Auteur Topic: Opwekking-vraag  (gelezen 20048 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #50 Gepost op: maart 29, 2011, 12:07:11 am »

quote:

Pink schreef op 28 maart 2011 om 21:19:
Hierbij een tekst: Opwekking 112
'k Ben zo gelukkig
hoe word jij gelukkig?
'k ben zo gelukkig
vertel mij toch waarom
'k ben zo gelukkig hoe word jij gelukkig
ik wil het ook graag zijn
het is een wonder
wat is dat wonder?
is dat wonder dat gebeurd is ook voor mij?
Jezus stierf en redde mij
gaf zijn bloed en kocht mij vrij
dus kan ik gelukkig zijn...

Is dit diepgang of niet? Wat is dit? OK?
Mag een kind dit zingen? Is het geoorloofd voor een volwassene om dit te zingen?

Graag reactie..

Ik geef alvast een schot voor de boeg: ik kan er geheel achter staan!
Mogelijk dat je eerst in wilt gaan op mijn reactie op je eerdere opmerking?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #51 Gepost op: maart 29, 2011, 12:09:19 am »
Mogelijk ook dat we eerst na kunnen denken wat "worden als een kind" betekent in plaats van steeds maar roepen dat dingen moeten kunnen omdat Jezus zegt dat we moeten worden als een kind.
Worden als een kind zegt niet dat je alles kinderlijk eenvoudig moet maken maar geeft imho dat je leert leven van de geef.
Een kind is namelijk totaal afhankelijk. Dát is worden als een kind.
Kinderachtige teksten van Opwekking, LvdK en andere bundels hebben daar niets mee van doen :(

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #52 Gepost op: maart 29, 2011, 12:16:22 am »

quote:

small brother schreef op 28 maart 2011 om 22:19:
Zeggen dat de Geest je de vrijheid geeft om te doen wat goed is in eigen ogen, is je tanden willen zetten in iets waarvoor je nog geen tanden hebt gegegroeid gekregen. Met verslikkingsgevaar.
_O_

quote:

De Geest zoekt God, en de Geest volgt het Woord. Alles wat niet God zoekt en het Woord niet volgt is niet uit God, en is niet in de Geest. De Geest inspireert ook beperkte mensen, en beperkte mensen brengen dus beperkte produkten. Maar om dan te zeggen dat de produkten brengen wat God vraagt is compleet de wereld op de kop zetten. Zou jij het spreken in tongen willen duiden als een Geestelijke vrucht tot bouwing van anderen?? Nee, de les die je krijgt van Paulus is dat de Geest in vrijheid spreekt, maar dat het verstand (ook onderworpen aan de Geest) de Geest corrigeert. Heel eenvoudig en niets nieuws aan.
En dan komen eigenwijze kinderen en die zeggen dat er geen uitleg en geen correctie nodig is, want de Vader houdt van de Geestelijke werken.
Oh, ja; en dat is dan gelijk ook goed om heel de gemeente te bouwen... In al mjn beperkingen kan ik dit alleen maar als prietpraat zien. Het is gewoon jammer dat alleen ik mijzelf hier lijk te begrijpen :-(  
Ik zou zeggen: bingo, 100 punten op een schaal van 10.

quote:

Als er iemand is van wie je mag aannemen dat kennis doet groeien tot God en de Geest doet opbloeien, dan is dat Paulus. Je mag alleen verwachten dat je geestelijke werken voortbrengt als je God zoekt en de Geest zoekt - waar die is te vinden. De meest waardevolle en mooie en gevoelige belevingen en krachten verliezen geheel hun waarde als zij niet bouwen op God. Dan is het gerechtvaardigd te betwijfelen of je leiding wel uit God is. Maar nog waarschijnlijker is dat waar de kennis afneemt er een wirwar ontstaat van home-made gelovigen die uitgaan van de dwaling dat het volstaat om begeestigd te zijn. Alfa-christenen. Zij moeten ervoor waken dat de satan hun geest niet steelt van God, en de heilige geest als een tool van liefde verkoopt tot verleiding van God's kinderen. Verleiding omdat God geen vrije geesten brengt, maar een Geest die uit Christus is, en zonder het Woord is als zaad gezaaid in doornige struiken. Het kan wortel schieten, maar het komt om als niet God de ruimte schept om te groeien. Die vindt je niet in de Geest (je hart) maar in God's Woord.
Niet voor niets zegt de Bijbel dat het geloof uit het HOREN is.

quote:

Inderdaad, eer Hem zoals je Geest het je ingeeft. Maar doe dat wel met de kennis van God's Woord. Vele malen bouwden mensen hun eigen hoogten en het was echt hun hartelijke geest die het hun ingaf. Maar de Geest van God is in de eerste plaats gehoorzaam aan God en volgzaam tot Christus. Denk niet dat de mooie dingen van het geloof uit het evangelie gehaald kunnen worden, als losse krenten uit een pap die we verder mogen laten staan. Laat je de weg wijzen. Niet door mij maar door de Geest die je reeds hebt. Want de Geest van God is één met God. Wil je gekend worden door God dan moet je beginnen met Hem te zoeken en Hem beter te gaan kennen,
Ik zou hierbij dan wel aantekenen: onderzoekt of het van God komt. In vele sekten roept men dat zaken van de geest komen maar bij toetsing blijken ze van duistere zijde te zijn.
Gods Woord is volgens mij heel erg helder over wat van Hem komt.

quote:

Nee, ik begrijp je niet. Je wilt dichtbij zijn, maar de afstand verkleinen wil je niet. Want je bent er al. We zijn gewoon weer terug bij reeds 'gearriveerd zijn', heb ik het idee. Doe moeite en strijd de goede strijd; zou ik zeggen, maar wie ben ik, op een plek waar alleen ik mijzelf begrijp en een volzin niet gewaardeerd wordt... Sorry, maar ik zing ook liever een goed geestelijk lied dan zo'n gesprek te voeren.. Maar het moment van Feestvieren zal zeker nog aanbreken, maar hier en nu is het toch even vooral ora et labora.

In evangelische kring zegt "bidt en werkt" weinig vrees ik.
Vandaar ook de "wildgroei" aan sprekers, voorgangers, leiders, allen met een "eigen" roeping en vaak ook nog zonder enige achtergrond. Er is geen controle op waar het vandaan komt. Orthodoxen zitten wel eens teveel in de controle maar dat terzijde :)

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #53 Gepost op: maart 29, 2011, 07:42:02 am »

quote:

yvon777 schreef op 28 maart 2011 om 16:08:
[...]

(ook geen arbeiders om de oogst binnen te halen? (Matt 9/Luc 10)

Zeker maar ik wou hiermee even het accent aangeven
 :-)

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #54 Gepost op: maart 29, 2011, 07:46:22 am »

quote:

Pink schreef op 28 maart 2011 om 21:11:
Amen.

(iemand die zich zeer gekwetst voelt als gezegd wordt hij niet achter naar schatting 75% van de opwekkingsnummers kan staan: immers daarmee geeft hij aan dat ik niet met een rein geweten deze liederen kan zingen).

Wat ik me afvraag is wel waarom de vrijgemaakten zich bezig houden met de vraag over het al of niet zingen van opwekkingsliederen. Ook de eigen liederen voldoen naar mijn idee prima. Je kunt zelfs een eredienst houden zonder vooraf geschreven liederen en ' een nieuw lied voor de Here zingen' zoals David deed.

De vraag komt voort uit een probleem dat op een heel ander terrein ligt, en daar kan men zich dan beter mee bezig houden.

Trouwens, de teksten van SB kan ik ook niet goed volgen....ik dacht dat een café niet geschikt was voor lange volzinnen...

Waar baseer jij die conclusie op (in je eerste alinea ?)
Je laatste opmerking zie ik nergens gedefinieerd staan in de faq.

Open mijn ogen zou ik zeggen en ik leer graag als het gaat om een ander terrein ?!

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #55 Gepost op: maart 29, 2011, 07:53:32 am »

quote:

yvon777 schreef op 28 maart 2011 om 20:36:
[...]

En dat kan wel eens maken dat ik simpelweg wil zingen, Ik wil heel dicht bij U zijn, als een kind bij de Vader op schoot, dat is de plek waar ik hoor. Een verlangen om gewoon aan Zijn hart te zijn, zoals de discipel dichtbij Hem wou zijn in Joh 21:20, begrijp je?

Psalm 23

De goedheid en uw liefde, Heer, volgen mij altijd.
En ik mag heel dicht bij U zijn tot in eeuwigheid

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #56 Gepost op: maart 29, 2011, 08:50:18 am »

quote:

rtfm08 schreef op 29 maart 2011 om 07:53:
Psalm 23
De goedheid en uw liefde, Heer, volgen mij altijd.
En ik mag heel dicht bij U zijn tot in eeuwigheid

Dat bedoel ik (L) ik mag het en heb het verlangen om dichtbij Hem te zijn.
In welke bewoording dit dan ook gezegd mag worden
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #57 Gepost op: maart 29, 2011, 10:01:57 am »

quote:

small brother schreef op 28 maart 2011 om 22:19:
Zeggen dat de Geest je de vrijheid geeft om te doen wat goed is in eigen ogen, is je tanden willen zetten in iets waarvoor je nog geen tanden hebt gegroeid gekregen.
Waar zeg ik dat de Geest mij vrijheid geeft om goed te doen in eigen ogen?
Dat is precies de reden dat we eerst moeten sterven voordat Gods Geest in ons komt wonen. (zie topic bekering) Anders kan hij toch nooit de leiding hebben in ons leven..

quote:

small brother schreef op 28 maart 2011 om 22:19:Jawel goede werken zijn verplicht. En jawel als kind van de koning heb je je koninklijk te gedragen. En jawel God is zuiver. Maar, nee; jij bent dat niet. En ik ook niet.

Wanneer wij zijn gestorven en Hij in ons leeft, worden wij geheilig door Zijn Geest (waardoor we kunnen voldoen aan Zijn wil:
Wees heilig, want ik ben heilig.
Hij zegt: we kunnen heilig zijn, omdat Hij heilig is.. hoe zou dat kunnen? :)
Enkel en alleen door wanneer Hij woning in ons maakt

En Zijn Geest leert ons Gods wil en weg kennen. Daardoor werk je vanuit een zuivere Geest, en weet ik dat niet ik werk maar Hij in mij. Maar als je op jezelf gericht bent en probeert goed te doen voor God, dan weet je inderdaad dat je vanuit jezelf niet zuiver bent en dus niet kan tippen aan wat God van je vraagt, hoe goed je je best ook doet.

quote:

small brother schreef op 28 maart 2011 om 22:19:Inderdaad, eer Hem zoals je Geest het je ingeeft. Maar doe dat wel met de kennis van God's Woord
Zou Gods geest tegen zijn eigen woord in gaan?
Daarnaast: Kennis van Gods woord krijgen we alleen maar door de Geest.

quote:

Je wilt dichtbij zijn, maar de afstand verkleinen wil je niet.
Welke afstand?.. Wat wil ik niet.. ik begrijp je probleem eerlijk gezegd niet

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #58 Gepost op: maart 29, 2011, 10:17:51 am »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 10:01:
(...)
(...)
nee, dus als er iets wringt, zou het wel eens kunnen zijn dat het niet Gods Geest was. Niet elke ingeving komt van boven.

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #59 Gepost op: maart 29, 2011, 10:24:19 am »

quote:

Nunc schreef op 29 maart 2011 om 10:17:
[...]
nee, dus als er iets wringt, zou het wel eens kunnen zijn dat het niet Gods Geest was. Niet elke ingeving komt van boven.
Zijn schapen kennen Zijn stem toch..(Joh 10:14)

Nunc

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #60 Gepost op: maart 29, 2011, 10:32:05 am »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 10:24:
[...]

Zijn schapen kennen Zijn stem toch..(Joh 10:14)

uiteraard. Maar aan de andere kant waarschuwt Jezus de gelovigen ernstig voor valse profeten en dwaalleraars, en Paulus wijst erop dat de duivel zich kan voordoen als een lichtende engel. Als die altijd duidelijk herkenbaar "niet-Jezus" waren, dan was die waarschuwing wat overbodig. Niet voor niets roept Johannes op om de geesten te toetsen, om te kijken of iets wel echt van de  Heilige Geest komt, of van een heel andere geest. Dus ik vrees dat je met een verwijzing naar Joh.10:14 iets te kort door de bocht gaat, en een dozijn waarschuwingen van Jezus en Zijn apostelen over het hoofd ziet.

ik denk dat het voldoende is om in deze wereld rond te kijken en te zien dat talloze sekten met compleet tegenovergestelde ideeën allemaal claimen dat ze ingevingen van de Geest hadden. En allemaal kunnen ze zich op Joh.10:14 beroepen: "wij herkennen onze Herder toch wel?". Helaas is de wereld niet altijd zo eenvoudig  ;(
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2011, 10:33:46 am door Nunc »

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #61 Gepost op: maart 29, 2011, 11:16:03 am »
We kennen de vruchten van de Geest (Gal 5)
Als we Zijn stem niet herkennen zijn we als schapen zonder Herder?

Door Hem leer ik Zijn woord begrijpen, door Hem heb ik leven mogen ontvangen.
Dat het in de wereld niet altijd zo eenvoudig is, is logisch, want het gaat totaal in tegen ons leven (vlees). Dat is de reden van ons mogen/moeten sterven met Christus, willen we leven door Zijn Geest.
Maar het is en blijft een enge poort, hoe dan ook, maar het brengt Echt Leven. (L)
Maar we dwalen af van het onderwerp mbt liederen zingen : $

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #62 Gepost op: maart 29, 2011, 12:08:17 pm »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 11:16:
Je moet dus eerst goed weten hoe die stem klinkt. Die stem ontdek je in het Woord van God en dus weer niet in een scala aan menselijke liederen zeg maar.
Er is hier al gewezen op de verantwoordelijkheid om te toetsen immers.

Nunc

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #63 Gepost op: maart 29, 2011, 12:22:24 pm »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 11:16:
(...)
tja, daarvoor moet je toch echt bij Hem zijn. Hij heeft gewaarschuwd tegen dwaalleraren die de gelovigen in verwarring kunnen brengen, en Hij heeft z'n apostelen dergelijke waarschuwingen laten geven. Kennelijk betekent kritisch luisteren en onderzoeken waar een geest/ingeving vandaan komt, bij Jezus niet dat je Zijn stem niet herkent. Hij zegt immers beide: zowel het herkennen, als de waarschuwing en de opdracht om geesten te onderzoeken.

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #64 Gepost op: maart 29, 2011, 01:26:14 pm »

quote:

Je moet dus eerst goed weten hoe die stem klinkt. Die stem ontdek je in het Woord van God
Zijn Geest mogen we ontvangen (zie hand 2:38). Ze is niet te ontdekken uit woorden.
Anders zou Nicodemus het wel begrepen hebben, en zouden de farizeers Jezus' woorden ook begrijpen, maar het bleef voor hen verborgen.
Ik heb 23 jaar lang Bijbel gelezen en gelezen, maar alles begon pas op zn plaats te vallen toen ik Gods Geest heb mogen ontvangen. En dat maakt je blij als een kind en rijker dan je ooit hier op aarde zou kunnen zijn, echt.
Maar goed, een ieder weet zelf wel of hij/zij Gods stem verstaat (Gods Geest).
Niets is daaraan gelijk (L)

Maar dit topic gaat over liederen zingen voor Hem, en wat wel en niet 'toegestaan' is ;) Laten we daar het topic bij houden, en anders een nieuwe topic openen

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #65 Gepost op: maart 29, 2011, 02:43:17 pm »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 13:26:
[...]
 Zijn Geest mogen we ontvangen (zie hand 2:38). Ze is niet te ontdekken uit woorden.
Even uit de losse pols:Marcus 7:14 bewijst al dat je mank gaat.

quote:

Ik heb 23 jaar lang Bijbel gelezen en gelezen, maar alles begon pas op zn plaats te vallen toen ik Gods Geest heb mogen ontvangen. En dat maakt je blij als een kind en rijker dan je ooit hier op aarde zou kunnen zijn, echt.
Maar goed, een ieder weet zelf wel of hij/zij Gods stem verstaat (Gods Geest).
Niets is daaraan gelijk (L)
Dat weet een ieder dus niet want Jezus zélf waarschuwt ons daartegen:
Matth. 15 en 24 gaan daar over. Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden.

quote:

Maar dit topic gaat over liederen zingen voor Hem, en wat wel en niet 'toegestaan' is ;) Laten we daar het topic bij houden, en anders een nieuwe topic openen
Het heeft anders wel heel veel met die liederen te maken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #66 Gepost op: maart 29, 2011, 03:32:33 pm »
Hoewel David een hele liturgiecommissie tot zijn beschikking had die liederen componeerde (Asaf ea), staan er genoeg voorbeelden van liederen in de bijbel die gewoon opborrelen (Maria, Mozes, Deborah en Barak, Zacharias) en een plaats krijgen.
Neem daarbij die tekst waarin Paulus zegt dat ieder iets mag inbrengen in een eredienst (psalm, lied, gebed), en ik zie geen reden om liederen die goedgekeurd zijn door een kerkenraad niet te zingen.
Van mij hoeven liederen echt niet het hele evangelie te behandelen. Sowieso is dat geen praktijk in de GKv: het in fragmenten knippen van psalmen is een verkrachting van de boodschap van David.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

yvon777

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #67 Gepost op: maart 29, 2011, 05:59:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 maart 2011 om 14:43: Even uit de losse pols:Marcus 7:14 bewijst al dat je mank gaat.
Even voor de duidelijkheid Mar 7:11-16 geplakt:
Indien een mens tot zijn vader of moeder zegt: Het is korban, dat is, offergave, al wat gij van mij hadt kunnen trekken, dan laat gij hem niet toe ook nog maar iets voor zijn vader of moeder te doen. En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele.
En toen Hij de schare wederom tot Zich geroepen had, zeide Hij tot hen: Hoort allen naar Mij en verstaat wèl: Niets, dat van buiten de mens in hem komt, kan hem onrein maken, maar hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat is het, wat hem onrein maakt.

Moet ik hieruit opmaken dat het niet klopt dat we de Geest ontvangen?...

Misschien wat stukjes wat het misschien wat duidelijker maakt:

quote:

Handelingen 8:  Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest
Hand 10: Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen
Gal 3: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof?

Is een kleine greep wat ons laat zien dat het belofte is van God aan ons wanneer wij bekeren/leven los laten in Zijn hand. Het is zijn belofte, zijn kado aan hen die hun leven verliezen in Hem. Zo simpel is het..
En het is het beste wat we mogen ontvangen hier op aarde, want we ontvangen een vrede die de wereld niet kent (L)

quote:

Want er zullen valse messiassen en valse profeten komen, die indrukwekkende tekenen en wonderen zullen verrichten om ook Gods uitverkorenen zo mogelijk te misleiden.
Ik denk dat dat ook de reden is waarom de vruchten van de Geest zo duidelijk beschreven staan in de Bijbel. Herken je die dan weet je (naast het herkennen door Gods Geest) wat wel en niet uit God is.

quote:

Het heeft anders wel heel veel met die liederen te maken.
Dan zijn we in elk geval ontopic :)

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #68 Gepost op: maart 30, 2011, 11:38:53 am »

quote:

elle schreef op 29 maart 2011 om 15:32:
het in fragmenten knippen van psalmen is een verkrachting van de boodschap van David.
Mocht dat op mijn reactie slaan,dan heeft het niks met knippen te maken maar met het aanhalen van de zin die in het topic meedere keren genoemd wordt,waarbij je niet naar opwekking hoeft te gaan maar een psalm ook prima kan. :P

Nunc

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #69 Gepost op: maart 30, 2011, 05:10:35 pm »

quote:

elle schreef op 29 maart 2011 om 15:32:
(...) het in fragmenten knippen van psalmen is een verkrachting van de boodschap van David.
ja, en dat zou dan ook zo weinig mogelijk moeten gebeuren. Overigens is knippen beslist niet altijd 'verkrachten van de boodschap'. Psalm 119 bezingt in allerlei toonaarden en bewoordingen hetzelfde. Een klein stukje daaruit gaat over hetzelfde als het geheel. En in andere psalmen komen meerdere onderwerpen aan de orde. Als je er eentje uitlicht om te zingen, 'verkracht' je dat onderwerp niet (alleen laat je andere onderwerpen even weg).

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #70 Gepost op: maart 30, 2011, 05:41:09 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 30 maart 2011 om 11:38:
[...]

Mocht dat op mijn reactie slaan ...
Niet direct. ;) Het slaat op de praxis in veel GKv's die ik storend vind. (Heb in mijn huwelijksdienst alleen hele psalmen (en liederen) laten zingen; overigens in een (onofficiele) hertaalde versie die doorgaans korter uitviel. KR ging akkoord met liturgie.)
Ik zie mensen wel eens ageren tegen opwekking met het argument: ''t is zo eenzijdig en oppervlakkig', terwijl ze op zondag geen probleem hebben met uitgeklede en uitgeholde psalmverzen (mits met orgel begeleid). Dat vind ik nogal krom.

quote:

Nunc schreef op 30 maart 2011 om 17:10:
[...]

ja, en dat zou dan ook zo weinig mogelijk moeten gebeuren. Overigens is knippen beslist niet altijd 'verkrachten van de boodschap'. Psalm 119 bezingt in allerlei toonaarden en bewoordingen hetzelfde. Een klein stukje daaruit gaat over hetzelfde als het geheel. En in andere psalmen komen meerdere onderwerpen aan de orde. Als je er eentje uitlicht om te zingen, 'verkracht' je dat onderwerp niet (alleen laat je andere onderwerpen even weg).

Uiteraard geeft het praktische problemen om altijd psalmen in hun geheel te zingen. En er zijn natuurlijk psalmdelen die echt 'not done' zijn in onze cultuur. Maar een stelling als 'zing psalmen, dan zit je goed' is te kort door de bocht, imho.

Maar volgens mij zijn er niet veel psalmen met meer dan 1 thema, al worden met regelmaat 2 kanten belicht (ellende - verlossing, onrecht - vergelding). Maar 't zijn 2 kanten hetzelfde onderwerp. Alleen 1 helft bezingen is vergelijkbaar karig als hoe diverse opwekkingsliederen over 't evangelie spreken.

Verder hoeft een psalm of lied niet steeds het hele evangelie te verkondigen. Het zijn geen elementen in een dienst die los staan van elkaar (al lijkt dat soms zo). Soms zie je dat een predikant dat belicht door voor de preek de ene helft van een psalm te laten zingen, en na de preek de andere helft -het antwoord- ervan. Maar vaak wordt voor verschillende liederen gekozen. Ik zie dan geen overtuigende reden om psalmdelen per definitie boven liederen (bijv opwekking) te verkiezen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pink

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #71 Gepost op: april 03, 2011, 12:15:44 am »
Riemer, je bedoelde onderstaand?:

Hier breekt mijn klomp.
Psalm 117 geen diepgang?
Mijn zoon zou zeggen:"Kom onder die tegel vandaan".
Lees even mee zou ik zeggen.
Looft de ÉNE, alle vólken,
wilt hem róemen,
álle náties!
Want over ons is gewéldig
zijn vríendschap,
de trouw van de ENE is voor éeuwig!
Alléluía!
Nee hoor, geen diepgang maar lees je dan wel wat er staat?
Wat is er meer diepgang dan getuigen van de trouw van de Heer? Is dat niet de KERN van het evangelie????

quote:

Ik denk dat we niet te veel 'op de letter' moeten zijn, maar meer moeten kijken of een lied onwaarheden verkondigd.

Inderdaad: is een lied naar eer en geweten te zingen.
Een aantal opwekkingsliederen zijn dat volgens mij niet,, ik schat ongeveer 75% van de liederen heeft een gehalte qua inhoud waar ik niet achter sta (let wel: ik schat!).
Einde quote

1. Blijkbaar hebben wij een 'diepgaand' verschil in uitleg van het woord diepgang. Ik bedoel met diepgang dat het een tekst is die niet 'enkelvoudig' is maar 'meervoudig' : dus dat er meerdere thema's uit meestal verschillende plekken in de bijbel in een lied naar voren komen die met elkaar verbonden worden.
De diepgang die jij bedoelt ligt meer op het 'doordenk' nivo als ik het goed begrijp. Uiteraard (ik doelde trouwens op de bijbeltekst Psalm 117 en niet op de berijmde versie) kun je uit Ps 117 enorm veel halen maar de tekst is 'enkelvoudig'. Ik denk ook dat het per persoon erg verschilt of je diepgang hebt in een lied, gewoon op grond van wat hij of zij heeft meegemaakt bv.  Wat voor de één een opwekkingsliedje is zonder diepgang kan voor de ander een heel intiem en bewogen moment met God zijn.

Onderstaand liedje heeft bv voor mij behoorlijk diepgang :
'k stel mijn vertrouwen
op de Heer, mijn God.
want in Zijn hand
ligt heel mijn levenslot.
Hem heb ik lief,
Zijn vrede woont in mij.
'k zie naar Hem op en 'k weet:
Hij is mij steeds nabij

Misschien is het wel de melodie die eenvoudig is die ook meespeelt bij het gevoel of iets diepgang heeft.

2. Jij schat dat 75% van de opwekkingsliederen niet naar eer en geweten is te zingen. Daarop reageer ik door gewoon voorbeelden te pakken. Want met algemeenheden komen we volgens mij nergens. Geef eens een voorbeeld van welke teksten jij niet Bijbels onderbouwt vind.

Hopelijk wil je nu op mijn vraag (die ook aan de anderen is gericht trouwens) reageren.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2011, 12:17:53 am door Pink »
De Here God is genadig en rechtvaardig

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #72 Gepost op: april 03, 2011, 12:29:00 am »

quote:

Pink schreef op 03 april 2011 om 00:15:
Riemer, je bedoelde onderstaand?:
Yep

quote:

Ik denk dat we niet te veel 'op de letter' moeten zijn, maar meer moeten kijken of een lied onwaarheden verkondigd.
Daar zijn we het dan over eens denk ik.

quote:

1. Blijkbaar hebben wij een 'diepgaand' verschil in uitleg van het woord diepgang. Ik bedoel met diepgang dat het een tekst is die niet 'enkelvoudig' is maar 'meervoudig' : dus dat er meerdere thema's uit meestal verschillende plekken in de bijbel in een lied naar voren komen die met elkaar verbonden worden.
De diepgang die jij bedoelt ligt meer op het 'doordenk' nivo als ik het goed begrijp. Uiteraard (ik doelde trouwens op de bijbeltekst Psalm 117 en niet op de berijmde versie) kun je uit Ps 117 enorm veel halen maar de tekst is 'enkelvoudig'. Ik denk ook dat het per persoon erg verschilt of je diepgang hebt in een lied, gewoon op grond van wat hij of zij heeft meegemaakt bv.  Wat voor de één een opwekkingsliedje is zonder diepgang kan voor de ander een heel intiem en bewogen moment met God zijn.
Ahum, ik heb de tekst uit de Bijbel gequote en NIET de berijmde tekst.
Als je had gelezen had je dat mogelijk ontdekt.
Er is geen enkele psalm wat jij noemt "enkelvoudig" volgens mij.
In alle psalmen lezen we het Evangelie van Christus.

quote:

Onderstaand liedje heeft bv voor mij behoorlijk diepgang :
'k stel mijn vertrouwen
op de Heer, mijn God.
want in Zijn hand
ligt heel mijn levenslot.
Hem heb ik lief,
Zijn vrede woont in mij.
'k zie naar Hem op en 'k weet:
Hij is mij steeds nabij

Misschien is het wel de melodie die eenvoudig is die ook meespeelt bij het gevoel of iets diepgang heeft.
Inderdaad een schitterend lied. Sluit prima aan bij psalm 23 :)

quote:

2. Jij schat dat 75% van de opwekkingsliederen niet naar eer en geweten is te zingen. Daarop reageer ik door gewoon voorbeelden te pakken. Want met algemeenheden komen we volgens mij nergens. Geef eens een voorbeeld van welke teksten jij niet Bijbels onderbouwt vind.
Heb ik al gegeven met het lied over bij God op schoot gaan zitten meen ik?

quote:

Hopelijk wil je nu op mijn vraag (die ook aan de anderen is gericht trouwens) reageren.

Wat wilde je ook al weer weten van mij?
Ofwel: even concreet?

Pink

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #73 Gepost op: april 03, 2011, 03:15:14 pm »

quote:

Ahum, ik heb de tekst uit de Bijbel gequote en NIET de berijmde tekst.
Als je had gelezen had je dat mogelijk ontdekt.

In NBG staat nl:
117 Looft de HERE, alle volken
1 Looft de HERE, alle gij volken,
prijst Hem, alle gij natiën;
2 want zijn goedertierenheid is machtig over ons,
en des HEREN trouw is tot in eeuwigheid. Halleluja.

Ik was te kort door de bocht maar de vertaling kwam mij niet bekend voor, vandaar...
Wat mij betreft sluiten we de discussie over wat nou diepgang is want we blijven dat blijkbaar verschillend uitleggen. De diepgang die jij bedoeld is niet 'meetbaar' en is voor ik zou bijna zeggen iedereen ongelijk.

quote:

Riemer Lap schreef op 03 april 2011 om 00:29:
Heb ik al gegeven met het lied over bij God op schoot gaan zitten meen ik?

1 lied op de ca. 700 is volgens mij ca 0,1%. Ik zou zeggen geef van bv de eerste 25 nummers eens aan welke allemaal niet door de beugel kunnen volgens jou.

quote:

Riemer Lap schreef op 03 april 2011 om 00:29:
Wat wilde je ook al weer weten van mij?
Ofwel: even concreet?
zie volgend bericht ivm probleem knippen/plakken: is soms lastig als je niet als een kind kunt zijn...

Pink

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #74 Gepost op: april 03, 2011, 03:16:51 pm »

quote:

Pink schreef op 28 maart 2011 om 21:19:
Hierbij een tekst: Opwekking 112
'k Ben zo gelukkig
hoe word jij gelukkig?
'k ben zo gelukkig
vertel mij toch waarom
'k ben zo gelukkig hoe word jij gelukkig
ik wil het ook graag zijn
het is een wonder
wat is dat wonder?
is dat wonder dat gebeurd is ook voor mij?
Jezus stierf en redde mij
gaf zijn bloed en kocht mij vrij
dus kan ik gelukkig zijn...

Is dit diepgang of niet? Wat is dit? OK?
Mag een kind dit zingen? Is het geoorloofd voor een volwassene om dit te zingen?

Graag reactie..

Ik geef alvast een schot voor de boeg: ik kan er geheel achter staan!
Ik moet nu trouwens denken aan een preek van misschien wel 20 jaar geleden waarin de betreffende voorganger preekte over 'Zingt een nieuw lied voor God de Here'. En daarbij deels gekscherend voorstelde om maar van de liedbundel een ordner te maken waarbij we steeds de oudsten er uit konden halen en nieuwe toevoegen.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2011, 03:19:32 pm door Pink »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #75 Gepost op: april 03, 2011, 07:13:29 pm »

quote:

Pink schreef op 03 april 2011 om 15:16:
[...]

Ik moet nu trouwens denken aan een preek van misschien wel 20 jaar geleden waarin de betreffende voorganger preekte over 'Zingt een nieuw lied voor God de Here'. En daarbij deels gekscherend voorstelde om maar van de liedbundel een ordner te maken waarbij we steeds de oudsten er uit konden halen en nieuwe toevoegen.

Volgens mij is er in de kern een bundel gegeven die we de Psalmen noemen.
Daarnaast staan er in het OT nog een aantal liederen.
In het OT staat ook de oproep om psalmen te zingen met de aanvulling "gezangen die de Geest u ingeeft..."
Ik heb geen moeite met nieuwe liederen, beslist niet, sterker nog: ik ben een voorstander voor uitbreiding van het scala aan liederen.
Maar dan wel liederen die duidelijk gegrond zijn op de Bijbel en geen blabla teksten zeg maar. Ik vermoed dat we daar gelijk in staan.
De bundel Opwekking is leuk voor wie het wil zingen en er zitten mooie liederen tussen maar niet anders van waarde voor mij als de bundel Johannes de Heer (overigens zijn er ook JdeH liederen opgenomen in de bundel Opwekking).
En voor wie hier wat langer rondloopt die weet dat ik aardig fan ben van Huub Oosterhuis maar zelfs van die schrijver ben ik het niet met alle liederen eens qua inhoud.
Daarnaast moet een lied ook te zingen zijn met de gemeente.

Pink

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #76 Gepost op: april 03, 2011, 10:30:01 pm »
Er zijn heel veel, met name wat oudere opwekkingsliederen die gewoon bijna letterlijk uit de NBG vertaling komen.

Veel opwekkingsliederen zitten echter op een andere relatie-nivo dan veel liederen uit de gezangenbundel. Wat de één een hoog ik-gehalte noemt, noem ik hoog relatie-gehalte. Toen ik voor het eerst opwekkingsliederen zong (dat was op een zomerkamp van de fam. Teitsma in Schoonloo, later Roden) viel mij meteen op dat deze liederen veel meer je eigen ik betrekken bij het zingen. Je kunt er niet onberoerd bij blijven. Immers: hoe kun je zingen 'Jezus stierf en redde mij' zonder jezelf er bij te betrekken. Mijn beleving bij veel liederen uit de bundel van gezangen die ik toentertijd in de Geref. Kerk (de synodale!) gewend was te zingen was meer dat we 'over God zongen' in plaats van 'tot God'.
Het zou wellicht ook iets zijn om gewoon de Psalmen opnieuw te berijmen en er bv hiervoor ook te putten uit de Opwekkingsbundel.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2011, 10:31:03 pm door Pink »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #77 Gepost op: april 04, 2011, 01:17:42 am »

quote:

Pink schreef op 03 april 2011 om 22:30:
Er zijn heel veel, met name wat oudere opwekkingsliederen die gewoon bijna letterlijk uit de NBG vertaling komen.
En idem dito veel slechte vertalingen vanuit het Engels. In het Engels kan ik aardig wat Hillsong mee brullen maar de nederlandse vertaling gaat vaak mank maar dat terzijde.

quote:

Veel opwekkingsliederen zitten echter op een andere relatie-nivo dan veel liederen uit de gezangenbundel. Wat de één een hoog ik-gehalte noemt, noem ik hoog relatie-gehalte. Toen ik voor het eerst opwekkingsliederen zong (dat was op een zomerkamp van de fam. Teitsma in Schoonloo, later Roden) viel mij meteen op dat deze liederen veel meer je eigen ik betrekken bij het zingen. Je kunt er niet onberoerd bij blijven. Immers: hoe kun je zingen 'Jezus stierf en redde mij' zonder jezelf er bij te betrekken.
Ik kan niet zonder tranen in mijn hart "Jezus leven van mijn leven Jezus DOOD van mijnen Dood zingen. " Het raakt mij en dan hebben we het niet over opwekking maar gewoon over de 29 gesangen die er ooit waren :)

quote:

Mijn beleving bij veel liederen uit de bundel van gezangen die ik toentertijd in de Geref. Kerk (de synodale!) gewend was te zingen was meer dat we 'over God zongen' in plaats van 'tot God'.
Dat heeft mogelijk ook te maken met je eigen insteek in het lied?

quote:

Het zou wellicht ook iets zijn om gewoon de Psalmen opnieuw te berijmen en er bv hiervoor ook te putten uit de Opwekkingsbundel.

Er zijn best goede vertalingen van de psalmen, ik wil je wijzen op Halverwege van Huub Oosterhuis of op "50 psalmen" van Michiel van der Plas en Oosterhuis.
Daarnaast hebben Sons of Korah zeer verdienstelijk de psalmen hertaald en van melodie voorzien, vele malen beter dan Psalmen voor nu het heeft gedaan.

Maar een hertaling zou niet kunnen met de Geneefse Melodij vrees ik :)

small brother

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #78 Gepost op: april 06, 2011, 09:32:01 am »

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 10:01:
[...]
Waar zeg ik dat de Geest mij vrijheid geeft om goed te doen in eigen ogen?
Dat is precies de reden dat we eerst moeten sterven voordat Gods Geest in ons komt wonen. (zie topic bekering) Anders kan hij toch nooit de leiding hebben in ons leven..

Je zegt het zelf waar je ervan spreekt dat je doet wat goed is in God’s ogen. Je gaat ervan uit dat de heilige Geest inwoning komt maken en je handelen zuivert en heiligt tot een heilig en zuiver handelen. Zeg het maar als ik dat verkeerd zie, want vanuit mijn perspectief is je spreken geheel met deze ‘doctrine’ doorspekt. Een doctrine die uit de leer van Jezus Christus elementen selecteert en kiest, en die van hogere orde acht dan andere elementen zoals die van de betrekkelijkheid van al onze menselijke inspanningen.

De Geest raakt de mens aan, en de Geest leert je het Woord te begrijpen.
De Geest versterkt de inwendige geestelijke mens.
Maar de Geest biedt niet Zijn Woord en Waarheid.
Daarvoor heeft God Zijn Woord gegeven.
Het is zoals jezelf eerder schreef: de Geest leert je God's Woord te begrijpen.
Maar stel je jezelf dan ook open voor God’s Woord?

En dan kan de Geest openbaringen geven, en dromen doen dromen, maar de Geest zal nooit tegen God ingaan. Jij bent zelf niet de heilige Geest, maar je mag Hem kennen en voelen. Maar niet de Geest, maar jijzelf hebt het laatste woord. Daarom kun je ook zondigen tegen de Heilige Geest, en daarom kun je de Geest ook tegenstaan, en daarom kun je ook gevoed worden door de Geest en toch (op momenten) tot tegenstander worden van God. Denk aan Petrus. Als je net als hij aan Christus borst wilt zijn, weet dan ook dat hij in zijn vuur en ijver ook meermaals de geestelijke plank mis sloeg. De Geest is altijd één met Het Woord van God. Niet als is-gelijk-teken, waardoor alles wat door opwekking van de Geest gedaan wordt overeenkomstig God’s Wil en Woord is; maar de Geest is als harmonische eenheid die altijd zoekt, en beluistert, en bevestigt wat God's Woord verkondigt.

Ik geef je een voorbeeld van jezelf. De Heilige Geest zal nooit van een psalm van David (tot oordeling over het kwaad) zeggen dat deze niet meer in het christelijke tijdperk past; maar Hij zal ons juist inzicht geven dat ook Christus eens zal komen om een vreselijk oordeel ten uitvoer te brengen over zovele zielen. Hoe zou Hij, die eens komt oordelen en ter verdoemenis weggeleiden, niet veroordelend spreken over het kwaad van de wereld? De liefde die wij belijden en beleven is niet de beloning die ook geldt voor het kwaad, maar zij is het voorbeeld van de liefhebbende en verlossende kant van God, opdat velen worden getrokken tot deze liefde. Christus toont ons de verlossende kant van de Liefde van God, maar Hij bevestigt ook de veroordelende kant over allen die in het kwaad verkiezen te blijven.

Christus heeft ons voorgeleefd hoe wij Hem dienen te volgen in het voorleven van de gaven van de Geest.  Dat is de Geest die ons in  de eerste plaats doet erkennen en belijden en van harte uitroepen: Abba Vader!, en die ons brengt tot Liefde, Vreugde, Vrede, Geduld, Goedertierenheid, Goedheid, Geloof, Zachtmoedigheid, en Matigheid. Maar als David zingt: voeg schuld bij hun schuld, dan is hij naadloos in lijn met God's profetieën dat de beker der gramschap gevuld moet worden. Een beetje zonde zal nog niet de veroordeling inluiden van de kwaaddoener. De stad wordt niet omgekeerd als er ook maar 10 rechtvaardigen wonen. Want God is lankmoedig en barmhartig en geeft vele wegen tot bekering. Maar als de kwaaddoener zelf als kwaad is geïdentificeerd, mag hij niet het goede beheersen. Maar de zonde zal haar voleinding krijgen in grotere zonde en verwerping van God. Want God's rechtvaardig oordeel waaraan de satan niet kon ontkomen gebiedt dat ook de zondaar wordt gestraft. Maar het kwaad in de zondaar openbaart zich niet altijd even openlijk als kwaad. En de satan heeft er een levenstaak aan om elk kwaad van deze wereld te verpakken in het goede en om zelf een vorst van vrede te zijn, opdat hij voor God kan voorwenden dat God's rechtvaardigheid onrecht bewerkt aan zovele goedbedoelende zielen. Wat vuil is zal kansen krijgen, en vuiler worden. Geen mens ontkomt aan het rechtvaardig klagend oordeel. Maar bekering werkt een nieuwe mens en een nieuwe Geest. Alle werken zullen openbaar worden. Géén veroordeling zal plaatsvinden zonder profetische waarschuwingen.

Maar door de wederkomst van Christus en de opstanding der doden haast los te maken van oordeel en gerechtigheid, kies je uit de leer van Jezus Christus selectief elementen die je verheft boven andere. Ik hoop dat je niet zover gaat als je voorbeeld suggereert. Blijf liever verre van toepasselijkheid van dit schriftwoord: “Zij hoort naar de stem niet; zij neemt de tucht niet aan; zij vertrouwt niet op den HEERE; tot haar God nadert zij niet.”

quote:

elders schreef je:
Paulus schrijft hier eigenlijk gewoon, eer Hem zoals de Geest het je ingeeft. Dus zoals Hij zelf geëerd wil worden.
De Geest die ik mag kennen van Hem, leert mij niet zozeer het goede zien in mensen, of onbekommerde confrontatie, maar Hij laat me verder kijken dan ik met mijn eigen ogen kan zien.
De kern van mijn probleem met jou (jouw probleem) is vervat in het gebruik van dat ene woordje “dus”. Opnieuw: hoe onderscheid je de Wil van God? Wat bepaalt of jij doet wat goed is in God’s ogen? Is dat God of ben jij het die God interpreteert? Als werd gezegd van de joden dat een ieder deed wat goed is in eigen ogen, zouden dan die joden zelf van gedachte kunnen zijn dat het fout is?? Natuurlijk niet; het was immers goed in de eigen ogen. Hoe zou je verder kijken dan je blikveld reikt, als je de ogen sluit voor hetgeen Hij in boterletters voor je neus houdt?

quote:

Wanneer wij zijn gestorven en Hij in ons leeft, worden wij geheiligd door Zijn Geest (waardoor we kunnen voldoen aan Zijn wil:
Wees heilig, want ik ben heilig.
Hij zegt: we kunnen heilig zijn, omdat Hij heilig is.. hoe zou dat kunnen? :)
Enkel en alleen door wanneer Hij woning in ons maakt
Nee, Hij zegt: weest heilig. Dat is een opdracht en een taak en een roeping. Heiliging van je leven, tot eer van God en tot onderwerping aan zijn Wil. En daarnaast geldt dat we zondaars blijven, maar toch worden geheiligd in Jezus Christus. Dat neemt niet ons zondaar-zijn weg, maar dat haalt daar alleen de angel (de dood) uit. En vervolgens zondigen wij niet meer - zoveel als het ons gegeven is om in Christus één te kunnen zijn. Dat komt er op neer dat wij de wil hebben om niet meer te zondigen, en de goede intentie bevrijdt ons. Goede intentie van heel ons hart, en heel ons verstand en heel onze ziel. Dat impliceert inzetten van heel ons hart, en ook nog heel ons verstand, en ook nog heel onze ziel. Ons leven zal mogelijk een heilig leven worden en de Geest zal mogelijk geduriglijk geheel ons hart vervullen. Maar dat is niet de kern van het geheiligd zijn in Christus. Geheiligd zijn is los gekomen zijn van de prikkel van de dood, waarmee wij in het vlees één zijn. En de daadwerkelijke vervulling door de Geest is een gave, en tegelijk een roeping, en tegelijk een opdracht, en tegelijk een zaak die wij niet kunnen opnemen, zonder weer te gaan dwalen. Het is daarom dat in de Heilige Schrift wordt gesproken van een wedren, en van een zekere nuchterheid, en van een geestelijke wapenrusting.

quote:

En Zijn Geest leert ons Gods wil en weg kennen. Daardoor werk je vanuit een zuivere Geest, en weet ik dat niet ik werk maar Hij in mij. Maar als je op jezelf gericht bent en probeert goed te doen voor God, dan weet je inderdaad dat je vanuit jezelf niet zuiver bent en dus niet kan tippen aan wat God van je vraagt, hoe goed je je best ook doet.

De kern van mijn probleem met jou (jouw probleem) is vervat in het woordje “daardoor”.
Je benoemt verder hier een detailniveau met een (volgens mij) onzuiver onderscheid. Eigenlijk zo vanuit een cursus voor geestelijke vorming en vernieuwing.

quote:

Zo’n cursus benoemt verschillende typen mensen: De eerste die zonder God leeft en de boodschap van Jezus Christus niet kent of er geen gehoor aan wil geven. De tweede type is van iemand die zijn eigen wil inruilt voor de wil van God, en zich met God laat verzoenen door in Jezus Christus en Zijn offer aan het kruis te geloven. Omdat hij zich aan Christus toevertrouwt, komt er ruimte vrij - ruimte voor Zijn Geest. Hij wordt één met Christus en Zijn Geest zoals Christus het tegen Zijn volgelingen zei: "Gij in Mij en Ik in u." Daardoor kan God 'orde op zaken' gaan stellen. En eeen derde type geeft het leven weer van iemand die in Christus gelooft, maar in de dagelijkse praktijk toch zelf de leiding in handen houdt. Het leven met Christus is dan ook een groeiproces. Steeds opnieuw moeten we de sleutelbos van ons `levenshuis' aan Hem toevertrouwen, waardoor Hij toegang heeft tot alle terreinen van ons leven en er schoon schip kan maken. bron

Want je gaat ervan uit dat als je op God gericht bent, dat je dan zuiver bent. En pas als je op jezelf bent gericht wordt je onzuiver. Maar zo werkt het niet. De tegenstand tegen God komt ook van hen die God’s Wil gaan doen en God’s wijsheid gaan begrijpen, en God’s liefde gaan invullen. De grootste zondaars zondigden door God oprecht te gaan dienen, maar op een eigen wijze los van God. De menselijke geest wil van zichzelf aan God gelijk zijn. En redeneren dat het God zelf is die je handelen alléén bepaalt is een vorm daarvan en een ontkenning van de plaats en de roeping van de mens. Maar de Heilige Schrift leert ons dat het de profeet zelf is, die heerst over zijn geest (1 Cor.14). En dat hoofdstuk roept ook op te onderzoeken en te onderkennen wat uit God is – en wat niet.  

De Heilige Geest richt je hart tot God, en wekt de bezieling op om God te willen dienen en Hem te zoeken. En voor de beantwoording van wat God’s Wil is, is er het Woord van God waarin de Leer van Jezus wordt uitgelegd. En daaruit kun je leren dat gericht zijn op God niet voldoende is. De vrijheid die wij hebben als kinderen van God biedt ons juist de gelegenheid om voor God te  kiezen boven onze eigen geestelijke inzichten. Het gaat erom om God's Wil te zoeken en Hem te leren kennen en in alles na te spreken: “Abba Vader, leer mij naar uw Wil te handelen.”

quote:

Daarnaast: Kennis van Gods woord krijgen we alleen maar door de Geest.
Hiermee geef je m.i. opnieuw weer waar het fout gaat.  Je draait het om. God's Geest laat ons niet automatisch God’s Wil doen, maar Hij stuurt het hart tot het zoeken van God, tot een beproeven van de geesten, en tot een onderwerping aan God’s Woord. Kennis van God krijgen we door het Woord van God. En het is de Geest die het ons openbaart dat het Woord het gezag heeft en hoe we het Woord dienen te verstaan. De Geest vervult het hart en doet zoeken en wenst God's Woord van harte. Het Woord bouwt en de Geest bezielt. Zonder het Woord is de Geest een boodschap van leven zonder wegbereider. Zonder de Geest is het Woord een dode letter. De Wet van God is dus ook dood zonder de Geest. En de liefde is dood zonder de Heilige Geest.

quote:

Welke afstand?.. Wat wil ik niet.. ik begrijp je probleem eerlijk gezegd niet

Het gaat hier niet over mijn probleem, maar jouw probleem. En als je dat niet ziet, dan heb je het probleem ook niet. Ik heb de Geest maar ik voel tegenstand bij jou als het gaat om het Woord van God. En ik proef de Geest in jou, maar deze vermengd met de dwaling van de zogenaamde geestesgaven. Maar het gaat er niet om dat wij slechts oppervlakkig proeven en onze eigen smaak volgen; maar het gaat erom dat wij beproeven en doorgronden en groeien tot over de grenzen van vandaag, tot een nieuwe morgen - dichter bij God.

Je gaf aan een emotie van op de schoot van God te willen zijn. Maar het als een nederige - God zoekende - ziel dichterbij komen tot God’s Woord vanuit je positie als een vrije, bezielde, Geest dat verwerp je. Dat is tegenstrijdig met elkaar en dat verwacht ik niet uit de heilige Geest. Wie tot God wil komen zal Hem zoeken. Als je op een eigen plekje gaat zitten, en dan daarvan zegt dat dat bij God op schoot is omdat je van Hem houdt, dan klinkt daarin door een verzet tegen de heilige Geest, eerder dan Zijn vervulling en dan klinkt daarin een weigering te breken met jezelf en een weigering te buigen voor God’s Wil. Maar nog meer klinkt m.i. door de onbekendheid met de zuivere leer. Dat zie ik graag fout, en dat mag je net zo abstract opvatten als je wilt, en dat mag je ook betwisten in een goed geweten; Als dan maar binnenkomt, en als je dan maar meeneemt dat de zuivere leer wordt verkondigd door de heilige Schrift. Niet in de eerste plaats door ons geheiligd hart.

Om het in termen van ontwikkeling te duiden:
Het geloof begint met een Alfa-fase van geloof:
Het aannemen en accepteren van het Woord over Christus.
Daarna volgt een Beta-fase van bekering en breken met jezelf.
En vervolgens de fase van conformeren aan Christus in Gehoorzaamheid aan God’s Woord.
Door versterking van het geloof in devotie, eerbied, en fijnstellen van ons leer en leven, komt dan meer groei en heiliging. Een naderen tot God. Tot direct vóór zijn troon. Natuurlijk niet tot op zijn schoot, want de troon zelf is niet van ons, maar alleen van Christus, de Geest, en de Vader.
Tenzij Hij van de troon komt en tot ons nadert. Dat deed Hij in Christus.

quote:

yvon777 schreef op 29 maart 2011 om 08:50:
[...]
Dat bedoel ik (L) ik mag het en heb het verlangen om dichtbij Hem te zijn.
In welke bewoording dit dan ook gezegd mag worden

Amen. De Geest inspireert je, het Woord bouwt, en ook de Geest die jou doet zoeken en vinden, die uit zich ook in vele vormen. Vrije vormen, want het hart wordt zodanig gevuld dat het eruit komt; maakt niet uit in welke vorm.

“Nader mijn God tot u”; dat is ook een prachtige bede en een lofprijzing (op inspiratie van Jacob’s visioen) aan de almachtige verheven God die eindigt met:
“Still all my song shall be, nearer my God, to Thee.”

Psalm 118-119
Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen.
De HEERE is mijn Sterkte en Psalm, want Hij is mij tot heil geweest.
Ik zal niet sterven, maar leven; en ik zal de werken des HEEREN vertellen.
Doet mij de poorten der gerechtigheid open, ik zal daardoor ingaan, ik zal den HEERE loven.
Gevolgd door Psalm 119; alle eerste regels van de coupletten…

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #79 Gepost op: april 14, 2011, 10:12:14 am »
@Rita:wat ga je nou doen ? ;)

lkm

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #80 Gepost op: mei 09, 2011, 11:39:39 am »

quote:

rtfm08 schreef op 21 maart 2011 om 13:30:
[...]

Je ziet meer en meer (omdat mensen toch moeite hebben om even stil te zijn) dat er eerst collecte is en dan pas gezegd wordt wat het laatste lied is.

Wat heeft (moeite hebben met) stil zijn en moment van aanduiding laatste lied met elkaar te maken?
Ik maak me al langer sterk voor het NA de collecte melden van het laatste lied, om een geheel andere reden. Het geven van een offer komt veel beter tot zijn recht als de melding van de slotzang NA de collecte plaatsvindt.

rtfm08

• Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #81 Gepost op: mei 20, 2011, 10:17:12 pm »
Heel simpel namelijk kwestie van fatsoen,je verschijnt nog steeds voor het aangezicht des Heeren en dan is het wellicht wel zo netjes en ook nog eens beleefd om je kwek te houden als iemand iets staat te vertellen.

Stel je voor jij geeft een lezing en iedereen ratelt er gewoon door heen ?!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Opwekking-vraag
« Reactie #82 Gepost op: mei 21, 2011, 01:11:46 am »
Net terug van een feestje :)

@ de collecte is een prima oplossing te hanteren.
Er zijn voorgangers die voor het laatste gebed zeggen:
We danken onze God in gebed en gaven waarbij onze gaven na het gebed bestemd zijn voor X.
Dus voor het gebed direct de collectedoelen melden en opgelost :)