quote:
wimnusselder schreef op 05 januari 2012 om 19:10:Hoi gait,
Wiens doel?
Je had je toch helemaal niet ten doel gesteld om je broertjes solo te horen?
Dan kun je daarin toch ook niet tekortschieten?
[...]
Daarin combineerde ik twee verschillende definities:
- zonde = fundamenteel tekortschieten = consequent je doel missen en
- zonde = niet overeenkomstig God's wil handelen, ook heb je daar wel je best voor gedaan (je dat o.a. ten doel gesteld)
Kan het God's wil zijn dat jij iets doet wat je niet kunt (omdat je niet zo in de muziek als je moeder en je broertje, omdat dat kinderkoor je afleidde, etc.)?
Met v&Vriendengroet,
Nou, daar gaat in de voorbeeld het wel wat moeilijk in worden, want ik geloof dat God dit geval ook weer niet echt zonde vindt, aangezien het gaat om iets dat in zijn ogen een bijzaak is. Voor mijn broertje is het echter wel zonde en hij rekende het me aan. Je zou het een soort van misverstand kunnen noemen denk ik.
Toch is zonde dus iets wat God ziet. Ik merk soms dat ik echt tast in de duisternis, omdat ik me dan wijs maak dat het goed is. Daardoor haal ik onnodig problemen over me heen. Pas wanneer ik me verdiep in de vraag "staat God wel achter in wat ik nu doe?" begint er dan iets in me te roeren. Achteraf gezien heb je veel zaken toch verkeerd gedaan. De zonde toch wel begaan, maar was het ook weer een wijze les voor iemand die geestelijk nog groeien moet.
Kerkscheuringen zijn mooie voorbeelden daarvan. Geen partij die zichzelf als de verkeerde partij ziet. Nee, het is die ander, die deed dwars.
God vindt ons ondertussen misschien wel allemaal dwars.