Auteur Topic: Is roken een zonde?  (gelezen 11117 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Gepost op: oktober 31, 2011, 10:34:53 am »
Is roken een zonde of een klein vergrijp? Mogen christenen roken? Is het een slechte gewoonte of een onoverkomelijk probleem? Het hangt maar helemaal af van wat je positie in dezen is. Voor de vrijgezelle niet rokende vrouw die op zoek is naar een dito man is het een onoverkomelijk probleem, want ze gaat uitsluitend uit met niet rokers (vrouw zijn mag wel).

Wat natuurlijk buiten kijf staat voor elk weldenkend mens is dat roken niet gezond is en het effect niet aangenaam genoeg om jezelf mee in gevaar te brengen. In een debat op tv tussen rokers en blowers heb ik wel eens mensen horen beweren dat bij het roken van tabak in het geheel geen effect optreedt. Dat maakt het des te vreemder dat mensen wekelijks een paar tientjes spenderen aan sigaretten en tabak en de gehele dag geen gelegenheid onbenut laten om er weer even eentje op te steken. Ze roken bij de koffie, na het eten, voor het eten, tijdens het roddelen, bij de borrel, na de snack, voor de snack, tijdens het scheren. :+

Hoe het ook zij, roken maakt de frequente gebruiker zeer afhankelijk en het is dan ook alleen vanwege de maatschappelijke acceptatie dat de drugsklinieken nog niet vol zitten met rokers. De berichten op de pakjes zijn weinig opbeurend, teksten als 'rokers sterven jonger' en 'roken is schadelijk voor het sperma' hakken er in bij de koffie, borrel of de boterham. Nog even en er staan doodshoofden op de pakjes, of een afbeelding van iemand die zijn hersens eruit blaast met een Walter p 5. Rokers laten zich weren als honden, ze worden behandeld als joden tijdens de oorlog, iemand die rookt draagt het traktaat stinker, verslaafde en aal van weinig ruggengraat. In mijn optiek zeer onterecht, want als het middel die dingen met de gebruiker doet, waarom wordt het dan niet verboden?

Wat buiten kijf staat is dat het slecht voor je is, dus daarom ben ik gestopt na vele jaren er flink op los gerookt te hebben. Alhoewel het me gesmaakt heeft, zou ik niet weer begonnen zijn als ik opnieuw voor de keuze kwam te staan. Nu ben ik een ex-roker maar ik was liever 'niet van toepassing' geweest in deze. Daar gedane zaken geen keer nemen accepteer ik mijn gebrek en beloof mezelf beterschap en tot op heden heb ik nooit weer sigaretten gehaald!

Uit wat ik gelezen heb van Paulus, denk ik dat roken voor christenen is toegestaan, maar dat de gebruiker matigheid in acht dient te nemen en zich er niet door laat knechten. Wat denken jullie?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2011, 10:45:11 am door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2011, 12:57:38 pm »
Paulus is wel een mooie. Hij zei ook dat we alles mogen, maar dat niet alles zinvol is. Ik geloof dat hij daar mee zou aankomen zetten als je hem naar het roken zou vragen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2011, 01:36:32 pm »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2011, 05:25:35 pm »
Ja, hoor het komt er immers op aan wat er uitkomt, in plaats van wat er uitkomt.
Toch blijft ook, roken heeft een negatief effect op de gezondheid.
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

bloem

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2011, 05:35:58 pm »
Met roken kom je niet in de hel hoor, het ruikt alleen alsof je er vandaan komt :+

Het is geen zonde mijn inziens, maar omdat het slecht voor je gezondheid is en je lichaam een tempel is van de Heilige Geest , lijkt het me heel normaal dat je daar goed voor zorgt.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2011, 06:44:03 pm »

quote:

bloem schreef op 31 oktober 2011 om 17:35:
Met roken kom je niet in de hel hoor, het ruikt alleen alsof je er vandaan komt :+
Kwestie van een ander merk proberen  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2011, 07:10:11 pm »

quote:

vrolijke schreef op 31 oktober 2011 om 13:36:
Tja; ten tijde van Paulus werd er noch niet gerookt.
Ik denk, dat je het zelf zal moeten uitvinden.
Dat er ten tijde van Paulus nog niet gerookt was weet ik. :+
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2011, 07:10:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 oktober 2011 om 12:57:
Paulus is wel een mooie. Hij zei ook dat we alles mogen, maar dat niet alles zinvol is. Ik geloof dat hij daar mee zou aankomen zetten als je hem naar het roken zou vragen :)
Ja en dat we ons door niets mogen laten knechten zou hij er denk ik ook bij zeggen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2011, 07:12:04 pm »

quote:

Antonius schreef op 31 oktober 2011 om 17:25:
Ja, hoor het komt er immers op aan wat er uitkomt, in plaats van wat er uitkomt.
Mee eens.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2011, 07:47:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2011 om 19:12:

quote:

Antonius schreef op 31 oktober 2011 om 17:25:
Mee eens.

Het zal een vergissing zijn om twee keer van wat er uit komt te spreken neem ik aan.
Verder denk ik toch niet dat je de bedoelde tekst hiervoor moet gebruiken.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2011, 07:59:48 pm »
@Trajecto, Alert van , het kom er opaan op wat eruitkomt in plaats van wat er in gaat. nu ik er over na denk, ja
Bloem geeft aan dat hety lichaam een tempel is van de Heilige geest, was voor mij ooit een strijd punt, stop ik nu wel of ga ik door. op een gegevenmoment stopte ik.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2011, 08:32:58 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 oktober 2011 om 19:47:
Verder denk ik toch niet dat je de bedoelde tekst hiervoor moet gebruiken.
Waarom niet? :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 31, 2011, 08:33:28 pm »

quote:

Antonius schreef op 31 oktober 2011 om 19:59:
op een gegevenmoment stopte ik.
Ook ik ben gestopt en daar nog steeds blij om.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2011, 09:05:25 pm »

quote:

Die tekst gaat eerder erover wat men spreekt en dus ook hoe men naar buiten toe optreedt vanuit een juiste innerlijke instelling.
Dat er op zijn minst een gedeelte van de tabaksrook bij rokers weer naar buiten komt laat zich daarin toch niet echt goed inpassen als iets waarover het gaat. Je zou eventueel kunnen zeggen dat je dan iets slechts verspreidt, o.a. via die rook die je weer uitademt maar daaraan werd toch niet gedacht bij de tekst, lijkt me. Dat komt "vreemd geconstrueerd" op mij over.
Eerder kun je eraan denken dat het stoffelijk lichaam dat je hebt een schepping is die met zorgvuldigheid behandeld moet worden en dat roken dan toch wel vraagtekens oproept.
Dat lijkt mij, tenminste.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2011, 09:29:22 pm door Trajecto »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 31, 2011, 09:21:01 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 oktober 2011 om 21:05:
[...]

Die tekst gaat eerder erover wat men spreekt en dus ook hoe men naar buiten toe optreedt vanuit een juiste innerlijke instelling.
Dat er op zijn minst een gedeelte van de tabaksrook bij rokers weer naar buiten komt laat zich daarin toch niet echt goed inpassen als iets waarover het gaat. Je zou eventueel kunnen zeggen dat je dan iets slechts verspreid, o.a. via die rook die je weer uitademt maar daaraan werd toch niet gedacht bij de tekst, lijkt me. Dat komt "vreemd geconstrueerd" op mij over.
Eerder kun je eraan denken dat het stoffelijk lichaam dat je hebt een schepping is die met zorgvuldigheid behandeld moet worden en dat roken dan toch wel vraagtekens oproept.

Dat is ook waar. Ik zou nog zo rustig kunnen spreken, maar als ik een tabaksgeur met mij meedraag, wordt toch een stuk minder aangenaam.
Wat je zegt over het behandelen van het lichaam, zorgvuldig dus, heeft meer betrekking op roken.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #15 Gepost op: oktober 31, 2011, 09:48:28 pm »
Voor mij persoonlijk vind ik roken zonde, hoewel ik er voor wil waken dat een algemeen gebod te laten zijn omdat het niet duidelijk verboden is ... een deel van hoe christenen omgaan met bepaalde thema's vallen wat mij betreft in de categorie "Vrijheid in Christus" en ieder daar de verantwoordelijkheid in heeft te nemen daar zelf een keuze in te maken.

Waarom vind ik persoonlijk roken voor mijzelf een zonde?

- Roken verkort het leven over het algemeen en tast het lichaam aan van mezelf als ik rook maar ook van degenen die (als ik rookte) mijn rook inademen. In die zin gaat het tegen het gebod in dat je niet mag doden, waarom dan wel op een langzame manier mijn leven en dat van degenen die mijn rook inademen verkorten,verslechteren?

- Roken kost, vooral in Nederland, veel geld. Geld voor een niet noodzakelijk iets, wat ook gebruikt kan worden als een zegen voor mijn gezin, mijn omgeving en andere behoeftigen.

- Roken kan een verslaving zijn, het is me opgevallen dat het voorkomt dat er mensen zijn met weinig te besteden geen geld hebben voor wat nodig is maar er wel altijd geld blijkt te zijn voor rookwaren.

De bijbel verbiedt overigens ook niet expliciet drugs van welke soort dan ook ... slechts van alcohol (waarin de grootste verslavingsgroep is te vinden) kan afgeleid worden dat het bijbelse gebod is gebruik is met mate en zelfbeheersing toegestaan. Zou dat betekenen dat ik iedere soort drug zou mogen gebruiken?

Zelf heb ik van mijn 11e - 18e gerookt, waarvan vanaf mijn 16e ik de ene peuk met de andere aanstak ... ben zeer blij op mijn 18e te zijn gestopt en vindt nu alle rookwaar, behalve sigaren, stinken.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Ozombi

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #16 Gepost op: oktober 31, 2011, 11:09:31 pm »
Sigaren absoluut ! :)
Roken is niet goed lijkt me. Als tempel van god is een volmaakt lichaam het ideaal. Roken doet daar aan af en lijkt me  ' niet des de Wet`s .
De volmaakte keuze is ' niet roken '. Doet ie 't of doet ie 't niet?

Adinomis

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #17 Gepost op: oktober 31, 2011, 11:14:08 pm »
Het verslaafd zijn aan roken (of aan andere gewoontes) is zonde.
Het is iets waaraan de geest van deze wereld ons wil binden (gebondenheid)

2 Petrus 2:19: "want waar men door beheerst wordt, daarvan is men slaaf"

Johannes 8:36: ‘Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.’

Degenen die verslaafd zijn hebben onze hulp, maar vooral bevrijding van Gods Zoon nodig.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #18 Gepost op: oktober 31, 2011, 11:38:10 pm »

quote:

Trajecto schreef op 31 oktober 2011 om 21:05:
Dat er op zijn minst een gedeelte van de tabaksrook bij rokers weer naar buiten komt laat zich daarin toch niet echt goed inpassen als iets waarover het gaat. Je zou eventueel kunnen zeggen dat je dan iets slechts verspreidt, o.a. via die rook die je weer uitademt maar daaraan werd toch niet gedacht bij de tekst, lijkt me. Dat komt "vreemd geconstrueerd" op mij over.

Dat het niet direct iets met roken te maken heeft ben ik het mee eens. Jezus zei het tegen mensen die gewend waren middels strikte spijswetten te leven, zoals zich onthouden van varkensvlees en alles wat zij onrein achtten. Wat Christus hen leerde was dat voedsel niet onrein maakt, maar eigen kwade overwegingen die van binnenuit komen.

Ik denk desondanks dat we hieruit ook kunnen herleiden dat roken an sich niet zo erg is zijnde een invloed van buiten, maar dat wil niet zeggen dat het gezond is.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2011, 11:41:50 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #19 Gepost op: oktober 31, 2011, 11:45:37 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 31 oktober 2011 om 21:48:
- Roken kan een verslaving zijn, het is me opgevallen dat het voorkomt dat er mensen zijn met weinig te besteden geen geld hebben voor wat nodig is maar er wel altijd geld blijkt te zijn voor rookwaren.
En dan nog zijn er mensen die beweren dat het geen drugs is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #20 Gepost op: oktober 31, 2011, 11:46:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 oktober 2011 om 23:14:
Het verslaafd zijn aan roken (of aan andere gewoontes) is zonde.
Dan is koffiedrinken dus zonde en zou iemand daarom in de hel kunnen belanden?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #21 Gepost op: november 01, 2011, 06:41:50 am »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2011 om 19:10:
[...]

Ja en dat we ons door niets mogen laten knechten zou hij er denk ik ook bij zeggen.
Zit er dik in.
Een nieuwe start is een nieuw begin

penguin1978

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #22 Gepost op: november 01, 2011, 08:22:28 am »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2011 om 23:45:
[...]

En dan nog zijn er mensen die beweren dat het geen drugs is.
Afhankelijk van de definitie van drugs zou daar ook cafeine onder kunnen vallen ... als ik onderzoeken mag geloven is alcohol de meest verslavende drugs, toch spreekt de bijbel niet negatief over wijn maar wel over het zonder zelfbeheersing ervan nemen, is de bijbel negatief over dronkenschap. In die zin stelt de bijbel het middel op zich niet als verboden maar wel onverantwoord gebruik ervan.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #23 Gepost op: november 01, 2011, 08:26:07 am »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2011 om 23:46:
[...]
Dat lijkt me op zich wel heel extreem, persoonlijk geloof ik dat God uiteindelijk de hele mensheid met zichzelf zal verzoenen en dat het traditionele beeld van hemel en hel niet bijbels is ... maar dat lijkt me een topic apart en hier te veel off-topic worden.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #24 Gepost op: november 01, 2011, 08:57:22 am »
Roken is een prachtig voorbeeld van een praktijk waarvan we de wenselijkheid op eigen kracht zullen moeten beoordelen.
De christelijke traditie, de Bijbel etc. bieden ons geen noemenswaardig houvast.
Toen die gevormd werden was het roken van tabak in deze contreien nog niet uitgevonden en later werd het amoreel of zelfs als statussymbool beleefd.
Bovendien waren er destijds wel ongezondere praktijken in zwang om je druk over te maken, zoals alcoholmisbruik.
We zullen het dus moeten doen met ons God-gegeven gezonde verstand en sociaal gevoel.

Ik ervaar roken dus als ongezond en bovendien in veel situaties als asociaal.
Rokers zijn voor mij eerder dom en/of zielig dan zondig.
Hen helpen om er van af te komen kan door moraliseren, verbieden, informeren en/of het goede voorbeeld geven.
Ik neem het niemand kwalijk, omdat ik er van uit ga dat het voortkomt uit het opgroeien in een omgeving waarin het sociaal wenselijk was en/of omdat ze erfelijk belast zijn met een grotere neiging tot verslaafdheid dan ik.

Ik verwacht wel van mensen dat ze zorgen dat ik er geen last van heb.
Gelukkig komt dat tegenwoordig nauwelijks meer voor.
Het vervelendste is nog dat ik soms, als ik met een groep eet in een restaurant, plotseling alleen achter blijf aan (mijn deel van de) tafel, omdat degenen om mij heen plotseling naar buiten 'moeten' om even te roken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

penguin1978

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #25 Gepost op: november 01, 2011, 09:17:28 am »

quote:

wimnusselder schreef op 01 november 2011 om 08:57:
Roken is een prachtig voorbeeld van een praktijk waarvan we de wenselijkheid op eigen kracht zullen moeten beoordelen.
De christelijke traditie, de Bijbel etc. bieden ons geen noemenswaardig houvast.
Toen die gevormd werden was het roken van tabak in deze contreien nog niet uitgevonden en later werd het amoreel of zelfs als statussymbool beleefd.
Bovendien waren er destijds wel ongezondere praktijken in zwang om je druk over te maken, zoals alcoholmisbruik.
We zullen het dus moeten doen met ons God-gegeven gezonde verstand en sociaal gevoel.

Ik ervaar roken dus als ongezond en bovendien in veel situaties als asociaal.
Rokers zijn voor mij eerder dom en/of zielig dan zondig.
Hen helpen om er van af te komen kan door moraliseren, verbieden, informeren en/of het goede voorbeeld geven.
Ik neem het niemand kwalijk, omdat ik er van uit ga dat het voortkomt uit het opgroeien in een omgeving waarin het sociaal wenselijk was en/of omdat ze erfelijk belast zijn met een grotere neiging tot verslaafdheid dan ik.

Ik verwacht wel van mensen dat ze zorgen dat ik er geen last van heb.
Gelukkig komt dat tegenwoordig nauwelijks meer voor.
Het vervelendste is nog dat ik soms, als ik met een groep eet in een restaurant, plotseling alleen achter blijf aan (mijn deel van de) tafel, omdat degenen om mij heen plotseling naar buiten 'moeten' om even te roken.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Als ik rookt zou ik toch liever hebben dat iemand dat gedrag als zondig beschouwd dan dat ik bestempeld zou worden als dom of zielig ... gedrag is iets wat ik kan corrigeren. Bestempeld worden als dom of zielig, gaat meer over de identiteit van een persoon. Liever zou ik dan horen dat je het rookgedrag bestempeld wordt als dom en zielig dat ik het zelf zou zijn. En daar kan ik het dan vervolgens mee eens zijn of niet ...

het woord zonde heeft wellicht een zware lading voor sommigen, voor mij persoonlijk betekent het simpelweg niet meer dan: zoals God het niet bedoeld heeft. Ik geloof dat God mijn lichaam niet bedoeld heeft om deze te beschadigen (en door teveel te eten, wat ik dan weer wel vaak doe ... doe ik dat ook). Aangetoond is dat roken het lichaam beschadigd en in die zin ervaar ik roken als zonde ... een gebruik dat niet in overeenstemming is met wat God bedoeld heeft.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #26 Gepost op: november 01, 2011, 09:55:41 am »

quote:

penguin1978 schreef op 01 november 2011 om 08:22:
Afhankelijk van de definitie van drugs zou daar ook cafeine onder kunnen vallen

Nee hoor, ook koffie is gewoon een drug, weliswaar een legale maar toch een heuse.

Ik heb recentelijk een wetenschappelijk rapport gelezen waarin men zich afvroeg waarom sommige mensen tabak nog steeds niet als drugs zien.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #27 Gepost op: november 01, 2011, 09:59:23 am »

quote:

wimnusselder schreef op 01 november 2011 om 08:57:
Komt me bekend voor, heel vervelend inderdaad en bovendien beginnen de andere gasten naar je te kijken en te smoezen omdat ze denken dat je bent verlaten door je gezelschap.

penguin1978

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #28 Gepost op: november 01, 2011, 03:18:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 november 2011 om 09:55:
[...]

Nee hoor, ook koffie is gewoon een drug, weliswaar een legale maar toch een heuse.

Ik heb recentelijk een wetenschappelijk rapport gelezen waarin men zich afvroeg waarom sommige mensen tabak nog steeds niet als drugs zien.
En dan hebben we het nog geeneens over de tienduizenden mensen die verslaafd zijn aan de opiaten en tranquillizers, die ze afhalen op recept bij de apotheek :-)

yvon777

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #29 Gepost op: november 01, 2011, 03:59:03 pm »
valt deze verslaving/verlangens (roken) ook niet simpelweg onder 'het volgen van je vlees'?
Daarnaast behoort iemand die opnieuw geboren is zichzelf niet toe.

Als je een boek van iemand leent probeer je die toch ook zo netjes mogelijk te houden, en klad je er niet in, scheur je er geen bladzijden uit.. waarom zouden we dat dan wel doen met ons lichaam dat niet van ons is?

Dat wil niet zeggen dat wanneer je nog rookt - nog slaaf bent van je sigaret - God je buiten laat staan, want de enige weg tot God is niet -niet roken- maar de enige weg is het geloof en vertrouwen hebben in Jezus alleen.
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #30 Gepost op: november 01, 2011, 04:18:41 pm »
Ik zie roken en rookverslaving als een gevolg van de zondeval. Ik kan er niets goeds aan ontdekken; zelfs dat het kalmerend werkt is een symptoom van de gebrokenheid in deze wereld. Ik denk dat God ons ook van dit gedrag verlost, wanneer de nieuwe hemel en aarde er zijn.
Kortweg: ja, ik zie het als zonde. Maar mijn opvatting van zonde is breder dan vaak gezien wordt. Iig zal ieder tzt stoppen met roken.

Of niet. Want als er ziekte nog dood zijn, kun je zonder gevaar een peuk opsteken. 't Zingt alleen zo lastig met een saffie in je mond.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #31 Gepost op: november 01, 2011, 04:35:02 pm »

quote:

yvon777 schreef op 01 november 2011 om 15:59:
valt deze verslaving/verlangens (roken) ook niet simpelweg onder 'het volgen van je vlees'?
Daarnaast behoort iemand die opnieuw geboren is zichzelf niet toe.

Als je een boek van iemand leent probeer je die toch ook zo netjes mogelijk te houden, en klad je er niet in, scheur je er geen bladzijden uit.. waarom zouden we dat dan wel doen met ons lichaam dat niet van ons is?

Dat wil niet zeggen dat wanneer je nog rookt - nog slaaf bent van je sigaret - God je buiten laat staan, want de enige weg tot God is niet -niet roken- maar de enige weg is het geloof en vertrouwen hebben in Jezus alleen.
Wat het vaak blijkt te zijn is het zoeken van je eigen genot en zelfs geloof kan een drug worden voor mensen als ze met velen samenkomen en liederen zingen om in extase te raken.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2011, 04:35:34 pm door Piebe »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #32 Gepost op: november 01, 2011, 04:37:03 pm »

quote:

elle schreef op 01 november 2011 om 16:18:
Ik zie roken en rookverslaving als een gevolg van de zondeval. Ik kan er niets goeds aan ontdekken; zelfs dat het kalmerend werkt is een symptoom van de gebrokenheid in deze wereld. Ik denk dat God ons ook van dit gedrag verlost, wanneer de nieuwe hemel en aarde er zijn.
Kortweg: ja, ik zie het als zonde. Maar mijn opvatting van zonde is breder dan vaak gezien wordt. Iig zal ieder tzt stoppen met roken.

Of niet. Want als er ziekte nog dood zijn, kun je zonder gevaar een peuk opsteken. 't Zingt alleen zo lastig met een saffie in je mond.
Geen ziekte en dood maar toch in het vlees, ik vind het knap want je been breken is ook ziekte.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #33 Gepost op: november 01, 2011, 05:30:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 november 2011 om 16:37:
[...]

Geen ziekte en dood maar toch in het vlees, ik vind het knap want je been breken is ook ziekte.
Klopt. Maar dat betekent dan dat je kunt vallen zoveel je wil, zonder iets te breken.

yvon777

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #34 Gepost op: november 01, 2011, 07:20:33 pm »

quote:

Piebe schreef op 01 november 2011 om 16:35:
[...]
Wat het vaak blijkt te zijn is het zoeken van je eigen genot

Ja dat bedoelde ik ook te schrijven , leven naar je vlees,  eigen wil.
En ons lichaam behoort onszelf niet toe. Dus waarom zouden we het zo behandelen?

quote:

zelfs geloof kan een drug worden voor mensen als ze met velen samenkomen en liederen zingen om in extase te raken.

Hoe kom je daar ineens zo bij als ik mag vragen?

quote:

Ik denk dat God ons ook van dit gedrag verlost, wanneer de nieuwe hemel en aarde er zijn.
Elle, ik begrijp je schrijven, maar het is echt niet iets wat straks pas gaat gebeuren. Jezus vergeeft ons niet alleen van de zonde.. 1 Joh 3 zegt: U weet dat Christus is verschenen om de zonden weg te nemen
-we moeten nieuwe mensen worden- Rom 12

Niet mensen die zelf proberen zijn wil te doen (wat niet lukt) maar mensen die een nieuw hart hebben ontvangen, en zijn wet op hun hart geschreven krijgen. Daardoor leer je te leven in vertrouwen op Hem. Een leven zonder de strijd van het vlees. Jes 30 omschrijft het zo: dan zul je een stem achter je horen zeggen: ‘Dit is de weg die je moet volgen. Hier moet je rechts. Ga daar naar links.’  
Rom 8 is er ook duidelijk over: zo heeft hij in dit bestaan met de zonde afgerekend

Hoe anders kunnen we volbrengen wat de wet van ons eist?...
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #35 Gepost op: november 01, 2011, 08:09:17 pm »

quote:

elle schreef op 01 november 2011 om 16:18:

Kun je wel wat goeds ontdekken aan alcohol? Chocolate? (Behalve dan het kalmerend effect?)

En is de zoete geur van een brandende pijp niet iets aangenaams of goeds? Net zoiets als wierook, maar je geniet ervan via de lucht binnenin je mond/neus in plaats van de lucht buiten. Intenser, maar is het echt zo anders?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Adinomis

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #36 Gepost op: november 01, 2011, 08:15:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 31 oktober 2011 om 23:46:
[...]

Denk je dan dat alleen degenen die geen zonde begaan in de hemel komen?
In de hel kom je als je Jezus afwijst.
Zelfs voor de rijke jongeman die verslaafd was aan zijn bezit was hoop.
Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #37 Gepost op: november 01, 2011, 10:54:23 pm »

quote:

Qohelet schreef op 01 november 2011 om 20:09:
[...]

Kun je wel wat goeds ontdekken aan alcohol? Chocolate? (Behalve dan het kalmerend effect?)
Alcohol wel. Chocolade niet echt. ;)

quote:

En is de zoete geur van een brandende pijp niet iets aangenaams of goeds? Net zoiets als wierook, maar je geniet ervan via de lucht binnenin je mond/neus in plaats van de lucht buiten. Intenser, maar is het echt zo anders?

Bij 'roken' denk ik idd vooral aan sigaretten. Goede sigaren krijgen bij mij het voordeel van de twijfel. Pijp mag, daar kan ik nog wel wat goed aan ontdekken.

Hooguit zijn rokers gemiddeld genomen echt relaxtere mensen. Tenminste, als ze zich bij hun verslaving hebben neergelegd. Zo'n houding van 'Naast 't gevaar van roken vallen de overige risico's van 't leven reuze mee'. O-)
« Laatst bewerkt op: november 01, 2011, 10:54:33 pm door elle »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #38 Gepost op: november 02, 2011, 12:48:20 am »
Lezers: roken is zonde van tijd en geld, van gezondheid en gezelligheid.
Roken is dan ook een verslaving, net zoals mensen verslaafd kunnen zijn aan andere zaken.
Ik ben roker, rook NIET in gezelschap van anderen die daar last van kunnen ondervinden, rook NIET tijdens etentjes of andere maaltijden en rook op een wijze die hanteerbaar is voor mij en anderen.
Andere mensen zijn verslaafd aan andere zaken (ik bedenk net dat een vriend tijdens een etentje alleen over werk kon praten, ook niet gezond!).
Het geheel van "lichaam is tempel" begrijp ik maar dan zal de roeper van die uitspraak wel een heel extreem leven moeten aanhouden.
Daarnaast is de vervulling van de wet niet in het onderhoud aan de Tempel te vinden maar aan de toewijding aan Christus.
De idee dat rokers de "hel" in gaan geldt overigens voor alle vormen van zonde.
Voor God zijn wij allen gedoemd tot ellende, roker of niet-roker ten spijt: zonder het offer van Christus gaan we allemaal de duisternis in.
Ook de persoon die van mening is dat hij / zij massavlees van de kilokraker moet eten.
Dergelijke uitspraken vindt ik dan ook niet kunnen.
Er is bij God geen gradatie in zonde.
En ga nu niet beweren dat een roker MEER zonde begaat dan een niet roker: we zondigen allemaal.

En ja: het roken is een vervelende verslaving.....

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #39 Gepost op: november 02, 2011, 06:31:03 am »
@Riemer: Of je kunt stellen dat gradaties van zonde niet bestaan, betwijfel ik.

Maar je hebt helemaal gelijk als je erop wijst dat wel allemaal gezondigd hebben en daardoor de gerechtigheid missen die God vereist. Christendom mag nooit verworden tot een beklimmen van wettische rotsen. Zonder Hem verloren, zonder Hem verslaafd (!) aan de zonde; door Hem gered!

De discussie over wat wel en niet "kan" mag niet gericht zijn op wie er wel of niet ter helle vaart. Ze mag niet gaan over wie "heiliger" of "groter" is in het Koninkrijk. De discussie kan alleen nuttig zijn vanuit dit perspectief: Nu wij dan met Christus zijn gestorven (voor de zonde) en opgestaan (in een nieuw leven), laten we onszelf als levend, God welgevallig brandoffer brengen. (Rom 12:1) Laten we de ballast van de zonde afleggen en achter Christus aanrennen. (Heb. 12:1) Het is legitiem om elkaar te vragen: Hoe doe je dat? En, op basis van Gods openbaring, kun je zelfs op een aantal punten zeggen: Kijk, zo moet dat.

Verslaving hoort niet bij het christelijk leven. Je kunt niet twee heren dienen; je zult de een dienen en de ander haten. Breng ter dood de "aardse" invloeden die je aftrekken van Christus en dienst aan Hem. Eet niet mee van de tafel van de afgoden (en dat gaat m.i. heel wat verder dan "geen offervless eten"). Ga geen ongelijk juk aan met ongelovigen. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Weersta verzoekingen. Geen de duivel geen houvast. Als je oog je tot zonde verleid, ruk het uit. Doof de Geest niet. Bid en dank zonder ophouden. Vul jezelf niet met wijn maar met Geest. Spreek onderling in psalmen en hymnen. Gebruik aardse dingen in het besef dat de huidige structuur van de wereld aan het verdwijnen is. Wees heilig want God is heilig.

O, als we dat als door ons op eigen kracht te bereiken ideaal nastreven, hoe hopeloos is het dan! Ik ben dan wel niet verslaafd aan tabak of alcohol, maar gedraag me vaak verslaafd aan het meespelen van Satan's spelletjes. Ik ellendig mens...! Verslavingen zoals roken zijn zichtbaarder, fysieker, maar niet sterker of slechter dan zoveel geestelijke problemen.

Stelling:
Sigaretten doen minder schade aan het lichaam dan ontevredenheid aan de ziel. Pornografie doodt meer gewetenscellen dan alcohol hersencellen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

wimnusselder

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #40 Gepost op: november 02, 2011, 11:23:09 pm »
Hoi penguin,

quote:

penguin1978 schreef op 01 november 2011 om 09:17:
Als ik rookt zou ik toch liever hebben dat iemand dat gedrag als zondig beschouwd dan dat ik bestempeld zou worden als dom of zielig

Ik zal dus ook nooit zo ver gaan dat ik een roker dom of zielig noem.
Ik ga alleen eerder in die richting, dan dat ik in de richting ga van het zondig noemen van een roker.
Het is voor mij meer een kwestie van gezond verstand en sociaal gevoel dan van religie (zingeving).
Ik zou eerder willen grijpen naar informeren en het goede voorbeeld geven dan naar moraliseren en op religieuze gronden verbieden.

quote:

Liever zou ik dan horen dat je het rookgedrag bestempeld wordt als dom en zielig dat ik het zelf zou zijn.

Onderscheid tussen gedrag en persoon werkt minder naarmate mensen zich meer identificeren met en/of meer (lichamelijk/psychologisch/sociaal) afhankelijk zijn van dat gedrag.

Met v&Vriendengroet,

Wim

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #41 Gepost op: november 03, 2011, 06:23:00 pm »

quote:

Qohelet schreef op 02 november 2011 om 06:31:

Stelling:
Sigaretten doen minder schade aan het lichaam dan ontevredenheid aan de ziel. Pornografie doodt meer gewetenscellen dan alcohol hersencellen.

Je moet er maar een draai aan geven.  8)7

A propos, ontevredenheid is schadelijk voor je lichaam.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #42 Gepost op: november 05, 2011, 10:32:00 am »
En schadelijk voor het humeur niet te vergeten! :+

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #43 Gepost op: november 07, 2011, 02:09:18 pm »
Modbreak:
Hier gaat het over roken, en of het schadelijk is. Een losse opmerking aangrijpen om je punt uit een ander topic voort te zetten is niet de bedoeling.
Bericht verwijderd.

knackebrod

• Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #44 Gepost op: november 07, 2011, 07:56:04 pm »
Beste,

Naar mijn mening is roken, maar ook het gebruik van andere (be-)nevelende of schadelijke genotsmiddelen, voor een Christen, uit den boze. Want zoals we ons "bekeren" zo zullen we zijn in het Koninkrijk. Christus is geen voorbeeld van iemand die rookt, alcohol drinkt, Hij verbietd het zelfs zijn discipelen.
Als wij dus genotsmiddelen gebruiken  die alleen op aarde te vinden zijn, maar in het Koninkrijk absoluut niet aanwezig, dan zouden wij ons dus ongelukkig voelen, omdat onze geest nog steeds naar die schadelijke zaken zouden verlangen!

1 Korinthe 10:23-33

Het juiste gebruik van de vrijheid

quote:

23 U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend. 24 Wees niet op uzelf gericht, maar op de ander. 25 U mag alles eten wat er in de vleeshal wordt verkocht; u hoeft niet omwille van uw geweten na te gaan waar het vandaan komt. 26 Immers: ‘Van de Heer is de aarde en haar rijkdom.’ 27 Wanneer een ongelovige u uitnodigt om bij hem te komen eten en u neemt zijn uitnodiging aan, kunt u rustig alles eten wat u aangeboden wordt. Het is niet nodig dat u omwille van uw geweten vraagt waar het vandaan komt. 28 Maar wanneer iemand u erop wijst dat u vlees van offerdieren eet, laat het dan omwille van hem staan. Houd rekening met het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Mijn vrijheid wordt door zijn geweten toch niet aangetast? 30 Er is toch niemand die kwaad van mij kan spreken om wat ik eet, als ik God maar voor mijn eten dank? 31 Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God. 32 Geef geen aanstoot aan de Joden, aan andere volken of aan Gods gemeente. 33 Ikzelf doe dat ook niet. Ik wil iedereen ter wille zijn, in welk opzicht dan ook; ik zoek niet mijn eigen voordeel, maar dat van alle anderen, opdat ze worden gered.

In 1984 heb ik stoppen-met-roken cursussen gegeven, samen met andere leden van onze Kerkgemeente Alkmaar. We deden dat in Den Helder. Hier ging het dus louter om mensen te helpen met roken te stoppen!

Ik kom nergens in de Bijbel enig voorbeeld van roken tegen! Dus moet het wel een "heidens" ritueel zijn!
« Laatst bewerkt op: november 07, 2011, 07:57:39 pm door knackebrod »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #45 Gepost op: november 07, 2011, 08:04:29 pm »

quote:

knackebrod schreef op 07 november 2011 om 19:56:
Ik kom nergens in de Bijbel enig voorbeeld van roken tegen! Dus moet het wel een "heidens" ritueel zijn!

Dat vind ik nou een van de domste dingen die ik je tot nu toe heb zien beweren, tjonge jonge zeg, ik hoor gewoon wat in elkaar donderen. Zo lust ik er nog wel een paar, dan is muziek luisteren zeker ook een zonde en boerenkool met worst ook.  8)7

Sorry van de stugheid, maar dat zeggen ze toch altijd over Friezen dus had je het kunnen weten. ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #46 Gepost op: november 07, 2011, 08:06:26 pm »
offtopic:Psalm 104:32 en 144:5 (Statenvertaling)

Roken is gevolg van de zonde, net zoals diefstal gevolg is.
Roken is verslavend, slecht voor je lichaam net zoals veel aardse zaken dat zijn.
Het veroordelen van iemand die rookt als "zondaar" is gek, zeker als je bedenkt dat er geen niet roker is die geen zonde kent.
Ik ken mensen die liters koffie per dag drinken, emmers alcohol verslinden, mensen die elke dag sporten op een hyperachtige manier, mensen die op fora allerlei zaken brullen over wat dan ook: alle keren is het als het gaat om "ik kan niet zonder" een zonde volgens mij.
Gaat er ook nog iemand roepen dat roken je relatie met Christus vertroebeld?
« Laatst bewerkt op: november 07, 2011, 08:06:53 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #47 Gepost op: november 07, 2011, 08:07:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 november 2011 om 20:04:
[...]

Dat vind ik nou een van de domste dingen die ik je tot nu toe heb zien beweren, tjonge jonge zeg, ik hoor gewoon wat in elkaar donderen. Zo lust ik er nog wel een paar, dan is muziek luisteren zeker ook een zonde en boerenkool met worst ook.  8)7

Sorry van de stugheid, maar dat zeggen ze toch altijd over Friezen dus had je het kunnen weten. ;)

Volledig met je eens!!!!
En ik ben niet eens een stugge Fries _O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #48 Gepost op: november 07, 2011, 08:09:49 pm »

quote:

knackebrod schreef op 07 november 2011 om 19:56:
Beste,

Naar mijn mening is roken, maar ook het gebruik van andere (be-)nevelende of schadelijke genotsmiddelen, voor een Christen, uit den boze. Want zoals we ons "bekeren" zo zullen we zijn in het Koninkrijk. Christus is geen voorbeeld van iemand die rookt, alcohol drinkt, Hij verbietd het zelfs zijn discipelen.
Waar verbiedt Hij Zijn discipelen dan te roken? En te drinken?
Per saldo de Godszoon die water in wijn verandert verbiedt het?
Bronnen graag?

quote:

Als wij dus genotsmiddelen gebruiken  die alleen op aarde te vinden zijn, maar in het Koninkrijk absoluut niet aanwezig, dan zouden wij ons dus ongelukkig voelen, omdat onze geest nog steeds naar die schadelijke zaken zouden verlangen!

1 Korinthe 10:23-33

Een keurig voorbeeld van onjuist gebruik van bijbelteksten.
Of van niet lezen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Is roken een zonde?
« Reactie #49 Gepost op: november 07, 2011, 08:46:37 pm »
Autorijden is ook zondig! Gelukkig doe ik dat al jaaaaaren niet meer.
Hmzz... fietsen... fietsen is dan ook zondig, denk ik. Maarja, ook van de tram kan ik geen bijbeltekst vinden.... Moet ik dan elke dag meer dan een uur lopen om op mijn werk te komen!?

Hmz... ik hou het maar bij het devies van de prediker.

quote:

9:7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.