quote:
Ja maar toch ook weer nee.
Het gaat in dezen niet om de doop maar om het huwelijk.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een consensus tijdens een gewone eredienst.
Ik probeer even een optelsom te maken:
- hij is volwaardig lid van de GKv
- zij is geen lid van een kerk of gemeente maar wil door de doop lid worden van een evangeliegemeente
- het "stel" wil in het huwelijk als kinderen van God leven
- daartoe wil men zelf een dienst beleggen
Als ik deze som optel dan kom ik binnen de GKv te zitten met het probleem dat er een kerkorde is die zegt:
Artikel 70 – Kerkelijke huwelijksbevestiging
De kerkenraad zal erop toezien dat de huwelijken kerkelijk bevestigd worden, waarbij het daarvoor vastgestelde formulier dient te worden gebruikt.
Daarom ben ik maar de geschiedenis ingedoken hierover

Opvallend is dat Bos in zijn boek "De orde der Kerk" (1950) ruim aandacht geeft aan dit artikel en dat al in de 16e eeuw er discussie was over het al dan niet kerkelijk bevestigen van een huwelijk tussen een lid van de kerk en een niet-lid van de kerk.
Opvallend daarin is dat de ruimte er was omdat het een reden was om het geloofsgesprek met de
ander te voeren en ook een reden was om het lid van de gemeente te bevragen op zijn / haar keuzen.
De lijn der eeuwen is altijd geweest: gesprek voeren.
Eeuwen later lees je in de commissiestukken het volgende (Bron: documentatieboek Kerkorde 1978):
Commissierapport 1978:
Art. 70. Een kerkeraad stelt voor een bepaling als deze toe te voegen: “ als regel alleen belijdende leden”.
De commissie stelt de vergadering voor deze haars inziens overbodige toevoeging niet op te nemen.
De pastorale verantwoordelijkheid van de kerkeraad behoort niet gedetailleerd te worden geregeld.Kortom: de kerkenraad is het adres waar je moet wezen met dergelijke vragen. De lijn van de geschiedenis geeft een wisselend beeld. Uit Bos' maak ik op dat er in de regel ruimte is geweest voor een kerkelijke huwelijksbevestiging tussen mensen van verschillend geloof. Na 1944 zie ik wel een draai in de materie maar die draai is te koppelen aan het opkomend "enige ware kerk" denken binnen de GKv.
Dat laatste speelt m.i. niet zozeer meer binnen de GKv.