quote:
Riemer Lap schreef op 03 mei 2012 om 00:31:[...]
De aanname dat velen het Wilhelmus zingen uit volle borst is onjuist. Ik zal nimmer het volkslied aanvangen, niet ter ere de koningin en zeker niet in een ruimte waar we samen komen om God te ontmoeten.
Uitgesloten de belijdende delen van het lied op geloofsgebied maar de nationalistische teksten weiger ik te zingen alsmede de delen die historisch achterhaald zijn.
Dat "Wilhelmus" is wel nadere aandacht waard... Net als onze hele Protestantse voorgeschiedenis. Want zijn "we" destijds nu uit de Kerk van Rome gestapt (al of niet in navolging van leiders - dat maakt ook nog een groot verschil!), of zijn we er uitgezet??
Zijn "we" er zelf uitgestapt, dan zou dat als een daad van 'ongehoorzaamheid aan de door God gegeven overheid' kunnen worden opgevat. Dan zijn die Reformatorische kerken gefundeerd op een onrechtmatige daad (hoezeer de
huidige leden van die kerken ook gehouden zijn aan het volgen van de
eigen kerkleiding - ook
nu stap je niet zo maar uit een kerk!! Ofwel: het bereiken van kerkelijke eenheid
is zo eenvoudig nog niet!!)... Maar zijn ze er ooit uit
gezet, dan was men het "slachtoffer" van een onrechtmatige daad, en is
dat de basis van onze kerken (al belijden we natuurlijk ook dat
Christus onze basis is!!)...
Als ik die tekst van het "WILLEM VAN NASSOV" zo eens teruglees, dan valt me op dat het één "apologie" is... Eén lange verdediging van eigen (blijkbaar aanwezige?!) gevoelens van ongemak:
Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.In Godes vrees te leven
Heb ick altyt betracht,
Daerom ben ick verdreven
Om Landt om Luyd ghebracht:
Maer God sal mij regeren
Als een goet Instrument,
Dat ick zal wederkeeren
In mijnen Regiment.
en vooral ook het slotcouplet:
Voor Godt wil ick belijden
End zijner grooter Macht,
Dat ick tot gheenen tijden
Den Coninck heb veracht:
Dan dat ick Godt den Heere
Der hoochster Maiesteyt,
Heb moeten obedieren,
Inder gherechticheyt.Het gezang is niet zozeer nationalistisch van aard (al is het altijd lastig als je een volkslied moet delen met lieden die andere doelen nastreven met de maatschappij...!!), maar vooral een vertolking van ongemak en "gespletenheid", verscheurdheid,
gewetensnood...
Het raakt de kern van ons 'Gereformeerde
zijn', denk ik...
Ook op
dit punt geldt m.i. dat we ons
door moeten reformeren...!!!
NB: onze koningin is ons
staatshoofd... Men zal
mij nooit horen zeggen dat het koningshuis beter opgedoekt kan worden en we over moeten stappen op een republikeinse staatsvorm... Blijkbaar heb ik Anti-Revolutionaire genen?!
(Zal wel komen omdat men mij ooit naar de Groen van Prinsterer(kleuter)school liet gaan....

)