Moeilijk, dus de moeite waard - dank.
Cosmetisch is per definitie zonder medische noodzaak. Misschien kun je uitleggen wat je onder geestelijke noodzaak verstaat.
We mogen, denk ik, van alle goede dingen in God's schepping genieten, mits we onze prioriteiten in de juiste hierarchie ordenen. Een zeker plezier in een goed verzorgd uiterlijk mag daar denk ik deel van uitmaken. Je kunt van een afgod spreken als een bepaald aspect een veel grotere prioriteit krijgt dan gepast is.
Ik denk zeker dat het mogelijk is van je uiterlijk een afgod te maken. Echter, het is te simpel de grens te leggen bij cosmetische operaties. Het is goed mogelijk je uiterlijk te 'verafgoden' (er teveel aandacht, tijd, moeite, geld aan te besteden) zonder cosmetische operatie. Het is ook mogelijk dat een natuurlijke maar zwaar tekenende lichamelijk vervorming (die op zich de natuurlijke functies niet belemmert) een zware hypotheek legt op je maatschappelijk functioneren. In zo'n geval kan een cosmetische ingreep je in staat stellen je energie op een veel effectievere manier in te zetten, en dat lijkt me gerechtvaardigd.
Bot gezegd, misschien kun je het zo zeggen dat indien een cosmetische ingreep je lichamelijke aantrekkelijkheid verhoogd van behorend to de laagste 1% tot de laagste 10%, dit gerechtvaardigd kan zijn, maar indien je het doet om boven de 50% uit te komen, dat je je uiterlijk verafgood.
Helaas, het leven is niet simpel.