Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 30121 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #100 Gepost op: januari 28, 2012, 05:06:46 pm »

quote:

Adinomis schreef op 28 januari 2012 om 15:11:
[...]

Hoe ging dat in de bijbel? Mogen we voorwaarden van lidworden van een kerk verbinden aan een volwassen doop? Wie geeft het recht om dat te eisen?
Denk bijv. aan het verhaal van Filippus en de kamerling.
Waarom zou iemand zich onder opzicht en tucht van een kerkenraad willen stellen, maar zich niet willen laten dopen of zijn geloof willen belijden?
Of andersom: met welk recht kan een kerkenraad zich ontfermen over iemand die God niet belijdt, of zelfs niet gedoopt is? Met welk recht kan een kerkenraad dan zeggen dat een huwelijk van niet-leden ingebed is in die gemeente?

quote:

Meestal kies je dan voor de gemeente waar je gedoopt wordt, maar dat is geen voorwaarde. Natuurlijk zeg je dan niet dat de kerkenraad "de pot op kan" met hun visie. Als je voor een kerk kiest, respecteer je ook de visie daarvan.
Die opmerking zet de vriend van Stephanie voor het blok. En wanneer Stephanie belijdenis heeft gedaan en gedoopt is, heeft dat consequenties voor hoe zij haar huwelijk instapt.

quote:

Het is bij sommige gemeentes mogelijk je te laten dopen zonder lid van die kerk te worden. Daaraan gaat natuurlijk wel een gesprek vooraf. Ik spreek uit ervaring.
Bedoel je daar GKv gemeenten mee? Dat zou me wel verbazen; ik zou me afvragen hoe ze dat dan rijmen met NGB art 27-29.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: januari 28, 2012, 06:00:35 pm »
@RiemerLap: volgens mij is er ook sprake van een misverstand, als ik Stephanie hier lees wil ze doop en kerk juist niet loskoppelen:

quote:

Stephanie19 schreef op 27 January 2012 om 13:28:
Wel van plan om te laten dopen, maar nog niet aangesloten bij een gemeente om dit te kunnen doen.
Eerst een gemeente zoeken en zich daarbij aansluiten, daarna doop.
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: januari 28, 2012, 06:04:23 pm »
Er zijn trouwens wel gemeentes, Crossroads bijvoorbeeld meen ik, die een evangelische inslag hebben en dus het liefst de geloofsdoop willen, maar ook de kinderdoop erkennen. Weinig consequent wellicht maar in jullie geval wel praktisch  ;)
Bombus terrestris Reginae

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: januari 28, 2012, 06:18:56 pm »

quote:

elle schreef op 28 januari 2012 om 17:06:

Waarom zou iemand zich onder opzicht en tucht van een kerkenraad willen stellen, maar zich niet willen laten dopen of zijn geloof willen belijden?

Nee, ik zou me zoiets ook niet voor kunnen stellen. Maar dat is hier toch niet aan de orde?

quote:

Elle schreef:
Of andersom: met welk recht kan een kerkenraad zich ontfermen over iemand die God niet belijdt, of zelfs niet gedoopt is? Met welk recht kan een kerkenraad dan zeggen dat een huwelijk van niet-leden ingebed is in die gemeente?

Een kerkenraad (de diakonie bijvoorbeeld) kan zich best ontfermen over iemand die God niet belijdt, of niet gedoopt is. Maar natuurlijk kun je niet zeggen dat een huwelijk van ongelovigen is ingebed in de gemeente. Ik begrijp niet zo goed waarom je dit zo stelt.

quote:

Elle schreef:
Die opmerking zet de vriend van Stephanie voor het blok. En wanneer Stephanie belijdenis heeft gedaan en gedoopt is, heeft dat consequenties voor hoe zij haar huwelijk instapt.
Waarom zou dit de vriend van Stephanie voor het blok zetten? Hoe bedoel je dat?

quote:

Bedoel je daar GKv gemeenten mee? Dat zou me wel verbazen; ik zou me afvragen hoe ze dat dan rijmen met NGB art 27-29.

Nee, ik bedoel niet de GKV. Mogelijk kan dit wel in de gemeente waarmee
Stephanie contacten heeft. Wil Stephanie na die doop lid worden van de GKV om met haar a.s. man mee te gaan, dan kan dat. Maar ze zal wel van tevoren haar bezwaren tegen de GKV met de kerkenraad moeten bespreken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: januari 28, 2012, 06:21:09 pm »
.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2012, 06:33:49 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: januari 28, 2012, 06:24:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 januari 2012 om 17:25:

Inderdaad: wat verlangt God van je. Daar zal de GKv dan wel anders over denken dan bv. een pinkstergemeente? Toch?
Dat doet hier niet ter zake. Zij stelt een bepaalde logica vast en ik deel dit met haar, al ben ik niet evangelisch. Wel een soort van in de PKN

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: januari 28, 2012, 06:27:48 pm »

quote:

Adinomis schreef op 28 januari 2012 om 12:35:

Naar mijn mening moet Stephanie eerst dit in orde maken om de leiding van Gods Geest te kunnen ontvangen bij haar verdere besluiten.
Dat geloof ik anders. Ik geloof dat de doop slechts een uiting is. Het gaat er puur om dat je Jezus toelaat in je leven en Hem de leiding over je leven laat hebben. Genoeg gedoopte mensen die God de rug toe keerden, terwijl anderen die nooit gedoopt zijn door God geholpen werden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: januari 28, 2012, 06:35:42 pm »

quote:

elle schreef op 28 januari 2012 om 17:06:
[...]
Dit is hier niet van toepassing als je het mij vraagt. Wat de doop betreft: Stefanus doopte een kameling, zonder dat die lid was van een kerkgenootschap.
« Laatst bewerkt op: januari 28, 2012, 06:36:01 pm door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: januari 28, 2012, 06:56:37 pm »
Zijdelings wel, gaitema. De vriend van Stephanie heeft afgelopen jaar (meen ik) belijdenis gedaan en zich dus onder opzicht en tucht van die kerkenraad gesteld.

De kerkenraad kan niet meewerken aan een (volledige) huwelijksdienst tussen Stephanie en haar vriend, omdat ze daarvoor beide lid moeten zijn van de gemeente/een GKv. Hoe kan een kerkenraad ze anders helpen bij het zich houden aan de belofte die ze hebben gedaan?

De theologie van Stephanie is eenvoudig: we geloven allebei, dus verwachten we een zegen over ons huwelijk. De theologie van de GKv is eeuwenoud, stevig doordacht, complex; en dat botst. De theologie van evangelische gemeenten zit er doorgaans ergens tussenin.
Maar bij trouwen worden er beloften gedaan, en dus volgt daar een visie (theologie) op wie verantwoordelijk is voor zo'n belofte. Binnen de GKv trekt de kerkenraad zich daar wat van aan, omdat zij nu eenmaal als herder/oudste over de gemeente is aangesteld.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: januari 28, 2012, 10:45:03 pm »
Klinkt allemaal erg zwaar eigenlijk. We hadden net hier gezien dat huwlijken op bijzondere wijzen wel mogelijk is. Het is alleen dan een andere soort huwlijk.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: januari 28, 2012, 10:47:12 pm »

quote:

elle schreef op 28 januari 2012 om 18:56:
Zijdelings wel, gaitema. De vriend van Stephanie heeft afgelopen jaar (meen ik) belijdenis gedaan en zich dus onder opzicht en tucht van die kerkenraad gesteld.

De kerkenraad kan niet meewerken aan een (volledige) huwelijksdienst tussen Stephanie en haar vriend, omdat ze daarvoor beide lid moeten zijn van de gemeente/een GKv. Hoe kan een kerkenraad ze anders helpen bij het zich houden aan de belofte die ze hebben gedaan?

De theologie van Stephanie is eenvoudig: we geloven allebei, dus verwachten we een zegen over ons huwelijk. De theologie van de GKv is eeuwenoud, stevig doordacht, complex; en dat botst. De theologie van evangelische gemeenten zit er doorgaans ergens tussenin.
Maar bij trouwen worden er beloften gedaan, en dus volgt daar een visie (theologie) op wie verantwoordelijk is voor zo'n belofte. Binnen de GKv trekt de kerkenraad zich daar wat van aan, omdat zij nu eenmaal als herder/oudste over de gemeente is aangesteld.
@Elle: hoe lees jij de nieuwe kerkorde dan zoals ik die aanhaalde?
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: januari 29, 2012, 12:44:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 januari 2012 om 17:25:

Inderdaad: wat verlangt God van je. Daar zal de GKv dan wel anders over denken dan bv. een pinkstergemeente? Toch?
Waarop Gaitema schreef:

quote:

Dat doet hier niet ter zake. Zij stelt een bepaalde logica vast en ik deel dit met haar, al ben ik niet evangelisch. Wel een soort van in de PKN

Dat doet juist wel terzake omdat ze in de GKv willen trouwen.
En als je dat verlangd dan zal er een bepaalde eenheid moeten zijn.
Ondanks dat is er in de lijn der eeuwen te zien dat deze materie al eeuwenoud is (zoals te vinden is in het boek van F.L.Bos.
En er is altijd vanuit pastorale plicht mee omgegaan.
Maar zet dan wel in de lijn van pastoraal denken datgene wat Elle ook schrijft: hoe kun je een echtpaar wat maar half in de kerk staat pastoraal bedienen op het gebied van het huwelijk?

Daarnaast is de "zij" in dit verhaal geen lid van wat voor gemeente dan ook. Ze staat "kerkelijk gezien" op dit moment "nergens". Dat kun je puur administratief benaderen maar ik zou ook dat in de geest van het pastorale willen zien: zij heeft op dit moment wel een geloof maar er zijn geen oudsten betrokken bij haar.
De visie op de oudsten binnen de GKv tref je hier aan in het formulier.
En dan heeft het nog niet eens met theologie en dogmatiek te maken maar met domweg lezen wat er in de Bijbel staat.

Concreet: zij is geen lid van een gemeente oid, begeert wel de doop (is dus wel gelovig!!!). Hij is lid van de GKv.
Als zij wel ergens lid zou zijn is de materie eenvoudiger maar altijd geldt: de pastorale verantwoordelijkheid van de kerkenraad waar het huwelijk aangevraagd wordt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: januari 29, 2012, 04:16:45 pm »
Zij wordt lid van een evangelische gemenete en laat zich dopen. Jongens, het betreft hier iemand die net tot geloof is gekomen vanuit een niet christelijke achtergrond en uitpluist wat mogelijk is in hun situatie. Volgens mij waren we daar al uit. Ik snap niet waarom de discussie dan opnieuw gevoerd moet worden. Wil men soms graag de ander de poot dwars leggen, is dat de reden?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: januari 29, 2012, 05:12:09 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 januari 2012 om 22:47:
[...]
@Elle: hoe lees jij de nieuwe kerkorde dan zoals ik die aanhaalde?
Hmz.. ik zag niet dat het daar om een concept voor onze nieuwe orde gaat. Mooi als dat zo geregeld gaat zijn. Maar 't lijkt me wel een stijlbreuk met onze theologie tot nu toe.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: januari 29, 2012, 05:14:46 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 januari 2012 om 16:16:
Zij wordt lid van een evangelische gemenete en laat zich dopen. Jongens, het betreft hier iemand die net tot geloof is gekomen vanuit een niet christelijke achtergrond en uitpluist wat mogelijk is in hun situatie. Volgens mij waren we daar al uit. Ik snap niet waarom de discussie dan opnieuw gevoerd moet worden. Wil men soms graag de ander de poot dwars leggen, is dat de reden?
Zowel jij als Stephanie lijken heel makkelijk te doen over iets waar (met reden) in de GKv -meestal- niet zo makkelijk over wordt gedaan. Wanneer na de eerste reacties/uitleg er nog steeds makkelijk over wordt gedaan, dan schortte er kennelijk iets aan de uitleg.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: januari 29, 2012, 06:48:19 pm »
Ik reageer even eerst op je laatste opmerking

quote:

gaitema schreef op 29 januari 2012 om 16:16:Wil men soms graag de ander de poot dwars leggen, is dat de reden?

Nee, het gaat niet om dwarse poten etc.
Binnen de gereformeerde kerken (alle kerken in die traditie denk ik!!!) wordt het lidmaatschap van een gemeente wel van belang geacht.
In dit geval geldt dan meen ik ook gewoon "de roeping je bij de kerk te voegen".
Die roeping wordt niet aan voldaan en ik deel dan ook wat Adomis schreef in de lijn van "eerst de keuze naar God vorm geven en dan de keuze naar de mens".
Wat ik merk is dat jij over de bijbelse lijn heen lijkt te willen stappen en zegt "kom op, dit moet kunnen". Maar in de gereformeerde traditie is er nooit een houding geweest van "kom op, dit moet kunnen" maar altijd de lijn van het pastoraal zoeken naar eenheid en mogelijkheden.
Staat de traditie boven het woord in dezen? Nee, de traditie volgt het Woord en is geen harnas. Is ook nooit zo geweest, lees de door mij meermalen aangedragen historische context maar die Bos aangeeft.
Dat is overigens ook de historie van de gereformeerde kerk die nu in de PKN zit en daarnaast ook grotendeels de historie van de hervormde kerk.

Het is dus geen "tackelen" maar "pastoraal zoeken naar ruimte en mogelijkheden binnen wat God in Zijn Woord aangeeft.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 06:49:18 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: januari 29, 2012, 06:56:42 pm »
Dan je volgende opmerking:

quote:

Zij wordt lid van een evangelische gemeente en laat zich dopen.

Als je het heel zwart / wit stelt dan is ze ook daarin "dwalende". Ze is op dit moment geen lid (nergens dus) en is ook niet gedoopt (heeft dus geen enkele kerkelijke adressering zeg maar).
Ik garandeer je dat dit in het pastorale gesprek een onderdeel zal zijn.
Niet om haar "een hak te zetten" maar om heel duidelijk aan te geven wat de GKv gelooft en belijdt.
Het gaat namelijk hier wel om een keuze waarin men het huwelijk bevestigd wil zien in de GKv.
Ik meen op te maken uit jouw opmerkingen dat ze in de PKN zo zouden kunnen trouwen. Als dat zo is dan is de PKN wel erg ver weg van haar eigen lijn in de geschiedenis want ook de PKN (heb ik elders al aangehaald met bronnen!) gaat in dit soort materie voorzichtig en pastoraal te werk.

quote:

Jongens, het betreft hier iemand die net tot geloof is gekomen vanuit een niet christelijke achtergrond en uitpluist wat mogelijk is in hun situatie. Volgens mij waren we daar al uit.
Nee, daar waren we nog niet. Wij (Elle en ik) zeggen dat het kerkelijk huwelijk ingebed is in het aanvaarden leiding van oudsten en pastoraat. Begrijp je dat?
Mogelijk dat we dat eerst uit moeten filteren en zo verder kunnen komen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: januari 29, 2012, 08:02:13 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 januari 2012 om 18:56:
Dan je volgende opmerking:

[...]

Als je het heel zwart / wit stelt dan is ze ook daarin "dwalende". Ze is op dit moment geen lid (nergens dus) en is ook niet gedoopt (heeft dus geen enkele kerkelijke adressering zeg maar).

Dat is dan zwart/wit denken met een korte termijnsvisie gedachte, terwijl de vraag over een langer termijn gaat. Als ik zou bekeren zou ik die zelfde dag niet opeens lid zijn van een kerk en gedoopt zijn. Ze geeft aan dat ze lid wordt en zich laat dopen. We praten over een toekomstvisie. Zij gaat zich zoals ik het lees hoogst waarscheinlijk eerst lid worden van die evangelische gemeente en zich daar laten dopen. Ze is in ieder geval van plan het beste te doen wat ze doen kan. Dus als dat de voorwaarde is, dan doet ze dat zeker, voor zo ver ik het volg. Dat is in mijn ogen geen dwaling, maar een groeiproces. Wat je als dwaling zou kunnen zien zijn de inhoudelijke verschillen tussen de gereformeerde leer en die van de evangelischen. Maar we zijn toch allemaal wel er over ééns dat de koers die zij vaart er ééntje van bekering is. Ze heeft Jezus als Heer aangenomen in haar leven. Dat is een goede start. De voorhof van het christendom heeft ze betreden. Nu is de vraag hoe ze verder het Heilige en het Heilige der Heilige zal betreden.Dat is een groeiproces waar ze in zit.

quote:

Ik garandeer je dat dit in het pastorale gesprek een onderdeel zal zijn.
Niet om haar "een hak te zetten" maar om heel duidelijk aan te geven wat de GKv gelooft en belijdt.
Het gaat namelijk hier wel om een keuze waarin men het huwelijk bevestigd wil zien in de GKv.
Ik meen op te maken uit jouw opmerkingen dat ze in de PKN zo zouden kunnen trouwen. Als dat zo is dan is de PKN wel erg ver weg van haar eigen lijn in de geschiedenis want ook de PKN (heb ik elders al aangehaald met bronnen!) gaat in dit soort materie voorzichtig en pastoraal te werk.

Nee, daar waren we nog niet. Wij (Elle en ik) zeggen dat het kerkelijk huwelijk ingebed is in het aanvaarden leiding van oudsten en pastoraat. Begrijp je dat?
Mogelijk dat we dat eerst uit moeten filteren en zo verder kunnen komen.

Ik begreep dat het volgende al voldoende ruimte gaf:

Kerkorde PKN Ordinantie 5, artikel 3 en 4 geven ruimte genoeg.
Maar ja, het is de GKv en daar geldt nog de kerkorde 1978.
 Even zoeken in de kerkorde die nu in concept klaar is (de GKv Werkorde II) en ziedaar:

C11.1 De kerkenraad ziet er op toe dat leden van de gemeente die zich als man en vrouw aan elkaar willen verbinden, daarvoor een burgerlijk huwelijk aangaan en dat kerkelijk laten bevestigen.
 C11.3 De kerkelijke huwelijksbevestiging vindt na instemming van de gemeente plaats in een kerkdienst op zondag of in een bijzondere kerkdienst op een andere dag.
 C11.4 Wanneer een belijdend lid van de gemeente met een dooplid of met een lid van een andere kerkgemeenschap in het huwelijk treedt, kan deze verbintenis kerkelijk worden bevestigd, mits er voldoende waarborgen zijn voor een christelijk huwelijk en gezinsleven.
 ----

Je citeerd daarna iets over één doop en één Heer met een bijbeltekst en de vraag hoe het zit met die ene doop. Nou, in mijn ogen is die ene doop er als ze zich in de evangelische gemeente laat dopen.  Als je die doop niet erkend, dan is het een ander verhaal. Dan nog treft er hier geen probleem, want in C11:4 staat dat enkel lidmaatschap van een andere gemeente voldoende is om te kunnen huwen, mits er voldoende waarborgen zijn voor een christelijk huwelijk en gezinsleven. Dat laatste punt zou het onderwerp dan van gesprek moeten zijn.  In de praktijk komt dat er op neer dat de gereformeerde geloof van de man aan de kinderen doorgegeven wordt.

Hoe gaat dat in de PKN? Dat zal per gemeente verschillen van vrijzinnig protestants tot gereformeerde bond bekeken. In onze gemeente gaan er altijd goede gesprekken vooraf met de dominee en een ouderling. Overal weet men echter wel een mauw aan te passen. Dat goede gesprek is vooral bedoelt om het niet gelovige of anders gelovige partner het christelijke geloof door te geven. Het gevolg is in onze gemeente soms dat de niet gelovige partner nog geïnteresseerd raakt voor het geloof ook en zelf gelovig wordt. Dat is echter niet na één gesprek. Bij ons zit er altijd een hele studiegroep voor stellen waarvan de één geloofd en de ander er nog niet zo bekend mee is die een hele periode meerdere gespreksavonden hebben. Soms worden ze dan lid van onze kerk, maar dat hoeft niet altijd. Een nicht van me heeft zo haar Amsterdamse vriend bij onse kerk gekregen. Hij liet zich dopen en belijdenis doen in één dienst, samen met het doen van de belijdenis door mijn broertje, toevallig. Het valt op dat bij ons het aantal pasgehuwden met kinderen toeneemt in de kerk. Wat in vrijheid en met aandacht besteden aan anders denkenden allemaal wel niet mogelijk is :)
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 08:07:59 pm door gaitema »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: januari 29, 2012, 08:29:04 pm »

quote:

Welnee, natuurlijk niet!
Het uitpluizen is prima, maar als daarvoor dan zoals hier nu gebeurt, allerlei gedachten en overleggingen worden aangereikt dan moet je toch niet gaan mopperen als het anders is dan als je het eerst dacht of hoe je denkt dat Stephanie het zich voorstelde? Stephanie zelf moppert trouwens eigenlijk niet, dat doe jij nu voor haar en dat lijkt me niet nodig.

We kunnen wellicht stellen dat het minder ingewikkeld wordt wanneer "men" (Stephanie dus in dit geval) eerst lid wordt van een kerkgenootschap en pas daarna de meer concrete planning van gaan trouwen gaat doen; liefst ook nadat ze gedoopt is.
Men kan wel zeggen dat men christen is en niet lid van enig kerkgenootschap maar waarschijnlijk wel gedoopt tegen de tijd dat men het huwelijk in de planning heeft, maar voor de kerk van haar aanstaande man zal dat toch allemaal wel rijkelijk onzeker zijn en heeft weinig handvat. Dat is toch gewoon zoals de zaak op het moment nog ligt en het heeft niets te maken met iemand de poot dwars leggen.
Er wordt gewoon nog wat verder gepraat en gedacht over hoe de dingen zijn en er is toch niets mis mee dat te doen? Het is vast een probleem wat zich vaker voordoet en dan is het goed om hier op het forum het uitgebreid door te nemen. Dat Stephanie eens met de kerkenraad moet gaan praten was inderdaad al duidelijk, maar wij praten gewoon hier nog wat door.

Maar goed, inmiddels heb je ook al weer een uitgebreid verhaal gepost, zie ik. Maar het kwam op mij wat vreemd over dat je leek te veronderstellen dat hier vervelend wordt gedaan om de mensen die zich willen informeren dwars te zitten. Zo is dat toch niet.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 11:36:42 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: januari 29, 2012, 08:37:21 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 januari 2012 om 20:29:
Stephanie zelf moppert trouwens eigenlijk niet, dat doe jij nu voor haar en dat lijkt me niet nodig.
Maar het is wel aardig  d:)b dat hij voor haar opkomt!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: januari 29, 2012, 08:41:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 januari 2012 om 20:37:
[...]
 Maar het is wel aardig  d:)b dat hij voor haar opkomt!
Zeker! Dat ben ik met je eens. :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: januari 29, 2012, 08:43:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 januari 2012 om 20:02:
[...]

Dat is dan zwart/wit denken
Inderdaad maar ik zei dat zelf ook al :)

quote:

Je citeerd daarna iets over één doop en één Heer met een bijbeltekst en de vraag hoe het zit met die ene doop. Nou, in mijn ogen is die ene doop er als ze zich in de evangelische gemeente laat dopen.  Als je die doop niet erkend, dan is het een ander verhaal. Dan nog treft er hier geen probleem, want in C11:4 staat dat enkel lidmaatschap van een andere gemeente voldoende is om te kunnen huwen, mits er voldoende waarborgen zijn voor een christelijk huwelijk en gezinsleven.
Dus niet "enkel het lidmaatschap" maar "voldoende waarborgen voor een christelijke levensstijl.
[quote[ Dat laatste punt zou het onderwerp dan van gesprek moeten zijn.  In de praktijk komt dat er op neer dat de gereformeerde geloof van de man aan de kinderen doorgegeven wordt.[/quote] Nee, dat is theorie en geen praktijk. De praxis is wat je er thuis samen van bakt immers? Het is helemaal geen regel dat een GKv vader met een niet GKv moeder zijn kinderen in de GKv laat dopen.

quote:

Hoe gaat dat in de PKN? Dat zal per gemeente verschillen van vrijzinnig protestants tot gereformeerde bond bekeken. In onze gemeente gaan er altijd goede gesprekken vooraf met de dominee en een ouderling. Overal weet men echter wel een mauw aan te passen. Dat goede gesprek is vooral bedoelt om het niet gelovige of anders gelovige partner het christelijke geloof door te geven.
Dus: pastorale betrokkenheid! Daar is een ieder het wel over eens.
Maar je kunt in de gereformeerde kerken niet verwachten dat de eerste de beste persoon die geen lid is van welke kerk dan ook en tevens niet gedoopt is zomaar kan trouwen? Dan ga je totaal voorbij aan de context van het huwelijk namelijk. En ik vermoedt dat dit in de PKN ook het geval is. Nadrukkelijk "vermoedt" want ik heb enkel contact momenteel met predikanten binnen de gereformeerde bond in die kerk. Die staan echter wel gelijk in het verhaal als de GKv staat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: januari 29, 2012, 11:22:52 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 januari 2012 om 20:43:
[...]
 Inderdaad maar ik zei dat zelf ook al :)

O ja  :P

quote:

Dus niet "enkel het lidmaatschap" maar "voldoende waarborgen voor een christelijke levensstijl.
[quote[ Dat laatste punt zou het onderwerp dan van gesprek moeten zijn.  In de praktijk komt dat er op neer dat de gereformeerde geloof van de man aan de kinderen doorgegeven wordt.[/quote] Nee, dat is theorie en geen praktijk. De praxis is wat je er thuis samen van bakt immers? Het is helemaal geen regel dat een GKv vader met een niet GKv moeder zijn kinderen in de GKv laat dopen.

Dan is het het beste dat je daar met de gemeente goede gesprekken over hebt. Misschien ook zo'n gespreksgroep bijwonen :)
Kinderen zal je kunnen opdragen. Dan is het wel de vraag waar je ze op draagt en wat de gemeente daar van vindt. Ik ben er voor om kinderen gewoon het waardevolle van zowel de gereformeerdgezinde kerken en de evangelische gezinde gemeentes mee te geven. Als de ouders van beide kanten overtuigd staan in het geloof. Stevig in het fundament van Jezus Christus, dan zal dat een afglans geven op de kinderen die zij zullen waarnemen, als ze Gods kinderen zijn.
Of terwijl: vertrouw op Jezus en vertrouw je kinderen. Vertrouw ook de hulp van de hoeders van je kerk. Je kinderen zullen dan leren hier over na te denken en zelf te gaan zoeken naar wat de wil van Jezus dan is. God geeft de mensheid de vrijheid om zich naar Hem toe te bewegen of van Hem af te keren. Die houding dienen de ouders in de opvoeding naar hun kinderen te hebben, en als dat van priesters in de opvoeding. Onderwijzende over de waarheid van het evangelie en biddende voor hun kinderen. Ik heb een moeder die elke dag voor me bid, heel mijn leven lang :) . Ik kan je wel vertellen, al weet ze niet alles, haar geloof valt van heel haar leven af te lezen, dat het echt is.

quote:

Dus: pastorale betrokkenheid! Daar is een ieder het wel over eens.
Maar je kunt in de gereformeerde kerken niet verwachten dat de eerste de beste persoon die geen lid is van welke kerk dan ook en tevens niet gedoopt is zomaar kan trouwen? Dan ga je totaal voorbij aan de context van het huwelijk namelijk. En ik vermoedt dat dit in de PKN ook het geval is. Nadrukkelijk "vermoedt" want ik heb enkel contact momenteel met predikanten binnen de gereformeerde bond in die kerk. Die staan echter wel gelijk in het verhaal als de GKv staat.

Bij ons zijn er gesprekken. Maar onderschat de tijdsgeest niet over hoe het elders gaat. We staan bekend om nogal een confessionele gemeente te zijn in den lande.
Bij de bonders is het verhaal doorgaans behoudender. Ik heb zelf een vriend in Berg Ambacht wonen die een gereformeerde bonder is. Hij had het er over dat hij steeds weer op evangelischen valt en dat de relatie vaak stuk draait op het punt: "bij welke kerk gaan we?" Verschillen zijn dan te groot. Ik zei hem dat je dan ook ieders bij je eigen kerk kan blijven. Echt serieus stom verbaast en verward keek hij op en vroeg heel oprecht: "en de opvoeding van de kinderen dan?" Die geef je de keuze, zei ik. Zowel in de protestantse kerken als in de evangelische gemeentes kan je jouw kinderen opdragen.  Ik merkte op dat dit wel eens in de gereformeerde bond wat gevoeliger ligt dan bij ons, al is hij ook gewoon interkerkelijk gericht.

Pastorale betrokkenheid is inderdaad gewenst. Wat ook heel belangrijk is, lijkt me, dat er een goede vertrouwensrelatie in je gemeente is. Ik las in de krant dat van dat grote schip dat gekanteld is er ook een pastoor aan boord zat die op een soort studieverlof was. De parochie vroeg zich verbaast af hoe hij dan met zijn familie dan op dat schip kon zitten.  Als je zulke toestanden krijgt, dan weet je dat er door een gebrek aan vertrouwen de dingen scheef gaan groeien. De gemeenteleden zullen een sterke broeder/zusterband moeten hebben om door de Geest gevoed hierin de meest wijze besluiten te kunnen nemen. Hoe kan je immers rechtvaardig oordelen over een broeder die je niet kent? (leuke discussie dit :) )
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 11:31:48 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: januari 29, 2012, 11:36:02 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 januari 2012 om 20:29:
[...]

Welnee, natuurlijk niet!
Het uitpluizen is prima, maar als daarvoor dan zoals hier nu gebeurt, allerlei gedachten en overleggingen worden aangereikt dan moet je toch niet gaan mopperen als het anders is dan als je het eerst dacht of hoe je denkt dat Stephanie het zich voorstelde? Stephanie zelf moppert trouwens eigenlijk niet, dat doe jij nu voor haar en dat lijkt me niet nodig.

We kunnen wellicht stellen dat het minder ingewikkeld wordt wanneer "men" (Stephanie dus in dit geval) eerst lid wordt van een kerkgenootschap en pas daarna de meer concrete planning van gaan trouwen gaat doen; liefst ook nadat ze gedoopt is.
Men kan wel zeggen dat men christen is en niet lid van enig kerkgenootschap maar waarschijnlijk wel gedoopt tegen de tijd dat men het huwelijk in de planning heeft, maar voor de kerk van haar aanstaande man zal dat toch allemaal wel rijkelijk onzeker zijn en heeft weinig handvat. Dat is toch gewoon zoals de zaak op het moment nog ligt en het heeft niets te maken met iemand de poot dwars leggen.
Er wordt gewoon nog wat verder gepraat en gedacht over hoe de dingen zijn en er is toch niets mis mee dat te doen? Het is vast een probleem wat zich vaker voordoet en dan is het goed om hier op het forum het uitgebreid door te nemen. Dat Stephanie eens met de kerkenraad moet gaan praten was inderdaad al duidelijk, maar wij praten gewoon hier nog wat door.

Maar goed, inmiddels heb je ook al weer een uitgebreid verhaal gepost, zie ik. Maar het kwam me wat vreemd over dat je leek te veronderstellen dat hier vervelend wordt gedaan om de mensen die zich willen informeren dwars te zitten. Zo is dat toch niet.
Daar heb je eigenlijk wel een punt. Ik zal in de volgende berichten niet weer namens haar spreken  :*)  Maar goed, ik heb al weer een uitgebrijd verhaal getypt  |:(

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: januari 29, 2012, 11:37:02 pm »
Maar ach, zo teruglezende was dat al weer een meer algemenere verhaal :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: januari 30, 2012, 12:03:35 am »

quote:

gaitema schreef op 29 januari 2012 om 23:22:
[...]

O ja  :P

[...]

Dan is het het beste dat je daar met de gemeente goede gesprekken over hebt. Misschien ook zo'n gespreksgroep bijwonen :)
Kinderen zal je kunnen opdragen. Dan is het wel de vraag waar je ze op draagt en wat de gemeente daar van vindt. Ik ben er voor om kinderen gewoon het waardevolle van zowel de gereformeerdgezinde kerken en de evangelische gezinde gemeentes mee te geven. Als de ouders van beide kanten overtuigd staan in het geloof. Stevig in het fundament van Jezus Christus, dan zal dat een afglans geven op de kinderen die zij zullen waarnemen, als ze Gods kinderen zijn.
de eerste breuk is er dus al: kinderen draag je niet op, die behoren bij het verbond en worden derhalve via doop lidmaat en deelgenoot in het Lichaam. Dat heeft de kerk vanaf het begin geleerd en nageleefd.
huwelijk = instelling van God = als God het wil kinderen ontvangen = uitbreiding van de gemeente door geboorte = deelgenoot worden = de doop van het kind in de GKv (heel kort door de bocht natuurlijk!)

quote:

Of terwijl: vertrouw op Jezus en vertrouw je kinderen. Vertrouw ook de hulp van de hoeders van je kerk.
Kan niet als er verschillende hoeders zijn met verschillende overtuigingen.

quote:

Je kinderen zullen dan leren hier over na te denken en zelf te gaan zoeken naar wat de wil van Jezus dan is. God geeft de mensheid de vrijheid om zich naar Hem toe te bewegen of van Hem af te keren.
Jij gelooft in de vrije wil?

quote:

Die houding dienen de ouders in de opvoeding naar hun kinderen te hebben, en als dat van priesters in de opvoeding. Onderwijzende over de waarheid van het evangelie en biddende voor hun kinderen. Ik heb een moeder die elke dag voor me bid, heel mijn leven lang :) . Ik kan je wel vertellen, al weet ze niet alles, haar geloof valt van heel haar leven af te lezen, dat het echt is.
Je moeder is geen onderwerp van gesprek hier, ik vermoed echter dat het een schat is :)

quote:

[...]

Bij ons zijn er gesprekken. Maar onderschat de tijdsgeest niet over hoe het elders gaat. We staan bekend om nogal een confessionele gemeente te zijn in den lande.
Bij de bonders is het verhaal doorgaans behoudender. Ik heb zelf een vriend in Berg Ambacht wonen die een gereformeerde bonder is. Hij had het er over dat hij steeds weer op evangelischen valt en dat de relatie vaak stuk draait op het punt: "bij welke kerk gaan we?" Verschillen zijn dan te groot. Ik zei hem dat je dan ook ieders bij je eigen kerk kan blijven. Echt serieus stom verbaast en verward keek hij op en vroeg heel oprecht: "en de opvoeding van de kinderen dan?" Die geef je de keuze, zei ik. Zowel in de protestantse kerken als in de evangelische gemeentes kan je jouw kinderen opdragen.  Ik merkte op dat dit wel eens in de gereformeerde bond wat gevoeliger ligt dan bij ons, al is hij ook gewoon interkerkelijk gericht.
Die vriend denkt terecht verder na inzake de kinderen.
Nu weer "on topic"

quote:

Pastorale betrokkenheid is inderdaad gewenst. Wat ook heel belangrijk is, lijkt me, dat er een goede vertrouwensrelatie in je gemeente is. Ik las in de krant dat van dat grote schip dat gekanteld is er ook een pastoor aan boord zat die op een soort studieverlof was. De parochie vroeg zich verbaast af hoe hij dan met zijn familie dan op dat schip kon zitten.  Als je zulke toestanden krijgt, dan weet je dat er door een gebrek aan vertrouwen de dingen scheef gaan groeien. De gemeenteleden zullen een sterke broeder/zusterband moeten hebben om door de Geest gevoed hierin de meest wijze besluiten te kunnen nemen. Hoe kan je immers rechtvaardig oordelen over een broeder die je niet kent? (leuke discussie dit :) )
Nou, ik kan je garanderen dat je met God wel de boot in kunt gaan maar nooit het schip in gaat :)
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2012, 12:04:30 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: januari 30, 2012, 12:19:48 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 januari 2012 om 00:03:
[...]
 de eerste breuk is er dus al: kinderen draag je niet op, die behoren bij het verbond en worden derhalve via doop lidmaat en deelgenoot in het Lichaam. Dat heeft de kerk vanaf het begin geleerd en nageleefd.
huwelijk = instelling van God = als God het wil kinderen ontvangen = uitbreiding van de gemeente door geboorte = deelgenoot worden = de doop van het kind in de GKv (heel kort door de bocht natuurlijk!)

Je had je kinderen toch ook opgedragen? Het gebeurd binnen de PKN in Nijverdal wel eens.  Vooral in de wijkkerk van de nieuwbouwwijk.

quote:

Kan niet als er verschillende hoeders zijn met verschillende overtuigingen.

Kan wel degelijk. Laat de ware hoeder maar met overtuigingskracht spreken! Als je al twijfels over de overtuigingskracht van de hoeders van je kerk, tja, dan mag je voor jezelf de vraag stellen of die dan wel door de Geest van Christus vervuld is. Moet je niet vreemd opkijken als blijkt dat Jezus zowel de evangelische als de gereformeerde hoeder leid. Of dacht je dat de wereld ook geen hoeders zal hebben die de kinderen van gereformeerd vrijgemaakte gezinnen maar wat graag met overredingskracht bij de kerk vandaan zou willen sleuren? Ze moeten hoe dan ook kiezen. Of hun ouders nou gereformeerd zijn of niet. Kijk maar naar de PKN en naar Rijssen. Het is niet voor niets dat veel jongeren van de gereformeerde gemeente in Rijssen seksverslaafd en drugsverslaaft zijn. Dat komt niet door het onderwijs van de hoeders van hun kerk, maar door het succes van hun concurentie. Daar moeten de hoeders van de kerk dan maar wat tegen overstellen.

quote:

Jij gelooft in de vrije wil?

Ja, jij niet dan? Geloven is een keuze. Iedereen kan in God geloven, maar de meesten willen dat niet. Verblind door wereldse gedachtes en gebondenheden. Daarom worden ze ook niet gered, omdat ze zondigen tegen de Heilige Geest. De zonde tegen de Heilige Geest is immers het willens en wetens Gods hulp niet te willen aanvaarden. Daarin zit dus een bewuste keuze. Ze kiezen ervoor om zich niet door God te laten helpen. God was er voor hen, maar ze stopten hun oren dicht en sloten hun ogen toe. Al horende hoorden ze niets en al ziende zagen ze niks.

quote:

Je moeder is geen onderwerp van gesprek hier, ik vermoed echter dat het een schat is :)

Ze dient hier als een voorbeeld. Zoals zij ons overtuigde, zo kan een ouder in het gezin ook. Ik heb een oudcollega die met een boedist was getrouwd. Die liggen nu daardoor onder andere juist in scheiding, maar toch. De kinderen van hem gaan met pappa echter vaak mee naar de gemeentesamenkomsten (evangelische gemeente overigens), omdat ze in Jezus geloven. Het boedisme kwam dus kennelijk niet op de kinderen geloofwaardig over. Dus Jezus won. Logisch natuurlijk.

quote:

Die vriend denkt terecht verder na inzake de kinderen.
Nu weer "on topic"

Dat is on topic. Het beschrijft de dilemma die hij heeft om niet tot een huwlijk te kunnen komen.

quote:

Nou, ik kan je garanderen dat je met God wel de boot in kunt gaan maar nooit het schip in gaat :)
dus, wat is dan het probleem van een gemengd huwlijk? Jezus wint toch wel. Hoe je het ook went of keerd, Gods plannen falen niet. Het is wat anders als je met een heiden gaat trouwen, maar daar is hier geen sprake van.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: januari 30, 2012, 03:13:48 pm »
@Gaitema: ik heb steeds aangegeven dat het huwelijk in de gereformeerde lijn altijd in samenhang staat met andere zaken zoals lidmaatschap van een / de kerk, gedoopt zijn etc. Toch bekruipt mij het gevoel dat je dit niet begrijpt.
Is de samenhang wel of niet helder inmiddels en begrijp je die samenhang?
Zo niet: dan wil ik nog wel wat verduidelijking aanbrengen :)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: januari 30, 2012, 03:34:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 januari 2012 om 15:13:
@Gaitema: ik heb steeds aangegeven dat het huwelijk in de gereformeerde lijn altijd in samenhang staat met andere zaken zoals lidmaatschap van een / de kerk, gedoopt zijn etc. Toch bekruipt mij het gevoel dat je dit niet begrijpt.

Ik vind de discussie best interessant maar het gaat hier denk ik wel een beetje buiten de categorie GL als je het gaat bekijken zoals Gait het doet.
Ik vermoed dat hij ook wel naar zijn eigen leven kijkend iets denkt als Als je zo precies binnen de kadertjes van het gereformeerde geloof wilt blijven dan vind je gewoon geen echtgenote -- de kring wordt te klein; het moet breder anders lukt het sowieso niet. Zoiets kun je denken, maar zo'n discussie past dan eigenlijk niet in deze categorie. Misschien iets voor een nieuw topic in een andere categorie.

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: januari 30, 2012, 05:13:29 pm »
Ik wil graag even iets recht zetten. Ik lees namelijk dingen over mezelf die blijkbaar aannames zijn :P Ik ben namelijk niet net tot geloof gekomen. Zolang als ik mij kan herinneren ga ik naar de evangelische gemeente en geloof ik zolang als ik me kan herinneren. Tot mijn 17e lid geweest. Daarna ging ik op kamers en leerde mijn vriend kennen. Sindsdien dus geen lid meer geweest maar aardig aant shoppen geweest en veel in GKV geweest.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: januari 30, 2012, 06:45:45 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 30 januari 2012 om 17:13:
Ik wil graag even iets recht zetten. Ik lees namelijk dingen over mezelf die blijkbaar aannames zijn :P Ik ben namelijk niet net tot geloof gekomen. Zolang als ik mij kan herinneren ga ik naar de evangelische gemeente en geloof ik zolang als ik me kan herinneren. Tot mijn 17e lid geweest. Daarna ging ik op kamers en leerde mijn vriend kennen. Sindsdien dus geen lid meer geweest maar aardig aant shoppen geweest en veel in GKV geweest.
Wist ik lekker al :)
Maar even voor de helderheid: als niet gedoopte lid zijn van een evangeliegemeente, waar kan dat?

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: januari 30, 2012, 07:58:04 pm »
Dat kan in Apeldoorn, bij Berea. Dan ben je lid omdat je ouders lid zijn. Als je dan weg gaat, wordt je ''uitgeschreven''. Ik denk dat 't wel te vergelijken is met gereformeerd lid zijn. Eerst dooplid, dan belijdend lid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: januari 31, 2012, 11:50:16 am »

quote:

Trajecto schreef op 30 januari 2012 om 15:34:
[...]

Ik vind de discussie best interessant maar het gaat hier denk ik wel een beetje buiten de categorie GL als je het gaat bekijken zoals Gait het doet.
Ik vermoed dat hij ook wel naar zijn eigen leven kijkend iets denkt als Als je zo precies binnen de kadertjes van het gereformeerde geloof wilt blijven dan vind je gewoon geen echtgenote -- de kring wordt te klein; het moet breder anders lukt het sowieso niet. Zoiets kun je denken, maar zo'n discussie past dan eigenlijk niet in deze categorie. Misschien iets voor een nieuw topic in een andere categorie.
Ik wil in de eerste plaats weten wat nu precies wel en niet kan binnen de GKV en of dat echt te rijmen valt met het algemene christelijke geloof. Maar je hebt wel gelijk dat ik geloof dat de gereformeerde wereld wel erg klein is en het haast dwingt tot een bestaan alleen, wanneer huwen met een christen uit een andere gemeente (katholiek, oosters orthodox, messiaans joods, evangelische, batistische, pinksterse of andere calvanistische kerken) niet mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2012, 11:51:15 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: januari 31, 2012, 11:56:00 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 30 januari 2012 om 15:13:

Ik begrijp dat, maar we gebruiken ook twee uitgangspunten. Jij bekijkt vanuit de huidige situatie van "het niet lid zijn", terwijl ik zeg: "schenk even de tijd om lid te worden, voor er aan het huwlijk begonnen wordt." Ik ga dus uit van de situatie "wanneer men lid is geworden en dan..."

Maar ach, wat mij betreft lijkt het me redelijk duidelijk wat het huwlijk betreft, maar zitten we vast op het opvoeden van het kind. Ik geloof dat de kinderen namelijk bij één kerk of gemeente opgevoed moet worden en te gelijk ook het geloof van de andere partner mag meekrijgen, zodat die later zelf de keuze kan maken of die nu naar zijn beleving in de kerk zit waar die bij denkt te horen als christen.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2012, 11:56:49 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: januari 31, 2012, 11:57:27 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 30 januari 2012 om 17:13:
O zo, dank je voor de opheldering :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: januari 31, 2012, 11:59:40 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 30 januari 2012 om 19:58:
Dat kan in Apeldoorn, bij Berea. Dan ben je lid omdat je ouders lid zijn. Als je dan weg gaat, wordt je ''uitgeschreven''. Ik denk dat 't wel te vergelijken is met gereformeerd lid zijn. Eerst dooplid, dan belijdend lid.
Even tussendoor. We hebben bij ons dominee Pieter Boomsma als predikant gehad en hij is bij ons met emiraat gegaan. Hij is nog steeds lid bij ons. Hij heeft daarvoor in Apeldoorn op de kansel gestaan in de gereformeerde kerk en met hem werd jeugddiensten des tijds gehouden waarbij een sporthal afgehuurd moest worden vanwege de vele bezoekers. Een reden waarom we hem beroepen hadden. Ken je hem toevallig ook?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: januari 31, 2012, 12:47:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 januari 2012 om 11:56:
[...]

Ik begrijp dat, maar we gebruiken ook twee uitgangspunten. Jij bekijkt vanuit de huidige situatie van "het niet lid zijn", terwijl ik zeg: "schenk even de tijd om lid te worden, voor er aan het huwlijk begonnen wordt." Ik ga dus uit van de situatie "wanneer men lid is geworden en dan..."
Ja, en "ze" heeft geen idee wanneer ze die doop zal hebben gehad dus status op dit moment:"geen lid van een kerk of gemeente." Schrijft ze zelf ook trouwens.

quote:

Maar ach, wat mij betreft lijkt het me redelijk duidelijk wat het huwlijk betreft, maar zitten we vast op het opvoeden van het kind. Ik geloof dat de kinderen namelijk bij één kerk of gemeente opgevoed moet worden en te gelijk ook het geloof van de andere partner mag meekrijgen, zodat die later zelf de keuze kan maken of die nu naar zijn beleving in de kerk zit waar die bij denkt te horen als christen.

Maar dat persoonlijke standpunt is hier niet ter sprake, het gaat om het standpunt van de kerk waar ze het huwelijk willen inzegenen :)
(Overigens deel ik je mening wel als het gaat om op te voeden in 1 kerk en niet elke week wat anders ;) )

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: januari 31, 2012, 01:05:24 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 31 januari 2012 om 12:47:
[...]
 Ja, en "ze" heeft geen idee wanneer ze die doop zal hebben gehad dus status op dit moment:"geen lid van een kerk of gemeente." Schrijft ze zelf ook trouwens.

Dat zeg ik: je gaat uit van de situatie zoals die nu is. Ik ga uit van de sitautie zoals ze aangeeft dat het gaat worden. Jij kijkt naar het heden, ik naar de toekomst :)
Bovendien vind ik het vreemd dat je zegt " "ze" heeft geen idee ". Dat klopt natuulijk niet. Ze is gewoon niet gedoopt, maar laat zich wel dopen.
Dus heeft het ook geen zin om uit te gaan van de situatie waar jij in zit, want tegen die tijd is ze gedoopt, volgens haar planning. Vandaar dat ik van de gedoopte situatie uitga.

quote:

Maar dat persoonlijke standpunt is hier niet ter sprake, het gaat om het standpunt van de kerk waar ze het huwelijk willen inzegenen :)
(Overigens deel ik je mening wel als het gaat om op te voeden in 1 kerk en niet elke week wat anders ;) )

Gezien het gereformeerd leven: klopt, maar mijn mond houden over mijn mening doe ik toch niet. Je kent me langer dan vandaag :)
Eén kerk lijkt me inderdaad het beste, maar kindlief mag natuurlijk wel eens als die wil elders kijken wanneer de ouders dat prima vinden, maar het lijkt me gewoon het beste eerst met één kerk op te groeien. Lid zijn van twee kerken gaat in de praktijk moeilijk, is ook vrij prijzig en het leverd je nog eens een identiteitscrisis op.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2012, 01:09:05 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: februari 01, 2012, 12:41:04 am »

quote:

gaitema schreef op 31 januari 2012 om 11:50:
[...]

Ik wil in de eerste plaats weten wat nu precies wel en niet kan binnen de GKV en of dat echt te rijmen valt met het algemene christelijke geloof.
Ja. Dat eerste is wat Riemer hier uitlegt en het tweede is het eventueel kritiseren van hetgene dat wel of niet kan aan de hand van wat jij verstaat onder, of ervaart als, algemeen christelijk geloof.
Kritiseren in de zin van afkeuren van waarvoor de GKv staan is hier niet echt aan de orde of de bedoeling en het is iets voor een andere categorie dan waar GL voor bedoeld is. Doordat je dat min of meer negeert gaat het soms een beetje langs elkaar heen tussen jou en Riemer.
Riemer vertelt wat de GKv aan beleid en regels en gewoonte van opvolging van die regels hebben en wat ze overeenkomstig dat gegeven kunnen aanbieden of eventueel niet aanbieden.

quote:

Maar je hebt wel gelijk dat ik geloof dat de gereformeerde wereld wel erg klein is en het haast dwingt tot een bestaan alleen, wanneer huwen met een christen uit een andere gemeente (katholiek, oosters orthodox, messiaans joods, evangelische, batistische, pinksterse of andere calvanistische kerken) niet mogelijk is.
Tsja, maar er zitten haken en ogen aan en het vraagt dus overleg.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: februari 01, 2012, 02:17:38 am »

quote:

Trajecto schreef op 01 februari 2012 om 00:41:
[...]

Ja. Dat eerste is wat Riemer hier uitlegt en het tweede is het eventueel kritiseren van hetgene dat wel of niet kan aan de hand van wat jij verstaat onder, of ervaart als, algemeen christelijk geloof.
Kritiseren in de zin van afkeuren van waarvoor de GKv staan is hier niet echt aan de orde of de bedoeling en het is iets voor een andere categorie dan waar GL voor bedoeld is. Doordat je dat min of meer negeert gaat het soms een beetje langs elkaar heen tussen jou en Riemer.
Riemer vertelt wat de GKv aan beleid en regels en gewoonte van opvolging van die regels hebben en wat ze overeenkomstig dat gegeven kunnen aanbieden of eventueel niet aanbieden.

Jullie gereformeerden zijn toch wel onbegrijpelijke mensen hoor. Keer op keer worden er bijbelteksten bijgehaald om een gereformeerd standpunt te verklaren, maar als ik er met mijn christelijke algemene geloof op inga, dan kan dat dus weer niet. Wel, dan kan dat maar niet. Dan hoef ik me er ook niet mee bezig te houden. Laten de gereformeerden dan maar de gereformeerden trouwen, de karavaan trekt wel verder.

quote:

Tsja, maar er zitten haken en ogen aan en het vraagt dus overleg.
Dat zei ik dus ook. Maar omdat mijn overleg dus gereformeerd niet gewaardeerd wordt, tellen mijn woorden dus niet mee. Overleg betekend in deze dat ieder in het keurslijf der kerkenraad moet passen en dan wel een keurig gereformeerd belijdend kerkeraad, al weet ik niet wat dat dan is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: februari 01, 2012, 07:33:33 am »
Gaitema, dit is wel GL he, daar kun je verdediging van het gereformeerde standpunt wel enigszins verwachten.
En dan kan het ook nog eens zijn dat mensen die de gereformeerde leer hier uitleggen 't zelf helemaal niet zo mee eens hoeven te zijn. Maar de GKv is vaak een best consequente kerk, dus als iets theologisch niet kan, dan wordt het in de praktijk vaak ook niet gedaan.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: februari 01, 2012, 09:23:47 am »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2012 om 02:17:
[...]

Jullie gereformeerden zijn toch wel onbegrijpelijke mensen hoor. Keer op keer worden er bijbelteksten bijgehaald om een gereformeerd standpunt te verklaren, maar als ik er met mijn christelijke algemene geloof op inga, dan kan dat dus weer niet. Wel, dan kan dat maar niet. Dan hoef ik me er ook niet mee bezig te houden. Laten de gereformeerden dan maar de gereformeerden trouwen, de karavaan trekt wel verder.
Ho ho,zoals Elle zegt: dit is GL dus "vrijzinnigheden" horen buiten de discussie te blijven. De ruimte die er is in de GKv is ruimschoots aangegeven denk ik.
En dat hoeft niet mijn private mening te zijn, het gaat om de vraag van de TS en de ruimte binnen de GKv.

quote:

Dat zei ik dus ook. Maar omdat mijn overleg dus gereformeerd niet gewaardeerd wordt, tellen mijn woorden dus niet mee. Overleg betekend in deze dat ieder in het keurslijf der kerkenraad moet passen en dan wel een keurig gereformeerd belijdend kerkeraad, al weet ik niet wat dat dan is.
Waarom noem je het nu een "keurslijf"? Dat klinkt heel negatief terwijl het gewoon om handelingsafspraken gaat. En tot in den treuren heb ik aangegeven dat er vanuit pastoraal opzicht heel veel ruimte is.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: februari 01, 2012, 09:26:16 am »

quote:

elle schreef op 01 februari 2012 om 07:33:
En dan kan het ook nog eens zijn dat mensen die de gereformeerde leer hier uitleggen 't zelf helemaal niet zo mee eens hoeven te zijn.
Gelukkig niet zeg! Het zo onleefbaar worden als je alle gesproken en onbesproken regels naar de regel zou na moeten leven. Dat is juist wat de GKv niet wil. Steeds weer lees je in alle synodestukken de pastorale verantwoordelijkheid van de kerkenraden.

quote:

Maar de GKv is vaak een best consequente kerk, dus als iets theologisch niet kan, dan wordt het in de praktijk vaak ook niet gedaan.
En het is vreemd om te ontdekken dat daar waar een kerk afspraken heeft op grond van de Bijbel er dan ineens een probleem ontstaat.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: februari 01, 2012, 10:44:56 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2012 om 09:23:
[...]
 Ho ho,zoals Elle zegt: dit is GL dus "vrijzinnigheden" horen buiten de discussie te blijven. De ruimte die er is in de GKv is ruimschoots aangegeven denk ik.
En dat hoeft niet mijn private mening te zijn, het gaat om de vraag van de TS en de ruimte binnen de GKv.

Volgens mij ga je helemaal niet in op de TS probeer ik je duidelijk te maken, omdat ze namelijk niet ongedoop het huwlijk in wil gaan. Of ik moet me vergist hebben. Maar dat mag ze zelf beantwoorden.
Het standpunt is tot dusverre: mogelijkheden zijn er voor zij die lid zijn van een gemeente. Voor mensen die nergens aangesloten zijn zien we die zo niet. Dus aanbevolen is wel ten minste ergens lid van te zijn.

quote:

Waarom noem je het nu een "keurslijf"? Dat klinkt heel negatief terwijl het gewoon om handelingsafspraken gaat. En tot in den treuren heb ik aangegeven dat er vanuit pastoraal opzicht heel veel ruimte is.
Daarom begrijp ik ook niet waarom het fout is wat ik zeg. Het gevoel van "keurslijf" kreeg ik omdat eigenlijk keer op keer er iets mis lijkt te zijn met wat ik zeg, terwijl ik geen problemen zie. Ik heb het gevoel met een gereformeerde maat genomen te worden op de één of andere manier. Of terwijl: kunnen jullie iets minder kerktaal gebruiken en me duidelijk en helder aangeven wat het probleem is en waarom ik nu opeens benaderd moet worden met de term "vrijzinnig"?
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 11:24:32 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: februari 01, 2012, 10:48:16 am »

quote:

elle schreef op 01 februari 2012 om 07:33:
Gaitema, dit is wel GL he, daar kun je verdediging van het gereformeerde standpunt wel enigszins verwachten.
En dan kan het ook nog eens zijn dat mensen die de gereformeerde leer hier uitleggen 't zelf helemaal niet zo mee eens hoeven te zijn. Maar de GKv is vaak een best consequente kerk, dus als iets theologisch niet kan, dan wordt het in de praktijk vaak ook niet gedaan.
De gereformeerden die in de negentiende eeuw uit de hervormde kerk werden gezet of er zelf uitgingen deden dat onder argumenten van de dominee die in Friesland als eerste als reactie op wat een vrouw uit zijn gemeente zei, de kerk uit ging. Het verwijt van de vrouw was dat ze het idee had dat de hervormde kerk haar leer boven Jezus Christus diende. Vanuit die grondhouding wil ik ook reageren: we moeten Jezus Christus dienen en geen ander. Daarom moet de kerkleer altijd onder kritiek vanuit Jezus' onderwijs aan zijn leerlingen kunnen standhouden. Vanuit die grondhouding wil ik hier reageren.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 11:30:51 am door gaitema »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: februari 01, 2012, 11:30:01 am »
Ow, maar je mag wel vragen over 'onze' theologie stellen. Je mag 't ook ermee oneens zijn. Maar een vraag die in GL gepost wordt krijgt een gereformeerd antwoord. Anders moet een vraag in CL gepost worden. Uiteindelijk heeft Stephanie niet zoveel aan de wetenschap hoe dingen geregeld zijn in de christelijke, nederlands gereformeerde of hervormde kerk; zelfs niet wanneer die dezelfde formulieren van eenheid onderschrijven.

Overigens heeft jouw kerk voor een groot deel dezelfde theologie (3FvE); al is de kerkorde op sommige punten anders. Alleen hoe dat plaatselijk doorwerkt kan bij jullie meer verschillen dan bij ons; vanwege die kerkorde.

Misschien kun je stellen dat de laatste jaren binnen onze GKv een prioriteitverschuiving plaats vindt van een 'gezamenlijke overkoepelende theologie' naar 'lokaal pastoraat'. Die 2 zijn natuurlijk slecht los te koppelen; pastoraat wordt verleend vanuit een theologisch kader. Uiteindelijk heeft theologie ook gevolgen voor het christen-zijn-in-de-dagelijkse-praktijk.
Wanneer je dat inderdaad kunt stellen, verklaart dat waarom de voorgestelde nieuwe kerkorde een coulantere houding heeft ten aanzien van huwelijken tussen christenen met verschillende kerkelijke achtergrond.

Alleen denk ik niet dat Stephanie moet wachten met trouwen tot die kerkorde erdoor is. Nog afgezien van het feit dat het verschil in theologie over de doop een heel fundamenteel verschil is, terwijl die visie op de doop de evangelische/baptistengemeenten imho kenmerkt. Dat theologische verschil is imho heel wat belangrijker dan het cultuurverschil (blij in de Heer, handjes in de lucht bij het zingen etc).

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: februari 01, 2012, 11:32:03 am »
ik heb de tekst wat aangepast.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: februari 01, 2012, 11:38:51 am »

quote:

elle schreef op 01 februari 2012 om 11:30:
Ow, maar je mag wel vragen over 'onze' theologie stellen. Je mag 't ook ermee oneens zijn. Maar een vraag die in GL gepost wordt krijgt een gereformeerd antwoord. Anders moet een vraag in CL gepost worden. Uiteindelijk heeft Stephanie niet zoveel aan de wetenschap hoe dingen geregeld zijn in de christelijke, nederlands gereformeerde of hervormde kerk; zelfs niet wanneer die dezelfde formulieren van eenheid onderschrijven.

Overigens heeft jouw kerk voor een groot deel dezelfde theologie (3FvE); al is de kerkorde op sommige punten anders. Alleen hoe dat plaatselijk doorwerkt kan bij jullie meer verschillen dan bij ons; vanwege die kerkorde.

Misschien kun je stellen dat de laatste jaren binnen onze GKv een prioriteitverschuiving plaats vindt van een 'gezamenlijke overkoepelende theologie' naar 'lokaal pastoraat'. Die 2 zijn natuurlijk slecht los te koppelen; pastoraat wordt verleend vanuit een theologisch kader. Uiteindelijk heeft theologie ook gevolgen voor het christen-zijn-in-de-dagelijkse-praktijk.
Wanneer je dat inderdaad kunt stellen, verklaart dat waarom de voorgestelde nieuwe kerkorde een coulantere houding heeft ten aanzien van huwelijken tussen christenen met verschillende kerkelijke achtergrond.

Alleen denk ik niet dat Stephanie moet wachten met trouwen tot die kerkorde erdoor is. Nog afgezien van het feit dat het verschil in theologie over de doop een heel fundamenteel verschil is, terwijl die visie op de doop de evangelische/baptistengemeenten imho kenmerkt. Dat theologische verschil is imho heel wat belangrijker dan het cultuurverschil (blij in de Heer, handjes in de lucht bij het zingen etc).

Om hier op te reageren. Ik begreep dat er mogelijkheden zijn en voor mijn gevoel strande de discussie op de vragen "wat doen we met niet leden?" en "wat doen we met de kinderen?"
Wat betreft de eerste vraag lijkt me het meest praktische antwoord: "zorg eerst dat je ergens lid van bent." De tweede vraag leken Riemer en ik aardig opweg te zijn. Daarop was er al het antwoord "ga een pastoraal gesprek aan", maar is de reden waarom we doorspraken gewoon omdat we zelf hier al het pastorale gesprek wilden gaan uitvoeren. Vandaar de discussie over de opvoeding van de kinderen.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 11:42:01 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: februari 01, 2012, 11:47:38 am »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2012 om 10:44:
[...]

Volgens mij ga je helemaal niet in op de TS probeer ik je duidelijk te maken, omdat ze namelijk niet ongedoop het huwlijk in wil gaan. Of ik moet me vergist hebben. Maar dat mag ze zelf beantwoorden.
Die vraag heeft ze al beantwoord in haar TS:

quote:

Stephanie19 schreef op 18 januari 2012 om 17:02:
Nu is mijn vraag: Wil een dominee van de GKV mensen trouwen waarvan de één niet gedoopt is?

quote:

Het standpunt is tot dusverre: mogelijkheden zijn er voor zij die lid zijn van een gemeente. Voor mensen die nergens aangesloten zijn zien we die zo niet. Dus aanbevolen is wel ten minste ergens lid van te zijn.
Niet aanbevolen maar "in de regel".

quote:

Daarom begrijp ik ook niet waarom het fout is wat ik zeg. Het gevoel van "keurslijf" kreeg ik omdat eigenlijk keer op keer er iets mis lijkt te zijn met wat ik zeg, terwijl ik geen problemen zie. Ik heb het gevoel met een gereformeerde maat genomen te worden op de één of andere manier.
Ja, dus: de gereformeerde maat is dan ook wel maatgevend in gereformeerd leven  O-)

quote:

Of terwijl: kunnen jullie iets minder kerktaal gebruiken en me duidelijk en helder aangeven wat het probleem is en waarom ik nu opeens benaderd moet worden met de term "vrijzinnig"?

"vrijzinnig" staat natuurlijk wel tussen " en " :)
Je benadering tref je wel aan in de "vrijere" hoek van de gereformeerde kerken.
Dus: wat jij zegt past niet binnen GL maar zou in CL beslist geen probleem geven.
Maar een uitgangspunt van "zij gelooft maar niet in de Kerk / een gemeente" gaat hem niet worden. Lidmaatschap van een geloofsgenootschap waar enige overeenkomst mee is op grond van doop en belijden is een heel normaal wenselijk iets lijkt mij.(binnen GL dan wel te verstaan!)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: februari 01, 2012, 11:55:39 am »

quote:

elle schreef op 01 februari 2012 om 11:30:

De voorgestelde kerkordewijziging is in lijn met de historie op dit gebied.
Sinds Dordt hebben meerdere synode's hun hoofd gebroken over de vraag of een dergelijk huwelijk kan en wat dan de "voorwaarden" zijn. Steeds weer is het antwoord"het kan mits en maar..." en die mitsen en maren zijn hier vaak genoeg benoemd.
Ook is er op elke synode weer gezegd "pastorale bewogenheid en zorg". Ook al meermalen gemeld dus volgens mij vallen we in herhaling.

quote:

Exact. Uitstellen van het huwelijk omdat de kerkorde nog niet ondertekend is lijkt me niet juist. Een diepere bezinning op de eigen theologie en die van de ander lijkt me belangrijker.
In de grond van de zaak is de kinderdoop vanuit evangelisch perspectief "verknoeien van water" (bron)
Het is niet handig om hier op deze plek het gesprek over te gaan voeren nu lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 12:06:48 pm door Riemer Lap »