Auteur Topic: forum: kerktaal  (gelezen 3904 keer)

FoDo

• Bekijk profiel
forum: kerktaal
« Gepost op: februari 06, 2012, 09:04:46 pm »
op deze site komen wellicht veel kerkmensen.
Je merkt ook aan de reacties op onderwerpen dat veel mensen met kerkelijke taal praten. Zou het niet goed zijn om soms wat op afstand te kijken naar jezelf en in heldere en duidelijke moderne spreektaal reageert op elkaar?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2012, 09:33:13 pm »

quote:

FoDo schreef op 06 februari 2012 om 21:04:
Je merkt ook aan de reacties op onderwerpen dat veel mensen met kerkelijke taal praten. Zou het niet goed zijn om soms wat op afstand te kijken naar jezelf en in heldere en duidelijke moderne spreektaal reageert op elkaar?
Kun je wat voorbeelden noemen?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2012, 09:34:28 pm »
Ik merk dat ik het wat lastig vind, FoDo. Sowieso heb ik zelf al de neiging om wat hoogdravende en archaische taal te gaan gebruiken in discussies. En helemaal in theologische debatten gebruik ik snel termen die al 'eeuwen' in de vrijgemaakte kerk gebruikt worden. Andere grefo's weten dan behoorlijk goed wat er bedoeld wordt. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet voor iedereen te volgen is. Ik probeer me in te houden in CL, en zeker in CZDP en LB. Binnen GL neem ik die moeite minder.

In discussies met mensen op mijn werk speel ik er wat mee. Meestal gebruik ik 'moderne spreektaal', maar soms gebruik ik juist kerkelijke taal (vooral om een grappig punt te maken ;) ).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2012, 10:13:10 pm »

quote:

FoDo schreef op 06 februari 2012 om 21:04:

Geef, zoals Riemer al vraagt, inderdaad eens wat voorbeelden.
Is het vooral een probleem van bepaalde termen/benamingen van kerkelijke en religieuze zaken of (ook) een kwestie van het schrijven met ouderwetse of ingewikkelde zinsbouw en woorden?
Dus..., eenvoudiger gezegd:  
Gebruiken we te veel woorden uit de kerk en leggen ze niet uit, of is ons taalgebruik sowieso wel erg ingewikkeld?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2012, 12:10:47 am »
Als mensen niet weten wat bv een "kerkorde" is, kan ik eerlijk gezegd niet wakker van liggen. Net zo min dat ik wakker lig van het gegeven dat mensen niet weten wat "dogmatiek", "hermeneutiek" en andere vrij kerkelijke termen betekenen.
Het hoort bij het type forum en het staat een ieder vrij om vragen te stellen toch?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2012, 12:25:59 am »

quote:

Trajecto schreef op 06 februari 2012 om 22:13:
[...]

Geef, zoals Riemer al vraagt, inderdaad eens wat voorbeelden.
Is het vooral een probleem van bepaalde termen/benamingen van kerkelijke en religieuze zaken of (ook) een kwestie van het schrijven met ouderwetse of ingewikkelde zinsbouw en woorden?
Dus..., eenvoudiger gezegd:  
Gebruiken we te veel woorden uit de kerk en leggen ze niet uit, of is ons taalgebruik sowieso wel erg ingewikkeld?
Nou, de "tale Kanaäns" lees je hier bar weinig!!! En ook de ellenlange zinnen van Schilder heb ik hier nog niet ontdekt ;)

KeesS

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2012, 11:26:17 am »
En daarnaast lijkt mij het een kleine moeite om bij twijfel het onbekende woord even te googlen. Je zit per slot van rekening toch achter de pc. Het is niet zo dat je ervoor naar de bibliotheek van het Vaticaan in Rome moet lopen om maar wat te zeggen.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2012, 04:10:11 pm door KeesS »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2012, 11:41:55 am »
Toch vind ik dat je in bepaalde subfora best rekening kan houden met mensen met niet-kerkelijke achtergrond. Met name LB, en ook CZDP.
Het "laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen" gaat ook hier op, denk ik.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2012, 03:18:07 pm »

quote:

elle schreef op 07 februari 2012 om 11:41:
Toch vind ik dat je in bepaalde subfora best rekening kan houden met mensen met niet-kerkelijke achtergrond. Met name LB, en ook CZDP.
Het "laat iedereen u kennen als vriendelijke mensen" gaat ook hier op, denk ik.
Ja, dat vind ik ook! En eventueel even vragen wat iemand bedoelt is ook prima.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2012, 05:30:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 februari 2012 om 00:25:
Nou, de "tale Kanaäns" lees je hier bar weinig!!! En ook de ellenlange zinnen van Schilder heb ik hier nog niet ontdekt ;)
Ik kan het mij niet ontveinzen, en mij dunkt andere forumgebruikers evenmin, dat sommigen, waaronder ondergetekende, zich uitdrukken in langere perioden waaraan velen een puntje kunnen zuigen (no pun[t] intended); waarmee ik mij natuurlijk niet wil bezondigen aan de hybris mijn volzinnen op enigerlei wijze gelijk te achten aan die van wijlen Prof. K. Schilder, wiens zinnen en constructies inderdaad vaak niet gemakkelijk te begijpen zijn, alhoewel ze door sommigen tot hun eigen ondergang verdraaid worden, zoals Petrus dat ooit van Paulus' brieven zei.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.