Auteur Topic: Katholiek en aanverwant gedoe....  (gelezen 12094 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Katholiek en aanverwant gedoe....
« Gepost op: november 25, 2010, 01:32:43 am »
Tja.
Wat zet je boven een verzoek aan het totale team van beheerders inzake iets wat hier toch wel vrij prominent aanwezig lijkt te zijn?
Het omgaan met andersdenkenden en respect naar elkaar.
Ik ben geen heilige op dat gebied maar tracht met vallen en opstaan mijn gedrag aan te passen.
Maar wat er onlangs is gebeurd rondom St. Ignatius is op een aantal gebieden wel vreemd te noemen.
Ik refereer even aan de postings van rkdiak die gewoon online staan en de identieke teksten van StIgnatius die verwijderd zijn.
Er zal allicht een reden zijn maar feit is (okee, mijn beleving zegt) dat de opmerkingen van St.Ignatius nu niet schokkender waren dan wat rkdiak toendertijd schreef. Het waren namelijk identieke teksten waarin alleen andere namen werden genoemd. edit: Okee, namen noemen is niet slim ...

In mailcontact met St.Ignatius merk ik dat er een gevoel van oneerlijkheid en zwaarder beoordelen speelt bij hem.
Als we de zaken op een rijtje zetten dan zou ik een even zware berisping moeten krijgen als hem. Immers, we stonden in de draad over de eindtijd en Bottenbley zij aan zij in het geheel? En hij werd kennelijk dusdanig beoordeeld dat een vertrek het gevolg moest zijn.
edit:Overigens kan het ook zo zijn dat hij totaal geen tikjes op vingers heeft gehad maar dat weet ik dus niet en wil ik ook niet weten allemaal.
Het doet mij pijn dat iemand die heel veel waardevols hier is vertrokken door wat er is gebeurd.
En dat heeft niets te maken met de persoon maar wel heel veel te maken over de inhoud van wat deze persoon positief hier heeft bijgedragen.

Ik kan niet verder kijken dan de pushmessages die ik heb ontvangen maar vraag mij af of er niet veel te zwaar is geoordeeld over St,Ignatius.
Hij heeft namelijk nergens een zwaar woord in de mond genomen terwijl een aantal anderen daar wel degelijk over na mogen denken over wat en hoe ze gereageerd hebben. Als we iets kunnen leren van deze persoon is dat zijn postings zeer evenwichtig zijn geweest en steeds een (dwaal)leer [vanuit zijn overtuiging] heeft willen verleggen.

Concreet concludeer ik dat er op dit forum toch vaak geen plaats lijkt te zijn voor mensen die in een traditie staan zoals de RK en dat ook mensen die overtuigd in de gereformeerde traditie staan hier meer en meer onder druk komen.edit:Ik ben nadrukkelijk redelijk van de traditionele hoek in de GKv. Geen pleiter voor allerlei nieuwigheden maar ook geen bestrijder van alle vernieuwing. Gereformeerd in het midden zeg maar, hoewel dat voor mensen aan de uitersten weer anders geduid zal worden.
Kennelijk is het toch lastig om op een forum voor je overtuiging uit te komen en geldt in heel veel zaken dat "alles moet kunnen". Zodra er een gereformeerd tegengeluid komt wordt er vreemd op gereageerd.
Nee, alles moet kunnen en we zingen "In de Maneschijn" straks in de eredienst...
Ik heb moeite met die ontwikkeling hier en daar.
Er is namelijk meer te vertellen dan wat neo-evangelisten verkondigen en er is meer dan alleen zaken als opwekking en kleinmenselijk eindtijddenken. Net zoals er meer is dan 1944 :)

Een groot gebrek lijkt te zijn het gebrek aan weten waar de gereformeerden vandaan komen en wat hun traditie is. Een traditie die sterke banden heeft met de RK en waar zeker in de pluriforme PKN niets meer van te herkennen is.
Althans, ik verbaas mij over het kennisgebrek bij bv. leden van de PKN.
De GKv is echter een traditie waarin de kennis van het Woord als zeer belangrijk werd geacht. Ook dat ligt momenteel onder vuur. Niet voor niets zijn daar vragen over bij groepen in deze kerk. De trend lijkt te zijn dat iedereen alles moet kunnen zeggen en er een "moet kunnen"  geloof ontstaat waarin essentiele zaken niet meer bekend zijn.

Dat stukje irriteert mij meer en meer.
Een "gereformeerd geluid" lijkt namelijk hier en daar op dit forum van de GKv niet welkom te zijn, net zo min als een katholiek geluid niet welkom lijkt te zijn hier.
edit:Het gaat dan niet om kleine zaken maar om zaken als "heiligheid in de omgang met God" etc. Zaken die voor St meer dan belangrijk zijn maar ook voor mij aan de basis van het geloof liggen"

Dus mijn eindvraag:
Met welk doel bestaat dit forum eigenlijk?
edit: kromme tekst is verwijderd
« Laatst bewerkt op: november 25, 2010, 09:26:29 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2010, 07:04:32 am »
Voor de goede orde en louter om dat hier iets aan de orde wordt gesteld waar ik nog even kort op wil reageren. Voor de rest zul je me hier niet veel meer "horen".

RL stelt iets over de "behandeling" van ST I. Maar vergeet dat ook mijn posts zijn verwijderd.
Verder stelt hij dat er iets selectiefs gebeurt en dat andere opvattingen dan de katholieke en gereformeerde kennelijk meer gedoogd worden. Ik herken dat niet.

Wat ik in zijn reactie hier verder opmerkelijk vind is wat hij werkelijk denkt over de opvattingen van anderen die afwijken van die van de gereformeerde of katholieke opinie.
Dat mag, maar wat hij hier nu doet is als pot de ketel iets verwijten. Lees zijn feedback die duidelijk weergeeft dat er kennelijk één lijn is tenopzichte van evangelisch en vrijzinnig. Hij stelt de ene groep tegenover de andere. Hij denkt in groepen, ik meer in individuen. Maar dat is ook weer niet vreemd. Want het groepsdenken (verbonds- of kerkdenken) is kenmerkend voor de traditionele hoek waar het individuele nog wel eens met argwaan wordt aanschouwd.

IK zal hem gerust stellen. Ik heb een vrijwillige ban gevraagd (en nog niet gekregen) omdat ik me hier als iemand met een gereformeerde achtergrond, maar nu bewust gekozen evanglicaal (met een degelijk gereformeerd randje, anders denkend over de doop) niet meer thuis voel.

Als je een levende eindtijdverwachting hebt bijvoorbeeld wordt dat toch ten dele met de nodige schamperheid benaderd, wordt op vele bijdragen inhoudelijk (bewust) niet ingegaan (lees: genegeerd)

gelukkig heb ik geen conflict gehad met St. Ignatius. Ik hoop voor jullie dat-ie terug komt, net als diak overigens.

Met katholieken en gereformeerden heb ik en wil ik geen conflict hebben.

Mijn indruk is wel dat ik vooral MOET geloven wat de topicstarter gelooft en beleefd.
Een trekje die ik herken uit het OUDE vrijgemaakt gereformeerde denken.
Tegelijk mag de topicstarter wel van alles zeggen over evangelischen, baptisten, bottenbley en vrijzinnigen (tot die laatste groep behoor ik absoluut niet)
Het is één van de redenen dat ik me steeds meer verwijderd voel van de kerk waarin ik groot ben geworden. Soms roept het verdriet op, soms ergernis, soms boosheid en soms moedeloosheid. Op die momenten gaan er allerlei conflicterende gevoelens door me heen waarbij "Iemand" me telkens maant dat de vrucht van de Geest liefde is en geduld en verdraagzaamheid. Soms lukt me dat niet en dan vraag ik daar vergeving voor. En toch....het is moeilijk. Niet omdat die ander niet gelooft wat ik geloof, maar omdat ik juist het gevoel heb dat evangelischen hier "minder" wat betreft hun opvattingen welkom zijn. Niet vanwege de moderatoren. Maar op grond van sommige reacties en antwoorden. die ik dan lees. Let op; dat geldt niet voor iedereen.

Om te voorkomen dat ik daarover te "emotioneel"  wordt op dit forum heb ik dus die ban gevraagd.

Als de topicstarter wil weten welk doel dit form heeft, aan de voorzijde staat

Op het GKv forum kan iedereen terecht. Gereformeerd of niet. Christen of niet. Op het forum kun je mee discussiëren over allerlei onderwerpen. Het is dus niet zo dat dit forum exclusief voor gereformeerd-vrijgemaakten is. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe

Zo hij het gevoel heeft dat er voor hem geen plaats meer is, zo heb ik dat gevoel ook regelmatig. Dus...er wringt iets
« Laatst bewerkt op: november 25, 2010, 08:48:54 am door grondig christelijk »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2010, 08:26:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 01:32:
Zodra er een gereformeerd tegengeluid komt wordt er vreemd op gereageerd.
Nee, alles moet kunnen en we zingen "In de Maneschijn" straks in de eredienst...
Ik weiger daar aan mee te doen.
Nu voel ik me hier weer aangesproken.... Het enige dat ik er over kwijt wil is: lees het "in de maneschijn" gedeelte eens met een andere bril op dan die van "de poster rommelt moedwillig aan de eer van God en zijn eredienst"... Grote kans dat dan zichtbaar wordt dat we uiteindelijk precies het zelfde op het oog hebben, alleen langs andere wegen:

GOD ZIJN huis te laten bouwen door ons....

(en voor degene die zich afvraagt "waar gaat dit over"??)

quote:

Enig moment serieus gedacht dat ik "In de maneschijn" zou gaan zingen in de kerk???? Ik mag toch hopen van niet??!!!
« Laatst bewerkt op: november 25, 2010, 08:34:06 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2010, 08:49:54 am »
"er wringt iets"

Mijn TS is allicht bij lange na niet perfect maar de kern is inderdaad dat er iets wringt.
Ik denk niet dat St weer terug zal komen maar dat is ook niet wat ik bedoel met de post.
Ik zou willen dat er door de crew "iets"  bedacht werd om wat er gebeurd is te voorkomen.
En dat we daar als users in mee gaan denken natuurlijk.
Mogelijk dat andere users hier ervaring hebben op andere fora en ideeen hebben over hoe je dit soort zaken kunt voorkomen.

Het zal voor een deel wel in de communicatie zitten (ik ben zelf geneigd om kort te reageren bv. en zal proberen daar iets aan te doen en zal zo weinig mogelijk termen gebruiken die voor meerdere uitleg vatbaar zijn) maar volgens mij is dat niet de totale oplossing van het probleem. (Mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag via mail...)

@ NG: het is niet persoonlijk bedoeld in wie zijn richting dan ook.
Wat jou betreft: ik heb respect voor hoe je zaken kunt omschrijven en beantwoorden.
Wat er mogelijk achter zit is dat er heel veel verschillende visies in één ruimte komen en we van elkaar niet weten wat de achtergrond van die visie is.
Nu is het ook onmogelijk om alles te weten maar enige basisinformatie over de stroming waar iemand in leeft is wel handig heb ik in de loop der jaren gemerkt.
Je kunt bv. bij de PKN zeggen: Ja, die is lid van de PKN. Maar welke vleugel? Een hervormde staat anders in zijn geloof dan iemand die Luthers is omdat er een andere achtergrond is. Zo merk je ook bij de GKv dat daar variatie is van orthodox tot evangelicaal gereformeerd.
Ik kan mij voorstellen dat er ergens iets meer informatie vindbaar gemaakt kan worden over elkaar of zo.

Als laatste: heel veel zaken zijn oplosbaar door een vraag te stellen. Maar sommige mensen kunnen niet gemaild worden omdat hun mailadres afgeschermd is. Ik ben er voor dat er een regel komt dat er een mailadres bekend moet zijn.
Niet om via de mail te communiceren maar wel om persoonlijker zaken wat uit het forum te halen.

En alle lof voor de mods en wie dan ook achter de schermen bezig is hier. Er gaat ongelooflijk veel tijd in zitten.  _O_

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2010, 09:17:20 am »
@over je openingspost...

doorgestreepte regels tekst vind ik persoonlijk erg en wel heel erg storend.
Heb ze deze keer niet nagelezen, maar meestal is het een subtiele manier van toch zeggen wat je wilt, maar er niet op aangesproken kunnen worden omdat je het wel doorstreept.
Maar het blijft leesbaar!!
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2010, 09:23:58 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 november 2010 om 07:04:
Voor de goede orde en louter om dat hier iets aan de orde wordt gesteld waar ik nog even kort op wil reageren. Voor de rest zul je me hier niet veel meer "horen".

RL stelt iets over de "behandeling" van ST I. Maar vergeet dat ook mijn posts zijn verwijderd.
Verder stelt hij dat er iets selectiefs gebeurt en dat andere opvattingen dan de katholieke en gereformeerde kennelijk meer gedoogd worden. Ik herken dat niet.
Ik denk dat je deels gelijk hebt en heb mijn TS aangepast.
Maar als je even terugleest dan stel ik mijn vraag over een identieke tekst van rkdiak in het verleden. Die tekst staat gewoon op het forum namelijk.

quote:

Wat ik in zijn reactie hier verder opmerkelijk vind is wat hij werkelijk denkt over de opvattingen van anderen die afwijken van die van de gereformeerde of katholieke opinie.
Dat mag, maar wat hij hier nu doet is als pot de ketel iets verwijten. Lees zijn feedback die duidelijk weergeeft dat er kennelijk één lijn is tenopzichte van evangelisch en vrijzinnig. Hij stelt de ene groep tegenover de andere. Hij denkt in groepen, ik meer in individuen. Maar dat is ook weer niet vreemd. Want het groepsdenken (verbonds- of kerkdenken) is kenmerkend voor de traditionele hoek waar het individuele nog wel eens met argwaan wordt aanschouwd.
Als je het zo leest dan staat het er verkeerd denk ik. Dat is ook het nadeel van schrijven. Het is niet mijn bedoeling om groepen tegenover elkaar te stellen maar wel mijn ervaring dat dit gebeurt.
Soms gebeurt dat al door een eenvoudig woord als "gereformeerden" of "evangelischen".
Daarnaast is de vergelijking die je maakt dat ik evangelisch en vrijzinnig op een hoop gooi niet wat ik bedoel aan te geven.
Als je aan wilt geven waar dat zo krom staat dan kan ik het wijzigen.

quote:

IK zal hem gerust stellen. Ik heb een vrijwillige ban gevraagd (en nog niet gekregen) omdat ik me hier als iemand met een gereformeerde achtergrond, maar nu bewust gekozen evanglicaal (met een degelijk gereformeerd randje, anders denkend over de doop) niet meer thuis voel.
Je pakt het direct erg persoonlijk op. Mijn post is niet om mensen weg te laten gaan ik zou willen dat we een modus vinden waarin we in de basis meer van elkaar weten. Even heel eenvoudig: jij zegt dat je evangelisch bent. Waar vind ik dan meer info over welke groep in die grote vijver je dan zit?
Het zegt immers heel weinig die term?
Als ik mensen zeg dat ik lid ben van de GKv dan zegt de één "ow, die hoedjeskerk"  en de ander denkt dat het een vrijzinnige club is.
Mijn vermoeden is dat als we op dat gebied méér van elkaar weten er minder botsingen zouden kunnen komen.

quote:

Als je een levende eindtijdverwachting hebt bijvoorbeeld wordt dat toch ten dele met de nodige schamperheid benaderd, wordt op vele bijdragen inhoudelijk (bewust) niet ingegaan (lees: genegeerd)
Volgens mij is er al een draad daarover

quote:

gelukkig heb ik geen conflict gehad met St. Ignatius. Ik hoop voor jullie dat-ie terug komt, net als diak overigens.

Met katholieken en gereformeerden heb ik en wil ik geen conflict hebben.
Ik hoop ook dat een ieder blijft zoals ik eerder al aangaf.

quote:

Mijn indruk is wel dat ik vooral MOET geloven wat de topicstarter gelooft en beleefd.
Een trekje die ik herken uit het OUDE vrijgemaakt gereformeerde denken.
Tegelijk mag de topicstarter wel van alles zeggen over evangelischen, baptisten, bottenbley en vrijzinnigen (tot die laatste groep behoor ik absoluut niet)
Het is één van de redenen dat ik me steeds meer verwijderd voel van de kerk waarin ik groot ben geworden. Soms roept het verdriet op, soms ergernis, soms boosheid en soms moedeloosheid. Op die momenten gaan er allerlei conflicterende gevoelens door me heen waarbij "Iemand" me telkens maant dat de vrucht van de Geest liefde is en geduld en verdraagzaamheid. Soms lukt me dat niet en dan vraag ik daar vergeving voor. En toch....het is moeilijk. Niet omdat die ander niet gelooft wat ik geloof, maar omdat ik juist het gevoel heb dat evangelischen hier "minder" wat betreft hun opvattingen welkom zijn. Niet vanwege de moderatoren. Maar op grond van sommige reacties en antwoorden. die ik dan lees. Let op; dat geldt niet voor iedereen.
Het eerste deel van dit stukje heb ik al iets over aangegeven.
Maar even een vraag: stel dat ergens iets te vinden is over de denominatie waar jij kerkelijk onderdak hebt, zou het dan niet heel verhelderend zijn als anderen daar kennis van kunnen nemen en zou dat niet veel problemen voorkomen?
We hebben een draad met de titel "even voorstellen", zoiets zou er ook kunnen zijn met info over waar iemand zich onder schaart toch?

quote:

Om te voorkomen dat ik daarover te "emotioneel"  wordt op dit forum heb ik dus die ban gevraagd.

Als de topicstarter wil weten welk doel dit form heeft, aan de voorzijde staat

Op het GKv forum kan iedereen terecht. Gereformeerd of niet. Christen of niet. Op het forum kun je mee discussiëren over allerlei onderwerpen. Het is dus niet zo dat dit forum exclusief voor gereformeerd-vrijgemaakten is. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe

Zo hij het gevoel heeft dat er voor hem geen plaats meer is, zo heb ik dat gevoel ook regelmatig. Dus...er wringt iets

Nee, ik heb de post aangepast omdat het er krom stond.

Ik heb het gevoel dat iedereen hier welkom is maar dat daarna er van alles fout gaat.
Ik wijt dat ten dele aan inzicht in de achtergronden van de ander en daarnaast aan het feit dat mensen vaak beter met elkaar om tafel kunnen dan op een forum reageren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2010, 09:29:19 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 november 2010 om 09:17:
@over je openingspost...

doorgestreepte regels tekst vind ik persoonlijk erg en wel heel erg storend.
Heb ze deze keer niet nagelezen, maar meestal is het een subtiele manier van toch zeggen wat je wilt, maar er niet op aangesproken kunnen worden omdat je het wel doorstreept.
Maar het blijft leesbaar!!
Ik had het gedaan omdat mensen dan kunnen lezen wat er stond en de wijziging kunnen lezen. Maar omdat jij het anders leest heb ik het weggehaald.
Jij bent lange tijd betrokken geweest achter de schermen en kunt mogelijk iets meedenken hierin :)
Is het een idee om een "ik zit in deze vijver" te openen waarin de basiszaken van iemands denominatie te vinden is?
Zou dat niet een oplossing zijn?
Dan is het namelijk mogelijk om een aantal basale zaken van de ander gewoon na te lezen en is er een stukje onduidelijkheid weg.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2010, 09:51:06 am »
Bij deze herroep ik mijn TS en kom met een voorstel.
Dat is gegroeid uit de reacties van anderen en staat ook in de post aan P&A.
Mijn voorstel is om een draad te openen waarin een ieder iets over zijn achtergrond verteld en over de club / kerk / toko / denominatie / gemeente of hoe je het beestje ook wilt noemen vertelt. Waar mogelijk met een link naar een site van de eigen gemeente of een vergelijkbare gemeente.

De tekst van de TS laat ik wel staan want een lege TS is ook weer niet zo passend.
En om hem helemaal te veranderen klopt niet omdat er al reacties op zijn waar ook weer op gereageerd is.

Kan een ieder iets met dit idee????

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2010, 10:14:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 09:23:
(...) dat mensen vaak beter met elkaar om tafel kunnen dan op een forum reageren.
forummeeting - doen!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2010, 11:05:35 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 09:51:
Bij deze herroep ik mijn TS en kom met een voorstel.
Dat is gegroeid uit de reacties van anderen en staat ook in de post aan P&A.
Mijn voorstel is om een draad te openen waarin een ieder iets over zijn achtergrond verteld en over de club / kerk / toko / denominatie / gemeente of hoe je het beestje ook wilt noemen vertelt. Waar mogelijk met een link naar een site van de eigen gemeente of een vergelijkbare gemeente.

De tekst van de TS laat ik wel staan want een lege TS is ook weer niet zo passend.
En om hem helemaal te veranderen klopt niet omdat er al reacties op zijn waar ook weer op gereageerd is.

Kan een ieder iets met dit idee????
heel goed idee

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2010, 11:06:01 am »

quote:

hmmmm, doe mij maar senseo...waar?  ;)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2010, 12:13:25 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 november 2010 om 11:06:
[...]

hmmmm, doe mij maar senseo...waar?  ;)
Ehm wij hebben geen senseo, maar zitten wel centraal en goed bereikbaar in Utrecht...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2010, 12:27:38 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 01:32:
Tja.
Wat zet je boven een verzoek aan het totale team van beheerders inzake iets wat hier toch wel vrij prominent aanwezig lijkt te zijn?
Het omgaan met andersdenkenden en respect naar elkaar.
Ik ben geen heilige op dat gebied maar tracht met vallen en opstaan mijn gedrag aan te passen.
Maar wat er onlangs is gebeurd rondom St. Ignatius is op een aantal gebieden wel vreemd te noemen.
Ik refereer even aan de postings van rkdiak die gewoon online staan en de identieke teksten van StIgnatius die verwijderd zijn.
Er zal allicht een reden zijn maar feit is (okee, mijn beleving zegt) dat de opmerkingen van St.Ignatius nu niet schokkender waren dan wat rkdiak toendertijd schreef. Het waren namelijk identieke teksten waarin alleen andere namen werden genoemd. edit: Okee, namen noemen is niet slim ...

In mailcontact met St.Ignatius merk ik dat er een gevoel van oneerlijkheid en zwaarder beoordelen speelt bij hem.
Als we de zaken op een rijtje zetten dan zou ik een even zware berisping moeten krijgen als hem. Immers, we stonden in de draad over de eindtijd en Bottenbley zij aan zij in het geheel? En hij werd kennelijk dusdanig beoordeeld dat een vertrek het gevolg moest zijn.
edit:Overigens kan het ook zo zijn dat hij totaal geen tikjes op vingers heeft gehad maar dat weet ik dus niet en wil ik ook niet weten allemaal.
Het doet mij pijn dat iemand die heel veel waardevols hier is vertrokken door wat er is gebeurd.
En dat heeft niets te maken met de persoon maar wel heel veel te maken over de inhoud van wat deze persoon positief hier heeft bijgedragen.

Ik kan niet verder kijken dan de pushmessages die ik heb ontvangen maar vraag mij af of er niet veel te zwaar is geoordeeld over St,Ignatius.
Hij heeft namelijk nergens een zwaar woord in de mond genomen terwijl een aantal anderen daar wel degelijk over na mogen denken over wat en hoe ze gereageerd hebben. Als we iets kunnen leren van deze persoon is dat zijn postings zeer evenwichtig zijn geweest en steeds een (dwaal)leer [vanuit zijn overtuiging] heeft willen verleggen.

Concreet concludeer ik dat er op dit forum toch vaak geen plaats lijkt te zijn voor mensen die in een traditie staan zoals de RK en dat ook mensen die overtuigd in de gereformeerde traditie staan hier meer en meer onder druk komen.edit:Ik ben nadrukkelijk redelijk van de traditionele hoek in de GKv. Geen pleiter voor allerlei nieuwigheden maar ook geen bestrijder van alle vernieuwing. Gereformeerd in het midden zeg maar, hoewel dat voor mensen aan de uitersten weer anders geduid zal worden.
Kennelijk is het toch lastig om op een forum voor je overtuiging uit te komen en geldt in heel veel zaken dat "alles moet kunnen". Zodra er een gereformeerd tegengeluid komt wordt er vreemd op gereageerd.
Ik heb moeite met die ontwikkeling hier en daar.
Er is namelijk meer te vertellen dan wat neo-evangelisten verkondigen en er is meer dan alleen zaken als opwekking en kleinmenselijk eindtijddenken. Net zoals er meer is dan 1944 :)

Een groot gebrek lijkt te zijn het gebrek aan weten waar de gereformeerden vandaan komen en wat hun traditie is. Een traditie die sterke banden heeft met de RK en waar zeker in de pluriforme PKN niets meer van te herkennen is.
Althans, ik verbaas mij over het kennisgebrek bij bv. leden van de PKN.
De GKv is echter een traditie waarin de kennis van het Woord als zeer belangrijk werd geacht. Ook dat ligt momenteel onder vuur. Niet voor niets zijn daar vragen over bij groepen in deze kerk. De trend lijkt te zijn dat iedereen alles moet kunnen zeggen en er een "moet kunnen"  geloof ontstaat waarin essentiele zaken niet meer bekend zijn.

Dat stukje irriteert mij meer en meer.
Een "gereformeerd geluid" lijkt namelijk hier en daar op dit forum van de GKv niet welkom te zijn, net zo min als een katholiek geluid niet welkom lijkt te zijn hier.
edit:Het gaat dan niet om kleine zaken maar om zaken als "heiligheid in de omgang met God" etc. Zaken die voor St meer dan belangrijk zijn maar ook voor mij aan de basis van het geloof liggen"

Dus mijn eindvraag:
Met welk doel bestaat dit forum eigenlijk?
edit: kromme tekst is verwijderd

Heb je ook gezien hoe St Ignatius tegen Small Brother spreekt en een ieder die een ander standpunt inneemt als de RKK?

Mijn eigen ervaringen met St Ignatius heb ik het dan niet eens over, want we hebben het bijgelegd, maar doe nou niet net alsof je geen flauw benul hebt waarom mensen aanstoot aan hem kunnen nemen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2010, 12:40:58 pm »
Ik ga toch nog even reageren...

http://forum.gkv.nl/forum/faq?data%5Bfaqid%5D=2

quote:

Voor wie is het forum?

Het GKV Forum is voor iedereen! Gereformeerd of niet. Christen of niet. Je bent van harte welkom om op het forum mee te discussieren over allerlei onderwerpen. Het is dus absoluut niet zo dat dit forum exclusief voor Gereformeerd Vrijgemaakten is omdat het forum op de site staat van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk. Het forum is er juist om de dialoog te bevorderen: enerzijds naar buiten toe met iedereen buiten deze kerk en anderzijds ook naar binnen toe. De doelstelling van het forum is dan ook het bevorderen van de dialoog en de communicatie tussen christenen onderling en tussen christenen en niet-christenen.
En http://forum.gkv.nl/forum/faq?data%5Bfaqid%5D=4

quote:

Helaas zijn er ook dingen die wij liever niet zien. Als je ze toch doet dan kun je een waarschuwing krijgen. Hieronder staat een kort lijstje met dingen die wij liever niet zien:
Ga niet off-topic, dit wil zeggen, te ver van het oorspronkelijke onderwerp afwijken. Als je wil praten over een ander onderwerp dan het onderwerp van de discussiestarter, open dan een nieuwe discussie.
Speel niet op de man, oftewel maak niet gebruik van argumenten waarmee je de persoon in kwestie zelf raakt. Het gaat om de argumenten, niet om hoe de persoon zelf is.
En ook nog:

quote:

Pooh schreef op 16 mei 2009 om 21:26:
Mocht je twijfelen aan de intenties van een ander, of mocht je je persoonlijk aangevallen voelen, dan zijn er een paar mogelijkheden: er mededeling van doen aan de crew (mocht de aanval naar onze mening evident zijn, dan zullen we ingrijpen) via een TR, de ander negeren, of reageren op de inhoud en je twijfel niet laten doorklinken in je posts. In geen geval is het de bedoeling dat je twijfel over de intenties van de ander uit in een topic!

Zo is het en niet anders.

Als we zien dat iemand die regels overtreedt dan krijgt dan wordt het verwijdert en kun je daar een waarschuwing voor krijgen. Als iemand anders hetzelfde doet, maar we zien het niet dan krijgt die ander geen waarschuwing. Dat is onrechtvaardig, maar niet te voorkomen. Wie daar een probleem mee heeft kan daar zelf wat aan doen door een TR te schrijven als je iets mis ziet gaan.

Het kan best zijn dat sommige mensen niet voldoende aangepakt zijn, maar dat er gebruikers te hard aangepakt zijn geloof ik niet, integendeel. Maar als iemand vindt dat er gewaarschuwd is voor of gemodereerd vanwege zaken die helemaal niet in strijd zijn met de policy mogen ze mij daarover mailen. Maar laat duidelijk zijn dat 'hij doet het ook' geen excuus is.

Als je iets gepost wordt wat jij leest als een aanval/belediging/etc houd er dan rekening mee dat het wellicht helemaal niet zo bedoeld is.
Maar vooral: wie een het topic reageert op een dergelijke opmerking levert een grotere bijdrage aan het uit de hand lopen van een discussie
dan degene die als eerste over de schreef ging.
En zo zal er ook op gemodereerd worden.

Verder, iedereen is in principe welkom, en de crew bepaald wie er gebanned wordt. Als je geen ban hebt (en er is de laatste tijd niemand gebanned, er is nog niets eens mee gedreigd!) ben je welkom. Punt. Je hoeft je wat dat betreft niets aan te trekken van andere gebruikers, die bepalen niet wie er wel of niet mag meedoen.

De bottomline is gewoon, voor de discussies inhoudelijk, meldt problemen en ga persoonlijke confrontaties gewoon uit de weg. Als iedereen dat doet is erg volgens mij geen enkel probleem en allerlei discussie daarover zijn vrij zinloos. Een forummeeting is dan inderdaad een beter idee :)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 25, 2010, 01:30:39 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 november 2010 om 12:27:
[...]

Heb je ook gezien hoe St Ignatius tegen Small Brother spreekt en een ieder die een ander standpunt inneemt als de RKK?

Mijn eigen ervaringen met St Ignatius heb ik het dan niet eens over, want we hebben het bijgelegd, maar doe nou niet net alsof je geen flauw benul hebt waarom mensen aanstoot aan hem kunnen nemen.

Hee, Piebe is terug :)
Even in het kader van je post: ik heb eerder al aangegeven dat ik mijn TS herroep en dat ik een voorstel doe om iets te gaan doen. Tevens lees je waarom ik de TS wel heb laten staan.(nl. omdat er al op gequote is).

Het aanstoot nemen aan anderen heeft heel vaak toch te maken met een gebrek aan zicht op wat de achtergrond van de ander inhoud. En dat stukje is wat aan te doen lijkt mij.

offtopic:blijf je nu wel????Leuk dat je er weer bent namelijk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 25, 2010, 01:34:12 pm »

quote:

AVee schreef op 25 november 2010 om 12:40:
Ik ga toch nog even reageren...

Die punten zijn wel helder.
Maar wat denk je van het idee om een draad te maken waarin iedereen een tipje van zijn kerkelijke sluier op kan lichten? Zou dat iets aan gedoe kunnen voorkomen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 25, 2010, 03:26:18 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 13:30:
[...]

Hee, Piebe is terug :)
Even in het kader van je post: ik heb eerder al aangegeven dat ik mijn TS herroep en dat ik een voorstel doe om iets te gaan doen. Tevens lees je waarom ik de TS wel heb laten staan.(nl. omdat er al op gequote is).

Het aanstoot nemen aan anderen heeft heel vaak toch te maken met een gebrek aan zicht op wat de achtergrond van de ander inhoud. En dat stukje is wat aan te doen lijkt mij.

offtopic:blijf je nu wel????Leuk dat je er weer bent namelijk.

Ik probeer weg te blijven, maar ik kamp met een forumverslaving, we scharen dit vooralsnog even onder een korte terugval, maar bedankt. :)

Lees eens door het topic de uitverkiezing (klik) de manier waarop ik daar bejegend werd was de aanleiding waarom ik besloot te vertrekken. Vind jij dat men mij daar correct behandeld heeft?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2010, 03:26:50 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 25, 2010, 04:25:03 pm »
Piebe, heb je daar destijds TR's over aangemaakt? Heb je als daar niet op gereageerd werd de betreffende mod een mailtje gestuurd? De crew kan heus niet alles voortdurend zelf in de peiling houden, en soms ziet de mod iets niet als op de man-spelerij en ervaar je het toch zo. Juist voor dat soort dingen heb je TR, mail en FB. Maak daar dan ook gebruik van
computerfout: een vreemde een in de byte

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 25, 2010, 04:34:19 pm »
Joehoe allen;
Het gaat hier niet om het achteruitkijken maar het vooruitkijken en een voorstel van mij.
Kan daar ook op gereageerd worden???

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 25, 2010, 04:35:57 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 november 2010 om 16:25:
Piebe, heb je daar destijds TR's over aangemaakt? Heb je als daar niet op gereageerd werd de betreffende mod een mailtje gestuurd? De crew kan heus niet alles voortdurend zelf in de peiling houden, en soms ziet de mod iets niet als op de man-spelerij en ervaar je het toch zo. Juist voor dat soort dingen heb je TR, mail en FB. Maak daar dan ook gebruik van
Daar ging het helemaal niet om.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 25, 2010, 04:38:44 pm »
Ik zit na te denken over je voorstel. En ik wil niet te negatief overkomen, dus zat ik me nog te beraden op of ik m'n bedenkingen moet uiten (gaat het wel echt wat oplossen? Ook al hoor je officieel bij een kerkgenootschap, dat wil nog niet zeggen dat je in je dagelijks geloof de officiele leer van zo'n genootschap volgt, dus dan zou ieder voor zich een soort persoonlijke geloofsbelijdenis moeten schrijven?) of kan ik beter afwachten of het gaat werken. Je staat uiteraard vrij om een dergelijk topic te openen en te kijken of het werkt

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 25, 2010, 04:53:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 16:34:
Joehoe allen;
Het gaat hier niet om het achteruitkijken maar het vooruitkijken en een voorstel van mij.
ik ondersteun nog steeds het voorstel van RL

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 25, 2010, 07:10:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 13:34:
Maar wat denk je van het idee om een draad te maken waarin iedereen een tipje van zijn kerkelijke sluier op kan lichten? Zou dat iets aan gedoe kunnen voorkomen?

Een dergelijk topic maken mag altijd, op zich is het sowieso wel interesant oderwerp. Dus zelfs als het niet helpt, ga je gang...
Ik denk dat het iets zou kunnen schelen, maar ik zou er geen wonderen van verwachten. Even tot tien tellen voor je reageert en je post nog eens doorlezen voordat je op verstuur drukt helpt denk ik meer. ;) En je kan is mensen natuurlijk niet verplichten er aan mee te doen of het te lezen.
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 26, 2010, 11:59:49 am »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 november 2010 om 16:38:
Ook al hoor je officieel bij een kerkgenootschap, dat wil nog niet zeggen dat je in je dagelijks geloof de officiele leer van zo'n genootschap volgt,

Mag ik dan vragen hoe zoiets zit ? Maw je bent bijv lid van RK-kerk hebt commune gedaan en bezoekt nooit meer een mis of ??
Of zoiets als straks met een bezoek aan een Kerstdienst toch je ziel en zaligheid even "afkopen" ?
Ik roep maar wat want ik vraag me dan af wat je bij zo'n genootschap doet.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 26, 2010, 12:05:00 pm »
Er zijn bijvoorbeeld heel wat GKv'ers die toch op een wat andere manier tegen uitverkiezing aankijken dan wat er in de Dordtse Leerregels over gezegd wordt. Of die moeite hebben met de notie dat er ook mensen verloren gaan.
Of op een praktischer punt: het feit dat de synode bepaalde liederen heeft vrijgegeven, wil nog niet zeggen dat elke GKv'er daar ook achter staat, er geen problemen mee heeft.
Zo zijn er meer punten te bedenken waardoor je wel van hetzelfde genootschap bent en toch hemelsbreed van elkaar verschilt

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 26, 2010, 01:14:16 pm »
Ok,duidelijk maar ik ga er dan vanuit dat men in de grote lijn zich kan scharen achter de leer van het betreffende genootscap.

rtfm08

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 27, 2010, 08:49:37 am »
@Riemer Lap:ik heb je draadje gelezen en ben van mening dat je jouw mening niet hoeft te verantwoorden naar andersdenkenden.Dat er een discussie kan ontstaan prima en op een forum van tijd tot tijd zeer lastig en niet de juiste plaats (mijn mening)

Verder onderschrijf ik je mening dat indien je op dit forum vast houdt aan bijv de gereformeerde leer je dat nou niet echt in dank wordt afgenomen.Soms lijkt het er wel op om daar zoveel mogelijk op te schieten totdat iemand het een beetje beu is.
Nou liggen mijn roots ook binnen de GKV en ik merk dat als je teruggrijpt op bepaalde zaken mensen daar niet meer van willen weten.Voor mij was dit een van de redenen om langere tijd geleden uit de GKV te stappen maar dit terzijde.

Ik wil hier verder niet een heel betoog gaan voeren maar het weerspiegelt wellicht een beetje wat er in de praktijk ook gebeurt ?

Hou gewoon vast aan je overtuiging of die nu RK,GKV,NGK is als dat van binnenuit ook in je hart aanwezig is.

Succes.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 27, 2010, 09:43:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 november 2010 om 16:34:
Joehoe allen;

Ja, luister naar wat de mensen zeggen. Zoals Piebe het zegt: de benadering.

Zelf persoonlijk verbaast het me niet dat St. zwaarder onder vuur lag dan jij, omdat hij ook anderen zwaarder onder vuur legde dan jij. Zoals mijn vader me altijd zei: ruzie maken doe je altijd nog met z'n tweeën. Dat is me altijd bij blijven hangen.

Verder nog een tip: je houdt ervan om extreem te overdrijven. Dat ontkracht voor mij persoonlijk de geloofwaardigheid van je verhaal. Het is of zwart of wit. Grijs bestaat haast niet. De PKN omschreef je in je openingspost hier als totaal vervreemd van de katholieke traditio. Puur kolder.
Je zou eens een keer bij ons moeten kerken. Een vriend van me uit de Gereformeerde bond is twee keer bij ons in de kerk geweest en vond beide vieringen half Rooms Katholiek. Wat er allemaal niet opgedreund wordt door de dominee en nagezegd door de gemeenteleden. Zoals door het "Heer ontferm U" te bidden.

Daarbij: we zijn heel bewust protestants. We kunnen wel zaken delen met katholieken en evangelischen, maar dat maakt ons niet katholiek of evangelisch.
Een nieuwe start is een nieuw begin

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 11, 2010, 06:37:39 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 26 november 2010 om 12:05:
Er zijn bijvoorbeeld heel wat GKv'ers die toch op een wat andere manier tegen uitverkiezing aankijken dan wat er in de Dordtse Leerregels over gezegd wordt. Of die moeite hebben met de notie dat er ook mensen verloren gaan.
Het verheugd met dat die mensen er blijkbaar ook zijn!
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 11, 2010, 06:47:42 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 27 november 2010 om 08:49:

Hou gewoon vast aan je overtuiging of die nu RK,GKV,NGK is als dat van binnenuit ook in je hart aanwezig is.
De enige overtuiging die ik wil vasthouden is de overtuigingen die God zelf geeft vanuit Zijn woord (de bijbel) het zal me persoonlijk worst zijn of deze overtuigingen wel of niet deel zijn van RK,GKV,NGK of welke andere kerk of stroming dan maar ook ... (ik bezoek een evangelische gemeente, maar het laatste wat ik zou doen is mezelf evangelisch noemen ... mijn identiteit is in niemand anders dan Jezus Christus!)
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: december 11, 2010, 09:47:36 pm »
Daar herken ik me ook in. Ik wil gewoon Jezus volgen en welk label men erop plakt doet er niet toe en ook niet of mijn  gedachten wel aansluiten bij de kerkgenootschap waar ik kerk.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 12, 2010, 12:40:55 am »

quote:

gaitema schreef op 11 december 2010 om 21:47:
Daar herken ik me ook in. Ik wil gewoon Jezus volgen en welk label men erop plakt doet er niet toe en ook niet of mijn  gedachten wel aansluiten bij de kerkgenootschap waar ik kerk.
Vind je dat niet vreemd?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 12, 2010, 11:11:03 pm »
Nee, dat is de realiteit van de kerken: te menselijk om er wat goddelijks van te mogen verwachten.

Christenen zitten in een groei proces, hun bolwerken ook. Ik zal daaroim die bolwerken ook geen Goddelijke status geven. Er is maar één iemand die een Goddelijke status heeft en dat is God zelf in Jezus Christus via Zijn Geest onder ons aanwezig.

De wind waait waar Hij gaan kan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 13, 2010, 12:14:37 am »

quote:

gaitema schreef op 12 december 2010 om 23:11:
Nee, dat is de realiteit van de kerken: te menselijk om er wat goddelijks van te mogen verwachten.
Als ik het oordeel zou vellen over mijn kerk wat jij doet over de PKN dan zou ik direct vertrekken uit die kerk en me aansluiten bij een kerk die wel het Goddelijke zoekt.

quote:

Christenen zitten in een groei proces, hun bolwerken ook. Ik zal daaroim die bolwerken ook geen Goddelijke status geven. Er is maar één iemand die een Goddelijke status heeft en dat is God zelf in Jezus Christus via Zijn Geest onder ons aanwezig.

De wind waait waar Hij gaan kan.

Tja, zo ken ik nog wel meer dooddoeners.
Je geeft aan dat je niets hebt met het menselijke in je eigen kerkgenootschap maar blijft er wel in zitten.
Het doet denken aan "een zieke moeder verlaat je niet".
Ouderen onder ons kennen deze uitspraak allicht nog :)
Maar als de zieke moeder een dodelijk besmettelijke ziekte heeft en jou weerhoudt om te Leven dan....?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 13, 2010, 08:20:46 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 december 2010 om 00:14:
[...]
 Als ik het oordeel zou vellen over mijn kerk wat jij doet over de PKN dan zou ik direct vertrekken uit die kerk en me aansluiten bij een kerk die wel het Goddelijke zoekt.

Ik zoek ook inderdaad dat wat het Goddelijke zoekt en heb hoop op onze plaatselijke gemeente, al vind ik het toch een kerk met een probleem. Ze zijn erg trots op hun "regenboogkerk gevoel" en drijgen een beetje blind van verliefdheid te worden. Zo dat ze daar zo vol van zijn, dat ze als bruid slecht luisteren naar wat haar bruidegom nu echt tegen haar zegt.

Je weet wel. Een man praat tegen zijn vrouw. Een vrouw knikt lief glimlachend en lacht wat lief en zegt "ja schat, is goed schat." Ondertussen blijft ze passief verliefd doen en is niet meer vooruit te branden en de man krijgt het gevoel dat die toch maar een beetje tegen een muur zit te praten. Als onze plaatselijke kerk die vrouw is, dan is Jezus de man. Bij ons vergeten we ons bezig te houden met het hart van Jezus en maken ons te druk over onze eigen emoties.

Ik schrijf maar even mijn gevoel van me af. 8)7

Kerken zijn vaak erg menselijk. Veel zoete lieve "ja" knikkers die niet vooruit te branden zijn.

quote:

Tja, zo ken ik nog wel meer dooddoeners.
Je geeft aan dat je niets hebt met het menselijke in je eigen kerkgenootschap maar blijft er wel in zitten.
Het doet denken aan "een zieke moeder verlaat je niet".
Ouderen onder ons kennen deze uitspraak allicht nog :)
Maar als de zieke moeder een dodelijk besmettelijke ziekte heeft en jou weerhoudt om te Leven dan....?

Misschien is mijn kerkverband van het "evangelisch werkverband" binnen de PKN en "de gereformeerde bond" mijn oudere broer. Als dan de PKN een moeder is, dan bekommeren we om haar. Een oude moeder is doodziek, maar haar kinderen springlevend. Daarnaast heb je de kerken van de confessio nog, zoals in Rijssen, Daarleveen, Den Ham en Enter vooral zichtbaar bij ons. Dat is een tweelingbroer van me.

Dus, wat is de PKN precies?
« Laatst bewerkt op: december 13, 2010, 08:27:28 am door gaitema »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2010, 10:38:06 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 11 december 2010 om 18:37:
[...]

Het verheugd met dat die mensen er blijkbaar ook zijn!
Het verheugt me.

(;))
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 17, 2010, 01:07:35 am »

quote:

gaitema schreef op 13 december 2010 om 08:20:
[...]

Ik zoek ook inderdaad dat wat het Goddelijke zoekt en heb hoop op onze plaatselijke gemeente, al vind ik het toch een kerk met een probleem. Ze zijn erg trots op hun "regenboogkerk gevoel" en drijgen een beetje blind van verliefdheid te worden. Zo dat ze daar zo vol van zijn, dat ze als bruid slecht luisteren naar wat haar bruidegom nu echt tegen haar zegt.
Zonder gekheid: hoe kun je met dergelijke vragen nog vertoeven daar dan?
Je schrijft: het is een kerk (bruid) die niet wil luisteren naar de bruidegom.
Als je dat weet dan moet je toch kiezen kerel?

quote:

Je weet wel. Een man praat tegen zijn vrouw. Een vrouw knikt lief glimlachend en lacht wat lief en zegt "ja schat, is goed schat." Ondertussen blijft ze passief verliefd doen en is niet meer vooruit te branden en de man krijgt het gevoel dat die toch maar een beetje tegen een muur zit te praten. Als onze plaatselijke kerk die vrouw is, dan is Jezus de man. Bij ons vergeten we ons bezig te houden met het hart van Jezus en maken ons te druk over onze eigen emoties.

Ik schrijf maar even mijn gevoel van me af. 8)7

Kerken zijn vaak erg menselijk. Veel zoete lieve "ja" knikkers die niet vooruit te branden zijn.

[...]

Misschien is mijn kerkverband van het "evangelisch werkverband" binnen de PKN en "de gereformeerde bond" mijn oudere broer. Als dan de PKN een moeder is, dan bekommeren we om haar. Een oude moeder is doodziek, maar haar kinderen springlevend. Daarnaast heb je de kerken van de confessio nog, zoals in Rijssen, Daarleveen, Den Ham en Enter vooral zichtbaar bij ons. Dat is een tweelingbroer van me.

Dus, wat is de PKN precies?

geen idee wat de PKN is, ik denk wel eens een groep mensen die onder een christelijke saus allerlei verkopen van esoterie tot streng reformatorisch.
Een vergaarbak van menselijke uitwassen en steeds minder een groep van mensen die de Bijbel wil volgen?
Dus: geen idee.
Ik denk wel dat je als PKN-er met verstand van wat je zelf schrijft eens achter de oren zou kunnen krabben of je wel in de goede gemeente onderdak hebt gevonden.
Een bruid die niet luistert naar de bruidegom is geen bruid denk ik dan. (Je eigen woorden overigens....)