Is roken een zonde of een klein vergrijp? Mogen christenen roken? Is het een slechte gewoonte of een onoverkomelijk probleem? Het hangt maar helemaal af van wat je positie in dezen is. Voor de vrijgezelle niet rokende vrouw die op zoek is naar een dito man is het een onoverkomelijk probleem, want ze gaat uitsluitend uit met niet rokers (vrouw zijn mag wel).
Wat natuurlijk buiten kijf staat voor elk weldenkend mens is dat roken niet gezond is en het effect niet aangenaam genoeg om jezelf mee in gevaar te brengen. In een debat op tv tussen rokers en blowers heb ik wel eens mensen horen beweren dat bij het roken van tabak in het geheel geen effect optreedt. Dat maakt het des te vreemder dat mensen wekelijks een paar tientjes spenderen aan sigaretten en tabak en de gehele dag geen gelegenheid onbenut laten om er weer even eentje op te steken. Ze roken bij de koffie, na het eten, voor het eten, tijdens het roddelen, bij de borrel, na de snack, voor de snack, tijdens het scheren.

Hoe het ook zij, roken maakt de frequente gebruiker zeer afhankelijk en het is dan ook alleen vanwege de maatschappelijke acceptatie dat de drugsklinieken nog niet vol zitten met rokers. De berichten op de pakjes zijn weinig opbeurend, teksten als 'rokers sterven jonger' en 'roken is schadelijk voor het sperma' hakken er in bij de koffie, borrel of de boterham. Nog even en er staan doodshoofden op de pakjes, of een afbeelding van iemand die zijn hersens eruit blaast met een Walter p 5. Rokers laten zich weren als honden, ze worden behandeld als joden tijdens de oorlog, iemand die rookt draagt het traktaat stinker, verslaafde en aal van weinig ruggengraat. In mijn optiek zeer onterecht, want als het middel die dingen met de gebruiker doet, waarom wordt het dan niet verboden?
Wat buiten kijf staat is dat het slecht voor je is, dus daarom ben ik gestopt na vele jaren er flink op los gerookt te hebben. Alhoewel het me gesmaakt heeft, zou ik niet weer begonnen zijn als ik opnieuw voor de keuze kwam te staan. Nu ben ik een ex-roker maar ik was liever 'niet van toepassing' geweest in deze. Daar gedane zaken geen keer nemen accepteer ik mijn gebrek en beloof mezelf beterschap en tot op heden heb ik nooit weer sigaretten gehaald!
Uit wat ik gelezen heb van Paulus, denk ik dat roken voor christenen is toegestaan, maar dat de gebruiker matigheid in acht dient te nemen en zich er niet door laat knechten. Wat denken jullie?