Hoi Riemer,
quote:
Riemer Lap schreef op 03 februari 2011 om 23:32:Dat [regels 'tegen' mensen gebruikt worden, om mensen op hun plek te zetten en om niet meer zelf te hoeven nadenken over wat prettig voelt en goed werkt, over wat God van ons wil] speelt hier niet dus aanpassing is niet nodig
Helemaal mee eens.
quote:
Sorry maar dat is gewoon onzinnig. Een open gesprek moet mogelijk zijn ook over de pijnpunten en de verschillen.
Dat moet inderdaad mogelijk zijn.
Ga gerust je gang.
Ik zal proberen de balans te bewaren; zo zit ik nu eenmaal in elkaar.
quote:
Ik heb bv groot respect voor mensen die genuanceerd TEGEN iets in een post van een ander durven te zijn.
Ik ook.
Ik heb je ook nog niet zien klagen dat ik te
weinig TEGEN dingen durf te zijn die ik hier aantref.

Ben ik te ongenuanceerd 'tegen' terwijl ik zelf meen helemaal nergens 'tegen' te zijn en slechts mijn eigen standpunten/handelwijzen te verklaren??
(Ok, ok, én anderen aan het denken te willen zetten.

)
quote:
Het gaat niet om feedback op een forum.
Nee, om dialoog en communicatie en als je hier komt om wat te leren (en waarvoor is leven anders bedoeld dan om te leren?) dan zijn de leereffecten
quote:
• inzicht in ons eigen gedrag en in dat van anderen.
• bekrachtiging, doordat het gedrag beloont (aanmoedigt) of afstraft (corrigeert).
Voor zover mensen hier komen om zich te vermaken en/of om bezig te zijn met ideeën in plaats van met de mensen daarachter, hebben de gesprekken hier niet dat effect, maar dan is er m.i. ook geen sprake van echte dialoog en communicatie.
Bewust omgaan met de feedback die we elkaar hier (bedoeld of onbedoeld) geven kan helpen om (ook) de bedoeling van dit forum beter te realiseren.
Jouw handleiding voor feedback lijkt me een heel bruikbaar hulpmiddel voor wie daar bewust mee bezig wil zijn.
Dat kunnen we natuurlijk niet verwachten van veel deelnemers aan een forum als dit, maar dat hoeft ook niet.
Je hoeft niet professioneel bezig te zijn met gesprektechnieken om wel steeds beter te worden in intermenselijk contact.
quote:
Voor juiste feedback ontbreken hier een aantal zaken zoals feitelijk contact op fysiek niveau bijvoorbeeld.
Gebrek aan fysiek contact beperkt de mogelijkheden, maar maakt dialoog, communicatie en wederzijds leren en beïnvloeden niet onmogelijk.
Oefening en je bewust worden van de mogelijkheden baren kunst.
quote:
Die groet kan ik niets mee met je eigen uitleg. Ik ben je vriend immers niet
Dat is ook slechts
mijn wens: ik wil me als
jouw vriend gedragen.
quote:
en ook je quakervriend niet.
Beschouw je je niet als "Vriend van Jesus" in de zin van Joh. 15:15?
Hoeft niet hoor; het is
mijn ondertekening en niet de jouwe.
quote:
Zoals VanDale leert: [vriend =] persoon waarmee men door gevoelens van genegenheid is verbonden.
Ik heb geen genegenheid voor personen op dit forum
Ik wel.
Met v&Vriendengroet,
Wim