Auteur Topic: informatie in een gebed  (gelezen 3348 keer)

FoDo

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Gepost op: februari 20, 2012, 08:06:31 pm »
Ik merk dat sommige predikanten allerlei informatie of toelichting/uitleg/preek
in hun gebed inbouwen. Ik vind dat altijd wat vreemd. Het lijkt dan een verkapte preek. Wanneer je bid tot God is voor Hem geen info nodig toch? Waarom zouden predikanten dat doen? Waarom geven ze vooraf aan het gebed niet evt. toelichting? Hoe zien jullie dit?

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #1 Gepost op: februari 20, 2012, 11:35:45 pm »

quote:

FoDo schreef op 20 februari 2012 om 20:06:
Ik merk dat sommige predikanten allerlei informatie of toelichting/uitleg/preek
in hun gebed inbouwen. Ik vind dat altijd wat vreemd. Het lijkt dan een verkapte preek. Wanneer je bid tot God is voor Hem geen info nodig toch? Waarom zouden predikanten dat doen? Waarom geven ze vooraf aan het gebed niet evt. toelichting? Hoe zien jullie dit?
geen idee waarom mensen dat doen. Waarom vraag je het niet aan de betreffende predikant?
Mail me maar als je wat wilt weten

wimnusselder

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2012, 06:56:00 am »
Hoi FoDo,

Waarom bidden ze sowieso hardop en niet slechts 'in hun binnenkamer'?
Als je dan toch hardop bidt, om een gevoelen van een grotere groep te verwoorden (voor zover dat mogelijk is) en je voelt je niet heel zeker in hoeverre die grotere groep wel van één gevoelen is, dan kan het nodig lijken om die grotere groep nog op één lijn te krijgen door de toelichting die je opneemt.

Uit mijn formuleringen kun je mogelijk al opmaken dat ook zo m'n twijfels heb (zij het meer op grond van het eerste), maar het wel enigszins begrijp.

Met v&Vriendengroet,

Wim

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2012, 09:31:38 am »
Wanneer het een (verkapte) preek richting mensen is, dan hoort dat niet thuis in een gebed. Wanneer het een (verkapte) preek richting God is, blijft het discutabel. Aan de andere kant: ook David en Mozes baden soms op een manier waarbij ze God de les lazen: "Als U dan zo'n groot en goed God bent, waarom maakt U er dan zo'n zooitje van!? Wat zullen de heidenen wel niet denken? Denk aan Uw Naam!" (Ex 32:9-14, psalm 13)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Adinomis

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2012, 10:43:31 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2012 om 09:31:
Wanneer het een (verkapte) preek richting mensen is, dan hoort dat niet thuis in een gebed. Wanneer het een (verkapte) preek richting God is, blijft het discutabel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Een verkapte preek hoort niet in het gebed.
Ik constateer ook wel dat het gebeurt. Bidden is: iets vragen aan God.

quote:

Elle schreef:
 Aan de andere kant: ook David en Mozes baden soms op een manier waarbij ze God de les lazen: "Als U dan zo'n groot en goed God bent, waarom maakt U er dan zo'n zooitje van!? Wat zullen de heidenen wel niet denken? Denk aan Uw Naam!" (Ex 32:9-14, psalm 13)
Maar dit is ook iets vragen aan God. Het lijkt me juist op zijn plaats dat, als je twijfels hebt over Gods handelen, dat ook naar Hem uitspreekt. Dat behoort tot een vertrouwelijke Vader-kind relatie. Het is heel eerlijk en beter dan je stil te houden en dus niet in gebed te gaan. Je merkt het ook bij Job. Uit de bijbel komt dikwijls naar voren dat God hier juist op ingaat en dat Hij zo'n houding niet veroordeelt, maar zelfs op prijs stelt.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2012, 07:01:48 am »
Zou ook een preek niet eerder moeten inhouden dat je mensen iets vraagt dan dat je ze de les leest...?
Het uitgangspunt van het Protestantisme is tenslotte dat ieder zelf de Bijbel 'er' op na kan slaan en dus voor zichzelf moet bepalen wat voor haar/hem de Waarheid is.

Bidden is voor mij in iets bredere zin: in relatie treden tot het goddelijke als een persoon.
Daar kan zelfs de les lezen toe behoren als je je ernstig geraakt voelt door wat die persoon je geflikt heeft.
Zoals bij alle felle kritiek op personen zul je er als het goed is achter komen dat kritiek op een ander minstens in drievoud terugwijst naar jezelf: lichtgeraaktheid, onterechte verwachtingen en in gebreke blijven qua eigen initiatief.

Hoe dan ook: als ik in een kerkdienst al heel veel Bijbeluitleg te verstouwen krijg in een preek, zit ook ik inderdaad niet te wachten op nóg meer verkapte Bijbeluitleg in een stiekem meer op mij dan op God gericht gebed.
Maar goed: een kerkdienst met al te veel liturgie (menselijke organisatievorm) is sowieso niet waarbij ik me het beste thuisvoel.
Misbruik van gebed kan daar ook nog wel bij.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Adinomis

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #6 Gepost op: februari 22, 2012, 12:00:35 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 22 februari 2012 om 07:01:
Zou ook een preek niet eerder moeten inhouden dat je mensen iets vraagt dan dat je ze de les leest...?

Over het algemeen gaat iemand die het woord voert er van uit dat hij het zelf wel weet. Vragen doe je als je iets niet weet en antwoord verwacht van je toehoorders. Van een predikant wordt verwacht dat hij onderwijst. Vragen zou dan zo iets zijn als "overhoren". De vraagsteller weet zelf het antwoord.

In de bijbel lees je over het Woord van God brengen, onderrrichten. Dat is dus wel de taak van degene die voorgaat. Maar het zou hem niet misstaan om iets te vragen als hij het zelf niet weet. Ook zou het zo moeten zijn dat de voorganger doorgeeft wat God zegt en waarvan de uitleg hem door de Heilige Geest is geopenbaard. Een preek zou dan ook biddend moeten ontstaan.

quote:

Wim schreef:
Het uitgangspunt van het Protestantisme is tenslotte dat ieder zelf de Bijbel 'er' op na kan slaan en dus voor zichzelf moet bepalen wat voor haar/hem de Waarheid is.
Het is zelfs het uitgangspunt van de bijbel om te onderzoeken of het gepredikte woord de waarheid is. Dit is de taak van de toehoorders, zoals ook in Berea gebeurde. Toetsing aan Gods Woord.

quote:

Wim schreef:
Bidden is voor mij in iets bredere zin: in relatie treden tot het goddelijke als een persoon.
Daar kan zelfs de les lezen toe behoren als je je ernstig geraakt voelt door wat die persoon je geflikt heeft.
Zoals bij alle felle kritiek op personen zul je er als het goed is achter komen dat kritiek op een ander minstens in drievoud terugwijst naar jezelf: lichtgeraaktheid, onterechte verwachtingen en in gebreke blijven qua eigen initiatief.
Je leest dan ook bij Job dat God hem terechtwijst. Daarvoor moet je open willen staan. Via de kritiek op God leerde Job wie God was. Maar Mozes, Manasse, Izak en Elia konden zelfs God op andere gedachten brengen. Die wisselwerking maakt deel uit van de omgang met God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

wimnusselder

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2012, 10:54:47 pm »
Hoi Adinomis,

quote:

Adinomis schreef op 22 februari 2012 om 12:00:
Een preek zou dan ook biddend moeten ontstaan.

Zo ervaar ik dat inderdaad, ja.
Zonder er van uit te gaan dat God mij zal gebruiken.
Ieder van de aanwezigen die zich daarvoor open stelt kan zich op dat moment geroepen voelen om God's woord voor anderen te verwoorden.
Vaak zijn dat vragen waarmee je zelf hebt zitten worstelen in de stilte en waarbij je een deel van een antwoord heb gevonden.
Door ook die vragen te verwoorden, kunnen anderen daar weer mee verder gaan.
De beste wijdingsbijeenkomsten zijn die waarbij de bijdragen via verschllende mensen op elkaar aansluiten.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Willem1000

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #8 Gepost op: maart 05, 2012, 01:45:29 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2012 om 09:31:
Wanneer het een (verkapte) preek richting mensen is, dan hoort dat niet thuis in een gebed. Wanneer het een (verkapte) preek richting God is, blijft het discutabel. Aan de andere kant: ook David en Mozes baden soms op een manier waarbij ze God de les lazen: "Als U dan zo'n groot en goed God bent, waarom maakt U er dan zo'n zooitje van!? Wat zullen de heidenen wel niet denken? Denk aan Uw Naam!" (Ex 32:9-14, psalm 13)

Je kunt het vergelijken met Job in zekere zin.
Probleem is, de mens was ongehoorzaam geweest aan God daarom hebben wij een erfzonde op onze kerfstok, je kan best boos zijn op God maar op het einde is God altijd voor jou.

Moge de Here je zegenen in Jezus naam
Jezus is God in vlees, aanvaard Jezus en je zal gered worden!!

Willem1000

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #9 Gepost op: maart 05, 2012, 01:47:38 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 22 februari 2012 om 22:54:
Hoi Adinomis,

[...]

Zo ervaar ik dat inderdaad, ja.
Zonder er van uit te gaan dat God mij zal gebruiken.
Ieder van de aanwezigen die zich daarvoor open stelt kan zich op dat moment geroepen voelen om God's woord voor anderen te verwoorden.
Vaak zijn dat vragen waarmee je zelf hebt zitten worstelen in de stilte en waarbij je een deel van een antwoord heb gevonden.
Door ook die vragen te verwoorden, kunnen anderen daar weer mee verder gaan.
De beste wijdingsbijeenkomsten zijn die waarbij de bijdragen via verschllende mensen op elkaar aansluiten.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Preek heeft niets met bidden te maken, meer les geven aan andere mensen wat Jezus deed prediken en niet bidden ;)

Bidden is geestelijk contact met God als je maar Jezus naam gebruikt.

Moge de Here je zegenen in Jezus naam.
Jezus is God in vlees, aanvaard Jezus en je zal gered worden!!

Oogje

• Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #10 Gepost op: maart 05, 2012, 06:53:43 pm »
Het gebed kan ook een belijdende functie hebben: je belijdt als gemeente (bepaalde facetten) van het geloof in Christus en je memoriseert zijn weldaden. Zo kent de katholieke Kerk ook gebeden bij bepaalde sacramenten waarin beleden wordt wat voor uitwerking het sacrament heeft en hoe dat in de heilsgeschiedenis en vanuit de Schrift verstaan wordt. Ook traditionele protestantse kerkgemeenschappen kennen dat in het Avondmaalsformulier. Zo belijden wij het geloof in het sacrament en memoriseren wij Gods weldaden. In de psalmen kom je dat ook regelmatig tegen, dat het gebed overgaat in het roemen van Gods werken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
informatie in een gebed
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2012, 02:46:53 pm »
Modbreak:
Off-topic discussie verwijderd.