Geloven vandaag > Levensbeschouwing

God versus Jezus nav vraag

(1/28) > >>

gaitema:
@ Gaitema,

De verzen die je aanlevert, lijken inderdaad te conflicteren met deze, waar toch duidelijk als GOD over Jezus Christus wordt gesproken,

Romeinen 9:5
 5 Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!

1 Johannes 5:20
 20 Maar wij weten dat de Zoon van God gekomen is en ons het verstand heeft gegeven om de Waarachtige te mogen kennen; en wij zijn in de Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon, Jezus Christus. Die is de waarachtige God en het eeuwige leven.

2 Petrus 1:1
 1 Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij, door de gerechtigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus:

Jesaja 9:5
 5 Want een Kind is ons geboren,
 een Zoon is ons gegeven,
 en de heerschappij rust
 op Zijn schouder.
 En men noemt Zijn Naam
 Wonderlijk, Raadsman,
 Sterke God,
 Eeuwige Vader,
 Vredevorst.

Titus 2:13
 13 terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

De vergelijking van man en vrouw vind ik wat vaag, als begrijp ik wat je bedoeld. Misschien meer als een lichaam, dat bestaat uit een Hoofd, Romp en Ledematen, met elk hun eigen taak, maar het blijft 1 lichaam......
 Daar bepaalt uiteindelijk ook het hoofd wat de andere 2 lichaamsdelen gaan doen.

Maar ja, hoe JHWH dan Zichzelf kan verlaten als Jezus Christus aan het kruis is weer moeilijk voor te stellen.
Uiteindelijk heeft JHWH Zich ook op aarde getoond bij Abraham, Jacob, Mozes. Dan neem ik aan dat Hij terwijl dat gebeurde ook nog op Zijn Troon zit, toch?

--------------------------------------------------------------------------------

Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema:
Hoe God de mensen maakte weten we niet. Wat we wel weten is dat Hij ze Zijn kinderen noemt. In een Psalm van David zelfs "goden", zonen van de allerhoogste God. Elders "half goden".

Het is helder dat God die ons maakte ons de hoogste titel heeft gegeven die je maar van God kunt krijgen. Hij geeft ons dus als titel "zijn evenbeeld"!
Echter is er maar één onder heel zijn creactie die dat evenbeeld echt heeft vastgehouden, zonder het te verlaten. Jezus Christus, zijn enige Zoon die is zoals Hij Hem daadwerkelijk waar bedoeld heeft.

Geen mens onder de zon heeft dit vast gehouden. Geen mens is door eigen kracht waardig zich door Zijn God, zelf God te laten noemen en zich voor dezelfde God uit te geven in navolging van wat Hij door Hem heen heeft gezegd, over wie Hij is. De gene die boven alle engelen en heel Gods schepping staat. De Gene die Hij gebruikt heeft om heel Zijn schepping te scheppen. Wat dan ook de leer tot stand heeft gebracht dat Jezus niet geschapen, maar geboren uit God zou zijn. Bij nadere uitleg van een theologe heb ik er van geleerd dat daarmee gesteld werd dat Jezus als schepper niet zelf zijn eigen schepping kan zijn.
Hoe dan ook, Jezus is alles wie Hij is door God. God zijn God, die Zijn Vader is heeft Hem ook tot stant laten komen, zonder dat we weten hoe Hij dat deed en misschien was Hij er in of bij de Vader geweest. Maar Hij getuigd zelf dat Zijn God Hem God noemt. Dat Hij en De Vader onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en de Ene zijn. God de Vader als de Liefde. Jezus de Zoon als de wijsheid in wie de Liefde volledig woont (straalt  volmaakt vol licht, sterker dan de engelen uitstralen) en de Heilige Geest is de kracht van God die in ons woont en waardoor we zijn wie we zijn.

Welke woorden je er ook aan geeft. Jezus is uit God en is de Zoon van God. Het beeld van God en de belichaming in wie God ons bezocht heeft en door wie Hij ons geschapen heeft.

Genesis: "God schiep"
Johannes 1: "Het Woord van God schiep"

Groeten,

Gaitema

Adinomis:
quote:gaitema schreef op 09 mei 2012 om 17:52:

Wat dan ook de leer tot stand heeft gebracht dat Jezus niet geschapen, maar geboren uit God zou zijn. Bij nadere uitleg van een theologe heb ik er van geleerd dat daarmee gesteld werd dat Jezus als schepper niet zelf zijn eigen schepping kan zijn.
Hoe dan ook, Jezus is alles wie Hij is door God. God zijn God, die Zijn Vader is heeft Hem ook tot stand laten komen, zonder dat we weten hoe Hij dat deed en misschien was Hij er in of bij de Vader geweest.Genesis: "God schiep"
Johannes 1: "Het Woord van God schiep"

--- Einde van citaat ---
Joh.17:5 Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond.

itsmetoo:
M.b.t. de bijbelverzen welke spreken over Jezus Christus als Eerstgeborene heb ik eens gelezen dat het betekent, De Eerste geboren. Dat brengt dan wel weer alles in het perspectief. Zelf vind ik dat het wel aansluit bij DIE bijbelverzen waar duidelijk verwezen wordt dat Jezus Dezelfde als GOD is.

gaitema:
Kortom, het blijft altijd iets wat je bezig houdt. Hij is die zelfde God en toch zoals in Joh. 17:5 spreekt hij tegen Zijn Vader als Iemand die het Hem geven moet. Die Vader geeft weer alles en verheft Hem toch eigen majesteit. Dat verlangt een vader hoe dan ook van zijn kinderen, dat het gelijkwaardig wordt. God noemt Jezus daarom ook God. Het is te gelijk de zelfde God. Dus er is sprake van een onbreekbare eenheid tussen Vader en Zoon. Het is in mijn ogen niet enkel zoals een man en een vrouw elkaar de hand vast pakt en dat God dan zegt: "jullie zijn voortaan niet meer twee, maar één." Bij de Vader en de Zoon gaat het wel verder: ze zijn echt met elkaar versmolten tot één God. Ik geloof dat die samensmelting door de opstanding uit de dood kwam. Daarin is die hele éénheid volbracht. Daarvoor kon Jezus nog door de duivel verzocht worden in de woestijn, maar dat is voorbij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie