Auteur Topic: De strijd tegen de zonde in de praktijk  (gelezen 21135 keer)

wimnusselder

• Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Reactie #100 Gepost op: januari 04, 2012, 11:18:52 am »
Hoi Harmoniezoeker,

quote:

Harmoniezoeker schreef op 04 januari 2012 om 02:36:
De wederkomst van Christus is niet zozeer de uitstorting van de HG
Voor mij dus wel.

quote:

De meest fundamentele zonde is natuurlijk die welke de relatie met God verbreekt.
Dan moeten we kijken naar de meest fundamentele relatie in de mensheid, die tussen man en vrouw.
Binnen het gezin worden de meest fundamentele waarden als vertrouwen, liefde, wederzijdese ondersteuning, werkethiek etc. onderwezen en geleerd.
God is voor mij dat wat alles en iedereen verbindt, minstens zozeer internationaal als binnen een gezin.
Ik volg je dus niet in je focus op waarden in het interpersoonlijke verkeer.
Die zijn heel belangrijk, maar niet het belangrijkst.
Voor je het weet beperk je moraal en ethiek daarmee tot een veel te klein deel van de werkelijkheid (m.n. omgang met sexualiteit) en maak je het Christendom irrelevant voor de rest (het grootste deel) van de menselijke samenleving.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 05, 2012, 01:44:34 am »
Ik had het over de meest fundamentele relatie - dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere relaties niet bestaan of belangrijk zijn;  dat zijn ze wel.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 20, 2012, 12:24:16 am »
Alle bijdragen in dit topic heb ik niet gelezen.
Maar ik wil even kort doorgeven wat ik deze week bij de pastorale cursus leerde, aangevuld met eigen gedachten.

We moeten niet strijden tegen de zonden, maar strijden om in te gaan (Luc. 13:24) Als we onze handen en hart vol hebben van Gods wil, is er geen plaats voor de zonde.

De zonde en de duivel zijn sterker dan wij. De overwinning kan alleen komen als Christus in ons leeft. (Ik leef niet meer, maar Christus leeft in mij) Zo hebben we deel aan de goddelijke natuur.

1 Joh. 2:15  Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Omgekeerd: waar de liefde van de Vader is kan de liefde tot de wereld niet zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 26, 2012, 02:53:00 pm »
Hoi Adinomis,

quote:

Adinomis schreef op 20 januari 2012 om 00:24:
We moeten niet strijden tegen de zonden, maar strijden om in te gaan (Luc. 13:24) Als we onze handen en hart vol hebben van Gods wil, is er geen plaats voor de zonde.
Ja, dat spreekt me aan: strijden tegen zonde (‘de zonde’??) is niet strijden tegen iets, maar strijden voor iets.
Het is strijden om onze verbondenheid met en in God te herwinnen.
Als het een strijd is, dan geen strijd waarin je ‘slaat’ om te kwetsen, maar om in harmonie te komen met de ander.
Als je geslagen lijkt te worden, dan zorg je dat je niet bent waar je ernstig gekwetst kunt worden: niet in je ego, maar veilig in God.
Als in aikido.

Met v&Vriendengroet,

Wim

KeesS

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 01, 2012, 05:44:30 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 26 januari 2012 om 14:53:
Hoi Adinomis,

[...]

Ja, dat spreekt me aan: strijden tegen zonde (‘de zonde’??) is niet strijden tegen iets, maar strijden voor iets.
Het is strijden om onze verbondenheid met en in God te herwinnen.
Als het een strijd is, dan geen strijd waarin je ‘slaat’ om te kwetsen, maar om in harmonie te komen met de ander.
Als je geslagen lijkt te worden, dan zorg je dat je niet bent waar je ernstig gekwetst kunt worden: niet in je ego, maar veilig in God.
Als in aikido.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik zit niet heel goed in de Bijbel, dus daarom vraag ik het maar: is het mogelijk om zonder zonden te leven? Hoe goed onze bedoelingen  ook zijn, toch begaan we onbewust soms een zonde. Is het streven een geheel zondeloos leven te leiden of moet ik het in een meer gematigde versie zien, waarin we moeten proberen een leven te leiden waarin we zo min mogelijk zonden begaan?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 01, 2012, 10:06:49 pm »

quote:

KeesS schreef op 01 februari 2012 om 17:44:
[...]

Ik zit niet heel goed in de Bijbel, dus daarom vraag ik het maar: is het mogelijk om zonder zonden te leven? Hoe goed onze bedoelingen  ook zijn, toch begaan we onbewust soms een zonde. Is het streven een geheel zondeloos leven te leiden of moet ik het in een meer gematigde versie zien, waarin we moeten proberen een leven te leiden waarin we zo min mogelijk zonden begaan?

Het komt er alleen maar opaan, hoe je zonde defineerd.
Als kind zondigde ik elke dag; nu nooit meer.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 01, 2012, 10:18:58 pm »
Vrolijke heeft nog gelijk ook. Je kunt er iig hele theologische debatten over houden.
Mijn visie op basis van Romeinen is: Een kind van God dat zich laat leiden door de Geest zondigt niet.
Heel kernachtig verwoordt johannes het (1 Joh 3): 5 En gij weet, dat Hij (Christus) geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. (...) 9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

De kunst is dus je geheel te laten leiden door de Geest. Dat is op deze aarde verrekte lastig. De strijd tegen de zonde is dus de strijd vóór de Geest. Gelukkig weten we ook waar geleid worden door de Geest in resulteert (Galaten 5:22): de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 10:19:30 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 01, 2012, 10:33:45 pm »
Hoi Kees,

quote:

KeesS schreef op 01 februari 2012 om 17:44:
is het mogelijk om zonder zonden te leven?
Ik ben het in deze helemaal eens met vrolijke en elle: dat hangt af van hoe je zonde definieert.
Het gaat er inderdaad om om je te laten leiden door de Geest.
Ja, dat is lastig, maar Jezus liet zien dat het kan, riep ons op om het te doen ("wees perfect...") en kondigde de uitstorting van de Heilige Geest aan die het mogelijk maakt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 10:39:26 pm door wimnusselder »