Auteur Topic: Geestelijke gemoedsrust theorie  (gelezen 1481 keer)

2ndReality

• Liever eigenwijs dan een ja-kn
    • Bekijk profiel
Geestelijke gemoedsrust theorie
« Gepost op: mei 20, 2003, 02:02:53 am »
Dat er een god bestaat is niet te bewijzen.
Voor een rationeel denker zoals ik is het dan erg moeilijk om zomaar iets aan te nemen waar je dan in 'gelooft'.

De mens heeft een god verzonnen om een doel te hebben in zijn of haar leven.
Veel mensen hebben te weinig zelfvertrouwen om de taken te doen die men graag wil doen en gelooft ook niet dat die kracht in zichzelf te vinden is.
Daarom geloven mensen in een god buiten zichzelf waar ze meer kracht door denken te krijgen. Dingen gaan vaak ook beter omdat men zich optrekt aan dat goddelijk beeld.
Een positief spiraal van denken dat vertrouwen geeft en automatisch ook zorgt voor betere prestaties en genezing van ziekten, immers het is aangetoond dat positief denken een enorme invloed heeft op het genezingsproces.
Dit alles geeft een geestelijke gemoedsrust en zorgt ervoor dat men rustig kan sterven zonder bang te zijn voor de dood.  Ook zorgt het voor troost in moeilijke tijden want een betere tijd wordt immers voorgespiegeld.

Psychologisch gezien klopt dit aardig.. Theologisch gezien ben ik een heiden..

Zalig zij die arm zijn van geest zeg ik dan maar..
Ik ben de knuppel in het hoenderhok !

HarmW

• schaap met Herder
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2003, 08:33:28 am »
Dat God niet bestaat, is ook niet te bewijzen. Moet je ook geloven. Waar blijf je dan met je rationaliteit?
HarmW

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2003, 10:40:49 am »
Het geloof is natuurlijk meer dan alleen positiviteit. Waar jij het over hebt heeft meer te maken met de wet van de wisselwerking: "Wat je zaait zul je oogsten". Zaai je positiviteit dan komt het ook weer op z'n tijd bij je terug.
Het geloof geeft mensen een doel voor ogen. Het is de vraag die door mensen zovaak gesteld wordt: Wat is de zin van het leven?
Maar ook in tijden van tegenslag, van ziekte, van oorlogen, van honger en dood, is er een uitzicht en de hoop die doet leven.
Ik denk niet dat de mens van nature positief is ingesteld. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend om positief te zijn. Voor mij is dat een (over)gave aan het goddelijke inzicht.
Wil je je positieve kijk op het leven in breder perspectief plaatsen wat betreft het wereldbeeld dan zakt je de moed in de schoenen.
Mijn geestelijke gemoedsrust laait behoorlijk op als ik oorlogsbeelden op t.v zie.
Om mijn geestelijke gemoedsrust te behouden hou ik mij verre van negativiteit.
Ik weet niet of dat wel zo goed is.....

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2003, 12:20:26 pm »
Ik ben het met je eens dat mensen die, psychisch gezien, lekker in hun vel zitten gezonder zijn, sneller genezen enzovoorts. Maar geloven is wel iets meer dan 'lekker in je vel' zitten door jezelf een rad voor de ogen te draaien.

Heb je al 'ns CS Lewis' 'Mere christianity' gelezen (onversneden christendom)?
Lewis was een engelse professor (letteren), dus behoorlijk academisch onderlegt. Hij is op latere leeftijd tot geloof gekomen, en niet alleen 'psychisch', zoals jij dat zegt, maar ook theologisch. Zijn 'theo-logie', letterlijk, heeft 'ie dus in dat boek uiteengezet. 't Zijn geloof ik 4 hoofdstukken, en vooral de laatsten zijn interessant, vinnik.

Bij de weg: men scheldt mij ook wel eens uit voor rationalist, en ik geloof ook dat Christus voor mij is gestorven. Sterker nog, zonder theologie geen geloof voor mij: alleen gevoel/psyche is niet genoeg voor mij.

Oja... De alphacursus is ook best handig.
Wellicht kun je hier wat mee...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2003, 04:25:29 pm »
volgens mij probeert 2nd eigenlijk te zeggen:
niet God schept de mens,
maar de mens schept  god...
klopt dat 2nd?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 20, 2003, 04:32:48 pm »
Volgens mij zegt hij dat ook, maar zegt 'ie vervolgens: 'kgeloof dus maar, want dat scheelt mij kopzorgen.
Tegelijk noemt hij zich een rationalist.

Ik zeg: ben ook een rationalist, en kan niet in een verzonnen God geloven, ook al scheelt mij dat kopzorgen. Ik heb liever een echte God, of helemaal niets. Omdat dat nogal impact heeft op de manier waarop je op de aarde staat, is het verstandig om dat uit te zoeken. Heb ik gedaan.
Dus geloof ik nu echt dat Hij bestaat. Dat dat 'echt geloven' helemaal niet zo absurd is, is o.m. opgeschreven door Lewis, in dat boek. Dus vinnik dat hij die maar eens moet lezen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2003, 04:38:29 pm »

quote:

op 20 May 2003 16:32:48 schreef elle:
 Dat dat 'echt geloven' helemaal niet zo absurd is, is o.m. opgeschreven door Lewis, in dat boek. Dus vinnik dat hij die maar eens moet lezen.
Welke bedoel je ? De sleutel tot het geheim of een andere? oh nee sorry ik zie het al.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2003, 04:56:30 pm »

quote:

op 20 May 2003 16:32:48 schreef elle:
Volgens mij zegt hij dat ook, maar zegt 'ie vervolgens: 'kgeloof dus maar, want dat scheelt mij kopzorgen.

Ik zeg: ben ook een rationalist, en kan niet in een verzonnen God geloven, ook al
scheelt mij dat kopzorgen. Ik heb liever een echte God, of helemaal niets. Omdat
dat nogal impact heeft op de manier waarop je op de aarde staat, is het verstandig
om dat uit te zoeken. Heb ik gedaan.
Dus geloof ik nu echt dat Hij bestaat. Dat dat 'echt geloven' helemaal niet zo
absurd is, is o.m. opgeschreven door Lewis, in dat boek. Dus vinnik dat hij die
maar eens moet lezen.
is" echt geloven" tov van "zo maar geloven" dat niet eerder een "weten"?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2003, 06:08:36 pm »

quote:

op 20 May 2003 16:56:30 schreef cheese:
geloven is niet weten. Het lijkt me naief om dat te denken.

"echt geloven" is (in dit verband) dat je jezelf kritische vragen gesteld hebt en daarna niet gestopt bent met geloven.

2ndReality

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2003, 06:33:18 pm »

quote:

volgens mij probeert 2nd eigenlijk te zeggen:
niet God schept de mens,
maar de mens schept god...
klopt dat 2nd?

Dat is precies wat ik bedoel ja. Een gecreeerde god om geestelijke gemoedsrust te ervaren.

quote:

Ik ben opgegroeid in een gereformeerd vrijgemaakte kerk maar ga nu niet meer naar een kerk. Ik geloof misschien in mijn minder rationele periodes wel iets, maar dat komt niet zo vaak voor.

quote:

Niet in mijn woordenboek vrees ik.

quote:

"echt geloven" is (in dit verband) dat je jezelf kritische vragen gesteld hebt en daarna niet gestopt bent met geloven.
En daar strand het schip bij mij.
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2003, 06:44:27 pm door 2ndReality »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2003, 06:34:55 pm »
Het geloof nu is de zekerheid van de dingen die men hoopt, en het bewijs van de dingen die men niet ziet. Hebr. 11 : 1
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2003, 06:37:22 pm »
Geloven is wel degelijk een zeker weten.
Het grappige is dat de meeste mensen ergens in de verlichting of de moderne tijd zijn blijven hangen. Juist omdat er in die periode het geloof en de wetenschap zo tegenoverelkaar kwamen te staan hebben ze zich ingegraven in hun stellingen. Naarmate het geloof niet meer zo'n sterke rol speelde heeft de wetenschap de ruimte gevonden om zichzelf flink te relativeren. (dit is allemaal wel een beetje kort door de bocht maar het blijft natuurlijk wel een forum op internet).

Dat er een sterke tegenstelling zou zijn tussen het geloof en de wetenschap is echt al vele dekaden achterhaald (een bijzonder groot deel van de nobelprijswinnaars is gelovig). Er is nu eenmaal een grens aan wat je zeker kunt weten, in het geloof, in de wetenschap of waar dan ook.
Mijn zekerheid komt van buiten mij en na grondige overwegingen heb ik dat alleen maar bevestigd gezien.

2ndReality

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2003, 06:44:07 pm »

quote:

op 20 May 2003 18:34:55 schreef Mientje:
Het geloof nu is de zekerheid van de dingen die men hoopt, en het bewijs van de dingen die men niet ziet. Hebr. 11 : 1

Daar kan ik dus helemaal nix mee.. Het is juist een bevestiging van de geestelijke gemoedsrust theorie.

Het geloof is nu de zekerheid van de dingen die men hoopt -> Je hoopt dat iets waar is, creeert bijvoorbeeld de hemel als waarheid voor jezelf en gaat er daardoor in geloven met als gevolg geestelijke gemoedsrust.

bewijs van de dingen die men niet ziet -> dit is nooit te bewijzen en daardoor ook makkelijk zelf te verzinnen in je hoofd. Patienten in een psychiatrisch ziekenhuis zien ook dingen die ze in hun hoofd hebben gecreeerd.
Nu wil ik niet beweren, dat als je gelooft, dat je een psychiatrisch patient bent maar het is even een voorbeeld hoe sterk de geest kan zijn.

2ndReality

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2003, 06:48:36 pm »

quote:

op 20 May 2003 18:37:22 schreef Zacharov:
Mijn zekerheid komt van buiten mij en na grondige overwegingen heb ik dat alleen maar bevestigd gezien.

Daar gaat nu net die theorie over.. Je acht jezelf niet sterk genoeg om die zekerheid te krijgen dus heb je een god gecreeerd waardoor je die zekerheid wel hebt gekregen, doormiddel van positief denken.

Ik val je niet aan ofzo hoor, maar heb ook geen zin om lang na te denken over zinsconstructies die je niet zouden kunnen kwetsen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2003, 07:16:30 pm »

quote:

op 20 May 2003 18:48:36 schreef 2ndReality:
[...]

Daar gaat nu net die theorie over.. Je acht jezelf niet sterk genoeg om die zekerheid te krijgen dus heb je een god gecreeerd waardoor je die zekerheid wel hebt gekregen, doormiddel van positief denken.

Ik val je niet aan ofzo hoor, maar heb ook geen zin om lang na te denken over zinsconstructies die je niet zouden kunnen kwetsen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt maar dat bedoel ik dus niet. Ik weet ook niet waarom jij denkt dat het positief is dat er een God bestaat, dat is veel te simpel. In eerste instantie levert het alleen maar zekerheden op die negatief lijken.

Zekerheden:
- Je hebt geen volledige controle meer over je leven.
- het leven is niet afgelopen na dit leven (in eerste instantie is dat heel negatief)
- God ziet jou altijd
- Je weet nooit of God je goedgezind is en je hebt er geen invloed op
enz..

In eerste instantie is het bestaan van God juist een inbreuk op alles wat je dacht zeker te weten. Je bent ineens heel erg afhankelijk.

Ik ben christelijk opgevoed en ik heb niet altijd met overtuiging geloofd, juist wegens de bovenstaande punten. In die periode gaf de wetenschap me bruikbare argumenten om het geloof niet volwaardig te accepteren.
Na verloop van tijd ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen en op een gegeven moment moest ik op rationele gronden toegeven dat God bestond, en geloof me als je het idee van een God moeilijk vindt, dan is dat niet leuk om te moeten toegeven.
Na verloop van tijd ben ik God echt gaan leren kennen ipv alleen maar toe te geven dat hij bestaat en als ik ergens blij om ben dan is dat het wel.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 20, 2003, 07:30:38 pm »

quote:

op 20 May 2003 19:16:30 schreef Zacharov:
Na verloop van tijd ben ik me er steeds meer in gaan verdiepen en op een gegeven moment moest ik op rationele gronden toegeven dat God bestond, en geloof me als je het idee van een God moeilijk vindt, dan is dat niet leuk om te moeten toegeven.
Misschien is het goed voor 2nd Reality als je die 'rationele gronden' hier even op een rijtje zet... ;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 20, 2003, 07:30:52 pm »

quote:

op 20 May 2003 18:44:07 schreef 2ndReality:
Het geloof is nu de zekerheid van de dingen die men hoopt -> Je hoopt dat iets waar is, creeert bijvoorbeeld de hemel als waarheid voor jezelf en gaat er daardoor in geloven met als gevolg geestelijke gemoedsrust.
Maar, zo gaat het volgens mij helemaal niet. Tenminste niet bij mij. Ik heb nog nooit de hemel 'als waarheid voor mezelf gecreeerd'. En als ik dat gedaan had, had dat me zeker geen gemoedsrust opgeleverd. Door iets waarvan je weet dat het onzin is krijg je geen rust.

Misschien hoop jij wel dat jouw theorie waar is?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 20, 2003, 07:35:26 pm »

quote:

op 20 May 2003 19:30:38 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Misschien is het goed voor 2nd Reality als je die 'rationele gronden' hier even op een rijtje zet... ;)
Dat moet later dan maar even, want het heeft even geduurd, dus het is nogal veel en nu moet ik even weg, dus dat komt later

Zwever

• Naar AziĆ« gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 21, 2003, 05:02:09 pm »

quote:

Dat er een god bestaat is niet te bewijzen.

Ligt er maar net aan wat voor bewijs je zoekt. Waarschijnlijk iets in het 'logische' vlak, zo van uit dit feit volgt dat feit dus.. God bestaat (of niet). Maar ja het probleem ligt dan weer in de aannames die je doet om de conclusies uit te trekken, en die zijn vaak weer een tikkeltje subjectief.

Als je inderdaad een logisch bewijs wilt, zul je dus altijd wel een weg vinden om het weg te redeneren, hoe 'logisch' het ook is. Probeer jij mij maar eens 'logisch' tegen mij te bewijzen dat jij bestaat bijvoorbeeld. Lukt je niet, kan ik je nu al vertellen.

Zelfs als je me op kunt zoeken en ik je gewoon kan zien, kan ik altijd nog beweren dat ik een hallucinatie zie, omdat ik niet 100% zeker weet of mijn hersenen wel goed werken, bijvoorbeeld. Dus op het absolute logische vlak vallen haast geen bewijzen te halen, behalve puur wiskundige.

Als je wilt weten of God bestaat, zul je dus moeten gaan zoeken naar bijvoorbeeld historisch bewijs (sommige zeer kritische journalisten zijn tot geloof gekomen na het bestuderen van het bewijsmateriaal rond de opstanding van Jezus). Een andere manier is gewoon na te denken over de oorsprong van het leven, de geweldige structuur in de natuurwetten, en dan eerlijk je conclusies trekken. Wat is nu het meest waarschijnlijk? Een onontworpen heelal wat er zomaar 'is', of een intelligente Bron en Ontwerper?

quote:

Voor een rationeel denker zoals ik is het dan erg moeilijk om zomaar iets aan te nemen waar je dan in 'gelooft'.
Denk eens na over de volgende uitspraak: "Mensen die niet geloven in God, doen dat in het algemeen niet omdat ze het niet kunnen geloven, maar omdat ze het niet willen geloven".

Je schetst een plaatje van een lieve vader-achtige God die mensen hoop geeft. Geloof geeft daarintegen ook een geweldig soort van Big-Brother achtige huivering, dat je verantwoordelijk zou zijn voor je daden en alles gezien wordt. Erkennen dat er een God is, is vaak helemaal niet zo hoopvol, vooral als je beseft dat je relatie tot hem niet zo goed zal zijn in dat geval.

Als je de overweldigende hoeveelheden bewijs op allerlei vlak op je af laat komen, vind ik in ieder geval niet dat je kunt zeggen dat het irrationeel is te veronderstellen dat er inderdaad een Schepper is.

Alleen, nogmaals, als je eigenlijk diep in je hart niet wilt geloven dat er een God is omdat dat eigenlijk ook best wel eng is, zul je je nooit laten overtuigen. Net als bijvoorbeeld de Joden die nog 'gewoon' in Duitsland leefden in WOII, die wilden ook maar niet geloven dat er gaskamers waren, ondanks alle bewijzen.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2003, 07:44:16 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!