Auteur Topic: illegale spelen op Wii etc  (gelezen 25439 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
illegale spelen op Wii etc
« Reactie #100 Gepost op: september 10, 2011, 01:22:57 am »

quote:

Ozombi schreef op 09 september 2011 om 23:03:
Ik mag hier niet meer posten want dit subforum is alleen voor " Christenen die in de dagelijkse praktijk alleen letterlijk de woorden van de bijbel kunnen of willen toepassen " (of dat denken te kunnen?!).

Dat zullen uitermate boeiende discussies worden, ben ik van overtuigd! lol

Je lijkt het domweg niet te willen begrijpen.
Door de admins en de mods is hier een beleid aangegeven met grenzen.
Daar kan een ieder zich eenvoudig aan houden en hier en daar is er best rek in dat geheel.
Waar ik je op wijs is dat we het in dit subforum domweg hebben over een praktisch christen zijn binnen de aangegeven grenzen.
Overigens vermoed ik dat jij jezelf geen Christen kúnt noemen als het gaat over het aangegeven kader.
Je bent helder in wat je denkt en gelooft maar dat past domweg niet in dit sub van het forum, er zijn legio andere plaatsen op dit forum waar jouw gedachtengoed prima zal passen. Mijn vraag is eenvoudig samen te vatten in "probeer je wat te voegen in het beleid alhier" (en ik garandeer je dat dit soms erg moeilijk is! Maar: wel de moeite waard!!!)
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 10, 2011, 09:28:51 pm »
Nee joh,  ik begrijp het heel goed.  Ik vind het ook geen probleem om me naar het beleid te voegen. Echter, ik dacht dat het 'christen-zijn' wel wat breder kon worden opgevat want er zijn al sub-forums hier die nog beperkter zijn, maar in wezen even beperkt als deze dan?  Zelfs op het BSF mag je alleen posten als je braaf niet meer nadenkt. Ik bedoel, bijbelstudie en christenpraktijk is breder dan wat de regels hier aangeven.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 10, 2011, 10:23:00 pm »
Als Riemer-Lap christen in de praktijk is vraag ik me af waarom hij niet meer met me praat! Is dat soms hoe dat tot uiting komt? :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 10, 2011, 10:28:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 september 2011 om 22:23:
Als Riemer-Lap christen in de praktijk is vraag ik me af waarom hij niet meer met me praat! Is dat soms hoe dat tot uiting komt? :)

Praat ik niet meer met je dan?
Dat kan alleen omdat jij verdwenen was en ik hier niet zoveel meer kom denk ik.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 10, 2011, 11:30:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 september 2011 om 22:28:

quote:

Piebe schreef op 10 september 2011 om 22:23:

Jongens toch, wat krijgen we nu weer? :? :P
« Laatst bewerkt op: september 10, 2011, 11:31:18 pm door Trajecto »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 11, 2011, 08:33:03 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 september 2011 om 22:28:
Nou gelukkig maar dat je nu weer met me praat! :)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 11, 2011, 08:33:33 pm »

quote:

Trajecto schreef op 10 september 2011 om 23:30:
Jongens toch, wat krijgen we nu weer? :? :P
Nee niks, het is alweer opgelost! :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 11, 2011, 09:01:19 pm »
@Piebe: he? Wat? Leef je nog?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 11, 2011, 09:13:30 pm »

quote:

Heb je ooit een geest wat zien typen?  :9

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 14, 2011, 12:39:15 am »

quote:

Piebe schreef op 11 september 2011 om 21:13:
[...]

Heb je ooit een geest wat zien typen?  :9
Ja, maar dat was een boze geest die stiekem mijn software aan het jatten was _O_

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 14, 2011, 02:36:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2011 om 00:39:
Ja, maar dat was een boze geest die stiekem mijn software aan het jatten was _O_
Was ie boos omdat hij de software niet werkend kreeg? Dat probleem heb ik gelukkig bijna nooit! ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 07, 2011, 01:20:30 pm »
Ik las net een artikel over de omzet van Nintendo en vooralsnog hebben ze geen verlies gedraaid.

Spelcomputerfabrikant Nintendo heeft zijn winst vorig jaar fors zien teruglopen. Het bedrijf boekte over het boekjaar 2010 een positief nettoresultaat van 77,6 miljard yen (648 miljoen euro). Dat is een daling van 66 procent ten opzichte van 2009.

De omzet daalde met 29 procent naar 1,01 biljoen yen (8,4 miljard euro). Nintendo wijt de daling onder meer aan de hoge koers van de yen. Ook liep de verkoop van spelcomputers in de Verenigde Staten, Europa en Japan terug.

Voor 2011 gaat Nintendo ervan uit dat de winstgevendheid herstelt. Het bedrijf mikt dit jaar op een winst van 110 miljard yen, ruim 41 procent hoger. Dat moet onder meer komen van de DS3, een spelcomputer die in februari werd gelanceerd.

-bron-

De Wii is nu vijf jaar oud en er komt nog maar één noemenswaardige titel op uit dus is het logisch dat de verkoop terugloopt. We hoeven absoluut geen medelijden te hebben met Nintendo vanwege wat kruimeldieven die een paar spellen gratis downloaden, tenzij men vindt dat de cijfers nog niet genoeg in de miljoenen zijn gelopen natuurlijk. :)

Al met al hebben ze miljarden aan de Wii verdiend en daarmee zijn ze voldoende gecompenseerd om die paar piraten voor lief te nemen.
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2011, 01:26:05 pm door Piebe »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 07, 2011, 02:39:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 oktober 2011 om 13:20:
Ik las net een artikel over de omzet van Nintendo en vooralsnog hebben ze geen verlies gedraaid.

Spelcomputerfabrikant Nintendo heeft zijn winst vorig jaar fors zien teruglopen. Het bedrijf boekte over het boekjaar 2010 een positief nettoresultaat van 77,6 miljard yen (648 miljoen euro). Dat is een daling van 66 procent ten opzichte van 2009.

De omzet daalde met 29 procent naar 1,01 biljoen yen (8,4 miljard euro). Nintendo wijt de daling onder meer aan de hoge koers van de yen. Ook liep de verkoop van spelcomputers in de Verenigde Staten, Europa en Japan terug.

Voor 2011 gaat Nintendo ervan uit dat de winstgevendheid herstelt. Het bedrijf mikt dit jaar op een winst van 110 miljard yen, ruim 41 procent hoger. Dat moet onder meer komen van de DS3, een spelcomputer die in februari werd gelanceerd.

-bron-

De Wii is nu vijf jaar oud en er komt nog maar één noemenswaardige titel op uit dus is het logisch dat de verkoop terugloopt. We hoeven absoluut geen medelijden te hebben met Nintendo vanwege wat kruimeldieven die een paar spellen gratis downloaden, tenzij men vindt dat de cijfers nog niet genoeg in de miljoenen zijn gelopen natuurlijk. :)

Al met al hebben ze miljarden aan de Wii verdiend en daarmee zijn ze voldoende gecompenseerd om die paar piraten voor lief te nemen.
Centrale punt in deze discussie is daarom ook niet wel of geen medelijden met producenten die miljoenen verdienen, maar om het punt of het tegen de wet ingaan door illegaal te downloaden e.d. praktijken ethisch / vanuit geloof te verantwoorden is ... voor mij persoonlijk een simpele vraag, aangezien God wil dat de gelovige zich onderwerpt aan de overheid (en daarmaa ook met de wetten van die overheid), tenzij de overheid tegen Gods wetten zelf ingaat, lijkt me het duidelijk dat het God weinig plezier zal geven als ik, me ervan bewust zijnd, illegale praktijken erop na houd van welke aard dan ook. Zelfs al zouden sommige wetten mij onrecht aandoen, dan nog is het beter onrecht te lijden dan onrecht te doen.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 07, 2011, 08:47:20 pm »
Vind je Gods wetten betrekken op zoiets elementairs als spelletjes niet onethisch?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 07, 2011, 10:58:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 oktober 2011 om 20:47:
Vind je Gods wetten betrekken op zoiets elementairs als spelletjes niet onethisch?
Is het betrekken van Gods wetten op je leven onethisch dan?

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 08, 2011, 01:22:58 am »

quote:

Iets wat elementair is, is van wezenlijk belang, fundamenteel, primair.
Juist voor zoiets geldt dat het in orde moet zijn. Als de basis fout is hoe moet het dan verder...? Moeten we er niet voor zorgen dat de basis in orde komt?

Waaronder spelletjes vallen daar kan weliswaar over gediscussieerd woorden, maar laten we het bovenstaande reeds vaststellen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 08, 2011, 01:35:37 am »

quote:

Trajecto schreef op 08 oktober 2011 om 01:22:
[...]

Juist voor zoiets geldt dat het in orde moet zijn. Als de basis fout is hoe moet het dan verder...? Moeten we er niet voor zorgen dat de basis in orde komt?

Waaronder spelletjes vallen daar kan weliswaar over gediscussieerd woorden, maar laten we het bovenstaande reeds vaststellen.
Ik deel dat.
Als je in dit soort zaken al met twee maten meet dan heeft dan hoe dan ook gevolg  voor je levenshouding.
Want waarom zou je wél de overheid negeren op het gebied van illegale software en de overheid niet negeren als het gaat om het stelen van een fiets?
Beide keren geef je de eigenaar niet waar hij (wettelijk) recht op heeft.
Ik noem dat diefstal en vindt het niet passen bij mijn (onze) levensstijl.
Waarom zou je (Piebe) wel een spel tot je nemen zonder de eigenaar van de rechten te betalen en waarom betaal je wel voor brood etc?
Ik snap dat gewoon niet.

Jaren geleden werd ik geconfronteerd met het feit dat iemand teksten gebruikte van mij die ik als ondernemer had geschreven.
Er was in de eerste druk nadrukkelijk sprake van een copyright. Simpelweg omdat ik er tijd en geld in steek om iets te maken en dat het wettelijk zo geregeld is dat ik derhalve een vergoeding mag verwachten voor mijn werk.
Dat negeer je wel als je je Wii gaat kraken, spelen kopieert etc.
Enig idee hoe groot de inkomensschade aan de kant van de eigenaar van rechten is?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:09:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2011 om 01:35:
Ik deel dat.
Als je in dit soort zaken al met twee maten meet dan heeft dan hoe dan ook gevolg  voor je levenshouding.
Want waarom zou je wél de overheid negeren op het gebied van illegale software en de overheid niet negeren als het gaat om het stelen van een fiets?

Beschouw me maar als een moderne Robin Hood, want ik steel niet alleen voor mezelf maar heb ook vele Wii's omgebouwd voor arme huismoedertjes die van een uitkering proberen rond te komen en geen dure spelletjes kunnen betalen.

Kortom, ik steel van de rijken en geef aan de armen en als jij meent dat dit onchristelijk is wordt het tijd om je Bijbel weer eens af te stoffen vriendelijke vriend, want u dwaalt zeer en kent de geschriften niet!
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2011, 11:10:22 am door Piebe »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:12:16 am »

quote:

In eerste plaats vind ik spelletjes en in het bijzonder voor spelcomputers niet elementair, ik kan prima zonder ... sterker nog voor mij zelf persoonlijk geef ik 0,0 uit voor games, voor de kids betaal ik weleens wat mee, zelf speel ik het niet. In India heb ik de allerarmsten bezocht die er te vinden waren, gehandicapte kinderen die gevonden werden bij het afval, oudere mensen die stierven van honger omdat hun kinderen te weinig verdienden om hun eigen gezin te onderhouden en niet konden voorzien in onderhoud van hun ouders ... daar iets aan doen dat vind ik elementair.

Als gelovige erken ik dat God wil betrokken worden in ieder onderdeel van mijn leven, ik kan geen enkele motivatie bedenken om daar bij games of spelletjes anders over te denken.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:12:58 am »

quote:

Trajecto schreef op 08 oktober 2011 om 01:22:

Nu draaf je een beetje door, want spelletjes zijn niet de basis van mijn wezen, al hoe leuk ik gamen ook vind. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:14:39 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 oktober 2011 om 22:58:
Omdat jij mijn leven onwaardig acht? Nee, jij bent (gelukkig) God niet, want als dat zo was zou ik overtuigd atheist zijn. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2011, 11:15:12 am door Piebe »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:16:58 am »

quote:

Vindt jij niet dat we de kracht van het evangelie in je leven mist, als je uitzonderingen gaat maken op de toepassing van de boodschap van Gods woord? Met als gevolg een krachteloze gemeenschap van gelovigen omdat uiteindelijk een ieder zijn eigen regels toepast en de regels van God aan de kant schuift?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:30:14 am »

quote:

penguin1978 schreef op 08 oktober 2011 om 11:16:
Vindt jij niet dat we de kracht van het evangelie in je leven mist, als je uitzonderingen gaat maken op de toepassing van de boodschap van Gods woord? Met als gevolg een krachteloze gemeenschap van gelovigen omdat uiteindelijk een ieder zijn eigen regels toepast en de regels van God aan de kant schuift?

Het evangelie wordt op vele manieren krachteloos gemaakt, maar niet vanwege internetpiraterij en als jij echt denkt van wel vind ik het hoog tijd worden dat je even afstand neemt.

'Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelf al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?' (Pred 7,16)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:41:17 am »
* elle gaat deze bestellen: HoMM VI. *O*
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: oktober 08, 2011, 11:44:55 am »
Dat ziet er goed uit, maar of het wel geschikt is voor een teer vrouwenzieltje waag ik te betwijfelen. :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: oktober 08, 2011, 01:57:23 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 oktober 2011 om 11:14:
[...]

Omdat jij mijn leven onwaardig acht? Nee, jij bent (gelukkig) God niet, want als dat zo was zou ik overtuigd atheist zijn. :)

Waar zeg ik dat ik jouw leven onwaardig acht?
Dit soort inlegkunde slaat nergens op  :X

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: oktober 08, 2011, 02:37:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 oktober 2011 om 11:30:
[...]

Het evangelie wordt op vele manieren krachteloos gemaakt, maar niet vanwege internetpiraterij en als jij echt denkt van wel vind ik het hoog tijd worden dat je even afstand neemt.

'Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelf al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?' (Pred 7,16)

Als ik het goed begrijp moet ik vanwege mijn (geloofs)overtuigingen afstand nemen??? Zolang ik in een land leef waar ik uit mag komen voor mijn geloofsovertuigingen en vrijheid heb mijn eigen mening te hebben ... zal ik me daar weinig van aantrekken ...

Overigens waarom zou ik dan afstand moeten nemen? Voel jij je daar beter bij ofzo?

Slotconclusie uit Prediker 12:13,14 :

"13 Alles wat je hebt gehoord komt hierop neer: heb ontzag voor God en leef zijn geboden na. Dat geldt voor ieder mens, 14 want God oordeelt over elke daad, ook over de verborgen daden, zowel over de goede als de slechte. "
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2011, 02:56:10 pm door penguin1978 »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: oktober 08, 2011, 02:46:07 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 oktober 2011 om 11:12:

quote:

Trajecto schreef:

Nu draaf je een beetje door, want spelletjes zijn niet de basis van mijn wezen, al hoe leuk ik gamen ook vind. :)

Je kwam zelf met het woord "elementair" dus was het to the point om daarop door te gaan.
Verder zei ik dat erover gediscussieerd kon worden waaronder spelletjes vallen.
Spelen op zich zal iets als een elementaire behoefte zijn die in de mens zit, denk ik.
Maar als we de basis die in orde moet zijn in de gaten houden gaan we geen oneerlijke dingen doen om het spellen spelen een plek te geven.
Dat is simpel en rechtlijnig en... ook juist! Of niet soms?

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: oktober 08, 2011, 03:33:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 oktober 2011 om 11:09:
[...]

Kortom, ik steel van de rijken en geef aan de armen en als jij meent dat dit onchristelijk is wordt het tijd om je Bijbel weer eens af te stoffen vriendelijke vriend, want u dwaalt zeer en kent de geschriften niet!
Waar leert de bijbel dat stelen geoorloofd en gerechtvaardigd is als het gaat om het helpen van de behoeftige? Als dat zo is, dan heb ik denk ik ook een geschrift uit de bijbel over t hoofd gezien ...

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: oktober 08, 2011, 05:33:41 pm »
Sowieso neig ik ernaar om het hypocriet te vinden om wél te zeggen dat je de geboden nastreeft maar per saldo gemakshalve delen daarin dan maar te laten voor wat het is.
Het niet afdragen van rechten is volgens mij gewoon een vorm van diefstal. Ondanks alles wat enkelen hier roepen: ze betalen de maker gewoon niet voor het product terwijl hij er wel een prijs voor vraagt.
Als ik dat bij de plaatselijke bakker zou doen dan had ik toch werkelijk een probleem.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: oktober 09, 2011, 10:58:30 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2011 om 13:57:
[...]

Waar zeg ik dat ik jouw leven onwaardig acht?
Dit soort inlegkunde slaat nergens op  :X
Dan moet je niet met dergelijke ongepaste vergelijkingen komen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:00:02 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 oktober 2011 om 17:33:
Sowieso neig ik ernaar om het hypocriet te vinden om wél te zeggen dat je de geboden nastreeft maar per saldo gemakshalve delen daarin dan maar te laten voor wat het is.
Het niet afdragen van rechten is volgens mij gewoon een vorm van diefstal. Ondanks alles wat enkelen hier roepen: ze betalen de maker gewoon niet voor het product terwijl hij er wel een prijs voor vraagt.
Als ik dat bij de plaatselijke bakker zou doen dan had ik toch werkelijk een probleem.
Ik vind het echt een kromme vergelijking, want de bakker verdient geen miljarden en bovendien kun je ook nog steeds geen brood downloaden. :(

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: oktober 09, 2011, 12:23:35 pm »
@ Peibe:
Ik stelde de volgende vraag:

quote:

[...]

Dat was naar aanleiding van:

quote:

Als je dat nu even in ogenschouw wilt nemen dan besef je dat ik niets persoonlijks en / of negatiefs over je heb geschreven

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: oktober 09, 2011, 01:01:46 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 oktober 2011 om 11:00:
[...]

Ik vind het echt een kromme vergelijking, want de bakker verdient geen miljarden en bovendien kun je ook nog steeds geen brood downloaden. :(

De vergelijking is juist niet krom omdat je het niet in je hoofd zou krijgen om zomaar een brood mee te nemen zonder te betalen en dat mensen dat wel doen als het om software in welke vorm dan ook gaat.
(Kennelijk heeft de mens een mechanisme wat dan aan gaat....)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: oktober 09, 2011, 02:15:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 oktober 2011 om 13:01:
[...]

De vergelijking is juist niet krom omdat je het niet in je hoofd zou krijgen om zomaar een brood mee te nemen zonder te betalen en dat mensen dat wel doen als het om software in welke vorm dan ook gaat.
(Kennelijk heeft de mens een mechanisme wat dan aan gaat....)

Wellicht is er een groot verschil in de manier waarop gestolen wordt:

Bij de bakker:
- kans om betrapt te worden vrij groot
- prijs is relatief laag
- persoonlijk contact, kan je de bakker de volgende keer nog in de ogen kijken als je volgend brood komt halen?
- het gevoel dat je een hardwerkend iemand toekort doet
- Als je zijn zaak niet meer in mag omdat je betrapt bent is de volgende bakker om je brood te halen wellicht verder van huis af.

Illegaal op internet:
- kans op betrappen of sancties is nihil
- aankoop prijs kan relatief hoog zijn
- geen persoonlijk contact met producer, waardoor je deze nooit onder ogen hoeft te komen en niet snel het gevoel hebt iemand persoonlijk tekort te doen
- het meeste kan simpelweg makkelijk vanuit je computertje thuis

Des al niet te min blijft het simpelweg stelen!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: oktober 09, 2011, 02:19:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 oktober 2011 om 12:23:
@ Peibe:
Ik stelde de volgende vraag:

quote:

[...]

Dat was naar aanleiding van:

quote:

Als je dat nu even in ogenschouw wilt nemen dan besef je dat ik niets persoonlijks en / of negatiefs over je heb geschreven.
@ Piebe

Riemer bedoelt natuurlijk gewoon: Is het dan onethisch als iemand Gods wetten op zijn leven betrekt?

Ik heb het net even met andere woorden gezegd om het woordje "je" te vermijden, maar feitelijk bedoelt Riemer het ook gewoon zo. En het is dus niet bedoeld als een insinuerende opmerking naar jou toe.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 09, 2011, 03:55:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 09 oktober 2011 om 14:19:
[...]

@ Piebe

Riemer bedoelt natuurlijk gewoon: Is het dan onethisch als iemand Gods wetten op zijn leven betrekt?

Ik heb het net even met andere woorden gezegd om het woordje "je" te vermijden, maar feitelijk bedoelt Riemer het ook gewoon zo. En het is dus niet bedoeld als een insinuerende opmerking naar jou toe.
Ik schreef echter het algemen "je" en niet het persoonlijke  "jouw". Dat Piebe dat verschil niet wil zien is zijn probleem waardoor hij inlegkunde pleegt in wat ik schrijf.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 09, 2011, 03:56:05 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 09 oktober 2011 om 14:15:
[...]

Wellicht is er een groot verschil in de manier waarop gestolen wordt:

Bij de bakker:
- kans om betrapt te worden vrij groot
- prijs is relatief laag
- persoonlijk contact, kan je de bakker de volgende keer nog in de ogen kijken als je volgend brood komt halen?
- het gevoel dat je een hardwerkend iemand toekort doet
- Als je zijn zaak niet meer in mag omdat je betrapt bent is de volgende bakker om je brood te halen wellicht verder van huis af.

Illegaal op internet:
- kans op betrappen of sancties is nihil
- aankoop prijs kan relatief hoog zijn
- geen persoonlijk contact met producer, waardoor je deze nooit onder ogen hoeft te komen en niet snel het gevoel hebt iemand persoonlijk tekort te doen
- het meeste kan simpelweg makkelijk vanuit je computertje thuis

Des al niet te min blijft het simpelweg stelen!
Inderdaad.

Chaim

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 09, 2011, 05:28:10 pm »
Riemer Lap & Penguin1978,
Misschien is er iets fundamentelers aan de hand: perspectief. Natuurlijk, de wet is helder 'stelen mag niet.' Maar is helder WAT stelen is?
Simpel gezegd: als mijn gezin kansarm zou zijn en ik mijn kind een groot plezier kon doen door een spelletje te downloaden, dan zou ik het doen. Ik zou bedelen en desnoods 'stelen.'

De context is relevant. En de maatschappelijke kwestie kan niet terzijde worden geschoven: maakt diefstal niet reeds deel uit van een rechtssysteem dat de kloof tussen arm en rijk zo laat groeien? Is Piebe's Robin Hood actie diefstal of compensatie voor diefstal?
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2011, 05:41:13 pm door Chaim »
Agnost

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: oktober 09, 2011, 05:57:40 pm »

quote:

Chaim schreef op 09 oktober 2011 om 17:28:
Riemer Lap & Penguin1978,
Misschien is er iets fundamentelers aan de hand: perspectief. Natuurlijk, de wet is helder 'stelen mag niet.' Maar is helder WAT stelen is?
Simpel gezegd: als mijn gezin kansarm zou zijn en ik mijn kind een groot plezier kon doen door een spelletje te downloaden, dan zou ik het doen. Ik zou bedelen en desnoods stelen.

De context is relevant. Ook de maatschappelijke kwestie kan niet terzijde worden geschoven: maakt diefstal niet reeds deel uit van een rechtssysteem dat de kloof tussen arm en rijk zo laat groeien? Is Piebe's Robin Hood actie diefstal of compensatie voor diefstal?

De definitie van stelen lijkt mij simpel: Jezelf toeeigenen waar je niet rechtmatig de bezitter van bent. Kansarm zijn is ook een onrecht ... echter in het geval van games ... voor 1 euro in de aanbiedingsbak heb je verouderde games en het is niet illegaal om 2e hands games aan te schaffen. Daarnaast zijn er online geheel gratis spelletjes te spelen, waarvoor niet betaald hoeft te worden. Alternatieven genoeg lijkt me ... en wellicht zijn er goede mensen in je omgeving te vinden die best af en toe voor iets leuks voor de kinderen willen betalen.

Bedelen kan wellicht irritant zijn voor degenen bij wie gebedeld wordt, maar is geen stelen en dus toegestaan.

Aan de maatschappelijke kant van het verhaal vind ik wel dat de samenleving er alles aan moet doen om te zorgen dat de kansarmen niet hoeven te stelen ... regelmatig help ik WAJONGERS en bijstandsgerechtigen met het aanvragen van bijv. langdurigheidstoeslag, waardoor diverse mensen in mijn omgeving een extra krijgen van de gemeente van 600,- euro eenmalig per jaar, daarvoor vraag ik nooit een vergoeding voor mijn arbeid daarin. Voor mijn schoonmoeder in de bijstand betaal ik maandelijks een goedkoop (14,50) sim only abbonnement met veel belminuten (550). En zo zijn er nog meerdere dingen.

Vanuit christelijk perspectief Robin Hood is geen geinspireerd bijbelboek, hoewel het romantisch is en tot de verbeelding spreekt is het principe "stelen van de rijke, om te geven aan de arme" een zelfrechtvaardiging voor het doen van dingen die niet geoorloofd zijn, desondanks dat het doel ermee gediend wordt zeer nobel is. Daarbij getuigt het van het niet geloven dat God in behoeften kan voorzien ... in mijn persoonlijke situatie na een lange tijd van werkloosheid en buitengewoon veel kosten, hield ik net mijn hoofd boven water voor mij, mijn vrouw en het gezin. Op bijzondere wijze kwam ik weer aan de slag met een vrij hoog uurloon, net in die periode was het geld op om huur te betalen en kreeg ik brieven waarin incassobureau voornemens was om bepaalde rekeningen van mij naar de deurwaarder te sturen. Meer dan de helft van mijn inkomen gaat maandelijks naar het aflossen van schulden, maar op een of andere manier als het er echt op aan komt is er net genoeg om door te gaan!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: oktober 09, 2011, 06:54:06 pm »
Aanvulling op Penguin: het onrechtmatig gebruik van software is nou niet bepaald het gebruik van iets wat je nodig hebt om te overleven, het is geen levensbehoefte om een spel te kunnen spelen: je gaat er niet dood aan als je het niet hebt.
Het illegaal tot je nemen van dergelijke zaken is daarom voor mij pure diefstal gericht op eigen genot.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: oktober 10, 2011, 03:55:18 pm »
Tja, jullie zeggen dat ik niet mag stelen, maar stelen jullie zelf niet? ;)
Het volgende schreef Paulus aan de joden te Rome, misschien iets om even bij stil te staan alvorens we beginnen te wijzen naar een ander.

19 En gij betrouwt uzelf te zijn een leidsman der blinden, een licht van hen, die in duisternis zijn;
20 Een onderrichter der onwijzen, en een leermeester der onwetenden, hebbende de gedaante der kennis en der waarheid in de wet.
21 Die dan een ander leert, leert gij uzelf niet? Die predikt, dat men niet stelen zal, steelt gij?
22 Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige?
23 Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: oktober 10, 2011, 04:23:58 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 oktober 2011 om 15:55:

Dat JIJ steelt, dat zijn niet mijn woorden.
En nee: ik neem niet wat van een ander is zonder daar de afgesproken prijs voor te betalen.
Op alle pc's en laptops legale software en mijn kinderen weten dat we illegale dingen niet willen aantreffen op hun computers / mobieltjes / andere digidingen.
Dat heet principieel zijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2011, 04:24:25 pm door Riemer Lap »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: oktober 10, 2011, 10:12:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 10 oktober 2011 om 15:55:
Het volgende schreef Paulus aan de joden te Rome, misschien iets om even bij stil te staan alvorens we beginnen te wijzen naar een ander.

19 En gij betrouwt uzelf te zijn een leidsman der blinden, een licht van hen, die in duisternis zijn;
20 Een onderrichter der onwijzen, en een leermeester der onwetenden, hebbende de gedaante der kennis en der waarheid in de wet.
21 Die dan een ander leert, leert gij uzelf niet? Die predikt, dat men niet stelen zal, steelt gij?
22 Die zegt, dat men geen overspel doen zal, doet gij overspel? Die van de afgoden een gruwel hebt, berooft gij het heilige?
23 Die op de wet roemt, onteert gij God door de overtreding der wet?

Voor zover ik weet heb ik niemand aangewezen ... ik stel slechts dat het onrechtmatig toeeigenen van wat dan ook stelen is. Als iemand zich daardoor aangewezen mocht voelen heeft dat wellicht meer te maken met het geweten van de persoon die zich aangewezen voelt ...

Daarnaast erken ik ook vergeving voor een ieder die in welke zonde dan ook valt en daar oprecht spijt van heeft en voornemens is te breken met de betreffende zonde ... en wat stelen betreft, daarin heb ik in het verleden op kleine schaal schuldig aan gemaakt ... daarvan erken ik direct dat ik daarin fout ben geweest, maar daarom ga ik het onrechtmatig toeeigenen van andermans eigendom niet verdedigen.

Maar wat zou ik moeten leren van de bijbeltekst die jij aandraagt?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: oktober 11, 2011, 02:57:39 pm »
Tja, ik vind dat jullie mij wel degelijk uitmaken voor dief en daar moet je dan ook voor staan. En als ik volgens een ander zijn wet een dief ben vraag ik jou die andermans wet op mij toepast: steel jij?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: oktober 11, 2011, 03:06:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 11 oktober 2011 om 14:57:
Tja, ik vind dat jullie mij wel degelijk uitmaken voor dief en daar moet je dan ook voor staan. En als ik volgens een ander zijn wet een dief ben vraag ik jou die andermans wet op mij toepast: steel jij?

Even een verduidelijkingsvraag.
Ben jij van mening dat de nederlandse wet niet van toepassing is van jou?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: oktober 11, 2011, 03:16:57 pm »
Nee want ik ben een fries, hier mag het. :P
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2011, 03:17:15 pm door Piebe »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 11, 2011, 03:45:38 pm »
Nu nog een gewoon antwoord en niet om de hete brij heen dansen?

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 11, 2011, 05:08:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 oktober 2011 om 11:09:
[...]

In deze posting zeg jij zelf en niet ik of wie dan ook dat je steelt ... ik stel slechts dat het onrechtmatig toeeigenen van iets dat je niet rechtmatig toekomt onder mijn definitie van stelen valt zonder daarbij wie dan ook aan te wijzen als "dief". Wil je onderbouwd discusieren of voel je je lekkerder in een slachtofferrol?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 12, 2011, 12:27:13 am »
Ik herhaal in de richting van Piebe deze nog maar even:

quote:

Riemer Lap schreef op 11 oktober 2011 om 15:45:
Nu nog een gewoon antwoord en niet om de hete brij heen dansen?