Geloven vandaag > Levensbeschouwing
God versus Jezus nav vraag
itsmetoo:
quote:Ik geloof dat die samensmelting door de opstanding uit de dood kwam
--- Einde van citaat ---
Maar Jezus is immers afgedaald voordat hij in het vlees kwam. Was Hij toen dan nog niet echt 1 met GOD? Dat is ook weer moeilijk/
Micha 5 zegt et vind ik heel duidelijk !
1 En u, Bethlehem-Efratha,
al bent u klein onder de duizenden van Juda,
uit u zal Mij voortkomen
Die een Heerser zal zijn in Israël.
Zijn oorsprongen zijn van oudsher,
van eeuwige dagen af.
Dus uit Israël zal Ik voortkomen zegt JHWH hier eigenlijk, die zijn oorsprong er altijd was in eeuwigheid.
Verder zijn het juist afgoderij religies als de islam en valse sekten als de Jehova Getuigen, die JUIST te vuur en te zwaard bestrijden en ontkennen dat JHWH als Jezus in het vlees gekomen is. Voor mij geeft dat te denken.
gaitema:
Je moet niet afgaan op wat ik zeg hoor. Gewoon af gaan op wat je zelf in Hem ziet. Jezus is onze schepper, dus onze God en toch weer niet uit zichzelf, maar door Zijn Vader. Ik zie echter een bepaalde verschil tussen voor Hij naar de aarde kwam, als iemand die bij de Vader was. Op de aarde, als belichaming waarin de Vader naar ons toe gekomen is. En na zijn opstanding. Hij is nu het Licht aan het einde van de tunnel als je erdoor naar de hemel gaat. Hij straalt als een engel, maar dan volmaakt. Voor de kruisdood probeerde satan Hem van God af te leiden, maar dat lukte niet. Jezus streed aan het kruis onder de woorden "Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?"
itsmetoo:
quote:gaitema schreef op 13 mei 2012 om 17:00:
Jezus streed aan het kruis onder de woorden "Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?"
--- Einde van citaat ---
Ja dat blijft inderdaad vreemd, net als het feit dat Jezus naar de Vader bad, zeker vlak voor Zijn arrestatie, waarin Hij de Vader vraagt of de beker die Hij moet leegdrinken niet aan Hem voorbij mag gaan. Dat zou Hij als GOD dan gewoon zelf kunnen bepalen.
Wat ik wel geloof is dat Jezus al Zijn Goddelijkheid "afgelegd" heeft gedurende dat moment tot aan Zijn sterven. Wellicht is het toch doordat wij mensen GOD niet kunnen bevatten. Juist daarom verbiedt Hij ons ook om er een beeld van te maken, omdat we Hem daarmee altijd tekort zouden doen.
Net zo als de mens het heelal niet kan doorgronden, kunnen we ook GOD niet doorgronden, denk ik. Laat ik het daar maar op houden.
gaitema:
Dat is dan net wat ik denk: dat Jezus zonder zijn Vader geen God is. Jezus stierf zelfs als God aan het kruis en toch ook weer niet: want als God sterft, Hoe kan God dan God uit de dood opwekken? En wat maakt het nou dat je een Vader hebt en een Zoon? Simpel: Jezus is de Zoon van God. Alleen anders dan een mensen zoon van een mensen vader. Dit gaat over God en God is een Geest. Jezus een Mens met een menselijke geest die ook Goddelijk is door een verwevenheid met de Vader.
Misschien zou je wel kunnen zeggen dat het Goddelijke van Jezus' Geest al wel versmolten is met de Geest van de Vader toen Hij op aarde was en ervoor in de hemel was. Net als zeg maar water van de Moezel en de Rijn samen komen in de Rijn. Hoewel de Rijn trouwens een smerige rivier is zou je denk ik kunnen zeggen dat de Geest van Jezus samen komt met de Geest van God de Vader tot één gezamelijke vermengde rivier: één God.
Zonder de hoofdrivier de Vader (Rijn) is de smallere rivier Jezus (moezel) niet samen te brengen als één God (Rijn op het punt waar de moezel er in samen stroomt)
Jezus op aarde is dan de mengeling van de Moezel en de Rijn tot één Rijn.
Rijn=Rein in dit geval, dus best wel zuiver Licht
Nunc:
quote:gaitema schreef op 09 mei 2012 om 17:52:
Hoe God de mensen maakte weten we niet. Wat we wel weten is dat Hij ze Zijn kinderen noemt. In een Psalm van David zelfs "goden", zonen van de allerhoogste God. Elders "half goden".
Het is helder dat God die ons maakte ons de hoogste titel heeft gegeven die je maar van God kunt krijgen. Hij geeft ons dus als titel "zijn evenbeeld"!
--- Einde van citaat ---
alleen met flink wat wishful thinking kun je zoiets zeggen. De titel 'elohiem' ('goden') is ook gewoon 'machtigen'. Het kan dus heel goed zijn dat de psalmen waar die term op mensen toegepast wordt, over 'machtige mensen' (bv. de rechters) gaat. En in ps.82 ('zonen v/d allerhoogste') is de adressering uitermate spottend. Ja, God heeft hen 'zonen v/d allerhoogste' en 'goden' genoemd, maar ze zullen gewoon sterven als ieder ander, en boeten voor hun grote zonden.
quote:Echter is er maar één onder heel zijn creactie die dat evenbeeld echt heeft vastgehouden, zonder het te verlaten. Jezus Christus, zijn enige Zoon die is zoals Hij Hem daadwerkelijk waar bedoeld heeft.
--- Einde van citaat ---
Jezus is geen schepsel. Staat gewoon in o.a. Hebr.1:10-12
8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,
en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’ (Hebr. 1)
Jezus wordt hier beschreven met woorden uit Ps.102 die over de ongeschapen Schepper JHWH gaan. Hij is zonder einde, Hij zal nooit vergaan, Hij is schepper van alles. Jezus is "de Eerste en de Laatste" (Opb.1:17, 22:13) net als Zijn Vader (Jes.44:6, 48:12), etc.quote:(...) De gene die boven alle engelen en heel Gods schepping staat. De Gene die Hij gebruikt heeft om heel Zijn schepping te scheppen. Wat dan ook de leer tot stand heeft gebracht dat Jezus niet geschapen, maar geboren uit God zou zijn. Bij nadere uitleg van een theologe heb ik er van geleerd dat daarmee gesteld werd dat Jezus als schepper niet zelf zijn eigen schepping kan zijn. (...)
--- Einde van citaat ---
Voortgebracht door/geboren uit de Vader. Maar aangezien Jezus ook gewoon eeuwig is, geen begin en einde heeft, etc, was Hij er altijd. Het 'geboren worden' is dus niet iets waarbij het ene moment de Vader nog alleen was, en even later waren ze met twee.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie