Auteur Topic: komt dit nu van God of van Zijn tegenstander?  (gelezen 3191 keer)

ruchama13

• Bekijk profiel
komt dit nu van God of van Zijn tegenstander?
« Gepost op: april 04, 2011, 11:48:34 pm »
Ik vraag me af of het volgende nu goed is en van God komt of dat het fout is.

Als tiener droomde ik vaak over vliegtuig ongelukken. En als ik zo'n droom had gehad gebeurde er korte tijd precies zo'n soort ongeluk.
Ik kon hier echt niet tegen en heb gebeden of dit mocht stoppen. Gelukkig stopte dit toen direct.

Maar ook sinds ik een jaar of 11 ben voel ik aan dat een familielid gaat sterven.
En een paar jaar terug had ik al heel sterk het gevoel dat mijn moeder borstkanker had nog voor het ontdekt werd.

Mijn oma had dit ook. Die kreeg nare voorgevoelens voor er iets met iemand gebeurde. Maar volgens mij wist zij niet (altijd) om welke persoon het dan ging.

Volgens mij valt dit onder de noemer "helderziendheid"

Ik doe hier verder niks mee. Als ik weet dat er iemand gaat overlijden hou ik mijn mond er over. Behalve 2 maanden terug, bij mijn laatste oma. Toen aan mijn broers en moeder gemeld dat ik dacht dat ze snel zou overlijden. Ik kreeg dat gevoel op een familie reünie. En idd, 2 dagen later werd ze opgenomen in het ziekenhuis en 2 weken na de reünie overleed ze.

Maar normaliter houdt ik het altijd voor me. Het geeft mij geen onrust dat ik dit aanvoel.
Ik vraag me dus af, is dit een goede gave? is dit vanuit een verkeerde bron?

Heb het er wel eens met een vriendin over gehad. Haar man is dominee, maar  volgens haar kan het geen kwaad zolang ik er maar niks mee doe.
Maar een andere vriendin is er dus van overtuigt dat dit uit een verkeerde bron komt. Tja en ik twijfel.

Dus ja, is dit nu een goede gave of een gave waar ik maar beter van af kan raken?
« Laatst bewerkt op: april 04, 2011, 11:50:21 pm door ruchama13 »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2011, 12:14:08 pm »
Wat je ook hiermee het beste kunt doen: vraag de Heer (die ook Heer is over alle onzichtbare dingen!) om wijsheid en duidelijkheid. Bid dat als het iets is dat niet bij Hem vandaan komt en als het niet bij jou als kind van Hem past, of Hij het dan wil weghalen.

Verder kan het helpen om over de volgende dingen na te denken:
- Vergeet niet dat die onzichtbare dingen ook geschapen zijn. Hoe je ermee om moet gaan? Net als met andere geschapen dingen: tot Gods eer, in gehoorzaamheid en afhankelijkheid.
- de duivel zal op elk terrein proberen jou van God af te trekken (en dat kan via zichtbare èn onzichtbare dingen)
- als jij dicht bij de Here blijft, zal Hij je beschermen
- de Here heeft in het Oude Testament zijn volk verboden om waarzeggers (toekomstvoorspellers) in het land te laten. Kennelijk vindt Hij het een gevaar voor zijn volk. Zijn volk moest leren dat de toekomst uit Zijn hand komt.
- neemt het je denken in beslag?
- zit het jouw relatie met de Here in de weg?

De belangrijkste raad die ik je kan geven: bid om bescherming en duidelijkheid, verwacht het van God.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2011, 12:46:15 pm »

quote:

E-line schreef op 05 april 2011 om 12:14:

- de Here heeft in het Oude Testament zijn volk verboden om waarzeggers (toekomstvoorspellers) in het land te laten. Kennelijk vindt Hij het een gevaar voor zijn volk. Zijn volk moest leren dat de toekomst uit Zijn hand komt.
Een goede opmerking. Maar de Geest geeft ook de gave van profetie. Hoe maak je het onderscheid?
Ik denk dat de rest van de post daar goed bij helpt: leg het bij God neer, dien Hem met heel je hart, ziel, verstand (en kunnen).
Mocht het de gave van profetie zijn, dan word je daar niet per se gelukkig van. Jezus merkte al op: ‘Nergens wordt een profeet zo miskend als in zijn eigen stad en in zijn eigen familie.’
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

ruchama13

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2011, 01:44:12 pm »
Het is al een maand geleden dat ik dit bericht gepost heb,
Het is zo lastig om te bepalen waar dit vandaan komt.
Ik heb idd gebeden dat het stopt als het niet van God komt.
Tot nu toe is er niemand meer overleden dus ik kan niets zeggen of het is gestopt.
Maar afgelopen week wel een andere (nieuwe) ervaring meegemaakt.
Het kan toeval zijn...maar misschien ook niet?
Had zondag avond voor het naar bed gaan zo'n sterk gevoel dat er brand zou komen. Dat ging ook niet weg, dat gevoel. Was er echt mee bezig hoe ik alle dieren er toch uit moest krijgen op tijd. En kwam tot de conclusie dat ik hooguit mijn kat er uit zou kunnen krijgen en de rest van de knagers/vissen niet.
Het voelde net alsof het ging gebeuren.
En de volgende morgen is het appartement van kennissen uitgebrand, 3 katten zijn gered en 1 heeft het niet overleefd.
Gisteren weer een gevoel van brand gehad, heel kort. En daarna bijna de laptop in brand gehad, merkte het net op tijd op.
Misschien toeval omdat ik deze week meer met de brand van kennissen bezig ben geweest. Maar ik ken dit helemaal niet in combi met brand?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2011, 01:58:33 pm »
Met zo'n voorgevoel kun je niets. Wat had je willen doen? Alle familie, vrienden, kennissen en buren met katten willen afbellen met de mededeling 'ik heb een naar gevoel, misschien brand jullie huis vannacht af'?
Piekeren over brand is altijd angstig, lijkt me. En er brandt altijd wel wat af. Hoeveel kennissen heb je? En als het een auto verderop in de wijk was geweest, had je dat ook als 'vervulling' gezien? Deze link vind ik te vaag om er wat mee te kunnen.
Ik denk dat als God zou willen dat je er wat mee doet, dat Hij dan duidelijker is in zijn suggestie.

Ik heb zelf een periode gehad van soort van helderziendheid. Ik heb een tijdje geprobeerd om echt wegwijs te worden uit mijn voorgevoelens. Er was geen pijl op te trekken: wanneer ik het probeerde 'uit te buiten' voorvoelde ik niets corrects.
Die voorgevoelens gingen over nadat ik ben gaan studeren en ik was weg gegaan uit mijn traumatische omgeving.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2011, 01:59:18 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2011, 10:10:02 pm »
Interessant.
Er zijn tal van situaties bekend dat dit niet goed is. Ik las er thuis een waargebeurde boek over: "als het licht duisternis is" van Rianne van der Smitte met Jan van der Hoeven. De hoofdrolspeler is een katholieke christen in die tijd die helderziend was en er mee bezig was onder de overtuiging dat het een gave van de heilige Geest was. Later ontdekte ze (had al een groot New Age Centrum ermee opgericht) dat het misleiding was, vanuit geesten van voorouders die demonen bleken te zijn.

Ook in onze gemeente zitten mensen met de gave van helderziendheid. Een dominee van ons had er eens over. Deze mensen in de gemeente doen er bewust niets mee, omdat het ook van satan kan zijn.

Wat opvalt aan helderziendheid in het boek is dat het ging om het weten van kwalen van anderen, zonder dat je er wat mee kunt. Zo had haar man het ook dat hij zag hoe iemands hart opgloeide en zo het voor hem zichtbaar werd dat er kanker in zat. Hij kon er niets mee, werd er alleen maar somber van.

Genezen van anderen gebeurde in de praktijk ook, maar buiten de naam van Jezus om. De mensen hoefden niets met de naam van Jezus te doen.
Daardoor bleek het ook duisternis te zijn. Ze kwamen er achter via nazorg van de EO die er een uitzending over had
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2011, 10:13:16 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2011, 10:50:39 am »
Iemand die genezen is zal dat toch niet als een duistere gebeurtenis zien Gaitema? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2011, 02:50:21 pm »
Ze waren healers in het New Age circuit geworden. Ze genazen andere mensen middels een goddelijke kracht, waarvan ze meenden dat het van Jezus kwam, maar pas via tussenkomst van de EO er achter kwamen dat het niet van God was. Ze verwarden New Age met het christendom en maakten er een gevaarlijke mix van. Ze zeiden ook nooit: "in naam van Jezus genees"of iets dergelijk, maar legden puur hun handen op de zere plekken. Ze voelden warme energie door hun handen stromen en vervolgens genazen die mensen. De man zelf had echter al van kinds af aan occulte ervaringen. Hij zag demonen en was daar doodsbang voor. Ze kwamen altijd bij hem op bezoek als hij thuis in bed lag. die keken hem met duistere zeer haatdragende ogen aan. De vrouw had dat niet, maar toch was het niet goed. Ze verdienden ook heel wat geld aan hun healingscentrum die erg populair en bekend was in de New Age kringen van Nederland.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2011, 02:54:10 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2011, 03:16:11 pm »
In mijn Bijbel staat nog dat al het goede van boven komt (jak 1,17) maar blijkbaar is dat achterhaald vanwege voortschrijdende inzichten.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2011, 04:35:43 pm »
Satan kan ook goede dingen, maar altijd met een list.
Satan kan je lichamelijk genezen en zo laten geloven dat hij goed voor je is en vervolgens komt hij met de duisternis naar je toe. Vooropgesteld dat satan zich anders aan die genen voorstelt. Hij stelt zich voor als een engel of als de heilige Geest. Ook stelt hij zich voor als het goddelijke van de New Age of als een profeet. De leugen regeert bij het beest. Zo deed hij wonderen in Egypte. Liet stokken van de tovenaars bij de Farao in slangen veranderen, maar God veranderde de stok van Mozus in een slang dat de andere slangen op at.

Satan is een meesterlijke misleider. Het lijkt allemaal zo goed wat hij doet:

Openbaring 13: 9-18

9 Wie oren heeft, moet horen. 10 Wie gevangenschap moet verduren, zal in gevangenschap gaan. En wie door het zwaard moet sterven, zal sterven door het zwaard. Hier komt het aan op de standvastigheid en trouw van de heiligen.
11 Toen zag ik een tweede beest, dat opkwam uit de aarde. Het had twee horens, net als een lam, en het sprak als een draak. 12 Voor de ogen van het eerste beest oefende het heel diens macht uit. Het dwong de aarde en alle mensen die erop leefden het eerste beest, dat van zijn dodelijke verwonding genezen was, te aanbidden. 13 Het verrichtte indrukwekkende tekenen, het liet voor de ogen van de mensen zelfs vuur uit de hemel neerdalen op de aarde. 14 Het wist de mensen die op aarde leven te misleiden door de tekenen die het voor de ogen van het eerste beest kon verrichten. Het droeg hun op een beeld te maken voor het beest dat ondanks zijn steekwond toch leefde. 15 Het kreeg de macht om dat beeld leven in te blazen, zodat het beeld van het beest ook kon spreken en ervoor kon zorgen dat iedereen die het beeld niet aanbad, gedood zou worden. 16 Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. 17 Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen.
18 Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Openbaring 20: 7-10

7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

We moeten echter ook voorzichtig zijn. Soms kan het goed zijn. Ik ken een jongen die met een hele zere knie (een letsel) in de gemeente zat. De voorganger van die dag kreeg van Jezus door dat hij een zere knie had. Daarop bad hij: "dank U Jezus dat U niet alleen een redder, maar ook een geneesheer bent. Laat deze knie in Jezus naam genezen zijn, Amen."

Spontaan verdween de pijn uit zijn knie. Daar was de jongen die al net tot geloof was gekomen in Jezus best van onder de indruk.

Wat hier opvalt is dat Jezus het de voorganger liet zien, zodat die jongen genezen zou worden. Hij liet het de voorganger niet zien om iemand te zien lijden of zo, maar omdat Jezus die jongen wilde genezen. Vervolgens raakte deze jongen er van overtuigd dat God met hem is, want Hij had hem immers genezen. Nu heeft die jongen een passie voor evangelisatie. Meerdere mensen in Nederland zijn met zijn evangelisatie in contact gekomen en er door tot geloof gekomen. Deze jongen belijd dat hij niets kan uit zichzelf, Jezus evangeliseerd dwars door hem heen. Zijn eigen woorden schieten bij de woorden van Jezus' wijsheid tekort. De genezing had dus als doel dat de jongen overtuigd raakte van God betrokkenheid bij zijn leven.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2011, 05:37:41 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 08, 2011, 01:42:41 am »
Wat ik trouwens van dit forum ook heb meegekregen en ik zelf ook ervaren heb, is dat God je soms kan voorberijden op een emotionele tegenslag. Zo was ik helemaal weg van een meid die ik kende van een christelijke conferentie. We gingen op stap, maar ik droomde van een meid met wie ik op stap was die me na dat ik mijn ziel en zaligheid aan haar had prijs gegeven me in de steek liet. Het gezicht van de meid was niet zichtbaar. Nu liet deze meid me inderdaad in de steek na dat ik mijn ziel en zaligheid (nogal veel persoonlijks van me verteld) had prijs gegeven. Ik was er op voorberijd en verwachte het inmiddels al dat ik haar kwijt zou raken, omdat het contact te lauw was.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2011, 01:47:02 am door gaitema »