Auteur Topic: Gezegend Advent  (gelezen 3432 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Gepost op: december 02, 2010, 12:14:10 am »
Afgelopen zondag zaten we in de eerste advent.
De eerste zondag van een nieuw kerkelijk jaar.
Ik wil jullie allen een gezegend advent toewensen en een meer dan gezegende tijd om voor te bereiden op het feest van de komst van Christus op aarde

Onze adventkaart voor dit jaar bevat onderstaande tekst:

Lumen de Lumine

Hemelingen zingen
mensen getuigen
wijzen, uit het oosten,
haasten zich
als herders naar de stal

Sprekende woorden, geschenken
kostbaarder
dan wierook, mirre, goud

Warmste belofte vervuld

Immanuel:
GOD met ons

Vrede voor jou!

(copyright en dat soort bla bla voorbehouden...)
Lumen de lumine betekent Licht uit Licht :)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2010, 12:18:19 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #1 Gepost op: december 02, 2010, 12:39:26 am »
In deze eerste adventsweek zou ik ook iedereen een gezegende en vruchtbare adventstijd willen toewensen. De tijd van hoop en verwachting van de Heer. Niet alleen de incarnatie maar vooral ook de wederkomst in heerlijkheid.

De drie hoofdpersonen die ons leiden op de weg van advent zijn: Jesaja, Johannes de Doper en Maria. Jesaja, de profeet die ver vooruit kijkt. Johannes de Doper die naar Jezus wijst en tenslotte Maria, die door haar fiat in afwachting is van de vrucht van dat woord.

Een van de mooiste hymnen behoort aan deze tijd van het jaar:

Rorate Caeli

"Dauwt, hemelen van boven, en wolken regent de Rechtvaardige"
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #2 Gepost op: december 02, 2010, 12:31:12 pm »
Modbreak:
Opgeschoond. Discussie voer je maar in een ander topic

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #3 Gepost op: december 02, 2010, 12:57:43 pm »
Het volk dat ronddwaalt in het donker,
ziet een helder licht.
Over hen die wonen in een land vol duisternis
gaat een stralend licht op.

Ik loop met deze tekst wat voor op het kerkelijk jaar, maar dat doe ik bewust, omdat ik het besef dat dat licht OOK in de adventstijd al aanwezig is goed kan gebruiken...

Dat dat Licht ook ieder ander moge bestralen in deze tijd!!

(En goed weer wat van je te horen, Ignatius!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #4 Gepost op: december 06, 2010, 10:07:47 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 02 december 2010 om 12:57:... Ik loop met deze tekst wat voor op het kerkelijk jaar, maar dat doe ik bewust, omdat ik het besef dat dat licht OOK in de adventstijd al aanwezig is goed kan gebruiken...

Ja, je loopt vooruit naar de Middernachtsmis van 24 op 25 december waar dit de eerste lezing is. Maar dat terzijde...  :+

quote:

Dat dat Licht ook ieder ander moge bestralen in deze tijd!!

(En goed weer wat van je te horen, Ignatius!!)
Dank, dat is wederzijds. Er staan nog wat vragen van jou open en ik zal er tzt op terugkomen. Dat is wel zo netjes, (en eerlijk gezegd, ik vind het ook veel te leuk om dit soort dingen uit te zoeken...). Zo zie je maar, de advent laat ook mij niet onberoerd... ;)
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 10:08:11 am door St. Ignatius »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #5 Gepost op: december 06, 2010, 10:36:36 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 06 december 2010 om 10:07:
[...]
Ja, je loopt vooruit naar de Middernachtsmis van 24 op 25 december waar dit de eerste lezing is. Maar dat terzijde...

Ja, dat weet ik, maar mijn plaatselijke gemeente is helaas op een dusdanige manier in de ellende gestort dat het aanvoelt als een "ronddwalen in het duister"...

Het besef dat het IEDERE dag Advent, Kerst, Pasen, Zondag is heb ik nu meer nodig dan ooit... Want OOK in de Adventstijd mag al gelden: Over hen die wonen in een land vol duisternis gaat een stralend licht op.

In die hoop zijn we gered.......
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 10:54:29 am door Hendrik-NG »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2010, 01:57:48 pm »
Vandaag is de 3e zondag van Advent, vanwege het Introitus ook wel bekend als Gaudete Zondag.

Mooie hoopvolle Adventslezingen ook vandaag weer:

- Eerste Lezing: Jesaja 35:1-6,10.

- Tussenzang: Psalm 146:6-10

- Tweede Lezing: Jakobus 5;7-10

- Alleluia: Jesaja 61:1; (cf. Lucas 4:18)

- Evangelie: Matteus 11:2-11

Daarom Hendrik: Weest onbezorgd! We worden in de Liturgie van vandaag uit de woestijn gehaald en bemoedigd. Zoals Jakobus zegt, we moeten geduldig en moedig zijn want de komst van de Heer is nabij! We moeten een voorbeeld nemen aan de lijdzaamheid en het geduld van de profeten die gesproken hebben in Naam van de Heer. Laat dus niemand je wijsmaken dat we de Heer in doodsangst moeten verwachten… Gaudete! verheugt u in de Heer te allen tijde! Nog eens: verheugt u! (Fil: 4:4-5).

Het is tenslotte de Heer die genezing brengt… Maria draagt de vrucht van de Heilige Geest in haar. Christus is in haar aanwezig, zoals Christus in de Kerk aanwezig is. Zij brengt Jezus onder de mensen, zoals de Kerk het Woord onder de mensen brengt.

De genezing van jouw gemeente is ook iets waar je naar uit kunt kijken. Via Paulus weten we dat de Galaten als gemeente ook genezing nodig hadden, maar Paulus gaf hen niet op… In die hoop zijn wij, inderdaad, gered.  :)

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2010, 02:06:04 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 12 december 2010 om 13:57:
Vandaag is de 3e zondag van Advent, vanwege het Introitus ook wel bekend als Gaudete Zondag.

Mooie hoopvolle Adventslezingen ook vandaag weer:

- Eerste Lezing: Jesaja 35:1-6,10.

- Tussenzang: Psalm 146:6-10

- Tweede Lezing: Jakobus 5;7-10

- Alleluia: Jesaja 61:1; (cf. Lucas 4:18)

- Evangelie: Matteus 11:2-11

Daarom Hendrik: Weest onbezorgd! We worden in de Liturgie van vandaag uit de woestijn gehaald en bemoedigd. Zoals Jakobus zegt, we moeten geduldig en moedig zijn want de komst van de Heer is nabij! We moeten een voorbeeld nemen aan de lijdzaamheid en het geduld van de profeten die gesproken hebben in Naam van de Heer. Laat dus niemand je wijsmaken dat we de Heer in doodsangst moeten verwachten… Gaudete! verheugt u in de Heer te allen tijde! Nog eens: verheugt u! (Fil: 4:4-5).

Het is tenslotte de Heer die genezing brengt… Maria draagt de vrucht van de Heilige Geest in haar. Christus is in haar aanwezig, zoals Christus in de Kerk aanwezig is. Zij brengt Jezus onder de mensen, zoals de Kerk het Woord onder de mensen brengt.

De genezing van jouw gemeente is ook iets waar je naar uit kunt kijken. Via Paulus weten we dat de Galaten als gemeente ook genezing nodig hadden, maar Paulus gaf hen niet op… In die hoop zijn wij, inderdaad, gered.  :)
Mooie bemoedigende bijdrage, goed om op deze manier bij de bijbel stil te staan!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Gezegend Advent
« Reactie #8 Gepost op: december 12, 2010, 07:31:59 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 12 december 2010 om 13:57:
Bedankt!!!