quote: op 17 May 2003 16:01:49 schreef cheese:
wat verstaan jullie mbt de bijbel als symbolisch?
Symbolen verwijzen naar iets anders dan naar het object dat het symbool zelf is. Zo is het avondmaal een symbool, want het gaat niet om het houden van de maaltijd op zichzelf, maar het gaat om het gedenken van Jezus dood en het vooruitzien naar de dag dat Jezus met ons de wijn nieuw zal drinken. De maaltijd heeft waarde, doordat die verwijst naar een andere werkelijkheid (namelijk heden en toekomst). Op zichzelf hebben brood en wijn geen aparte waarde vanuit het christelijk geloof.
Wat niet symbolisch is in de Bijbel zijn over het algemeen de namen van personen, plaatsen en voorwerpen. Deze namen verwijzen naar concrete mensen en zaken die er toen waren.
quote: idem, de zelfde vraag zou ik kunnen stellen mbt tot mythisch, wat versta je daaronder? en wat juist niet?
Mythisch is wat naar vorm hetzelfde is als de mythen in de cultuur van het Midden Oosten. Dat de slang in het paradijs juist de Satan symboliseert, heeft te maken met de cultuur waarin de slang een dier van grote wijsheid en genezende kracht was. Het Bijbelverhaal gebruikt de mythische betekenis van de slang om zich daartegen af te zetten. De slang moet niet vereerd worden, maar God
Wat niet mythisch is, vind ik moeilijk te zeggen. Voor de slang, de boom des levens, de boom der kennis van goed en kwaad, cherubs etc. is duidelijk overeenkomst te ontdekken met mythen om Israel heen. Met mythisch geef je denk ik aan, dat de Bijbel cultuurelementen in zich heeft van de omringende volken. Niet-mythisch zou dan kunnen zijn het eigene van de Joodse cultuur.