in negen van de tien gevallen verwijst naar een situatie zonder- of verwijderd van Christus, zoals in de verzen die ik heb geciteerd. Graag hoor ik nog van je welke sommigen jij daar niet onder schaart, want dat benieuwd mij zeer.
« Laatst bewerkt op: november 29, 2010, 02:15:52 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 01, 2010, 10:22:24 am »

quote:

[...]

Dit gaat over het oude verbond, het verbond met de dood (Jes 28,18) wat in Paulus zijn tijd nabij de verdwijning was (Heb 8,13) en niet veel later voorbij ging. Dit oude verbond verouderde Jezus  door te drinken (Mat 26,28; Mar 14,24; Luk 22,20) op het nieuwe verbond.

Heb 8,13
Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; wat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.

[...]

Dat licht was Jezus (Joh 9,5 + 12,46) en de schaduw des doods het oude verbond (Job 3,5; Jes 9,1; Jer 2,6; Mat 4,16; Luk 1,79.) waar de Joden onder (1 Kor 9,20) waren. Hij leerde aan de Joden die zijn woord hoorden, dat zij het eeuwige leven hadden, niet in de verdoemenis kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven (Joh 5,24) terwijl zij allen toch zijn gestorven! Hoe kan dat dan beste Hendrik als hij de fysieke dood bedoelde? Dat kan niet en daarom bedoelde Jezus dat zij die hem hoorden en geloofden van het oude verbond (het verbond met de dood) waren overgegaan in het nieuwe verbond (met het Licht).

Dit staat los van de fysieke dood, een onderwerp wat in de Bijbel niet- tot nauwelijks behandeld wordt en dat lijkt mij logisch aangezien God geen God van de doden maar de God van de levenden is.

Mat 22,32
Ik ben de God van Abraham, en de God van Izak, en de God van Jakob! God is niet een God der doden, maar der levenden.

Mar 12,27
God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.

Luk 20,38
God nu is niet een God der doden, maar der levenden; want zij leven Hem allen.

Het betekent dat God een God is van degenen die in Christus geloven, want de wet was een schaduw van de toekomende dingen (Kol 2,17; Heb 10,1) waaronder zij ver van Christus waren (Ef 2,12) en wie zonder Christus is, is immers dood (Ef 2,5) als een pier. Dus vandaar dat het oude verbond de duisternis en de schaduw des doods genoemd wordt, omdat allen die er onder verkeren, verre van Christus- en daarom dood zijn.

Note; uitgezonderd de profeten uiteraard en de gelovigen aan wie Christus zich wel toonde.

Rom 13,12
De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen van het licht.

Vrij vertaalt:

De wet is voorbijgegaan en het koninkrijk is nabij (Mat 3,2 e.v.a.) gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der wet en de nieuwe mens aandoen. (Zie Ef 4,24)

Bovendien, iemand die een is met Christus is een nieuwe schepping (2 Kor 5,17) reeds voordat hij de fysieke dood is gestorven.

[...]

De Bijbel sluit dat wel uit en ik baseer mijn hoop liever op de Schrift dan op de leringen van mensen.

1 Kor 15
Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Beste Hendrik-NG, ik wil je niet het vuur aan de schenen leggen hoor, maar heb je nog kans gezien inhoudelijk op bovenstaande te reageren?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 01, 2010, 10:26:56 am »

quote:

Piebe schreef op 01 december 2010 om 10:22:
[...]

Beste Hendrik-NG, ik wil je niet het vuur aan de schenen leggen hoor, maar heb je nog kans gezien inhoudelijk op bovenstaande te reageren?
Ik voel me niet onder druk gezet, hoor Piebe!! Maar het antwoord is helaas "nee"... Het leven buiten het forum neemt me helaas wat veel in beslag de laatste weken.. Maar het LIJKT er op dat ik zowel vanavond als morgenavond een vrije avond heb, dus wie weet.... Ik ben je vragen niet vergeten.....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 01, 2010, 11:29:15 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 december 2010 om 10:26:
[....]

Ik voel me niet onder druk gezet, hoor Piebe!! Maar het antwoord is helaas "nee"... Het leven buiten het forum neemt me helaas wat veel in beslag de laatste weken.. Maar het LIJKT er op dat ik zowel vanavond als morgenavond een vrije avond heb, dus wie weet.... Ik ben je vragen niet vergeten.....
Ik verneem het vanzelf, het is ook een zeer goed onderbouwt verhaal dus ik begrijp best dat je het even moet laten bezinken. ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 01, 2010, 09:20:56 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 december 2010 om 10:26:
[...]

Sorrie... Ik liet me zojuist even gaan in een ander topic, maar ik ga er nu even rustig voor zitten!!!! (en waarschijnlijk morgenavond een reactie posten.....)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 01, 2010, 09:57:51 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 december 2010 om 21:20:
[...]

Sorrie... Ik liet me zojuist even gaan in een ander topic, maar ik ga er nu even rustig voor zitten!!!! (en waarschijnlijk morgenavond een reactie posten.....)
Geduld is een schone zaak en als je geen tegenbericht geeft binnen een paar dagen filter ik daar gewoon uit dat je het met me eens bent! ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 01, 2010, 10:11:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 november 2010 om 14:13:
[...]

Even voor de duidelijkheid: ik beweer niet dat er in de Bijbel nooit over de fysieke dood geschreven wordt, alleen dat de dood in negen van de tien gevallen verwijst naar een situatie zonder- of verwijderd van Christus, zoals in de verzen die ik heb geciteerd. Graag hoor ik nog van je welke sommigen jij daar niet onder schaart, want dat benieuwd mij zeer.
Een eerste reactie nu al even....

Om te beginnen: ik ben het met je eens dat in de bijbel met "dood" ook een leven verwijderd van de Schepper bedoeld kan worden. En in essentie komt dat op hetzelfde als "fysiek dood zijn" (zo leert de bijbel m.i.)... Van beide situaties zegt de bijbel immers dat de mens "dood" is. En soms worden in hetzelfde vers beide betekenissen gebruikt, in een letterlijke en in een geestelijke betekenis...

Alleen: wel een kanttekening bij je stelling/verwachting dat de bijbel in verreweg de meeste gevallen slechts enkel die geestelijke betekenis  op het oog zou hebben.... Ik denk dat we de Hebreeënbrief ook in dit topic kunnen gebruiken om het tegendeel aan te tonen (of in ieder geval aan te tonen dat het "niet zo simpel is als je stelt").... Want waarover heeft de schrijver het in het 11e hoofdstuk? Over geloofsgetuigen. Mensen die ons worden voorgehouden vanwege hun "voorbeeldig geloof". Mensen die "leefden met God":

quote:

11:4 Door zijn geloof had het offer dat Abel aan God bracht meer waarde dan dat van Kaïn. (let wel dat ook de schrijver van deze brief zegt: door zijn geloof klinkt zijn stem nog steeds, ook al is hij gestorven....)

11:7 Door zijn geloof bouwde Noach, toen hem te kennen was gegeven wat er zou gebeuren, nog voordat dit voor iemand zichtbaar was, gehoorzaam een ark

11:8 Door zijn geloof ging Abraham, toen hij geroepen werd, gehoorzaam op weg

11:11 Door haar geloof ontving ook Sara, hoewel ze onvruchtbaar was gebleven en niet meer in de bloei van haar leven was, de kracht om een kind te verwekken

11:24 Door zijn geloof weigerde Mozes, toen hij volwassen werd, aangesproken te worden als zoon van een dochter van de farao

Maar wat leert de bijbel over al deze mensen "die leefden nabij God"??

quote:

Gen 4:8 Kaïn zei tegen zijn broer Abel: ‘Laten we het veld in gaan.’ Toen ze daar waren, viel hij zijn broer aan en sloeg hem dood.

Gen 9:28 Noach leefde na de zondvloed nog driehonderdvijftig jaar. 9:29 In totaal leefde Noach negenhonderdvijftig jaar. Daarna stierf hij.

Gen 25:7 Abraham leefde honderdvijfenzeventig jaar. 25:8 Hij stierf in gezegende ouderdom; na een lang leven blies hij de laatste adem uit en werd hij met zijn voorouders verenigd. (daar gaat het WTG-standpunt....)

Gen 23:1 Sara leefde honderdzevenentwintig jaar. 23:2 Ze stierf in Kirjat-Arba, het huidige Hebron, in Kanaän.

Deut 34:5 Zo stierf Mozes, de dienaar van de HEER, daar in Moab, zoals de HEER gezegd had. 34:6 En de HEER begroef hem in een vallei in Moab, tegenover Bet-Peor. Tot op de dag van vandaag weet niemand waar zijn graf is.

Wat valt hier nog aan toe te voegen (zegt de Hebreeënschrijver; 11:32)? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten.....

Maar goed, dit als eerste begin... Morgen kijk ik verder naar de teksten die je voor me op een rij hebt gezet....
« Laatst bewerkt op: december 01, 2010, 10:26:07 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 02, 2010, 11:39:52 am »
Wat wil je hiermee zeggen? Iets anders als wat ik eerder schreef?

quote:

Hij leerde aan de Joden die zijn woord hoorden, dat zij het eeuwige leven hadden, niet in de verdoemenis kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven (Joh 5,24) terwijl zij allen toch zijn gestorven!
Jezus zei laat de doden hun doden begraven (Mat 8,22; Luk 9,60) en maakte dus feitelijk geen onderscheid tussen de geestelijke- en de fysieke dood. Daar voeg ik niets aan toe, dus hoezo stel ik het te simpel vind je? (Reageer eerst maar op mijn andere punten want anders wordt het een warboel.)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 02, 2010, 07:10:04 pm »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 11:39:
Wat wil je hiermee zeggen? Iets anders als wat ik eerder schreef?

Voor nu even kort en bondig: ja....

Jij schreef:

quote:

Ik haalde de geloofsgetuigen uit Hebreeën aan. Onder hen b.v. Abraham, van wie Christus zei: "zijn God is een God van levenden"... Hij verkeert dus NIET in een situatie "zonder of verwijderd van Christus/God"... En TOCH vertelt de bijbel van hem dat hij gestorven is....

En zo heb ik nog een aantal voorbeelden opgesomd....

Maar tot zover even voor deze avond, want mijn "vrije avond" is in rook opgegaan.... Veel PC-tijd heb ik dus niet helaas....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 02, 2010, 07:43:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 december 2010 om 19:10:
[...]

Voor nu even kort en bondig: ja....

Jij schreef:

[...]

Ik haalde de geloofsgetuigen uit Hebreeën aan. Onder hen b.v. Abraham, van wie Christus zei: "zijn God is een God van levenden"... Hij verkeert dus NIET in een situatie "zonder of verwijderd van Christus/God"... En TOCH vertelt de bijbel van hem dat hij gestorven is....

En zo heb ik nog een aantal voorbeelden opgesomd....

Maar tot zover even voor deze avond, want mijn "vrije avond" is in rook opgegaan.... Veel PC-tijd heb ik dus niet helaas....

Ja, maar ik ontken niet dat de gelovigen de fysieke dood sterven, integendeel juist, zie mijn eerdere bericht:

'Hij leerde aan de Joden die zijn woord hoorden, dat zij het eeuwige leven hadden, niet in de verdoemenis kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven (Joh 5,24) terwijl zij allen toch zijn gestorven! Hoe kan dat dan beste Hendrik als hij de fysieke dood bedoelde?'

Het feit dat de gelovigen toch doodgaan, duidt er des te meer op dat het vooral gaat om de geestelijke opstanding.

Joh 8,52
De Joden dan zeiden tot Hem: Nu bekennen wij, dat Gij de duivel hebt. Abraham is gestorven, en de profeten; en zegt Gij: Zo iemand Mijn woord bewaard zal hebben, die zal de dood niet smaken in eeuwigheid?

Er wordt in de Bijbel verder niet verteld wat zij na hun dood meemaakten, althans er worden geen complete hoofdstukken aan gewijd zoals aan de geestelijke wedergeboorte, waar de geestelijke dood aan voorafging. Vandaar dat ik stel dat de dood in negen van de tien keren verwijst naar een situatie zonder Christus en de citaten die jij noemde zijn daar inderdaad de enkele uitzonderingen op.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 07:52:08 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 02, 2010, 11:58:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 november 2010 om 12:10:
Teksten waarin Jezus een duidelijke tijdsbepaling van zijn tweede komst geeft (Mat 16,28)  die ik vele malen ten tafel heb gebracht en welke in jullie geheugens gegrift staan, worden ijskoud genegeerd.

Feit is dat Jezus van zijn leerlingen verwachtte dat zij de tekenen van de tijd herkenden, daarom zei hij ook tegen de Farizeeërs:

Mat 16,3
En des morgens: Heden onweer; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn van de hemel weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?  

Nu zeg ik tegen jullie: als de lucht dreigt weet je dat er regen op komst is, maar Mattheus 16 vers 28 begrijp je niet?

Ik richt mij tot Small Brother, mijn grote broer, ik hoop dat jij deze teksten wél ter harte neemt:

Mat 10,23
Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vlucht in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.

Dit is een duidelijk tijdsbepaling, lieg ik?

Mat 16,28
Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Alweer een hele duidelijke tijdsbepaling, of lieg ik?

Joh 21,23
Dit woord dan ging uit onder de broeders, dat deze discipel niet zou sterven. En Jezus had tot hem niet gezegd, dat hij niet sterven zou, maar: Indien Ik wil, dat hij blijve, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?

Nog een hele duidelijk plaats en tijdbepaling, of lieg ik?

Keer op keer heeft Jezus zijn tweede komst in de eerste eeuw te Jeruzalem geplaatst, of is dat allemaal lariekoek vanwege de tekst dat niemand behalve de Vader (Mat 24,36) het moment van Jezus zijn tweede komst wist? Nogal vreemd lijkt mij, want hoe kan degene die zelf komt nou niet weten van het moment?

Jezus wist heel goed wanneer zijn tweede komst zou plaatsvinden, omdat hij de Vader is. Dit is overigens een stelling die we letterlijk lezen in Jesaja 9,5 en waartegen de PKN zich met hand en tand verzet en alles wat Rooms Katholiek is. Het ultieme bewijs dat het waar is. Jezus Christus is God de Zoon en God de Vader, daar is geen speld tussen te krijgen.

Matthéüs 23
8 Doch gij zult niet Rabbi genaamd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en gij zijt allen broeders.
9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Eén is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.
10 Noch zult gij meesters genoemd worden; want Eén is uw Meester, namelijk Christus.

En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
"is gegeven" >> dat is voltooide tijd.
"is gegeven" >> dat is niet "ik heb genomen"
Jehova's leggen heel bewust een drempel door Jezus kleiner te maken dan God. En daar hebben ze ook goede papieren voor, namelijk de bijbel.
Maar ze vergeten dat Jezus heeft geleefd en toen sprak: sommigen zullen mij zien in mijn heerlijkheid en luister. En vervolgens sprak Jezus, bij hen komende, tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dit is volgens mij de Jezus in de luister van Zijn Koninkrijk.

Naar mijn mening is Jezus dus tussen het moment van de woorden dat de Vader meer is, en de woorden dat Hem alle macht gegeven is, groter geworden.

Hoeveel groter, is wat moeilijk te zeggen, omdat we er wel iets over geloven en leren, maar daarvoor altijd terugvallen op het Woord van God.

En dan weten we twee zaken:
1. Christus en de Vader zijn één; dat wil in ieder geval zeggen dat Christus is in de Vader en de Vader is in Christus.
2. Er is iets in die eenheid van Vader en Zoon dat nog geopenbaard gaat worden. Ook de discipelen begrepen het toch eigenlijk helemaal niet, en Jezus antwoordt dan: In dien dag dat gij [weer] zult leven, zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.

Als dan bij de opstanding aan ons duidelijk wordt hoe Christus en de Vader en wij allen in een éénheid zijn, dan wekt dat de indruk dat de Vader een andere verschijning is dan de Zoon. Of deze twee wel of niet naast elkaar optreden is een rare vraag, immers zou het suggereren dat we eigenlijk beperkingen denken, terwijl al bewezen is dat die beperking er eerder niet was. Rare vragen leiden tot rare overwegingen. Maar evengoed krijgen we dan de werkelijke éénheid te zien en is klip en klaar  of niet alleen in Geest maar ook in verschijning die eenheid er is. Maar eigenlijk is dit ook weer een rare vraag om je druk over te maken.

Maar wat er ook zij van allerlei gedachtenspinsels over zaken die boven ons hoofd gaan, een feit is dat er op dat moment, het moment van de jongste dag, wij het ineens zullen begrijpen hoe Christus in de Vader is en hoe wij ook één zijn in Christus.

Ik denk dat het een beleving en emotie is, en ik denk eveneens dat we iets te zien krijgen dat informatie geeft en al onze spinsels en gedachten en leren (en oordelen over anderen) compleet omver werpt, omdat het iets nieuws is, maar ook vertrouwd en "logisch".

Verder verliezen we niet uit het oog dat als de profeten in alle tijden steeds God's boodschap hebben moeten verkondigen, alvorens God tot ingrijpen wil overgaan, dat het dan alleszins onmogelijk is om niet de zeer precieze profetieën van Jezus op de verwoesting van Jeruzalem te willen betrekken.

Echter, is het wel zaak om daarbij steeds op te letten hoe iets past in de voortgaande lijn van het verhaal van lijdensweg, opstanding en Koninkrijk der hemelen. Het Koninkrijk der hemelen bestaat in concreto met een Koning die alle macht is gegeven op hemel en op aarde. Dat Koninkrijk is verkondigd, eerst aan de joden. Vergeet niet dat de discipelen als herauten moesten rondgaan door Israël dat het Koninkrijk nabij was. En toen is het ook aangebroken in Israël, in Jeruzalem. Daarna heeft Jezus de discipelen gesproken toen Zijn heerschapij was aangebroken, en heeft hij hen over de hele wereld gestuurd (dat was tot dan verboden terrein). En Zelf is Hij opgevaren ten hemel, alwaar Hij zit aan de rechterhand van God.

En voor ons geldt dat Hij zich aan ons zal openbaren. Dat wil zeggen alléén aan wie in de Geest zijn. Voor de rest is het helaas niet weggelegd. Ja wat is dat nu eigenlijk voor iets eigenwijs', dat de gelovigen het kunnen begrijpen en wie buiten zijn niet??  Jezus antwoordde en zeide: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.  

Hoe komen wij tot dat niveau van geloof? Jezus zegt het zelf, pal voor dat stukje van Joh.14:21 dat ik hierboven noemde: Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 08:16:36 am door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 03, 2010, 08:28:40 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 november 2010 om 01:11:

Per saldo lijk je te zeggen dat de uitspraken in Visie wél kunnen?
Durf je ook concreet te zijn?

Hoe concreter, hoe beter. Het liefst on-topic. Ik weet zéker dat Gregorius geen uitspraken in Visie heeft kunnen maken. :+  Anderzijds geloof ik dat zijn uitspraken wel in Visie kunnen..

quote:

Maar in het land waarin wij leven, geeft de wereld niet slechts een vooraankondiging van haar einde, maar laat zij dat einde al openlijk zien….
Was dit een toegestane uitspraak van Gregorius?? En hoe was zijn reactie op zijn waarneming? Dit was een aansporing:

quote:

Daarom moeten we ons des te ijveriger gaan richten op de eeuwige zaken, daar we maar al te duidelijk zien dat de tijdelijke zaken vluchtig zijn, en snel vergaan….

De stelling is: het is toegestaan om gebeurtenissen in de eigen tijd te duiden als “eindtijdtekenen”, als het doel en het effect ervan is, dat het geloof van de toehoorder hierdoor gesterkt wordt en men het eeuwige nog meer gaat verkiezen boven het aardse, het tijdelijke....
Vind jij deze stelling onbijbels?

Resumé
Verwachten mag altijd, hoe concreet je verwachting ook is;
Waakzamheid moet, hoe niet-concreet je verwachting ook is;
Geloof is de ziel van onze verwachting
Voorbereidende activiteiten vormen de ziel van onze waakzaamheid;
Voeding van verwachting en waakzaamheid wordt gegeven door het Woord van God;
Voorbereidende activiteiten en geloof zijn nooit gericht op de jongste dag in de toekomst, maar altijd op een eenheid met Christus nu;
Maar we mogen altijd reikhalzend uitzien, want een element van liefhebben is een sterk verlangen naar fysieke hereniging. Met een zeker weten dat het echt spoedig zal zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 03, 2010, 09:02:46 am »

quote:

small brother schreef op 02 december 2010 om 23:58:
[...]

En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
Jehova's leggen heel bewust een drempel door Jezus kleiner te maken dan God. En daar hebben ze ook goede papieren voor, namelijk de bijbel.
Maar ze vergeten dat Jezus heeft geleefd en toen sprak: sommigen zullen mij zien in mijn heerlijkheid en luister. En vervolgens sprak Jezus, bij hen komende, tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dit is volgens mij de Jezus in de luister van Zijn Koninkrijk.

Naar mijn mening is Jezus dus tussen het moment van de woorden dat de Vader meer is, en de woorden dat Hem alle macht gegeven is, groter geworden.

Hoeveel groter, is wat moeilijk te zeggen, omdat we er wel iets over geloven en leren, maar daarvoor altijd terugvallen op het Woord van God.

1. Christus en de Vader zijn één; dat wil in ieder geval zeggen dat Christus is in de Vader en de Vader is in Christus.
2. Er is iets in die eenheid van Vader en Zoon dat nog geopenbaard gaat worden. Ook de discipelen begrepen het toch eigenlijk helemaal niet, en Jezus antwoordt dan: In dien dag dat gij [weer] zult leven, zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u.

Als dan bij de opstanding aan ons duidelijk wordt hoe Christus en de Vader en wij allen in een éénheid zijn, dan wekt dat de indruk dat de Vader een andere verschijning is dan de Zoon. Of deze twee wel of niet naast elkaar optreden is een rare vraag, immers zou het suggereren dat we eigenlijk beperkingen denken, terwijl al bewezen is dat die beperking er eerder niet was. Rare vragen leiden tot rare overwegingen. Maar evengoed krijgen we dan de werkelijke éénheid te zien en is klip en klaar  of niet alleen in Geest maar ook in verschijning die eenheid er is. Maar eigenlijk is dit ook weer een rare vraag om je druk over te maken.

Maar wat er ook zij van allerlei gedachtenspinsels over zaken die boven ons hoofd gaan, een feit is dat er op dat moment, het moment van de jongste dag, wij het ineens zullen begrijpen hoe Christus in de Vader is en hoe wij ook één zijn in Christus.

Ik denk dat het een beleving en emotie is, en ik denk eveneens dat we iets te zien krijgen dat informatie geeft en al onze spinsels en gedachten en leren (en oordelen over anderen) compleet omver werpt, omdat het iets nieuws is, maar ook vertrouwd en "logisch".

Verder verliezen we niet uit het oog dat als de profeten in alle tijden steeds God's boodschap hebben moeten verkondigen, alvorens God tot ingrijpen wil overgaan, dat het dan alleszins onmogelijk is om niet de zeer precieze profetieën van Jezus op de verwoesting van Jeruzalem te willen betrekken.

Echter, is het wel zaak om daarbij steeds op te letten hoe iets past in de voortgaande lijn van het verhaal van lijdensweg, opstanding en Koninkrijk der hemelen. Het Koninkrijk der hemelen bestaat in concreto met een Koning die alle macht is gegeven op hemel en op aarde. Dat Koninkrijk is verkondigd, eerst aan de joden. Vergeet niet dat de discipelen als herauten moesten rondgaan door Israël dat het Koninkrijk nabij was. En toen is het ook aangebroken in Israël, in Jeruzalem. Daarna heeft Jezus de discipelen gesproken toen Zijn heerschapij was aangebroken, en heeft hij hen over de hele wereld gestuurd (dat was tot dan verboden terrein). En Zelf is Hij opgevaren ten hemel, alwaar Hij zit aan de rechterhand van God.

En voor ons geldt dat Hij zich aan ons zal openbaren. Dat wil zeggen alléén aan wie in de Geest zijn. Voor de rest is het helaas niet weggelegd. Ja wat is dat nu eigenlijk voor iets eigenwijs', dat de gelovigen het kunnen begrijpen en wie buiten zijn niet??  Jezus antwoordde en zeide: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken.  

Hoe komen wij tot dat niveau van geloof? Jezus zegt het zelf, pal voor dat stukje van Joh.14:21 dat ik hierboven noemde: Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Hoi Small Brother, ik ben blij dat je terug bent, ik heb je reactie doorgelezen en laat het even bezinken.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 03, 2010, 10:27:37 am »

quote:

Piebe schreef op 02 december 2010 om 19:43:
[...]

Ja, maar ik ontken niet dat de gelovigen de fysieke dood sterven, integendeel juist, zie mijn eerdere bericht:

'Hij leerde aan de Joden die zijn woord hoorden, dat zij het eeuwige leven hadden, niet in de verdoemenis kwamen en uit de dood waren overgegaan in het leven (Joh 5,24) terwijl zij allen toch zijn gestorven! Hoe kan dat dan beste Hendrik als hij de fysieke dood bedoelde?'

Het feit dat de gelovigen toch doodgaan, duidt er des te meer op dat het vooral gaat om de geestelijke opstanding.

Joh 8,52
De Joden dan zeiden tot Hem: Nu bekennen wij, dat Gij de duivel hebt. Abraham is gestorven, en de profeten; en zegt Gij: Zo iemand Mijn woord bewaard zal hebben, die zal de dood niet smaken in eeuwigheid?

Er wordt in de Bijbel verder niet verteld wat zij na hun dood meemaakten, althans er worden geen complete hoofdstukken aan gewijd zoals aan de geestelijke wedergeboorte, waar de geestelijke dood aan voorafging. Vandaar dat ik stel dat de dood in negen van de tien keren verwijst naar een situatie zonder Christus en de citaten die jij noemde zijn daar inderdaad de enkele uitzonderingen op.
Ik begin een gevoel te krijgen dat er zich tussen ons een zelfde soort "begripsverwarring" aan het optreden is als tussen Jezus en zijn omstanders in de geschiedenis van de opstanding van Lazarus (waarbij ik moet aantekenen dat die "begripsverwarring" zich ook in mijzelf afspeelt, en ik ook nog lang niet uitgestudeerd ben op dit punt!!! Als "doende" leert men, is het spreekwoord, dus ik blijf nog wel even in gesprek op dit punt - ook met mezelf)....

Wat zijn de "standpunten/gedachten" in deze geschiedenis van Lazarus (Joh 11:1-54)?

vers 4: Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God
(Jezus voorzegt de afloop: geen dood, maar Gods eer)

vers 7-8: Daarna zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Laten we teruggaan naar Judea.’  ‘Maar rabbi,’ protesteerden de leerlingen, ‘de Joden wilden u stenigen, en nu wilt u daar toch weer naartoe?’
(De discipelen voorzien en vrezen de dood van Jezus.)

vers 9-10: Jezus zei: ‘Telt een dag niet twaalf uren? Wie overdag loopt, struikelt niet, want hij ziet het licht van deze wereld, maar wie ’s nachts loopt, struikelt doordat hij geen licht heeft.’
(Een bijzonder cryptisch antwoord van Jezus, waarmee Hij naar mijn gevoel iets wil zeggen in de trant van "zolang ik mijn licht wil laten schijnen in de wereld zullen ze me niets doen, maar als ik mijn licht wegneem zal men struikelen" -  ofwel: Ik bepaal Zelf het moment van mijn dood....)

vers 11-14: Nadat hij dat gezegd had zei hij: ‘Onze vriend Lazarus is ingeslapen, ik ga hem wakker maken.’  De leerlingen zeiden: ‘Als hij slaapt, zal hij wel beter worden, Heer.’  Zij dachten dat hij het over slapen had, terwijl Jezus bedoelde dat hij gestorven was.  Toen zei hij hun ronduit: ‘Lazarus is gestorven'.
(Voor Jezus is een gestorvene als een slapende, die Hij wekken kan - voor de discipelen geldt echter: Lazarus is gestorven)

Vers 16: Tomas (dat betekent ‘tweeling’) zei tegen de anderen: ‘Laten ook wij maar gaan, om met hem te sterven.’
(Tomas heeft het cryptische antwoord van Jezus, en ook het doel van de tocht naar Jeruzalem, ja van de menswording van Jezus niet begrepen... Hij verwacht de fysieke dood...)

Vers 21: Marta zei tegen Jezus: ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn'.
(Marta erkent de macht van Jezus over ziekte... Maar: de fysieke dood is voor haar een grens... Een scheiding tussen nu en ooit... Zie wat ze even later zegt, ondanks haar getuigenis in vers 22 Maar zelfs nu weet ik dat God u alles zal geven wat u vraagt...) Want:

Vers 23-27: Jezus zei: ‘Je broer zal uit de dood opstaan.’ ‘Ja,’ zei Marta, ‘ik weet dat hij bij de opstanding op de laatste dag zal opstaan.’ Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’ ‘Ja Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat u de messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen.’
(Marta gelooft weliswaar in een opstanding "op de laatste dag". Maar Jezus leert dat Hij de opstanding en het leven IS... Het geloof in hem maakt van een fysiek sterven een toch niet-sterven, want de gelovige zal blijven leven... Jezus neemt de grens tussen nu en ooit hier weg. En op dit punt, Piebe, kan ik je volgen in je betoog...!! MAAR: er komt nog een vers 35....!!!)

Vers 32-34:  Zodra Maria op de plek kwam waar Jezus was en hem zag, viel ze aan zijn voeten neer. Ze zei: ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn!’ Jezus zag hoe zij en de Joden die bij haar waren weeklaagden, en dat ergerde hem. Diep bewogen vroeg hij: ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’
(Marta en Maria hebben dezelfde mening - zie vers 21. Let op Jezus ergernis. Hij is diep bewogen... Waar komt die ergernis vandaan?? Hij is begaan met het lot van Lazarus, maar OOK met het leed van de omstanders... Het is hier geen ergernis om hun GEDRAG in mijn ogen... Al wordt verderop wel het gedrag van een deel van de omstanders daadwerkelijk gehekeld: vers 37-38. Maar in dit vers lijkt Jezus het verdriet van de omstanders wel te begrijpen. Sterker: Hij deelt dat verdriet:)

Vers 35: Jezus begon ook te huilen...
(Het is de FYSIEKE dood van Lazarus die Jezus raakt tot in het diepst van zijn innerlijk... Het is NIET een geestelijke dood waar hier op gedoeld wordt: ook de zussen van Lazarus geloofden dat Lazarus ooit weer zal opstaan, en dat werd niet door Jezus tegengesproken. Ook Lazarus zal ook in dat vertrouwen gestorven zijn....
Daarbij: Jezus WEET van de afloop: Hij WEET dat Hij Lazarus zal opwekken.... En TOCH huilt Hij... Om de fysieke dood....)

Vers 44-45: De dode kwam tevoorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek. Jezus zei tegen de omstanders: ‘Maak de doeken los, en laat hem gaan.’ Veel Joden die naar Maria toe gekomen waren en gezien hadden wat Jezus deed, kwamen tot geloof in hem.
(De afloop is zoals voorzegt: Lazarus leeft, en de ziekte liep uit op Gods eer: velen kwamen tot geloof in God)

Waarom nu al deze moeite om deze geschiedenis van commentaar te voorzien?
Jezus HUILDE om de fysieke dood van Lazarus, terwijl Hij WEET dat de dood geen einde betekent, en zelfs geen grens tussen nu en ooit... Iemand die gelooft LEEFT al, ook al zal hij ooit sterven... Wat valt er dan nog te huilen??? Omdat die dood een grote streept is door de goede Schepping van onze goede Schepper... Die fysieke (!) dood is een vijand van God. En natuurlijk is die fysieke dood in de wereld gekomen door een voorafgaand geestelijk sterven... Een Adam die niet kiest voor het uitvoeren van Gods wil, maar van een eigen wil... In essentie voor een leven zonder God, dus... Maar OOK die fysieke dood (die voor Adam kwam na 930 jaar) is God een gruwel... Het raakt Hem tot in het diepst van zijn wezen... Hij staakt haaks op zijn bedoeling met zijn schepping....

En DAAROM, Piebe, denk ik dat je geestelijke dood en fysieke dood niet zo maar al te rigoureus van elkaar kan scheiden, ook al staat het ene begrip in de bijbels soms tegenover het andere: op de een of andere manier liggen de begrippen ook in elkaars verlengde... Maar vraag me nu niet naar een compleet overzicht van alle teksten.... Je weet nu hoe mijn uitgangspunt is, waarmee ik de diverse schriftplaatsen lees.....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 03, 2010, 10:44:25 am »

quote:

small brother schreef op 03 december 2010 om 08:28:
[...]
Verwachten mag altijd, hoe concreet je verwachting ook is;

Eens... Waarbij we WEL moeten bedenken dat Jezus Zelf gewaarschuwd heeft voor het AL te concreet maken van deze verwachtingen (of in ieder geval: hier de conclusie aan te verbinden om onze taken in de wereld neer te gooien):

Mat 24:23 Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. 24 Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. 25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.

En waarom is dat? Omdat Hij de vraag van de discipelen naar de συντελεία (voltooing) van de wereld subtiel heeft omgebogen naar een antwoord over Zijn τέλος (doel) met de wereld... Wij moeten DOORGAAN met ons werk hier op aarde, hoe verontrustend die tekenen soms ook mogen schijnen... (ze zijn echter niet een "doel op zich"!!!)

En wat leert de geschiedenis ons intussen: dat het inderdaad goed is om DOOR te gaan met ons werk, het doel voor ogen te houden, omdat we het herhaaldelijk mis hebben gehad met het duiden van de tekenen....

Zelfs hooggeleerde heren als Hiëronymus, Gregorius of (wellicht, dat zal de tijd leren) Orlando.... ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 03, 2010, 10:51:19 am »
Ik ben het met je eens Hendrik dat de geestelijke dood overeenkomsten heeft met de fysieke en sowieso leidt het een tot het ander. Jezus wekte Lazarus fysiek op uit de dood, maar toch is Lazarus aan het einde van zijn leven weer ingeslapen. Althans, het is mij niet bekend dat de oudste mens op aarde ene Lazarus is die geboren werd in het eerste eeuwse Jeruzalem.

Het punt wat ik wil maken is niet zozeer dat de dood in de Bijbel vrijwel altijd verwijst naar de geestelijke, maar dat we ons er bewust van moeten zijn dat de Joden tot wie Jezus gezonden werd zaten in de schaduw des doods.

Wat wordt er bedoeld met de schaduw des doods denk jij als je mijn suggestie te licht bevonden hebt en verwerpt? Dát wil ik nou graag eens van je horen!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 03, 2010, 11:01:22 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 december 2010 om 10:27:
Waarom nu al deze moeite om deze geschiedenis van commentaar te voorzien?
Jezus HUILDE om de fysieke dood van Lazarus, terwijl Hij WEET dat de dood geen einde betekent, en zelfs geen grens tussen nu en ooit... Iemand die gelooft LEEFT al, ook al zal hij ooit sterven... Wat valt er dan nog te huilen??? Omdat die dood een grote streept is door de goede Schepping van onze goede Schepper... Die fysieke (!) dood is een vijand van God. En natuurlijk is die fysieke dood in de wereld gekomen door een voorafgaand geestelijk sterven... Een Adam die niet kiest voor het uitvoeren van Gods wil, maar van een eigen wil... In essentie voor een leven zonder God, dus... Maar OOK die fysieke dood (die voor Adam kwam na 930 jaar) is God een gruwel... Het raakt Hem tot in het diepst van zijn wezen... Hij staakt haaks op zijn bedoeling met zijn schepping....

Waarom Jezus huilde is naar mijn idee omdat hij meevoelde met de mensen en ook de Vader kan verdrietig zijn (Ps 95,10) terwijl de Vader alwetend is. Bovendien leren we dat verdriet niet uit het stof komt (Job 5,6) en God is een Geest (Joh 4,24) en geen stof.

Paulus leert ons dat de dood de angel is van de zonde en dat de zonde haar macht ontleent aan de wet (1 Kor 15,56) dus het oude verbond was daarom de schaduw des doods.

In Paulus zijn tijd was het oude verbond reeds nabij de verdwijning (Heb 8,13) omdat Jezus gedronken had op het nieuwe. Toen Christus in de eerste eeuw terugkwam heeft hij door de Romeinen de oude stad en het land wat bij dat oude verbond hoorden afgebroken. Vanaf dat moment ging in vervulling:

1 Kor 15,55
Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?

Kortom: nergens in de Bijbel wordt ons geleerd dat Jezus zou komen om de fysieke dood op te heffen, de enige dood waar hij korte metten mee maakte was de geestelijke, die door de zonde van Adam in de wereld was gekomen.

Dat Adam de geestelijke dood stierf wordt duidelijk uit het feit dat hij niet ter plekke dood neerviel nadat hij van de verboden vrucht had gegeten. Ook was hij zich er opeens bewust van dat ze naakt waren, wat onmiskenbaar aantoont dat hij inwendig - en niet uitwendig was veranderd! Adam was sowieso de fysieke dood gestorven, of hij nu van de vrucht had gegeten of niet, want de uitwendige mens is er niet op gebouwd om voor eeuwig mee te gaan. De verhalen dat Adam en Eva het eeuwige leven hadden zijn geen Bijbelse concept, maar zijn erbij verzonnen door mensen die het door hebben gegeven als zijnde feiten.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 11:12:34 am door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 03, 2010, 11:14:47 am »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 10:51:
Ik ben het met je eens Hendrik dat de geestelijke dood overeenkomsten heeft met de fysieke en sowieso leidt het een tot het ander. Jezus wekte Lazarus fysiek op uit de dood, maar toch is Lazarus aan het einde van zijn leven weer ingeslapen. Althans, het is mij niet bekend dat de oudste mens op aarde ene Lazarus is die geboren werd in het eerste eeuwse Jeruzalem.

Het punt wat ik wil maken is niet zozeer dat de dood in de Bijbel vrijwel altijd verwijst naar de geestelijke, maar dat we ons er bewust van moeten zijn dat de Joden tot wie Jezus gezonden werd zaten in de schaduw des doods.

Wat wordt er bedoeld met de schaduw des doods denk jij als je mijn suggestie te licht bevonden hebt en verwerpt? Dát wil ik nou graag eens van je horen!
Ik kan jouw visie niet verwerpen, want die is van jezelf....!!

Maar als je wil weten hoe ik tegen die "schaduw des doods" aankijk waarin iemand leeft "zonder Christus en onze God en Vader"??

Als een fysieke en geestelijke dood die zijn beklemmende schaduw in het hier en nu al vooruit werpt... Een schaduw van "eerste en tweede dood" (Openbaring 20) tegelijk....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 03, 2010, 11:30:02 am »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 11:01:
[...]

Waarom Jezus huilde is naar mijn idee omdat hij meevoelde met de mensen en ook de Vader kan verdrietig zijn (Ps 95,10) terwijl de Vader alwetend is. Bovendien leren we dat verdriet niet uit het stof komt (Job 5,6) en God is een Geest (Joh 4,24) en geen stof.
Toch denk ik zelf, dat de bijbel geen sterk dualisme leert tussen "geest en stof".. Het onderscheid wordt in sommige teksten wel gemaakt, maar dan in een betekenis waarbij "leven volgens de wil van God" staat tegenover "leven volgens een eigen menselijke wil"... DAT dualisme leert de bijbel heel sterk!!! Maar niet een "afwijzing van het stoffelijke" an sich (daarvoor moeten we bij andere levensbeschouwingen aankloppen!!). Want wat leert Jezus?:

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Onze stoffelijke werkelijkheid maakt deel uit van Gods grootheid...

In hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.

Dit zingt Paulus met het oog op de Schepper... IN Hem is alles geschapen... Zichtbaar EN onzichtbaar... Onze stoffelijke wereld is door Hem en voor Hem geschapen... En DIE wereld wil Hij redden, heeft Hij lief...!!!

Ook hier zien we weer die "aards geestelijke fysieke hemelse" werkelijkheid terugkeren... Waarbij Christus de verbindende "schakel" is tussen Vader en Schepping... De Middelaar... Redder van de Wereld...

Maar wat is dan het "vlees en bloed" dat de onvergankelijkheid niet zal beerven?? Al ons "eigenmachtig tegen God ingaande stoffelijk handelen"... DAT is de "mantel" die we ooit (maar liever: nu al) zullen afleggen!!!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 03, 2010, 11:50:51 am »

quote:

small brother schreef op 02 december 2010 om 23:58:
[...]

Volgens mij niet, want de Zoon des mensen zou komen in zijn Koninkrijk om een ieder te vergelden naar zijn doen (Ps 62:13. Jer 17:10; 32:19. Matt 16:27. Rom 14:12. 1 Kor 3:8. 2 Kor 5:10. Gal 6:5. Openb 2:23; 22:12) hetgeen de apostelen unaniem in de voor hun toekomende tijd plaatsen in hun brieven.

quote:

Jezus verlaagde zichzelf op aarde (Fil 2,7) dat moet je niet vergeten denk ik, want wie zichzelf verlaagd zal verhoogd worden (Mat 23,12) zoals Mozes de slang verhoogde in de woestijn. Dit zien JG's ook over het hoofd, ze misbruiken God in verlaagde vorm om te bewijzen dat Christus niet de Vader is. Dat is een grove misvatting en ik zou niet graag in de schoenen staan van iemand die dat bewust doet, want Jezus zei zeer duidelijk dat wij hem dienen te verhogen om te verstaan wie hij is en niet door hem te verlagen zoals JG's doen. Er zijn verzen waaruit op het eerste gezicht de conclusie getrokken kan worden dat Jezus minder is dan de Vader, maar zodra we eenmaal beseffen dat Jezus zichzelf vernederde in het vlees, kunnen we er niet om heen dat wij hem naar de schrift dienen te verhogen.

quote:

Welke discipelen sprak hij dit toe? Petrus bekende immers duidelijk wie Jezus was?

Mat 16
16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-Jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Ik denk dat het een van de valkuilen is om te denken dat Jezus zijn uitverkoren apostelen er niet veel van begrepen, want dat zou er toch op kunnen duiden dat hij beter twaalf anderen had kunnen kiezen die het wel inzagen? Uit het handelen van de discipelen en de plaatsen die zij bezochten blijkt juist heel duidelijk dat zij heel veel al wel begrepen reeds voor de uitstorting van de Trooster. Denk aan de twee discipelen die naast Jezus wilden zitten, waarom zouden ze dat specifiek gewild hebben?

quote:

Ik vind het een hele goede vraag om te onderzoeken die wat mij betreft zelfs helemaal bovenaan de lijst staat. Feit is dat er geen enkel misverstand bestaat in de Bijbel over het feit dat God één is, dus als Jezus 'ook' God is, opereren ze als één en niet naast elkaar.  Dit is ook precies het punt wat voor JG's zo problematisch is en daarom hebben ze gezegd dat Jezus niet God, maar mens en engel is, zodat ze niet aan het grote gebod tornen. Het ironische is dan weer wel dat de ezelin van Bileam wel wist wie de engel des Heeren was (Num 22,33) en voor hem week. (Merk op dat de ezelin de engel wel zag en Bileam niet tot de ogen hem geopend werden zie Num 22.)

quote:

Bedenk je dat geloof in de eerste eeuw gepaard ging met bewijs! Wanneer Jezus iemand zijn verzoek inwilligde en een zieke vriend of familielid genas, ging de betreffende altijd naar huis en kwam daarna tot geloof. Dat is voor ons wel even anders.

quote:

Inderdaad, maar daar val ik ook absoluut niet over: waar ik simpelweg op duiden wil is dat Mattheus 16,27-28 gaan over Jezus zijn tweede komst, wanneer hij zou komen om te oordelen, welke hij plaatste binnen de levens van sommigen die daar stonden. Deze tekst kan ik simpelweg niet omheen, want ik ben bang dat ik dan een geveinsde zou zijn.

Feit is dat Jezus van zijn leerlingen verwachtte dat zij de tekenen van de tijd herkenden, daarom zei hij ook tegen de Farizeeërs:

Mat 16,3
En des morgens: Heden onweer; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn van de hemel weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 11:51:37 am door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 03, 2010, 12:01:30 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 december 2010 om 11:14:
[...]

Ik kan jouw visie niet verwerpen, want die is van jezelf....!!

Maar als je wil weten hoe ik tegen die "schaduw des doods" aankijk waarin iemand leeft "zonder Christus en onze God en Vader"??

Als een fysieke en geestelijke dood die zijn beklemmende schaduw in het hier en nu al vooruit werpt... Een schaduw van "eerste en tweede dood" (Openbaring 20) tegelijk....

Nee Hendrik, je kan mijn visie zeker wel verwerpen, want je kan Christus ook verwerpen en Christus is meer dan ik.
Doch is het niet mijn visie, maar slechts een inzicht waar ik toe gekomen ben door de Bijbel te bestuderen. Als je verwerpt wat ik zei dan verwerp je ook datgene waar ik naar verwees, want Paulus schreef niet voor niets dat de prikkel van de dood de zonde is en de kracht van de zonde de wet. De Joden waren onder die wet en werden door de dood geprikkeld, dus dat met de schaduw des doods de wet bedoeld wordt lijkt mij een zeer Bijbel concept. Ik ben daar zelfs zo sterk van overtuigt dat ik je uitdaag mijn claims inhoudelijk te weerleggen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 03, 2010, 12:10:44 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 december 2010 om 11:30:
[...]

Toch denk ik zelf, dat de bijbel geen sterk dualisme leert tussen "geest en stof".. Het onderscheid wordt in sommige teksten wel gemaakt, maar dan in een betekenis waarbij "leven volgens de wil van God" staat tegenover "leven volgens een eigen menselijke wil"... DAT dualisme leert de bijbel heel sterk!!! Maar niet een "afwijzing van het stoffelijke" an sich (daarvoor moeten we bij andere levensbeschouwingen aankloppen!!). Want wat leert Jezus?:

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

Onze stoffelijke werkelijkheid maakt deel uit van Gods grootheid...

In hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.

Dit zingt Paulus met het oog op de Schepper... IN Hem is alles geschapen... Zichtbaar EN onzichtbaar... Onze stoffelijke wereld is door Hem en voor Hem geschapen... En DIE wereld wil Hij redden, heeft Hij lief...!!!

Ook hier zien we weer die "aards geestelijke fysieke hemelse" werkelijkheid terugkeren... Waarbij Christus de verbindende "schakel" is tussen Vader en Schepping... De Middelaar... Redder van de Wereld...

Maar wat is dan het "vlees en bloed" dat de onvergankelijkheid niet zal beerven?? Al ons "eigenmachtig tegen God ingaande stoffelijk handelen"... DAT is de "mantel" die we ooit (maar liever: nu al) zullen afleggen!!!
Wat ik vooral tegen heb op de Gereformeerde leer is dat jullie de Bijbel zo vreselijk veralgemeniseren en totaal buiten de tijd en context plaatsen. In dat opzicht deel ik de katholieke opinie dat solo scriptura kan leiden tot ontzettende dwalingen, want jullie lezen de Bijbel alsof die aan ons geschreven is en dat doen katholieken tenminste niet. Wanneer jij leest menselijke wil betrek je dat op alle mensen van alle tijden, terwijl de Bijbel verhaalt over de geschiedenis van de Israëlieten waarmee God een verbond aanging, welke leefden onder de wet in een turbulente tijd. Feit is dat de tijd altijd invloed heeft op de wil van een mens, want er was geen Israëliet die een LCD tv wilde of Pamela Anderson een mooie vrouw vond.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 03, 2010, 12:19:05 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 december 2010 om 10:44:
[...]

Eens... Waarbij we WEL moeten bedenken dat Jezus Zelf gewaarschuwd heeft voor het AL te concreet maken van deze verwachtingen (of in ieder geval: hier de conclusie aan te verbinden om onze taken in de wereld neer te gooien):

Mat 24:23 Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,” of: “Daar is hij,” geloof dat dan niet. 24 Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden. 25 Let op, ik heb jullie dit van tevoren gezegd. 26 Wanneer ze dus tegen jullie zeggen: “Kom mee, hij is in de woestijn,” ga er dan niet heen, of als ze zeggen: “Kijk, hij is daarbinnen,” geloof dat dan niet.

En waarom is dat? Omdat Hij de vraag van de discipelen naar de συντελεία (voltooing) van de wereld subtiel heeft omgebogen naar een antwoord over Zijn τέλος (doel) met de wereld... Wij moeten DOORGAAN met ons werk hier op aarde, hoe verontrustend die tekenen soms ook mogen schijnen... (ze zijn echter niet een "doel op zich"!!!)

En wat leert de geschiedenis ons intussen: dat het inderdaad goed is om DOOR te gaan met ons werk, het doel voor ogen te houden, omdat we het herhaaldelijk mis hebben gehad met het duiden van de tekenen....

Zelfs hooggeleerde heren als Hiëronymus, Gregorius of (wellicht, dat zal de tijd leren) Orlando.... ;)

Inderdaad. De toekomst zal dat leren. Maar hebben wij dan ook iets geleerd voor het heden van vandaag? Het gaat mij er niet zozeer om om Orlando's uitspraken te rechtvaardigen, (hoewel dat geen probleem bleek) maar  wel om zijn tegensprekers te wijzen op hun onrechtvaardigheid. Opdat helder is hoe welke geesten actief zijn; dat het zichtbaar wordt dat het niet zo is dat "zij" fout zijn, en wij "beter", maar het tegengestelde.
En dan laat ik geheel buiten beschouwing dat goed mogelijk is dat er inderdaad ook via hem door God Zelf gewaarschuwd wordt, dat wij ons moeten bekeren en open moeten staan voor de waarachtige tekenen van de Geest; of anders... De Geest kunnen wij alleen herkennen als wijzelf ook in de Geest zijn en ons omgorden met de middelen van de Geest. Dat is erg belangrijk omdat steeds meer de Geest gevonden wordt op plekken waar we het niet verwachtten, en ook de wereldse geesten steeds meer gevonden worden op plekken waar we het niet verwachtten. Dat dwingt tot een toegepaste vorm van waakzaamheid. Erg on-topic dus.

small brother schreef op 25 november 2010 om 03:35:
op: Want als de oproep is om Christus te volgen, door niet te komen en te rekenen met een aangewezen plaats of tijd, maar door juist jezelf en je omgeving voor te bereiden, en te waarschuwen dat hij spoedig komt, dan doe je niets anders dan een concrete vorm geven aan 'waakzaam zijn'.

quote:

schreef Mirt:
Dat wordt en werd door mij (ons) niet ontkend

Aan Mirt c.s.: Als hier wordt erkend dat Bottenbley dit zodanig heeft gepredikt, volgt dan ook een openbaar excuus aan zijn adres? Ik wijs nog even op de ‘gemeten’ plaatsing in de tijd. Wat is de centrale boodschap? Is dat de agenda van God openbaren? Nee, integendeel: er wordt helemaal niet opgeroepen om de mensen om je heen te vertellen dat de jongste dag is bekend gemaakt. Is dat niet raar als dát nu juist is waarvan is vastgesteld dat de kern is?
Maar zie nu eens waartoe wordt opgeroepen:

“Laat alle christenen de mensen om hen heen vertellen van God.”  
Zeg mij eens: Waarom krijgen de mensen geen zakagenda’s mee??
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 12:47:52 pm door small brother »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 03, 2010, 02:18:32 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 12:10:
[...]

Wat ik vooral tegen heb op de Gereformeerde leer is dat jullie de Bijbel zo vreselijk veralgemeniseren en totaal buiten de tijd en context plaatsen. In dat opzicht deel ik de katholieke opinie dat solo scriptura kan leiden tot ontzettende dwalingen, want jullie lezen de Bijbel alsof die aan ons geschreven is en dat doen katholieken tenminste niet. Wanneer jij leest menselijke wil betrek je dat op alle mensen van alle tijden, terwijl de Bijbel verhaalt over de geschiedenis van de Israëlieten waarmee God een verbond aanging, welke leefden onder de wet in een turbulente tijd. Feit is dat de tijd altijd invloed heeft op de wil van een mens, want er was geen Israëliet die een LCD tv wilde of Pamela Anderson een mooie vrouw vond.
Als je bedenkt dat IK het ben geweest die deze uitspraken voor EIGEN rekening neem, dan bedoel je e.e.a. vast niet zo veralgemeniserend als je het hier stelt.....  ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 03, 2010, 02:20:49 pm »

quote:

Niet helemaal.... Want DIT is het topic van Gregorius, Hiëronymus en Hendrik....

Orlando's topic is op slot geraakt.....  ;)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 03, 2010, 02:31:55 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 12:01:
[...]

Nee Hendrik, je kan mijn visie zeker wel verwerpen, want je kan Christus ook verwerpen en Christus is meer dan ik.
Doch is het niet mijn visie, maar slechts een inzicht waar ik toe gekomen ben door de Bijbel te bestuderen. Als je verwerpt wat ik zei dan verwerp je ook datgene waar ik naar verwees, want Paulus schreef niet voor niets dat de prikkel van de dood de zonde is en de kracht van de zonde de wet. De Joden waren onder die wet en werden door de dood geprikkeld, dus dat met de schaduw des doods de wet bedoeld wordt lijkt mij een zeer Bijbel concept. Ik ben daar zelfs zo sterk van overtuigt dat ik je uitdaag mijn claims inhoudelijk te weerleggen.
Het is jouw persoonlijke mening die ik op bepaalde punten niet deel.... En net als met het feit dat jij mijn mening niet op alle punten deelt, betekent ook DAT niet dat we hiermee automatisch Christus verwerpen... Het zou wat zijn!!!

En dat "de schaduw des doods" gelijk stellen aan "de wet" lijkt mij persoonlijk toch echt niet wat Paulus zegt.... Lees maar verder:

Rom 7:9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

Het is de ZONDE, die niet slechts de schaduw vormt, maar de dood zelf is (het van God verwijderd zijn..)!!! Die "dood" heeft de "wet" (het Goede) misbruikt ten kwade, maar de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed...

Wat volgens de bijbel heilig, rechtvaardig en goed is, kunnen we toch beter niet gelijk stellen aan het Kwaad??? Toch??

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 03, 2010, 03:21:10 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 december 2010 om 14:31:
En dat "de schaduw des doods" gelijk stellen aan "de wet" lijkt mij persoonlijk toch echt niet wat Paulus zegt.... Lees maar verder:

Rom 7:9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.

Het is de ZONDE, die niet slechts de schaduw vormt, maar de dood zelf is (het van God verwijderd zijn..)!!! Die "dood" heeft de "wet" (het Goede) misbruikt ten kwade, maar de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed...

Wat volgens de bijbel heilig, rechtvaardig en goed is, kunnen we toch beter niet gelijk stellen aan het Kwaad??? Toch??
Akkoord, ik zal mijn punt wat nuanceren want inderdaad schrijft Paulus dat de wet zelf goed is en dat wil ik dan ook zeker niet bestrijden. Merk daarbij overigens wel op dat niemand de wet deed (Joh 7,19) waardoor de wet hen oordeelde (Rom 2,12) en hun dood werd. Hoe ik het dus beter had kunnen verwoorden is zo: de wet is niet de schaduw des doods, maar heeft een schaduw van de dood, zoals de wet ook een schaduw van de dingen heeft die kwamen in Christus (Heb 10,1) maar niet het beeld zelf.

Kortom, de wet zelf is goed, maar doordat de Joden meer zondigden dan ooit te voren (Rom 5,20) drukte de wet des te zwaarder op hun gelederen en werd hun een strik (Rom 11,9) waardoor zij onder de vloek bleven (Gal 3,10) en ten dode waren opgeschreven. De wet heeft een schaduw van de dood omdat een ieder die zich er niet aan hield moest sterven (Heb 10,28) zonder barmhartigheid. Dit lot hing de Joden boven het hoofd die woonachtig waren in Jeruzalem en Judea waar de wet zijn weerslag als geen ander gebied op had, vandaar dat zij in het land van de schaduw des doods zaten.

Er ging hen een licht op en dat licht was Jezus, maar zij hadden de duisternis liever dan het licht (Joh 3,19) zij verkozen oude wijn boven nieuwe (Luk 5,39) oftewel zij prefereerden het oude verbond boven het nieuwe. Ook waren er Joden die Jezus aanvankelijk volgden, maar later hem verlieten (Joh 6,66) en hun oude levensstijl weer oppakten, over hen schreef Petrus:

2 Petr 2,22
Maar hun is overkomen, hetgeen met een waar spreekwoord gezegd wordt: De hond is weergekeerd tot zijn eigen uitbraaksel; en: de gewassen zeug tot de wenteling in het slijk.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 03:46:46 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 03, 2010, 03:55:48 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 15:21:
[...]

Akkoord, ik zal mijn punt wat nuanceren want inderdaad schrijft Paulus dat de wet zelf goed is en dat wil ik dan ook zeker niet bestrijden. Merk daarbij overigens wel op dat niemand de wet deed (Joh 7,19) waardoor de wet hen oordeelde (Rom 2,12) en hun dood werd. Hoe ik het dus beter had kunnen verwoorden is zo: de wet is niet de schaduw des doods, maar heeft een schaduw van de dood, zoals de wet ook een schaduw van de dingen heeft die kwamen in Christus (Heb 10,1) maar niet het beeld zelf.

Kortom, de wet zelf is goed, maar doordat de Joden meer zondigden dan ooit te voren (Rom 5,20) drukte de wet des te zwaarder op hun gelederen en werd hun een strik (Rom 11,9) waardoor zij onder de vloek bleven (Gal 3,10) en ten dode waren opgeschreven. De wet heeft een schaduw van de dood omdat een ieder die zich er niet aan hield moest sterven zonder barmhartigheid (Heb 10,28) een lot wat de Joden in de eerste eeuw boven het hoofd hing, vandaar dat zij in het land van de schaduw des doods zaten.

We kunnen elkaar hier een hand geven, denk ik.... :)

Ik denk hierbij zelf (maar dat is het eigen accent dat ik er nog verder aan geef) nog aan het volgende verhaal:

Mar 10:17 En toen Hij op weg ging, liep iemand op Hem toe, viel op de knieën en vroeg Hem: Goede Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 18 En Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen. 19 Gij kent de geboden: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, gij zult niet ontvreemden, eer uw vader en moeder. 20 Hij zeide tot Hem: Meester, dat alles heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. 21 En Jezus, hem aanziende, kreeg hem lief en zeide tot hem: Eén ding ontbreekt u, ga heen, verkoop al wat gij hebt en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemel hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Maar zijn gelaat betrok bij dat woord en hij ging bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23 En Jezus, rondziende, zeide tot zijn discipelen: Hoe moeilijk zullen zij, die geld hebben, het Koninkrijk Gods binnengaan. 24 En zijn discipelen waren zeer verbaasd over zijn woorden, maar Jezus antwoordde weder en zeide tot hen: Kinderen, hoe moeilijk is het het Koninkrijk Gods binnen te gaan. 25 Het is gemakkelijker dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En zij waren nog meer verslagen en zeiden tot elkander: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Jezus zag hen aan en zeide: Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God.

Waarom denk ik aan deze geschiedenis?? Omdat er ongetwijfeld vele "beijveraars der wet" geweest zijn die volkomen oprecht deze wet hebben nageleefd, en ongetwijfeld net zo op de sympathie van de Vader hebben kunnen rekenen als deze man.... Maar het er bij het houden van de wet blijkbaar op aankomt om deze volkomen te houden op de wijze zoals deze door God bedoeld is (ik zeg dit met b.v. de Bergrede in mijn achterhoofd) en ik denk dat Jezus om die reden hier zegt dat "het is gemakkelijker is dat een kameel door het oog van een naald gaat"... Bij een rijke is het zijn vermogen dat hem parten speelt, bij een ander is het wat anders....  Maar: "Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God; want alle dingen zijn mogelijk bij God"... Waarin de mens tekort schiet, daarin komt God ons tegemoet...

Wie enkel op het eigen handelen vertrouwt, schiet ooit te kort en gaat verloren als hij op dat eigen handelen wordt afgerekend. Wie op God vertrouwt (en DAARBIJ leeft/probeert te leven naar zijn wil, zijn wet) zal genade ontvangen...

En om dan maar helemaal ontopic te eindigen: Wat is dan uiteindelijk die wil van God?
Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag. Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag uit de dood zal opwekken.’

edit: je ziet, ik probeer niet al te negatief te oordelen over degenen die de Wet willen navolgen, juist ook omdat Jezus dat ook niet leek te doen... Maar tegelijk zie ik ook wel onze menselijke tekortkomingen, waardoor we het uiteindelijk ook via de Wet alleen niet zullen redden...
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 04:00:20 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 03, 2010, 04:25:30 pm »
Door Christus waren de Joden verlost van de wet die een vloek geworden was (Gal 3,13) vanwege de zonden van het Joodse volk. Paulus waarschuwde dat een ieder die als Jood wilde leven en zich liet besnijden, Christus geen nut (Gal 5,2) zou zijn. Denk ook aan Galaten 2 (vanaf vs 11) waar Paulus een hartig woord met Petrus sprak, omdat hij in zijn oude gebruik verviel en even als een Jood handelde door niet met de Heidenen te willen eten. Die berisping loog er niet om en laten wij daar toch zeker notie van nemen en lering uit trekken.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: december 03, 2010, 04:31:56 pm »
Beste Hendrik-NG, het doet me deugd je de hand eindelijk te mogen schudden na lange en soms zelfs felle discussies.

We zijn het er over eens geworden dat de Joden in de eerste eeuw in het land van de schaduw des doods verkeerden, omdat zij hadden gezondigd en de wet waar zij onder waren op hun gelederen drukte.

Toen kwam het licht wat de gelovigen uit de duisternis haalde, dus onder de wet der zonde vandaan. Hoe beste Hendrik, konden deze eerste christenen nog zondigen vanaf dat moment?
    - Door terug te willen naar de oude situatie
    - door gedrag te tonen wat bij de oude situatie hoorde
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 04:33:14 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: december 03, 2010, 04:34:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 11:50:
[...]

Volgens mij niet, want de Zoon des mensen zou komen in zijn Koninkrijk om een ieder te vergelden naar zijn doen (Ps 62:13. Jer 17:10; 32:19. Matt 16:27. Rom 14:12. 1 Kor 3:8. 2 Kor 5:10. Gal 6:5. Openb 2:23; 22:12) hetgeen de apostelen unaniem in de voor hun toekomende tijd plaatsen in hun brieven.  

Vergelijk dat eens met Mat 16,27-28:

'Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij een ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn koninklijke waardigheid.
Let op wat er staat: Een ieder wordt vergolden naar zijn werken bij de komst, maar slechts sommigen zullen Hem zien.
Waaruit maak je op dat dit om dezelfde gebeurtenis gaat??? Jezus wil zijn discipelen bemoedigen, nadat hij ze alle hoop op een normaal leven een een heerlijke toekomst ONTZEGD heeft. Is dat een fijne boodschap? Gaat het daar om het oordeel dat al komt? Nee het gaat om het oordeel over wie zichzelf zoekt en zichzelf niet verloochent. En daarnaast gaat het over de troost dat er een heerlijkheid aanbreekt van het Koninkrijk van God, dat ook door sommigen van de aanwezigen nog bij eigen leven gezien zal worden. Dat geeft toch een troost en een diepte van realiteit die oneindig draaglijker is dan de boodschap dat zij zelf pas opgenomen worden over vele duizenden jaren? En dat laatste is ook in het geheel niet waar, want het koninkrijk breekt baan, bij leven van de discipelen, en zij zal bestaan en bestendigd worden en de Heilige Geest is de getuige ervan voor alle gelovigen op aarde, en Het heilig avondmaal is het teken en zegel ervan voor alle gelovigen op aarde, en zowiezo duurt het niet langer dan tot je eigen overlijden.

Dat gaat over een gemeenschap met God, tot een gemeenschap van God, door welke de historische gebeurtenis waarde en rijkdom krijgt voor de gehele opvolgende tijd.

quote:

Jezus verlaagde zichzelf op aarde (Fil 2,7) dat moet je niet vergeten denk ik, want wie zichzelf verlaagd zal verhoogd worden (Mat 23,12) zoals Mozes de slang verhoogde in de woestijn. Dit zien JG's ook over het hoofd, ze misbruiken God in verlaagde vorm om te bewijzen dat Christus niet de Vader is. Dat is een grove misvatting en ik zou niet graag in de schoenen staan van iemand die dat bewust doet, want Jezus zei zeer duidelijk dat wij hem dienen te verhogen om te verstaan wie hij is en niet door hem te verlagen zoals JG's doen. Er zijn verzen waaruit op het eerste gezicht de conclusie getrokken kan worden dat Jezus minder is dan de Vader, maar zodra we eenmaal beseffen dat Jezus zichzelf vernederde in het vlees, kunnen we er niet om heen dat wij hem naar de schrift dienen te verhogen.

Mee eens.

quote:

Ik denk dat het een van de valkuilen is om te denken dat Jezus zijn uitverkoren apostelen er niet veel van begrepen, want dat zou er toch op kunnen duiden dat hij beter twaalf anderen had kunnen kiezen die het wel inzagen? Uit het handelen van de discipelen en de plaatsen die zij bezochten blijkt juist heel duidelijk dat zij heel veel al wel begrepen reeds voor de uitstorting van de Trooster. Denk aan de twee discipelen die naast Jezus wilden zitten, waarom zouden ze dat specifiek gewild hebben?
Grotendeels mee eens, hoewel je voorbeeld meer tegen je punt dan ervoor pleit. Waar wordt gesproken over het onbegrip van de discipelen is dat in een context van de boodschap dat er veel lijden moest komen. Met vragen van verschillende discipelen over  het lijden, en het volgen, en de eenheid met de Vader. Johannes 14.

Daar zie je ook dat Jezus heel stil blijft over zijn wederkomst bij het leven van de discipelen. Om precies te zijn zegt hij er veelbetekenend helemaal niets over: "Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik." Niets over heerlijkheid en nabije verlossing, maar eerder een boodschap van verlating...
[...]

quote:

Bedenk je dat geloof in de eerste eeuw gepaard ging met bewijs! Wanneer Jezus iemand zijn verzoek inwilligde en een zieke vriend of familielid genas, ging de betreffende altijd naar huis en kwam daarna tot geloof. Dat is voor ons wel even anders.
Zeker niet ! Jezus deed tekenen omdat er geloof was. Zonder geloof kon Jezus de mensen haast geen wonderen bewerken. Let op dat bij elk afzonderlijk wonder Jezus eerst het geloof test of ernaar vraagt, of laat blijken dat het het geloof is waarom hij het wonder doet. En neem het evidente voorbeeld vasn Petrus: het teken verdween als ijs voor de zon toen Petrus begon te twijfelen. Het bewijs was steeds niet aan de orde !! En dat moet ons ook wat zeggen als het gaat om ons geloof en ons vertrouwen... Het geloof is het noodzakelijke uitgangspunt, en de tekenen zijn tot bevestiging van het aangetroffen geloof. Denk aan de romeinse legeraanvoerder die zegt: geef een opdracht, dat is mij genoeg.

quote:

Inderdaad, maar daar val ik ook absoluut niet over: waar ik simpelweg op duiden wil is dat Mattheus 16,27-28 gaan over Jezus zijn tweede komst, wanneer hij zou komen om te oordelen, welke hij plaatste binnen de levens van sommigen die daar stonden. Deze tekst kan ik simpelweg niet omheen, want ik ben bang dat ik dan een geveinsde zou zijn.

Ik begrijp wel de gedachtenlijn waar je aan haakt maar probeer je eens in te denken wat Jezus hier voor boodschap aan zijn eigen disciepelen meegaf. Niks brood breken en bouwen en gewoon doorgaan, maar absolute ontreddering en "angstzaaierij". Petrus werd tegenstander genoemd, hun levens werden in één klap waardeloos geacht. Niets van een heerlijk koninkrijk voor hen !

Probeer je alstjeblieft te verplaatsen in de positie van de discipelen, en de emotie van ontsteltenis en geschoktheid voor te stellen. Jezus sprak over zijn eigen lijden en sterven, en kon zijn discipelen - naar de mens - geen betere toekomst bieden. Alleen maar oordeel en lijden en verlating en een geheel zwart-witbeeld van volharden tot de dood erop volgt, of anders een eeuwige dood sterven.

En denk dan terug aan het simpele taalkundige: Jij zegt dat hier een opstanding wordt verkondigd die een ieder zal meemaken. Maar dat staat in schril contrast met de waarheid die ook door de andere apostelen is neergeschreven, namelijk dat het zien komen van de Zoon des mensen in het koninkrijk slechts door sommigen van hen gezien zal worden.

Dat Jezus dit als troost gebruikt voor allen, geeft dat niet juist aan dat dat ook ongeveer het maximale is wat Hij kán bieden als directe verlichting van hun onsteltenis?! Ik zeg het naar de mens, want zo minimaal was het niet wat hij aankondigde..

quote:

Mat 16,3
Een onderscheid van tekenen, begint met een onderscheid van geesten.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 07:29:19 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: december 03, 2010, 09:26:34 pm »

quote:

small brother schreef op 03 december 2010 om 16:34:
[...]

Let op wat er staat: Een ieder wordt vergolden naar zijn werken bij de komst, maar slechts sommigen zullen Hem zien.
Ik vraag me af hoe we 'zien' in deze context moeten verstaan en of het wel echt kijken betekent. Eigenlijk ben ik daar lang niet zo zeker van als jij lijkt te zijn, want elders leerde Jezus '...men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u.' (Luk 17,21)

Ik ben van mening dat Jezus de verhardde Joden door de Romeinen heeft geoordeeld, maar het is best mogelijk dat zij dat niet allemaal zo gezien hebben.

quote:

Waaruit maak je op dat dit om dezelfde gebeurtenis gaat???

Omdat vers 27 en 28 beide over Jezus' tweede komst gaan.

Mat 16
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.
28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Ik kan jou beter vragen waar jij in hemelsnaam uit opmaakt dat het om twee evenementen gaat, want dat zou betekenen dat Jezus in totaal maar liefst driemaal zou komen.

quote:

Jezus wil zijn discipelen bemoedigen, nadat hij ze alle hoop op een normaal leven een een heerlijke toekomst ONTZEGD heeft. Is dat een fijne boodschap?
Ja, voor zijn discipelen was het een mooie boodschap maar voor de vijanden van het evangelie (Rom 2,6-8) des te minder. Bovendien blijft staan dat hij dit bij zijn tweede komst zou doen, die hij op basis van Mat 16,28 binnen de levens van sommigen die daar stonden plaatste. Dat staat er duidelijk en ook al is ons dat misschien een grote aanstoot, ik kan er niet omheen en weiger dan ook te doen. Ik wil niet door het leven gaan als een geveinsde die zelfs de meest duidelijke verzen niet begrijpt.

quote:

Gaat het daar om het oordeel dat al komt? Nee het gaat om het oordeel over wie zichzelf zoekt en zichzelf niet verloochent.
Jezus heeft nergens gezegd dat hij meerdere keren zou komen om te oordelen, integendeel, hij hield die generatie verantwoordelijk voor het bloed van de profeten en de apostelen en is gekomen om hen te oordelen.

Luk 11,51
Van het bloed van Abel, tot het bloed van Zacharia, die gedood is tussen het altaar en het huis Gods; ja, zeg Ik u, het zal afgeëist worden van dit geslacht!

Dat Jezus in de eerste eeuw zou komen om te oordelen is de Bijbel zeer duidelijk over, zo wordt de wederkomst van Elia aan de vooravond van de dag des Heren geplaatst (Mal 4,5) en Jezus zei dat Johannes de profeet Elia was die komen zou om alles te herstellen.

Mat 17,12
Maar Ik zeg u, dat Elia nu gekomen is, en zij hebben hem niet gekend; doch zij hebben aan hem gedaan, al wat zij hebben gewild; alzo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.

De gelovige Joden lieten zich door hem dopen, waardoor zij ontkwamen aan de toekomende toorn (Mat 3,7) oftewel de dag des oordeels die samenviel met de tweede komst. Ook de Farizeeën wisten zeer goed dat de nakomelingen van David op basis van Zacharia 13 in de eindtijd gedoopt zouden worden om behouden te zijn. Daarom wilden ook zij zich wel even door Johannes laten dopen, niet uit geloof maar om aan de dag des oordeels te ontkomen. De Bijbel staat bol van verzen waar glashelder uit blijkt dat alle profeten in de eerste eeuw (Luk 16,16) vervuld zijn. Pas vanaf het moment dat ik dit in begon te zien ging de Bijbel echt voor me open.

quote:

En daarnaast gaat het over de troost dat er een heerlijkheid aanbreekt van het Koninkrijk van God, dat ook door sommigen van de aanwezigen nog bij eigen leven gezien zal worden. Dat geeft toch een troost en een diepte van realiteit die oneindig draaglijker is dan de boodschap dat zij zelf pas opgenomen worden over vele duizenden jaren? En dat laatste is ook in het geheel niet waar, want het koninkrijk breekt baan, bij leven van de discipelen, en zij zal bestaan en bestendigd worden en de Heilige Geest is de getuige ervan voor alle gelovigen op aarde, en Het heilig avondmaal is het teken en zegel ervan voor alle gelovigen op aarde, en zowiezo duurt het niet langer dan tot je eigen overlijden.
De komst van Jezus viel samen met de komst van het koninkrijk, vergelijk Mattheus 16,28 maar eens met Marcus 9,1. Als je dus zegt dat het koninkrijk binnen de levens van de discipelen is gevestigd (naar mijn idee overigens terecht) dan moet je ook bekennen dat Jezus voor de tweede keer is gekomen binnen die generatie. Door alles in de eerste eeuw te plaatsen doe je wat ook Jezus en de apostelen stuk voor stuk deden en zodoende ging de Bijbel voor mij open.

quote:

Dat gaat over een gemeenschap met God, tot een gemeenschap van God, door welke de historische gebeurtenis waarde en rijkdom krijgt voor de gehele opvolgende tijd.
Eens.

quote:

Grotendeels mee eens, hoewel je voorbeeld meer tegen je punt dan ervoor pleit.
Akkoord.

quote:

Daar zie je ook dat Jezus heel stil blijft over zijn wederkomst bij het leven van de discipelen. Om precies te zijn zegt hij er veelbetekenend helemaal niets over: "Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik." Niets over heerlijkheid en nabije verlossing, maar eerder een boodschap van verlating...

Dat is niet helemaal waar broertje!

Joh 14,18
Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weer tot u.

Daarin schuilt toch een duidelijke belofte? Vergelijk het ook eens met wat Jezus elders zei hij tegen hen:

'...Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.' (Mat 10,23)

Uit deze beide verzen kunnen we eenvoudig opmaken dat ze niet vaderloos zouden blijven en dat Jezus weer bij hen zou komen, nog voordat zij het evangelie overal in Israel verkondigd hadden. Als we dat weer vergelijken met Mattheus 16 vers 28 waarin Jezus de wederkomst binnen de levens van sommigen die daar stonden plaatst is de cirkel rond.

De verzen zijn hartstikke duidelijk, maar blijkbaar sta jij er simpelweg niet voor open. Dat bedoel ik niet aanvallend hoor, maar ik vind het gewoon jammer om je te zien draaien terwijl je bij andere onderwerpen vaak spijkers met koppen slaat.

quote:

Zeker niet ! Jezus deed tekenen omdat er geloof was. Zonder geloof kon Jezus de mensen haast geen wonderen bewerken. Let op dat bij elk afzonderlijk wonder Jezus eerst het geloof test of ernaar vraagt, of laat blijken dat het het geloof is waarom hij het wonder doet. En neem het evidente voorbeeld vasn Petrus: het teken verdween als ijs voor de zon toen Petrus begon te twijfelen. Het bewijs was steeds niet aan de orde !! En dat moet ons ook wat zeggen als het gaat om ons geloof en ons vertrouwen... Het geloof is het noodzakelijke uitgangspunt, en de tekenen zijn tot bevestiging van het aangetroffen geloof. Denk aan de romeinse legeraanvoerder die zegt: geef een opdracht, dat is mij genoeg.
En ongelovige Thomas dan?

quote:

Ik begrijp wel de gedachtenlijn waar je aan haakt maar probeer je eens in te denken wat Jezus hier voor boodschap aan zijn eigen disciepelen meegaf. Niks brood breken en bouwen en gewoon doorgaan, maar absolute ontreddering en "angstzaaierij". Petrus werd tegenstander genoemd, hun levens werden in één klap waardeloos geacht. Niets van een heerlijk koninkrijk voor hen !
De apostelen kregen een zware tijd, daar zijn we het absoluut over eens, maar je wilt toch niet zeggen dat ze geen hoop hadden?

quote:

Probeer je alstjeblieft te verplaatsen in de positie van de discipelen, en de emotie van ontsteltenis en geschoktheid voor te stellen. Jezus sprak over zijn eigen lijden en sterven, en kon zijn discipelen - naar de mens - geen betere toekomst bieden. Alleen maar oordeel en lijden en verlating en een geheel zwart-witbeeld van volharden tot de dood erop volgt, of anders een eeuwige dood sterven.

Beste Small Brother, herinner je je deze passage niet?

Mat 20,22
Maar Jezus antwoordde en zeide: Gij weet niet wat gij begeert; kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden, waarmee Ik gedoopt zal worden? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.

Het lijkt mij duidelijk dat de apostelen vrijwillig de zware tijd tegemoet gingen om bij Jezus te zijn.

quote:

En denk dan terug aan het simpele taalkundige: Jij zegt dat hier een opstanding wordt verkondigd die een ieder zal meemaken. Maar dat staat in schril contrast met de waarheid die ook door de andere apostelen is neergeschreven, namelijk dat het zien komen van de Zoon des mensen in het koninkrijk slechts door sommigen van hen gezien zal worden.
Zoals ik eerder opmerkte waag ik te betwijfelen of 'zien' in deze context wel daadwerkelijk kijken betekent, immers pas als God iemand de ogen opent kan hij verstaan en de Here is een God die zich verborgen (Jes 45,15) houdt.
« Laatst bewerkt op: december 03, 2010, 09:51:51 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: december 05, 2010, 12:06:01 pm »

quote:

Piebe schreef op 03 december 2010 om 21:26:
[...]
Ik vraag me af hoe we 'zien' in deze context moeten verstaan en of het wel echt kijken betekent. Eigenlijk ben ik daar lang niet zo zeker van als jij lijkt te zijn, want elders leerde Jezus '...men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u.' (Luk 17,21)

Het koninkrijk van God is aangebroken. Het heeft geen omvang en geen gedaante, maar is iets in het hart van de mensen die geloven. Tegelijk is het een daadwerkelijk koninkrijk in de hemel. Dat koninkrijk heeft een troon en die troon is in de hemel. Wanneer is dat nu eigenlijk begonnen? Het is het koninkrijk van David's zoon. Zoals het hoort heeft het naar de mens allemaal plaatsgevonden in Jeruzalem. Aangekondigd door tenminste 70 discipelen in alle stammen. De (12) discipelen trokken samen met Jezus naar Jeruzalem en ze waren zenuwachtig; elk moment zou het koninkrijk aanbreken en openbaar worden. Maar Jezus waarschuwt dat het niet zo lopen zal. En hij geeft een gelijkenis. Hij zal eerst heengaan om het koninkrijk in ontvangst te nemen. Hij zal afwezig zijn. Maar terugkomen en zien hoe zijn knechten zich gehouden hebben. Dan gaan ze Jeruzalem in. De koning wordt ingehuldigd bij binnenkomst; een kroon werd geplaatst en koning der joden werd zijn opschrift. In een geestelijk spanningsveld van spot en de Hand van God. Even verborgen als de geboorte was, werd ook de vestiging van het koninkrijk. En het gevestigde koninkrijk wordt van de joden weggenomen om gegeven te worden aan een volk dat de vruchten ervan opbrengt. Daarom werden de discipelen vervolgens opnieuw uitgestuurd, maar nu over heel de wereld. Jezus is heel duidelijk dat ze geduld moeten hebben omdat eerst het evangelie over heel de wereld gebracht moet worden. De wereld die te kampen heeft met de satan die als een bliksem uit de hemel is gevallen. En Christus voer op om zijn troon te bestijgen. En Hij zal terugkomen met hemelse macht en heerlijkheid om te oordelen alle levenden en alle doden. En alle knie zal zich buigen. Zijn terugkomst zal herkenbaar zijn voor een ieder, als het moment daar is. En het resultaat geweldig.

quote:

Omdat vers 27 en 28 beide over Jezus' tweede komst gaan.

Geloof en bijbelkennis is geen exacte wetenschap. Toch is het geloof en de bijbel voor een exact aangelegde wel degelijk een bron van waarheid en recht. Van alles wat ik schreef was alleen de verwijzing naar vers 27 en 28 bedoeld als exact. Dat is ook het enige dat ik hier wil benoemen. Het overige is niet meer dan een plaatsing van context-signalen. Want ik vertrouw dat je tekst-gerichte benadering je ook verder zal helpen. Het zou verdrietig zijn als we de kracht van ons geloof, die God in ons werkt, tekort zouden doen door van elkaar een soort van grootste-gemene-deler- gelovige te maken gehesen in het uniform van wat algemeen geaccepteerd wordt over ons geloof en God. Wie gelooft en hecht aan het Woord van God boven alle stem en druk om ons heen, die bouwt op een rots, en heeft geen steunen nodig op een overtuiging van een ander. Die heeft reeds gemerkt dat het geloof terugwerpt op God en ons alleen doet staan in onze omgeving. Alleen dit zeg ik: Als je exact en analytisch te werk gaat, werk dan ook met meerdere vergelijkingen als je éénzelfde onderwerp ook elders genoemd ziet met andere factoren. Doe je dat niet, dan kan het gebeuren dat je in onschuld de bijbel tegen zichzelf laat spreken. Puur door een ontbrekende factor niet mee te nemen die wel gegeven wordt.

quote:

Mat 16
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een ieder vergelden naar zijn doen.
28 Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, die de dood niet smaken zullen, totdat zij de Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.

Ik kan jou beter vragen waar jij in hemelsnaam uit opmaakt dat het om twee evenementen gaat, want dat zou betekenen dat Jezus in totaal maar liefst driemaal zou komen.

Wanneer is het Koninkrijk van Jezus aangebroken? Eerlijk gezegd weet ik het antwoord niet precies. Ik meen ergens gelezen te hebben vóór de kruisiging dat Jezus zegt dat het volbracht of overwonnen is. Dat het ergens destijds al echt is gebeurd is zeker. Alle elementen zijn er van aankondiging tot het plaats nemen op de troon. Maar ik neem aan dat Zijn opstanding ook zijn overwinning en koninkrijk inluidt. En ik neem aan dat alles wat wordt getoond aan de discipelen over Zijn heerschappij en Zijn verheerlijking en Zijn opgestane lichaam iets is van het nieuwe Koninkrijk. Wel heeft Jezus nog een aards lichaam als hij is opgestaan, en ik neem aan dat dat lichaam bij hemelvaart ook vervangen is door een hemels lichaam.
Maar al die zaken komen uit mij, en niet uit de bijbel. De bijbel biedt het houvast dat je zoekt. En misschien dat we ook wat leren van elkaar. Maar ik hoop dat bij alle dwaling die er op gelovigen kan afkomen, wij ons beiden verzekerd weten van een anker en zekerheid die ons voldoende houvast geeft om onze eigen koers te varen, ongacht wat de rest van de wereld zegt. Stel je voor dat ik met Abraham zou spreken voordat hij Izak ging slachten: zou ik iets overeind laten van zijn voornemen? Of zou ik hem adviseren: doe wat God je ingeeft en volg Hem? Stel je voor dat ik met Mozes zou spreken over zijn idee om zich klem te lopen tegen de schelfzee: zou ik iets overeind laten van zijn voornemen?Of zou ik hem adviseren: doe wat God je ingeeft en volg Hem? Stel dat ik met Petrus zou spreken over zijn voornemen om overboord te springen: zou ik iets overeind laten van zijn voornemen? Of zou ik hem adviseren: doe wat Jezus je ingeeft en volg Hem? Ik denk dat hij die bouwt op God’s Woord tegen traditie en sentimenten in, ook gevoed zal worden tot geloof en inzicht. Waarbij mijn inzicht over wat wijsheid is géén beslissende rol speelt.

quote:

Ja, voor zijn discipelen was het een mooie boodschap maar voor de vijanden van het evangelie (Rom 2,6-8) des te minder. Bovendien blijft staan dat hij dit bij zijn tweede komst zou doen, die hij op basis van Mat 16,28 binnen de levens van sommigen die daar stonden plaatste. Dat staat er duidelijk en ook al is ons dat misschien een grote aanstoot, ik kan er niet omheen en weiger dan ook te doen. Ik wil niet door het leven gaan als een geveinsde die zelfs de meest duidelijke verzen niet begrijpt.

Ik zal me hier geen wijsheden veroorloven die niet rechtstreeks uit de bijbel volgen. Maar ik vraag je wel het volgende, wat ik noemde als mijn belangrijkste punt: als Jezus spreekt over sommigen die iets zullen zien van het Koninkrijk, waarom spreekt hij dan niet over de anderen? En over de rest van de wereld? Dat klopt dan toch niet in de tijd? De baas komt thuis en geeft iedereen een uitbrander of een pluimpje. Maar sommigen zullen hem zien. Daar mist iets van het complete plaatje; aan informatie of inzicht. Staat er niet gewoon geschreven dat sommigen al iets zullen zien van het koninkrijk, dat nog niet openbaar wordt voor de rest van de wereld?

quote:

Jezus heeft nergens gezegd dat hij meerdere keren zou komen om te oordelen, integendeel, hij hield die generatie verantwoordelijk voor het bloed van de profeten en de apostelen en is gekomen om hen te oordelen.

Luk 11,51
Van het bloed van Abel, tot het bloed van Zacharia, die gedood is tussen het altaar en het huis Gods; ja, zeg Ik u, het zal afgeëist worden van dit geslacht!

Dit is geen ander (soort van) oordeel dan de profeten aankondigden en geen andere (soort van) straf dan de profeten voorzegden. Dit is niet een oordeel van de jongste dag (één dag, één moment), de dag waarop Jezus met de hemelse legermachten zal komen, en zal oordelen over alle levenden en alle doden.

quote:

Dat Jezus in de eerste eeuw zou komen om te oordelen is de Bijbel zeer duidelijk over, zo wordt de wederkomst van Elia aan de vooravond van de dag des Heren geplaatst (Mal 4,5) en Jezus zei dat Johannes de profeet Elia was die komen zou om alles te herstellen.

Mat 17,12
Maar Ik zeg u, dat Elia nu gekomen is, en zij hebben hem niet gekend; doch zij hebben aan hem gedaan, al wat zij hebben gewild; alzo zal ook de Zoon des mensen door hen lijden.

Elia, voor wie het horen wil, is Johannes de doper.
De dag des Heren, is dat niet de dag van de opstanding van Jezus?

quote:

De gelovige Joden lieten zich door hem dopen, waardoor zij ontkwamen aan de toekomende toorn (Mat 3,7) oftewel de dag des oordeels die samenviel met de tweede komst. Ook de Farizeeën wisten zeer goed dat de nakomelingen van David op basis van Zacharia 13 in de eindtijd gedoopt zouden worden om behouden te zijn. Daarom wilden ook zij zich wel even door Johannes laten dopen, niet uit geloof maar om aan de dag des oordeels te ontkomen. De Bijbel staat bol van verzen waar glashelder uit blijkt dat alle profeten in de eerste eeuw (Luk 16,16) vervuld zijn. Pas vanaf het moment dat ik dit in begon te zien ging de Bijbel echt voor me open.
Zou het niet verdrietig zijn als een verdieping van inzicht en een verrijking van het geloof, op een ander punt een afstoppen van inzicht en geloof betekent? Ik bedoel dit: als je door de profeten en de wet te betrekken op alleen de joden van toen, zicht hebt gekregen op de waarheid die dat brengt voor veel uitleggingen, zou het dan niet erg jammer zijn als je tegelijkertijd de verdere strekking en bedoeling juist dichtsluit? Kan het niet zijn dat hetgeen open ging voor jou tegelijk tijdelijk een verzoeking bracht om daarbij een relevant deel te sluiten? Ik weet het niet, maar spreek vanuit mijn beleving en perspectief.

Je hebt de kennis dat het koninkrijk van God in zekere zin verborgen is. Dan zullen we het eens zijn dat het een taak en roeping is om God te bewerken inwoning te komen doen opdat zijn Woord wordt geopenbaard. Volg je dat, en houdt God je op het spoor dat je volgt, dan is het ook Zijn wil dat je die lijn vasthoudt, en kan het ook tot je behoud zijn - tegen alle waarheden in die ik je als gereformeerde kan opdringen. Want wie op meningen van anderen gaat vertrouwen wordt zeker getrokken tot afvallen. In oude tijden zag je nog wel dat mensen door gezag en vertrouwen op een goed spoor werden gezet. Maar in het laatste der dagen zal de wetteloosheid toenemen en is dwaling onlosmakelijk aanwezig in een gelovige omgeving. En dat moet ook zo zijn opdat ons geloof wordt getest zoals de dienstknecht wordt getest die een opdracht heeft om de koning aan te kondigen die reeds is verworpen door het volk waarvan hij koning worden zal. Als God’s heilsplan gestalte krijgt, dan zie je steeds de slachtoffers vallen omdat de satan daar het grimmigst wordt. Geboorte en Bethlehem, Kroning en Jeruzalem, Gemeente en Rome, Eindtijd en volwassening van de lijden van God’s volk. Waar het aas is, daar verzamelen zich de gieren.

quote:

De komst van Jezus viel samen met de komst van het koninkrijk, vergelijk Mattheus 16,28 maar eens met Marcus 9,1. Als je dus zegt dat het koninkrijk binnen de levens van de discipelen is gevestigd (naar mijn idee overigens terecht) dan moet je ook bekennen dat Jezus voor de tweede keer is gekomen binnen die generatie. Door alles in de eerste eeuw te plaatsen doe je wat ook Jezus en de apostelen stuk voor stuk deden en zodoende ging de Bijbel voor mij open.

Je tellingen en duidingen van Jezus' komst ontgaan me gewoon geheel. Ik begrijp ze nog niet.
Ik geloof dat het zinvol is om steeds te denken alsof we nog in de eerste eeuw leven. Dat heeft te maken met de roeping en de trouw om te volharden zoals de discipelen moesten volharden en vertrouwen. Wij hebben met ons duizendenjarig wereldrijk zogezegd een handicap. Daardoor hecht ik dus ook niet zozeer aan het niet meer van toepassing achten van de evangelische boodschap of profetieën.

Soms gaat er een wereld open als je kennis neemt van een detail. Maar de waarheid van het detail wordt geen tekort gedaan als je daarna ook weer de afstand neemt om grotere lijnen te zien, of andere details te onderzoeken.

quote:

Dat is niet helemaal waar broertje!

Joh 14,18
Ik zal u geen wezen laten; Ik kom weer tot u.

Daarin schuilt toch een duidelijke belofte? Vergelijk het ook eens met wat Jezus elders zei hij tegen hen:

'...Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.' (Mat 10,23)

Uit deze beide verzen kunnen we eenvoudig opmaken dat ze niet vaderloos zouden blijven en dat Jezus weer bij hen zou komen, nog voordat zij het evangelie overal in Israel verkondigd hadden. Als we dat weer vergelijken met Mattheus 16 vers 28 waarin Jezus de wederkomst binnen de levens van sommigen die daar stonden plaatst is de cirkel rond.

De verzen zijn hartstikke duidelijk, maar blijkbaar sta jij er simpelweg niet voor open. Dat bedoel ik niet aanvallend hoor, maar ik vind het gewoon jammer om je te zien draaien terwijl je bij andere onderwerpen vaak spijkers met koppen slaat.

Ik heb bewust afstand gehouden van analyse. Ik vertel het zoals ik het heb gedigesteerd. Qua analyse houdt ik het graag bij je twee kernverzen. Daarin volg ik je nog niet. Misschien dat ik er meer zicht op krijg.

Verder breng je nu zelf een mooie tekst naar voren die ik graag meeneem in ons groeiend begrip van elkaar:
Ik denk dat ik het hierboven niet netjes genoeg naast elkaar heb gezet, maar zou je deze tekst willen confronteren met de opvolgende lijn:
Aankondiging van het koningschap; verkondiging aan Israël;
Aankondiging dat Israël het koninkrijk van God zal verliezen;
Opstanding; (lees aanbreken van het Koningschap van Jezus);
aanbreken van het koninkrijk der hemelen; verkondiging aan heel de wereld;
totdat heel de wereld in kennis is gesteld, het kwaad is voleindigd;
en onder inkorting van de tijd Christus wederkomt om te oordelen over iedereen van alle tijden.

Eigenlijk is dus deze tekst die jij aanhaalt:
"...Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn. (Mat 10,23)"
EEN BEWIJS DAT JEZUS OP MEER MANIEREN SPREEKT OVER DE KOMST VAN DE ZOON DES MENSEN.
En dat is niet zo vreemd ook, want Jezus spreekt eigenlijk de hele tijd al over zichzelf als de Zoon des mensen. Dan kan hij niet zeggen te komen zonder in jouw ogen een jongstedagvoorspelling te doen.

Als je mij overigens ziet draaien, dan meet je kennelijk dat ik je lijn nog niet zie. Sorry.

quote:

En ongelovige Thomas dan?

Begrijp me goed, mijn opmerkingen over de discipelen proberen de situatie van toen bij jou over te brengen. Op geen enkele manier wil ik de discipelen een etiket opplakken. En als je van Thomas-de-uitzondering een voobeeld maakt, dan ben je het dus eens..?

Thomas was (denk ik) analytisch en kritisch. Mischien wel net als jij. Geen emotionele snelle handelaar, zoals Petrus, maar eerder een vat van rust en nuchterheid. Maar hij is wel ook degene die onmiddellijk met een belijdenis komt die getuigt van zijn geloof en inzicht als hij zegt: " Mijn Here en Mijn God!" Voor ons klinkt dat als vanzelfsprekend, maar voor de discipelen toen lag dat veel minder gemakkelijk. Denk ook maar aan de belijdenis van Petrus, waarvan Jezus zei: dit heeft geen mens je geopenbaard, maar God.

quote:

De apostelen kregen een zware tijd, daar zijn we het absoluut over eens, maar je wilt toch niet zeggen dat ze geen hoop hadden?
natuurlijk niet. Mijn woorden zijn ondersteunend. Ik probeer je te schetsen hoe de discipelen zenuwachtig werden naarmate het koninkrijk aanbreken gaat, en ze hebben er nog geen idee van wat Jezus precies zal overkomen en wat hunzelf zal overkomen. Die tijd is voor de discipelen heel moeilijk geweest, maar ook voor Jezus die voor ogen ziet hoe de discipelen allerlei beelden en gedachten hebben van hetgeen gebeuren gaat. Ik zie Jezus bij wijze van spreken gewoon in de tekst de woorden kiezen om ze voorzichting in te leiden in het moeilijkste hoofdstuk van hun samenzijn. Het gaat in deze en andere teksten niet zuiver om informatie voorziening, maar heel nadrukkelijk ook over een bouwen aan de toekomst, deels profetisch, deels uitleggend, deels inleidend tot de volgende stappen.

quote:

Beste Small Brother, herinner je je deze passage niet?

Mat 20,22
Maar Jezus antwoordde en zeide: Gij weet niet wat gij begeert; kunt gij de drinkbeker drinken, die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden, waarmee Ik gedoopt zal worden? Zij zeiden tot Hem: Wij kunnen.

Het lijkt mij duidelijk dat de apostelen vrijwillig de zware tijd tegemoet gingen om bij Jezus te zijn.

Geheel met je eens. Dat weet je.

quote:

Zoals ik eerder opmerkte waag ik te betwijfelen of 'zien' in deze context wel daadwerkelijk kijken betekent, immers pas als God iemand de ogen opent kan hij verstaan en de Here is een God die zich verborgen (Jes 45,15) houdt.

Ik wil deze tekst graag tussen ons actueel houden. Want God is een God die inwoning komt maken bij hen die zijn geboden onderhouden, en Hij zal zich aan hen openbaren.

God houdt zich verborgen omdat wij in de duisternis moeten zijn, dat is wat de zonde heeft bewerkt. Maar wie gelooft heeft een licht onstoken gekregen;

Het is Zijn Woord dat ons pad verlicht.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 12:26:58 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: december 05, 2010, 12:59:35 pm »

quote:

Ik zal me hier geen wijsheden veroorloven die niet rechtstreeks uit de bijbel volgen. Maar ik vraag je wel het volgende, wat ik noemde als mijn belangrijkste punt: als Jezus spreekt over sommigen die iets zullen zien van het Koninkrijk, waarom spreekt hij dan niet over de anderen? En over de rest van de wereld? Dat klopt dan toch niet in de tijd? De baas komt thuis en geeft iedereen een uitbrander of een pluimpje. Maar sommigen zullen hem zien. Daar mist iets van het complete plaatje; aan informatie of inzicht. Staat er niet gewoon geschreven dat sommigen al iets zullen zien van het koninkrijk, dat nog niet openbaar wordt voor de rest van de wereld?

Jezus leerde dat alleen de wedergeboren Christenen het koninkrijk zouden zien (Joh 3,3) en degenen die naar hem luisterden geloofden hem niet allemaal. God oordeelde de Israëlieten ten tijde van het OT altijd door andere volken (Jes 13:17. Jer 50:9. Ez 23:22.) terwijl dat in de volgende passage wordt omschreven alsof God op een snelle wolk reed.

Jesaja 19
1 De last van Egypte. Ziet, de HEERE rijdt op een snelle wolk, en Hij zal in Egypte komen; en de afgoden van Egypte zullen bewogen worden van Zijn aangezicht, en het hart der Egyptenaars zal smelten in het binnenste van hen.
2 Want Ik zal de Egyptenaars tegen de Egyptenaars verwarren, dat zij zullen strijden een ieder tegen zijn broeder, en een ieder tegen zijn naaste, stad tegen stad, koninkrijk tegen koninkrijk.
3 En de geest der Egyptenaars zal uitgeledigd worden in het binnenste van hen, en hun raad zal Ik verslinden; dan zullen zij hun afgoden vragen, en de bezweerders, en de waarzeggers, en de duivelskunstenaars.
4 En Ik zal de Egyptenaars besluiten in de hand van harde heren, en een strenge koning zal over hen heersen, spreekt de Heere HEERE der heerscharen.

Heeft God ooit letterlijk op een wolk gereden door Egypte? Uit deze passage blijkt duidelijk dat het beeldspraak was en dat hij de Egyptenaars tegen elkaar opzette, zoals hij dat later deed met de Joden (Luk 12,51) in de eerste eeuw. Toen Jezus dus later zei dat hij zou komen in de heerlijkheid van de Vader (Mar 8,38) betekende het dat hij de Israëlieten door een ander volk zou oordelen. Dit volk waren de Romeinen die reeds Jeruzalem bezet hadden toen Jezus op aarde was. De Joden werden door hen geoordeeld, maar niet iedereen zag in dat zij tegen God streden. Geschiedschrijver Josephus zag dat wel en waarschuwde zijn volksgenoten.

Ik adviseer je met klem de 'Joodse Oorlog' van Flavius Josephus aan te schaffen die een uitvoerig verslag van deze dingen heeft opgeschreven. Zo beschrijft hij dat de loodzware deur naar het heiligdom uit zichzelf open was gegaan en dat een kalf wat naar de tempel werd gebracht om geofferd te worden, daar een lam baarde. De symboliek die daar uit spreekt werd door de Schriftgeleerden geïnterpreteerd als een goed teken, echter bleek dat absoluut niet het geval. Als je zijn werk naast het NT legt kom je tot verbluffende inzichten die je zeker zult waarderen. Dat durf ik te beweren aan de hand van het beeld wat ik van je heb gevormd.

Sinds vrij recentelijk is hier een nieuw druk verkrijgbaar die ik ook heb aangeschaft. Zodra deze is uitverkocht zal het weer problematisch worden om aan een exemplaar te komen, want ik heb lang moeten wachten voor ik de mijne eindelijk had. Sterker nog: indien jij het boek bestelt en spijt krijgt van je aankoop, neem ik het graag van je over voor de nieuwprijs.  

Wat de dag des Heeren betreft, dat ging absoluut niet over de opstanding!

klik
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 01:04:25 pm door Piebe »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: december 05, 2010, 03:36:11 pm »
Als we stappen zetten op treden die half staan, of nog niet staan, komen we ten val.

Over Josephus, dat station ben ik eerder langs gekomen; die is online te lezen.

quote:

small brother schreef op 23 juni 2010 om 14:14:
Via deze positie en je boek over Josephus Flavius beland je off-topic tot middenin een leer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Preterisme
http://www.apocalipsis.org/preterism.htm

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: december 05, 2010, 09:59:21 pm »

quote:

small brother schreef op 05 december 2010 om 15:36:
Als we stappen zetten op treden die half staan, of nog niet staan, komen we ten val.

Over Josephus, dat station ben ik eerder langs gekomen; die is online te lezen.

[...]
Goed, ik dacht laat me eerst even reageren op wat je zelf je belangrijkste punt noemt en ik ben zelf wel enthousiast over Jospehus, die overigens niet in het Nederlands online te vinden is. Ik zal later op je andere argumenten reageren.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: december 06, 2010, 03:47:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 05 december 2010 om 21:59:
... die overigens niet in het Nederlands online te vinden is....
Ik zou bijna zeggen: Zoekt en gij zult vinden is lonend voor je, zelfs op een terrein waar je thuis bent.. maar vooruit, uiteindelijk is het vandaag ook méér sinterklaas, dan het gisteren was (door een listige invlechting van gewoontes zijn we van zesdedagsvierders, vijfdedagsvierders geworden..):
http://www.animaatjes.nl/smileys/smileys-en-emoticons/verjaardag/animaatjes-verjaardag-72374.gifklik voor alle werken van Josephus Flavius
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 05:33:26 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: december 06, 2010, 05:43:18 pm »

quote:

small brother schreef op 06 december 2010 om 15:47:
[...]

Ik zou bijna zeggen: Zoekt en gij zult vinden is lonend voor je, zelfs op een terrein waar je thuis bent.. maar vooruit, uiteindelijk is het vandaag ook méér sinterklaas, dan het gisteren was (door een listige invlechting van gewoontes zijn we van zesdedagsvierders, vijfdedagsvierders geworden..):
[afbeelding]klik voor alle werken van Josephus Flavius
Dank u Sinterklaasje, alleen jammer dat de zoekfunctie ontbreekt misschien iets voor volgend jaar! ;)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: december 06, 2010, 07:21:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 06 december 2010 om 17:43:

...zoekfunctie ontbreekt; misschien iets voor volgend jaar! ;)

Sinterklaas strijkt zijn hand over zijn hart en heeft nog een zoekfunctie erbij gedaan; kijk linksboven, optie "zoeken in dit boek", dat vind je direct onder dit plaatje: Bovendien kun je het als pdf downloaden, dan heb je hem ook in behapbare versie.

http://bks1.books.google.com/books?id=Wc4tAAAAYAAJ&printsec=frontcover&img=1&zoom=5&edge=curl&sig=ACfU3U1uGaSsoVVQ4Q4X1INYx1se9XcU4A
lam zoeken in dit boek
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 07:23:22 pm door small brother »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: december 06, 2010, 07:24:39 pm »

quote:

small brother schreef op 05 december 2010 om 12:06:
[...]

Het koninkrijk van God is aangebroken. Het heeft geen omvang en geen gedaante, maar is iets in het hart van de mensen die geloven.
Eens.

quote:

Tegelijk is het een daadwerkelijk koninkrijk in de hemel. Dat koninkrijk heeft een troon en die troon is in de hemel. Wanneer is dat nu eigenlijk begonnen? Het is het koninkrijk van David's zoon. Zoals het hoort heeft het naar de mens allemaal plaatsgevonden in Jeruzalem. Aangekondigd door tenminste 70 discipelen in alle stammen. De (12) discipelen trokken samen met Jezus naar Jeruzalem en ze waren zenuwachtig; elk moment zou het koninkrijk aanbreken en openbaar worden. Maar Jezus waarschuwt dat het niet zo lopen zal. En hij geeft een gelijkenis. Hij zal eerst heengaan om het koninkrijk in ontvangst te nemen. Hij zal afwezig zijn. Maar terugkomen en zien hoe zijn knechten zich gehouden hebben. Dan gaan ze Jeruzalem in. De koning wordt ingehuldigd bij binnenkomst; een kroon werd geplaatst en koning der joden werd zijn opschrift. In een geestelijk spanningsveld van spot en de Hand van God. Even verborgen als de geboorte was, werd ook de vestiging van het koninkrijk. En het gevestigde koninkrijk wordt van de joden weggenomen om gegeven te worden aan een volk dat de vruchten ervan opbrengt. Daarom werden de discipelen vervolgens opnieuw uitgestuurd, maar nu over heel de wereld. Jezus is heel duidelijk dat ze geduld moeten hebben omdat eerst het evangelie over heel de wereld gebracht moet worden. De wereld die te kampen heeft met de satan die als een bliksem uit de hemel is gevallen. En Christus voer op om zijn troon te bestijgen. En Hij zal terugkomen met hemelse macht en heerlijkheid om te oordelen alle levenden en alle doden. En alle knie zal zich buigen. Zijn terugkomst zal herkenbaar zijn voor een ieder, als het moment daar is. En het resultaat geweldig.

Jezus zei inderdaad dat het evangelie overal ter wereld verkondigd moest worden waarop het einde zou komen (Mat 24,14) maar is het terecht om te concluderen dat hij daarmee de gehele aarde bedoelde?

Het woord wereld is overgezet van oikoumenē wat 'bewoonde wereld' betekent en wordt ook gebruikt door Paulus in het volgende vers:

'Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld. ' (Rom 10,18)

We weten dat de apostelen niet overal ter wereld zijn geweest, dus daarom is het des te opvallender wat Paulus schreef, want het betekent dat het einde spoedig zou komen, hetgeen hij ook elders schreef:

1 Kor 10,11
En al deze dingen zijn hun overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op wie de einden der eeuwen gekomen zijn.

quote:

Geloof en bijbelkennis is geen exacte wetenschap. Toch is het geloof en de bijbel voor een exact aangelegde wel degelijk een bron van waarheid en recht. Van alles wat ik schreef was alleen de verwijzing naar vers 27 en 28 bedoeld als exact. Dat is ook het enige dat ik hier wil benoemen. Het overige is niet meer dan een plaatsing van context-signalen. Want ik vertrouw dat je tekst-gerichte benadering je ook verder zal helpen. Het zou verdrietig zijn als we de kracht van ons geloof, die God in ons werkt, tekort zouden doen door van elkaar een soort van grootste-gemene-deler- gelovige te maken gehesen in het uniform van wat algemeen geaccepteerd wordt over ons geloof en God.
Dat spreekt voor zich lijkt mij.

quote:

Wie gelooft en hecht aan het Woord van God boven alle stem en druk om ons heen, die bouwt op een rots, en heeft geen steunen nodig op een overtuiging van een ander. Die heeft reeds gemerkt dat het geloof terugwerpt op God en ons alleen doet staan in onze omgeving. Alleen dit zeg ik: Als je exact en analytisch te werk gaat, werk dan ook met meerdere vergelijkingen als je éénzelfde onderwerp ook elders genoemd ziet met andere factoren. Doe je dat niet, dan kan het gebeuren dat je in onschuld de bijbel tegen zichzelf laat spreken. Puur door een ontbrekende factor niet mee te nemen die wel gegeven wordt.

Dat geldt voor ons allemaal natuurlijk. Wat ik geloof is dat de schrift in harmonie met zichzelf hoort te zijn en dan staat ons huis des te steviger op de rots en de hoeksteen. Jezus heeft gezegd dat alles wat geschreven staat in die dagen vervuld zou worden (Luk 21,22) dus lijkt het mij onjuist om de dag des oordeels en de wederkomst in de toekomst te plaatsen.

Het is nogal een lang verhaal dus ik reageer even in bedrijven, anders wordt het wel heel veel geschrijf!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: december 06, 2010, 07:26:45 pm »

quote:

small brother schreef op 06 december 2010 om 19:21:
[...]

Sinterklaas strijkt zijn hand over zijn hart en heeft nog een zoekfunctie erbij gedaan; kijk linksboven, optie "zoeken in dit boek", dat vind je direct onder dit plaatje: Bovendien kun je het als pdf downloaden, dan heb je hem ook in behapbare versie.

[afbeelding]
lam zoeken in dit boek

Hartstikke mooi! Hier ben ik Sinterklaas zeer erkentelijk voor!

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSV1qus7xu7oHnc9-XcsdQLLfOtGTX7G83-gNBQBkzEpgg00fvtCQ

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: december 06, 2010, 07:36:32 pm »
Als je de passage leest over het lam vind je iets verderop het volgende gedeelte (ik heb het vluchtig overgetypt, let niet op de spelling):

'Een weinig voor den opgang der Zonne, zag men in de Lucht, over het geheele land, wagens vol gewapenden mannen, die dwars door de wolken renden, en Jeruzalem omsingelden. Op het feest van Pinksteren, wanneer de Priesters tegen den avond, in den binnensten Tempel gegaan waren, om de gewoone Offeranden te doen, voelden zij eerst eenige schudding, en vervolgens hoorden ze eene stemme, zeggende, laat ons van hier gaan.'

Een merkwaardig verhaal nietwaar? Vergelijk het eens hiermee:

Lukas 21,20-21
Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem door heerlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is. Alsdan die in Judéa zijn, dat zij vluchten naar de bergen; en die in het midden er van zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij er niet in komen.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 07:36:57 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: december 13, 2010, 10:58:59 am »
@ Small Brother, ik heb gereageerd op een aantal tegenwerpingen die je maakte, ik zou graag een reactie van je krijgen op wat jij het belangrijkste punt acht waarvan je vindt dat ik onvolledig op heb gereageerd.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: december 13, 2010, 07:23:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 13 december 2010 om 10:58:
@ Small Brother, ik heb gereageerd op een aantal tegenwerpingen die je maakte, ik zou graag een reactie van je krijgen op wat jij het belangrijkste punt acht waarvan je vindt dat ik onvolledig op heb gereageerd.

Niet per-sé dat jij het bent die onvolledig heeft gereageerd, maar dat we gezamenlijk gewoon nog geen vaste grond hebben onder het begin.

quote:

Piebe schreef op 05 december 2010 om 12:59:
[...]
Jezus leerde dat alleen de wedergeboren Christenen het koninkrijk zouden zien (Joh 3,3) en degenen die naar hem luisterden geloofden hem niet allemaal. God oordeelde de Israëlieten ten tijde van het OT altijd door andere volken (Jes 13:17. Jer 50:9. Ez 23:22.) terwijl dat in de volgende passage wordt omschreven alsof God op een snelle wolk reed.

Hier ben ik de draad al kwijt.  
1. Je gaat ervan uit dat sommigen wél meekrijgen en anderen niet, dat het koninkrijk (in jouw woorden: de jongste dag) is aangebroken.
2. De jongste dag en het oordeel van God, beschouw je (als ik je woorden overneem) in een context van oordeel door God via de vijanden. Maar dan gaat het per definitie niet over de jongste dag, want de vijanden zelf moeten ook geoordeeld worden.
Is dat wel zo, dan is het een behoorljk wilde gedachte die ik uit je woorden haal, namelijk dat als de jongste dag reeds heeft plaatsgevonden, de wereld geen jongste dag meer krijgt - en ook de christenen niet- en de gelovigen dientengevolge geen bijbel meer hebben om hun leer en toekomst op te funderen.  Sorry, dat maar dat is voor mij onbegrijpelijk binnen de christelijke leer.

En dat leidt je dan enkel af uit het feit dat twee zinnen die na elkaar staan op elkaar lijken??

quote:

Mat 16

"De zoon zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders", daar lees ik: met kracht en luister, komende naar de aarde. Dat gaat over de jongste dag.
"zien komen in zijn koninkrijk", daar lees ik: zien in de kracht en luister van het Koningschap, of zien als aangestelde Koning. Dat gaat over (iets van het) het koninkrijk reeds zien vóór de jongste dag.
Zowel het eerste als het tweede is buitengewoon goed mogelijk omdat Christus op verschillende wijzen voor en na zijn opstandig in koninklijke luister is gezien of althans als aangestelde Koning is gezien geworden.
En het spoor dat 'komen in de heerlijkheid van de Vader' iets anders is dan 'zien komen in het koninkrijk' wordt ondersteund door de toevoeging dat het een iets is voor allen, en het ander iets voor slechts sommigen.

Probeer ik je tegemoet te komen, dan kan ik begrijpen dat het koninkrijk is aangebroken. Ook wil ik (for sake of discussion) wel aannemen dat Christus al een keer terug is gekomen, en daarbij nadrukkelijk een koninkrijk heeft gevestigd. Immers ook de katholieke kerk leert niet wezenlijk iets anders waar zij zich een aardse status verschaft met een opvolging van het ambt van plaatsvervangend koningschap. En zelfs de gereformeerde leer neigt ernaar om de kerkeraden een eer en bevoegdheid te geven als verhoogde afgezanten van het koninkrijk van God. Dat zijjn dus allemaal uitbotsels van het hemels koninkrjik op aarde.

Echter, jij en ik zijn het wel eens dat het ware koninkrijk niet op de aarde gezien wordt in gedaante, maar in vormen van geloof in de harten van mensen. En daarbij zijn we ook beiden, denk ik, van oordeel dat het koninkrijk van God een materieel koninkrijk is dat daadwerkelijk wordt bestuurd in en vanuit de hemel. Dus tot zover is er wel iets verfrissends, maar eigenlijk niet iets schokkends in je opvatting over een wederkomst in de eerste eeuw.

En je spreken over het oordeel over Israël door de vijanden, is evenmin noodzakelijkerwijs vreemd of schokkend.

Maar als het gaat om de jongste dag en de heerlijkheid des Vaders waarmee geoordeeld is geworden, ja dan krijg ik nog niet eens een begin van begrip hoe je dat plaatst zonder de leer en een hele reeks bijbelteksten overboord te gooien.

Wil je dan het oordeel van de jongste dag plakken aan de joden, en de christenen vrij maken van elk soort van oordeel? Ik tast in het duister..

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: december 13, 2010, 09:35:59 pm »

quote:

small brother schreef op 13 december 2010 om 19:23:... Immers ook de katholieke kerk leert niet wezenlijk iets anders waar zij zich een aardse status verschaft met een opvolging van het ambt van plaatsvervangend koningschap...

Ook op bovenstaande quote is je volgende opmerking (zie hieronder) zeer toepasselijk.

quote:

« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 09:36:45 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)