quote:
Dat er een god bestaat is niet te bewijzen.
Ligt er maar net aan wat voor bewijs je zoekt. Waarschijnlijk iets in het 'logische' vlak, zo van uit dit feit volgt dat feit dus.. God bestaat (of niet). Maar ja het probleem ligt dan weer in de aannames die je doet om de conclusies uit te trekken, en die zijn vaak weer een tikkeltje subjectief.
Als je inderdaad een logisch bewijs wilt, zul je dus altijd wel een weg vinden om het weg te redeneren, hoe 'logisch' het ook is. Probeer jij mij maar eens 'logisch' tegen mij te bewijzen dat jij bestaat bijvoorbeeld. Lukt je niet, kan ik je nu al vertellen.
Zelfs als je me op kunt zoeken en ik je gewoon kan zien, kan ik altijd nog beweren dat ik een hallucinatie zie, omdat ik niet 100% zeker weet of mijn hersenen wel goed werken, bijvoorbeeld. Dus op het absolute logische vlak vallen haast geen bewijzen te halen, behalve puur wiskundige.
Als je wilt weten of God bestaat, zul je dus moeten gaan zoeken naar bijvoorbeeld historisch bewijs (sommige zeer kritische journalisten zijn tot geloof gekomen na het bestuderen van het bewijsmateriaal rond de opstanding van Jezus). Een andere manier is gewoon na te denken over de oorsprong van het leven, de geweldige structuur in de natuurwetten, en dan
eerlijk je conclusies trekken. Wat is nu het meest waarschijnlijk? Een onontworpen heelal wat er zomaar 'is', of een intelligente Bron en Ontwerper?
quote:
Voor een rationeel denker zoals ik is het dan erg moeilijk om zomaar iets aan te nemen waar je dan in 'gelooft'.
Denk eens na over de volgende uitspraak: "Mensen die niet geloven in God, doen dat in het algemeen niet omdat ze het niet
kunnen geloven, maar omdat ze het niet
willen geloven".
Je schetst een plaatje van een lieve vader-achtige God die mensen hoop geeft. Geloof geeft daarintegen ook een geweldig soort van Big-Brother achtige huivering, dat je verantwoordelijk zou zijn voor je daden en alles gezien wordt. Erkennen dat er een God is, is vaak helemaal niet zo hoopvol, vooral als je beseft dat je relatie tot hem niet zo goed zal zijn in dat geval.
Als je de overweldigende hoeveelheden bewijs op allerlei vlak op je af laat komen, vind ik in ieder geval niet dat je kunt zeggen dat het irrationeel is te veronderstellen dat er inderdaad een Schepper is.
Alleen, nogmaals, als je eigenlijk diep in je hart niet
wilt geloven dat er een God is omdat dat eigenlijk ook best wel eng is, zul je je nooit laten overtuigen. Net als bijvoorbeeld de Joden die nog 'gewoon' in Duitsland leefden in WOII, die wilden ook maar niet geloven dat er gaskamers waren, ondanks alle bewijzen.