Auteur Topic: De strijd tegen de zonde in de praktijk  (gelezen 16961 keer)

Jan-Peter

• Bekijk profiel
De strijd tegen de zonde in de praktijk
« Gepost op: oktober 08, 2011, 10:55:00 pm »
In de dagelijkse praktijk van het leven hebben we allemaal te dealen met zwakte en zonde, ook als we het niet merken. Er staat per slot: ”Want wij struikelen allen dikwijls. Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, in staat om ook het hele lichaam in toom te houden”. Mijn vraag is: hoe moet een mens tegen de zonde strijden? Hoe zegt de Bijbel hoe we daar tegen moeten strijden? Hoe houd ik me in de praktijk in toom?
Ik heb altijd geleerd dat ik me voor de zonde dood moest houden. Alleen heb ik altijd maar half begrepen wat daarmee bedoeld werd. Op een bepaalde manier lukt het me vaak niet hoogmoedige neigingen en gedachtes de kop in te drukken. Maar hoe verander je jezelf van een hoogmoedig tot een nederig mens? Er voor bidden is één ding: maar wat nog meer? Op een bepaalde manier lijkt mijn ik nooit te veranderen. Dat frustreerd me diep.
Dan zegt men: door Gods kracht. Helemaal waar, maar het sluit niet uit dat God de medechristen wil gebruiken om meer in Zijn kracht en genade te gaan leven.
Mijn insteek is dus heel praktisch: hoe houd ik me voor de zonde dood? Wat zijn jullie ervaringen daar mee?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:35:42 am »
Wie bedoelde Jakobus denk je? Was het die enkeling die zijn tong kan bedwingen zodat hij de fout niet ingaat, of bedoelde hij Jezus van Nazareth die het lichaam van Christus bestuurt? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 10, 2011, 02:32:00 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Graag reageren binnen de kaders van de policy, dat is: de apostolische geloofsbelijdenis.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 10, 2011, 05:13:30 pm »
Machtig mooie ontopicvraag. Ook ik worstel dagelijks met het duveltje en de engeltje in mij en het gaat de goede kant op :)

Een dominee bij ons vertelde me een heldere uitleg er over. (ik kijk ook wat bijbelversjes na zo)

Volgens hem zie je binnen evangelische kringen bij sommigen het geloof dat je één maal bekeerd en dan volledig van de duisternis verlost bent. Daar staat iets over in de bijbel van: "met Christus is je oude natuur (de zondige mens) gekruizigd en met Jezus is je nieuwe (herboren) mens uit de dood opgestaan"
Je bent over gegaan van de wet van de dood naar de wet van het leven. De wet van de dood leerde jou om aan de regels van God te houden, maar het enige wat het opleverde is dat je juist de wetten overtreed. Dat doet de wet, het maakt je behalve bewust van wat goed is ook bewust van de zonde, waar je vervolgens door verleid wordt. Dat was volgens God ook het zinloze van het offers brengen door de joden in het oude testament. Want iederee keer als ze een offer brachten gingen ze hun zonden overpijnzen. Juist daardoor kwamen ze weer in de verleiding, waardoor ze juist na dat offer weer gingen zondigen.

Dit valt allemaal te lezen in de brievan van Paulus aan de Romeinen. Vele interessante hoofdstukken om rustig op een vrije middag door te lezen.

Jezus bracht ons van die gedachte af. Niet al die wetten steeds doornemen. Niet proberen om er aan te houden, want telkens kwam je er door in verleiding en overtrad je het. De duivel maakt immers misbruik van deze zelfde wetten van Mozus en de tien geboden om ons juist te laten overtreden van Gods wil.
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht"werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Wanneer je erop gericht bent God lief te hebben en je naaste, dan besteed je geen aandacht aan de duisternis, maar aan het licht. Een kwestie van, op wie let je? Op de duivel of op God die liefde is?
Veel christenen zijn zo bezig met het bestrijden van de duivel, dat je kan afvragen wie ze nu werkelijk dienen? Ze kunnen beter gaan strijden voor het Licht!

De dominee zei dan ook tegen me:
Bekering is iets dat steeds weer zal moeten gebeuren. Je wordt bevrijd door Jezus en vervolgens dwaal je weer wat bij Jezus vandaan. Dat merk je dan van schrik op. Je ziet dat van alles mis gaat en zoekt je toevlucht weer bij Jezus.
7 maal 70 keer zal je het iemand vergeven.

kleine tekstjes:
De duivel stelt Jezus op de proef, dus ook Jezus heeft verleidingen gekend. Mattheüs 4.

Laat je licht schijnen: Mattheüs 5: 14-16

Bid persoonlijk tot God: Mattheüs 6: 5-13

God geeft je de kracht om de appel niet te plukken :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 10, 2011, 11:44:31 pm »
Hoi Jan-Peter,

quote:

Jan-Peter schreef op 08 oktober 2011 om 22:55:
hoe moet een mens tegen de zonde strijden?
Wat mij het meeste houvast geeft is

quote:

het 1e advies van de (Britse) Quakers:
Take heed, dear Friends, to the promptings of love and truth in your hearts. Trust them as the leadings of God whose Light shows us our darkness and brings us to new life.
Dat sluit in mijn beleving nauw aan bij

quote:

wat gait schrijft:
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht" werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Wanneer je erop gericht bent God lief te hebben en je naaste, dan besteed je geen aandacht aan de duisternis, maar aan het licht. Een kwestie van, op wie let je? Op de duivel of op God die liefde is?
Veel christenen [...] kunnen beter gaan strijden voor het Licht! [...]

Met v&Vriendengroet,

Wim

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 11, 2011, 05:35:16 am »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2011 om 17:13:
Wat deed Jezus? Hij laat jouw blik op het "Licht"werpen, waardoor je gedachten niet meer naar je zonden uitgaan en er weer door verleid wordt. Door het grote gebod: "Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf."
Veel christenen zijn zo bezig met het bestrijden van de duivel, dat je kan afvragen wie ze nu werkelijk dienen? Ze kunnen beter gaan strijden voor het Licht!

Toch zit daar ook nog wel een andere kant aan, denk ik. Die tot uitdrukking gebracht wordt door deze uitspraak van Jezus:

Joh 3:20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.

Ook (juist ook?) het "kleinste" (dit bestaat niet, volgens mij!) kwaad in ons doet ons als Adam wegkruipen onder de struiken... Die neiging hebben we ook, dat stuk duisternis zit (ook) binnen in ons... Wat maakt dat "oprecht handelen" soms (meestal) heel hard werken is, tegen eigen neigingen in...

En ook dan mogen we weten dat onze God een roepende God is: "Maar God, de HEER, riep de mens: ‘Waar ben je?’"

Aan dat roepen zitten ook twee kanten. Want voor Joh 3:20 staat dit vers: Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht.

Maar daar weer voor wordt ons geleerd: Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in Hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Het Licht willen zien is ook jezelf willen zien in schil contrast met de Zoon - in het besef dat God je toch roept en opzoekt...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 11, 2011, 07:11:37 am »
Klopt ook geloof ik :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 11, 2011, 08:40:39 am »

quote:

Ik was het niet met je oneens, hoor... Maar intussen weet ik mezelf inwoner van "twee steden"... En ook al kies je, dan nog ben je niet los van die andere "stad" waar je in de grond van je hart een hekel aan hebt...

Paulus zei het zo in Rom 7:
21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.

Dat is de ene kant van de medaille... En direct daarop volgt het hele hoopvolle hoofdstuk 8 dat ik volmondig wil beamen...

In deze hoop zijn we gered.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:32:28 am »

quote:

gaitema schreef op 10 oktober 2011 om 17:13:
kleine tekstjes:
De duivel stelt Jezus op de proef, dus ook Jezus heeft verleidingen gekend. Mattheüs 4.
Daar zeg je wat, zeker iets om over na te denken.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:14:42 am »
Het geeft maar weer aan, dat Jezus een mens was en ook zijn beperkingen (satan) moest overwinnen. God die als mens in een lichaam op aarde komt zal dat niet hoeven doen. Ook de enige Zoon van God (??!) zal dat niet hoeven doen. Een mens natuurlijk wel, hoe ver hij ook is.

Overwint men éénmaal, dan staat de Christus op en is men een goddelijke mens. Maar ja, in het kader van de gangbare opvatting zal men dit ten stelligste ontkennen, ik weet het. Uitstekend hoor....

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:25:15 am »

quote:

Ozombi schreef op 12 oktober 2011 om 00:14:

Overwint men éénmaal, dan staat de Christus op en is men een goddelijke mens. Maar ja, in het kader van de gangbare opvatting zal men dit ten stelligste ontkennen, ik weet het. Uitstekend hoor....

Je zegt dat je het weet, geeft aan dat je dat uitstekend vind maar wat doe je er dan verder mee?
Je beweegt je steeds in subfora waar je overtuiging ( en dat is niet persoonlijk bedoeld!!!) niet past binnen de kaders.
Er zijn legio wegen hier om je eigen kaders wel te verkondigen maar maak daar dan ook gebruik van.
Zaken als "de goddelijke mens in jezelf" passen gewoon niet in deze draad simpelweg omdat het kader dat al niet erkent.
Dan kun je gaan roepen dat het kader verkeerd is, je zou ook kunnen overwegen of je past in dit geheel en kijken waar jou mening wel past binnen de grenzen van een subforum.
Ik garandeer je dat die plaatsen er genoeg zijn op dit forum, heb je er elders al op gewezen.

Overigens geloof ik niet dat Jezus satan in de verzoekingen al moest overwinnen, ik geloof zelfs dat elke aanval van Satan in de richting van Jezus zinloos was, zelfs de dood was als de dood voor Jezus namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:26:21 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 12, 2011, 09:09:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 12 oktober 2011 om 00:25:
[...]
Overigens geloof ik niet dat Jezus satan in de verzoekingen al moest overwinnen, ik geloof zelfs dat elke aanval van Satan in de richting van Jezus zinloos was, zelfs de dood was als de dood voor Jezus namelijk.
Ik denk dat het veelzeggend is dat die 'verzoekingen' gepaard gaan met een "als je Zoon van God bent..." - toon je macht...
In Mat 4 gebeurt dat twee maal. En opnieuw in Mat 27:43 Hij heeft zijn vertrouwen in God gesteld, laat die hem nu dan redden, als hij Hem tenminste goedgezind is. Hij heeft immers gezegd: “Ik ben Zoon van God.”’

De boodschap van "het Kwaad" aan Christus is de boodschap aan God: grijp in met macht...
Maar de weg van Christus is uiteindelijk de weg van overreding en overtuiging... Zijn boodschap is: kijk, luister, oordeel; wil je Me zien, dan mag je Me zien:

Mat 12:27 En als ik inderdaad door Beëlzebul demonen uitdrijf, door wie drijven uw eigen mensen ze dan uit? Zij zullen dan ook uw rechters zijn! 28 Maar als ik door de Geest van God demonen uitdrijf, dan is het koninkrijk van God bij jullie gekomen.

Hij probeert de religieuze leiders in te laten zien wie Hij is... En pas aan het einde komt het "machtsteken" dat het verschil maakt: de Opstanding, het Oordeel... Maar niet op de weg naar dat einde toe... Ja, aan de gelovige Godzoeker laat God Zichzelf meer en meer zien... Maar voor degene die niet op Hem wil vertrouwen geldt:
Mat 12:39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona.

Die krijgt pas aan het einde van de weg God te zien zoals Hij is... En zo is de verzoeking aan het adres van Jezus een verzoeking aan het adres van God: om de mensheid door middel van het tonen van Macht "onder de knoet te krijgen"... En niet door het "veroveren van de harten"...

Ik denk dat het veelzeggend is dat Jesaja zelfs over dat moment van het Oordeel spreekt in termen van "overreding":
Jesaja 11:4 Over de zwakken velt hij een rechtvaardig oordeel,
de armen in het land geeft hij een eerlijk vonnis.
Hij tuchtigt de aarde met de gesel van zijn mond,
met de adem van zijn lippen doodt hij de schuldigen.

Hier gaat het uiteindelijk wel om een machtswoord. Maar de taal is een "woordtaal" en niet een "zwaardtaal"...

In feite is (lijkt me) in het hele Evangelie van Matteus het thema een "uitwerking" van de volgende uitspraak van Zacharia (4:6) 6 Toen zei hij: ‘Luister, dit zegt de HEER over Zerubbabel: Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen – zegt de HEER van de hemelse machten – maar met de hulp van mijn geest.

Als teken van Gods weg met de mensheid: Ezech 36:26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.

"Zachte" overreding in plaats van "harde" onderwerping...

Maar de duivel zei: erken gewoon mijn macht en invloed en die mensheid krijg je gewoon van me!!! (Mat 4:8)
In de kern verzocht de duivel hier dus gewoon zichzelf, maar Matteus zet hier een hele dikke streep door een dualistisch wereldbeeld heen... "De Here, uw God, zult gij aanbidden en Hem alleen dienen."
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2011, 12:24:24 pm door Hendrik-NG »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2011, 07:22:18 am »
@ Riemer Lap.

Men mag een (sub)forum kaderen zoals men wil. Echter, dan is de naam van het subforum ( Christen-zijn....praktijk)  , deze dus, ongepast.
Het suggereert aan degenen die hier komen dat men alleen christen is als men de opgelegde (kerk)regeltjes volgt. Dan wordt men niet vrij gelaten.
Ook al is men aanhanger van 1 of andere stroming en is dit forum mogelijk voor hen bedoeld, dan nog is het onjuist deze suggestie te doen, omdat men niet vrij wordt gelaten in zijn eigen inzichten.  

Ook al is men aan een kerk verbonden, ten alle tijden moet men de vrijheid krijgen zijn eigen inzichten tot uiting te brengen. Wie zodoende suggereert aan hen die aan een kerk zijn verbonden, dan men alleen christen is als men zich verbindt aan de kaders,  is niet goed bezig.

In die zin is geen enkele religie die zijn volgelingen in die zin beperkt, of suggereert als enige de waarheid te brengen,  goed bezig.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2011, 11:41:32 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2011, 08:15:20 am »

quote:

Ozombi schreef op 13 oktober 2011 om 07:22:
@ Riemer Lap.

Men mag een (sub)forum kaderen zoals men wil. Echter, dan is de naam van het subforum ( Christen-zijn....praktijk)  , deze dus, ongepast.
Het suggereert aan degenen die hier komen dat men alleen christen is als men de opgelegde (kerk)regeltjes volgt. Dan wordt men niet vrij gelaten.
Ook al is men aanhanger van 1 of andere stroming en is dit forum mogelijk voor hen bedoeld, dan nog is het onjuist deze suggestie te doen, omdat men niet vrij wordt gelaten in zijn eigen inzichten.  

Ook al is men aan een kerk verbonden, ten alle tijden moet men de vrijheid krijgen zijn eigen inzichten tot uiting te brengen. Wie zodoende suggereert aan hen die aan een kerk zijn verbonden, dan men alleen christen is als men zich verbindt aan de kaders,  is niet goed bezig.

In die zin is geen enkele religie die zijn volgelingen in die zin beperkt, of suggereert als enige de waarheid te brengen, niet goed bezig.
Een lid van Groen Links of D'66 die zich als een PVV'r uitlaat heeft ook een probleem met "mede-geloofsgenoten", lijkt me...

NB: die dubbele ontkenning in je laatste zin had je vast niet willen gebruiken...  ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2011, 11:41:08 pm »
@hendrik :: nu je t zegt, die dubbele ontkenning was een foutje idd :)

En tja, een individuele Groen Links-lid dat een PVV-uitlating doet zal niet unaniem lof krijgen van zijn partijgenoten. Toch is het mogelijk dat zo`n individueel lid door voortschrijdend inzicht een uitlating doet die voordien niet door hem werd onderschreven. Zo kan het ook bij religie en geloofszaken het geval zijn. Men kan anders tegen de zaken gaan aankijken (of tegen bepaalde van die zaken) en zodoende een andere opvatting verkrijgen dan de oorspronkelijke die hij (en zijn stroming) had.

In de politiek vind ik dit nog ietsje anders, maar wat de geloofszaken betreft zou ieder individu op ieder individueel moment de vrijheid moeten hebben zijn eigen opvatting te wijzigen cq. te onderzoeken. Dat hoeft niet perse het gehele opvattingen-stelsel te bevatten, maar kan ook op een enkel aspect van dat stelsel betrekking hebben. Ik  denk wel dat dit het minst voorkomt bij stromingen die zeer strak en strict de kaders hebben bepaald waarin men dient mee te gaan. Het zal meer voorkomen bij stromingen die eigen onderzoek en inzicht-verwerving toestaan en zelfs aanmoedigen.

Nogmaals,  als men strak en strict wil kaderen dan kan men dat doen, maar naar mijn bescheiden mening verdient dat geen voorkeur. De omgang met goddelijke zaken blijven m.i toch een zeer individuele zaak, al was het alleen maar omdat een individu een subjectieve geest heeft van waaruit het bestaan wordt ervaren. Opgelegde objectiviteit in dit soort zaken betekent vaak verstarring en ver-materialisering van de werkelijkheid. Aangezien dit geestelijke  zaken betreft lijkt me dat moeilijk te rijmen.

In de wetenschap is dit ook aan de hand en ook daar werkt het niet. Hoe vaak worden dáár de objectieve verklaringen over fenomenen niet gewijzigd vanwege nieuw inzicht?
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2011, 11:45:15 pm door Ozombi »