Geloven vandaag > Levensbeschouwing

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

(1/133) > >>

Trajecto:
Dit is een afsplitsing van het topic Doopformulier in GL.

Steeds komen daar posts die er niet echt horen.
Er is kennelijk wel behoefte om naast het informeren over de doopformulieren die in de GKV gebruikt worden en erover te praten onder gereformeerden, ook in breder kring de zaken te bespreken en eventueel ook wat kritisch te bezien. Kritiek posten door niet-gereformeerden op het formulieren van de GKV is in GL niet de bedoeling en misschien kunnen we hier wat verder praten onder zowel gereformeerden als niet-gereformeerden.

Even een kleine bloemlezing als aanzet voor het gesprek:

Peter68:
(...) In het doopformulier wordt gesteld dat de doop ipv. van de besnijdenis is gekomen en dat we daarom kinderen ook moeten laten dopen.
Nu ben ik vanaf overtuigd dat we ons moeten laten dopen. Het gaat mij er niet om of dat kinder- of geloofsdoop moet zijn, dat vindt ik niet zo spannend.
Maar ik krijg een beetje het idee dat er in de Bijbel is gezocht naar een motivatie of onderbouwing waarom wij in de GKV onze kinderen laten dopen.
Even gechargeerd gezegd: wij vinden dat we kinderen moeten dopen en daar zoeken we dan een tekst bij om dat te bewijzen. Het lijkt mij allemaal wat gezocht zeg maar

itsmetoo:
Die mening deel ik volledig met je Peter,
Mogelijk was het in vroegere tijden een goede manier om mensen aan zich te binden van kinds af aan.

Riemer Lap:
Je zult diep de geschiedenis in moeten voor de gronden van de kinderdoop.
Dan kom je al snel uit bij wat niet in GL hoort, de kinderdoop is namelijk iets wat van oorsprong binnen de katholieke kerk hoort. De kerken in de reformatie hebben de lijn van de kinderdoop doorgezet in hun visie op het verbond.
De doop is derhalve net als de besnijdenis een teken van opname in het verbond van God met je aangaat.
(...)

yvon777
@Peter en Itsmetoo, ik herken wel veel van wat jullie schrijven, wat jullie ondervinden. Ik heb ook eens doopformulier helemaal uitgeplozen, en ik kreeg eigenlijk alleen maar meer vragen. Ik wilde gewoon achter datgene staan waarvan ik zei dat ik daarvoor stond. Uiteindelijk mede door deze zoektocht ben ik aan Zijn voeten uitgekomen. Het zal ook niet voor niets zijn dat Jezus zei: Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.
Ik zou graag daarover met jullie delen, ik weet alleen niet of dat op dit topic is toegestaan...
(...)

Dat gaat inderdaad niet goed in GL en daarom hier een afsplitsing daarvan:

Vragen en gedachten rondom het thema: dopen

itsmetoo:
Volgens mijn bescheiden mening zou DE vraag moeten zijn:
- Waar in de Schrift staat letterlijk dat kinderen dienen te worden gedoopt?
- Waar staat in de Schrift letterlijk de doopmethode beschreven zoals gebruikt wordt?, dus niet door volledige onderdompeling.
- Waar staat in de Schrift letterlijk dat de kinderdoop de besnijdenis vervangt?

Als daar duidelijke bijbelverzen bij te vinden zijn die dat voorschrijven, zoals Elle dat gaf met de dokter aangaande hulpverlening, dan zijn wij eruit.

Niet om te schoppen even voor alle duidelijkheid, maa zelf heb ik me laten dopen door onderdompeling bij een Baptisten gemeente, terwijl ik ook als kind hervormd gedoopt ben. Maar ik vond dat achteraf (na mijn bekering) niet meer bijbels genoeg. Misschien ten overvloede deze doop door onderdompeling, daarom vind ik dit ook een boeiend thema.

Riemer Lap:
quote:itsmetoo schreef op 28 mei 2012 om 22:51:
Volgens mijn bescheiden mening zou DE vraag moeten zijn:
- Waar in de Schrift staat letterlijk dat kinderen dienen te worden gedoopt?
--- Einde van citaat ---

Nergens, er staat ook nergens in de Schrift dat je internet moet hebben of mag gebruiken.
Er staat ook nergens in de Bijbel dat je een drumstel mag gebruiken.
De Bijbel is namelijk geen Enkhuizer Almanak.
quote:- Waar staat in de Schrift letterlijk de doopmethode beschreven zoals gebruikt wordt?, dus niet door volledige onderdompeling.
--- Einde van citaat ---
Zie vorig antwoord.quote:- Waar staat in de Schrift letterlijk dat de kinderdoop de besnijdenis vervangt?
--- Einde van citaat ---
Op dezelfde plek waar staat dat de kinderen in Egypte achterbleven en niet mee mochten naar het Beloofde Land.

Je leest de bijbel  uitsluitend letterlijk en dat doen heel veel andere mensen niet zoals je kunt proeven uit mijn antwoord.
quote:

Als daar duidelijke bijbelverzen bij te vinden zijn die dat voorschrijven, zoals Elle dat gaf met de dokter aangaande hulpverlening, dan zijn wij eruit.

Niet om te schoppen even voor alle duidelijkheid, maa zelf heb ik me laten dopen door onderdompeling bij een Baptisten gemeente, terwijl ik ook als kind hervormd gedoopt ben. Maar ik vond dat achteraf (na mijn bekering) niet meer bijbels genoeg. Misschien ten overvloede deze doop door onderdompeling, daarom vind ik dit ook een boeiend thema.
--- Einde van citaat ---
De doop door onderdoop na een eerdere doop is voor mij persoonlijke "profaan" en beledigend naar God. Alsof zijn eerste belofte aan jou niet voldoende is geweest. Maar dat is persoonlijk.
Net zo goed is er geen Israeliet voor een 2e maal werd besneden omdat hij daarmee wenste aan te tonen dat hij écht zelf israeliet wilde zijn.....

Riemer Lap:
Even wat vragen.
* Wat was in het OT de lijn van het verbond. Was dat incl. de kinderen of excl. de kinderen?

* Wat was het teken van het verbond in het OT?
* Was dat voor kinderen of was dat voor mondigen die zelf aangaven het teken te willen ontvangen?

* Waar lezen we in het NT dat het verbond niet meer voor de kinderen geldt?

* Waarom zouden kinderen in het OT incl. zijn en sinds de wederopstanding excl. zijn?

* Waarom geeft Jezus nadrukkelijk aan dat de kinderen bij Hem horen als de discipelen ze willen weren? Het gaat daar namelijk om kinderen die door de moeders gedragen werden, is ga er van uit dat het baby's waren?

* Waar in het NT lezen we na de opstanding van de volwassendoop aan een geboren Jood?

* Waarom lezen we in het NT de besnijdenis aan het lichaam nergens meer?
En wat heeft dat dan vervangen?

itsmetoo:
De Schrift omschrijft heel duidelijk het doop proces, volwassen doop door onderdompeling en geen kinderdoop. Het feit dat internet niet in de Schrift staat vermeld is geen reden om dan ook maar kinderdoop te gaan bedenken, omdat niet in de Schrift staat dat het niet mag. Dat is de omgekeerde wereld, naar mijn idee.

Kinderen zijn altijd welkom, immers zei Jezus Christus:
Laat de kinderen tot mij komen.

De lichamelijke besnijdenis is vervangen door de Geestelijke besnijdenis van het hart.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie